Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR712347
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR712347/1
Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2023
Geldend van 29-12-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2023De raad van de gemeente Brunssum;
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
- 1.
Gemeentewet, art. 83, art. 107 t/m 107e art. 149, art. 156
- 2.
Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.2;
gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 1 december 2023
gehoord de gemeenteraad van 12 december 2023
Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2023
Artikel 1 Samenstelling
-
1. De werkgeverscommissie raadsgriffie bestaat uit de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en twee door de gemeenteraad aan te wijzen raadsleden.
-
2. De plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad treedt op als voorzitter van de commissie.
-
3. De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsperiode van de raad.
-
4. De raadsgriffier woont de vergaderingen van de werkgeverscommissie bij en kan gevraagd en ongevraagd adviseren.
-
5. De raadsgriffier is secretaris van de werkgeverscommissie
Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie raadsgriffie
De werkgeverscommissie raadsgriffie oefent het werkgeverschap over de griffie uit en heeft als taken:
- 1.
Het aangaan, wijzigen en/of beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de op de griffie werkzame ambtenaren;
- 2.
De vaststelling, wijziging en intrekking van het personeelshandboek geldend voor de op de griffie werkzame ambtenaren;
- 3.
Het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg (LO);
- 4.
De vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;
- 5.
Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier;
- 6.
De overige besluiten betreffende de individuele arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van de griffie;
- 7.
Het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;
- 8.
De bevoegdheden als bedoeld in lid 6 en 7 van dit artikel worden, in overleg met de werkgeverscommissie, door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend.
- 9.
Het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge verlenen aan de griffier;
- 10.
Alle overige zaken die betrekking hebben op het werkgeverschap aangaande de raadsgriffier.
Artikel 3 Vertrouwenscommissie
De werkgeverscommissie raadsgriffie heeft bovendien als taak:
- 1.
Het zijn van vertrouwenscommissie voor de medewerkers van de griffie niet zijnde de griffier.
- 2.
Medewerkers van de griffie kunnen op grond van het personeelshandboek van de gemeente Brunssum een beroep doen op de externe vertrouwenspersoon zoals deze door het college is aangewezen zodat zij integriteitkwesties en hun overige dilemma's en situaties in de werksituatie met een onafhankelijk persoon kunnen bespreken.
Artikel 4 Werkwijze werkgeverscommissie raadsgriffie
-
1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in art. 1.
-
2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
-
3. De voorzitter van de commissie fungeert als eerste verantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
-
4. De voorzitter is belast met de uitvoering van de besluiten van de commissie en ondertekent de stukken die van de commissie uitgaan.
-
5. De secretaris van de werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een concept verslag van elke vergadering.
-
6. De besluitenlijst alsmede het concept verslag wordt in de eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld.
-
7. De raadsgriffier kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.
-
8. De voorzitter van de gemeenteraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.
-
9. De raadsgriffier van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de commissie.
-
10. De voorzitter van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de commissie.
-
11. Voor ondersteuning kan een beroep worden gedaan op de ambtelijke organisatie.
Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen
-
1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie raadsgriffie worden in het belang als bedoeld in artikel 10 lid 2 sub e of f van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in beslotenheid gehouden.
-
2. Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en het verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen geheimhouding opgelegd.
-
3. Indien een lid van de raad de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als de inzage in strijd is met de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.
Artikel 6 Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van beide leden of door de raadsgriffier nodig wordt geacht.
Artikel 7 Verantwoording en toezicht
De werkgeverscommissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van de werkzaamheden en bevindingen van de werkgeverscommissie.
Artikel 8 Hardheidsclausule
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de regeling beslist de werkgeverscommissie van de raad op voorstel van de voorzitter.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening in werking te laten treden op 13 december 2023, onder gelijktijdige intrekking van de verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2020
-
2. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening werkgeverschap griffie 2023".
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering 12 december 2023
De raad voornoemd.
De voorzitter,
De griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl