Verordening op de rekenkamer Achtkarspelen 2024

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening op de rekenkamer Achtkarspelen 2024

De raad van de gemeente Achtkarspelen;

gelezen het voorstel van de controlecommissie van 13 september 2023;

gelet op artikel 81a van de Gemeentewet;

Beslút:

vast te stellen de volgende

Verordening op de rekenkamer Achtkarspelen 2024

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Rekenkamer: de rekenkamer Achtkarspelen.

  • 2. Raad: de raad van de gemeente Achtkarspelen.

  • 3. Controlecommissie: de controlecommissie van de raad van de gemeente Achtkarspelen.

  • 4. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Achtkarspelen.

Artikel 2 Instelling en taak rekenkamer

  • 1. Er is een rekenkamer.

  • 2. De rekenkamer heeft als taak het geven van uitvoering aan het bepaalde in de artikelen 182, 184a en 185 van de Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1. De rekenkamer bestaat uit vier leden, waaronder een voorzitter.

  • 2. Met het lidmaatschap van de rekenkamer zijn niet verenigbaar de functies zoals genoemd in artikel 81f van de Gemeentewet.

  • 3. De controlecommissie doet een voordracht aan de raad voor de benoeming van de leden van de rekenkamer, in overeenstemming met het presidium van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel.

  • 4. De raad benoemt de leden voor de duur van zes jaar. De leden kunnen maximaal eenmaal worden herbenoemd voor een periode van zes jaar. Bij het door de rekenkamer vastgestelde Reglement van Orde wordt als bijlage een rooster van aftreden van de leden gevoegd.

Artikel 4 Einde van het lidmaatschap

  • 1. Een lid van de rekenkamer kan worden ontslagen:

    • a.

      indien hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen;

    • b.

      indien hij handelt in strijd met artikel 15, eerste lid van de Gemeentewet;

    • c.

      op eigen verzoek.

  • 2. Bij ontslag op eigen verzoek blijven de leden hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 5 Voorzitter en secretaris

  • 1. De raad benoemt een van de leden van de rekenkamer tot voorzitter, op voordracht van de controlecommissie en gehoord de andere leden van de rekenkamer, in overeenstemming met het presidium van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel.

  • 2. De raadsgriffier of een door deze aangewezen griffiemedewerker is secretaris van de rekenkamer.

  • 3. De secretaris is bevoegd om deel te nemen aan de beraadslagingen van de rekenkamer en heeft daarbij een adviserende stem.

Artikel 6 Budget en vergoedingen leden

  • 1. De rekenkamer is bevoegd binnen een haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de volgende kosten gebracht:

    • a.

      de vergoedingen van de leden;

    • b.

      externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De leden van de rekenkamer ontvangen een door de controlecommissie vast te stellen maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden, in overeenstemming met het presidium van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel, alsmede een vergoeding van hun reiskosten overeenkomstig de voor de ambtenaren van de gemeente Achtkarspelen geldende reiskostenregeling.

  • 4. De in het derde lid bedoelde vergoeding wordt periodiek aangepast overeenkomstig de indexering van de vergoedingen voor rekenkamerleden als bedoeld in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

Artikel 7 Rapportage onderzoeken

  • 1. Indien het verloop van het onderzoek daartoe aanleiding geeft, kan de rekenkamer besluiten de raad door middel van een tussenrapportage te informeren betreffende de vorderingen van het onderzoek.

  • 2. De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een aangegeven termijn van maximaal 6 weken hun reacties op het voorlopige onderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. De rekenkamer bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 3. De rekenkamer verwerkt de uitgebrachte reacties in haar eindrapportage en deelt die rapportage, vergezeld van de uitgebrachte reacties en aanbevelingen, mee aan de raad. Het college en eventuele andere betrokkenen ontvangen een afschrift van de rapportage. De eindrapportage van de rekenkamer is openbaar, met dien verstande dat niet worden opgenomen gegevens en bevindingen die naar hun aard vertrouwelijk zijn.

  • 4. Elke rapportage van de rekenkamer bevat een verantwoording over de wijze waarop de rekenkamer het onderzoek heeft verricht en waarop zij van haar bevoegdheden gebruik heeft gemaakt.

  • 5. De raad bespreekt de eindrapportage en de reacties, besluit over de eindrapportage en aanbevelingen en bepaalt wat de voortgang daarbij zal zijn.

  • 6. De van de rekenkamer uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de rekenkamer Achtkarspelen 2024.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3. Met de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening op de Rekenkamercommissie Achtkarspelen 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van 14 december 2023.

De griffier,

Dhr. mr. G.J. Andringa

De voorzitter,

Dhr. mr. O.F. Brouwer