Reglement burgerlijke stand van de gemeente Boekel 2024

Geldend van 17-01-2024 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand van de gemeente Boekel 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel,

gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand;

gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren;

gelet op de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gemeente Boekel;

gelet op het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 28 juni 2012;

gelet op Mandaatregeling en mandaatregister van de gemeente Boekel;

B E S L U I T E N :

vast te stellen het navolgende reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van de afdeling van de burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht alsmede de bijbehorende toelichting.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Boekel of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Boekel of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: alle locaties welke krachtens het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 28 juni 2012 als zodanig worden aangewezen door het college van burgemeester en wethouders, danwel de gemandateerde behandeld ambtenaar;

  • f.

    afdeling van de burgerlijke stand: dit is het onderdeel binnen de gemeentelijke organisatie waar zaken aangaande de burgerlijke staat gemeld moeten worden (zoals geboorte, huwelijk, overlijden) en waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn wettelijk voorgeschreven werkzaamheden verricht.

Artikel 2. Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De aanwijzing van ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor een bepaalde periode, te weten:

    • a.

      voor de ambtenaar van de burgerlijke stand die in dienst van de gemeente Boekel is en werkzaam bij de afdeling van de burgerlijke stand, geldt deze aanwijzing voor de duur van het dienstverband. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand bedraagt twee;

    • b.

      voor de burgemeester als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de duur van het uitoefenen van de functie als burgemeester van de gemeente Boekel. Deze aanwijzing is onbezoldigd;

    • c.

      voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand welke namens de gemeente Boekel de huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen verzorgt eindigt deze periode bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd;

    • d.

      voor door burgemeester en wethouders voor één dag tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen personen voor één dag als zij in een andere gemeente een actueel en geldend aanwijzings- en beëdigingsbesluit hebben. Daarnaast is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), niet ouder dan 6 maanden, vereist. Deze aanwijzing is onbezoldigd. Een dergelijke eenmalige aanwijzing kan middels een aanvraagformulier via www.boekel.nl worden aangevraagd;

    • e.

      Aanwijzingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit besluit worden gerespecteerd.

  • 2. Als ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is slechts aanwijsbaar de persoon die in de uitoefening van zijn ambt geen onderscheid maakt als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling, tenzij het onderscheid is gebaseerd op een wettelijk voorschrift.

Artikel 3. Locatie

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis, dan wel locaties die daarmee zijn gelijkgesteld.

  • 2. De locaties welke zijn gelijkgesteld met het gemeentehuis staan op de website www.boekel.nl.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders kan krachtens een delegatiebesluit van de gemeenteraad van 28 juni 2012 locaties tijdelijk gelijkstellen met het gemeentehuis. Een dergelijke éénmalige locatie kan middels een aanvraagformulier via www.boekel.nl worden aangevraagd.

Artikel 4 . Leiding

  • 1. De sectordirecteur, waaronder de afdeling van de burgerlijke stand valt, is belast met de leiding.

  • 2. De sectordirecteur waaronder de afdeling van de burgerlijke stand valt, is verantwoordelijk voor:

    • a.

      voordrachten aan het college tot aanwijzing van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • b.

      de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • c.

      het ontvangen en beheren van de rechten als bedoeld in de Wet rechten burgerlijke stand en het storten van de ontvangen rechten in de gemeentekas;

    • d.

      het doen van voorstellen tot aanwijzing van personeel nodig om de ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand bij te staan en voorstellen voor het gebruik van de faciliteiten.

  • 3. Bij ziekte of afwezigheid anderszins, wordt de in het eerste lid genoemde sectordirecteur vervangen door diens plaatsvervanger.

Artikel 5. Kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie en omzetting

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, kosteloze registratie van een partnerschap of een kosteloze omzetting.

  • 2. Van het bruidspaar of partners, welke in aanmerking wensen te komen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking, kosteloze registratie van een partnerschap of kosteloze omzetting dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Boekel.

  • 3. De dagen en uren waarop deze kosteloze voltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen worden uitgevoerd zijn bepaald op maandag om 8.30 uur en 8.45 uur.

Artikel 6. Openstelling

  • 1. De afdeling waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht is voor het publiek geopend, voor zover de hierna te noemen dagen niet zijn algemene erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of overige door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de afdeling niet of slechts gedeeltelijk is geopend, voor:

    • a.

      huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties, met een volledige ceremonie waarvoor leges zijn betaald, van maandag tot en met zondag van 09.00 tot 24.00 uur;

    • b.

      huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties, met een beperkte ceremonie waarvoor leges zijn betaald, iedere maandag om 9.00 uur;

    • c.

      aangiften van de burgerlijke stand en overige werkzaamheden van maandag tot en met vrijdag tijdens de openingstijden voor het publiek, zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders;

    • d.

      de afgifte van uittreksels en afschriften uit de registers van de burgerlijke stand tijdens de openingstijden voor het publiek, zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders.

  • 2. Onverminderd de bepalingen van de wet, landelijke-, regionale-, lokale maatregelen/(nood)verordeningen, dit reglement en geldende overeenkomsten kan een huwelijk, omzetting en partnerschapsregistratie op ieder tijdstip van de week worden voltrokken voor zover nader bepaald door de sectordirecteur. De sectordirecteur kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip afwijzen:

    • a.

      indien het tijdstip reeds door een andere belanghebbende is gereserveerd of;

    • b.

      indien de uitvoering van de vastlegging leidt tot een onredelijke verstoring van belangen, waaronder begrepen het belang van de gemeente Boekel of;

    • c.

      indien de noodzakelijke ondersteuning, zoals gemeentebode, gastvrouw of beveiliging niet kan worden geboden of;

    • d.

      indien er geen (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is voor dat tijdstip.

  • 3. Op tijdig schriftelijk verzoek van een belanghebbende aan burgemeester en wethouders, dan wel aan de sectordirecteur van de afdeling van de burgerlijke stand, zal de afdeling worden geopend op zaterdag, zondag en op andere dagen dat de afdeling gesloten is, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

  • 4. Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen, kan de afdeling voor te bepalen uren worden geopend door de sectordirecteur. Dit zal dan vooraf bekend worden gemaakt.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als reglement burgerlijke stand van de gemeente Boekel 2024.

  • 2. Bij inwerkingtreding van dit reglement komt het op 11 augustus 2020 vastgestelde reglement burgerlijke stand te vervallen.

  • 3. Conform de mandaatregeling en mandaatregister van de gemeente Boekel is het onderhoud en beheer van dit reglement gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.

  • 4. Dit reglement treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking.

Ondertekening

Boekel, 9 januari 2024

Namens Burgemeester en Wethouders,

J.G.M. Verstappen

Beleidsmedewerker burgerzaken

Toelichting op het reglement burgerlijke stand van de gemeente Boekel.

Algemeen:

Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden. De Wnra regelt dat ambtenaren zoveel mogelijk dezelfde rechten en plichten krijgen als werknemers in het bedrijfsleven. Zowel de ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) in dienstverband vallen vanaf 1 januari 2020 onder het privaatrechtelijke arbeidsrecht geregeld in boek 7 van titel 10 Burgerlijk Wetboek. Aanwijzing, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993,555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van burgemeester en wethouders. Voor de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is door het college van burgemeester en wethouders per 1 maart 2016 een rechtspositieregeling vastgesteld. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van de afdeling en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De wet bepaalt verder dat het college van burgemeester en wethouders een reglement burgerlijke stand dienen vast te stellen. Een toelichting op het reglement treft u hieronder aan.

Artikelsgewijs:

Artikel 1. Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand moet in dienst zijn van de gemeente Boekel of van een andere gemeente.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 a, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet in dienst zijn van de gemeente Boekel of van een andere gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking, dan wel de sluiting van een partnerschapsregistratie of omzetting en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel stelt het op prijs dat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden verricht in een door het college van burgemeester er wethouders beschikbaar gestelde toga.

Artikel 2. Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Lid 1

Dit artikel stelt onder a:

de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling waaronder de burgerlijke stand valt tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.

Dit artikel stelt onder b:

dat alleen de burgemeester in de hoedanigheid van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd, voor ten hoogste de periode dat hij/zij burgemeester is. Andere categorieën, zoals wethouders, raads-/of commissieleden, zijn uitgesloten.

Dit artikel stelt onder c:

dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen. Deze periode eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Hier is aansluiting gezocht bij artikel 2.10 van de CAO voor gemeenteambtenaren. Van deze periode kan worden afgeweken als werknemer en werknemer dit met elkaar bespreken en overeenkomen.

Dit artikel stelt onder d:

dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand onbezoldigd voor één dag aangewezen kan worden als hij/zij in een andere gemeente een actueel en geldend aanwijzings- en beëdigingsbesluit heeft.

Een verzoek voor de aanwijzing tot BABS voor één dag moet schriftelijk worden ingediend, gedagtekend en ondertekend zijn via een aanvraagformulier wat op de website www.boekel.nl is gepubliceerd.

De aanvraag moet tenminste 8 weken voor de geplande (huwelijks)datum worden ingediend. Bij het verzoek moeten de volgende bijlagen worden ingeleverd:

  • -

    een kopie van een geldig legitimatiebewijs;

  • -

    een kopie van een geldend beëdigingsbesluit;

  • -

    een kopie van een geldend aanwijzingsbesluit – of recente verklaring of brief - van de gemeente waar de aan te wijzen BABS als (B)ABS in functie is op de datum van de huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie;

  • -

    Verklaring omtrent het gedrag (VOG), die niet langer dan zes maanden eerder is afgegeven. Deze zes maanden termijn voor de VOG geldt niet als de aan te wijzen (B)ABS in het verleden een VOG voor zijn huidige functie heeft gekregen. In dat geval moet een gewaarmerkt afschrift van de VOG bij de aanvraag worden gevoegd.

Dit artikel stelt onder e:

Dat aanwijzingsbesluiten die reeds zijn genomen stand houden.

Lid 2

Een voorwaarde om aangewezen te kunnen worden tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is dat een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij de uitoefening van zijn ambt geen onderscheid mag maken in het voltrekken van huwelijken of het registreren van een partnerschap van paren van het gelijke geslacht.

Artikel 3: Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.

De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 28 juni 2012 besloten de bevoegdheid tot het (éénmalig) aanwijzen van een locatie als gemeentehuis te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Het college van burgemeester en wethouders heeft in haar vergadering van 12 januari 2021 besloten het aanwijzen van een vaste trouwlocatie te mandateren aan de behandelend ambtenaar.

Iedere locatie in Boekel kan op aanvraag - als deze voldoet aan de criteria zoals opgenomen in het aanvraagformulier wat is gepubliceerd op de website www.boekel.nl – éénmalig worden aangewezen.

Artikel 4: Leiding

Ingevolge artikel 2 besluit burgerlijke stand 1994 wijzen het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding. Voor de gemeente Boekel geldt dat dit de sectordirecteur is. Deze is in formele zin de leidinggevende. Operationeel zal een (beleids)medewerker burgerzaken, die tevens ambtenaar van de burgerlijke stand is, uitvoering geven aan dit artikel.

Artikel 5. Kosteloze huwelijksvoltrekking

De Wet rechten burgerlijke stand artikel 4 luidt:

  • 1.

    Er wordt minstens tweemaal per week in de gemeenten boven de tien duizend zielen en minstens eenmaal 's weeks in alle andere gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap.

  • 2.

    De ambtenaar van den burgerlijke stand bepaalt de dagen en de uren daarvoor bestemd.

  • 3.

    Kosteloze voltrekkingen/registraties/omzettingen worden door de ambtenaren van de burgerlijke stand uitgevoerd als bedoeld in artikel 2 onder a en uitsluitend in het gemeentehuis. Het karakter van deze kosteloze voltrekkingen/registraties/omzettingen is kort en sober van karakter alleen in het bijzijn van de wettelijke vereiste getuigen. Mocht in de toekomst de wetgeving wijzigen, dan kan het reglement overeenkomstig worden aangepast.

De volgende voorwaarden zijn van toepassing voor een gratis ceremonie:

  • Gratis ceremonie is alleen mogelijk op maandagochtend om 8.30 en 8.45 uur;

  • tenminste één persoon moet in Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Boekel ingeschreven staan;

  • de ceremonie duurt maximaal 15 minuten inclusief ontvangst en uitgeleide en vindt alléén plaats in het gemeentehuis te Boekel ;

  • naast het bruidspaar mogen maximaal 4 personen aanwezig zijn;

  • er is géén mogelijkheid voor muziek, toespraken of een persoonlijk woord door derden;

  • extra kosten worden in rekening gebracht (trouwboekje, gemeentelijke getuigen ed.).

  • u kunt niet kiezen voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, degene die de voltrekking/ceremonie zal uitvoeren zal door de afdeling worden ingedeeld/toegewezen.

Artikel 6: Openstelling

De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden op zaterdag, zondag en algemeen erkende feestdagen, alsmede de overige daarvoor door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de gemeentelijke dienst niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald. Dit geldt tevens voor de tijdstippen waarop reguliere huwelijken worden voltrokken. Het college van burgemeester en wethouders heeft zich uitgesproken voor de mogelijkheid om meer gelegenheid te bieden tot het voltrekken van een huwelijk, bijvoorbeeld daags na hemelvaart, Bevrijdingsdag en Goede Vrijdag.

Naast de reguliere huwelijken met leges biedt de gemeente Boekel ook gelegenheid voor het voltrekken van een huwelijk, partnerschap of omzetting met beperkte ceremonie tegen betaling van leges.

De volgende voorwaarden zijn van toepassing voor een huwelijk, partnerschap of omzetting met beperkte ceremonie:

  • Beperkte ceremonie iedere maandagochtend om 9.00 uur in alleen het gemeentehuis.

  • Het (bruids)paar + maximaal 4 getuigen + gasten (maximaal 10) worden ontvangen, gelegenheid tot parkeren voor alléén het bruidspaar op het plein wordt geboden, dit is de invalideparkeerplaats voor het gemeentehuis.

  • de ceremonie duurt maximaal 30 minuten inclusief ontvangst en uitgeleide .

  • er is beperkte mogelijkheid voor muziek, toespraken of een persoonlijk woord door derden;

  • extra kosten worden in rekening gebracht (trouwboekje, gemeentelijke getuigen ed.).

  • u kunt niet kiezen voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, degene die de voltrekking/ceremonie zal uitvoeren zal door de afdeling worden ingedeeld/toegewezen.

Artikel 7: Slotbepalingen

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt. Onderhoud en beheer van dit reglement is gemandateerd aan de behandelend ambtenaar.