Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714285
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714285/1
Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld
Geldend van 25-01-2024 t/m heden
Intitulé
Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente BarneveldHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;
gelet op de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen, artikel 156 van de Gemeentewet, de artikelen 1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Barneveld en de Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
besluit:
tot vaststelling van de Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld:
Artikel 1. Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
aangehaakte gegevens: persoonsgegevens die geen deel uitmaken van de persoonslijst als bedoeld in de wet, maar in sommige gevallen zijn vastgelegd als aantekeningen in de applicatie van de registratie;
- b.
AVG: Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);
- c.
gemeente: gemeente Barneveld;
- d.
registratie: basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Barneveld;
- e.
verordening: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Barneveld;
- f.
wet: Wet basisregistratie personen.
Artikel 2. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
-
1. Gelet op artikel 3.8 van de wet, artikel 1 van de verordening en op artikel 6, eerste lid, onderdeel e van de AVG, kunnen gegevens uit de registratie, alsmede voorletters en aanhef van de betreffende personen (zijnde aangehaakte gegevens) aan organen van de gemeente Barneveld worden verstrekt, voor zover zij deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. Verstrekkingen als bedoeld in het eerste lid kunnen plaatsvinden door middel van:
- a.
rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen);
- b.
systematische verstrekkingen; of
- c.
selectie.
- a.
-
3. In bijlage 1 die behoort bij deze regeling is vermeld aan welke organen gegevens verstrekt kunnen worden over personen als die verstrekking in overeenstemming is met de eveneens daarin vermelde doeleindenomschrijving.
Artikel 3. Verstrekking aan derden
-
1. Op grond van artikel 3.9 van de wet en artikel 2 van de verordening kunnen gegevens worden verstrekt uit de registratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang en als categorieën van derden, worden de werkzaamheden onderscheidenlijk de categorieën aangewezen die genoemd zijn in bijlage 2, die behoort bij deze regeling.
Artikel 4. Intrekking oude regeling
De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019 wordt ingetrokken.
Artikel 5. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt de dag na de dag van de bekendmaking in werking.
Artikel 6. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 19 december 2023,
Burgemeester en wethouders voornoemd,
W. Wieringa
secretaris
J. van der Tak,
burgemeester
BIJLAGE 1. Verstrekking gegevens aan organisatieonderdelen van de gemeente Barneveld
Deze bijlage geeft invulling aan artikel 2, derde lid, van de Regeling verstrekking BRP- een aangehaakte gegevens gemeente Barneveld. In de onderstaande tabel worden de betreffende organisatieonderdelen en de taken/de doelen waarvoor hun de bedoelde gegevens kunnen worden verstrekt. In alle gevallen geldt dat alleen gegevens verstrekt mogen worden voor zover die noodzakelijk zijn in verband met de betreffende taak.
Organisatieonderdeel |
Taken |
Doelomschrijving |
Bodes, bestuurssecretariaat |
Jubilea overzichten: 60-, 60-, 65-jarige huwelijken, 90-, 100- en 100+ jarigen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Burgemeester, bodes, bestuurssecretariaat |
Ernstig incident in de samenleving en/of overlijden van een inwoner |
Medeleven tonen en/of condoleances burgemeester. |
Team bestuursondersteuning |
Koninklijke onderscheidingen |
Voorbereiden verlenen Koninklijke onderscheidingen |
Team KCC/publiekszaken |
Stembureauleden |
Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding |
Team KCC/publiekszaken |
Stemgerechtigden |
Alle inwoners die voor de eerste keer mogen stemmen worden aangeschreven. |
Team KCC/publiekszaken |
Uitvoering basisregistratie personen, Burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen, VOG, naturalisatie en optie |
Registreren gegevens, verwerken mutaties en aanvragen |
Team KCC/publiekszaken |
Dienstverlening aan inwoners |
Behandelen vragen, verzoeken, meldingen en aanvragen |
Burgemeester/bestuurssecretariaat /team veiligheid, vergunningen en toezicht |
Crisisbeheersing en rampbestrijding |
Registratie en identificatie slachtoffers ramp en nabestaanden, al dan niet in samenspraak met de VGGM |
Burgemeester/team veiligheid, vergunningen en toezicht |
Uitvoering Wet verplichte GGZ en Wet zorg en dwang |
Verplichte zorg voor personen op wie genoemde wetten van toepassing zijn. |
Teams op het gebied van het Sociaal Domein |
Uitkeringen, schuldhulpverlening, voorziening gehandicapten, maatschappelijke ondersteuning, zorg van ouderen en jongeren |
Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen. Ondersteuning, participatie, jeugdzorg en Sociale werkvoorziening. |
Teams op het gebied van het Sociaal Domein |
Gehandicaptenparkeerkaart |
Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerkaart |
Teams op het gebied van het Sociaal Domein |
Leerlingenvervoer en leerplicht |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer. Uitvoering leerplicht. |
Team stedenbouw, duurzaamheid en omgevingsbeleid |
Huisvestingswet- en regelgeving |
Behandelen van aanvragen voor (tijdelijke) verhuurvergunningen en heffen van leges |
Team Planologie, bezwaar en beroep en OddV |
Omgevingsvergunning |
Behandelen vergunningen (via omgevingsloket OddV) |
Team veiligheid, vergunningen en toezicht |
Algemene plaatselijke verordening (APV), Winkeltijdenwet- en regelgeving, Alcoholwet- en regelgeving, Wet op de Kansspelen (en daarop gebaseerde regelgeving) |
Behandelen vergunningen, handhavingstrajecten APV, winkeltijden, drank en horeca en kansspelen |
Team KCC/publiekszaken |
Gevonden voorwerpen |
Registreren van gevonden voorwerpen in Ilost en zoeken eigenaren hiervan |
Team DIV |
Registratie zaken |
Registratie zaken en dispensatie niet-openbare archiefstukken |
Team FCA |
Gemeentelijke financiële administratie. Pensioenen raadsleden, wethouders en wachtgelden gemeentepersoneel |
Innen en betalen facturen. Behandelen aanvragen en registratie |
Team bestuursondersteuning/JZ |
Ondersteuning |
Ondersteuning bij juridische zaken |
Team I&A |
Ondersteuning |
Installeren, beheren en onderhouden van ICT. |
Team belastingen |
Gemeentelijke belastingen en heffingen |
Innen van belastingen en heffingen |
Team Verkeer en vastgoed en Coöperatie ParkeerService U.O. |
Verstrekken van parkeervergunningen, parkeerabonnementen en parkeerontheffingen |
Verstrekken parkeervergunning, parkeerabonnement en parkeerontheffing |
Sociale recherche, Toezichthouder BRP en OddV |
Uitvoering toezichthoudende taken. Opsporen strafbare feiten, misbruik en fraude |
Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude |
Team griffie |
Volksvertegenwoordiging |
Uitnodigen van nieuwe inwoners als ‘Gast van de raad’ |
BIJLAGE 2. Verstrekking gegevens aan derden
In deze bijlage worden de werkzaamheden en categorieën van derden, bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld, aangewezen.
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang |
Categorie derden |
Aanpak van problemen zoals illegale inwoning, niet-toegestane onder- of medeverhuur en overlastsituaties in de gemeente |
Woningbouwstichtingen en -corporaties |
Woonurgentie binnen de gemeente alsmede de bestrijding van fraude |
Woningbouwstichtingen en -corporaties |
Uitvoeren van taken in het kader van welzijn, waaronder ouderenzorg voor de inwoners van de gemeente |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van welzijn |
Terugvinden van nabestaanden in verband met begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Samenstellen en verstrekken van verwanteninformatie en het identificeren van slachtoffers |
Veiligheidsregio’s, landelijke Slachtofferinformatiesystematiek (SIS) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl