Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714270
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR714270/1
Verordening Rekenkamer Bloemendaal 2023
Geldend van 24-01-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening Rekenkamer Bloemendaal 2023Paragraaf 1: BEGRIPSBEPALINGEN
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
wet: Gemeentewet;
- b.
Rekenkamer: Rekenkamer;
- c.
voorzitter: voorzitter van de Rekenkamer;
- d.
raad: gemeenteraad;
- e.
college: college van burgemeester en wethouders;
- f.
gemeentebestuur: ieder bevoegd orgaan van de gemeente.
Paragraaf 2: TAAK, SAMENSTELLING EN LIDMAATSCHAP VAN DE REKENREKENKAMER
Artikel 2.1 De Rekenkamer
-
1. Er is een Rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet.
-
2. De Rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
-
3. Het werkterrein van de Rekenkamer strekt zich uit over alle organen, sectoren en samenwerkingsverbanden van de gemeente Bloemendaal.
Artikel 2.2 Samenstelling en benoeming leden
-
1. De Rekenkamer bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf leden.
-
2. De leden worden door de raad op voordracht van de raad benoemd voor een periode van zes jaar. De leden kunnen door de raad op voordracht van de Rekenkamer één keer worden herbenoemd voor een aansluitende periode van zes jaar.
-
3. Een lid van de Rekenkamer kan niet tevens lid zijn van de raad of van een door de raad ingestelde commissie, dan wel medewerker of bestuurslid zijn van een organisatie die met de gemeente een functionele en/of financiële band heeft.
-
4. De Rekenkamer stelt jaarlijks in haar jaarplan een rooster van aftreden vast en brengt dit ter kennis van de raad.
-
5. De Rekenkamer wijst uit haar midden een voorzitter en diens plaatsvervanger aan.
De voorzitter:
- –
draagt zorg voor het bijeenroepen, het bepalen van de agenda en leiden van de vergaderingen van de Rekenkamer;
- –
bewaakt het budget van de Rekenkamer;
- –
bewaakt de voortgang van de onderzoeken, het jaarverslag en het jaarplan;
- –
fungeert als centraal aanspreekpunt voor de algemene gang van zaken rond de Rekenkamer.
- –
Artikel 2.3 Ontslag en non-activiteit
-
1. De raad beslist tot ontslag, non-activiteit en het treffen van maatregelen jegens de leden, zoals bedoeld in artikel 81c en artikel 81d van de Gemeentewet.
Paragraaf 3: DE WERKWIJZE VAN DE REKENREKENKAMER
Artikel 3.1 Reglement van orde
De Rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 3.2 Initiatief tot het uitvoeren van onderzoek
-
1. De Rekenkamer bepaalt zelf de onderwerpen voor haar onderzoek. Suggesties voor onderwerpen voor onderzoek worden jaarlijks door de Rekenkamer gevraagd aan de raad en kunnen worden voorgedragen door inwoners van de gemeente Bloemendaal.
-
2. De Rekenkamer legt jaarlijks een onderzoeksplan met haar voorgenomen onderzoeken ter kennisneming voor aan de raad.
-
3. Voor ieder onderzoek formuleert de Rekenkamer de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.
-
4. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt ter kennisneming voorgelegd aan de raad.
-
5. De rekenkamer verricht in principe jaarlijks één à twee onderzoeken.
-
6. De raad kan de Rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De Rekenkamer bericht de raad binnen een maand onder welke voorwaarden en/of met welke argumenten al dan niet aan dat verzoek kan worden voldaan.
Artikel 3.3 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
-
1. De Rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.
-
2. De Rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.
-
3. De Rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijk inlichting in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen/documenten binnen een de door de Rekenkamer gestelde redelijke termijn te verstrekken.
-
4. De Rekenkamer vergadert in beslotenheid; haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur / art. 5 Wet Open Overheid kan de Rekenkamerrapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamer en degenen die ten behoeve van de Rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
-
5. De Rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
-
6. De Rekenkamer stelt de bij het onderzoek betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken en maximaal één maand bedraagt, hun zienswijze op de weergave van de feitelijke bevindingen in het concept-onderzoeksrapport schriftelijk aan de Rekenkamer kenbaar te maken. ‘Betrokkenen’ zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
-
7. De Rekenkamer stelt het college in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken en maximaal één maand bedraagt, zijn zienswijze te geven op de conclusies en oordelen die de Rekenkamer verbindt aan de bevindingen in het onderzoeksrapport. De eventuele zienswijze maakt het college schriftelijk kenbaar aan de Rekenkamer.
-
8. Na vaststelling door de Rekenkamer worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de reactie van het college, zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college, aan de raad aangeboden. Met de aanbieding van het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen is het rapport openbaar geworden.
-
9. De rapporten van de Rekenkamer worden behandeld in de aan het onderwerp gerelateerde commissie.
-
10. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten zo spoedig mogelijk na de aanbieding van het raadsvoorstel.
-
11. De leden van de Rekenkamer nemen geen deel aan de beraadslaging, zij kunnen wel door de raad worden uitgenodigd voor toelichting.
Artikel 3.4 Verslag
De Rekenkamer brengt jaarlijks schriftelijk verslag uit van haar werkzaamheden.
Paragraaf 4: BUDGET EN VERGOEDING VOOR DE WERKZAAMHEDEN
Artikel 4.1 Budget
-
1. De Rekenkamer krijgt een budget voor jaar x van in totaal € 1,65 per inwoner; het aantal inwoners in de gemeente wordt gebaseerd op het CBS-cijfer per 1 januari van het jaar x-1.
-
2. De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
-
3. Ten laste van het in voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
- a.
de vergoedingen die krachtens artikel 4.2 zijn toegekend aan de leden van de Rekenkamer;
- b.
interne onderzoekmedewerkers;
- c.
externe deskundigen die door de Rekenkamer zijn ingeschakeld;
- d.
de eventuele overige uitgaven die de Rekenkamer nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.
- a.
-
4. De Rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.
Artikel 4.2 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamer
De leden ontvangen als deel van het onder 4.1 genoemde budget de volgende vergoedingen:
- –
voorzitter: 69%, secretaris 61% en overige leden 53% van de vergoeding voor raadsleden (conform de circulaire Politieke ambtsdragers).
Paragraaf 5 SLOTBEPALINGEN
Artikel 5 Citeertitel, inwerkingtreding, evaluatie
-
1. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Rekenkamer Bloemendaal 2023.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking daarvan, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Rekenkamercommissie Bloemendaal 2021.
-
3. Deze Verordening wordt periodiek, minimaal éénmaal per bestuursperiode, geëvalueerd.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2023,
burgemeester
griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl