Regels Opvanglocaties

Geldend van 29-12-2023 t/m heden

Intitulé

Regels Opvanglocaties

Voor de veiligheid en leefbaarheid op de opvanglocaties voor vluchtelingen van de gemeente Gooise Meren heeft het college van burgemeester en wethouders op 19 december 2023 regels vastgesteld. Deze regels bestaan uit algemene huisregels, locatie-specifieke huisregels, een sanctieprotocol en een klachtenregeling. De regels zijn aanvullend op de Nederlandse wet- en regelgeving en gelden voor alle opvanglocaties voor vluchtelingen van de gemeente Gooise Meren.

Van alle bewoners van de opvanglocaties wordt verwacht dat ze respectvol met elkaar, met de leefomgeving en met de medewerkers van de gemeente omgaan. Bewoners zijn medeverantwoordelijk voor de leefbaarheid. Als u hulp nodig heeft of iemand kent die hulp nodig heeft kunt u bij de locatiemedewerkers terecht. Er wordt discreet omgegaan met de informatie die u geeft en wij zoeken samen met u naar een oplossing. Gezamenlijk maken we de opvanglocatie tot een prettige plek om te verblijven!

I Algemene huisregels

Artikel 1 Naleving Nederlandse wet- en regelgeving

  • 1. Wetgeving, richtlijnen en maatregelen van de Nederlandse overheid worden nageleefd.

  • 2. De gemeente schakelt de politie in als een strafbaar feit wordt vermoed of geconstateerd.

Artikel 2 Discriminatie, intimidatie en geweld

  • 1. Discriminatie vanwege godsdienst, levensovertuiging, politieke voorkeur, ras, geslacht, seksuele geaardheid of welke grond dan ook is verboden.

  • 2. Agressie en geweld tegen andere mensen, ook het aanzetten daartoe, is verboden.

  • 3. Het is verboden om andere mensen te pesten.

  • 4. Het is verboden om andere mensen seksueel te misbruiken of intimideren.

  • 5. Als u slachtoffer bent van bijvoorbeeld agressie, geweld of strafbaar seksueel gedrag raadt de gemeente u aan om aangifte te doen bij de politie.

Artikel 3 Drugs, alcohol en wapens

  • 1. Het gebruik, bezit en verhandelen van illegale drugs is verboden.

  • 2. Openbare dronkenschap is verboden. Minderjarigen mogen geen alcohol drinken.

  • 3. Het gebruik, bezit en verhandelen van wapens of voorwerpen die gebruikt kunnen worden als wapen is verboden.

Artikel 4 Aankomst en registratie

  • 1. Bij aankomst op de opvanglocatie moet u zich identificeren met een geldig identiteitsbewijs.

  • 2. U wordt door een locatiemedewerker geregistreerd, krijgt een kamer/bed toegewezen en krijgt een kamersleutel uitgereikt.

  • 3. Er is geen recht op een individuele kamer. Er wordt wel zo veel mogelijk rekening gehouden met de gezinssamenstelling.

Artikel 5 Verblijf

  • 1. De aan u toegewezen kamer is uw verblijf. Het verblijf is alleen bestemd voor de bewoner(s) aan wie deze is toegewezen.

  • 2. U mag geen veranderingen aanbrengen aan uw verblijf of de meubels.

  • 3. Het is verboden om bezoekers of anderen in uw verblijf te ontvangen.

  • 4. U bent verantwoordelijk voor het opruimen en schoonmaken van uw verblijf.

  • 5. U moet locatiemedewerkers en beveiligers toegang geven tot uw verblijf. Dit is nodig voor verplichte kamercontroles, onderhoud of reparaties. Locatiemedewerkers en beveiligers kunnen uw verblijf ongevraagd betreden als zij vermoeden dat er gevaar dreigt voor de veiligheid of de volksgezondheid.

  • 6. Het kan gebeuren dat u tijdens uw verblijf op een opvanglocatie moet verhuizen naar een ander verblijf op dezelfde locatie of een ander verblijf op een andere locatie.

  • 7. Het is verboden huisdieren te houden of te laten verblijven op de opvanglocatie.

Artikel 6 Toegang tot de opvanglocatie en bezoekers

  • 1. De opvanglocatie is 24/7 toegankelijk voor de bewoners.

  • 2. Tussen 22 uur en 7 uur wordt toegang tot het pand slechts verleend door de beveiliging.

  • 3. Bezoekers van bewoners zijn toegestaan tussen 8 uur en 22 uur.

  • 4. De bezoeker registreert zich bij aankomst en meldt zich af bij vertrek. De bewoner begeleidt zijn/haar bezoeker van binnenkomst tot vertrek.

  • 5. Bezoekers zijn enkel toegestaan op de daartoe aangewezen plekken.

  • 6. Bezoekers moeten de regels volgen. De bewoner is ervoor verantwoordelijk dat zijn/haar bezoeker zich aan de regels houdt.

Artikel 7 Verlof

  • 1. Verlof is het niet doorbrengen van de nacht op de locatie anders dan door werk.

  • 2. U mag maximaal 14 dagen aaneengesloten afwezig zijn door verlof van de opvanglocatie.

  • 3. U mag in totaal maximaal 28 dagen per kalenderjaar afwezig zijn door verlof van de opvanglocatie.

  • 4. Voordat u met verlof gaat levert u, tenminste 24 uur vóór u vertrekt, een volledig ingevuld verlofformulier persoonlijk in bij een locatiemedewerker.

  • 5. Nadat u terugkomt meldt u zich persoonlijk bij een locatiemedewerker. Deze registreert uw terugkeer.

  • 6. Als u vertrekt zonder het persoonlijk afgeven van een volledig ingevuld verlofformulier of als u langer dan 14 dagen aaneengesloten weg bent of als u meer dan 28 dagen per jaar weg bent kan uw plek op de opvanglocatie worden ingenomen door een andere/nieuwe bewoner. Als dat gebeurt kunt u niet terugkeren naar uw verblijf.

Artikel 8 Vertrek

  • 1. Als u permanent vertrekt van de opvanglocatie meldt u dat vooraf persoonlijk bij de locatiemanager.

  • 2. Er wordt door een locatiemedewerker een vertrekgesprek gepland om de laatste zaken te bespreken.

  • 3. U laat uw verblijf netjes en schoon achter. Een locatiemedewerker controleert samen met u uw verblijf voor u vertrekt.

  • 4. U levert uw sleutel en eventuele andere geleende spullen in voor u vertrekt.

  • 5. U bent verantwoordelijk voor het uitschrijven bij de gemeente en alle andere administratie die samenhangt met uw vertrek.

Artikel 9 Schoonmaak en overige gezamenlijke verantwoordelijkheid

  • 1. U draagt bij aan collectieve activiteiten, zoals ondersteuning in de keuken, schoonmaak van collectieve ruimten of andere activiteiten die bijdragen aan het algemene welzijn door middel van taken. U kunt hiervoor intekenen op het rooster dat in de keuken hangt.

  • 2. Locatiemedewerkers mogen en kunnen u een taak toewijzen als u zich, naar hun mening, onvoldoende inzet.

Artikel 10 Veiligheidsvoorschriften

  • 1. Het is verboden om te roken in de opvanglocatie, ook in uw verblijf.

  • 2. Het is verboden om de nooduitgangen te gebruiken als er geen sprake is van een noodsituatie.

  • 3. Het is verboden om open vuur aan te steken, dus u mag geen kaarsen, wierook, olielampen en dergelijke branden.

  • 4. U mag alleen elektrische apparatuur gebruiken die de gemeente veilig vindt. Vraag om goedkeuring van elektrische apparatuur van een locatiemedewerker.

  • 5. Het is verboden om het brandalarm te activeren als er geen brand is.

  • 6. Het is verboden om een brandmelder af te plakken.

  • 7. Het is verboden om ontvlambare stoffen, zoals benzine en alcohol, in uw verblijf te bewaren.

  • 8. Automatisch sluitende brandwerende deuren moeten altijd vrij zijn.

  • 9. De vluchtwegen moeten vrij zijn. Kinderwagens, rollators, fietsen en dergelijke moeten worden gestald op een aangewezen plek.

Artikel 11 Calamiteit

  • 1. Als het alarm afgaat moet u het gebouw onmiddellijk verlaten en buiten wachten. Dit geldt ook als het alarm afgaat vanwege een ontruimingsoefening.

  • 2. U moet binnen en buiten de aanwijzingen van de locatiemedewerkers en de beveiligers opvolgen als er sprake is van een calamiteit of een ontruimingsoefening.

Artikel 12 Overlast en opruiing

  • 1. Het is verboden om overlast te veroorzaken. Overlast kan bestaan uit geluid, stank, rommel, en dergelijke.

  • 2. Het is verboden om anderen aan te zetten tot onrust en lawaai.

  • 3. Tussen 22 uur en 8 uur moet het rustig zijn op de opvanglocatie, zodat iedereen ongestoord kan slapen. Als u over de gangen loopt, in uw verblijf praat of een radio of tv aanzet, let dan op het volume.

Artikel 13 Kinderen en onderwijs

  • 1. U bent verantwoordelijk voor de veiligheid en het handelen van uw kinderen. U houdt toezicht en zorgt dat ze geen overlast veroorzaken.

  • 2. In Nederland zijn alle minderjarige kinderen leerplichtig vanaf de 1e dag van de 1e maand nadat ze 5 zijn geworden tot en met het schooljaar waarin ze 16 worden. Hierna geldt nog een kwalificatieplicht tot het kind 18 wordt. Dit geldt ook voor kinderen op de opvanglocatie.

  • 3. U bent ervoor verantwoordelijk dat uw kind tijdig wordt ingeschreven op een passende school.

  • 4. U bent ervoor verantwoordelijk dat uw kind tijdig en veilig elk lesuur naar school gaat.

  • 5. De leerplichtambtenaar kan u een boete opleggen als uw kind ongeoorloofd afwezig is op school.

  • 6. De locatiemedewerkers en de school melden het bij de leerplichtambtenaar als uw kind ongeoorloofd afwezig is op school.

Artikel 14 Schade en aansprakelijkheid

  • 1. U bent aansprakelijk voor schade die u (of uw kinderen) veroorzaakt aan eigendommen van de gemeente, aan de opvanglocatie en aan eigendommen van medebewoners.

  • 2. De gemeente, de locatiemedewerkers en de beveiligers zijn niet aansprakelijk voor schade of verlies van uw eigendommen, ook niet als de schade of het verlies door anderen is veroorzaakt.

  • 3. Bij schade of verlies/verdwijning van eigendommen van de gemeente doet de gemeente aangifte bij de politie.

  • 4. De gemeente raadt aan dat bewoners goed op uw eigendommen letten en deze niet onbeheerd achterlaten.

Artikel 15 Privacy

  • 1. Het is verboden om zonder toestemming foto-, video- of geluidopnamen te maken van medebewoners, locatiemedewerkers, beveiligers, bezoekers of andere aanwezigen op de opvanglocatie.

  • 2. Het is verboden om zonder toestemming in het verblijf van een medebewoner te komen.

Artikel 16 Persoonlijke veiligheid

De gemeente schakelt de crisisdienst in als er sprake lijkt te zijn van ernstige acute psychiatrische problematiek.

II Locatie-specifieke huisregels

IJsselmeerweg 3:

  • 1.

    De keuken wordt afgesloten na het avondeten en dan kan er geen gebruik meer worden gemaakt van de keuken.

  • 2.

    De tussenkeuken is tijdens sluitingstijd van de keuken wel beschikbaar.

  • 3.

    Keukengerei, zoals servies, blijft in de keuken of in het restaurant en wordt niet meegenomen naar het verblijf of naar buiten.

  • 4.

    Tijdens het koken in de keuken blijft u in de buurt van het kooktoestel en let u goed op.

  • 5.

    Het is verboden om te koken in uw verblijf.

  • 6.

    Bezoekers worden vooraf aangemeld bij de beveiliging door de bewoner die de bezoeker ontvangt.

  • 7.

    Bezoekers hebben uitsluitend toegang tot de gemeenschappelijke ruimtes op de begane grond.

IJsselmeerweg 3a:

  • 1.

    Keukengerei, zoals servies, blijft in de keuken of in het restaurant en wordt niet meegenomen naar het verblijf of naar buiten.

  • 2.

    Bezoekers worden vooraf aangemeld bij de beveiliging door de bewoner die de bezoeker ontvangt.

  • 3.

    Bezoekers hebben uitsluitend toegang tot de gemeenschappelijke ruimtes op de begane grond en de gemeenschappelijke ruimtes op de IJsselmeerweg 3.

Gooimeer 5:

  • 1.

    Het is verboden om te koken in uw verblijf.

  • 2.

    Tijdens het koken in de keuken blijft u in de buurt van het kooktoestel en let u goed op.

  • 3.

    Bezoekers hebben uitsluitend toegang tot de gemeenschappelijke ruimtes op de begane grond.

Marktstraat 66:

Tijdens het koken in de keuken blijft u in de buurt van het kooktoestel en let u goed op.

III Sanctieprotocol

  • 1.

    De locatiemedewerkers en beveiligers kunnen en mogen bewoners aanspreken en instructies geven.

  • 2.

    Als een bewoner zich niet houdt aan de regels geeft de locatiemanager mondeling een waarschuwing. Deze waarschuwing wordt binnen 72 uur schriftelijk bevestigd.

  • 3.

    Na twee waarschuwingen wordt de bewoner bij een derde overtreding van de regels uitgesloten van de opvanglocatie. Dat betekent dat de bewoner de locatie permanent moet verlaten.

  • 4.

    Er kan al bij een eerste of tweede overtreding van de regels worden overgegaan tot het uitsluiten van de bewoner van de opvanglocatie. Dit is ter beoordeling aan de locatiemanager en is mogelijk als de overtreding dusdanig ernstig is dat de veiligheid van anderen op de locatie door het gedrag van de betreffende bewoner niet kan worden gegarandeerd.

  • 5.

    Bij het geven van een waarschuwing kan een time-out worden opgelegd, als de bewoner naar de mening van de locatiemanager onvoldoende aanspreekbaar is. Dat betekent dat de bewoner voor een bepaalde periode (maximaal vier uur) de opvanglocatie moet verlaten.

IV Klachtenregeling

De gemeente doet haar best om het verblijf in de opvanglocatie zo prettig mogelijk te laten verlopen. Als u toch een klacht heeft hoort de gemeente dat graag. U kunt een klacht indienen over het gedrag van een medewerker van de gemeente, over de mogelijkheden op de opvanglocatie en over gevoelens van onveiligheid op de opvanglocatie.

  • 1.

    Bespreek uw klacht eerst met een locatiemedewerker. Misschien kan uw klacht gelijk worden opgelost.

  • 2.

    Als uw klacht niet wordt opgelost kunt u een klachtenformulier invullen. Dit formulier vindt u bij de balie van de beveiligers bij de entree van de opvanglocatie.

  • 3.

    Het formulier vult u volledig in, in het Nederlands of in het Engels. U kunt daarbij hulp vragen aan een vrijwilliger.

  • 4.

    Het volledig ingevulde formulier levert u in bij een locatiemanager.

  • 5.

    U wordt uitgenodigd voor een gesprek over uw klacht. In dat gesprek kunt u uw klacht toelichten. U hoeft geen gesprek te voeren als u dat niet wilt.

  • 6.

    Wie nodigt u uit voor een gesprek?

    • a)

      Als uw klacht gaat over het gedrag van een locatiemedewerker, een beveiliger, over de mogelijkheden op de opvanglocatie of over gevoelens van onveiligheid op de opvanglocatie wordt u uitgenodigd door de locatiemanager;

    • b)

      Als uw klacht gaat over het gedrag van een locatiemanager wordt u uitgenodigd door de manager vluchtelingenopvang;

    • c)

      Als uw klacht gaat over het gedrag van de manager vluchtelingenopvang wordt u uitgenodigd door de gemeentesecretaris.

  • 7.

    Degene die met u het gesprek heeft gevoerd over uw klacht reageert zo snel mogelijk na de datum van uw klacht. Soms krijgt u al gelijk tijdens het gesprek een reactie. U moet maximaal 4 weken wachten op een reactie na het gesprek.

  • 8.

    De reactie op uw klacht krijgt u ook schriftelijk, per e-mail of per brief.

  • 9.

    Als u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, laat dat dan weten aan de gemeente door een brief te sturen aan het college van burgemeester en wethouders.

Wat valt niet onder deze klachtenregeling?

  • 1.

    Als u een klacht heeft over het gedrag van een andere bewoner kunt u dat bespreken met een locatiemedewerker. De locatiemedewerker zal proberen u te helpen om zelf uw klacht op te lossen.

  • 2.

    Als u een klacht heeft over het gedrag van een vrijwilliger kunt u daarvoor terecht bij de organisatie waarbij de vrijwilliger betrokken is.

  • 3.

    Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente kunt u dat bespreken met de locatiemanager, maar dat valt niet onder deze klachtenregeling. Als u bezwaar kunt maken tegen een besluit staat dat in de brief waarin het besluit aan u bekend is gemaakt. Er staat dan ook hoe u bezwaar kunt maken. Het is soms niet mogelijk om bezwaar te maken, dan is het besluit wat het is.

Ondertekening