Verordening gemeentelijke adviescommissie Mergelland

Geldend van 06-01-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening gemeentelijke adviescommissie Mergelland

De Raad van de gemeente Vaals heeft

gezien het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 7 november 2023;

gelet op artikel 17.9 van de Omgevingswet.

BESLUITEN:

  • 1a.

    de intergemeentelijke samenwerking op het gebied van Welstand- /en Monumentenzorg met de gemeenten Vaals, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Valkenburg aan de Geul te continueren;

  • 1b.

    een gezamenlijke commissie als bedoeld in artikel 17.9 van de Omgevingswet in te stellen;

  • 1c.

    deze gezamenlijke commissie tot de “Gemeentelijke Adviescommissie Mergelland” te benoemen;

  • 2.

    de monumentendeskundigen onderdeel te maken van de Gemeentelijke Adviescommissie Mergelland en deze de volgende taken op te dragen:

    • adviseren over aanvragen om een omgevingsvergunning voor een Rijksmonumentenactiviteit;

    • desgevraagd en- /of daar waar dat in gemeentelijke regels is bepaald, te adviseren over andere (aan)vragen met betrekking tot het (cultureel) erfgoed;

  • 3.

    de Stads- /dorpsbouwmeester onderdeel te maken van de Gemeentelijke Adviescommissie Mergelland en deze de volgende taken op te dragen:

    • adviseren over aanvragen om een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit in relatie tot bouwen;

    • desgevraagd en- /of daar waar dat in gemeentelijke regels is bepaald, te adviseren over andere (aan)vragen met betrekking tot welstand-/esthetische-/ stedenbouwkundige voorschriften;

  • 4a.

    daar waar in de intergemeentelijke Structuurvisie is bepaald dat advies wordt ingewonnen bij de Stichting Kwaliteitscommissie Limburg, dit advies vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet bij de “Gemeentelijke Adviescommissie Mergelland” in te winnen;

  • 4b.

    de landschapsdeskundigen onderdeel te maken van de Gemeentelijke Adviescommissie Mergelland en deze de volgende taken op te dragen:

    • advisering over initiatieven zoals bepaald in de intergemeentelijke Structuurvisie met betrekking tot landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteit;

    • advisering over initiatieven zoals bepaald in de omgevingsvisie of het omgevingsplan met betrekking tot landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteit (na vaststelling van deze beleidsdocumenten);

    • desgevraagd en- /of daar waar dat in gemeentelijke regels is bepaald, te adviseren over andere (aan)vragen met betrekking tot landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteit;

  • 5a.

    een nieuw bestuur in te stellen voor de Gemeentelijke Adviescommissie Mergelland. Dit bestuur bestaat uit één vertegenwoordiger per aangesloten gemeente, zijnde één van de Wethouders of de Burgemeester.

  • 5b.

    de volgende taken aan dit bestuur te mandateren:

    • (plaatsvervangende) leden van de commissie te (her)benoemen;

    • een andere adviseur aan de commissie toe te voegen;

    • een secretaris en een plaatsvervangend secretaris van de commissie te benoemen;

    • afspraken over de kosten, vergoeding en kostenverdeling van de commissie te maken;

    • een reglement van de commissie vast te stellen.

  • 6a.

    bijgaande verordening “Gemeentelijke Adviescommissie Mergelland” vast te stellen.

  • 6b.

    deze verordening op 1-1-2024 in werking te laten treden of, bij uitstel van de Omgevingswet, deze verordening in werking te laten treden gelijktijdig met de Omgevingswet.

Artikel 1 Definities

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

  • -

    aangesloten gemeenten: de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Vaals en Valkenburg aan de Geul;

  • -

    bestuur: het bestuur van de commissie;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    commissie: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de Wet, genaamd de Gemeentelijke adviescommissie Mergelland;

  • -

    stads- of dorpsbouwmeester, erfgoeddeskundige, landschapsdeskundige: respectievelijk het lid van de commissie aan wie door de raad bij of krachtens deze verordening specifieke taken zijn opgedragen;

  • -

    goede omgevingskwaliteit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.3 van de Wet;

  • -

    monument: monument als bedoeld in de bijlage bij artikel 1 van de Wet.

  • -

    raad: gemeenteraad;

  • -

    vertegenwoordiger: één van de leden van het college;

  • -

    Wet: de Omgevingswet.

Artikel 2 Taken commissie

  • 1. De commissie heeft als taak de raad en het college te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de Wet met het oog op het bereiken, bevorderen en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit en al hetgeen daarmee verband houdt.

  • 2. De stads- of dorpsbouwmeester heeft als taak te adviseren over (aan)vragen met betrekking tot welstands- en stedenbouwkundige voorschriften.

  • 3. De erfgoeddeskundige heeft als taak te adviseren over (aan)vragen met betrekking tot erfgoed.

  • 4. De landschapsdeskundige heeft als taak te adviseren over initiatieven zoals bepaald in de:

    • a.

      intergemeentelijke structuurvisie of het gemeentelijk kwaliteitsmenu met betrekking tot landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteit;

    • b.

      omgevingsvisie of het omgevingsplan met betrekking tot landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteit (na vaststelling van deze beleidsdocumenten);

    • c.

      gemeentelijke regels en over andere (aan)vragen met betrekking tot landschappelijke inpassing en ruimtelijke kwaliteit;

    • d.

      rechtsopvolger(s) van plannen als bedoeld onder a. en b.

  • 5. De leden van de commissie geven advies voor zover dat voor de vervulling van hun taak nodig is.

  • 6. Leden van de commissie die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is ingediend waarover de commissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.

Artikel 3 Samenstelling commissie

De commissie bestaat uit het aantal leden dat mede gelet op de aard en omvang van het te beoordelen plan nodig wordt geacht door de voorzitter van de commissie.

Artikel 4 Benoeming commissieleden en plaatsvervangers

  • 1. De leden en plaatsvervangers van de commissie worden door het bestuur voor maximaal vier jaar benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering.

  • 2. De leden en plaatsvervangers zijn direct voorafgaand aan de benoeming gedurende tenminste vijf jaar niet werkzaam geweest onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van één of meer van de aangesloten gemeenten.

  • 3. Herbenoeming van leden van de commissie en plaatsvervangers, kan steeds voor maximaal vier jaar plaatsvinden.

  • 4. De leden worden op eigen aanvraag ontslagen. Zij kunnen door het bestuur worden geschorst en ontslagen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid, niet naleven van de procedures of op andere zwaarwegende gronden.

Artikel 5 Ondersteuning commissie

  • 1. De commissie wordt ondersteund door tenminste één ambtelijk secretaris.

  • 2. De secretaris is voor zijn werkzaamheden voor de commissie uitsluitend verantwoording schuldig aan de commissie.

  • 3. De secretaris kan worden ondersteund door andere ambtelijke medewerkers, die voor hun werkzaamheden voor de commissie uitsluitend verantwoording schuldig zijn aan de secretaris.

  • 4. De secretaris noch de ambtelijke medewerkers zijn lid van de commissie.

Artikel 6 Commissiebestuur en taken

  • 1. Het bestuur bestaat uit één collegelid per aangesloten gemeente.

  • 2. Het bestuur benoemt de leden van de commissie alsmede de secretaris en hun plaatsvervangers.

  • 3. Het bestuur stelt in ieder geval nadere regels vast met betrekking tot:

    • -

      werkafspraken;

    • -

      de werkzaamheden van de secretaris, inclusief notulering en dossiervorming;

    • -

      de financiële vergoeding van de commissieleden en de plaatsvervangers;

    • -

      de wijze waarop besluiten worden genomen, inclusief het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering;

    • -

      de kostenverdeling van de aangesloten gemeenten.

  • 4. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter.

  • 5. De functie van secretaris van het bestuur wordt vervuld door de secretaris van de commissie.

Artikel 7 Vergadering commissie

  • 1. De data van de vergaderingen van de commissie worden op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

  • 2. Alleen de aanvrager van de omgevingsvergunning en diens gemachtigde hebben de mogelijkheid tijdens de vergadering het woord te voeren, een toelichting op de aanvraag te geven en hierover het gesprek aan te gaan met de commissie.

Artikel 8 Adviestermijn

  • 1. Bij een adviesverzoek aan de commissie geeft het college aan binnen welke termijn een advies moet worden uitgebracht.

  • 2. Als het college geen termijn heeft gesteld brengt de commissie binnen twee weken advies uit.

Artikel 9 Overgangsrecht

  • 1. De op grond van de Bouwverordening en Erfgoedverordening zoals die golden voor 1 januari 2024, van de aangesloten gemeenten benoemde leden van de commissie en de plaatsvervangers, worden geacht te zijn benoemd op grond van dit hoofdstuk. De benoemingstermijn als bedoeld in artikel 4 begint vanaf het moment van benoeming op grond van dit hoofdstuk.

  • 2. Als voor de inwerkingtreding van de Wet een beoordeelbare aanvraag is ingediend, blijft het oude recht met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en monumentenzorg van kracht, met dien verstande dat de Gemeentelijke adviescommissie Mergelland wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet en de in artikel 9.1, eerste lid, onder a, van de Erfgoedwet in samenhang met artikel 15 van de Monumentenwet 1988, zoals die golden voor 1 januari 2024, bedoelde commissie te zijn.

Ondertekening