Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714520
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714520/1
Beleidsregels Nota Parkeernormen Gemeente Moerdijk
Geldend van 26-01-2024 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Nota Parkeernormen Gemeente MoerdijkDe gemeenteraad van de gemeente Moerdijk, in zijn vergadering van 30 september 2021;
Overwegende dat,
Het gewenst is om beleidsregels vast te stellen omtrent de parkeernormen en wijze van berekenen hiervan, in de gemeente Moerdijk.
Gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 3.1.2. Lid 2 onder a van de Bro (Besluit ruimtelijke ordening);
De nota parkeernormen en het bijbehorende parkeerbeleid zijn opgesteld in samenwerking met collega’s van;
- -
Team Ruimtelijke en Economische ontwikkeling;
- -
Team Vergunningen, toezicht en handhaving;
- -
Team Openbare Ruimte;
Er voor inwoners en andere belanghebbenden een Webinar heeft plaatsgevonden om eventuele input op te halen en vragen te beantwoorden. Deze zijn deels in het nieuwe beleid verwerkt.
Besluit:
Vast te stellen de volgende beleidsregel:
‘Beleidsregels Nota Parkeernormen Gemeente Moerdijk’
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1: Begrippenlijst
-
1. Aanwezigheidspercentage: Een percentage waarmee voor een functie, per dagdeel, de aanwezigheid van de bijbehorende doelgroepen wordt aangegeven. (Bijlage 3)
-
2. Autoparkeernorm: Een door de gemeenteraad vastgesteld getal dat aangeeft hoeveel autoparkeerplaatsen voor een bepaalde functie nodig zijn per eenheid of per 100 m² bruto vloeroppervlak (bvo). (Bijlage 1)
-
3. Bezoekersaandeel: Het deel van de parkeervraag dat bestaat uit bezoekers. (Bijlage 1)
-
4. Bruto vloeroppervlak (bvo): De vloeroppervlakte van de ruimte, dan wel van meerdere ruimten, van een vastgoedobject gemeten (volgens NEN 2580) op vloerniveau langs de buitenomtrek van de (buitenste) opgaande scheidingsconstructie, die de desbetreffende ruimte(n) omhullen.
-
5. CROW: Een eigennaam voor een kennisplatform op het gebied van mobiliteit en infrastructuur.
-
6. Dubbelgebruik: Een parkeerplaats kan verschillende doelgroepen voorzien op verschillende tijdstippen van de dag. Zo kan een plaats overdag beschikbaar zijn voor een winkel, en in de avond/nacht voor een bewoner. Dubbelgebruik voorkomt (voor een deel) dat er veel meer parkeerplaatsen worden aangelegd dan nodig.
-
7. Eigen terrein: Een perceel in eigendom van de initiatiefnemer ter plaatse van de ruimtelijke ontwikkeling danwel in de directe nabijheid binnen de in bijlagen 4 genoemde maximale loopafstanden van de ruimtelijke ontwikkeling.
-
8. Fietsparkeernorm: Een door de gemeenteraad vastgesteld getal dat aangeeft hoeveel fietsparkeerplaatsen voor een bepaalde functie nodig zijn per eenheid of per 100 m² bruto vloeroppervlak (bvo). (Bijlage 2)
-
9. Functie: Een ontwikkeling/pand/terrein kent altijd een of meerdere functies, in het parkeerbeleid wordt gebruik gemaakt van functies als ‘Woning’ of ‘kantoor’ e.a. De lijst met functies is terug te vinden in Bijlage 1 en Bijlage 2.
-
10. Functiewijziging Het komt voor dat een pand met bijvoorbeeld een winkel, wordt omgebouwd naar een of meerdere appartementen. Een dergelijke wijziging van winkelen naar wonen of van/naar een andere functie, wordt een functiewijziging genoemd.
-
11. Gebruikersaandeel: Het deel van de parkeervraag dat voortkomt uit vaste gebruikers, niet zijnde bezoekers.
-
12. Initiatiefnemer: De ontwikkelaar en/of eigenaar van een perceel welke een omgevingsvergunning heeft ingediend ten behoeve van een ontwikkeling.
-
13. Loopafstand: De kortst mogelijke looproute tussen de parkeerplaats en het bestemmingsadres.
-
14. Maatgevend moment: Niet al het parkeren vindt op hetzelfde moment plaats. Voor wonen is het bijvoorbeeld gangbaar dat overdag mensen zijn werken, recreëren of studeren, maar ’s nachts zijn de meeste bewoners thuis. Het maatgevende moment voor de parkeerberekeningen is het moment waarop de meeste parkeervraag door een ontwikkeling of in een omgeving het hoogst is. Voor het bepalen van het maatgevende moment wordt gebruik gemaakt van aanwezigheidspercentages.
-
15. Maximaal acceptabele loopafstand: De maximale afstand die de gemeente Moerdijk acceptabel acht voor de loopafstand tussen parkeerplaats en bestemming (uitgezonderd houders van een mindervaliden parkeerkaart). Deze route dient conform de verkeersregels en aanwezige loopvoorzieningen te worden afgelegd vanaf de parkeervoorziening naar de voordeur van een bestemming. (Bijlage 4)
-
16. Mobiliteitscorrectie: Als kan worden aangetoond dat een ontwikkeling op het maatgevende parkeermoment geen extra parkeerdruk veroorzaakt kan dit worden meegenomen in de berekening van de parkeereis. Het is mogelijk dat een ontwikkeling door positionering (bijvoorbeeld dicht bij een station) of door strikte openings-sluitingstijden geen extra parkeerdruk veroorzaakt in een gebied. Indien dit objectief met berekeningen en metingen kan worden aangetoond en in de vergunning/overeenkomst kan worden geborgd, kan een mobiliteitscorrectie worden meegenomen in de afweging van de vergunningverlening.
-
17. Parkeerdruk: De parkeerdruk is het aandeel bezette parkeerplaatsen uitgedrukt in procenten. Als op 10 vakken 10 voertuigen staan geparkeerd, is de parkeerdruk 100%. Om een beeld te krijgen van de parkeerdruk in de gemeente Moerdijk, wordt elke 5 jaar een advies-/onderzoeksbureau ingehuurd om de parkeerdruk te meten en in beeld te brengen.
-
18. Parkeereis: Het aantal te realiseren parkeerplaatsen dat voortvloeit uit de berekening (parkeernorm * functie) -mobiliteitscorrectie. En waarbij eventueel rekening is gehouden met mogelijkheden van dubbelgebruik en salderen.
-
19. Parkeerkencijfer: Parkeerkencijfers zijn ontwikkeld als hulpmiddel voor ambtenaren en ontwerpers die zich bezig houden met parkeervraagstukken. Helpt om een orde van grootte uit te rekenen voor het bepalen van het aantal aan te leggen parkeerplaatsen bij een bepaalde voorziening (bijvoorbeeld woonwijk of winkelgebied). De parkeerkencijfers zijn gebaseerd op literatuuronderzoek en praktijkervaringen van gemeenten. De cijfers geven een landelijk gemiddeld beeld van de situatie die bij het onderzoek zijn aangetroffen
-
20. Parkeerplaats: Een ruimte waar één voertuig kan en bij wet mag worden geparkeerd. Bij het ontwerpen van een parkeerplaats wordt gebruik gemaakt van CROW-ontwerprichtlijnen of richtlijnen uit NEN 3122 voor parkeerplaatsen in garages.
-
21. Parkeervraag: Een ontwikkeling trekt altijd personen aan. Deze personen kunnen op verschillende manieren de ontwikkeling bereiken. Twee van deze manieren zijn de auto en de fiets. De parkeervraag geeft weer hoeveel geparkeerde auto’s en fietsen een ontwikkeling veroorzaakt.
-
22. POET: Parkeren op eigen terrein
-
23. Ruimtelijke ontwikkeling: Een ontwikkeling zijnde nieuwbouw, transformatie en/of functiewijziging
-
24. Salderen: Soms kunnen parkeerplaatsen worden gesaldeerd. Dit heeft bijvoorbeeld zin als een nieuwe ontwikkeling gebruik maakt van al bestaande parkeerplaatsen. Stel dat een bedrijf verdwijnt en plaats maakt voor woningen, kan het aantal al gerealiseerde parkeerplaatsen voor het bedrijf worden meegenomen in de berekening voor de woningen. Hierbij dient ook het aanwezigheidspercentage in de gaten te worden gehouden. Vaak genereren bedrijven overdag een parkeervraag, waar woningen dat ’s nachts doen. Het aantal parkeerplaatsen wat overdag nodig waren voor het bedrijf, kunnen dus niet zomaar 1 op 1 worden afgetrokken van de parkeerplaatsen die voor wonen nodig zijn.
Hoofdstuk 2. Autoparkeren bij ruimtelijke ontwikkelingen
Paragraaf 2.1. Algemeen
Artikel 2 Algemene uitgangspunten Parkeernormen
-
1. De meest recente parkeerkencijfers van het CROW vormen de basis voor de vastgestelde autoparkeernormen van de gemeente Moerdijk. (Bijlage 1).
-
2. Voor Zevenbergen zijn de autoparkeernormen op de stedelijkheidsgraad matig stedelijk gebaseerd, voor de overige gebieden wordt niet stedelijk als uitgangspunt gehanteerd.
Paragraaf 2.2. Toepassingskader autoparkeernormen
Artikel 3 Normatieve parkeerbehoefte - STAP 1
-
1. De normatieve parkeerbehoefte voor een ruimtelijke ontwikkeling wordt berekend door de vastgestelde parkeernorm te vermenigvuldigen met de hoeveelheid (absolute aantallen, m2’s, kamers, etc.) van de te realiseren functie(s). (Bijlage 1 en 2)
-
2. Indien er voor een functie geen norm is opgenomen, dient de norm te worden gehanteerd die geldt voor de meest vergelijkbare functie;
Artikel 4 Vaststellen parkeereis – STAP 2
-
1. De parkeereis dient door de initiatiefnemer/ontwikkelaar te worden gerealiseerd;
-
2. Bij het vaststellen van de parkeereis wordt rekening gehouden met de aanwezigheidspercentages van een functie (bijlage 3) en het benodigde aantal parkeerplaatsen op het daaruit volgende maatgevende moment.
-
3. Indien dubbelgebruik of salderen van toepassing is, wordt hiermee rekening gehouden bij het bepalen van de parkeereis (zie artikel 9 en artikel 10).
-
4. Een parkeereis met een cijfer achter de komma, wordt altijd naar boven afgerond.
Artikel 5 Mobiliteitscorrectie (optioneel) – STAP 3
-
1. Mobiliteitscorrectie kan worden toegepast indien:
- a.
Het objectief aantoonbaar (met berekeningen, metingen en landelijke richtlijnen) is dat de ruimtelijke ontwikkeling niet leidt tot een stijging van de vraag naar autoparkeerplaatsen op het maatgevende moment en binnen de maximaal acceptabele loopafstand. De parkeerbehoefte kan op basis van de onderbouwing tot 100% worden gereduceerd.
- b.
De parkeerbehoefte door inzet van een alternatief (bijvoorbeeld deelauto’s) objectief onderbouwd daalt. De vervangingswaarde is ten alle tijden afgeleid van landelijke richtlijnen die toepasbaar zijn op de verstedelijking van de kernen binnen de gemeente Moerdijk.
- a.
-
2. In het plan dient (aantoonbaar) voldoende ruimte te zijn gereserveerd om wél aan de norm te kunnen voldoen als dit op een later moment wenselijk/noodzakelijk is of als een ‘pilot’ mislukt. Tot die tijd komt deze gereserveerde ruimte ten goede van groenvoorzieningen en leefbaarheid binnen het gebied. Afspraken over ruimtereservering en financiële dekking van aanpassingen indien een pilot mislukt, worden vastgelegd in een overeenkomst tussen gemeente Moerdijk en ontwikkelaar.
-
3. Parkeerplaatsen die niet worden gerealiseerd, worden ‘afgekocht’ door middel van nader te bepalen financiële afspraken tussen initiatiefnemer en gemeente. Dit om ervoor te zorgen dat later toevoegen van parkeerplaatsen of andere mobiliteitsoplossingen (bij bijv. een mislukte pilot) niet ten koste gaat van gemeenschapsgelden;
-
4. Het toepassen van een plan tot het verrekenen van de mobiliteitscorrectie, reservering van groen voor toekomstig parkeren en afspraken over de afkoopregeling, dient voorgelegd te worden aan het college van B&W voor goedkeuring.
Artikel 6. Realiseren parkeereis – STAP 4
-
1. De parkeereis dient volledig op eigen terrein van een ontwikkel-/projectgebied, en op kosten van de initiatiefnemer te worden aangelegd.
-
2. De parkeereis dient binnen de maximale acceptabele loopafstand van de te realiseren functies te worden gerealiseerd (Bijlage 4).
-
3. Indien het niet mogelijk is alle parkeerplaatsen volledig in het ontwikkel-/projectgebied te realiseren, is het op sommige locaties mogelijk dat er op grond van de gemeente extra plaatsen worden aangelegd op kosten van de ontwikkelaar. Dit dient altijd in overleg en met toestemming van de gemeente te geschieden.
-
4. Bij toepassing van opritten, garageboxen en andere vormen van privéparkeren en parkeren op eigen terrein (POET) wordt een omrekeningsfactor gebruikt zoals opgenomen in bijlage 5.
Artikel 7. Gebruik van bestaande parkeerplaatsen (optioneel) – STAP 5
-
Indien aanleg van parkeerplaatsen binnen het ontwikkel-/projectgebied niet (volledig) mogelijk is en er in de openbare ruimte geen extra vakken kunnen worden aangelegd, kan er mogelijk een beroep worden gedaan op reeds aanwezige parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Eisen hiervoor zijn:
- 1.
De maximale toekomstige parkeerdruk (met het oog op leegstand en actuele bestemming van deze panden) is leidend in de mogelijkheden hiertoe;
- 2.
Tussen 08.00 uur en 20.00 uur is de parkeerdruk in de omgeving niet hoger dan 85%. Tussen 20.00 uur en 08.00 uur is de parkeerdruk in de omgeving niet hoger dan 90%.;
- 3.
De openbare parkeerplaatsen vallen binnen de maximale loopafstand van de ontwikkeling.
- 4.
Het college van Burgemeester en Wethouders dient toestemming te geven voor het gebruik van al bestaande parkeerplaatsen voor een ontwikkeling.
Artikel 8. Weigeringsgronden
-
1. Indien stap 1 tot en met stap 5 niet resulteren in een (wenselijk) plan waarin parkeren voldoende is gedekt, vormt dit een weigeringsgrond voor de aanvraag.
-
2. Indien aanleg op eigen terrein niet mogelijk is, en er geen gebruik gemaakt kan worden van reeds bestaande parkeerplaatsen in de openbare ruimte, zijn er situaties waarin in samenspraak met de gemeente maatwerk kan worden toegepast. Met name voor ontwikkelingen die tevens een maatschappelijk belang dienen, en waar ruimte in de omgeving beschikbaar is kan de ontwikkelaar/initiatiefnemer in overleg met de gemeente op eigen kosten extra (openbare)parkeervoorzieningen realiseren in de openbare ruimte, op een door de gemeente aangewezen locatie en conform door de gemeente gestelde eisen en CROW-ontwerprichtlijnen. Omdat het hier gaat om maatwerk en erg afhankelijk is van doel en locatie, is deze mogelijkheid geen verworven recht.
Artikel 9. Dubbelgebruik bij vaststellen parkeereis (indien van toepassing)
-
1. Indien een ontwikkeling meerdere functies betreft, of in een gebied wordt gerealiseerd waar meerdere functies samenkomen, dient rekening gehouden te worden met dubbelgebruik;
-
2. Voor de functie wonen mag dubbelgebruik worden toegepast voor de doelgroepen bewoners en bezoekers. (Bijlage 3)
-
3. Bij het berekenen van dubbelgebruik worden de aanwezigheidspercentages van de diverse functies en doelgroepen meegenomen (bijlage 3).
-
4. Voor het berekenen van dubbelgebruik wordt gebruik gemaakt van de maximale loopafstand vanaf de ontwikkeling (bijlage 4).
-
5. Bij dubbelgebruik moet worden uitgegaan van het aantal benodigde parkeerplaatsen voor het moment van de dag waarop de parkeervraag het grootst is.
Artikel 10. Salderen bij vaststellen parkeereis (indien van toepassing)
-
1. Enkel parkeerplaatsen die daadwerkelijk aanwezig/gerealiseerd zijn voor een eventuele oude/vorige functie, kunnen worden gesaldeerd ten behoeve van de nieuwe functie, waarbij saldering enkel mag worden toegepast op panden die niet langer dan 5 jaar leeg staan.
-
2. Bij het salderen van parkeerplaatsen worden de maatgevende aanwezigheidspercentages van zowel de oude, als de nieuwe functie (bijlage 3) toegepast en tegen elkaar afgezet.
-
3. Bij het salderen van parkeerplaatsen wordt de huidige maximale loopafstand van zowel de oude als de nieuwe functie (bijlage 4) toegepast en tegen elkaar afgezet.
-
4. Bij het salderen wordt rekening gehouden met fysieke wijzigingen (bijv. vervallen parkeerplaatsen) binnen de omgeving die na goedkeuring van de oude functie hebben plaatsgevonden;
-
5. Bij het salderen wordt rekening gehouden met wijzigingen in wet-/regelgeving (bijv. invoer parkeerregelingen) die in een omgeving na goedkeuring van de oude functie hebben plaatsgevonden;
Paragraaf 2.3 Flexibiliteitsbepalingen voor autoparkeren
Artikel 11. Inzet deelauto’s
-
1. De eisen zoals opgenomen in Artikel 5 zijn onverminderd van kracht op inzet deelauto’s.
-
2. Één deelauto geldt ter vervanging van maximaal 4 eigen auto’s;
-
3. Bij de ontwikkeling van woonfuncties mag maximaal 20% van de totale normatieve parkeerbehoefte met deelauto’s worden vervuld;
-
4. Voor elke deelauto dient een geoormerkte deelautoparkeerplaats te worden aangelegd door de initiatiefnemer. Deze parkeerplaats mag niet onder dubbelgebruik worden meegerekend;
Artikel 12. Parkeerdrukmetingen op verzoek van initiatiefnemer
-
1. Indien de door de gemeente uitgevoerde parkeerdrukmeting door de initiatiefnemer niet (meer) als representatief wordt gezien, of op het moment dat de parkeerdruk overdag maatgevend is, dient een telling te worden uitgevoerd. Dit is toegestaan mits;
- ○
De parkeertellingen uitgevoerd worden door een erkend en door de gemeente akkoord bevonden onderzoeksbureau;
- ○
De uitvoering van het parkeeronderzoek (telmomenten, onderzoeksgebied, wijze van meten) afgestemd worden met de gemeente;
- ○
Het parkeeronderzoek wordt bekostigd door de initiatiefnemer.
- ○
-
2. Parkeerdrukmetingen die voldoen aan de eisen en in samenwerking/afstemming worden door het college gebruikt voor het beoordelen van een ingediend initiatief. Hierbij blijven de regels zoals beschreven in Artikel 7 van kracht.
Hoofdstuk 3. Fietsparkeren
Artikel 13.
-
1. Bij ruimtelijke ontwikkelingen is uitgangspunt dat de fietsparkeernorm (bijlage 2) volledig op eigen terrein en op kosten van de initiatiefnemer wordt aangelegd.
-
2. Indien aanleg op eigen terrein niet mogelijk is dan:
- a.
Worden door initiatiefnemer, in navolging van een goedkeuring van de gemeente, nieuwe parkeervoorzieningen gefaciliteerd in de openbare ruimte. Is dit niet mogelijk, dan;
- b.
Wordt door de initiatiefnemer onderzocht of fietsparkeren mogelijk is in fietsvoorzieningen in de openbare ruimte.
- a.
-
3. Voor het realiseren van fietsnormen wordt gebruik gemaakt van de benodigde ruimte zoals door het CROW wordt voorgeschreven.
Hoofdstuk 4.
Artikel 14. Afwijkbesluit
Het college van burgemeester en wethouders kan afwijken van het parkeerbeleid en de daarbij behorende beleidsregels. Bijvoorbeeld omdat het algemene belang hiertoe aanleiding geeft of ten behoeve van andere maatschappelijk wenselijke ontwikkelingen.
Artikel 15. Intrekking oude beleidsregel
Het ‘Parkeerbeleid Moerdijk Nota Parkeernormen’ vastgesteld in 2015 wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop de raad heeft ingestemd met dit vernieuwde 2021 beleid.
Artikel 16. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze beleidsregel treedt in werking op de dag van bekendmaking.
-
2. Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Beleidsregels Nota Parkeernormen Gemeente Moerdijk’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Moerdijk in de vergadering van 30 september 2021.
De Griffier,
A. Goslings,
De burgemeester,
A.J. Moerkerke
Bijlage 1. Autoparkeernormen
Wonen (inclusief bezoekersaandeel)
Functie |
Eenheid |
Zevenbergen |
Rest gebied |
Bezoekers aandeel |
Woning, groter dan 90 m2 |
Per woning |
1,8 |
2,2 |
0,3 |
Woning, kleiner dan 90 m2 |
Per woning |
1,7 |
2,0 |
0,3 |
Appartement groter dan 90 m2 |
Per woning |
1,7 |
2,1 |
0,3 |
Appartement, kleiner dan 90 m2 |
Per woning |
1,6 |
1,9 |
0,3 |
Sociale huur |
Per woning |
1,4 |
1,6 |
0,3 |
Kamerverhuur, zelfstandig |
Per kamer |
0,7 |
0,7 |
0,3 |
Kamerverhuur, onzelfstandig |
Per kamer |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
Kleine eenpersoonswoning (tiny house) |
Per woning |
1,1 |
1,2 |
0,3 |
Aanleunwoning en serviceflat |
Per woning |
0,7 |
0,7 |
0,3 |
Werken
Functie |
Eenheid |
Zevenbergen |
Rest gebied |
% bezoekers |
Kantoor (zonder baliefunctie) |
Per 100 m2 bvo |
2,0 |
2,6 |
5% |
Commerciële dienstverlening |
Per 100 m2 bvo |
2,4 |
3,6 |
20% |
Bedrijf arbeidsintensief/bezoekersextensief |
Per 100 m2 bvo |
2,0 |
2,4 |
5% |
Bedrijf arbeidsextensief/bezoekersextensief |
Per 100 m2 bvo |
0,9 |
1,1 |
5% |
Bedrijfsverzamelgebouw |
Per 100 m2 bvo |
1,6 |
2,0 |
5% |
Winkelen en boodschappen doen
Functie |
Eenheid |
Zevenbergen |
Rest gebied |
% bezoekers |
Buurtsupermarkt |
Per 100 m2 bvo |
2,7 |
3,2 |
89% |
Fullservice supermarkt |
Per 100 m2 bvo |
4,4 |
5,1 |
93% |
Grote supermarkt (XL) |
Per 100 m2 bvo |
6,9 |
8 |
84% |
Groothandel specialist |
Per 100 m2 bvo |
5,7 |
6,6 |
80% |
Groothandel algemeen |
Per 100 m² bvo |
6,4 |
7,4 |
80% |
Buurt- en dorpscentrum |
Per 100 m² bvo |
3,1 |
3,6 |
72% |
Wijkcentrum (klein) |
Per 100 m2 bvo |
3,7 |
4,4 |
76% |
Wijkcentrum (gemiddeld) |
Per 100 m2 bvo |
4,4 |
5,2 |
79% |
Wijkcentrum (groot) |
Per 100 m2 bvo |
4,8 |
5,7 |
81% |
Per 100 m2 bvo |
5,2 |
6,1 |
85% |
|
Per 100 m2 bvo |
2,1 |
2,5 |
93% |
|
Per 100 m2 bvo |
3,8 |
4,5 |
94% |
|
Outletcentrum |
Per 100 m2 bvo |
9,2 |
10,4 |
94% |
Bouwmarkt |
Per 100 m2 bvo |
1,9 |
2,5 |
87% |
Tuincentrum |
Per 100 m2 bvo |
2,3 |
2,9 |
89% |
Ontspanning
Functie |
Eenheid |
Zevenbergen |
Rest gebied |
% bezoekers |
Bibliotheek |
Per 100 m2 bvo |
0,8 |
1,4 |
97% |
Museum |
Per 100 m2 bvo |
0,8 |
0,8 |
95% |
Per 100 m2 bvo |
8,0 |
13,7 |
94% |
|
Per 100 m2 bvo |
5,3 |
9,9 |
97% |
|
Theater/schouwburg |
Per 100 m2 bvo |
8,0 |
12,0 |
87% |
Musicaltheater |
Per 100 m2 bvo |
3,4 |
5,1 |
86% |
Casino |
Per 100 m2 bvo |
6,1 |
8,0 |
86% |
Bowlingcentrum |
Per bowlingtafel |
2,3 |
2,8 |
89% |
Biljart-/snookercentrum |
Per tafel |
1,2 |
1,8 |
87% |
Dansstudio |
Per 100 m2 bvo |
3,9 |
7,4 |
93% |
Fitnessstudio/sportschool |
Per 100 m2 bvo |
3,4 |
6,5 |
87% |
Fitnesscentrum |
Per 100 m2 bvo |
4,5 |
7,4 |
90% |
Wellnesscentrum |
Per 100 m2 bvo |
10,3 |
10,3 |
99% |
Sauna, hammam |
Per 100 m2 bvo |
4,6 |
7,3 |
99% |
Sporthal |
Per 100 m2 bvo |
2,2 |
3,5 |
96% |
Sportzaal |
Per 100 m2 bvo |
2,0 |
3,6 |
94% |
Tennishal |
Per 100 m2 bvo |
0,4 |
0,5 |
87% |
Squashhal |
Per 100 m2 bvo |
2,4 |
3,2 |
84% |
Zwembad overdekt |
Per 100 m2 bvo |
10,7 |
13,3 |
97% |
Zwembad openlucht |
Per 100 m2 bvo |
10,1 |
15,8 |
99% |
Sportveld |
Per ha. netto terrein |
20,0 |
20,0 |
95% |
Jachthaven |
Per ligplaats |
0,6 |
0,6 |
99% |
Golfbaan (18 holes) |
Per 18 holes |
118,3 |
118,3 |
98% |
Indoorspeeltuin, gemiddeld en kleiner |
Per 100 m2 bvo |
3,9 |
5,1 |
97% |
Indoorspeeltuin, groot |
Per 100 m2 bvo |
4,6 |
6,1 |
98% |
Indoorspeeltuin, zeer groot |
Per 100 m2 bvo |
4,9 |
6,4 |
98% |
Kinderboerderij (stadsboerderij) |
Per boerderij |
3,9 |
5,1 |
97% |
Manege (paardenhouderij) |
Per box |
0,4 |
0,4 |
90% |
Volkstuin |
Per 10 tuinen |
1,3 |
1,5 |
100% |
Plantentuin (botanische tuin) |
Per gemiddelde tuin |
7,5 |
13,5 |
99% |
Horeca
Functie |
Eenheid |
Zevenbergen |
Rest gebied |
% bezoekers |
Camping (kampeerterrein) |
Per standplaats |
1,2 |
1,2 |
90% |
Bungalowpark (huisjescomplex) |
Per bungalow |
2,1 |
2,1 |
91% |
Hotel |
Per kamer |
1,0 |
1,5 |
77% |
Café/bar/cafetaria |
Per 100 m2 bvo |
5,0 |
5,9 |
90% |
Restaurant |
Per 100 m2 bvo |
9,0 |
11,6 |
80% |
Discotheek |
Per 100 m2 bvo |
13,9 |
20,8 |
99% |
Evenementenhal/beursgebouw |
Per 100 m2 bvo |
6,5 |
6,5 |
99% |
Gezondheid
Functie |
Eenheid |
Zevenbergen |
Rest gebied |
% bezoekers |
Huisartsenpraktijk (-centrum) |
Per behandelkamer |
2,5 |
3,3 |
57% |
Apotheek |
Per apotheek |
2,8 |
3,3 |
45% |
Fysiotherapiepraktijk (-centrum) |
Per behandelkamer |
1,5 |
2,0 |
57% |
Consultatiebureau |
Per behandelkamer |
1,6 |
2,2 |
50% |
Consultatiebureau voor ouderen |
Per behandelkamer |
1,6 |
2,2 |
38% |
Tandartsenpraktijk (-centrum) |
Per behandelkamer |
2,0 |
2,7 |
47% |
Gezondheidscentrum |
Per behandelkamer |
1,9 |
2,5 |
55% |
Per 100 m2 bvo |
1,6 |
2,0 |
29% |
|
Per gelijke plechtigheid |
30,1 |
30,1 |
97% |
|
Begraafplaats |
Per gelijke plechtigheid |
31,6 |
31,6 |
37% |
Per 10 cellen |
2,2 |
3,7 |
97% |
|
Religiegebouw |
Per zitplaats |
0,2 |
0,2 |
60% |
Verpleeg- en verzorgingstehuis |
Per wooneenheid |
0,6 |
0,6 |
57% |
Onderwijs
Functie |
Eenheid |
Zevenbergen |
Rest gebied |
% bezoekers |
Kinderdagverblijf (exclusief Kiss & ride) |
Per 100 m2 bvo |
1,2 |
1,5 |
0% |
Basisonderwijs (exclusief kiss & ride) |
Per leslokaal |
0,8 |
0,8 |
0% |
Middelbare school |
Per 100 leerlingen |
4,5 |
4,9 |
11% |
Per 100 leerlingen |
5,4 |
5,9 |
7% |
|
Per 100 leerlingen |
10,0 |
10,9 |
72% |
|
Universiteit |
Per 100 leerlingen |
15,2 |
16,8 |
48% |
Avondonderwijs |
Per 10 leerlingen |
5,6 |
10,5 |
95% |
Bijlage 2. Fietsparkeernormen
Diverse functies (1/2)
Functie |
Eenheid |
Heel Moerdijk |
Rij- en vrijstaande woning |
Per slaapkamer |
1,00 |
Appartement (met fietsenberging) |
Per slaapkamer |
0,75 |
Appartement (zonder fietsenberging) |
Per slaapkamer |
0,25 |
Studentenhuis |
Per kamer |
1,00 |
Woningen bezoekers |
Per woning |
0,50 |
Kantoor (personeel) |
Per 100 m2 bvo |
0,70 |
Kantoor met balie (bezoekers) |
Per 100 m2 bvo |
3,00 |
Winkelcentrum |
Per 100 m2 bvo |
1,50 |
Supermarkt |
Per 100 m2 bvo |
1,60 |
Bouwmarkt |
Per 100 m2 bvo |
0,10 |
Tuincentrum |
Per 100 m2 bvo |
0,10 |
Basisschool (< 250 leerlingen) |
Per 10 leerlingen |
3,00 |
Basisschool (250 tot 500 leerlingen) |
Per 10 leerlingen |
3,50 |
Basisschool (>500 leerlingen) |
Per 10 leerlingen |
4,30 |
Basisschool (medewerkers) |
Per 10 leerlingen |
0,20 |
Middelbare school |
Per 100 m2 bvo |
11,00 |
Per 100 m2 bvo |
9,00 |
|
Apotheek |
Per locatie |
6,00 |
Begraafplaats/crematorium |
Per gelijktijdige plechtigheid |
3,00 |
Gezondheidscentrum |
Per 100 m2 bvo |
2,00 |
Kerk/moskee |
Per 100 zitplaatsen |
22,00 |
Per 100 m2 bvo |
0,5 |
|
Bibliotheek |
Per 100 m2 bvo |
2,00 |
Per 100 m2 bvo |
0,80 |
|
Fitness |
Per 100 m2 bvo |
1,10 |
Museum |
Per 100 m2 bvo |
0,50 |
Sporthal |
Per 100 m2 bvo |
1,40 |
Sportveld |
Per veld |
33,00 |
Sportzaal |
Per 100 m2 bvo |
2,20 |
Per 100 zitplaatsen |
5,00 |
|
Stedelijk evenement |
Per 100 bezoekers |
18,00 |
Theater |
Per 100 zitplaatsen |
10,00 |
Zwembad (openlucht) |
Per 100 m2 bassin |
15,00 |
Zwembad (overdekt) |
Per 100 m2 bassin |
11,00 |
Diverse functies (2/2)
Functie |
Eenheid |
Heel Moerdijk |
Fastfoodrestaurant |
Per locatie |
5,00 |
Restaurant (eenvoudig) |
Per 100 m2 bvo |
8,00 |
Restaurant (luxe) |
Per 100 m2 bvo |
2,00 |
Busstation |
Per halterende buslijn |
23,00 |
Carpoolplaats |
Per autoparkeerplaats |
0,20 |
Bijlage 3. Aanwezigheidspercentages
Houd bij de toepassing van aanwezigheidspercentages rekening met de (commerciële) openingstijden van winkelfuncties.
Functie |
Werkdag-ochtend |
Werkdag- middag |
Werkdag- avond |
Koopavond |
Werkdag- nacht |
Zaterdag- middag |
Zaterdag- avond |
Zondag- middag |
Woningen bewoners |
50% |
50% |
90% |
80% |
100% |
60% |
80% |
70% |
Woningen bezoekers |
10% |
20% |
80% |
70% |
0% |
60% |
100% |
70% |
Kantoor/bedrijven |
100% |
100% |
5% |
5% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Commerciële dienstverlening |
100% |
100% |
5% |
75% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Detailhandel |
30% |
60% |
10% |
75% |
0% |
100% |
0% |
75% |
Grootschalige detailhandel |
30% |
60% |
70% |
80% |
0% |
100% |
40% |
0% |
Horeca |
30% |
40% |
90% |
80% |
0% |
75% |
100% |
50% |
Supermarkt |
30% |
60% |
40% |
80% |
0% |
100% |
40% |
0% |
Sportfuncties binnen |
50% |
50% |
100% |
100% |
0% |
100% |
100% |
75% |
Sportfuncties buiten |
25% |
25% |
50% |
50% |
0% |
100% |
25% |
100% |
Bioscoop/theater/ podium |
5% |
25% |
90% |
90% |
0% |
40% |
100% |
40% |
Sociaal-medisch arts/consultatiebureau |
100% |
75% |
10% |
10% |
0% |
10% |
10% |
10% |
Verpleeg- en verzorgingshuis/aanleunwoning |
50% |
50% |
100% |
100% |
25% |
100% |
100% |
100% |
|
60% |
100% |
60% |
60% |
5% |
60% |
60% |
60% |
|
75% |
100% |
40% |
40% |
25% |
40% |
40% |
40% |
Dagonderwijs |
100% |
100% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Avondonderwijs |
0% |
0% |
100% |
100% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Bijlage 4. Maximaal acceptabele loopafstanden
Hoofdfunctie |
Loopafstand (maximaal) |
Wonen (Woningbouwprojecten waarbij ook nieuwe openbare ruimte wordt toegevoegd) |
50 meter |
Wonen (bestaande situaties) |
100 meter |
Werken |
300 meter |
Winkelen |
200 meter |
Cultureel en maatschappelijk |
200 meter |
Gezondheidszorg |
50 meter |
Bijlage 5. Omrekenfactoren parkeren eigen terrein (POET)
Soort parkeervoorziening |
Theoretisch aantal |
Berekenings- aantal |
Opmerking |
Enkele oprit zonder garage(box) |
1 |
0,8 |
Oprit minimaal 5 meter diep |
Lange oprit zonder garage(box) of carport |
2 |
1,0 |
Oprit minimaal 10 meter diep |
Dubbele oprit zonder garage(box) |
2 |
1,7 |
Oprit minimaal 5 meter breed |
Garage zonder oprit (bij woning) |
1 |
0,6 |
- |
Garage(box) (niet bij woning) |
1 |
0,7 |
- |
Garage(box) met enkele oprit |
2 |
1,2 |
Oprit minimaal 5 meter diep |
Garage(box) met lange oprit |
3 |
1,5 |
- |
Garage(box) met dubbele oprit |
3 |
2,0 |
Oprit minimaal 5 meter breed |
Privé parkeerterreinen- of garages |
1 |
0,8 |
Niet-openbaar toegankelijk |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl