Besluit aanwijzing toezichthouders Omgevingswet gemeente Roermond

Geldend van 07-02-2024 t/m heden

Intitulé

Besluit aanwijzing toezichthouders Omgevingswet gemeente Roermond

Het college van burgemeester en wethouders van Roermond besluit,

gelet op artikel 18.6 en 18.7 van de Omgevingswet, artikel 18.4 Wet milieubeheer en artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht,

omdat het wenselijk is te voorzien in de aanwijzing van toezichthouders voor het houden van toezicht op het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet:

Artikel 1

Als toezichthouder belast met het toezicht op naleving van het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet worden aangewezen de medewerkers van het cluster Vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) van de gemeente Roermond met de functie:

  • a.

    Medewerker handhaving I

  • b.

    Medewerker beleidsuitvoering I

  • c.

    Medewerker beleidsuitvoering II

  • d.

    Medewerker ontwikkeling III

De aanwijzing tot toezichthouder geschiedt tot wederopzegging dan wel tot beëindiging van het dienstverband, dan wel tot benoeming in een functie die niet valt binnen de hiervoor genoemde functies.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op de dag dat de Omgevingswet in werking treedt.

Artikel 3

Eerdere besluiten van het college tot aanwijzing van toezichthouders onder welke benaming dan ook voor het houden van toezicht op het bepaalde bij of krachtens de wetten zoals bedoeld in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zoals dat artikel luidde direct voor inwerkingtreding van de Omgevingswet, worden per dag dat de Omgevingswet in werking treedt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond in de vergadering van 16 januari 2024.

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris, J. van Putten

De burgemeester, Y.F.W. Hoogtanders

Toelichting op categorale aanwijzing

Toezicht- en handhavingstaken worden aangewezen met een zogenaamd aanwijzingsbesluit. Het aanwijzen van toezichthouders kan individueel of categoraal. Dit laatste betekent dat de aanwijzing is verbonden aan een dienst of afdeling. Het voordeel daarvan is dat bij personele wijzigingen niet opnieuw aanwijzingsbesluiten genomen hoeven te worden of ingetrokken moeten worden. Om de bevoegdheden van de toezichthouder, als bedoeld in afdeling 5:2 van de Algemene wet bestuursrecht, van toepassing te doen zijn is een uitdrukkelijke aanwijzing door het college van de toezichthouder vereist. Personen belast met het uitvoeren van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift, dienen, voor een rechtmatige taakuitoefening en om te kunnen beschikken over de wettelijke bevoegdheden van toezichthouders, op grond van artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 18.6 van de Omgevingswet, te worden aangewezen als toezichthouder.

Definitie toezichthouder

Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon die, bij of krachtens wettelijk voorschrift, is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.

Rechten en verplichtingen

Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde termijn alle medewerking te verlenen.

Verder geldt voor elke toezichthouder de verplichting dat hij slechts van zijn bevoegdheden gebruik kan maken voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.

Bevoegdheden

De Awb regelt het specifiek toekennen van bevoegdheden aan toezichthouders. Het betreft de in de artikelen 5:15 tot en met 5:19 Awb opgenomen bevoegdheden. Een toezichthouder, als bedoeld in afdeling 5:2 van de Awb, mag op grond van zijn aanstelling plaatsen betreden, inlichtingen vorderen, personen vorderen inzage te geven in hun identiteitsbewijs en heeft recht op inzage in zakelijke gegevens en bescheiden en het nemen van afschriften daarvan. Bovendien kan een toezichthouder op basis van artikel 5:20 van de Awb een ieder verplichten medewerking te verlenen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden als die medewerking redelijkerwijs gevorderd kan worden. Het opzettelijk niet voldoen aan deze vordering is strafbaar gesteld in artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht.

Termijn

De aanwijzing tot toezichthouder geschiedt tot wederopzegging dan wel tot beëindiging van het dienstverband, dan wel tot benoeming in een functie die niet valt binnen de functie van toezichthouder.

Naleving

De toezichthouders zijn belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens wettelijke voorschriften.

Legitimatiebewijs

Op grond van artikel 5:12 lid 3 Awb heeft de Minister van Justitie de ‘Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb’ vastgesteld met een uniform model voor het legitimatiebewijs van toezichthouders. Op basis daarvan dient het legitimatiebewijs van een toezichthouder te bevatten:

  • a.

    De naam, hoedanigheid en handtekening van de toezichthouder;

  • b.

    Een foto van de toezichthouder (een pasfoto, die een duidelijk en goed gelijkend beeld van de toezichthouder toont);

  • c.

    De naam, het correspondentieadres en het telefoonnummer van het bestuursorgaan of het onderdeel daarvan, waarvoor de toezichthouder werkzaam is;

  • d.

    De naam en handtekening van degene, die het bewijs namen het bestuursorgaan heeft afgegeven;

  • e.

    Een omschrijving van de wettelijke voorschriften, met het toezicht waarop de toezichthouder is belast;

  • f.

    De datum van afgifte van het legitimatiebewijs;

  • g.

    Het logo of beeldmerk van het bestuursorgaan of het onderdeel daarvan, waarvoor de toezichthouder werkzaam is;

  • h.

    Op het legitimatiebewijs dient te zijn vermeld het woord ‘legitimatiebewijs’ en de zin ‘toezichthouder als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht’.

De BOA-legitimatie is in principe geen geldig legitimatiebewijs in het kader van toezicht.