Verordening Vertrouwenscommissie Bloemendaal 2024

Geldend van 24-01-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening Vertrouwenscommissie Bloemendaal 2024

De raad van de gemeente Bloemendaal;

gelezen het voorstel van het presidium van Bloemendaal van 7 november 2023;

gelet op artikel 61, 84 en 149 Gemeentewet;

besluit: vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Vertrouwenscommissie Bloemendaal 2024

HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1: Taken van de commissie

De commissie heeft tot taak:

  • 1.

    De aanbeveling tot (her)benoeming van de burgemeester voor te bereiden;

  • 2.

    Klankbordgesprekken te houden met de burgemeester.

Artikel 2: Samenstelling commissie

  • 1. De commissie wordt benoemd door de raad.

  • 2. De commissie bestaat uit maximaal één lid per raadsfractie, door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3: Voorzitter

  • 1. De voorzitter van de commissie is een raadslid;

  • 2. Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie zijn, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3. De voorzitter leidt de vergaderingen en gesprekken.

  • 4. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

Artikel 4: Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie en kan zich daarbij laten ondersteunen door een medewerker van de griffie.

  • 2. De gemeenteraad kan de gemeentesecretaris bij vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taken als plaatsvervangend secretaris aan de commissie toevoegen.

  • 3. De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5: Interne adviseur

  • 1. De gemeenteraad kan één wethouder als adviseur toevoegen aan de commissie in verband met de vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taken.

  • 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

Artikel 6: Externe adviseur

De commissie kan zich ten behoeve van de in artikel 1 onder a en b genoemde taken laten ondersteunen en adviseren door een door de commissie aangewezen externe adviseur.

Artikel 7: Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk acht(en). De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de adviseurs van de commissie;

    • c.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

    • d.

      de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft.

  • 3. De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste 6 dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste 24 uren voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 8: Stemming

  • 1. De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 12 bedoelde verslag opgenomen.

  • 2. Uitsluitend de in artikel 2 bedoelde leden van de commissie hebben stemrecht.

Artikel 9: Geheimhouding

  • 1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de Gemeentewet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4. Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de Gemeentewet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de Gemeentewet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 10: Archivering

  • 1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming, de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

HOOFDSTUK 2: BENOEMING

Artikel 11: Informatie over en gesprek met sollicitant

  • 1. De secretaris nodigt namens de voorzitter de sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant.

  • 3. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 12: Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 13: Bijzondere bepalingen inzake verslaglegging

  • 1. De commissie brengt van haar bevindingen verslag uit aan de raad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2. Het in artikel 12 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 14: Ontbinding

Lopende een procedure tot benoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien, of met ingang van de dag volgend op die waarop door de Commissaris van de Koning en de commissie is besloten de procedure stop te zetten.

HOOFDSTUK 3: HERBENOEMING

Artikel 15: Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets, de verslagen van de klankbordgesprekken en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel 16: Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

  • 1. Het in artikel 12 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming.

  • 2. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

Artikel 17: Ontbinding

Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

HOOFDSTUK 4: KLANKBORDGESPREKKEN

Artikel 18: Frequentie

  • 1. De commissie houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek over het functioneren.

  • 2. Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.

Artikel 19: Voorbereiding en inhoud

  • 1. De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester.

  • 2. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van en de afspraken uit het vorige functioneringsgesprek.

  • 3. Tijdens het klankbordgesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 4. De commissie maakt de voorlopige agenda op die ter reactie wordt voorgelegd aan de burgemeester. De agenda wordt minimaal 6 dagen voorafgaand aan het klankbordgesprek toegestuurd naar de leden van de commissie en de burgemeester.

Artikel 20: Samenstelling

De klankbordgesprekken vinden plaats met ten minste 3 leden, de burgemeester en de griffier.

Artikel 21: Bijzondere bepalingen inzake het verslag

  • 1. De griffier draagt zorg voor de verslaglegging van het gesprek.

  • 2. Ten behoeve van de verslaglegging maakt de secretaris een audio-opname van het klankbordgesprek.

  • 3. Alvorens het verslag vast te stellen, krijgen de deelnemers aan het gesprek de gelegenheid te reageren op het concept.

  • 4. Het verslag wordt vastgesteld middels ondertekening door alle deelnemers aan het gesprek.

  • 5. Na ondertekening door alle deelnemers aan het gesprek wordt de onder het 2e lid genoemde audio-opname verwijderd.

  • 6. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.

HOOFDSTUK 5: SLOTBEPALINGEN

Artikel 22: Duur activiteiten

  • 1. Voor het bepalen van de duur van de activiteiten, als bedoeld in artikel 4a van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden,

    • a.

      wordt als start van de werkzaamheden aangemerkt de eerste bijeenkomst van de commissie voor de dan aan de orde zijnde taak en

    • b.

      wordt als (tijdelijk) einde van de werkzaamheden aangemerkt de dag zoals bedoeld:

      • bij benoeming: De datum zoals vermeld in artikel 14.

      • bij herbenoeming: De datum zoals vermeld in artikel 17.

      • bij klankbordgesprekken: De datum waarop het verslag van het klankbordgesprek is vastgesteld zoals vermeld in artikel 21.

  • 2. Voor het bepalen van de duur van het lidmaatschap van de commissie, als bedoeld in artikel 4a van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden worden de data van benoeming en ontslag volgens artikel 2 van deze verordening, dan wel het moment van beëindiging van het raadlidmaatschap gehanteerd.

Artikel 23: Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 24: Ontbinding en wijziging van de samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie blijft in stand zolang zij niet wordt ontbonden.

  • 2. De samenstelling van de commissie kan tussentijds worden aangepast.

Artikel 25 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening Vertrouwenscommissie Bloemendaal 2024 treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking. Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 21 december 2023.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 21 december 2023

De griffier,

De voorzitter,