Regeling vervallen per 29-11-2019

Regeling "Uitstallingen en losse reclameborden bij winkels"

Geldend van 01-07-1995 t/m 31-12-2015

Intitulé

Regeling "Uitstallingen en losse reclameborden bij winkels"

Artikel 1

In de uitstalling mogen alleen artikelen worden uitgestald die tot het branchepatroon van de winkel behoren.

Artikel 2

De uitstalling moet qua karakter bij het branchepatroon aansluiten.

Artikel 3

De uitstalling mag slechts bestaan uit verplaatsbare objecten; in bijzondere gevallen kunnen voor speciale artikelen gesloten vitrines worden toegestaan.

Artikel 4

De uitstalling dient binnen de strook van 0.60 meter, resp. 1,00 meter, gerekend vanuit de voorgevel van de winkel te blijven, overeenkomstig de in de vergunning vermelde breedte van de strook.

Artikel 5

De vrije doorloopruimte op trottoirs dient minimaal 1,75 meter te bedragen; in drukke gebieden wordt minimaal 2,00 meter aangehouden. Bij wijziging van het straatprofiel of van de functie van het trottoir kan wijziging/intrekking van de vergunning plaatsvinden.

Artikel 6

De uitstalling mag nimmer breder zijn dan de eigen gevel, de toegang niet meegerekend.

Artikel 7

De uitstalling moet tenminste 1,00 meter van een naast de winkel gelegen ingang van een woning of toegang tot een steeg verwijderd blijven.

Artikel 8

De hoogte van de uitstalling mag maximaal 1,50 meter bedragen.

Artikel 9

De uitstalling mag niet aanwezig zijn buiten de openingstijden van de winkel.

Artikel 10

Aan de uitstalling mogen zich geen scherp uitstekende delen bevinden of op andere wijze gevaar opleveren voor voetgangers.

Artikel 11

De uitstalling en de onmiddellijke omgeving daarvan dienen in reine toestand te worden gehouden.

Artikel 12

De uitstalling moet op eerste aanzegging worden ontruimd, indien dit noodzakelijk is in verband met uitvoering van werken van openbaar nut, in het belang van de openbare orde of veiligheid, dan wel ter realisering van gemeentelijke plannen. Bij deze ontruiming bestaat geen aanspraak op schadevergoeding.

Artikel 13

Het ophangen van goederen aan luifel, zonnescherm e.d. is verboden.

Artikel 14

Los geplaatste reclameborden (maximaal 2) mogen geen grotere afmeting hebben dan 1,25 meter hoog en 0,80 meter breed en dienen verder te voldoen aan de bepalingen die betrekking hebben op uitstallingen.

Aan reclameborden mogen geen andere zaken worden bevestigd.

Artikel 15

De constructie van een losstaand reclamebord dient zodanig te zijn dat omvallen of omwaaien niet kan plaatsvinden.

Het grondgebruik per reclamebord ten behoeve van steunen mag maximaal 1 m² zijn. De steunen dienen geheel binnen de toegestane strook te blijven. Beweegbare (verende) en/of draaiende reclameborden zijn verboden.

Artikel 16

De reclameborden mogen evenals uitstallingen uitsluitend binnen de in de vergunning vermelde strook voor de gevel worden geplaatst. Het is verboden uitstallingen/reclameborden tegen, langs of haaks op de trottoirband te plaatsen.

Het plaatsen van terrasschotten zonder dat er sprake is van een terras, alsmede het plaatsen van windschermen e.d., is verboden.

Artikel 17

De door de politie, brandweer of daartoe aangewezen ambtenaren te geven aanwijzingen met betrekking de uitstalling/reclamebord(en), dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

Artikel 18

De vergunninghouder dient te voorkomen dat de gemeente, alsmede derden, ten gevolge van het gebruik maken van de vergunning schade lijden.

De vergunningverlener is nimmer aansprakelijk voor schade, direct of indirect, als gevolg van geplaatste uitstallingen/reclameborden.

Artikel 19

Vergunningen voor uitstallingen/reclameborden dienen te worden aangevraagd bij de Dienst Stadsontwikkeling, sector Beheer Openbare Ruimte, team Beleid en Beheer, Oldehoofsterkerkhof 2 te Leeuwarden. De vergunningen gelden voor onbepaalde tijd; bij wijziging van de tenaamstelling van de winkel, dient een nieuwe vergunning te worden aangevraagd. Op deze regeling is de precarioverordening van toepassing.

Artikel 20

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslissen Burgemeester en Wethouders.