Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR711641
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR711641/1
Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit gemeente Zeewolde 2023
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit gemeente Zeewolde 2023De raad van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 november 2023;
gehoord de oordeelsvormende avond d.d. 7 december 2023;
gelet op artikel 17.9 Omgevingswet;
Besluit
vast te stellen de verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit gemeente Zeewolde 2023
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
commissie : gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet, genaamd adviescommissie ruimtelijke kwaliteit Zeewolde 2023;
- b.
goede omgevingskwaliteit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.3 van de wet;
- c.
wet : de Omgevingswet.
Paragraaf 2. Adviestaak
Artikel 2. Taak
-
1. De commissie heeft als taak de raad en burgemeester en wethouders te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de wet met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit en al hetgeen daarmee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
Artikel 3. Werkzaamheden
-
1. Verplichte advisering
- 1.
de commissie adviseert over een aanvraag om of een ontwerpbesluit voor een omgevingsvergunning voor:
- 1.
een omgevingsplanactiviteit in geval de commissie in het omgevingsplan als adviseur is aangewezen;
- 2.
Een omgevingsplanactiviteit waarvoor in de welstandsnota criteria zijn opgenomen, tenzij deze activiteit voldoet aan loketcriteria uit de welstandsnota.
- 1.
- 2.
Verplichte advisering kan achterwege blijven als de mening van de commissie als bekend kan worden verondersteld.
- 1.
-
2. Facultatieve advisering
- a.
de commissie adviseert op verzoek van burgemeester en wethouders over een buitenplanse omgevingsplanactiviteit;
- b.
de commissie adviseert op verzoek van burgemeester en wethouders over het geven van overige beschikkingen die een eis of afwegingskader bevatten ten aanzien van de omgevingskwaliteit;
- c.
de commissie adviseert op verzoek van burgemeester en wethouders over het ontwikkelen van beleid inclusief omgevingsvisie, omgevingsplan en maatwerkregels voor de omgevingskwaliteit;
- d.
de commissie adviseert op verzoek van burgemeester en wethouders over andere ruimtelijke kwaliteitsvraagstukken waar dat naar het oordeel van burgemeester en wethouders wenselijk is;
- a.
Paragraaf 3. Samenstelling en inrichting
Artikel 4. Samenstelling
-
1. De commissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 leden, de voorzitter daaronder begrepen. Het college kan daarnaast maximaal 2 plaatsvervangers benoemen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen.
-
2. De leden en de plaatsvervangers worden benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering, alsmede op grond van maatschappelijke kennis en ervaring.
-
3. De disciplines die de leden in gezamenlijkheid vertegenwoordigen zijn: bouw- en architectuurhistorie, landschap, stedenbouw en architectuur (na het van kracht worden van erfgoedbeleid en een erfgoedverordening tevens de discipline erfgoed)
-
4. De leden en de plaatsvervangers zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.
Artikel 5. Benoeming
-
1. De leden en de plaatsvervangers worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd.
-
2. De leden en de plaatsvervangers kunnen voor een termijn van ten hoogste 3 jaar worden benoemd.
-
3. Herbenoeming van leden kan eenmaal voor ten hoogste 3 jaar plaatsvinden. Dit is niet van toepassing op de plaatsvervangers.
-
4. Afgetreden leden zijn 3 jaar na hun aftreden weer benoembaar.
-
5. De voorzitter wordt in functie benoemd.
-
6. De leden worden op eigen aanvraag ontslagen. Zij kunnen voorts door burgemeester en wethouders worden geschorst en worden ontslagen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid of op andere zwaarwegende gronden.
Artikel 6. Ondersteuning van de commissie
-
1. De commissie heeft een ambtelijk secretaris.
-
2. De secretaris is voor zijn werkzaamheden voor de commissie uitsluitend verantwoording schuldig aan de commissie.
-
3. De secretaris kan worden ondersteund door andere ambtelijke medewerkers, die voor hun werkzaamheden voor de commissie uitsluitend verantwoording schuldig zijn aan de secretaris.
-
4. De secretaris noch de medewerkers zijn lid van de commissie.
Paragraaf 5. Advisering en standpuntbepaling
Artikel 7. Adviestermijn
-
1. Burgemeester en wethouders kunnen aangeven binnen welke termijn een advies wordt verwacht.
-
2. In geval burgemeester en wethouders geen termijn hebben gesteld brengt de commissie advies uit binnen een termijn van vier weken.
Artikel 8. Beraadslaging en standpuntbepaling
-
1. De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De agenda voor de vergadering van de commissie wordt tijdig op een geschikte wijze bekendgemaakt. Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
-
2. Belanghebbenden hebben in toelichtende zin spreekrecht in door de commissie gehouden openbare vergaderingen. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.
-
3. Over de uit te brengen adviezen wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste 2 leden.
-
4. Leden die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins betrokken zijn bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is gedaan waarover de commissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
-
5. De geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 2:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de commissie en de daarvoor werkzame personen.
Artikel 9. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie
De commissie kan onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid, van de wet de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning overlaten aan een of meer daartoe aangewezen leden.
Artikel 10. Adviseurs
-
1. De commissie kan zich voor het inwinnen van inlichtingen wenden tot daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren.
-
2. De commissie kan zich doen bijstaan door andere personen, voor zover dat voor de vervulling van haar taak nodig is.
-
3. De in het eerste en tweede lid bedoelde personen kunnen op uitnodiging van de commissie als adviseur deelnemen aan de beraadslagingen.
Artikel 11. Verwerking van het advies
-
1. In geval burgemeester en wethouders een beschikking geven in afwijking van het door de commissie uitgebrachte advies verzenden zij een afschrift van die beschikking aan de commissie.
Paragraaf 6. Werkwijze
Artikel 12. Reglement van orde
-
1. De commissie stelt haar werkwijze binnen de kaders van deze verordening nader vast in een reglement van orde;
-
2. In het reglement van orde komt ten minste aan de orde;
- a.
de wijze waarop de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd;
- b.
het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van de beraadslaging, waarbij er een onderscheid wordt aangebracht tussen de toelichtende fase waarin het spreekrecht wordt uitgeoefend en de beraadslagingen;
- c.
de notulering en dossiervorming;
- d.
de wijze waarop de adviezen openbaar worden gemaakt;
- e.
de werkwijze bij afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie als bedoeld in artikel 9;
- f.
de selectie en voordracht van kandidaat-leden.
- a.
-
3. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor bekendmaking van het door de commissie vastgestelde reglement van orde in het gemeenteblad.
Artikel 13. Relatie met andere adviseurs
Bij het aanstellen van een supervisor, een kwaliteitsteam of een andere adviseur op het gebied van de omgevingskwaliteit, niet zijnde een lid of een adviseur van de commissie dragen burgemeester en wethouders zorg voor een goede afstemming tussen de werkzaamheden van deze adviseur en de commissie.
Artikel 14. Vergoeding
De leden ontvangen een uurvergoeding van een jaarlijks door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen uurtarief.
Paragraaf 7. Jaarverslag
Artikel 15. Jaarverslag
-
1. De commissie brengt jaarlijks voor 1 april verslag als bedoeld in artikel 17.9, zesde lid, van de wet uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.
-
2. In het jaarverslag komt ten minste aan de orde:
- a.
de wijze waarop toepassing is gegeven aan de kaders als bedoeld in artikel 17.9, derde lid, van de wet;
- b.
de wijze waarop uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen.
- a.
Paragraaf 8. Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 16. Overgangsrecht
-
1. Als voor de inwerkingtreding van de wet een aanvraag om een besluit is ingediend, blijft het oude recht, met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en monumentenzorg van kracht, met dien verstande dat de commissie ruimtelijke kwaliteit Zeewolde 2023 wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet bedoelde commissie te zijn.
Artikel 17. Vervallen [en intrekking] oude regeling
-
1. De regels met betrekking tot de commissie in de artikelen 9.1 t/m 9.9 en bijlage 9 van de Bouwverordening 2018 vervallen.
Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt tegelijk met de Wet van 23 maart 2016, houdende regels over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet) in werking.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening op de gemeentelijke adviescommissie ruimtelijke kwaliteit Zeewolde 2023
Ondertekening
Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 21 december 2023.
de griffier,
B. de Winter
de voorzitter,
G.J. Gorter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl