Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR713128
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR713128/1
Beleidsregels brede ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire
Geldend van 04-01-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 04-11-2022
Intitulé
Beleidsregels brede ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaireHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel,
gelet op artikel 2.21 van de Wet hersteloperatie toeslagen;
besluit
vast te stellen de volgende:
Beleidsregels brede ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire
Artikel 1 – Definities
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Beoordelingscommissie |
: |
een interne commissie bestaande uit consulenten brede ondersteuning en kwaliteitsmedewerker schuldhulpverlening; |
College |
: |
het college van burgemeester en wethouders van gemeente Boekel; |
Ex-toeslagpartner |
: |
ex-partner van een gedupeerde ouder die door de Belastingdienst zijn aangemerkt als vallende onder de kindregeling; |
(Gedupeerde) kinderen |
: |
kinderen van een gedupeerde ouder die door de Belastingdienst zijn aangemerkt als vallende onder de kindregeling; |
(Gedupeerde) ouders |
: |
ouders die na de eerste toets of de integrale beoordeling door de belastingdienst aangemerkt zijn als daadwerkelijk gedupeerd; |
Mogelijk gedupeerde ouder |
: |
ouders die zichzelf hebben aangemeld als gedupeerde bij de Belastingdienst, maar nog niet als gedupeerd zijn aangemerkt; |
Ruimhartige ondersteuning |
: |
het tijdig en adequaat ondersteunen in relatie tot de specifieke situatie, gegeven het moment; |
Steunpunt brede ondersteuning (Meierijstad) |
: |
het eerste contactpunt voor ouders en kinderen om brede ondersteuning te kunnen ontvangen; |
Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagenaffaire (UHT) |
: |
een onderdeel van de Belastingdienst. Het UHT beoordeeld of het terugvorderen van kinderopvangtoeslag terecht is geweest en verzorgt financieel herstel. |
Artikel 2 – Doelgroep brede ondersteuning
Alle inwoners van de gemeente die onder de personenkring van artikel 2.21 van de Wet hersteloperatie toeslagen vallen, kunnen zich tot het college wenden voor brede ondersteuning.
Artikel 3 – Doelstelling brede ondersteuning
-
1. Het college heeft als doelstelling met de inzet van brede ondersteuning dat:
- a.
(Mogelijk) gedupeerde ouders, kinderen en ex-partners een nieuwe start kunnen maken en aan herstel kunnen werken.
- b.
Het vertrouwen van (mogelijk) gedupeerde ouders, kinderen en ex-partners in de overheid hersteld wordt.
- a.
Artikel 4 – Werkwijze en uitgangspunten van de brede ondersteuning
-
1. Het steunpunt brede ondersteuning hanteert de volgende werkwijze bij start brede ondersteuning:
- a.
Het steunpunt neemt binnen twee werkdagen telefonisch contact op met (mogelijk) gedupeerde ouders en ex-toeslagpartners nadat de Belastingdienst gegevens heeft gedeeld met het college.
Erkend gedupeerde kinderen moeten zelf contact opnemen met het steunpunt omdat het college deze gegevens niet ontvangt. De gemeente zet erop in deze kinderen te bereiken.
- b.
Het steunpunt ondersteunt uitsluitend ouders, kinderen en ex-toeslagpartners die zelf hulp wensen.
- c.
De ouder, het kind, de ex-toeslagpartner krijgt een consulent brede ondersteuning als vaste contactpersoon.
- d.
De hulpvraag wordt tijdens een of meerdere gesprekken geïnventariseerd, dit wordt ook gezien als aanvraag tot brede ondersteuning. Het streven is binnen drie weken na het eerste contact een eerste gesprek te laten plaatsvinden.
- e.
Samen met de ouder, het kind, de ex-toeslagpartner wordt na één of meerdere gesprekken een plan van aanpak opgesteld met doelen op de vijf leefgebieden; financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Brede ondersteuning wordt uitsluitend verleend vanuit dit plan van aanpak. Het plan van aanpak is ook de beschikking en wordt binnen 4 weken na het eerste gesprek schriftelijk verstrekt aan de (mogelijk) gedupeerde. Ondertekening van het plan van aanpak is noodzakelijk.
- a.
-
2. Het college maakt bij het bepalen van de inzet van de brede ondersteuning gebruik van de volgende uitgangspunten:
- a.
Op basis van de gesprekken bepaalt het college vanuit ruimhartigheid welke ondersteuning passend is.
- b.
Brede ondersteuning wordt geboden op basis van de gestelde Rijks brede doelen op de vijf leefgebieden:
- •
wonen: veilige en betaalbare plek om te wonen;
- •
financiën: in staat zijn om een financieel gezonde huishouding te voeren;
- •
gezin: samenleven en opgroeien in een veilige omgeving waarbinnen kinderen zich kunnen ontwikkelen;
- •
zorg: welzijn vanuit lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- •
werk: duurzaam kunnen participeren in een arbeidsproces en met minimaal de beschikking over een startkwalificatie.
- •
- c.
Er kan aanvullend op ondersteuning een vergoeding van goederen verstrekt worden, mits dit een bijdrage levert aan de te behalen doelen en gemotiveerd is opgenomen in het plan van aanpak. Het recht op brede ondersteuning staat niet gelijk aan het recht op vergoeding.
- d.
Als een vergoeding voor goederen verstrekt wordt, bepaalt het college de hoogte van het bedrag op basis van het advies van het Nibud. In gevallen waar het Nibudadvies niet toereikend is wordt uitgegaan van een gemiddelde prijs. Deze vergoedingen worden eenmalige verstrekt.
- e.
Het college vergoedt geen kosten waar een andere voorliggende voorziening voor beschikbaar is.
- f.
Het ontvangen compensatiebedrag of de tegemoetkoming van het UHT wordt niet gebruikt bij de afweging om ondersteuning in te zetten. Het compensatiebedrag is een schadevergoeding en niet bedoeld voor herstel.
- g.
De noodzaak en vorm van de ondersteuning wordt namens het college vastgesteld door een beoordelingscommissie, rekening houdend met bovenstaande uitgangspunten en de zelfstandigheid, het netwerk en de lichamelijke en psychische gesteldheid van de gedupeerde. Deze ondersteuning is te allen tijde maatwerk en kan niet met anderen vergeleken worden.
- h.
De ondersteuning vindt plaat op basis van vertrouwen. Er kan verzocht worden om aanvullende bewijsstukken om te kunnen beoordelen of de in te zetten ondersteuning bijdraagt aan herstel en het maken van een nieuwe start.
- a.
-
3. Het steunpunt organiseert en faciliteert op verzoek van de gedupeerde driegesprekken tussen de ouder, het steunpunt en het UHT.
-
4. Het steunpunt organiseert en faciliteert indien gewenst en bij voldoende belangstelling lotgenotencontact.
Artikel 5 – Beëindiging brede ondersteuning en nazorg
-
1. Het college beëindigt de brede ondersteuning binnen 30 dagen indien:
- a.
Er geen overeenstemming bereikt wordt over het plan van aanpak.
- b.
De mogelijk gedupeerde ouder als niet erkend gedupeerd aangemerkt is na de integrale beoordeling door de Belastingdienst. Eventuele gewenste voortzetting van ondersteuning voor niet erkend gedupeerden vindt plaats vanuit de reguliere gemeentelijke regelingen.
- c.
De gestelde doelen in het plan van aanpak behaald zijn.
- d.
De ouder/het kind/de ex-toeslagpartner de brede ondersteuning op eigen verzoek beëindigd.
- e.
De ouder/het kind/de ex-toeslagpartner verhuist naar een andere gemeente. Eventuele gewenste voortzetting van ondersteuning wordt overgedragen aan de nieuwe gemeente. Waar mogelijk vindt een warme overdracht plaats.
- a.
-
2. Het college biedt minimaal 12 maanden nazorg wanneer:
- a.
Het plan van aanpak beëindigd wordt met instemming van de ouder/het kind/de ex-toeslagpartner omdat de gestelde doelen in het plan van aanpak behaald zijn. Dit houdt in dat de ouder/het kind/de ex-toeslagpartner zolang de hersteloperatie loopt op ieder moment opnieuw contact op kan nemen en het college elk half jaar contact opneemt tot 24 maanden na beëindiging. Wanneer een mogelijk gedupeerde ouder in de tussentijd als niet gedupeerd wordt aangemerkt, wordt de nazorg binnen 30 dagen beëindigd. Waar nodig vindt een warme overdracht plaats naar het reguliere kader.
- b.
De (mogelijk) gedupeerde de brede ondersteuning op eigen verzoek beëindigd heeft. Dit houdt in dat de ouder/het kind/de ex-toeslagpartner zolang de hersteloperatie loopt op ieder moment opnieuw contact op kan nemen en het college elk half jaar contact opneemt tot 24 maanden na beëindiging. Wanneer een mogelijk gedupeerde ouder in de tussentijd als niet gedupeerd wordt aangemerkt, wordt de nazorg binnen 30 dagen beëindigd en vindt waar nodig een warme overdracht plaats naar het reguliere kader.
- a.
Artikel 6 – Inwerkingtreding en duur beleidsregels
-
1. Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werken terug tot en met 4 november 2022.
-
2. Deze beleidsregels vervallen op het moment dat de hersteloperatie eindigt.
Artikel 7 – Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels brede ondersteuning gedupeerden hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 19 december 2023
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
J.G. Marcic
de burgemeester,
C.J.M. van den Elsen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl