Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR713699
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR713699/2
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel
Geldend van 04-04-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente TielHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel;
Gelet op:
- •
De artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen (BRP)
- •
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG
- •
De Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tiel
Besluit:
vast te stellen het volgende reglement:
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel
Artikel 1: Verstrekkingen aan de organen van de gemeente
Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van deze regeling.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen, voor zover;
- a.
deze derde is aangewezen in bijlage 2 of 3 van deze regeling;
- b.
het verzoek is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;
- c.
het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en,
- d.
het verzoek niet in strijd is met deze regeling, de verordening en de Wet BRP.
- a.
-
2. De in bijlage 2 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.
-
3. De in bijlage 3 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
-
4. Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op een verzoek:
- a.
de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekkingsbeperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 Wet BRP;
- b.
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;
- c.
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts)persoon met winstoogmerk betreft;
- d.
de derde betreft een niet-Nederlands overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);
- e.
de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;
- f.
het verzoek betreft een commercieel belang;
- g.
het verzoek betreft incassowerkzaamheden;
- h.
het doel betreft een reünie;
- i.
het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;
- j.
het doel betreft de bijhouding van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;
- k.
het verzoek betreft andere gegevens dan de in artikel 3.9 lid 4 Wet BRP genoemde gegevens;
- l.
het verzoek wordt niet met een redelijke tussenpoos gedaan ten opzichte van een eerder verzoek.
- a.
Artikel 3 Het gebruik van de verstrekte gegevens
-
1. De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt en treft de nodige voorzieningen ten einde dit te verzekeren.
-
2. De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.
-
3. De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.
Artikel 4 Overige bepalingen
-
1. De applicatiebeheerder BRP autoriseert individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen, genoemd in bijlage 1, voor de rechtstreekse inzage in de BRP ten behoeve van de aan hen toegewezen (publiekrechtelijke) taken en bepaalt welke gegevens van de persoonslijst door deze medewerker mogen worden geraadpleegd. De kwaliteitsmedewerker BRP controleert de toegekende autorisaties in de BRP-applicatie.
-
2. De kwaliteitsmedewerker BRP onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regeling en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie BRP.
-
3. Gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking wordt daarvan aantekening bijgehouden in overeenstemming met artikel 3.11 Wet BRP.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
2. Het Reglement basisregistratie personen van de gemeente Tiel (Reglement BRP 2014) wordt ingetrokken.
-
3. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel in de vergadering van 14 november 2023.
De secretaris,
drs. L.J.F.P. Busschops
De burgemeester,
ir. J. Beenakker
BIJLAGE 1
Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel
Wijze van verstrekking
Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgendewijzen:
- g.
systematische verstrekkingen;
- h.
incidentele verstrekkingen;
- i.
spontane verstrekkingen;
- j.
selectie verstrekkingen;
- k.
ad-hoc verstrekkingen;
- l.
rechtstreekse inzage.
Aangehaakte gegevens
De gemeente verwerkt naast de persoonsgegevens uit de BRP zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Overheidsorganen kunnen voor het uitvoeren van de wettelijke taken deze aangehaakte gegevens verstrekt krijgen.
Gegevens die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte gegevens:
- •
Voorletter(s) van de persoon, ouder(s), partner en kinderen
- •
Burgerlijke staat
- •
Wijkcode/buurtcode
- •
Stemdistrict
- •
Interne aantekeningen
- •
Telefoonnummers
- •
E-mailadressen
Deze gegevens maken geen onderdeel uit van de persoonsgegevens die voorkomen in de Basisregistratie personen (BRP). De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG.
Terugmelden
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als organen melding maken van onjuiste gegevens. Wanneer een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is het orgaan verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens artikel 2.34 Wet BRP.
Afdeling |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Iedere medewerker in dienst van deze gemeente, die geen rechtstreekse inzage heeft in de BRP |
De toegewezen publiekrechtelijke takenvan deze gemeente Projecten |
Incidentele aanvragen; betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidentele, ad- hoc, verstrekking of selectie na beoordeling door medewerker team Burgerzaken Systematische, spontane verstrekking of rechtstreekse inzage |
Afdeling Inwoners |
Afhandelen en doorgeleiden binnenkomende klantencontacten gemeentebreed, ondersteuning afdelingen, gevonden en verloren voorwerpen, bel- en herstellijn, communicatie naar inwoners Taken Burgerzaken: o.a. beheer BRP, burgerlijke stand, optie, naturalisatie, reisdocumenten, rijbewijzen, aanvragen verklaringen omtrent gedrag, verkiezingen Openbare orde en veiligheid, handhaving, APV, rampenbestrijding, Drank- en Horecawet, Bibob, lijkbezorging, vergunningen, kansspelen, onteigening, winkeltijden, evenementen Projecten |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage,conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie Systematische, incidentele of spontane verstrekking |
Bestuur- en directieondersteuning |
Representatieve taken & huwelijksjubilea, 100+ jarigen, koninklijke onderscheidingen en organisatie veteranendag Projecten |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage,conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie Systematische, Incidentele of spontane verstrekking |
Afdeling Leefomgeving |
Parkeermanagement Project restgroen Projecten Begraafplaatsadministratie, lijkbezorging Uitvoering van de WABO, WRO, Woningwet, Wet Milieubeheer, BOR, controle huisvestingsvergunning, Wegenverkeerswet-geving, Verordening “Toekomst bestendig Wonen Gelderland” gemeente Tiel, Erfgoedwet, gemeentelijke erfgoedverordening, Omgevingswet |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage,conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie Systematische, Incidentele of spontane verstrekking |
Afdeling Vitale Stad |
Projecten, ondersteuning projectteam |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage,conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie Systematische, Incidentele of spontane verstrekking |
Bedrijfsvoeringsorga- nisatie West-Betuwe (BWB)* |
Financieel beheer en advies, WOZ, gemeentelijke belastingen, invordering, Beheer BAG, GEO Uitvoering archiefwet Uitvoering van de WOO, AVG-verzoeken, klachtenregeling, Algemene Wet Bestuursrecht en Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) Uitvoering CAO-gemeenten Informatiemanagement en ICT Projecten |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage,conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie Systematische, Incidentele of spontane verstrekking |
Afdeling Mens en samenleving |
Welzijnsbeleid, voor- en vroegschoolse educatiebeleid, maatschappelijke gezondheid en zorg, taalontwikkeling, onderwijsachterstand, Verordening Tegenprestatie, inburgering, schuldhulpverlening, participatiewet, minimabeleid, WMO, sport en recreatie, Jeugdwet, leerplicht, leerlingenvervoer Projecten |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker |
Rechtstreekse inzage,conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie Systematische, Incidentele of spontane verstrekking |
* Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe
De gemeenten Culemborg, West Betuwe en Tiel werken samen op het gebied van bedrijfsvoering. Deze samenwerkingsvorm is bekend onder de naam Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe. Dit betekent dat de medewerkers van de teams Informatiebeheer, Financiën, P&O, Juridische zaken en IM/ICT, die zijn overgegaan naar de Bedrijfsvoeringsorganisatie, toegang hebben tot het gemeentelijk systeem van de BRP van de gemeente Tiel voor de werkzaamheden die zij voor de gemeente Tiel uitvoeren.
Bijlage 2: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 2 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel
Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Het gaat hier om een binnen het wettelijk vastgestelde verstrekkingenregime opgenomen mogelijkheid om de burger door middel van het geven van toestemming invloed te laten uitoefenen op de verstrekking. Doordat de toestemming door de ingeschrevene niet wordt gegeven aan het college van burgemeester en wethouders maar aan de derde die de gegevens uit de basisregistratie wil opvragen, komt tot uitdrukking dat de relatie tussen de ingeschrevene en de derde hier bepalend is voor het al dan niet verstrekken van gegevens uit de basisregistratie. Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overgelegd.
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel.
Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel ad-hoc |
Bijlage 3: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 3 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel
Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie Personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Niet-gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria, Oorlogsgravenstichting |
Het achterhalen van rechthebbenden van een graf of (bijgezette) urn, of hun rechtsopvolgers; op- en herbegraven overledenen. |
Alleen naam- en adresgegevens |
Incidenteel, ad-hoc |
Woningcorporaties |
Het voorkomen of bestrijden van illegale bewoning en onderhuur van sociale woningen, renovatie, woonruimteverdeling. Samenwoonfraude, onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur en onrechtmatig gebruik |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc, selecties |
Instellingen of organisaties ten behoeve van: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, jeugd- en ouderenzorg, gehandicaptenzorg, werkvoorziening |
Zorg en welzijn, bestrijden van onderwijsachterstand |
Alleen naam- en adresgegevens |
Incidenteel, ad-hoc, selecties |
Ouders, echtgenoten, geregistreerd partners en kinderen voor elkaar |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf. |
Voor zover zij op het zelfde adres in de BRP staan ingeschreven |
Incidenteel, ad-hoc na deugdelijke identificatie |
Bewindvoerder/ Bewindvoerderskantoor |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc |
Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis |
Het opsporen van vermiste personen en het herstellen van contact tussen familieleden die van elkaar gescheiden zijn geraakt. |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc |
Advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling |
Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc |
Curator van een onder curatele gestelde ingeschrevene |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf. |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Gezinsvoogd van een onder toezicht gestelde ingeschrevene (OTS conform Jeugdwet) |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf. |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Aangewezen zorg- en verblijfsinstellingen in Tiel |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf: het begeleiden van niet-zelfredzame inwoners en cliënten. |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl