Beleidsnota Speelautomatenhal Dijk en Waard 2023

Geldend van 30-12-2023 t/m heden

Intitulé

Beleidsnota Speelautomatenhal Dijk en Waard 2023

De raad van de gemeente Dijk en Waard;

gelet op:

de Wet algemene regels herindeling

de Gemeentewet, artikel 147

de Wet op de kansspelen

het Speelautomatenbesluit 2000

besluit:

  • 1.

    Technische harmonisatie toe te passen op de Speelautomatenhalverordening en de Beleidsnota Speelautomatenhal.

  • 2.

    De Speelautomatenhalverordening (Heerhugowaard) en de Beleidsnota Speelautomatenhal (Heerhugowaard) in te trekken.

  • 3.

    De Speelautomatenhalverordening Dijk en Waard 2023 en de Beleidsnota Speelautomatenhal Dijk en Waard 2023 vast te stellen.

  • 4.

    Het college op te dragen beleidsevaluatie te agenderen voor 2024/2025.

De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om de ‘Beleidsnota Speelautomatenhal’, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Heerhugowaard, technisch te harmoniseren zodat de beleidsnota niet vervalt op 1 januari 2024, als gevolg van de bepalingen vanuit de Wet algemene regels herindeling. Dit betekent dat de onderstaande ‘Beleidsnota Speelautomatenhal’ uit 2013 ongewijzigd van kracht wordt voor het gehele grondgebied van de gemeente Dijk en Waard.

1. Inleiding

Bij raadsbesluit van 20 december 2011 heeft de gemeenteraad van voormalig Heerhugowaard in beginsel ingestemd met de vestiging van een amusementscentrum met speelautomatenhal aan het Coolplein in Heerhugowaard en het college opdracht gegeven tot het opstellen van een Beleidsnota Amusementscentrum en een Speelautomatenhalverordening. In de beleidsnota wordt beschreven hoe de voormalige gemeente Heerhugowaard in de toekomst uitvoering wil geven aan de Wet op de kansspelen, waar en onder welke voorwaarden vestiging van een speelautomatenhal is toegestaan, hoe zij de negatieve effecten die verbonden kunnen zijn aan gokken wil voorkomen en waar nodig bestrijden.

Die beginsel-instemming is mede gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • De vestiging van een amusementscentrum met een speelautomatenhal wordt gezien als een passende aanvulling op de uitgaansmogelijkheden in het Stadshart.

  • De vestiging vindt bij voorkeur plaats in een van de panden die zijn gevestigd aan het Coolplein binnen de op de bestemmingsplankaart Stadshart 2001 aangegeven zonegrens "Horeca III", die loopt vanaf het Coolplein tot het Stadsplein.

  • In het bestemmingsplan Stadshart (n.a.v. een wettelijk verplichte actualisatie van het bestemmingsplan) worden de vestigingsmogelijkheden van een amusementscentrum/speelautomatenhal onveranderd van het 'oude' bestemmingsplan overgenomen, zijnde binnen de strook vanaf het Coolplein tot het Stadsplein.

  • De gemeenteraad heeft het college via een motie verzocht om in de beleidsnota en/of de speelautomatenverordening de toegangsleeftijd op minimaal 21 jaar te stellen.

Naast de afkadering van het gebied waar een amusementscentrum/speelautomatenhal kan worden toegelaten, geldt de beperking dat maximaal één speelautomatenhal in de gemeente wordt toegestaan. Als naar aanleiding van de inschrijving voor de daarvoor noodzakelijke vergunningprocedure sprake is van meerdere aanvragers, zal aan de hand van objectieve criteria een keuze gemaakt worden. Die objectieve criteria moeten onder andere ontleend worden aan deze beleidsnota.

In deze Beleidsnota Speelautomatenhal geeft de gemeente haar visie op de vestiging van een speelautomatenhal. Daarbij komen aan de orde, het beleid voor de vergunningverlening in het kader van de Wet op de kansspelen (Wok), aspecten over de locatie, de formele vereisten van de ondernemer, maar ook materiële beoordelingscriteria zoals gedegenheid van het ondernemingsplan en aandacht voor het gevaar van gokverslaving.

Met deze formeel door de gemeenteraad vast te stellen beleidsnota zal tegelijkertijd een op basis van deze beleidsnota uitgewerkte Speelautomatenhalverordening aangeboden worden.

In deze beleidsnota wordt aldus beschreven hoe de gemeente Dijk en Waard op een verantwoorde wijze een speelautomatenhal wil toestaan en uitvoering geeft aan de Wet op de kansspelen, door:

  • 1.

    Het vaststellen van een beleidsnotitie (Beleidsnota Speelautomatenhal).

  • 2.

    Het vaststellen van een verordening (Speelautomatenhalverordening).

  • 3.

    Het in de legesverordening opnemen van tarieven voor de vergunningverlening;

en de raad kennis te laten nemen van de door de burgemeester vast te stellen:

  • 4.

    Beleidsregels behandeling vergunningaanvraag en verlening vergunning speelautomatenhal.

2. Visie ontwikkeling

De visie die ten grondslag ligt aan het bieden van een vestigingsmogelijkheid voor een speelautomatenhal is, dat in het Stadshart een compleet en veilig uitgaansaanbod mogelijk moet zijn, te concentreren rond het Coolplein. Daarbij kunnen horeca, cultuur, film en sport aangevuld worden met een amusementscentrum en een speelautomatenhal.

De exploitatie van een amusementscentrum zonder speelautomatenhal is een activiteit waarvoor geen bijzondere voorwaarden gelden. Zolang de activiteit is toegelaten in het bestemmingsplan en voor de inrichting een omgevingsvergunning en een exploitatievergunning kan worden verleend, zijn voor die activiteit geen nadere beleidsafwegingen nodig. Een speelautomatenhal sec, dan wel als onderdeel van een amusementscentrum moet, gelet op de geldende wetgeving, wel onderbouwd worden aan de hand van beleidsafwegingen. Dit omdat de aanwezigheid van een speelautomatenhal risico's van gokverslaving met zich mee brengt en de wetgever daarom regels heeft vastgesteld (Wet op de kansspelen). De nadruk binnen deze nota ligt daarom op de afwegingen die gemaakt moeten worden ten aanzien van een speelautomatenhal. Voor alle duidelijkheid is de naamgeving van deze nota daarvan afgeleid.

De Wet op de kansspelen (Wok) verbindt een speelautomatenhal aan een vergunningplicht zodat voor de beteugeling van de risico's van gokverslaving voorschriften aan de vergunning kunnen worden verbonden waaraan de speelautomatenhal, de exploitant en de klanten moeten voldoen. De Wok geeft enkele dwingende voorschriften maar geeft gemeenten ook een mogelijkheid om aan de hand van een eigen beleidsafweging zelfvoorschriften aan de vestiging van een speelautomatenhal te verbinden. De mogelijkheden voor de gemeente om aanvullende voorschriften op te nemen zijn overigens beperkt omdat deze verband moeten houden met de doelstelling van de Wet op de kansspelen, zijnde gericht op het voorkomen en terugdringen van gokverslaving.

De vergunning die uiteindelijk afgegeven wordt op basis van de Wok en de gemeentelijke verordening, biedt nadrukkelijk geen absolute uitsluiting van gokverslaving. De voorschriften zijn in de betreffende inrichting van kracht, maar sluiten de verleidingen van de gokmogelijkheden daarbuiten niet uit. De verantwoordelijkheid om om te gaan met de risico's die verbonden zijn aan het gokken blijft liggen bij de spelers zelf. Aan de andere kant moet in ogenschouw genomen worden dat de uiteindelijke doelstelling van het beleid is dat de te verlenen vergunning de mogelijkheid aan velen biedt om al of niet met anderen het nodige plezier te beleven aanspeelautomaten en dat al of niet te combineren met het overige aanbod aan nabijgelegen uitgaansmogelijkheden.

Vestigingslocatie en maximalisatie

Het Stadshart kent een compleet en veilig uitgaansaanbod, geconcentreerd rond het Coolplein. Binnen Heerhugowaard is dat een unieke uitgaanslocatie. Het is de gevarieerdheid van het bestaande aanbod van horeca, cultuur, film en sport aan het Coolplein waarbinnen verantwoord kan worden dat een speelautomatenhal aldaar kan worden toegestaan.

De geschiktheid van het gebied en de vele andere mogelijkheden om niet alleen de speelautomatenhal te bezoeken is de afweging die geleid heeft tot de afweging dat in Heerhugowaard een speelautomatenhal kan worden toegestaan in het Stadshart..

Met de aanwezigheid van één speelautomatenhal wordt de behoefte gedekt van ca. 50.000 inwoners. Dat mag worden afgeleid uit een onderzoeksrapport dat namens het College van toezicht op de kansspelen (Regioplan, november 2009) is opgesteld. Afgezet tegen het inwoneraantal kan één speelautomatenhal in deze gemeente voorzien in de te verwachten behoefte aan een dergelijke voorziening. Beperking tot één speelautomatenhal biedt daarmee ook kansen voor een gezonde bedrijfsvoering van een dergelijke voorziening.

Combinatie met een familie-amusementscentrum

De door de gemeenteraad uitgesproken wenselijkheid van een combinatie van een speelautomatenhal meteen familie-amusementscentrum is ontleend aan het argument dat juist die combinatie met het oog op een goede ruimtelijke ontwikkeling een toegevoegde waarde heeft voor Heerhugowaard.

Over deze combinatiewens is advies gevraagd aan Brijder Verslavingszorg. (Brijder is specialist in verslavingszorg en richt zich op het voorkomen en behandelen van verslaving met bijkomende problematiek en op het verbeteren van de kwaliteit van leven. Brijder is een B.V., gefinancierd door zorgverzekeraars, gemeenten en het Rijk. Brijder behandelt dagelijks mensen met gokproblemen of verslaving.) Brijder geeft het volgende mee: Een belangrijke boodschap van Brijder aan ouders tijdens voorlichtingen over bijvoorbeeld alcohol is: "Zien drinken, doet drinken. Denk aan uw voorbeeldfunctie". Tweede punt is dat de aangeboden games in een familie-amusementscentrum prikkels afgeven die ouders en hun kinderen stimuleren om door te spelen. Vanuit hun specifieke visie op de verslaving en op het ontstaan daarvan vindt Brijder een combinatie van een speelautomatenhal met een familie-amusementscentrum geen logische keuze.

Die argumentatie is overigens ook onderlegger voor de wetgever geweest om voor te schrijven dat een speelautomatenhal (18+/21+) niet direct toegankelijk mag zijn vanuit en naar een familie-entertainmentgedeelte (AL). Er moet sprake zijn van aparte voordeuren. De combinatie is dus wettelijk wel mogelijk gemaakt. Daar waar elders in het land een speelautomatenhal via deze gescheiden entreé's is gecombineerd met een familie-entertainmentgedeelte, voorziet die combinatie in een behoefte en blijkt de gescheiden toegankelijkheid een afdoende afscheiding.

Het advies van Brijder geeft ten aanzien van de afwegingen ten behoeve van deze notitie aan dat een combinatie van een familie-amusementscentrum met een speelautomatenhal in ieder geval geen gunstig effect oplevert op het voorkomen/beperken van gokverslaving.

Op basis van vorenstaande argumenten moet er daarom van worden afgezien om de combinatie als eis in de beleidsuitgangspunten op te nemen.

Dit laat onverlet dat de combinatie- mogelijkheid voor een ondernemer als voorkeur wel blijft bestaan. De weten ook het bestemmingsplan Stadshart laten de combinatie toe en een vergunningaanvraag waarbij sprake is van een speelautomatenhal in combinatie met een familie-amusementsgedeelte wordt dan ook zeker in behandeling genomen.

Beleidsuitgangspunt 1:

In de gemeente Dijk en Waard is:

  • a.

    één speelautomatenhal toegestaan (bij voorkeur in combinatie met een familie-amusement gedeelte);

  • b.

    in panden die bij voorkeur gelegen zijn aan het Coolplein.

3. Wet op de kansspelen (Wok) / Speelautomatenbesluit

De Wok heeft tot doel de goklust in goede banen te leiden door zich te richten op het terugdringen van problematisch speelgedrag, gokverslaving, het voorkomen dat jongeren (te) snel met kansspelautomaten in aanraking komen en het behoud van een rendabele exploitatie. Verder richt de Wok zich op consumentenbescherming en het tegen gaan van criminaliteit.

In het Speelautomatenbesluit (ministeriële uitvoeringsregels op basis van de Wok) worden regels gesteld aan de aanvrager, bedrijfsleiders en beheerders met betrekking tot het zedelijk gedrag, maar ook over kennis en inzicht over het gebruik van speelautomaten en de risico's van gokverslaving.

Ter bescherming van jongeren en sociaal zwakkeren kent de Wok een viertal zogenoemde verdedigingslinies:

  • a.

    Eisen aan exploitatie(leeftijdsgrens)

    Onder 18 jaar mag geen kansspelautomaat bespeeld of bespeeld laten worden of toegang worden verleend tot de speelautomatenhal.

  • b.

    Eisen aan het personeel

    Eisen worden gesteld aan het personeel op het gebied van zedelijkheid, kennis en inzicht op het gebied van speelautomaten en de daaraan verbonden risico's van gokverslaving.

  • c.

    Techniek

    De techniek van de kansspelautomaten is gereguleerd (inzet en maximale verlies per uur en de maximale uitkering).

  • d.

    Alcohol

    De verstrekking van alcohol in een speelautomatenhal is niet toegestaan.

    De drank- en horecawet acht het niet wenselijk dat een horecalokaliteit wordt gebruikt voor andere activiteiten. Dit is opgenomen in art. 14 lid 2, juncto lid 3 onder B van de Drank- en Horecawet.

    Ook het exploiteren van meer dan twee kansspelautomaten valt hieronder.

Met inachtneming van de wettelijke criteria die de Wok aangeeft, hebben gemeenten via een verordening(Speelautomatenhalverordening) de beleidsvrijheid om aan de vergunningverlening voor de exploitatie van de speelautomatenhal voorwaarden te verbinden die ontleend zijn aan de eigen maatschappelijke opvattingen, bijvoorbeeld het stellen van de leeftijdsgrens op minimaal 21 jaar.

Wat in ieder geval in de verordening moet worden opgenomen zijn:

  • Het aantal kansspelautomaten waarvoor in de inrichting vergunning wordt verleend.

  • Voor welke periode wordt de vergunning verleend.

  • De kosten voor de vergunningverlening en de kosten van de eerste controle na vergunningverlening.

4. Kadernota lokaal gezondheidsbeleid

Weliswaar is cijfermateriaal aanwezig met betrekking tot hulpverleningscontacten voor gokverslaving in het gehele land, maar die geven nauwelijks inzicht en informatie over de aard van de problematiek en de omvang ervan. Wel is duidelijk dat de hulpvraag voor gokken is gedaald van 7000 mensen in 1994 naar 2673 in 2010.Het aantal mensen in behandeling neemt ook af in de jonge leeftijdsgroepen. Het aantal mensen in behandeling onder de 25 jaar nam af van 949 in 2000 naar 271 in 2009. Bij de 55-plussers is er nog een stijging waarneembaar van 159 in 2000 naar 320 in 2009. Het profiel van de in behandeling zijnde mensen is:87% is man, 13% is vrouw en de gemiddelde leeftijd is 39 jaar.

Gokverslaving is niet expliciet bij de paragraaf verslavingszorg in de (concept) gemeentelijke Gezondheidsnota ondergebracht. Gokverslaving wordt geacht deel uit te maken van het uit de Gezondheidsnota voortvloeiende uitvoeringsprogramma 'verslaving en jongeren'.

Mede gelet op de (in Hoofdstuk 8) uit te spreken verplichting dat de exploitant van de speelautomatenhal een convenant afsluit met Brijder om maatregelen te nemen ter beteugeling en voorkoming van gokverslaving, is een specifiek lokaal gokverslavingsbeleid niet noodzakelijk.

Beleidsuitgangspunt 2:

Een specifiek gemeentelijk gokverslavingsbeleid is niet nodig.

5. Bestemmingsplan (Stadshart)

Passendheid van de functie

Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan kan een speelautomatenhal, in samenhang met andere voorzieningen, een aanvulling betekenen op het uitgaansaanbod van het Stadshart. Daarbij wordt in het bijzonder gedacht aan het Coolplein, een compact gebied in het centrum met ruime parkeermogelijkheden voorauto en fiets en een gevarieerd spectrum van uitgaansmogelijkheden op een kwalitatief hoogstaand niveau. De combinatie van een modern theater, enkele restaurants, een bioscoop en een bowlingcentrum zijn aanwezig. Een gelegenheid om het kansspel te beoefenen, past uitstekend bij de allure die Dijk en Waard nastreeft.

Een functie in de vorm van een speelautomatenhal, bij voorkeur in combinatie met een familie-amusementscentrum, kan in die hoedanigheid passend zijn binnen het profiel van het Stadshart en bijdragen aan de gewenste voorzieningenaanbod en verlevendiging. Voorwaarde is wel dat de functie in verschijningsvorm en organisatie aansluit bij het voorgestane karakter van de horecazone. Binnen de in het bestemmingsplan Stadshart aangegeven zone is op basis van ruimtelijke motieven op voorhand geenvoorkeurslocatie aan te wijzen.

De beperking die er vanuit de algemene gemeentelijk beleidsvrijheid is, is dat er ruimte geboden wordt aan maximaal één speelautomatenhal binnen het aan te wijzen gebied. In ruimtelijk opzicht moet er voor gewaakt worden dat de speelautomatenhalfunctie de overige gewenste functies binnen het gebied niet gaat overheersen. In het bestemmingsplan Stadshart is daarom voorgesteld worden om een maximum bruikbaar vloeroppervlak voor speelautomaten op te nemen.

Vanuit de speelautomatenbranche-organisatie zelf (VAN) wordt aangegeven dat een speelautomatenhal tot600 m2 (= voor de opstelling van speelautomaten te gebruiken ruimte) reële mogelijkheden geeft voorexploitatie van een speelautomatenhal 'met uitstraling'. Dit maximum oppervlakte criterium betreft een nettovloeroppervlak exclusief secundaire ruimtes.

Bepalen zonegrens

Een speelautomatenhal valt qua activiteit onder de bestemming Horeca III. De gemeenteraad heeft in zijn raadsbesluit van 20 december 2011 bevestigd dat deze zone mede bedoeld is voor een speelautomatenhal met een voorkeur voor vestiging van een dergelijke voorziening in het gebied aan het Coolplein.

De ontwikkeling van het Stadshart is tot nu toe steeds volgens de oorspronkelijke visie uitgevoerd. Dit is vangroot belang geweest om tot de gewenste ontwikkeling te komen en om de diverse betrokken partijen te kunnen houden aan afspraken. Het volgen van de visie en daarmee het voeren van consistent beleid, heeft geleid tot het gewenste resultaat maar is daarnaast ook van groot belang voor het geven van zekerheid aan de huidige bewoners en omwonenden en aan de eventueel geïnteresseerden voor toekomstige ontwikkelingen. Door in het verleden bij initiatieven of voorstellen ook steeds de visie als toetsingskader te gebruiken, wordt vanuit het gelijkheidsbeginsel ook nu vastgehouden aan de visie en wordt precedentwerking voorkomen.

Het gebied waarbinnen een speelautomatenhal gevestigd kan worden in het (ontwerp)bestemmingsplan Stadshart is hieronder aangegeven.

afbeelding binnen de regeling

Afweging ten aanzien van de bioscooplocatie

Afwijken van beleid is alleen mogelijk als dit gemotiveerd gebeurt. Een verzoek om een speelautomatenhal te vestigen in het gebouw van de huidige bioscoop, is zo'n verzoek om af te wijken. De bioscoop is namelijk gelegen buiten de zonegrens van het gebied waar Horeca III is toegestaan. Een aantal fysieke aspecten pleit daarbij voor het afwijken van het bestaande beleid. De bioscooplocatie grenst aan de zone waar Horeca III is toegestaan, de afstand tot het Coolplein, de bereikbaarheid en de aanwezigheid van parkeerfuncties zijn vergelijkbaar en het is mogelijk om met het meegeven van een aantal omgevingseisen verbetering te brengen in de huidige gesloten uitstraling van het bioscoopgebouw. Argumenten die minder evident zijn en betrekking hebben op de taak die het gebied gegeven is, bieden hieraan tegenwicht. De bioscoop heeft een niet te onderschatten en versterkende functie voor het Coolplein. Het theater- en bioscoopbezoek en de café ’s en restaurants zorgen samen voor een avondje uit. Met het verlenen van medewerking aan andere functies in het huidige bioscoopgebouw wordt het belang van de bioscoop voor dit gebied ontkend en ondergraven. Bovendien verliest de bioscoop daarmee zijn huidige beschermde planologische status (specifieke aanduiding bioscoop).

Waar het op de huidige bioscooplocatie mogelijk wordt een speelautomatenhal te vestigen, zou het anderzijds ook mogelijk moeten zijn binnen de Horeca III-zone een bioscoopfunctie toe te staan. Afwijkingen in die zin tasten het consistente beleid aan dat geleid heeft tot de huidige succesvolle functie die het gebied heeft voor ondernemers en inwoners.

Er is daarmee geen bestuurlijke aanleiding om van de vastgestelde visie af te wijken.

Beleidsuitgangspunt 3:

In het (ontwerp)bestemmingsplan Stadshart opnemen:

  • a.

    een maximum bruikbaar vloeroppervlak voor speelautomaten van netto 600 m2;

  • b.

    het vestigingsgebied voor een speelautomatenhal is de zone die daarvoor is aangegeven in het bestaande bestemmingsplan Stadshart.

6. Verordening (Speelautomatenhalverordening)

Bevoegdheden

De Wok kent in eerste instantie een verbod om zonder vergunning van de burgemeester speelautomatenaanwezig te hebben (= aanwezigheidsvergunning, art. 30b lid 1)). De burgemeester kan daarnaast slechts een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal verlenen als die bevoegdheid in een gemeentelijke verordening is toegestaan (= vestigingsvergunning, art. 30c lid 1 onder b). Zolang dat niet in een verordening is bepaald is vestiging van een speelautomatenhal dus niet mogelijk.

De gemeenteraad moet op basis van de Wok ten aanzien van een aantal onderwerpen verplicht de eigenafwegingen neerleggen in de Speelautomatenverordening. Deze nota geeft richting aan die keuzen aan de hand van een beleidsmatige afweging. Er is dus sprake van verplicht op te nemen voorschriften in de verordening, voorschriften waarbij de gemeenteraad eigen keuzes moet maken en facultatieve aanvullende voorschriften.

Deze drie soorten voorschriften worden hieronder weergegeven.

a. Verplicht op te nemen voorschriften

  • eisen t.a.v. zedelijk gedrag voor aanvrager, bedrijfsleider en beheerders;

  • eis dat deze personen moeten beschikken over voldoende kennis en inzicht m.b.t. het gebruik van kansspelautomaten en de daaraan verbonden risico's van kansspelverslaving;

  • aanwezigheid van beleid ter voorkoming van kansspelverslaving;

b. Voorschriften waarbij de gemeenteraad eigen keuzes moet maken

  • 1.

    Gemeenteraad moet in de verordening het aantal kansspelautomaten vaststellen waarvoor per inrichtingsvergunning wordt verleend. (art. 30c.2. Wok)

Het uitgangspunt vanuit het bestemmingsplan is maximaal 600 m2 bruikbare vloeroppervlakte. Als kengetal kan aangehouden worden 1 automaat per 5 m2, inclusief 1 meerspeler per 100 m2. Gelet op de in het bestemmingsplan op te nemen maximum bruikbare vloeroppervlakte van 600 m2 komt dat neer op 120automaten, waaronder 6 meerspelers. Binnen deze aantallen is ruimte voor een redelijke bedrijfsomvang voor een rendabele exploitatie.

Uitgaande van de in het bestemmingsplan op te nemen ruimtelijke begrenzing van een voor de opstelling van speelautomaten te benutten ruimte van maximaal 600 m2, kan redelijkerwijs in de verordening ook een maximum gesteld worden van 120 speelautomaten, opgebouwd uit 20 speelautomaten per 100 m2, waaronder per 100 m2 vloeroppervlakte minimaal 1 meerspeler. De gedachte achter de meerspelers is dat zij door de sociale controle minder verslavend zijn.

  • 2.

    Voor welke termijn wordt de vergunning verleend? (art. 30d.2. Wok)

Het verlenen van de vergunning voor onbepaalde tijd verhoudt zich niet tot het schaarse karakter van de vergunning en de met de vergunning te reguleren maatschappelijke belangen. Vandaar dat aan de vergunning een geldigheidsduur gekoppeld moet worden.

Vergunningverlening voor een bepaalde tijd moet wel zodanig zijn dat de investeringen kunnen worden terugverdiend. Als uitgangspunt wordt daarvoor een periode van 10 jaar genomen.

Voorgesteld wordt om een periode van 5 jaar te hanteren met een mogelijkheid tot eenmalige verlenging meteen zelfde periode. Deze perioden sluiten aan bij de gebruikelijke huurperiode van bedrijfsruimten van vijf jaar. De panden binnen het toelatingsgebied zijn huurpanden.

Met het vergunnen voor een bepaalde termijn ontstaat een mogelijkheid om te toetsten of nog steeds aan de voorwaarden en voorschriften voor vergunningverlening wordt voldaan of dat de voorschriften aangepast moeten worden. Na 10 jaar zal de mogelijkheid van een vergunningaanvraag weer openstaan voor ook andere partijen.

  • 3.

    Leeftijdsgrens toegangsvereiste

De gemeenteraad heeft de mogelijkheid een eigen leeftijdsgrens boven de 18 jaar te stellen. Via een motie heeft de gemeenteraad reeds aangegeven de minimum toegangsleeftijd op 21 jaar te willen stellen.

  • 4.

    Legesverordening

In de legesverordening moeten de kosten voor de vergunningverlening en toezicht op naleving worden opgenomen.

De keuzemogelijkheid voor de gemeenteraad is daarbij om al of niet gebruik te maken van de maximale legesmogelijkheden die het Speelautomatenbesluit toelaat.

Voor de kosten die gemoeid zijn met de vergunningverlening zijn leges verschuldigd. Uitgangspunt conform het bestaande gemeentelijke beleid is dat deze kostendekkend zijn. De kostenelementen zijn de directe kosten van behandeling van de aanvraag en de kosten die in het verlengde daarvan liggen, zoals de eerste inspectie na vergunningverlening. De overige (jaarlijkse) inspecties hebben volgens de wetgever het karakter van een generieke controle die voortvloeit uit algemeen toezicht. Dergelijke algemene bestuurskosten kunnen niet indvidueel op de vergunninghouders worden verhaald.

Sprake is dus van het verlenen van twee vergunningen aan één aanvrager, de aanwezigheids- vergunning en de vestigingsvergunning.

De voor behandeling van de vergunningaanvraag en eerste controle beschikbare middelen zijn de aan de vergunningverlening voor de aanwezigheidsvergunning te verbinden leges. Daarvan is de maximale hoogte vastgelegd in het Speelautomatenbesluit. Om daarvan een indicatie te geven: leges voor een aanwezigheidsvergunning voor 120 speelautomaten voor een periode langer dan vier jaar wordt als volgt berekend: € 90,50 + (119 x € 136,--) = € 16.274,50. Voor de verlenging van de vergunning gelden dezelfde tarieven.

Daarnaast wordt in de gemeentelijke legesverordening een tarief opgenomen voor de vestigingsvergunning. Elders gebruikelijk en ook hier wordt voorgesteld om daarvoor € 2.000,-- in rekening te brengen en voor de verlenging van de vergunning € 1.000,-- .

Het betreft één te verlenen vergunning, waarvoor naar alle waarschijnlijkheid meerdere aanvragers zich zullen aandienen. Gelet op de inspanningen die geleverd moeten worden ten behoeve van de beoordeling van de vergunningaanvraag, de te verwachten bezwaar- en beroepsprocedures en controle na afgifte van de vergunning, is sprake van een bescheiden budget uit de legesinkomsten. Voorgesteld wordt daarom om de hoogte van de legesbedragen uit te gaan van de in de wet genoemde maxima voor de aanwezigheidsvergunning en de kennelijk gebruikelijke tariefstelling van € 2.000,-- respectievelijk € 1.000,--voor de exploitatievergunning.

Beleidsuitgangspunt 4:

  • a.

    het maximum aantal kansspelautomaten wordt vastgesteld op 120, zijnde 20 per 100 m2 en een minimum aantal meerspelers van 1 per 100 m2;

  • b.

    de vergunning wordt verleend voor een periode van 5 jaar met een eenmalige verlengingsmogelijkheid van 5 jaar;

  • c.

    de minimum toegangsleeftijd wordt gesteld op 21 jaar;

  • d.

    de in rekening te brengen legeskosten voor de aanwezigheidsvergunning worden gebaseerd op de wettelijk vaststelde maximum legesbedragen;

  • e.

    het in rekening te brengen legesbedrag voor de vestigingsvergunning te stellen op € 2.000,-- , resp.€ 1.000,-- bij verlenging.

c. Facultatieve (aanvullende) voorschriften

Openings- en sluitingstijden

Een speelautomatenhal richt zich met name op het uitgaanspubliek en wil een aanvulling zijn op de overige uitgaansmogelijkheden in het Stadshart. Gelet op de duidelijkheid en de handhaafbaarheid zal voor de speelautomatenhal een zelfde openings- en sluitingstijdenregime aangehouden worden als geldt voor de overige voorzieningen aldaar. Omdat dit een bevoegdheid van de burgemeester betreft adviseert de gemeenteraad de burgemeester het volgende:

Beleidsuitgangspunt 5:

De openings- en sluitingstijden van de speelautomatenhal gelijk te stellen met de sluitingstijden van de horeca aan het Coolplein.

7. Eisen ondernemer/speelautomatenhal

In de discussie voorafgaande aan het raadsbesluit om in beginsel in te stemmen met de vestiging van een speelautomatenhal, zijn naast de punten die genoemd zijn in de bij dat besluit behorende stukken, de navolgende aandachtspunten gehoord t.b.v. de op te stellen beleidsnota:

  • -

    mogelijkheid van een bijdrage van de ondernemer aan de maatschappelijke kosten voor een hulpverlenings-en preventietraject t.a.v. gokverslaving;

  • -

    mogelijkheid voor een beveiliging- en waarschuwingssysteem met de collega-ondernemers aan het Coolplein via een convenant.

Het tweede aandachtspunt is niet via een verordening af te dwingen. Wel kunnen afspraken daarover worden vastgelegd in een convenant. Ondernemers moeten in hun vergunningaanvraag aangeven bereid te zijn een convenant met Brijder aan te gaan om daarmee bij te dragen aan het voorkomen en/of terugdringen van gokverslaving, kan dat als meerwaarde in de wegingsfactoren van de vergunningbeoordeling opgenomen worden.

Een convenant voor een beveiligings- en waarschuwingssysteem met collega-ondernemers aan het Coolplein valt buiten de doelstelling van de Wok maar kan wel een bijdrage zijn aan de handhaving van de openbare orde maar mag evenwel geen deel uitmaken van de wegingsfactoren van de vergunningbeoordeling.

Toezicht

Het spelen van kansspelen in een veilige omgeving begint bij een goede toegangscontrole. De verordening zal voorschrijven dat de gasten van een speelautomatenhal een minimum leeftijd van 21 jaar moeten hebben. Als de gast geen (geldige) legitimatie kan tonen, wordt de toegang tot de speelautomatenhal geweigerd. De toegang wordt eveneens geweigerd als een gast op de zogenaamde witte of zwarte lijst staat. Deze lijsten worden in paragraaf 8 besproken.

Ook moet sprake zijn van goed opgeleide medewerkers. Alle medewerkers die werkzaam zijn in de speelautomatenhal krijgen de (wettelijk) verplichte opleiding 'Onderkennen en omgaan met problematisch speelgedrag'. Deze cursus wordt in de regio Kennemerland gegeven door Brijder. Het certificaat dat nadeel name wordt verstrekt is 3 jaar geldig. Na het behalen van het certificaat kan de medewerker aan de slag, maar volgt daarna een aantal aanvullende opleidingen, eveneens gegeven door Brijder, zoals Omgaan met conflicten, Gastheerschap en Overvaltraining.

Verklaring omtrent gedrag en wet BIBOB

De wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur (BIBOB) is ook van toepassing op de door de burgemeester te verlenen vergunningen voor de speelautomatenhal. De wet BIBOB is bedoeld om ongewilde facilitering van criminele organisaties tegen te gaan. Bestuursorganen hebben op grond van art. 3 van de wet BIBOB de mogelijkheid bepaalde vergunningen te weigeren of in te trekken, als sprake is van een ernstig gevaar dat de exploitatie drijft op (gepleegde) strafbare feiten. Er bestaat de mogelijkheid om door het Landelijkbureau BIBOB dat is ondergebracht bij het Ministerie van Justitie, in een concreet geval advies te vragen over de mate van gevaar dat een van de bovengenoemde risico's zich in een bepaalde situatie zal voordoen.

Lidmaatschap branchevereniging en certificering

De exploitant dient bij voorkeur lid te zijn van, maar moet voldoen aan de eisen van VAN Speelautomatenbranche organisatie en bij voorkeur in het bezit te zijn van, maar moet voldoen aan een DEKRA(KEMA)certificering.

De VAN hanteert specifieke kwaliteitseisen voor de ca. 210 aangesloten amusementscentra. Deze centra kunnen in aanmerking komen voor de VAN-certificering als zij voldoen aan de voorwaarden van de VAN met betrekking tot de uitstraling van het centrum, van de locatie en het personeel. De VAN-certificering is een vereiste om in aanmerking te komen voor de DEKRA(KEMA)-certificering.

Dit DEKRA-certificaat is een waarborg voor een kwalitatief hoogstaand en professioneel geleid amusementscentrum. In samenwerking met de ministeries van EZ, Financiën, Volksgezondheid, Welzijn&Sport, GGZ Nederland en de VNG zijn criteria geformuleerd waaraan een amusementscentrum moet voldoen om voor een DEKRA-certificaat in aanmerking te komen.

Deze organisaties werken onder meer met speciaal ingehuurde mistery-guests. Deze bezoeken op regelmatige basis de vestiging van de exploitant. Doel is om de theorie aan de praktijk te toetsen. De door hen geconstateerde aandachtspunten worden in een rapport vastgelegd. De exploitant moet er vervolgens voorzorgen dat deze punten worden opgepakt en zonodig worden bijgestuurd.

De resultaten van de door de DEKRA te houden audits zullen steeds voor de raad ter inzage worden gelegd. Daarnaast zal ook de gemeente zelf aan de hand van een controleprotocol controles (laten) uitvoeren. Ook deze resultaten worden aan de raad ter inzage aangeboden.

Beleidsuitgangspunt 6:

Opnemen als wegingsfactor bij de beoordeling van de vergunningaanvraag:

de voorkeur van het lid te zijn van VAN en in het bezit te zijn van een DEKRA(KEMA) certificering;

8. Materiële beoordelingscriteria ondernemer/inrichting

a. aandacht voor gokverslaving

Een speelautomatenhal biedt kansspelen aan die risicovol kunnen zijn. Het risico van gokverslaving. Zowel op het vlak van het voorkomen van problemen (preventie), als op het oplossen ervan (curatieve maatregelen)moeten daarom maatregelen worden genomen.

Wat zijn de risico's

Het grootste risico is het krijgen van geldproblemen omdat men steeds vaker en langer wil spelen. Spelerslopen extra risico's door het soort gokspelletje, maar ook door persoonlijke eigenschappen. Bij gokken is er vooral sprake van geestelijke afhankelijkheid: een speler kan steeds sterker naar het gokken verlangen.

Algemene preventie m.b.t. gokverslaving

Voorkomen is beter dan genezen. Het is niet verstandig te wachten tot dat problemen ontstaan die slechts met inzet van kostbare instrumenten opgelost kan worden. Sturing kan plaatsvinden op het voorkomen van problemen.

Daarvoor dient overleg en nauwe samenwerking met daarvoor aangewezen instellingen zoals Brijder Verslavingszorg plaats te vinden. In overleg met hen kunnen preventieve maatregelen en projectengericht op het voorkomen van gokverslaving worden ingevoerd. Er zal daarbij in ieder geval aandacht moeten worden besteed aan de jeugd. De gedachte daarachter is dat gedragsbeïnvloeding op jongere leeftijd doorgaans meer rendement heeft. Verder zal aandacht moeten worden besteed aan actieve voorlichting en informatie.

Op diverse plaatsen in de speelautomatenhal is, als de gemeente dat voorschrijft, daarom voorlichtingsmateriaal aanwezig die de gast attendeert op de mogelijkheid zich tot Brijder Verslagingszorg te wenden. De gokvoorlichtingskaartjes zullen een gezamenlijke uitgave kunnen zijn van de exploitant en Brijder. Brijder ondersteunt de doelstelling van de Wok, maar erkent tegelijkertijd dat dat de combinatie van een speelautomatenhal met een naastgelegen FEC een veelvoorkomende combinatie is en dat zij bereid is meteen toekomstige exploitant een convenant af te sluiten. Met het afsluiten van een convenant met Brijder zal de ondernemer een bijdrage leveren aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de risico’s die zijn onderneming met zich mee brengt.

Productdifferentiatie

Naast voorlichting, wordt in het kader van het terugdringen van gokverslaving productdifferentiatie van belang geacht. Het gaat daarbij om een ideale mix van gok- en behendigheidsautomaten. Bij alle maatregelen die de gemeente op dit terrein wil treffen geldt echter dat de verantwoordelijkheid bij de exploitant zelf ligt.

Met het zich houden aan de voorschriften wordt deze verantwoordelijkheid niet afgekocht en bij problemen in handen gelegd van de vergunningverlener. De vergunningsvoorwaarden zullen daarom zodanig worden geformuleerd dat een exploitant zich actief zal moeten inzetten om problemen te voorkomen.

De exploitant kan een rol vervullen bij de (vroeg)signalering van problemen. Gebruikelijk is dat de exploitant een convenant sluit met de gemeente en de verslavingszorg. In het convenant worden aanvullende preventieve afspraken vastgelegd waarin wordt afgesproken hoe betrokkenen in bepaalde situaties zullen handelen en welke afspraken daarbij gelden. Waarin ook de exploitant zich verplicht tot een aantal sociale regels ten aanzien van overmatig spelen en het eventueel leveren van een tegenprestatie door het betalen vaneen financiële bijdrage voor verslavingshulp. Op reguliere basis vinden daarbij overleggen plaats tussen de convenantspartijen.

De opzet en ervaring is dat in een speelautomatenhal plezier en ontspanning het uitgangspunt en ook dealgemene beleving is. Mensen die in een hal gokken of spelen, worden 'bewaakt' door personeel dat opgeleid is om verslavend gedrag te herkennen. Ook door technische aanpassing aan de apparaten, die onevenredig veel verlies binnen een bepaalde tijd registreren en dit via electronische weg onder de aandacht van het personeel brengen dragen bij aan een veilige speelomgeving.

Witte en zwarte lijsten

Gasten die problematisch speelgedrag vertonen moeten op gepaste wijze door de medewerkers van de exploitant aangesproken worden. Op het onderkennen van mogelijk problematisch speelgedrag en de betrokkene daarop aanspreken zijn de medewerkers getraind. Voordat het gesprek wordt aangegaan, wordt de gast apart genomen. In zo'n gesprek kan de gast worden aangeraden zich op een witte lijst te plaatsen. Dit betekent dat hij/zij gedurende een half jaar niet in de vestiging wordt toegelaten. Na een half jaar kan dit verbod worden verlengd.

Vermelding op de zwarte lijst wordt door de vestigingsmanager opgelegd voor ordeverstoringen en ander ongewenst gedrag. Het is mogelijk, of zelfs waarschijnlijk dat dat gedrag een relatie heeft met problematisch gokken, maar dat hoeft niet. Afhankelijk van de aanleiding voor de zwarte lijst geldt het bezoekverbod minimaal voor 1 jaar. Aandachtpunt hierbij is dat witte en zwarte lijsten het meest effectief zijn als deze lijsten gekoppeld zijn aan de andere speelautomatenhallen in de regio.

Curatieve maatregelen

Als preventie tekort schiet moeten voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om mensen met een gokproblematiek accuraat te helpen en te begeleiden. Daar waar gokken problemen veroorzaakt is vaak sprake van multi-problematiek. Niet alleen is dan sprake van verslaving, maar ook van financiële- en/of relationele problemen. Voor wat de hulpverlening betreft zijn daar verschillende instellingen of disciplines bij betrokken.

b. beperking van overlast

Vanuit een oogpunt van openbare orde en veiligheid is de voor een speelautomatenhal aangewezen zone in het Stadshart door de open relatie met de omgeving geschikt voor de vestiging van een kansspelonderdeel. Het gebied is ruim en overzichtelijk, daardoor goed beheersbaar en kent geen sociaal onveilige plekken. Zoals eerder aangegeven is er een mogelijkheid voor een beveiligings- en waarschuwingssysteem met onder meerde collega-ondernemers aan het Coolplein via een convenant.

c. uitstraling op de omgeving

In het stadshartgebied verblijven mensen vooral overdag vanwege het aanliggende winkelcentrum en de horeca. 's Avonds worden vooral de horeca, theater, bioscoop, bowling en de speelautomatenhal bezocht. Handhaving van c.q. verhoging van de kwaliteit van de leefomgeving is het uitgangspunt bij de verdere invulling met nieuwe/andere gebruikers. De exploitatieve oogmerken moeten duidelijk zijn. Aspecten van uitstraling naar buiten en inkijk in de ruimtes zijn van belang en verhogen de levendigheid. Een gesloten, of nog erger, een geblindeerde speelautomatenhal is dus uit den boze. Openheid maakt dat de activiteit niet gemaskeerd wordt. Hierbij dient de gevel en de uitstraling passend te zijn in het ruimtelijk beeld van de omgeving.

d. continuïteit van de voorziening

De gemeenteraad heeft zoals aangegeven in de inleidende paragraaf, uitgesproken een voorkeur te hebben voor een speelautomatenhal in combinatie met een familie amusementscentrum, omdat die combinatie als een uitgaansgelegenheid voor het gehele gezin, van jong tot oud, een goede aanvulling vormt op de beoogde vrijetijdsfaciliteiten in het Stadshart. Als een speelautomatenhalvergunning mocht worden verleend aan een ondernemer die een dergelijke combinatie voorstaat, is continuïteit van de combinatie-voorziening dan ook gewenst. De ondernemer zal daarom gevraagd kunnen worden om vrijwillig een convenant met de gemeente af te sluiten om de continuïteit van de exploitatie van het familie amusementscentrum voor een langere periode te waarborgen.

Beleidsuitgangspunt 7:

  • a.

    de gemeente schrijft voor dat de exploitant een convenant met Brijder Verslavingszorg aan gaat;

  • b.

    de exploitant moet werken met de zgn. witte en zwarte lijsten;

  • c.

    de speelautomatenhal moet passen binnen de kwaliteit van het overige aanbod aan cultuur, horeca en vermaak in het Stadshart;

  • d.

    Als een speelautomatenhalvergunning mocht worden verleend aan een ondernemer die een combinatie van een speelautomatenhal met een familie amusementscentrumvoorstaat, zal de ondernemer gevraagd worden om vrijwillig een convenant met de gemeente af te sluiten om de continuïteit van de exploitatie van het familie amusementscentrum voor een langereperiode te waarborgen.

9. Handhaving

Handhaving

Handhaven van de vergunning en de daarin opgenomen voorschriften en eisen in sanctionele zin kan de gemeente doen door middel van bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom. Een verdergaande vorm van handhaving is het intrekken van de vergunning ingeval van overtreding van de daarin opgenomen voorschriften. De vergunninghouder heeft daarbij de gebruikelijke rechtsbescherming van bezwaar en beroep.

Voor het opleggen van een boete is geen ruimte op basis van de Wok, die overtredingen ziet als overtredingen op basis van de Wet economische delicten (Wed). Er mogen op basis daarvan geen andere voorzieningen worden opgelegd met de strekking van straf- of tuchtmaatregelen dan die ingevolge de Wed en intrekking van de vergunning op basis van de Wok.

Handhaving van de vergunningvoorschriften zal overigens plaatsvinden overeenkomstig het vastgestelde algemene gemeentelijke handhavingsbeleid. Er is geen aanleiding om ten aanzien van een speelautomatenhal specifieke handhavingsregels op te stellen.

Om zekerheid te krijgen dat van de te verlenen vergunning daadwerkelijk gebruik zal worden gemaakt, wordt aan de vergunning de voorwaarde gekoppeld dat binnen zes maanden na de op basis van de beleidsnota ende verordening te verlenen vergunning, de speelautomatenhal voor het publiek in gebruik genomen is cq na openstelling niet langer dan 6 maanden buiten gebruik is.

10. Weegfactoren vergunningprocedure

Bekend is dat meerdere aanbieders van een speelautomatenhal in Heerhugowaard in aanmerking willenkomen voor een vergunning, zodat verwacht mag worden dat het verlenen van slechts één vergunning gepaard zal gaan met bezwaar en beroep door de afgevallen gegadigden. Het recht wordt immers voor enkele jaren verstrekt, waardoor de concurrentie voorlopig in deze gemeente niet meer aan bod komt. Het gelijkheidsbeginsel, fairplay en de zorgvuldigheid moeten dus goed in het oog gehouden worden.

Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) heeft op 3 juni 2009 en 28 april 2010 uitspraken gedaan waaruit voortvloeit dat de burgemeester bij de verlening van zgn. schaarse vergunningen, dus vergunningen waarvoor meer gegadigden zijn dan er vergunningen beschikbaar zijn, waaronder die voorspeelautomatenhallen, objectief en transparant te werk moet gaan. Dit betekent dat de procedure die wordt gehanteerd om een keuze te maken tussen de verschillende gegadigden op voorhand duidelijk moet zijn en dat de beschikbaarheid van de vergunning op de datum waarop de gunningprocedure van start gaat kenbaar moet worden gemaakt op zodanige wijze dat (meerdere) gegadigden daarop tijdig kunnen intekenen.

De in deze beleidsnota genoemde vereisten zullen onderdeel uitmaken van de beoordelingsprocedure van een aanvraag en worden weergegeven in door de burgemeester vast te stellen beleidsregels.

  • ten aanzien van de wijze van indienen van de aanvraag, de indieningsperiode, de besluitperiode, het te gebruiken aanvraagmodel en de te overleggen bescheiden en bewijsstukken en

  • over de wijze van beoordeling van de aanvragen (volledigheid, formele vereisten en de inhoudelijke beoordeling). Hierin wordt ook opgenomen dat ingeval van meerdere aanvragen eerst een vergelijkende toets wordt uitgevoerd. Bij gelijk eindigen van meerdere aanvragen vindt een loting plaats.

Deze beleidsuitgangspunten vormen tesamen met het model-aanvraagformulier en de Beleidsnota Speelautomatenhal, een via de gemeentelijke website voor de gegadigden te downloden set.

11. Verantwoording informatievergaring

De opstelling van deze beleidsnotitie is een uitkomst van het vergaren van informatie uit verschillende bronnen. Letterlijk vanuit een nagenoeg onbekendheid met de materie is een brede afweging tot stand gekomen in nauwoverleg tussen diverse ambtelijke disciplines en het gemeentebestuur. Wij hechten er aan te vermelden dat er ten behoeve van de opstelling van deze beleidsnota geen marktconsultatie heeft plaatsgevonden.

Dat:

  • diverse beleidsnota's van andere gemeenten zijn geraadpleegd;

  • ervaringen van andere gemeenten zijn geïnventariseerd;

  • er voor de beeldvorming een bezoek gebracht aan amusementscentra van verschillende aard;

  • de Gemeentelijke Handreiking (2003) is geraadpleegd voor informatie over de rol van gemeenten bij amusementscentra in de hedendaagse praktijk;

  • enkele externe juridische adviseurs zijn geraadpleegd;

  • Brijder Verslavingszorg te Alkmaar advies is gevraagd.

12. Samenvatting uitgangspunten in beleidsregels

Samengevat levert deze beleidsnota de volgende uitgangspunten op. Uitgangspunten die waar nodig ook in de Speelautomatenhalverordening worden verwerkt.

Beleidsuitgangspunt 1:

In de gemeente Dijk en Waard is:

  • a.

    één speelautomatenhal toegestaan;

  • b.

    in panden die bij voorkeur gelegen zijn aan het Coolplein.

Beleidsuitgangspunt 2:

Een specifiek gemeentelijk gokverslavingsbeleid is niet nodig.

Beleidsuitgangspunt 3:

In het bestemmingsplan Stadshart opnemen:

  • a.

    een maximum bruikbaar vloeroppervlak voor speelautomaten van 600 m2;

  • b.

    het vestigingsgebied voor een speelautomatenhal is de zone die daarvoor is aangegeven in het bestaande bestemmingsplan Stadshart.

Beleidsuitgangspunt 4:

  • a.

    het maximum aantal kansspelautomaten wordt vastgesteld op 120, zijnde 20 per 100 m2 en een minimumaantal meerspelers van 1 per 100 m2;

  • b.

    de vergunning wordt verleend voor een periode van 5 jaar met een eenmalige verlengingsmogelijkheid van 5 jaar;

  • c.

    de minimum toegangsleeftijd wordt gesteld op 21 jaar;

  • d.

    de in rekening te brengen legeskosten voor de aanwezigheidsvergunning worden gebaseerd op de wettelijk vaststelde maximum legesbedragen;

  • e.

    het in rekening te brengen legesbedrag voor de exploitatievergunning te stellen op € 2.000,-- , resp.€ 1.000,-- bij verlenging.

Beleidsuitgangspunt 5:

De openings- en sluitingstijden van de speelautomatenhal gelijk te stellen met de sluitingstijden van de horeca aan het Coolplein.

Beleidsuitgangspunt 6:

Opnemen als wegingsfactor bij de beoordeling van de vergunningaanvraag:

de voorkeur van het lid te zijn van de VAN en in het bezit te zijn van een DEKRA(KEMA) certificering.

Beleidsuitgangspunt 7:

  • a.

    de gemeente schrijft voor dat de exploitant een convenant met Brijder Verslavingszorg aangaat;

  • b.

    de exploitant moet werken met de zgn. witte en zwarte lijsten;

  • c.

    speelautomatenhal moet passen binnen de kwaliteit van het overige aanbod aan cultuur, horeca en vermaak in het Stadshart;

  • d.

    als een speelautomatenhalvergunning mocht worden verleend aan een ondernemer die een combinatie vaneen speelautomatenhal met een familie amusementscentrum voorstaat, zal de ondernemer gevraagd worden om een vrijwillig een convenant met de gemeente af te sluiten om de continuïteit van de exploitatie van het familie amusementscentrum voor een langere periode te waarborgen.

    De effecten van het gemeentelijk beleid zullen nauwlettend worden gevolgd. Monitoring zal plaatsvinden van de effecten van kansspelautomaten op gokverslaving. Op basis daarvan kan de effectiviteit van het gevoerde beleid inzichtelijk worden gemaakt en dat beleid desgewenst worden bijgesteld.

    De gemeente kan haar beleid echter niet alleen uitvoeren. Het succes is mede afhankelijk van andere partijen, zoals Brijder en in het bijzonder de exploitant. Samenwerking en afstemming zijn en blijven van belang.

SLOTBEPALINGEN

Inwerkingtreding, citeertitel en intrekking

  • 1.

    De beleidsnota treedt in werking op de dag na bekendmaking en wordt aangehaald als: ‘Beleidsnota Speelautomatenhal Dijk en Waard 2023’.

  • 2.

    De Beleidsnota Speelautomatenhal zoals bekend gemaakt op 29 januari 2013 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Beleidsnota Speelautomatenhal Dijk en Waard 2023.

Ondertekening