Ondermandaatbesluit Directie Werk en Participatie 2024

Geldend van 24-01-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2023

Intitulé

Ondermandaatbesluit Directie Werk en Participatie 2024

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht, het Algemeen mandaatbesluit gemeente Groningen 2023 en het Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Werk en Participatie gemeente Groningen 2023, draagt de directeur van Werk en Participatie, de uitvoering van onderstaande voorschriften en taken op aan de functionarissen zoals genoemd in de derde kolom. Daar waar landelijke voorschriften worden genoemd, moeten daar ook onder worden verstaan de daarop gebaseerde gemeentelijke voorschriften.

1. Algemeen deel

1.1 Fingerspitzengefühl voor gevoelige besluiten

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de directeur plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden, dat het voorgenomen besluit aan de burgemeester of het college voorgelegd moet worden, dan wel dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden. Het kan dan gaan om de volgende situaties:

  • indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • indien uit het besluit financieel, juridisch, organisatorisch, politiek/bestuurlijk en/of publicitair belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • indien het onderwerp een brief, mail of andere schriftelijke boodschap met een persoonlijk karakter betreft jegens een bestuurder.

1.2 Besluiten die andere organisatieonderdelen raken

Besluiten die ook een ander organisatieonderdeel raken, worden aan dat organisatieonderdeel voorgelegd en voor de besluitvorming wordt afgestemd. Mocht over het te nemen besluit geen overeenstemming worden bereikt, dan wordt het besluit aan de Concerndirectie en/of betreffende concerndirecteur(en) voorgelegd.

1.3 Privaatrecht

Het gaat hier om handelingen zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).

1.3.1 (Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen,

directeur Werk en Participatie,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING]

1.3.2 Ondertekening van de overeenkomst

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden:

Met vriendelijke groet,

burgemeester van Groningen,

namens hem,

directeur Werk en Participatie,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING]

2. Ondergemandateerde bevoegdheden en taken

Bevoegdheid directeur (oorspronkelijk):

Vindplaats bevoegdheid:

Ondermandaat aan functionaris:

Bijzonderheden/beperkingen/voorwaarden:

1. Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Artikel 11 Algemeen Mandaatbesluit

 
 

1.1 Privaatrechtelijke rechtshandelingen

 
 

Specifieke bepalingen zijn opgenomen in 1.2

1.1.1 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend.

 

Afdelingshoofd

Teamleider

De artikelen 2 en 3 van het AMB zijn van kracht. De directeur heeft de opschalingsplicht richting portefeuillehouder en/of college als het gevoelige besluiten betreft.

1.1.2 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend tot een maximum van € 100.000,-.

 

Budgethouders

In artikel 11, lid 5 van het AMB zijn de maximumbedragen genoemd:

  • Medewerker tot € 2.500,- volgens het 4-ogen principe.

  • Teamleider/Projectleider tot € 25.000,-.

  • Afdelingshoofd/Programmamanager tot € 50.000,-.

1.2 Specifieke bepalingen m.b.t. privaatrechtelijke rechtshandelingen

 
 
 

1.2.1 Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voorzover daarbij wel of geen gemeentelijke middelen worden aangewend, voor wat betreft:

  • offertes uitbrengen tot een maximum van € 25.000,-;

  • orderbevestiging tot een maximum van € 25.000,-;

  • creditnota’s uitbrengen tot een maximum van € 5.000,-;

  • inkoop ten behoeve van een order tot een maximum van € 15.000,-;

  • investeringen volgens actuele begrotingsplan tot een maximum van € 25.000,-;

  • investeringen buiten plan tot een maximum van € 10.000,-.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

 

1.2.2 Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel of geen gemeentelijke middelen worden aangewend, voor wat betreft:

  • declaraties tot een maximum van € 150,-.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

Geen ondermandaat voor de eigen declaraties.

1.2.3 Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel of geen gemeentelijke middelen worden aangewend, voor wat betreft:

  • loonvoorschotten tot een maximum van € 1.000,-.

 

Afdelingshoofd

 

2. Financiën (voor zover betreft toegekende budgetten)

Artikel 14 Algemeen Mandaatbesluit

 
 

2.1 Het uitvoeren van de gemeentebegroting, voor wat betreft het financiële beleid en beheer zoals die nader zijn omschreven in concern-richtlijnen. Daaronder is te verstaan het aangaan van de verplichtingen ten laste van de posten van de gemeentebegroting.

 

Budgethouders

Budgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun budget en moeten formeel de betreffende facturen paraferen. Hoewel het aanwijzen van budgethouders geen enkele formele relatie heeft met het verlenen van mandaten zijn aan de budgethouders wel de ondermandaten verleend voor het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover deze betrekking hebben op het hen in beheer gegeven budget.

2.2 Flankerend beleid en individuele scholing.

 

Budgethouders

Hier wordt de systematiek van de budgethouders gevolgd:

  • Coach tot € 2.500,- volgens het 4-ogen principe.

  • Projectleider tot € 25.000,-.

  • Afdelingshoofd/Programmamanager tot € 50.000,-.

3. Personeelsmanagement CAO Gemeente

Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit

 
 

3.1 Werving en selectie

 
 
 

3.1.1 Openstellen vacature.

 

Afdelingshoofd

 

3.1.2 Uitnodigen kandidaten.

 

Afdelingshoofd

 

3.1.3 Samenstelling sollicitatiecommissie.

 

Afdelingshoofd

 

3.1.4 Selectie en voordracht.

 

Afdelingshoofd

 

3.1.5 Benoeming tot en met schaal 11a.

 

Afdelingshoofd

 

3.1.6 Werving en aanstelling stagiaires en vrijwilligers.

 

Afdelingshoofd

 

3.1.7 (Tijdelijke) urenuitbreiding dan wel vermindering tot en met schaal 11a.

 

Afdelingshoofd

Binnen begrotingsruimte.

3.2. Vergoedingen

 
 
 

3.2.1 Toekennen van een overwerkvergoeding.

 

Afdelingshoofd

 

3.2.2 Toekennen van een vergoeding voor wacht- en storingsdiensten (semafoondiensten).

 

Afdelingshoofd

 

3.2.3 Toekennen van een vergoeding voor dienstreizen.

 

Afdelingshoofd

 

3.2.4 Toekennen toelage onregelmatige dienst.

 

Afdelingshoofd

 

3.2.5 Toekennen vergoeding voor dienstkleding.

 

Afdelingshoofd

 

3.2.6 Toekennen EHBO-/BHV-toelage.

 

Hoofd BHV

 

3.3 Opleiding en studiefaciliteiten

 
 
 

3.3.1 Toekenning.

 

Afdelingshoofd

Op basis van vastgesteld opleidingsplan.

3.4. Uitzendkrachten

 
 
 

3.4.1 Ondertekenen urenbrieven tijdelijk personeel.

 

Afdelingshoofd

 

3.5 Verlof

 
 
 

3.5.1 Verlenen van calamiteitenverlof, kraamverlof, verlof bij huwelijk etc.

 

Afdelingshoofd

 

3.5.2 Verlenen van onbetaald verlof.

 

Afdelingshoofd

 

3.5.3 Verlenen van ouderschapsverlof.

 

Afdelingshoofd

 

3.5.4 Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof.

 

Afdelingshoofd

 

3.5.5 Verlenen van zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof.

 

Afdelingshoofd

 

3.5.6 Vervallen verklaren ADV wegens arbeidsongeschiktheid.

 

Afdelingshoofd

 

3.5.7 Het verkopen van verlof.

 

Afdelingshoofd

 

3.5.8 Uitvoering lopende afspraken spaarovereenkomst.

 

Afdelingshoofd

 

3.5.9 Het goedkeuren van verlofaanvragen.

 

Afdelingshoofd

 

3.6 Overig

 
 
 

3.6.1 Opdracht tot inhouding voor:

  • Derdenbeslag;

  • Loonvordering;

  • Sociaalvoorzieningsfonds.

 

Afdelingshoofd

 

4. Personeelsmanagement Cao voor de Sociale werkvoorziening 2021 – 2025

Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit

 
 

4.1 Artikel 6.5 CAO

Besluit omtrent buitengewoon verlof bij bijzondere omstandigheden.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist.

4.2 Artikel 6.7 CAO

Besluit omtrent adoptie- en pleegzorgverlof.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist.

4.3 Artikel 6.9 CAO en art. 6:1 e.v. Waz

Besluit omtrent (betaald) ouderschapsverlof en overig verlof o.g.v. Wet arbeid en zorg:

  • toewijzing;

  • afwijzing.

 

Afdelingshoofd

Bij toewijzing goedkeuringsparaaf van Directeur/ leidinggevende PZ.

4.4 Artikel 6.11 en 6.13 CAO

Besluit tot verkorting van de werktijd o.g.v. seniorenregeling: toewijzing.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist.

4.5 Artikel 9.1 lid 1 CAO

Het opstellen van een individueel ontwikkelingsplan.

 

Leidinggevende

 

4.6 Artikel 9.3 lid 3 CAO

Besluit omtrent scholings- en vormingsactiviteiten.

 

Leidinggevende

 

4.7 Artikel 10.1, lid 2 CAO

Horen disciplinaire maatregelen; voor zover het gaat om artikel 10.1, lid 1, sub a tot en met sub g.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

 

4.8 Besluit omtrent het verstrekken van hulpmiddelen/aanpassingen in kader van arbeidsgeschiktheid.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

Na medisch advies en passend binnen financiële bevoegdheden.

4.9 Getuigschrift.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

 

5.Persooneelsmanagement CAO Aan de slag 2021-2023

Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit

 
 

5.1 Artikel 4.6 CAO

Vaststellen en afwijken werkrooster.

 

Afdelingshoofd

 

5.2 Artikel 6.1 CAO

Verlenen verlof.

 

Afdelingshoofd

 

5.3 Artikel 6.4, 6.5 en 6.6 CAO

Verlenen bijzonder verlof en verlof bij bijzondere omstandigheden.

 

Afdelingshoofd

 

5.4 Artikel 7.3 CAO

Tegemoetkoming reiskosten in bijzondere omstandigheden.

 

Afdelingshoofd

 

5.5 Artikel 7.5 CAO

Bijdrage vakbondscontributie.

 

Budgethouder

 

5.6 Artikel 9.2, lid 3 CAO

Besluit deelname training of opleiding.

 

Leidinggevende

 

5.7 Artikel 10.1, lid 2 CAO

Horen disciplinaire maatregelen; voor zover het gaat om artikel 10.1, lid 1, sub a tot en met sub f.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

 

6. Procesvertegenwoordiging

Artikel 12 Algemeen Mandaatbesluit

 
 

6.1 Het voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures, inclusief de bevoegdheid tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende proceshandelingen, inclusief de eis in reconventie bij een kort geding.

 

Afdelingshoofd

 

6.2 Het (besluiten tot het) doe van aangiftes bij jegens de gemeente veroorzaakte schade en het desgewenst voegen in eventuele (straf)procedures.

 

Afdelingshoofd

 

6.3 Het (besluiten tot het) overgaan tot mediation.

 

Afdelingshoofd

 

7. Huisvredebreuk

 
 
 

7.1 Het doen van aangifte van huisvredebreuk.

 

Afdelingshoofd

 

8. Strafbare feiten

 
 
 

8.1 Het doen van aangifte van strafbare feiten.

 

Afdelingshoofd

In het agressiebeleid is bepaald dat bij ernstige bedreigingen of geweldplegingen tegenover medewerkers van de gemeente de afdelingshoofden aangifte doen van een strafbaar feit (werkgeversaangifte).

9. Dwangsom

 
 
 

9.1 Het nemen van besluiten op grond van paragraaf 4.1.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Afdelingshoofd

 

10. Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en het nemen van verdagings-besluiten in het kader van de Wet openbaarheid bestuur

 
 
 

10.1 Het identificeren door de gemeente bij het aangaan van dienstverleningscontracten overeenkomstig de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.

 

Afdelingshoofd

Het uitvoeren van de verplichte identificatie door de gemeente.

11. Privacy

Artikel 13 AMB

 
 

11.1 (privacy) het bij of krachtens de Algemene verordening gegevensbescherming bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens.

 

Afdelingshoofd

Teamleider

Het ondermandaat betreft het besluiten op AVG-verzoeken. De voorschriften van de AVG moeten door alle medewerkers worden nageleefd.

12. Aanvragen van subsidies

Artikel 16 Algemeen Mandaatbesluit

 
 

12.1 Aanvragen van subsidies voor zover die dienstbaar kunnen zijn aan de gemeentelijke taakuitoefening van de directie Werk en Participatie.

 

Afdelingshoofd

 

12.2 De uitvoering van de Algemene subsidieverordening gemeente Groningen en de daarbij horende Nadere regels voor zover het subsidieverzoeken betreft op het beleidsterrein van de betreffende directie.

 

Afdelingshoofd

 

13. Algemene Inspraakverordening 2005

Artikel 18 Algemeen Mandaatbesluit

Afdelingshoofd

 

14. Wet sociale werkvoorziening

Directiemandaat

 
 

14.1 Besluit omtrent het verstrekken van hulpmiddelen/aanpassingen in kader van arbeidsgeschiktheid.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

Na medisch advies en passend binnen financiële bevoegdheden.

14.2 Getuigschrift.

 

Afdelingshoofd

Budgethouder

 

14.3 Artikel 7 Wsw juncto art. 11 Buswbw:

  • Het inschakelen van een begeleidingsorganisatie voor het tot stand brengen van begeleid werken;

  • Het verzorgen van de inpassing in de arbeid van geïndiceerden;

  • Het verstrekken van subsidie aan reguliere werkgevers die met geïndiceerden met een indicatie tot begeleid werken een arbeidsovereenkomst aangaan.

 

Afdelingshoofd

 

14.4 Individuele inleenovereenkomsten (detachering).

 

Afdelingshoofd

 

15.Participatiewet

Directiemandaat

 
 

15.1 Alle reguliere handelingen ter uitvoering van de Participatiewet inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en regelingen.

 

Afdelingshoofd

Adm. medewerker

Adm. ondersteuner

Verzuimcontroleur

Medewerker educatie

Accountmanager

Medewerker instroom

Coach

Uitvoering van een regeling is in ruime zin als bedoeld in artikel 4 AMB.

Voor de directeur en het afdelingshoofd houdt dit ondermandaat ook in het nemen van financiële besluiten ten laste van geoormerkte budgetten in het kader Buig en voor de WSW.

Onder de uitvoering van een wet of regeling worden in het kader van dit ondermandaatbesluit tevens begrepen de op grond hiervan geldende verordeningen, uitvoeringsbesluiten of beleidsregels.

16. Wet Inburgering

Directiemandaat

 
 

19.1 Alle reguliere handelingen ter uitvoering van de Wet Inburgering inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en regelingen.

 

Afdelingshoofd

Adm. medewerker

Adm. ondersteuner

Verzuimcontroleur

Medewerker educatie

Accountmanager

Medewerker instroom

Coach

 

17. Samenwerking in het kader van de arbeidsmarktregio en het Nationaal Programma Groningen

Directiemandaat

 
 

17.1 Uitvoering van de samenwerking in het kader van de arbeidsmarktregio en het Nationaal Programma Groningen voor wat betreft het thema werken en leren. Daarbij gaat het onder andere om de volgende regelingen:

  • ESF/ESF+;

  • Regeling scholing maatwerktrajecten Project Kansrijk Opleiden;

  • Regeling Jongeren in beeld in regio;

  • Uitvoeringsplan SUWI.

 

Afdelingshoofd

Adm. medewerker

Adm. ondersteuner

Verzuimcontroleur

Medewerker educatie

Accountmanager

Medewerker instroom

Coach

 

18. Subsidieregeling IPS-trajecten

Directiemandaat

 
 

18.1 Het nemen van besluiten in de zin van de Awb alsmede, volmacht en machtiging voor het verrichten van andere rechtshandelingen en feitelijke handelingen ter uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in §1 tot en met §3 van de tot (1 maart 2028 geldende) Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep, met uitzondering van de bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 6 en 13, eerste en derde tot en met zesde lid.

 

Afdelingshoofd

Adm. medewerker

Adm. ondersteuner

Verzuimcontroleur

Medewerker educatie

Accountmanager

Medewerker instroom

Coach

 

Ondertekening

Directeur Werk en Participatie

R. de Jong

Datum: 16 januari 2024

Bekendgemaakt via lokaleregelgeving.overheid.nl

Deze regeling treedt in werking 1 dag na publicatie en is met terugwerkende kracht geldend vanaf 1 februari 2023, onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit onderdeel Werk 2018.