Subsidieregeling toeristische jeugdgroepen, Ameland 2024

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling toeristische jeugdgroepen, Ameland 2024

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Ameland;

overwegende dat het gewenst is om een specifieke – jongere – toeristische doelgroep voor het eiland te behouden;

gelet op de Algemene Subsidieverordening Gemeente Ameland 2019;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling toeristische jeugdgroepen, Ameland 2024.

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • aanvrager: de organisatie waarvan de toeristische jeugdgroep onderdeel uitmaakt, dan wel de natuurlijke persoon die geldt als vertegenwoordiger van de toeristische jeugdgroep, die voor toeristische jeugdgroepen vakanties organiseert in de gemeente Ameland;

  • algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening Gemeente Ameland 2019;

  • college: college van burgemeester en wethouders van Ameland;

  • subsidieontvanger: de organisatie, dan wel natuurlijke persoon die als aanvrager wordt aangemerkt;

  • subsidieplafond: zoals omschreven in artikel 4:22 Algemene wet bestuursrecht;

  • toeristische jeugdgroep: groep van ten minste 15 jongeren, die in georganiseerd verband in de gemeente Ameland verblijf houdt, plus begeleiders van de groep, waarbij minimaal 90% van de jongeren 16 jaar of jonger is en het aantal begeleiders maximaal 20% van de totale groep bedraagt, tenzij de aanvrager kan aantonen dat de groep jongeren meer begeleiders nodig heeft;

  • verhuurorganisatie: degene die volgens artikel 3, lid 3 van de Verordening toeristenbelasting belastingplichtig is voor de belasting (als bedoeld in artikel 2 sub b), omdat diegene de gelegenheid biedt tot het houden van verblijf op Ameland (als bedoeld in artikel 2 sub b) in of op hem ter beschikking staande ruimten, terreinen en vaartuigen;

  • verordening toeristenbelasting: de vastgestelde belastingverordening zoals die geldt voor het betreffende jaar.

Artikel 2. Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verleend aan een toeristische jeugdgroep waarvan de verblijfsduur op Ameland minimaal 2 nachten bedraagt.

Artikel 3. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie betreft een tegemoetkoming in de betaalde toeristenbelasting als bedoeld in artikel 2 sub b van de Verordening toeristenbelasting voor of door een toeristische jeugdgroep in verband met het houden van verblijf met overnachting in de gemeente Ameland.

Artikel 4. Hoogte van de subsidie

In 2024 bedraagt de hoogte van de subsidie € 1,25 per persoon per nacht. Dat bedrag is gelijk aan het verschil tussen het in het jaar van het verblijf geldende tarief zoals opgenomen in artikel 8, lid 2 van de Verordening toeristenbelasting en € 0,75 per persoon per nacht. Voor 2025 en verder zal de hoogte van de subsidie per persoon per nacht jaarlijks door het college worden vastgesteld bij de behandeling van de kadernota in het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar.

Artikel 5. Wijze van verdeling

Het beschikbare subsidiebudget wordt verdeeld op volgorde van ontvangst van de volledig ingevulde en complete aanvraag. Deze aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst, totdat het subsidieplafond is bereikt. Vanaf dat moment worden de aanvragen afgewezen. Hierdoor geldt het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’.

Artikel 6. Aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend door middel van een volledig ingevuld aanvraagformulier, te vinden op de website van de gemeente.

  • 2. Bij aanvraag worden een factuur van de verhuurorganisatie en een betaalbewijs verstrekt, die voldoen aan de eisen zoals vermeld onder lid 3 tot en met 7.

  • 3. De factuur van de verhuurorganisatie dient al het volgende te vermelden:

    • a.

      naam van de verhuurorganisatie;

    • b.

      naam van de huurorganisatie;

    • c.

      datum aankomst;

    • d.

      datum vertrek;

    • e.

      aantal jongeren;

    • f.

      aantal begeleiders;

    • g.

      totaal aantal overnachtingen;

    • h.

      totaal verschuldigde toeristenbelasting.

  • 4. Indien de betaling van de toeristenbelasting gezamenlijk met de andere kosten gebeurt, dient de factuur in aanvulling op lid 3 ook de hoogte van de andere kosten te vermelden.

  • 5. Indien de gegevens uit lid 3 op de factuur afwijken van het daadwerkelijke aantal bij bezoek, dient een nieuwe factuur opgemaakt te worden.

  • 6. In het geval van een contante betaling wordt bij aanvraag een kwitantie als betaalbewijs verstrekt, waarop al het volgende staat vermeld:

    • a.

      omschrijving waarin wordt verwezen naar de factuur;

    • b.

      naam van de verhuurorganisatie;

    • c.

      naam van de huurorganisatie;

    • d.

      betaald bedrag;

    • e.

      handtekening van de verhuurder;

    • f.

      naam van de ondertekenaar;

    • g.

      datum.

  • 7. In het geval van een betaling via internetbankieren of een pinbetaling wordt bij aanvraag een bankafschrift als betaalbewijs verstrekt, waarop al het volgende staat vermeld:

    • a.

      rekeningnummer waar vandaan de overboeking is gedaan;

    • b.

      eigenaar van de bankrekening waar vandaan de overboeking is gedaan;

    • c.

      rekeningnummer waarnaar het geld overgemaakt wordt;

    • d.

      eigenaar van de bankrekening waarnaar het geld overgemaakt wordt;

    • e.

      datum;

    • f.

      betaald bedrag;

    • g.

      omschrijving waarin wordt verwezen naar de factuur.

Artikel 7. Aanvraagtermijn

In afwijking van art. 7 van de Algemene subsidieverordening kan een aanvraag alleen achteraf worden ingediend, tot uiterlijk 6 weken na afloop van het verblijf op Ameland.

Artikel 8. Aanvullende weigeringsgrond

Indien een aanvraag incompleet is en/of de factuur en/of het betaalbewijs niet voldoen aan de in artikel 6 genoemde eisen, krijgt de aanvrager eenmalig 14 dagen de tijd om dat te herstellen. Indien na 14 dagen de aanvraag nog steeds ontoereikend is, zal de aanvraag worden afgewezen.

Artikel 9. Betaaltermijn

De betaling aan de subsidieontvanger vindt plaats binnen 4 weken na verlening (toekenning) van de subsidie.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1. De Uitvoeringsregeling subsidie toeristische jeugdgroepen gemeente Ameland 2022 vervalt zodra ze is uitgewerkt.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024 en is van toepassing op aanvragen die betrekking hebben op verblijf op Ameland vanaf die datum.

  • 3. De Uitvoeringsregeling subsidie toeristische jeugdgroepen gemeente Ameland 2022 is van toepassing op aanvragen die betrekking hebben op verblijf op Ameland tot en met 31 december 2023.

  • 4. Indien een aanvraag betrekking heeft op een verblijf op Ameland op (in ieder geval) zowel 31 december 2023 als 1 januari 2024, is deze regeling van toepassing.

  • 5. De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling toeristische jeugdgroepen, Ameland 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland, in de vergadering van 19 december 2023.

Leo Pieter Stoel

burgemeester

Iwan Valk

secretaris-directeur

TOELICHTING

ALGEMEEN

In december 2021 is de Uitvoeringsregeling subsidie toeristische jeugdgroepen gemeente Ameland 2022 door het college vastgesteld. Aanleiding daarvoor was het feit dat verblijf van jeugdigen op Ameland van groot belang werd geacht, omdat dat verblijf vaak leidt tot vakanties op volwassen leeftijd.

Omdat er een aantal onduidelijkheden waren in de uitvoering en de gemeente per aanvraag soms veel tijd kwijt was, is besloten tot een herziening van de regeling. De Subsidieregeling Toeristische jeugdgroepen, Gemeente Ameland 2024 is bedoeld als opvolger van de hierboven genoemde regeling uit 2021. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • De doelgroep is iets anders omschreven in de overwegingen aan het begin van de regeling, om er voor te zorgen dat bij behandeling van aanvragen geen onderscheid wordt gemaakt in de organisator van de jeugdgroep.

  • Begeleiders worden nu ook als onderdeel van de toeristische jeugdgroep gezien, waardoor zij ook in aanmerking kunnen komen voor subsidie (artikel 1).

  • De mogelijkheid om vanaf 2025 een andere hoogte van de subsidie vast te stellen is opgenomen (artikel 4).

  • De eisen waar een aanvraag aan moet voldoen zijn nader omschreven (artikel 6).

  • Er is omschreven wanneer een aanvraag wordt afgewezen (artikel 7).

De wijziging van de regeling is tevens aangegrepen om de (volgorde van de) artikelen aan te passen en een aantal zaken weg te laten die ook al elders (zoals de algemene subsidieverordening) waren opgenomen. Op deze manier wordt met deze regeling beter aangesloten bij het model van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Deze laatste wijzigingen hebben geen invloed op de werking van de regeling. Omdat in de regeling zo min mogelijk zaken uit andere wetten/regelingen herhaald worden, wordt hier ook gewezen op het belang van de algemene subsidieverordening. Hier kan meer informatie gevonden worden over bijvoorbeeld de beslistermijn van de gemeente en de wijze van vaststelling van de subsidie.

ARTIKELSGEWIJS

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Om duidelijkheid te scheppen over de inhoud van een aantal in de regeling voorkomende begrippen is daarvan een omschrijving opgenomen in artikel 1.

Om te voorkomen dat elk willekeurig groepje jongeren aanspraak kan maken op deze subsidieregeling, zijn enkele voorwaarden gesteld voor minimale omvang van de groep en het percentage van die groep dat moet voldoen aan het leeftijdscriterium. Bovendien dient sprake te zijn van verblijf houden op Ameland in een georganiseerd verband, oftewel via bijvoorbeeld een onderwijsinstelling, kerkelijke organisatie, sportclub of andere organisatie.

Begeleiders worden ook als onderdeel van de jeugdgroep gezien, omdat zij over het algemeen een essentiële voorwaarde zijn voor het verblijf van de jeugdgroep. Dat betekent dat zij ook in aanmerking komen voor subsidie. Voor bepaling van de minimale groepsgrootte tellen zij echter niet mee.

Om te voorkomen dat elke willekeurig groep die ook (minimaal) 15 jongeren bevat in aanmerking kan komen, wordt een grens gesteld aan het aantal begeleiders: maximaal 20% van de groep, dus voor elke 4 jongeren maximaal 1 begeleider. Van dit criterium kan worden afgeweken als de aanvrager kan aantonen dat voor de jongeren in kwestie meer begeleiders nodig zijn.

Als aanvrager en ontvanger van de subsidie zal in het algemeen de organisatie gelden waartoe een toeristische jeugdgroep behoort.

Artikel 2. Doelgroep

Hiermee wordt beoogd om een minimale omvang te stellen aan het aan een toeristische jeugdgroep uit te betalen subsidiebedrag.

Artikel 3. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie is een tegemoetkoming in de toeristenbelasting die door of voor een toeristische jeugdgroep is betaald in verband met het houden van verblijf met overnachting op Ameland.

Artikel 4. Hoogte van de subsidie

De toeristenbelasting volgens het geldende tarief wordt door een toeristische jeugdgroep eerst aan de verhuurorganisatie betaald. De hoogte van de subsidie is in 2024 zodanig dat als vervolgens subsidie verstrekt is, de nettokosten voor de organisatie per persoon per nacht € 0,75 zijn.

Vanaf subsidiejaar 2025 wordt er door het college jaarlijks besloten over de hoogte van de subsidie per persoon per nacht. Dit zal gebeuren bij de behandeling van de kadernota, die ook het voorstel tot de hoogte van de toeristenbelasting bevat. De behandeling van de kadernota vindt halverwege het jaar plaats en de hoogte van de subsidie zal betrekking hebben op het jaar daarna. Dat betekent bijvoorbeeld dat er medio 2024 besloten wordt over de hoogte van de subsidie voor 2025.

Artikel 5. Wijze van verdeling

De gemeenteraad van de gemeente Ameland stelt een bedrag beschikbaar voor de uitvoering van deze subsidieregeling. De hoogte hiervan, het zogenaamde subsidieplafond, is jaarlijks opgenomen in de gemeentelijke begroting. Het hierdoor beschikbare subsidiebudget wordt verdeeld op volgorde van ontvangst van de volledig ingevulde en complete aanvragen. Wanneer op deze wijze het subsidieplafond is bereikt, worden de aanvragen afgewezen, tenzij de gemeenteraad opnieuw een krediet beschikbaar stelt.

Artikel 6. Aanvraag

De genoemde eisen zijn bedoeld om te kunnen nagaan of een groep voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie en om er zeker van te zijn dat de aanvraag overeenkomt met het daadwerkelijk betaalde bedrag aan toeristenbelasting. Die zorgvuldigheid is belangrijk, omdat het noodzakelijk is dat de gemeente goed kan verantwoorden waar haar (publiek) geld aan wordt uitgegeven.

Lid 5

De factuur bevat belangrijke gegevens voor de controle. Daarom is het van belang dat deze overeenkomen met het daadwerkelijk betaalde bedrag op basis van het bezoek.

Lid 6d/7f

Het betaalde bedrag kan alleen de toeristenbelasting zijn of de totale kosten, afhankelijk van het feit of de toeristenbelasting apart of samen met de andere kosten betaald wordt. Daarom is ook lid 4 van belang.

Artikel 8. Aanvullende weigeringsgrond

In de Algemene Wet Bestuursrecht en in de Algemene Subsidieverordening Gemeente Ameland 2019 zijn al weigeringsgronden opgesomd. Op basis van artikel 9, lid 3f van de algemene subsidieverordening kunnen in een subsidieregeling aanvullende weigeringsgronden worden opgenomen. Van die mogelijkheid is in dit artikel gebruik gemaakt. De genoemde weigeringsgrond is bedoeld om duidelijkheid te scheppen voor de aanvrager en de verwerkingstijd van aanvragen door de gemeente te beperken.

Artikel 10. Slotbepalingen

Omdat aanvraag van subsidie mogelijk is tot 6 weken na verblijf (art. 7), kunnen er in 2024 nog aanvragen binnenkomen voor 2023. In 2023 was alleen de Uitvoeringsregeling subsidie toeristische jeugdgroepen gemeente Ameland 2022 van kracht en daarom is het wenselijk deze aanvragen ook af te handelen volgens die regeling. Daarom wordt de daadwerkelijke intrekking van die regeling uitgesteld tot het moment dat geen aanvragen meer ingediend kunnen worden. De in dit artikel opgenomen formulering zorgt ervoor dat het college voor die intrekking geen apart besluit meer hoeft te nemen.