Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR712237
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR712237/1
Nota Reserves en Voorzieningen Deurne 2023
Geldend van 30-12-2023 t/m heden
Intitulé
Nota Reserves en Voorzieningen Deurne 20231. Inleiding
Voor u ligt de geactualiseerde nota reserves en voorzieningen. Periodiek worden alle reserves en voorzieningen geactualiseerd en onderbouwd. Met deze actualisatie wordt voldaan aan art. 11 van de “Financiele verordening 2023” van de gemeente Deurne die stelt dat het college periodiek een geactualiseerde nota aan de raad aanbiedt.
Het doel van deze nota is het bieden van een sturingsinstrument voor het college en tevens om te voorzien in de informatiebehoefte van de raad.
De gemeente Deurne hanteert het principe van continue sturing, waarbij de financiële positie bij elke raadsvergadering wordt besproken. Tijdens deze vergaderingen kan de gemeenteraad beslissen over het instellen of opheffen van een (bestemmings-)reserve.
2. Begrippen reserves, voorzieningen en weerstandscapaciteit
Reserves
Alle mutaties in de reserves behoeven goedkeuring van de raad. De goedkeuring geeft u gedurende het jaar, continue sturing.
Op grond van art. 43 van het BBV moeten de reserves op de balans worden onderscheiden in twee categorieën;
- •
De algemene reserve: is het totaal van alle gereserveerde middelen die niet tot een bestemmingsreserve behoren en,
- •
De bestemmingsreserves: een reserve waaraan de raad een bestemming heeft gegeven. Deze bestemmingen kunnen op basis van een raadsbesluit aangepast worden.
Algemene reserve
De algemene reserve is nodig om voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s. In de kadernota 2015 is besloten dat de ratio van het weerstandsvermogen minimaal 0,6 moet zijn, maar dat er gestreefd wordt naar een waarde van minimaal 1.
Voor de algemene reserve is de minimale omvang op 10% van de begrotingsuitgaven gerekend over de begrotingen van de drie jaren voorafgaand aan het jaar waarvoor de begroting wordt opgesteld.
Aan beide eisen moet worden voldaan.
Inzetten middelen uit de algemene reserve
Het inzetten van een surplus 1 moet weloverwogen worden genomen. Het uitputten van de algemene reserve kan op lange termijn financiële problemen opleveren. Het surplus van de algemene reserve bestaat uit het deel boven de minimaal vastgestelde hoogte dat geen onderdeel uitmaakt van de benodigde weerstandscapaciteit.
Binnen de gestelde regels bestaan voor het inzetten van de algemene reserve de volgende mogelijkheden.
- •
Ter dekking van incidentele onvoorziene kosten of stimuleringsregelingen (incidenteel).
- •
Ter dekking van afschrijvingskosten van investeringen met een maatschappelijk nut of een deel daarvan (structureel).
- •
Verlaging van lokale lasten voor burgers.
Enkele voorbeelden daarvan zijn:
- •
Financiele noodsituaties, bijvoorbeeld schade aan infra door een ramp.
- •
Investeringsprojecten, bijvoorbeeld maatschappelijk vastgoed zoals de bouw van een zwembad of bibliotheek.
- •
Schuldenaflossing, bijvoorbeeld het eerder terugbetalen van leningen die zijn afgesloten voor investeringsprojecten of het aflossen van leningen.
- •
Incidentele stimuleringsmaatregelen, economisch dan wel maatschappelijk, bijvoorbeeld tegemoetkoming van hoge energielasten of het geven van financiële steun bij een epidemie.
Inzetten van de algemene reserve voor zowel kortere als langere periode is mogelijk zolang dat past binnen de kaders van de regelgeving en de standpunten van de provincie.
Belangrijk om te benadrukken blijft dat het gebruik van de algemene reserve verantwoord moet gebeuren en dat er voldoende aandacht moet zijn voor het behoud van een gezonde financiële positie van de gemeente op de langere termijn.
Bestemmingsreserves
De verschillende bestemmingsreserves die in Deurne gebruikt kunnen worden, worden hieronder toegelicht.
- •
Bestemmingsreserve GREX: Deze reserve is een buffer voor de financiële risico’s die samenhangen met de grondexploitatie. De reserve wordt gevoed door positieve eindresultaten van de grondexploitaties. Nadelen op exploitaties worden verrekend met deze reserve door een afdracht aan de voorziening verlieslatende exploitaties.
- •
Bestemmingsreserves OVERIG: zijn bestemd voor aanwending in de toekomst waarbij op het moment van vorming van de reserve nog geen verplichting bestaat. Het doel ligt vast maar kan door de raad gewijzigd worden.
- •
Bestemmingsreserve afschrijvingen OBRA (overige bestemmingsreserves afschrijvingen): reserves die een relatie hebben met een investering in de openbare ruimte en met economisch nut. Omdat het BBV voorschrijft dat reserves niet rechtstreeks in mindering mag worden gebracht op deze investeringen, worden de jaarlijkse afschrijvingslasten op deze manier gedekt. Het veranderen van een dergelijke reserve is mogelijk, maar heeft directe gevolgen omdat de lasten niet wegvallen en op een andere manier gedekt moeten worden.
Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen en bestaan uit nog te verwachten verplichtingen. Iedere organisatie treft voorzieningen om in de toekomst te kunnen voldoen aan financiële verplichtingen en om inzichtelijk te hebben wat voor invloed dit heeft op de financiële positie. Het college en de raad hebben geen bevoegdheden voor het onttrekken en toevoegen van gelden aan deze voorzieningen. Dit gebeurt door de organisatie.
Op grond van art. 44 van het BBV moeten voorzieningen worden gevormd wegens:
- •
Een redelijkerwijs in te schatten verplichting of verlies, bijvoorbeeld voorziening wachtgeld (BBV art. 44.1A)
- •
Een redelijkerwijs in te schatten financieel risico, bijvoorbeeld de voorziening dubieuze debiteuren, oninbare posten (BBV art. 44.1B)
- •
Egaliseren van lasten, zoals groot onderhoud die gebaseerd zijn op onderhouds-, en vervangingsplannen. De voorziening zorgt voor een gelijkmatige (egaliseren) verdeling van de kosten over een aantal begrotingsjaren (BBV art. 44.1C)
- •
De bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen met economisch nut waarvoor een heffing wordt geheven. Bijvoorbeeld vervanging van riool of afval (BBV art. 44.1D)
- •
Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden. (BBV art. 44.2) Onder derden vallen geen overheden, zoals Rijk, Provincie, EU en waterschappen.
Uitgangspunten bij het instellen van een bestemmingsreserve:
- •
Voordat een bestemmingsreserve (kapitaallasten) wordt ingesteld, moet beoordeeld worden of de investering na de afschrijvingsperiode vervangen kan worden en of de vervangingskosten uit de exploitatie kunnen worden betaald.
- •
Minimale omvang bij het instellen van een bestemmingsreserve is € 50.000. Hiermee wordt voorkomen dat kleine, niet-materiele bedragen leiden tot een grote hoeveelheid van kleine bestemmingsreserves.
- •
Instellen en muteren van reserves gebeurt via een raadsbesluit. Bij het instellen van een reserve moet het volgende worden vermeld, zonder deze gegevens is het instellen van reserve niet mogelijk;
- a.
Het (specifieke) doel van de reserve,
- b.
Onderbouwing van de reserve,
- c.
Benodigde hoogte van de reserve, met onderbouwing,
- d.
De maximale looptijd.
- a.
Verschil tussen een reserve en een voorziening
Een bestemmingsreserve maakt onderdeel uit van het eigen vermogen, is vrij aanwendbaar en wordt ingesteld door een besluit van de gemeenteraad. Een voorziening maakt onderdeel uit van het vreemd vermogen, is niet vrij aanwendbaar en is gevormd door het nemen van een last in de exploitatie.
Het BBV legt het onderscheid tussen (bestemming)reserves en voorzieningen bij de mogelijkheid dat de raad de bestemming van reserves kan wijzigen. Uitzondering hierop vormt de bestemmingsreserve die aangehouden wordt voor de dekking van afschrijvingslasten van activa die reeds in het bezit zijn van de gemeente. Het veranderen van de bestemming van deze laatste categorie heeft immers gevolgen voor de (dekking in de) exploitatie. Het wijzigen van de bestemming bij een voorziening is niet mogelijk.
Samenvattend
Omschrijving |
Reserve |
Voorziening |
Wijziging bestemming |
Mogelijk |
Niet mogelijk |
Onderdeel van het |
Eigen Vermogen |
Vreemd vermogen |
Toevoegingen |
Resultaatbestemming (Raadsbesluit vereist) |
Resultaatbepaling |
Onttrekking |
Resultaatbestemming (Raadsbesluit vereist) |
Worden direct in mindering gebracht op de voorziening |
Vrije aanwendbaarheid |
Ja (raadsbesluit vereist) |
Nee, slechts voor betreffende doel |
Financieel onderbouwd |
Niet noodzakelijk, maar zeker gewenst |
Ja |
Weerstandscapaciteit
De gemeente Deurne rekent de volgende componenten tot de (beschikbare) weerstandscapaciteit
- •
Algemene reserve
- •
Post onvoorzien
- •
Onbenutte belastingcapaciteit
Bestemmingsreserves worden hiertoe niet gerekend omdat hier al een bestemming aan is toegekend.
De beschikbare weerstandscapaciteit zijn middelen die de gemeente ter beschikking heeft of ter beschikking kan krijgen om de financiële gevolgen van de risico’s op te vangen.
Voor de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit wordt door de afdelingen bij het opmaken van de jaarrekening en begroting de risico’s in kaart gebracht. Het totaal van deze netto risico’s is de benodigde weerstandscapaciteit.
De verhouding tussen de benodigde en de beschikbare weerstandscapaciteit is het weerstandsvermogen.
De ratio weerstandsvermogen wordt als volgt berekend:
Ratio weerstandsvermogen = beschikbare weerstandscapaciteit/ benodigde weerstandscapaciteit
Vanuit het Rijk en/of de provincie (toezichthouder) zijn er geen normen voor het weerstandsvermogen. Onderstaande normen zijn algemeen aanvaard bij de gemeentelijke en provinciale overheden.
Waardering |
Ratio |
Betekenis |
A |
> 2,0 |
Uitstekend |
B |
1,4 – 2,0 |
Ruim voldoende |
C |
1,0 – 1,4 |
Voldoende |
D |
0,8 – 1,0 |
Matig |
E |
0,6 – 0,8 |
Onvoldoende |
F |
< 0,6 |
Ruim onvoldoende |
3. Functies van reserves
Reserves en voorzieningen kunnen een verschillende betekenis hebben voor de gemeente. Hieronder worden de verschillende functies toegelicht.
Bufferfunctie
Dit is de belangrijkste functie van het eigen vermogen. Voornamelijk de algemene reserve dient als bufferfunctie voor het opvangen van eventuele onvoorziene uitgaven (incidenteel) waarmee in de planning geen rekening is gehouden en die noodzakelijkerwijs dienen plaats te vinden. Denk bijvoorbeeld aan:
- •
Het voordoen van financiële risico’s waarvoor geen bestemmingsreserve of voorziening is gevormd
- •
Het opvangen van eventuele jaarrekeningtekorten
- •
Het opvangen van eventueel begrotingstekort of een deel daarvan
Financieringsfunctie
De reserves en voorzieningen fungeren als een intern middel. Dit maakt onderdeel uit van het totale vermogen van de gemeente.
Egalisatiefunctie
Zorgt ervoor dat bepaalde kosten gedurende een aantal jaren kunnen worden uitgesmeerd. Te denken valt bijvoorbeeld aan onderhoudsreserves en welke op termijn worden vervangen.
Bestedingsfunctie
De bestemmingsreserves en voorzieningen zijn bewust ingesteld om middelen ervan te besteden voor het realiseren van een bepaalde activiteit of bepaald doel, respectievelijk de kosten van die activiteit of dat doel te dekken. Een voorbeeld hiervan is een bestemmingsreserve die wordt opgericht om de structurele kapitaallasten van een investeringskrediet te kunnen dekken.
Spaarfunctie
Reserves en voorzieningen kunnen worden ingesteld om te sparen voor een door de raad vastgesteld bepaald doel of project.
4. Beleid ten aanzien van reserves en voorzieningen
Het vormen, wijzigen of opheffen van reserves is een raadsbevoegdheid door middel van een raadsvoorstel. Het vormen van een voorziening is voorgeschreven in het BBV. Expliciet wordt hierbij nog vermeld dat het vormen van een voorziening niet is toegestaan voor een algemeen bedrijfsrisico. Er dient sprake te zijn van een specifiek risico.
Het streven is om het aantal reserves en voorzieningen beperkt te houden tot het hoogstnoodzakelijke.
Algemene uitgangspunten
- 1.
Het aantal reserves beperkt houden. Te veel afzonderlijke reserves en voorzieningen leidt tot onoverzichtelijkheid en tot versluiering van uitgaven en inkomsten.
- 2.
Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Inzet reserves voor structurele lasten moet dan ook vermeden worden. Een uitzondering hierop zijn de reserves die dienen ter dekking van de afschrijvingslasten.
- 3.
Voor OBRA-reserves (pag.5) geldt dat een eenmalige storting gelijk is aan de toekomstige afschrijvingslasten.
- 4.
Reserves en voorzieningen mogen niet negatief staan.
- 5.
Minimale omvang bij het instellen van een bestemmingsreserve is € 50.000. Hiermee wordt voorkomen dat kleine, niet-materiele bedragen leiden tot een grote hoeveelheid kleine bestemmingsreserves.
- 6.
Het ratio weerstandsvermogen van de gemeente mag, zelfs na het inzetten van de reserve, niet onder de waarde van 0,6 zakken, we streven naar een waarde van 1.
- 7.
Instellen en muteren van reserves gebeurt via een raadsbesluit. Bij het instellen van een reserve moet het volgende worden vermeld, zonder deze gegevens is het instellen van een reserve niet mogelijk;
- a.
Het (specifieke) doel van de reserve
- b.
Onderbouwing van de reserve
- c.
Benodigde hoogte van de reserve, met onderbouwing
- d.
de maximale looptijd (niet van toepassing bij een spaarreserve);
- a.
- 8.
Een onttrekking mag niet hoger zijn dan de werkelijke lasten.
- 9.
Voordat een bestemmingsreserve wordt ingesteld, moet beoordeeld worden of de investering na de afschrijvingsperiode vervangen kan worden en of de vervangingskosten uit de exploitatie kunnen worden betaald. De Nota Reserves en Voorzieningen wordt periodiek herzien of wanneer er veranderingen zijn in wet- en regelgeving.
- 10.
Reserves met een waarde lager dan € 25.000, waarbij in de laatste twee jaren geen onttrekkingen hebben plaatsgevonden worden afgeboekt en het saldo daarvan wordt overgeheveld naar de Algemene Reserve. Afboekingsvoorstellen worden gedaan bij het vaststellingsbesluit van de jaarrekening of gedurende de cyclus continue sturing.
- 11.
De raad stelt een voorziening in. Overigens is de daadwerkelijke zeggenschap van de raad in bepaalde gevallen beperkt omdat er ook voorzieningen zijn die wettelijk verplicht zijn, denk bijvoorbeeld aan een voorziening dubieuze debiteuren. De hoogte van de voorziening moet onderbouwd zijn en mag niet groter of kleiner zijn dan de verplichting of risico’s waarvoor ze zijn gevormd. Alle toevoegingen aan voorzieningen zijn lasten en worden geraamd in de begroting. Uitgaven komen direct ten laste van de voorziening.
- 12.
Er vinden geen rentetoerekeningen plaats aan reserves en voorzieningen. In de begroting moet per programma worden aangegeven welke bedragen aan reserves worden onttrokken of toegevoegd (BBV art. 17D). Bij de jaarrekening moet een overzicht worden gegeven van de daadwerkelijke mutaties in de reserves en voorzieningen (BBV, art. 27/28 en 54/55).
5. Overzicht reserves en voorzieningen
Alle bedragen x EUR 1.000
Reserves
Naam |
Stand per 1 januari 2023 |
Algemene Reserve
Algemene Reserve |
25.603 |
Totaal |
25.603 |
Bestemmingsreserves
Egalisatie onderhoud gebouwen |
174 |
Egalisatie rekening tarieven GREX |
2.832 |
Economische zaken |
34 |
Neerkant Stimuleringsinitiatieven |
15 |
Nota kostenverhaal groenfonds |
7 |
Onderwijshuisvesting (AU) |
347 |
Overhevelen saldo |
2.235 |
Ecologische Verbindingszones |
228 |
BRP (Basisregistratie Personen) |
16 |
Mobiliteitsknooppunt |
224 |
Omgevingswet |
487 |
Aankoop ondergrondse afvalcontainers |
43 |
Cultuur Centrum |
4.383 |
MFA Vlierden |
245 |
Sportpark Kranenmortel aanpassing |
163 |
Verplaatsing tennisveld Helenaveen |
242 |
Subsidie aanvragen gemeenschapshuizen |
995 |
Totaal |
12.689 |
TOTAAL RESERVES |
38.292 |
Alle bedragen x EUR 1.000
Voorzieningen
Naam |
Stand per 1 januari 2023 |
Voor verplichtingen, verliezen en risico’s
Wachtgeld politiek bestuur |
1.460 |
Private aanvulling WW en WGA (PAWW) |
40 |
Verlofsparen |
186 |
Claim Attero 2015-2017 |
541 |
Totaal |
2.227 |
Ter egalisatie (gladstrijken) van kosten
Onderhoud en vervanging van laanbomen |
31 |
Onderhoud gebouwen |
2.887 |
Onderhoud wegen |
4.510 |
Renovatie toplaag atletiekbaan |
252 |
Speelvoorzieningen |
109 |
Frictie / reorganisatie |
29 |
Toekomstige vervanging GRP |
13.611 |
Totaal |
21.429 |
Voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is
Ned. Ver. van taxateurs van bomen |
8 |
Voorziening afval |
1.003 |
Totaal |
1.011 |
TOTAAL VOORZIENINGEN |
24.667 |
Overige voorzieningen risico’s
Dubieuze debiteuren |
262 |
Verlieslatende GREX |
15.176 |
Totaal |
15.438 |
TOTAAL VOORZIENINGEN INCL. RISICO’S |
15.438 |
6. Toelichting per reserve / voorziening
6.1 Toelichting per reserve
Alle bedragen x EUR 1.000
83001 |
Algemene Reserve |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Het opvangen van mogelijke onverwachte tegenvallers in de begroting en de jaarrekening (buffer) |
Begindatum |
n.v.t. |
Einddatum |
n.v.t |
Stand per 01/01/2023 |
€ 25.603 |
Benodigde hoogte |
Minimale omvang op 10% van de begrotingsuitgaven gerekend over de begrotingen van de drie jaren voorafgaand aan het jaar waarvoor de begroting wordt opgesteld en afhankelijk van continu sturen |
Opmerkingen |
De algemene reserve is het belangrijkste onderdeel van de gemeentelijke beschikbare weerstandscapaciteit |
Voorstel |
n.v.t. |
83004 |
Egalisatie onderhoud gebouwen |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Dekking kosten onderhoud van gemeentelijk vastgoed (o.a. brandweer, gemeentewerf, gemeentehuis en sociaal culturele gebouwen) |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 174 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
83005 |
Egalisatie rekening tarieven GREX |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Buffer voor grondexploitaties. Wordt gevoed met het afsluiten van positieve grondexploitaties of tussentijdse waarnemingen. Wordt onttrokken voor het kunnen voeden van de voorziening verlieslatende exploitaties |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 2.832 |
Opmerkingen |
Aan de reserve wordt geen rente toegevoegd. |
Voorstel |
aanhouden |
83015 |
Economische Zaken |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Stimuleren van de Deurnese economie in brede zin |
Begindatum |
2016 |
Einddatum |
2023 |
Stand per 01/01/2023 |
€ 34 |
Opmerkingen |
In 2022 zijn er verplichtingen aangegaan, na betaling hiervan zal restant reserve € 15 zijn |
Voorstel |
aanhouden |
83010 |
Neerkant stimuleringsinitiatieven |
Afdeling |
Samenleving |
Doelstelling |
Uit deze reserve worden initiatieven voor een leefbaar en vitaal Neerkant bekostigd |
Begindatum |
2013 (Vaststellen Kaderbrief 2013) |
Stand per 01/01/2023 |
€ 15 |
Opmerkingen |
In 2013 is € 50.000 budget toegekend aan projecten in Neerkant. Een groot deel van dit budget is in de laatste jaren gebruikt. Voor het restant bedrag ligt het initiatief bij Leefbaar en Vitaal Neerkant om voorstellen te doen voor inzet van deze middelen. |
Voorstel |
Aanhouden |
83031 |
Nota kostenverhaal groenfonds |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Bevorderen van de groene uitstraling van de gemeente door projecten voor natuur- en landschapsontwikkeling mogelijk te maken (bron: nota kostenverhaal 2017) |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 7 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
83012 |
Onderwijshuisvesting (AU) |
Afdeling |
Samenleving |
Doelstelling |
De reserve onderwijshuisvesting is ontstaan uit een decentralisatie uitkering en dient ter dekking van het sluiten van de exploitatie onderwijshuisvesting op basis van het IHP (Integraal huisvestingsplan onderwijs). |
Begindatum |
N.v.t. |
Stand per 01/01/2023 |
€ 347 |
Opmerkingen |
Onderwijshuisvesting is geen gesloten exploitatie. Daarmee is er ook geen dekking nodig voor het sluiten van deze exploitatie. |
Voorstel |
Deze reserve inzetten voor het dekken van (een deel van) de incidentele kosten die voortkomen uit het nieuw vast te stellen IHP en de reserve daarna opheffen. |
83030 |
Overhevelen Saldo |
Afdeling |
|
Doelstelling |
Het verantwoorden van de budgetoverheveling zoals door de raad besloten |
Begindatum |
nvt |
Stand per 01/01/2023 |
€ 2.235 |
Opmerkingen |
Deze reserve wordt gebruikt als een soort tussenrekening om budgetten van het ene naar het andere jaar over te hevelen (conform de financiële regelgeving) |
Voorstel |
aanhouden |
83007 |
Ecologische verbindingszones |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Bekostigen van diverse projecten |
Begindatum |
2016 |
Stand per 01/01/2023 |
€ 228 |
Opmerkingen |
De reserve heette voorheen Reserve reconstructie buitengebied. Het saldo van deze reserve is vanaf 2016 € 228K. In dit saldo is 140K voor EVZ opgenomen, het overige deel voor andere projecten. Bij de begroting 2021 zijn diverse structurele budgetten naar beneden bijgesteld met het idee dat waar nodig de kosten uit de reserve gedekt kunnen worden. |
Voorstel |
aanhouden |
83006 |
BRP (Basisregistratie Personen) |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Doel is om de basisregistratie personen door te ontwikkelen en aan te sluiten op de landelijke voorziening. Gelden zijn bij de begroting van 2016 beschikbaar gesteld. Het is een meerjarig traject en daarom een reserve ingesteld |
Begindatum |
2018 |
Einddatum |
2023 |
Stand per 01/01/2023 |
€ 16 |
Opmerkingen |
Het project waar deze reserve bij hoort heeft vertraging opgelopen onder andere door het vastlopen van het aanbestedingstraject. |
Voorstel |
aanhouden |
83033 |
Mobiliteitsknooppunt |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Bij de jaarrekening 2018 is besloten om in 2019 de bestemmingsreserve ‘mobiliteitsknooppunt’ te vormen voor de verdere ontwikkeling hiervan |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 224 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
83034 |
Omgevingswet |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Ter bekostiging van de implementatie omgevingswet. In de begroting 2020 en 2021 zijn de middelen voor de omgevingswet beschikbaar gesteld, omdat het een meerjarig traject betreft is er bij de slotwijziging 2020 een reserve ingesteld |
Begindatum |
01/01/2021 |
Einddatum |
31/12/2023 |
Stand per 01/01/2023 |
€ 487 |
Opmerkingen |
De omgevingswet is al een aantal jaren uitgesteld, hierdoor loopt de reserve nog door. |
Voorstel |
Bestemmingsvoorziening opheffen na invoering omgevingswet en een eventueel saldo overhevelen naar de algemene reserve |
83026 |
Cultuur Centrum |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan het cultuur centrum |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 4.383 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
83027 |
MFA Vlierden |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan MFA Vlierden |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 245 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
83020 |
Sportpark Kranenmortel |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan Sportpark Kranenmortel |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 163 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
83019 |
Verplaatsing tennisveld Helenaveen |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Reserve ter dekking van de afschrijvingslasten van de investering: verplaatsen tennisvelden Helenaveen |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 242 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
83036 |
Subsidieaanvragen gemeenschapshuizen |
Afdeling |
Samenleving |
Doelstelling |
Reserve ter dekking van toekomstige subsidieaanvragen voor groot onderhoud. |
Begindatum |
01/01/2022 |
Stand per 01/01/2023 |
€ 995 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
6.2 Toelichting per voorziening
alle bedragen x EUR 1.000
84001 |
Wachtgeld politiek bestuur |
Afdeling |
Directie / Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) o.b.v. pensioenberekeningen die door Raet worden aangeleverd |
Begindatum |
|
Einddatum |
nvt |
Stand per 01/01/2023 |
€ 1.460 |
Benodigde hoogte |
De reserve moet hoog genoeg zijn om aan de toekomstige pensioenverplichtingen te kunnen voldoen |
Opmerkingen |
Jaarlijks wordt de reserve herijkt op basis van de ontwikkeling van de rente. |
Voorstel |
aanhouden |
84037 |
Private aanvulling WW en WGA (PAWW) |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Aanvulling WW-uitkering o.b.v. salarisadministratie |
Begindatum |
|
Einddatum |
nvt |
Stand per 01/01/2023 |
€ 40 |
Opmerkingen |
Verplichte reserve, de gemeente heeft zich hierbij aangesloten. Deze is ter afdekking van de verplichting tot verlengde ww. |
Voorstel |
aanhouden |
84061 |
Verlofsparen |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Regeling verlofsparen CAO gemeenten 2021-2022 |
Begindatum |
|
Einddatum |
n.v.t. |
Stand per 01/01/2023 |
€ 186 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
84063 |
Claim Attero 2015-2017 |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Naheffing door een uitspraak van de Hoge Raad van 17 maart 2023 over de minderlevering restafval |
Begindatum |
|
Einddatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 541 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
84031 |
Onderhoud en vervanging laanbomen |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Vervanging en onderhoud laanbomen o.b.v. vervangings- en onderhoudsplannen |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 31 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
84031 |
Onderhoud gebouwen |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Dekking kosten onderhoud gemeentelijk vastgoed waarvoor een meerjarig onderhoudsplan (MJOP) is opgesteld. |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 2.887 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
84008 |
Onderhoud wegen |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Vanaf 2013 worden jaarlijkse onderhoudsmiddelen in voorziening onderhoud wegen beschikbaar gesteld van waaruit het totale (calamiteiten en projecten) onderhoud worden gedaan t.b.v. wegenbeheersplan (geactualiseerd januari 2020) |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 4.510 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
84011 |
Renovatie toplaag atletiekbaan |
Afdeling |
Samenleving |
Doelstelling |
Egalisatie kosten nieuwe toplaag atletiekbaan |
Begindatum |
Begroting 2011 |
Stand per 01/01/2023 |
€ 252 |
Opmerkingen |
De gemeente is als eigenaar van de atletiekbaan verantwoordelijk voor het grootonderhoud. Deze voorziening is getroffen voor het egaliseren van de kosten voor de renovatie van de toplaag van deze atletiekbaan (iedere 20 jaar). |
Voorstel |
Aanhouden |
84012 |
Speelvoorzieningen |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Onderhoud en renovatie speelvoorzieningen o.b.v. een onderhoudsplan |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 109 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
84004 |
Frictie / reorganisatie |
Afdeling |
Bedrijfsvoering |
Doelstelling |
Reorganisatie |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 29 |
Benodigde hoogte |
Afhankelijk van de verwachte frictiekosten. |
Opmerkingen |
Deze reserve wordt jaarlijks herijkt. Dit is een wettelijk verplichte reserve. De naam reorganisatie is incorrect, de reserve is voor frictiekosten. |
Voorstel |
Naam wijzigen alleen ‘frictie’ - aanhouden |
84007 |
Toekomstige vervanging GRP |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
De voorziening is enerzijds bedoeld voor het egaliseren van de kosten van groot onderhoud aan het riool. Daarnaast heeft deze als doel om bijdragen voor toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven, te sparen en om vervangingsinvesteringen, waarvoor is gespaard, direct af te boeken. |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 13.611 |
Opmerkingen |
De doelstelling en de classificatie van deze voorziening wordt opnieuw beoordeeld bij het opstellen van het GRP 2024. |
Voorstel |
aanhouden |
84015 |
Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
De voorziening wordt gevoed door ontvangen schadevergoeding m.b.t. schades aan bomen. De kosten van herstel van laanbomen komt ten laste van deze voorziening |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 8 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
Opheffen en het saldo toevoegen aan de voorziening onderhoud en vervanging laanbomen |
84035 |
Voorziening afval |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Egalisatie voorziening voor gesloten exploitatie afval |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 1.003 |
Opmerkingen |
|
Voorstel |
aanhouden |
6.3 Voorziening Risico’s
Alle bedragen x EUR 1.000
Dubieuze Debiteuren |
|
Afdeling |
Financiën |
Doelstelling |
Voorziening ter afdekking van het risico van oninbare debiteuren |
Begindatum |
|
Stand per 01/01/2023 |
€ 262 |
Benodigde hoogte |
Deze is afhankelijk van het debiteurensaldo |
Opmerkingen |
Hoogte wordt jaarlijks bepaald bij de jaarrekening o.b.v. een percentage van het debiteurensaldo |
Voorstel |
aanhouden |
84016 |
Verlieslatende GREX |
Afdeling |
Ruimte |
Doelstelling |
Voorziening ter compensatie van verlieslijdende grondexploitaties (Deurne totaal) |
Begindatum |
nvt |
Stand per 01/01/2023 |
€ 15.176 |
Opmerkingen |
Hoogte wordt jaarlijks geactualiseerd conform nota GREX |
Voorstel |
aanhouden |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl