Nota Handhaving Fysieke Leefomgeving Jaarverslag 2023

Geldend van 26-01-2024 t/m heden

Intitulé

Nota Handhaving Fysieke Leefomgeving Jaarverslag 2023

Januari 2024

Vastgesteld door de burgemeester

Op 16 Januari 2024, nr. 58212

Vastgesteld door burgemeester en wethouders

Op 16 Januari 2024, nr. 58212

HOOFDSTUK 1: INLEIDING EN WETTELIJKE KADER

Inleiding

Voor u ligt het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2023 ( hierna: Jaarverslag 2023). Het jaarverslag ziet op Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de diverse bijzondere wetten/verordeningen. In dit jaarverslag leest u wat wij het afgelopen jaar op het gebied van toezicht en handhaving hebben uitgevoerd.

In het jaarverslag wordt eerst kort de handhavingsorganisatie en de samenwerking beschreven.

Vervolgens nemen wij u mee in de ontwikkeling betreffende de implementatie van de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging en de juridische kwaliteitszorg.

Daarna wordt per taakveld beschreven wat we het afgelopen jaar hebben gedaan. We doen dit aan de hand van de vier W-vragen:

  • 1.

    Wat houdt het taakveld in?

  • 2.

    Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

  • 3.

    Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • 4.

    Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Wettelijk kader

Het jaarverslag laat zien welke taken in voorliggende jaar zijn uitgevoerd en hoe de capaciteit is ingezet. Het is zinvol om de daarin gestelde doelen en de verrichte werkzaamheden te evalueren.

Zo moet in het jaarverslag worden aangegeven of de in het uitvoeringsprogramma opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan de gestelde algemene en specifieke doelen. Het jaarverslag (evaluatie) vormt een belangrijk onderdeel van de beleidscyclus voor toezicht en handhaving overeenkomstig de zogeheten Big-8 welke hieronder is weergegeven.

Grondslag voor professionaliteit en kwaliteit binnen toezicht en handhaving is de dubbele regelkring: de Big Eight. Het toezichtprotocol is het hulpmiddel om toezicht uit te voeren volgens deze Big Eight.

De bovenste regelkring betreft beleidskeuzen, strategie, het opstellen van een uitvoeringsprogramma en beleidsevaluatie. De onderste regelkring betreft het uitvoeringsprogramma en de professionele werkwijze, uitvoering en monitoring.

Kenmerkend is een keuze voor prioriteiten: belangrijke zaken krijgen veel aandacht en minder belangrijke minder. Het bestuur kan zelf de prioriteiten bepalen.

afbeelding binnen de regeling

Bevoegdheid

Het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2023 ziet zowel op bevoegdheden van het college als op zelfstandige bevoegdheden van de burgemeester. Het Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2023 wordt dan ook door beide bestuursorganen vastgesteld. Op grond van afdeling 18.3 van de Omgevingswet, afdeling 13.2 van het Omgevingsbesluit en in het kader van de algemene verantwoordings- en inlichtingenplicht van college en burgemeester, zoals opgenomen in artikel 169 en artikel 180 van de Gemeentewet, wordt het vastgestelde Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2023 ter informatie toegezonden aan de gemeenteraad.

Ook wordt het vastgestelde Jaarverslag Handhaving Fysieke Leefomgeving 2023 toegezonden aan de provincie, de ODVeluwe, de VNOG, het waterschap, de politie, het Openbaar Ministerie en de buurgemeenten.

HOOFDSTUK 2: HANDHAVINGSORGANISATIE

De uitvoering is ondergebracht bij het cluster Toezicht en Handhaving dat valt onder het team Ruimte. Uitgangspunt bij het opstellen van het HUP 2023 was de bestaande formatie. Deze is taakstellend en de basis voor de werkzaamheden in 2023. Dat neemt echter niet weg dat we door personele omstandigheden, de implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging en door het grote werkaanbod ook in 2023 capaciteit hebben ingehuurd.

De vaste formatie van het cluster Toezicht en Handhaving bestaat uit beleidsmedewerkers (3,8 fte waarvan 0,6 fte voor niet T&H- taken (planschade), juridisch medewerkers/beleidsuitvoerders (2,3 fte, waarvan 0,5 fte voor niet T&H taken), inspecteurs/toezichthouders (2 fte) en Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) (3,0 fte). Hiervan was 1,0 fte vacatureruimte waarvoor de werving eind 2023 van start is gegaan. De werving is positief verlopen en per begin januari 2024 start de nieuwe Boa.

Per 1 januari 2023 bestond de inhuurformatie uit:

  • -

    Controleurs permanente bewoning ( incidenteel);

  • -

    Boa openbare ruimte (Meidoornplein-manager) (24 uur per week) tot 1 juni 2023;

  • -

    Trainee toezicht en handhaving (32 uur per week ) tot 1 april 2023;

Samenwerking in de handhaving

De gemeente Oldebroek opereert in de handhaving niet als solitaire eenheid. De gemeente vindt afstemming met en samenwerking met diverse handhavingspartners, zoals rijk, provincie, politie, waterschap, regio en ODNV, belangrijk en noodzakelijk om een adequaat kwaliteitsniveau te bereiken.

De gemeente wil hier blijvend in investeren. Op het gebied van handhaving wordt op verschillende vlakken samengewerkt. Zoals met de provincie Gelderland in het kader van de Wet Natuurbescherming en het Waterschap Gelderland op het gebied van sloten en waterwegen.

Er zijn diverse overlegstructuren en een aantal gemeentelijke toezichtstaken zijn onder verantwoordelijkheid van gemeente overgedragen aan de veiligheidsregio en ODNV.

Samenwerken in de handhaving houdt ook in dat de gemeente de ogen niet sluit voor overtredingen die niet tot het eigen takenpakket behoren, maar tot het takenpakket van een ander overheidsorgaan. De gemeente heeft een oog- en oorfunctie en zal bij overtreding, waar een ander overheidsorgaan bevoegd gezag is, deze overtreding melden. Daar waar gezamenlijk optreden tegen een overtreding noodzakelijk, wenselijk en/of effectief is, zal de gemeente actief de samenwerking opzoeken.

Fusie ODNV/OVIJ

Per 1 januari 2024 zullen de Omgevingsdienst Noord-Veluwe (ODNV) de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) fuseren tot Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe). De fusie tussen de twee omgevingsdiensten heeft als doel om een meer robuuste organisatie te worden. De Veluwse organisaties zijn de eerste omgevingsdiensten in Nederland die gaan fuseren. Door bundeling van krachten kan onder andere beter ingespeeld worden op de komst van de Omgevingswet en de ontwikkeling naar een data gedreven informatiedienst op het gebied van milieu en duurzaamheid. Ook ontstaat een robuuste organisatie, in lijn met de aanbevelingen van de commissie Van Aartsen.

Deze fusie heeft ook van onze gemeente een behoorlijke inzet gevraagd in 2023. Het gaat daarbij enerzijds om de nodige ambtelijke en bestuurlijke overleggen. Anderzijds hebben we inzet moeten steken in het maken en implementeren van samenwerkingsafspraken, het vaststellen van een nieuwe gemeenschappelijke regeling (Wgr-regeling) en het vaststellen van een nieuwe mandaatregeling. Momenteel (december 2023) wordt door de omgevingsdienst de laatste hand gelegd aan een samenwerkingsovereenkomst, het jaarprogramma 2024 en een daarbij behorende productencatalogus. Deze documenten zullen in januari opgeleverd en ter bestuurlijke besluitvorming aangeboden worden.

NEO/ H2O

Al enkele jaren werken de gemeente Nunspeet, Elburg en Oldebroek (NEO) nauwer samen op diverse gebieden. Zo is er een prima samenwerking tussen de Boa’s. Het doel van de samenwerking is dat vanuit de zelfstandigheid van de gemeenten zorg wordt gedragen voor een goede dienstverlening aan de inwoners en bedrijven. Lees hierover meer in hoofdstuk 9.

Vorig jaar zijn we in H2O verband gestart met de voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet. Zo trekken we samen op met het beschrijven van de processen (die zijn klaar), het maken van sjablonen (afgerond) en de implementatie van het nieuwe zaaksysteem RX-Mission voor vergunningverlening en toezicht en handhaving. Het cluster Toezicht en Handhaving participeert actief in het implementatietraject. Elke gemeente levert per onderdeel een key-user (aanspreekpunt) voor de drie gemeenten. Oldebroek levert de key-user voor Toezicht en Handhaving.

24-uurs bereikbaarheid

In de gemeente Oldebroek is er voor gekozen om de 24-uurs bereikbaarheidsdienst vanuit de organisatie in te richten (piketdienst). Ook sluiten wij aan bij de piketdienst van de ODNV voor calamiteiten op het gebied van milieu en asbest. De piketdienst is 24 uur bereikbaar en 7 dagen in de week. Er is gekozen voor een calamiteitennummer dat inwoners buiten kantooruren kunnen bellen bij incidenten op het gebied van de Wabo-handhavingstaken en bij evenementen, waarvan de afhandeling niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Wanneer er een melding binnen komt via de pikettelefoon, zal de inspecteur beoordelen of er een controle noodzakelijk is en zal hij eventueel voor overleg in contact treden met de jurist. Ook weten de Boa’s/ inspecteurs de juristen buiten kantooruren regelmatig te vinden voor diverse vragen of overleg.

Indien noodzakelijk wordt er direct een besluit opgesteld, wanneer er spoedeisendheid is. Met de 24-uurs bereikbaarheid wordt voldaan aan artikel 7.4 van de Bor. In 2023 zijn er 6 oproepen geweest. Een voorbeeld van een oproep was onder andere, geluidsoverlast, stankoverlast en dierenoverlast.

Oldebroek voor Mekaar

Wij ambiëren een samenleving die zich ontwikkelt op basis van inbreng, betrokkenheid, kennis en verantwoordelijkheid van inwoners. Bij het uitgangspunt “Oldebroek voor Mekaar” staat activering van de samenleving voorop. Wij zijn de weg ingeslagen van het stimuleren van initiatieven door de samenleving en die waar nodig faciliteren. Het gaat er ook om wat burgers, organisaties en gemeente samen kunnen doen. Waar nodig blijft daarbij een regierol voor de gemeente en zullen wij onze verantwoordelijkheid nemen om met visie leiding te geven aan het verder bouwen aan onze gemeente. De gemeente heeft vertrouwen in het zelfsturend en zelfcorrigerend vermogen van de samenleving. Als gevolg daarvan kan de handhavingstaak op een enigszins andere manier vormgegeven worden, zonder dat daarbij afbreuk gedaan wordt aan de wettelijke handhavingstaak.

De samenleving wordt waar mogelijk gestimuleerd om problemen onderling op te lossen in plaats van conflicten via de gemeente te laten lopen. De praktijk leert namelijk dat met elkaar praten vaak effectiever is dan dat de gemeente het bestuursrechtelijk handhavingsinstrumentarium inzet.

  • Vertrouwen in inwoner: naleefbereidheid, aanspreken en gemeente informeren;

  • Andere rol toezichthouder;

  • Meer inzet op alternatieve geschillenbeslechtingsmethoden: overleg, mediation buurtbemiddeling;

  • Veel zaken worden al in het voortraject opgepakt en afgehandeld (telefonisch of mondeling) zonder dat hier een officiële (schriftelijke) handhavingszaak uit voortvloeit;

  • Veel investering in voortraject heeft tot effect dat er minder juridische procedures uit voortvloeien;

  • Slechts in die gevallen waarin overleg niets oplevert wordt een formele handhavingszaak opgestart.

Toepassing van alternatieve geschillenmethodes levert over het algemeen geen tijdsbesparing op ten opzichte van de strikt juridische weg. Wel heeft dit de voorkeur omdat het mensen nader tot elkaar kan brengen, het stimuleert en vaak effectiever is.

In 2023 heeft dit onder andere goed uitgepakt in Wezep. Enkele buurtbewoners hebben samen contact gezocht met de gemeente om een gezin te helpen met een gehandicapte zoon.

De buren zagen dat de steeds groter wordende hulpmiddelen die de zoon gebruikt veel ruimte in beslag namen in de woning van het gezin. Het vinden van een andere geschikte woning duurt vanwege de speciale eisen langer dan normaal. Daarom hebben de directe buren de dorpscontactambtenaar benaderd om te vragen of het mogelijk was om tegenover de woning van het gezin een tijdelijke opslag te realiseren op één van de openbare parkeerplekken. Tevens hebben deze buren in de hele buurt draagvlak gecreëerd door bij alle omwonenden te informeren of er bezwaar was tegen dit initiatief. In overleg met verschillende afdelingen binnen de gemeente is uiteindelijk een tijdelijke gedoogverklaring verleend aan het gezin voor een opslag tegenover de woning.

HOOFDSTUK 3: DE OMGEVINGSWET, RXMISSION EN JURIDISCHE KWALITEITSZORG

Ook in 2023 hebben we weer de nodige inzet gehad bij de implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging (Wkb). We hebben deelgenomen aan werkgroepen en hebben onze processen en standaarden aangepast om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op het werken onder de nieuwe Omgevingswet en de Wkb.

Er is de nodige inzet geweest van de medewerkers van Toezicht en Handhaving bij de opstelling en vaststelling van de Verordening Fysieke Leefomgeving, een verordening waarin bepalingen uit andere verordeningen die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving zijn opgenomen en die in de transitieperiode een plaats gaan krijgen in het omgevingsplan.

Gezamenlijk met Hattem en Heerde werken we aan de ontwikkeling van op de Omgevingswet gebaseerde toezicht- en handhavingssjablonen. Daarbij maken we direct een verbeterslag in de leesbaarheid van de sjablonen, zonder dat dat afbreuk doet aan de juridische correctheid. Nagenoeg alle sjablonen zijn gereed en zijn al deels geïmplementeerd in het programma RX-mission.

Rx.Mission

Rx.mission is het zaaksysteem voor het cluster Vergunningen en het cluster Toezicht en Handhaving. De implementatie is in 2021 opgestart samen met de gemeenten Hattem en Heerde. Onder externe begeleiding is samen met de gemeenten Hattem en Heerde een vijftal werkprocessen beschreven. Twee van deze processen (“toezicht en handhaving” en “behandelen melding bouwactiviteit”) vallen onder het taakveld van Toezicht en Handhaving. Deze processen zijn geïmplementeerd in het nieuwe programma Rx.Mission.

Sinds januari 2023 werkt het cluster Toezicht en Handhaving actief met dit programma. Het heeft het voorliggende systeem Squit XO vervangen. Rx.mission sluit aan op de Omgevingswet en de Wkb.

Het programma biedt ook mogelijkheden voor de samenwerking met onze ketenpartners zoals diverse regio gemeenten en de provincie Gelderland, het waterschap Vallei en Veluwe, Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG), de GGD Noord- en Oost-Gelderland (GGDNOG) en Omgevingsdienst Veluwe i.o.. Zo zijn in het afgelopen jaar meerdere (keten)testen uitgevoerd met ketenpartners binnen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Daarbij is ook gebruik gemaakt van de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). De SWF is één van de onderdelen van het DSO. Het programma Rx.Mission is aangesloten op dit landelijke digitale stelsel. Zo is bijvoorbeeld in een aantal sessies de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Veluwe getest met alle ketenpartners en aangesloten gemeenten. Daarnaast zijn bijvoorbeeld in meerdere sessies de Samenwerkingsafspraken Omgevingswet regio Veluwe getest.

Juridische kwaliteitszorg

Het team T&H heeft ook in 2023 weer de nodige gevraagde en ongevraagde juridische adviezen gegeven in en buiten het team Ruimte. Waar nodig gebeurt dat in samenwerking met cluster Juridische Zaken van team bedrijfsvoering. T&H heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de vaststelling van een nieuwe organisatie brede mandaatregeling.

HOOFDSTUK 4: TOEZICHT EN HANDHAVING BRANDVEILIG GEBRUIK

Wat houdt de taak in?

Het betreft hier het toezicht op het brandveilig gebruiken van gebouwen en het voeren van de daaruit voortvloeiende handhavingsprocedures.

Dit taakveld ziet op het gebruik van het gebouw en niet op het bouwen zelf (de brandveiligheid van de constructie). Het toezicht op de brandveiligheid van de constructie maakt deel uit van het toezicht op de omgevingsvergunning.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Voor de uitvoering van deze taak waren in 2023 20 juridische uren en 50 controle uren beschikbaar.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het toezicht op het onderdeel brandveilig gebruik (meldingsplichtige of vergunningsplichtige inrichtingen) wordt uitgevoerd door de Veiligheidsregio Noord- en Oost- Gelderland. Brandveilig bouwen (Bouwbesluit) ligt bij de gemeente.

De regio verzorgt de controle en waar nodig de eerste correspondentie (constateringsbrief). Mocht een verdere juridische procedure noodzakelijk zijn, dan wordt het dossier overgedragen aan de gemeente. Dit heeft in 2023 niet hoeven plaatsvinden en wij concluderen dat ondanks dat het toezicht van de VNOG aan het wijzigen is, de naleefbaarheid groot is.

De VNOG werkt steeds meer volgens de lijn van risico gestuurd toezicht. Waar risico’s te verwachten zijn, zetten zij in. In 1e instantie altijd met een advies later eventueel gevolgd door controles. De lijnen met de VNOG zijn kort en hierdoor verloopt de communicatie goed.

Onder de Omgevingswet zullen veel advieszaken van de VNOG gaan verdwijnen, daar er minder meldingsplichtige nieuwbouw objecten zijn onder de Omgevingswet. De ondergrens voor een melding (bijeenkomstfunctie b.v.) gaat omhoog van 50 naar 150 aanwezige personen in een gebouw. Er wordt meer verantwoordelijkheid neergelegd bij de opdrachtgever.

Het toezicht op de bestaande bouw blijft een zorg. Hopelijk krijgen we als gemeente meer ruimte om dit ook zelf op te pakken onder de Omgevingswet.

Verder zijn er vier programma’s van eisen (PVE) aangepast, van onder andere de Plukon (twee) en het Agenieten College.

In de eerste helft van 2023 heeft er gesprek plaatsgevonden met de VNOG. Tijdens dit gesprek is nader kennis gemaakt met nieuwe gezichten en heeft de VNOG kort toelicht hoe ze steeds meer willen groeien naar het risico gestuurd toezicht. Verder is gesproken over de algehele werkwijze en de positie. Begin 2024 gaan we hier verder over in gesprek en zullen naar alle waarschijnlijkheid ook de gemaakte afspraken van 2015 hernieuwd worden in een nieuwe overeenkomst.

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.

HOOFDSTUK 5 TOEZICHT EN HANDHAVING ALCOHOLWET

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op de naleving van de Alcoholwet. Het gaat daarbij om controle van horecagelegenheden op vergunningvoorschriften, controle op het schenken van alcohol zonder vergunning en het controleren op leeftijdsgrenzen. Ook het controleren op tijdelijke ontheffingen bij bijvoorbeeld evenementen of para commerciële inrichtingen (zoals sportclubs) valt onder dit taakveld. Daarnaast behoren beleidsmatige werkzaamheden tot het taakveld.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Het toezicht op de naleving ligt bij de boa’s. We hebben daarvoor 200 uur gereserveerd. Daarnaast hebben we 100 uren voor de beleidsmedewerkers gereserveerd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2023 zijn er geen specifieke controles uitgevoerd op vergunningvoorschriften bij horecagelegenheden. Er zijn eind 2022/begin 2023 acht nieuwe horecaondernemers bijgekomen in de gemeente Oldebroek. Deze horecaondernemers zijn halverwege 2023 uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de burgemeester en met elkaar op het gemeentehuis.

Het mysteryguest onderzoek zal in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd. Het mysteryguest onderzoek zal verder worden afgerond begin 2024.

HOOFDSTUK 6: TOEZICHT EN HANDHAVING EVENEMENTEN

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op evenementen die in de gemeente plaatsvinden. Het gaat daarbij om evenementen waarvoor vergunning verleend is, kleinschalige evenementen waarvoor een melding is ingediend en illegale evenementen (evenementen die uitgevoerd worden zonder dat daarvoor vergunning verleend is of melding is gedaan).

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Het toezicht op de naleving ligt bij de boa’s. We hebben daarvoor 200 uur gereserveerd. Daarnaast hebben we 40 uren voor de beleidsmedewerkers gereserveerd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2023 zijn diverse grotere evenementen gecontroleerd, zoals het Piratenfestijn, Bigpop en de Motorcross op circuit De Bargen in samenwerking met de regionale brandweer en politie. Hierbij worden de voorschriften uit de evenementenvergunning voor en tijdens het evenement gecontroleerd en vervolgens geëvalueerd. De controles vinden voornamelijk plaats bij evenementen in de gemeente waarvoor een evenementenvergunning is verleend en/of waarbij er sprake was van alcoholverstrekking. Over het algemeen is het naleefgedrag van de evenementenvergunningen goed en worden er nagenoeg geen grote overtredingen geconstateerd. Kleine overtredingen zijn voor of tijdens het evenement teruggekoppeld aan vergunninghouder en/of organisatie en deze zijn – indien mogelijk – direct aangepast.

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.

HOOFDSTUK 7: TOEZICHT EN HANDHAVING MILEU

Wat houdt de taak in?

De uitvoering van “inrichtingsgebonden” milieutaken, maar ook de sloop- en asbesttaken heeft de gemeente grotendeels overgedragen (gemandateerd) aan de Omgevingsdienst Noord-Veluwe (ODNV). Daartoe behoort niet alleen de controletaak, maar ook de jaarlijkse programmering en prioritering en het namens de gemeente voeren van handhavingsprocedures.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Hoewel deze taak grotendeels is overgedragen aan de ODNV hebben we zelf 250 beleids-/juridische uren gereserveerd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Deze uren waren bestemd voor ondersteuning van de ODNV bij bezwaar- en beroepsprocedures, het overleg voeren met de ODNV (casusoverleg en deelname aan overleggroepen), de uitvoering van niet overgedragen taken (bijvoorbeeld inning van verbeurde dwangsommen) en het uitvoeren van taken op het gebied van asbest (asbestcoördinatie).

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en naar verwachting ook behaald.

Wet Natuurbescherming

Vergunningverlening in het kader van de Wet Natuurbescherming kan alleen als met zekerheid kan worden aangetoond dat een project geen toename van stikstofdepositie op een hiervoor gevoelig Natura-2000 gebied veroorzaakt. Door intern salderen (wijziging van bedrijf binnen vergunde rechten) kan een bedrijf gewijzigd worden. In 2023 is in onze gemeente hierdoor net als in voorafgaande jaren voor meerdere aanvragen een positieve weigering afgegeven, omdat door een Aeriusberekening kon worden vastgesteld dat er geen sprake was van toename bij het intern salderen.

Voor de agrarische sector is het beleid bij het rijk en de provincie nog steeds volop in beweging.

Voor andere sectoren kan toestemming mogelijk zijn.

De vooralsnog enige zekere weg is om dit aan te tonen met een stikstofberekening in Aerius.

In 2023 is een handhavingszaak aan de orde geweest betreffende een overtreding van de Wet Natuurbescherming bij een motorcrossterrein in Oldebroek. Het handhavingsdossier bij de provincie is afgerond, gezien er voldaan is aan de lastgeving.

C-Label kantoren

De Energielabel C-verplichting stelt dat kantoorgebouwen per 1 januari 2023 een geldig label met een maximumwaarde voor primair fossiel energiegebruik van 225 kWh per m² per jaar moeten hebben. Dit staat gelijk aan een label C bij een gebouw dat uitsluitend een kantoorfunctie heeft. Voldoet het gebouw niet aan de eisen, dan mag het per 1 januari 2023 niet meer als kantoor gebruikt worden. Dit komt voort uit artikel 5.11 van het Bouwbesluit en – na invoering van de Omgevingswet – uit artikel 3.87 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).

Vanuit het cluster Ruimtelijke Ordening is dit project opgepakt door de ‘Aanjager verduurzaming bedrijven’. Eigenaren en/of huurders van kantoorgebouwen worden met een brief op de hoogte gesteld. Het is aan het cluster Toezicht en Handhaving om de uiteindelijke controles uit te voeren om te zien of de kantoren voldoen. Zo niet, dan kan het proces van handhaving worden gestart.

HOOFDSTUK 8: TOEZICHT EN HANDHAVING WABO EN BOUWBESLUIT

Wat houdt de taak in?

Deze taak ziet op het toezicht op de naleving van de regels die bij of krachtens de Wabo gesteld zijn. Het gaat om het handelen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning voor de onderdelen bouw en aanleg. Toezicht op naleving van bestemmingplannen hoort ook tot deze taak. Ook het toezicht op het Bouwbesluit bij bestaande objecten en bij vergunningvrije bouw behoort tot dit taakveld.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Deze taak wordt uitgevoerd door de inspecteurs die daarvoor 2700 uur beschikbaar hebben; door onze juridisch medewerkers/beleidsuitvoerders die daarvoor 3000 uur beschikbaar hebben en door onze beleidsmedewerkers die daarvoor 1900 uur beschikbaar hebben.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

a. het houden van toezicht op verleende vergunningen

Het overgrote deel van de werkzaamheden van de inspecteur/toezichthouders bestond uit het controleren van omgevingsvergunningen. Voornamelijk voor de activiteit bouw. Op jaarbasis hebben we een controlevoorraad van 230 á 250 omgevingsvergunningen. Voor de controle daarvan hebben we circa 1900 uur beschikbaar. Per vergunning is dit gemiddeld ongeveer 8 uur. De werkzaamheden bestonden uit voorbereiding, uitvoering van controles en de juridisch administratieve uitwerking.

Gezien de beperkte beschikbare uren, controleerden we op hoofdlijnen. Accent daarbij lag op het uitzetten van de bouw, controle van wapening en andere constructieve elementen en het uitvoeren van eindcontroles. De inspecteurs bepaalde zelf op basis van aard en grootte van het bouwwerk en overige bijzonderheden de benodigde controlemomenten en stemde dat af met de bouwer en met externe handhavingspartners.

Prioriteit bij de bouwcontroles lag op constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid. Tegen afwijkingen op die vlakken traden we zonder meer op. Ook bij maatafwijkingen van meer dan 10% traden we op. Andersoortige overtredingen hadden geen prioriteit en hier is alleen tegen opgetreden naar aanleiding van klachten of handhavingsverzoeken van omwonenden. Ook wanneer het tolereren van een overtreding zou leiden tot anderszins onveilige situatie dan wel tot een stedenbouwkundig exces traden we op.

Intrekken vergunningen

We hebben dit jaar meerdere vergunningen ingetrokken omdat er niet aannemelijk kon worden gemaakt dat er gestart zou worden met de bouw.

Een greep uit de grotere bouwprojecten in de gemeente Oldebroek

Oldebroek, ’t Loo en Wezep

Het voormalig LHNO gebouw aan de Van Asch van Wijcklaan is gesloopt (locatie nieuwe school).

De bouw van de nieuwe Regenboog school aan de Van Asch van Wijcklaan is gestart.

De restauratie van het monument De Volle Hof Zuiderzeestraatweg loopt nog.

De bouw van de nieuwe brandweerkazerne Oldebroek aan de Zuiderzeestraatweg verloopt voorspoedig.

De herbouw van Rhodos aan de Zuiderzeestraatweg is zo goed als klaar.

De uitbreiding van de fabriek en renovatie van het kantoorgedeelte van Plukon aan de Industrieweg te Wezep is gestart.

Wezep

De nieuwbouw van de Lidl en de verbouw van de Plus zijn afgerond. Verder zijn er 10 woningen gerealiseerd aan de Turfsingel.

Oosterwolde

In Oosterwolde zijn er 68 woningen gerealiseerd bij plan Oosterburgh. Deze woningen zijn grotendeels gereed. Verder zijn er op de locatie De Heerdt 14 woningen gerealiseerd.

Hattemerbroek

Er zijn meerdere bedrijfspanden gerealiseerd op het bedrijventerrein H2O. Inmiddels zijn bijna alle kavels bebouwd. Verder is er een drijvend zonnepark gerealiseerd en is men gestart met de bouw van het nieuwe viaduct en op- en afritten van de A-28.

afbeelding binnen de regeling

Omgevingsvergunning voor de activiteit kappen en uitwegen

In 2023 zijn er zijn er 32 omgevingsvergunningen voor het onderdeel kappen ingediend. Zowel voor als na het verlenen van de omgevingsvergunning wordt er een controle uitgevoerd op de locatie van de te kappen boom.

In 2023 zijn er zijn er 20 omgevingsvergunningen voor uitwegen verleend. Dit gebeurd vaak in samenhang met andere bouwactiviteiten. Uitwegen zijn een potentieel risico voor de verkeersveiligheid. De aanvragen worden getoetst aan de Beleidsnotitie Uitwegen. De controles worden vaak in combinatie met de controle op de overige activiteiten van de omgevingsvergunning uitgevoerd.

b. het controleren op illegaliteiten

De inspecteurs hadden 800 uur beschikbaar voor het controleren op illegale bouw, illegale aanleg en illegaal gebruik. Het gaat daarbij om ambtshalve constateringen en om zaken die hun grondslag vinden in klachten of handhavingsverzoeken. Deze capaciteit was voldoende voor het uitvoeren van controles en bijkomende werkzaamheden in circa 60 handhavingszaken. De helft daarvan was ingepland voor klachten en/of handhavingsverzoeken. Ook in 2023 zien we dat veel zaken doorlopen vanuit 2022. Er zijn iets minder zaken afgerond dat het jaar ervoor, daar meer zaken ook zijn aanhouden, maar de werkvoorraad blijft nagenoeg gelijk. Wel zien we duidelijk dat het aantal klachten in 2023 ligt is toegenomen. Veel klachten konden snel mondeling worden opgelost.

De overige uren waren gereserveerd voor die overtredingen die leiden tot stedenbouwkundige excessen, veiligheidsproblemen of onaanvaardbare aantasting van de leefbaarheid. Controle op permanente bewoning van recreatieverblijven viel hier ook onder.

De inspecteurs bepaalde zelf de benodigde controlemomenten en stemden dat waar nodig af met externe handhavingspartners.

Monumenten

Deze handhavingstaken gaan over werkzaamheden aan rijks- en gemeentelijke monumenten en eventuele wijzigingen aan (historische) tuinen binnen een landgoed die de status beschermde buitenplaats heeft.

Het aantal controles is afhankelijk van het aantal verleende vergunningen en het volgen van de gestelde voorwaarden. Per jaar worden er gemiddeld gezien ongeveer 7 vergunningen verstrekt.

Voor de instandhouding van de monumentale waarden van de rijks- en gemeentelijke monumenten heeft de controletaak van de toezichthouders (zeker op detailniveau) hoge prioriteit. Met name controle en bijsturing tijdens de verbouwing is gewenst, om te kunnen adviseren en bijsturen. De toezichthouders kunnen de controle in de meeste gevallen combineren met de reguliere bouwinspecties. Als er specifieke werkzaamheden aan monumenten zijn uitgevoerd, is het van belang om vanuit de adviescommissie extra bouwkundige deskundigheid in te zetten. Daarbij is nauwe afstemming met de secretaris van de adviescommissie en een proactieve houding van de adviescommissie van belang.

In 2023 is één handhavingszaak gestart ten aanzien van monumenten. Een aantal overtredingen konden worden gelegaliseerd met een vergunning achteraf. Er waren ook overtredingen die niet konden worden gelegaliseerd en daarom aangepast moesten worden.

Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet, zal worden gestart met Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit.

Het was de bedoeling dat er in 2023 een bijeenkomst georganiseerd zou worden voor monumenteneigenaren. Deze heeft helaas niet plaatsgevonden in verband met personele wisselingen. De bedoeling is om dit in 2024 weer op te pakken.

c. het controleren op Bouwbesluit bij bestaande bouwwerken en vergunningvrije bouw.

We hadden hier geen uren voor gereserveerd. Dit betekent dat we hier niet structureel en actief op hebben gehandhaafd. Dit neemt echter niet weg dat op basis van meldingen/klachten van inwoners, signalen anderszins, incidenten of ambtshalve vermoedens ontstaan tijdens controlerondes, we wel optraden als zich situaties voordeden waarbij de veiligheid in het geding is. Deze zaken zijn met voorrang opgepakt. Zo zien we dat in coronatijd er behoorlijk wat vergunningsvrije bouwwerken bij kwamen in de gemeente. Vooral overkappingen met een gedeelte schuur. Enkele objecten werden geplaatst op plaatsen waar het bestemmingsplan technisch niet kon of bleken ze geheel niet vergunningsvrij te zijn of te groot.

d. het voeren van juridische procedures

Het gaat hier om de juridische afwikkeling van door de inspecteurs gedane constateringen en afdoening van klachten. We wikkelden het volledige proces in eigen beheer af, van het horen tot en met procedure bij rechtbank en Raad van State en uitvoering van dwangmaatregelen. De capaciteit hiervoor sloot aan op de controlecapaciteit. Behandeling van verzoeken in het kader van de Wet open overheid vielen ook onder dit taakveld.

In zijn totaliteit zijn op het gebied van handhaving van het omgevingsrecht de volgende acties verricht in 2023;

Onderwerp

Wat

Jaar 2023

Aantal

totaal

Gestart / ingediend

in 2023

Gestart / ingediend

voor 2023

 
 
 

Handhavingszaken

Constatering van gemeentewege

Afgerond

28

7

21

 
 

Loopt nog

64

22

42

 

Handhavingsverzoeken

Afgerond

5

2

3

 
 

Loopt nog

4

2

2

Bezwaar / beroep

Bezwaar

Afgerond

3

-

3

 
 

Loopt nog

1

1

-

 

Beroep

Afgerond

2

-

2

 
 

Loopt nog

2

-

2

 

Hoger beroep

Afgerond

-

-

-

 
 

Loopt nog

-

-

-

 

Voorlopige voorziening

Afgerond

-

-

-

 
 

Loopt nog

-

-

-

Dwangmaatregelen

Last onder dwangsom

Afgerond

3

-

3

 
 

Loopt nog

3

-

3

 

Last onder bestuursdwang

Afgerond

3

3

-

 
 

Loopt nog

1

1

-

Gedoogbeslissingen

 

Afgerond

-

-

-

 
 

Loopt nog

-

-

-

Inningen

 

Afgerond

1

1

-

 
 

Loopt nog

1

-

1

Woo-verzoeken

 

Afgerond

1

1

-

 
 

Loopt nog

-

-

-

Ingebrekestellingen

 

Afgerond

-

-

-

 
 

Loopt nog

-

-

-

Klachten

 

Afgerond

6

1

5

 
 

Loopt nog

3

3

-

Informatieverzoeken

 

Afgerond

-

-

-

 
 

Loopt nog

-

-

-

TOTAAL

AFGEROND

 

52

15

37

 

LOOPT NOG

 

79

29

50

In 2023 zien we dat iets meer zaken dan in 2022 doorlopen vanuit een eerder jaar. Dit komt onder andere dat meer zaken in aanhouding zijn vanwege de uitkomsten van het Project Versneld Wonen en het vervolg daarop en de lopende/ in aanhouding zijnde principe verzoeken. We zien dat het aantal afgeronde zaken nagenoeg het zelfde is gebleven ten opzichte van het jaar ervoor. We werken met een actuele werkvoorraad die voldoende in control is. De ene zaak heeft echter een langere doorlooptijd dat een andere zaak. Dit komt bijvoorbeeld door een bestemmingsplanprocedure of een traject bij de Rechtbank of Raad van State.

Er zijn jaarlijks zaken die meer tijd vragen dan een gemiddelde handhavingszaak. Dit was dit op ’t Loo, Circuit De Bargen. Een tweetal handhavingsverzoeken zijn door een omwonenden bij de provincie Gelderland gedaan en lopen nog. Er is goed contact met de provincie hierover en in de nabije toekomst willen we meer samen optrekken. Er is een nieuwe gemeentelijke ‘projectgroep’ opgericht om een en ander wat soepeler en sneller te laten verlopen.

Mediation en OVM

Het aantal dwangmaatregelen/inningen zijn relatief laag, dit is een gevolg van toepassing van

"Oldebroek voor mekaar" in de handhavingsprocessen. Dit traject wordt al ingezet door de inspecteur, die doormiddel van bemiddeling en overleg probeert het probleem op te lossen.

In het vervolgtraject wordt er door de juridisch medewerkers, voordat er een juridische stap wordt genomen, eerst opnieuw overlegd met de partijen om er op minnelijke wijze uit te komen. Daardoor wordt in veel gevallen voorkomen dat er langlopende juridische trajecten gevolgd dienen te worden. Opgemerkt moet worden, dat dit niet geldt voor de langdurige dossiers, waarin ondanks het toepassen van OVM geen enkele opening geboden wordt om een langdurig juridisch traject te voorkomen. Het toepassen van OvM levert geen tijd op, maar vaak is het voor beide partijen een bevredigendere oplossing dan de strikt juridische weg. In de praktijk blijkt dat we gemiddeld gezien per zaak 2 uur aan OvM kwijt zijn, maar er zijn ook diverse gevallen waarbij het aantal uren veel hoger is.

Arbeidsmigranten

Vanuit het beleid huisvesting arbeidsmigranten is het niet wenselijk dat arbeidsmigranten op recreatieparken en in woningen (kamerbewoning) verblijven. Binnen de gemeente Oldebroek verblijven op diverse plaatsen arbeidsmigranten. Er verblijven arbeidsmigranten/asielzoekers op Heidehoek, IJsselheide en op losse percelen. Met name op Heidehoek verblijven al geruime tijd legaal arbeidsmigranten. Conform het bestemmingsplan Buitengebied Heidehoek zijn er 150 arbeidsmigranten toegestaan. Gemiddeld verblijven er nu zo’n 100 tot 150 arbeidsmigranten op het park. Het aantal arbeidsmigranten fluctueert per seizoen.

Wet goed verhuurderschap

Sinds 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap van kracht. De aanleiding voor deze wet is het feit huurders hop de Nederlandse huurmarkt nog te vaak te maken met onbetrouwbare verhuurders en misstanden. Bijvoorbeeld discriminatie, intimidatie of te hoge huren. De Wet goed verhuurderschap bestaat uit regels waaraan verhuurders zich moeten houden om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. De wet beschermt woningzoekenden en huurders. Deze kunnen ongewenst verhuurgedrag melden bij de gemeente. Afhankelijk van de inhoud van de melding en de ernst van de overtreding kan de gemeente handhavend op treden of de melder helpen, bijvoorbeeld door deze te informeren over de juridische mogelijkheden of door te verwijzen naar bijvoorbeeld de huurcommissie of het meldpunt discriminatie.

De gemeente heeft op basis van de wet alleen mogelijkheden om op te treden tegen particuliere verhuurders. Gaat een melding over een woningcorporatie dan geldt de klachtenprocedure van de woningcorporatie zelf en zullen we de melding doorsturen naar deze woningcorporatie.

De wet noemt 7 regels waar een verhuurder aan moet voldoen zijn:

  • 1.

    Niet discrimineren;

  • 2.

    Niet intimideren;

  • 3.

    Maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen;

  • 4.

    Geen onredelijke servicekosten vragen;

  • 5.

    Een schriftelijk huurcontract maken;

  • 6.

    De huurders schriftelijk informeren over

    • -

      rechten en plichten;

    • -

      de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt;

    • -

      contactgegevens van de verhuurder;

    • -

      informatie over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;

    • -

      de servicekosten;

  • 7.

    Verhuurbemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.

Om buitenlandse werknemers beter te beschermen moeten verhuurders zich aan extra regels houden. Een huurovereenkomst moet apart van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd. Ook moet de verhuurder de huurders schriftelijk informeren in een taal naar voorkeur ‘

Wij hebben de wet geïmplementeerd. Op de gemeentelijke website hebben we informatie gezet over de wet en de wijze waarop meldingen kunnen worden ingediend (meldpunt ongewenst verhuurgedrag). Meldingen kunnen op dit moment per email, brief, telefoon of mondeling worden ingediend. We streven er naar om nog in 2023 een mogelijkheid te bieden om een melding ook per webformulier in te dienen. Daarmee ontstaat een nog laagdrempeliger mogelijkheid om meldingen in te dienen, zo nodig anoniem.

De afhandeling van meldingen gebeurt door het cluster Toezicht en Handhaving van het team Ruimte. De bestaande inspecteurs en boa’s zijn aangewezen als toezichthouders in de zin van de Wet goed verhuurderschap. Binnengekomen meldingen zullen binnen de reguliere werkvoorraad van het team worden afgehandeld. De verwachting is dat het aantal meldingen laag zal zijn, dus dat het neerleggen van deze taak bij T&H niet zal leiden tot een capaciteitsprobleem.

Na de inwerkingtreding van de wet is er één melding binnengekomen van een huurder over intimiderend gedrag. Deze melding heeft aanleiding gegeven om in gesprek te gaan met zowel de verhuurder als de huurder, met als doel de wijze van onderling communiceren te verbeteren. Er was geen aanleiding om als gevolg van de melding bestuursrechtelijk op te treden. Wel hebben de melder gewezen op de mogelijkheden om een klacht in te dienen bij de huurcommissie en naar de mogelijkheden om de verhuurder privaatrechtelijk aan te spreken.

De verwachting is dat deze meldingen komend jaar niet tot nauwelijks voor zullen komen, vanwege de beperkte hoeveelheid particuliere (ver)huurders van woningen in de gemeente.

Permanente bewoning

Het verbod op permanente bewoning ligt besloten in de gemeentelijke bestemmingsplannen en de beleidsnota "bestrijding permanente bewoning van recreatieverblijven in Oldebroek". De procedures geven uitvoering aan dit vastgestelde beleid. De uitvoering van het beleid heeft in het verleden veel tijd gekost, omdat een onderzoek naar permanente bewoning zeer zorgvuldig en integraal moet worden uitgevoerd.

Controles permanente bewoning

De procedures inzake permanente bewoning vinden jaarrond plaats, m.u.v. vakantieperioden en weekenden. Dit betekent concreet dat circa 40 weken op jaarbasis gecontroleerd kan worden.

Daarbij is het noodzakelijk om de aandacht onder de verschillende locaties zoveel mogelijk te verdelen.

De locaties zijn:

  • Mulligen

  • IJsselheide

  • Heidehoek

  • Landal

  • De Wyckel

  • Solitaire objecten

Mulligen

Met betrekking tot Mulligen waren er in 2023 geen bijzonderheden. Er is principeakkoord verleend voor het omzetten van drie recreatieobjecten naar een woonbestemming. De wijzigingsaanvragen hiervoor zijn nog in behandeling.

Heidehoek en Landal

Met betrekking tot Heidehoek en Landal waren er in 2023 geen bijzonderheden met betrekking tot permanente bewoning.

De Wyckel

Een aantal mensen zijn gedurende een aantal maanden aanwezig op het park. In de meeste gevallen gaat het hier om tijdelijke huur in verband met verkoop woning of relationele problemen. In een incidenteel geval wordt de maximum periode van een half jaar overschreden. Deze bewoners worden hierop aangeschreven of doen zelf vooraf een verzoek op grond van de uitzonderingsregeling binnen het beleid “Bestrijding Permanente Bewoning”.

IJsselheide.

Eind 2017 is gestart met controles die erop zijn gericht om permanente bewoning op het park tegen te gaan. Bij de start van het handhavingstraject werd van de 128 chalets ongeveer 60% permanent bewoond. Door de intensieve controles in 2018 en 2019 is dit aantal teruggebracht tot zo’n 12%. Eind 2020 werden nog slechts 8 chalets (6%) permanent bewoond. Vooral vanaf 2020 zijn volgens de parkbeheerder veel chalets verkocht en opgeknapt voor recreatieve verhuur. Er is een nieuwe speeltuin gebouwd en in 2021 is begonnen met het opknappen van een pand dat gebruikt kan worden als centrale ontmoetingsplek. In 2021 en 2022 zijn de controles door gemeentelijke inspecteurs nog op dezelfde voet voortgezet als in 2020. In 2021 en 2022 varieerde het aantal handhavingszaken tussen de 3 en 6. Dit zijn deels oude en deels nieuwe gevallen. Hieruit blijkt dat het nodig blijft om toezicht te houden, zodat het aantal permanente bewoners niet weer toeneemt. In 2023 zijn de controles voortgezet, maar minder intensief dan in voorgaande jaren.

Het resultaat van het terugschroeven van de controles is dat naast de 3 a 4 moeilijk te bewijzen zaken waarvan wij al sinds de start vermoeden dat er sprake is van permanente bewoning, weer meer mogelijke zaken bij zijn gekomen. Eind 2023 zijn er 10 chalets waarbij een zeer sterk vermoeden bestaat van illegaal gebruik. Nog eens circa 7 chalets zijn in onderzoek vanwege vermoedens van permanente of niet-recreatieve bewoning. Ook valt op dat een tweetal voormalige gedoogsituaties zijn omgezet in handhavingszaken, omdat mensen de termijn van de (reeds verlengde) gedoogperiode overschrijden. Zij hebben niet op tijd vervangende woonruimte kunnen vinden.

Op basis van de bevindingen van dit jaar lijkt het er dan ook op dat het extensiveren van de handhaving op Bospark IJsselheide direct leidt tot een toename in illegaal gebruik van de chalets. In 2023 is de nieuwe centrale ontmoetingsplek op het park nog altijd niet in gebruik genomen. Gezien deze ontwikkelingen wordt voorlopig in 2024 de handhaving op dezelfde wijze als in 2023 voortgezet.

Solitaire recreatieobjecten

De twee handhavingszaken uit 2022, liepen door in 2023. Verder zijn er geen nieuwe handhavingszaken bijgekomen.

Overig

Er zijn in 2023 diverse telefoontjes en brieven binnen gekomen met betrekking tot permanente bewoning en het beleid van de gemeente. Over het gehele jaar gezien gemiddeld 2 per maand. Het gaat met name om mensen die een woning willen kopen, dan wel persoonlijke problemen hebben en gebruik willen maken van de persoonlijke gedoogbeschikking.

Jeugdketen

Het is in 2023 rustig geweest qua constateringen.

Paramotoren

Er loopt nog 1 verklaring van geen bezwaar tot en met het voorjaar van 2024. Er zijn dit jaar geen klachten dan wel handhavingsverzoeken binnen gekomen.

Het Programma Vitaal Platteland Oldebroek (hierna: PVPO) is op 10 november 2022 vastgesteld door de gemeenteraad. In het PVPO staan de uitwerkingen en acties die nodig zijn om de ambities uit de Omgevingsvisie te bereiken. Het PVPO zorgt ervoor dat slimme koppelingen gaan ontstaan, zodat meerdere doelen (zoals de bescherming van de weidevogelgebieden) en kansen kunnen worden gediend vanuit een gebiedsgericht proces, waarbij we als gemeente de regie houden. Vanuit de bestaande planologische kaders zijn er op dit moment nog onvoldoende regels tegen het recreatieve medegebruik door paramotoren.

Reclame

De aanpak op reclame uitingen valt onder het regulier werk van team Handhaving. Er zijn in 2023 enkele zaken regulier opgepakt. De verduidelijking/aanvulling van enkele punten in het reclamebeleid is in het tweede deel van 2023 opgepakt. Dit omdat we eerst de evaluatie moesten afwachten van het digitaal publicatiebord in Oosterwolde en de pilot verkiezingsborden in het voorjaar van 2023. Nu de ervaringen met het digitale publicatiebord in Oosterwolde goed zijn, zijn we dit verder aan het onderzoeken voor de gehele gemeente. Zo zijn we gestart met locatieonderzoek, financieringsmogelijkheden en wordt ook onderzocht wat we op de borden willen presenteren. Daarbij worden alle partijen betrokken, zoals de ondernemersverenigingen en dorpsgroepen. Binnenkort vinden er informatieve gesprekken plaats met mogelijke leveranciers. Daarna zal dit eventueel verder vorm krijgen in het nieuwe reclamebeleid.

  • e.

    het uitvoeren van projecten op gebied van handhaving

Project aanpak verrommeling.

In het HUP2024 is opgenomen dat we in de loop van 2023 (4e kwartaal) willen komen met een plan van aanpak voor een project dat zich richt op het tegengaan van verrommeling van erven en terreinen, waaronder openbare ruimte/bermen. De ambtelijke voorbereidingen hiervoor zijn ter hand genomen. Drukke werkzaamheden met name in verband met de implementatie van de Omgevingswet hebben er toe geleid dat we de planning niet helemaal gehaald en er nog geen plan van aanpak opgeleverd is. Dit zal naar verwachting begin 2024 gebeuren.

Opvang Oekraïense vluchtelingen/ project Versneld wonen

Door de regeling opvang van Oekraïense vluchtelingen door particulieren op eigen terrein in het voorjaar van 2022 vast te stellen konden we particulieren faciliteren die op eigen terrein Oekraïense vluchtelingen willen huisvesten in bijgebouwen, stacaravans e.d. Een dergelijke opvang is op grond van het bestemmingsplan niet toegestaan. We hebben 26 accommodaties gecontroleerd, goed bevonden en hiervoor gedoogtoestemming verleend om deze te laten bewonen door Oekraïense vluchtelingen. Deze gedoogtoestemming betrof in eerste instantie voor een periode van een half jaar met de mogelijkheid om dit nogmaals met een half jaar te verlengen. Het was de bedoeling dat na een jaar er een tijdelijke omgevingsvergunning aangevraagd moest worden, conform het geldende beleid. Echter vanwege het lopende project Versneld Wonen, de woningnood en dergelijke. is er besloten om in afwijking van het geldende beleid nogmaals een gedoogtoestemming voor een jaar af te geven voor de particuliere initiatieven.

Begin 2023 verbleven er op 48 percelen Oekraïense vluchtelingen in de woning zelf. In de loop van 2023 zijn er 32 adressen gestopt met de opvang. Aan het eind van 2023 verbleven er dus nog op 16 adressen vluchtelingen in de woning zelf. De reden waarom men stopt met de opvang is vooral omdat het heel intensief is en dat mensen graag hun privacy weer terug willen. Deze vorm van opvang is niet in strijd met het bestemmingsplan, maar moet wel veilig gebeuren.

Aan het begin van 2023 verbleven er op 21 adressen Oekraïense vluchtelingen op particuliere percelen zoals in een bijgebouw of stacaravan. Aan het eind van 2023 verbleven er op 13 adressen Oekraïense vluchtelingen op particuliere percelen. Er zijn dus 8 adressen gestopt met de opvang om ongeveer dezelfde redenen als hierboven genoemd. Verder zijn er gedurende het jaar 3 omgevingsvergunningen afgegeven voor de opvang van vluchtelingen.

Er hebben dit jaar nauwelijks controles plaatsgevonden met betrekking tot de bewoning van Oekraïense vluchtelingen in bijgebouwen.

De mensen die zijn gestopt met de opvang hebben allemaal een eindbrief gekregen met daarin het passage over het project Versneld Wonen. Want wie heeft wilde men de geplaatste stacaravan of chalet daar wel voor gebruiken? Bewoners die hier verder over wilde spreken, konden contact met de collega’s opnemen. Er is een enkele die hier gebruik van heeft gemaakt.

Voor de gemeentelijke opvanglocatie aan de Broekeroordsweg hebben we de omgevingsvergunning verlengd tot de zomer van 2025.

Project Versneld Wonen

In het najaar van 2022 is gestart met het project Versneld Wonen. Uit dit project kwamen vijf sporen die verder zijn uitgewerkt in 2023. De sporen zijn; extra woonruimte op eigen erf, tijdelijke woningen, ondersteuning starters en versnelling reguliere woningbouwprojecten. Omdat dit onderwerp ook raakvlakken heeft met onder andere de opvang van de Oekraïense vluchtelingen, het beleid permanente bewoning en het beleid kleinschalige woningbouwinitiatieven zijn er enkele medewerkers vanuit team handhaving betrokken geweest bij de dit project. Er heeft meermaals integraal overleg plaatsgevonden, zoals bijvoorbeeld wanneer iemand ging stoppen met de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Er is toen een eindbrief opgesteld, met daarin een passage over het lopende project Versneld Wonen. Want mogelijk hebben deze mensen wel ideeën die men graag met ons wilde delen. Verder zijn er enkele handhavingszaken opgeschort in afwachting van de verdere ontwikkelingen.

In 2024 zal deze uitvoering verder een vervolg krijgen. Daarbij is integrale afstemming noodzakelijk om te bekijken wat voor gevolgen de stappen hebben op het gebied van handhavingsbeleid ( bv beleid permanente bewoning) en lopende zaken.

Illegaal gebruik gemeentelijk eigendom

In juli 2014 is de beleidsnotitie "Onrechtmatig Grondgebruik Gemeente Oldebroek” in werking getreden. In deze notitie staat beschreven op welke wijze er wordt om gegaan met illegaal in gebruik genomen gemeentegrond. Daaropvolgend is er in 2017 een inventarisatie uitgevoerd waarin alle gevallen van onrechtmatig grondgebruik binnen de gemeente Oldebroek in kaart zijn gebracht. Deze inventarisatie is als input gebruikt voor het project Grondgebruik wat eind 2020 van start is gegaan bij het grondbedrijf. Dit wordt in projectvorm privaatrechtelijk uitgevoerd.

Bij onrechtmatig grondgebruik wordt gemeentegrond door inwoners gebruikt zonder dat dit rechtsgeldig is geregeld. Dit gebruik leidt tot rechtsongelijkheid voor inwoners van Oldebroek, aangezien andere inwoners zich bij de gemeente melden en wel voor het gebruik betalen. Door middel van dit project wordt beoogd deze rechtsongelijkheid te herstellen en wordt er gekeken op welke manier het onrechtmatig grondgebruik kan worden gelegaliseerd. Bovendien kunnen onrechtmatige grondgebruikers door verjaring eigenaar worden van de betreffende grond. De gemeente loopt het risico om steeds meer grondeigendommen kwijt te raken door verjaring, wat financiële schade tot gevolg heeft.

In de commissievergadering Ruimtegebruik en Leefomgeving van 12 oktober 2022 is er een evaluatie toegezegd aan de raad. Dit in verband met een aantal klachten vanuit aangeschreven inwoners.

Deze evaluatie heeft plaatsgevonden en is gedeeld met de raad. Inmiddels loopt het project op zijn eind. Het gros van de openstaande dossiers zit in de afhandelingsfase.

f. beleidsmatige werkzaamheden

Tot het taakveld horen diverse beleidsmatige werkzaamheden die in 2023 zijn uitgevoerd:

  • -

    het HUP2023 is afgerond in januari;

  • -

    het jaarverslag 2022 is afgerond in het voorjaar;

  • -

    opstellen van het HUP2024 en het jaarverslag 2023 ( start oktober 2023);

Niet gehaald in 2023:

  • Beleid permanente bewoning. Er is gestart met een probleemanalyse. Echter vanwege o.a. de uitwerking van het project Versneld wonen is in overleg met de portefeuillehouders besloten het geheel op te schuiven naar 2024. Het beleid permanente bewoning is namelijk afhankelijk van de uitkomsten van beleidsverkenningen op diverse andere terreinen, zo is het beleid onrechtmatige bewoning verbonden met het beleid kleinschalige woningbouwinitiatieven. De contouren van dit laatste stuk liggen er al, maar dit moet nog verder worden uitgewerkt.

    Verder is in de woondeal 2.0 opgenomen dat er ook gekeken moet worden naar recreatiewoningen/parken om tijdelijk te gedogen.

  • De Reclameverordening updaten op enkele onderdelen. Dit heeft te maken met personele omstandigheden en de pilot van het digitale informatiebord te Oosterwolde. Nu de ervaringen met het digitale publicatiebord in Oosterwolde goed zijn, zijn we dit verder aan het onderzoeken voor de gehele gemeente. Zo zijn we gestart met locatieonderzoek, financieringsmogelijkheden en wordt ook onderzocht wat we op de borden willen presenteren. Daarbij worden alle partijen betrokken, zoals de ondernemersverenigingen en dorpsgroepen. Binnenkort vinden er informatieve gesprekken plaats met mogelijke leveranciers. De opties worden in 2024 verder uitgewerkt en voorgelegd aan college en raad.

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Controles en juridische procedures vonden het gehele jaar plaats. Controles op permanente bewoning en controles in het kader van project IJsselheide en overige parken vonden plaats buiten de vakantieperioden.

De beleidsmatige werkzaamheden vonden deels jaarrond en deels verspreid over het jaar plaats.

Bij de controle uren op vergunningen en illegaliteiten zien we dat deze nagenoeg gelijk zijn ten opzichte van een jaar geleden. De beleidsmatige werkzaamheden zijn niet geheel gehaald.

HOOFDSTUK 9: TOEZICHT OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID/ NALEVING BIJZONDERE WETTEN EN OPENBARE RUIMTE

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op de leefbaarheid in de gemeente zoals de gemeentelijke boa’s die uitvoeren en hun inzet op het gebied van openbare orde en veiligheid en naleving bijzondere wetten. Onder deze taak vallen ook de werkzaamheden/controles op het gebied van corona.

Ook de juridisch en organisatorische ondersteuning van de boa’s en de beleidsmatige samenwerking van Toezicht en handhaving met het onderdeel Openbare Orde en Veiligheid vallen binnen dit taakveld.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Deze taak wordt uitgevoerd door de Boa’s die daar 1950 uren voor hebben en door de beleidsmedewerkers die daarvoor 1100 uur beschikbaar hebben.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Op 1 januari 2023 is een nieuwe boa in dienst gekomen met het taakaccent jeugd als opvolger van de eind 2022 vertrokken boa. In het eerste kwartaal van 2023 bestonden de werkzaamheden daarom voornamelijk uit het inwerken en kennismaken met de organisatie en de gemeente. In 2024 zal er een nieuwe collega starten ter uitbreiding van het team, waardoor vanaf 2024 drie boa’s werkzaam zullen zijn in de gemeente Oldebroek.

In 2023 zijn door de boa’s met name reguliere werkzaamheden uitgevoerd. Er zijn 49 processen-verbaal uitgeschreven voor diverse onderwerpen, zoals: helmplicht, laad- en losplek winkelcentrum Wezep, parkeren op een invalidenparkeerplaats, onnodig geluid veroorzaken met een voertuig (overlast), rijden over het fietspad (overlast), opkopersregister (ondermijning), groot voertuig (vrachtwagen binnen de bebouwde kom), gele doorgetrokken streep (overlast basisschool), geluidsoverlast voor omwonende of omgeving (overlast), gesloten verklaring vrachtwagen en personenauto (overlast), crossen in een natuurgebied (overlast), verbranden van afval, op of aan de weg softdrugs gebruiken, negeren verplichte rijrichting met een personenauto (overlast), fietsen in het voetgangersgebied (overlast), afval uit een personenauto gooien en een aanhangwagen langer dan de vastgestelde termijn plaatsen op de openbare weg.

Voor de maand december 2023 wordt dit jaar opnieuw extra beveiliging ingehuurd om (samen met onze eigen boa’s) in de avonddiensten voldoende toezicht te kunnen houden op de overlast van jeugd rondom de jaarwisseling. Rond de jaarwisseling zijn tijdens een gezamenlijke actie met de politie en de boa’s 10 pv’s uitgeschreven. Verder zijn er 5 voorwaarschuwingen afgegeven en is er 1 vooraankondiging last onder dwangsom/gebiedsverbod uitgegaan. Deze zijn effectief gebleken.

In december 2022 is de uitrusting van de BOA’s uitgebreid met een bodycam welke ingezet kan worden als de BOA zich onveilig voelt. In 2023 is één keer gedreigd met het inzetten van de bodycam waarop de betrokkene kalmeerde.

In maart 2023 is de dienstauto door de boa’s in gebruik genomen. Deze elektrische dienstauto is voorzien van speciale bestickering. Door deze unieke striping onderscheidt het voertuig van de boa's zich duidelijk van overige voertuigen van de gemeente en hulpverleningsdiensten. Daarmee wordt ook de zichtbaarheid en herkenbaarheid op straat vergroot.

Ook in 2023 hebben de boa’s gezamenlijke controlerondes uitgevoerd met externe partners, waaronder politie, buurgemeenten (Elburg, Nunspeet, Hattem en Heerde) en het groennetwerk.

Ondermijning

In 2023 is er bij de aanpak van ondermijning meer nadruk gelegd op het opwerken van signalen en het datagericht uitvoeren van (preventieve) integrale controles en interventies i.s.m. het ondermijningsteam.

Lokaal ondermijningsoverleg

In 2023 is er aan de lokale ondermijningstafel Oldebroek gewerkt aan 22 signalen. Hiervan zijn 12 signalen afgesloten en lopen er 10 signalen door naar 2024.

Bibob -onderzoeken

Er zijn in 2023 negen (9) Bibob-onderzoeken uitgevoerd. Eén daarvan loopt op dit moment nog door.

Eén onderzoek heeft geleid tot buiten behandeling stelling. Overige zaken was geen sprake van een (ernstig) gevaar in de zin van de Wet Bibob.

Drie omgevingsvergunningen zijn verleend met daarin opgenomen de voorwaarde dat een Bibob-onderzoek plaatsvindt voor aanvang (voorbereidende) werkzaamheden.

Drugs(dealen)

  • Drie (3) sluitingen (2 woningen en 1 bedrijfspand/woning) op grond van artikel 13b Opiumwet;

  • Twee (2) keer een last onder dwangsom voor drugs(dealen);

  • Eén waarschuwing beheerder inzake drugszaak recreatiepark;

  • Een invordering/verbeuring van de dwangsom €10.000,- - last zelf is opgelegd in 2022, verbeuring in 2023 – invordering loopt.

Controle ondermijning bedrijven met politie

6 bedrijven zijn in juni 2023 bezocht tijdens de ondermijningsweek om in beeld te krijgen wat er in deze panden speelt.

Op 8 november 2023 hebben we samen met politie ongeveer 25 bedrijven/schuren gecontroleerd op ondermijnende activiteiten. Hierbij was ook een drone team van de politie aanwezig.

Naast de controles werden folders aan bewoners uitgedeeld om ondermijning onder de aandacht te brengen.

Wanneer zijn deze taken uitgevoerd en zijn deze gehaald?

Deze taken zijn het jaarrond uitgevoerd en gehaald.

LIJST MET AFKORTINGEN

APV: Algemene plaatselijke verordening

Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen

Boa: Buitengewoon opsporingsambtenaar

Bor: Besluit omgevingsrecht

BSBm: Bestuurlijke Strafbeschikking milieu

EPC: Energieprestatiecoëfficiënt

HUP: Handhaving en uitvoeringsprogramma

LOD: Last onder dwangsom

Mor: Ministeriële regeling omgevingsrecht

NEO: Nunspeet, Elburg en Oldebroek

ODNV: Omgevingsdienst Noord Veluwe

OVM: Oldebroek voor Mekaar

PAS: Programma aanpak stikstof

PV: Proces Verbaal

VNOG: Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wgr: Wet gemeenschappelijke regeling

Wkb: Wet Kwaliteitsborging

WKPB: Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Ondertekening