Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR710606
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR710606/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024De raad van de gemeente Wijdemeren;
Gelezen het voorstel van burgemeester en griffier d.d. 23 oktober 2023
Gelet op artikel 81a, 81 k en 149 Gemeentewet;
B E S L U I T
Vast te stellen de navolgende
Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
College: college van burgemeester en wethouders van Wijdemeren;
- b.
Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a Gemeentewet.
Artikel 2. Rekenkamer
-
1. Er is een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder de voorzitter.
Artikel 3. Vergoeding
-
1. De leden ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd conform het Rechtspositiebesluit politieke ambtsdragers.
-
2. De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.
Artikel 4. Herbenoeming
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal een keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De rekenkamer wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.
-
2. Burgemeester en wethouders wijzen de ambtelijk secretaris aan, alsmede ook een of meer plaatsvervangers, op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 6. Klankbordgroep voor de rekenkamer
-
1. Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer
-
2. De klankbordgroep bestaat uit één vertegenwoordiger uit elke raadsfractie. Zij kiezen uit hun midden een voorzitter die verantwoordelijk is voor de terugkoppeling naar de raad.
-
3. Iedere raadsfractie kan een plaatsvervanger benoemen die de vertegenwoordiger, als genoemd in lid 2, bij afwezigheid kan vervangen.
-
4. De klankbordgroep heeft namens de raad minimaal één keer per jaar overleg met de rekenkamer.
Artikel 7. Budget
-
1. De voorzitter is bevoegd binnen zijn bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
-
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
- a.
De vergoedingen aan de leden;
- b.
Eventuele externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;
- c.
Lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers en Rekenkamers (NVRR);
- d.
Eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.
- a.
-
3. De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.
Artikel 8. Monitoring aanbevelingen
De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Artikel 9. Slotbepalingen
-
1. De Verordening Rekenkamer gemeente Wijdemeren 2019 wordt ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.
-
3. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Wijdemeren 2024.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 7 december 2023.
De raad voornoemd,
de griffier,
Drs. E.B. Hörchner
de voorzitter,
Ch.B. Aptroot
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl