Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR710352
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR710352/1
Treasurystatuut 2023 Omgevingsdienst Brabant Noord
Geldend van 21-12-2023 t/m heden
Intitulé
Treasurystatuut 2023 Omgevingsdienst Brabant Noord1. Algemeen
Artikel 1: Doelstellingen financieringsfunctie
De financieringsfunctie dient tot het:
- 1.
Verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- 2.
Bepalen kaders voor het aangaan van financiële verplichtingen/risico’s;
- 3.
Minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 4.
Genereren van informatie ter ondersteuning van het te voeren financieringsbeleid en de af te leggen verantwoording over het gevoerde beleid, en
- 5.
Waarborgen dat de taken en verantwoordelijkheden op het gebied van financiering transparant zijn.
Artikel 2. Uitgangspunten risicobeheer
- 1.
Bij de uitvoering van alle treasury activiteiten dienen de regels en bepalingen van dit treasurystatuut, de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) en de Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof) in acht te worden genomen.
- 2.
De ODBN hanteert een risicomijdend financieringsbeheer.
Artikel 3: Renterisicobeheer
- 1.
De kasgeldlimiet en renterisiconorm worden gehanteerd conform de Wet financiering decentrale overheden.
- 2.
Nieuwe leningen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitsplanning en passen binnen de kaders, bedoeld in het eerste lid.
- 3.
De rente typische looptijd en het renteniveau van een lening wordt zoveel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie.
- 4.
Binnen de kaders, bedoeld in het tweede en het derde lid, streeft de ODBN naar spreiding in de rent typische looptijden van de aangetrokken middelen.
- 5.
De rentevisie wordt jaarlijks vastgesteld, mede aan de hand van de visie van de financierende bank(en) en vastgelegd in de paragraaf financiering.
Artikel 4: Kredietrisicobeheer
De ODBN zet slechts middelen uit hoofde van financiering uit bij de rijksoverheid in de vorm van Schatkistbankieren.
Artikel 5: Intern liquiditeitsrisicobeheer
- 1.
De ODBN beperkt haar liquiditeitsrisico’s door haar financieringsactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitsplanning met een looptijd tot één jaar, alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal vier jaar met als horizon dertig jaar.
- 2.
De kasgeldlimiet wordt per kwartaal bewaakt.
- 3.
De liquiditeitsplanning wordt elk kwartaal geactualiseerd.
Artikel 6: Valutarisicobeheer
De ODBN sluit valutarisico’s uit door uitsluitend leningen aan te gaan en middelen uit te zetten in de Europese geldeenheid, de euro.
2. Financiering
Artikel 7: Financiering
- 1.
Financieringen worden uitsluitend aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;
- 2.
Externe financiering wordt enkel aangetrokken ter financiering van de geplande investeringen en herfinanciering van bestaande schulden, waarbij rekening wordt gehouden met de liquiditeitsplanning en het aantrekken van financiering tegen de meest gunstige voorwaarden en condities.
- 3.
Het aangaan van leningen met het enkele doel de aangetrokken gelden tegen een hoger rendement uit te zetten is niet toegestaan;
- 4.
De looptijd van aantrekkingen wordt zoveel mogelijk afgestemd op de economische levensduur van de te financieren objecten.
- 5.
Financiering mag worden aangetrokken bij erkende financiële instellingen die ten minste een AA-rating hebben volgens erkende internationale ratingbureaus.
- 6.
Bij het aantrekken van financiering worden minimaal twee offertes opgevraagd (waarvan minimaal één bij een publieke sectorbank) en de meest gunstige wordt geselecteerd op basis van voorwaarden en rentetarieven.
Artikel 8: Uitzettingen
- 1.
Overtollige liquide middelen boven het berekende drempelbedrag volgens de regeling schatkistbankieren decentrale overheden, worden aangehouden bij ’s Rijks schatkist.
- 2.
De ODBN mag geen leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” verstrekken.
- 3.
Voor de uitzetting tot aan het zogenaamde drempelbedrag wordt de rekening-courant gehanteerd.
- 4.
Uitzettingen in aandelen zijn niet toegestaan.
Artikel 9: Betalingsverkeer
- 1.
Om de kosten van het geldstromenbeheer te minimaliseren worden de geldstromen (inkomsten en uitgaven) zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Hierbij wordt erop toegezien dat de beschikbaarheid van korte financieringsmiddelen altijd voldoende is om te garanderen dat de betalingsverplichtingen tijdig en volledig kunnen worden nagekomen.
- 2.
Ten einde de verwerkingskosten te minimaliseren loopt het betalingsverkeer van de ODBN in beginsel alleen elektronisch via de huisbankier.
- 3.
Iedere betaaltransactie wordt door minimaal twee functionarissen uitgevoerd, in lijn met het vier-ogen-principe en de principes van functiescheiding, waarbij taken zodanig verdeeld zijn dat geen enkele medewerker een proces van begin tot eind kan uitvoeren zonder controle van een ander.
- 4.
De aanwijzing van de functionarissen geschiedt op basis van de geldende mandaatregeling, waarbij tevens de vervanging is geregeld.
- 5.
Er wordt jaarlijks een interne controle uitgevoerd op de betalingsprocedures om naleving van de richtlijnen te verzekeren.
3. Relatiebeheer
Artikel 10: Relatiebeheer
- 1.
De Treasurer is namens de ODBN verantwoordelijk voor de contacten met de huisbankier en overige financiële instellingen.
- 2.
Bankrelaties en hun bancaire condities worden ten minste eens in de vijf jaar beoordeeld;
- 3.
Financiële instellingen, te weten krediet-, beleggings-, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen, dienen onder Nederlands toezicht te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer;
- 4.
Instellingen als bedoeld onder 3 voldoen minimaal aan de AA-rating;
- 5.
Tussenpersonen dienen onder toezicht te staan van de Autoriteit Financiële Markten.
4. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Artikel 11: Verantwoordelijkheden en taken
- 1.
Algemeen bestuur.
- a.
Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, globale richtlijnen en limieten middels de financiële verordening van de ODBN;
- b.
Het vaststellen van de treasuryparagraaf in de begroting en de jaarrekening van de ODBN;
- c.
Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering van dat beleid;
- d.
Het evalueren en als gevolg daarvan bijstellen, indien nodig, van het treasurybeleid.
- a.
- 2.
Dagelijks Bestuur.
- a.
Het opstellen van een treasurystatuut (vaststelling door het Algemeen Bestuur);
- b.
Het uitvoeren van het treasurybeleid zoals vastgelegd in het treasurystatuut en/of de paragraaf Treasury;
- c.
Informeren Algemeen Bestuur van voortgang van de uitvoering van het voorgestelde beleid. Het dagelijks bestuur rapporteert hieromtrent middels het planning- en control instrumentarium.
- a.
- 3.
Directeur Bedrijfsvoering
- a.
Legt verantwoording af aan het Dagelijks Bestuur over de uitvoering van het treasurybeheer;
- b.
Het opzetten van administratieve richtlijnen op het gebied van de treasury;
- c.
Het aanwijzen van de functionarissen betalingsverkeer (en vervangers);
- d.
Het opstellen en actualiseren van een liquiditeitenbegroting;
- e.
Advisering treasurybeleid in het algemeen
- a.
- 4.
Treasurer
- a.
Aantrekken van benodigde financiële middelen op de korte en lange termijn;
- b.
Beheren van de leningenportefeuille en zorgdragen voor herfinancieringen;
- c.
Beheer van overtollige liquide middelen;
- d.
Identificeren en monitoren van financiële risico’s (rente-, koers-, kredietrisico’s);
- e.
Opstellen en bijhouden van een liquiditeitsprognose;
- f.
Zorgdragen voor voldoende liquide middelen om aan betalingsverplichtingen te kunnen voldoen;
- g.
Monitoren van de bankrelaties en bankcondities;
- h.
Coördineren en controleren van het betalingsverkeer;
- i.
Zorgdragen voor een efficiënt betalingsproces;
- j.
Monitoren van bankkosten;
- k.
Bijhouden en rapporteren over de naleving van het treasurystatuut;
- l.
Adviseren over marktontwikkelingen;
- m.
Bijhouden en rapporteren over de naleving van het treasurystatuut;
- n.
Adviseren over financiële producten en marktontwikkelingen.
- a.
- 5.
Financiële administratie
- a.
Registratie opgenomen en verstrekte leningen en garanties;
- b.
Verzorgen van het betalen van rente en aflossing van opgenomen geldleningen;
- c.
Innen van rente- en aflossingsverplichtingen op verstrekte geldleningen.
- a.
- 6.
Accountant
- a.
Vaststellen of de preventieve maatregelen worden nageleefd en de administratieve vastlegging een juiste, volledige en tijdige weergave is van de stand van zaken op enig moment.
- b.
Controle op de mate waarin de treasury haar doelen realiseert.
- a.
Artikel 12. Bevoegdheden
Taak |
Autorisatie |
Uitvoering |
Financiering |
||
Aantrekken van kasgeldleningen (looptijd < 1 jaar) |
Directeur Bedrijfsvoering |
Treasurer |
Aantrekken langlopende geldleningen (> 1 jaar) |
Dagelijks bestuur |
Directeur Bedrijfsvoering |
Liquiditeitenbeheer |
||
Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen |
Directeur Bedrijfsvoering |
Financiële administratie |
Vaststellen/wijzigen bankcondities |
Directeur Bedrijfsvoering |
Financiële administratie |
Aangaan nieuwe bankrelaties |
Directeur Bedrijfsvoering |
Treasurer |
Betalingsverkeer |
||
Verrichten betaalopdrachten |
Budgethouder |
Financiële administratie |
Selecteren betaalinstrumenten |
Directeur Bedrijfsvoering |
Financiële administratie |
Autorisaties verrichten betaaltransacties |
Directeur Bedrijfsvoering |
Financiële administratie |
5. Informatievoorziening
Artikel 13. Operationele en verantwoordingsinformatie
Informatie |
Verstrekker |
Ontvanger |
Frequentie |
Treasurystatuut |
Dagelijks bestuur |
Algemeen Bestuur |
1x per bestuursperiode |
Treasuryparagraaf |
Dagelijks bestuur |
Algemeen Bestuur |
begroting en jaarrekening |
Liquiditeitenbegroting |
Treasurer |
Manager Financiën |
Jaarlijks |
Financiële informatie |
Directeur Bedrijfsvoering |
Dagelijks/Algemeen Bestuur |
planning en control cyclus |
6. Slotbepalingen
Artikel 14. Hardheidsclausule
In gevallen waarin bij de uitvoering dit statuut niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur.
Artikel 15. Rechtspositie treasurystatuut
Het treasurystatuut is geschreven als uitwerking van artikel 15 uit de “Financiële verordening Omgevingsdienst Brabant Noord 2023”.
Artikel 16. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit Treasurystatuut treedt in werking daags na bekendmaking.
- 2.
Het ‘Treasurystatuut Omgevingsdienst Brabant Noord 2013” wordt daarmee ingetrokken.
- 3.
Dit statuut wordt aangehaald als: “Treasurystatuut Omgevingsdienst Brabant Noord”.
Ondertekening
Bijlage I: definities
Derivaten: financiële instrumenten zoals swaps, opties en futures die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen en obligaties zijn;
Financiering: het aantrekken van benodigde financiële middelen;
Geldstromenbeheer: de activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren tussen de organisatie en derden;
Kasgeldlimiet: de wettelijke begrenzing van de omvang van de korte financiering (korter dan een jaar) tot een percentage van de totale lasten van de begroting; Hiermee wordt rentererisico op korte financieringen voorkomen;
Kredietrisico: de risico’s op een waardedaling van een vordering als gevolg van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij;
Liquiditeitsplanning: een gestructureerd overzicht van de toekomstige kasstromen ingedeeld naar tijdseenheid;
Liquiditeitsrisico: de risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen;
Publieke sectorbank: Een bank waarvan de aandeelhouders uitsluitend deel uitmaken van de Nederlandse publieke sector;
Rating: een oordeel over de kredietwaardigheid van een organisatie;
Renterisico: het gevaar van ongewenste veranderingen van de financiële Resultaten van de organisatie door rentewijzigingen van leningen met een looptijd van één jaar of langer; impact van rentewijzigingen op de rentelasten van de gemeente;
Renterisiconorm: een bedrag ter grootte van een door de minister vastgesteld percentage van de totale vaste schuld bij aanvang van een jaar;
Rentetypische looptijd: het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de geldleningsvoorwaarden sprake is van een constante rentevergoeding, die door de verstrekker van de geldlening niet kan worden beïnvloed;
Rentevisie: de toekomstverwachting over de renteontwikkeling;
Saldobeheer: het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen;
Schatkistbankieren: het verplicht aanhouden van overtollige liquide middelen en beleggingen bij het ministerie van Financiën, door gemeenten, provincies, waterschappen en door hen aangegane gemeenschappelijke regelingen, waarvan de middelen beschikbaar blijven voor de uitoefening van de publieke taak;
Financieringsbeheer: het inzichtelijk maken van huidige en toekomstige risico’s binnen financieringsprocessen en deze te beheersen, te verminderen en te spreiden;
Financieringsfunctie: alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De financieringsfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, financiering, saldobeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;
Financierings-paragraaf: de paragraaf in de begroting en jaarrekening waarin het beleid voor het komende jaar wordt vastgelegd, respectievelijk waarin de verantwoording wordt afgelegd van de realisatie van het voorgenomen beleid
Uitzetting: het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan het rijk (schatkistbankieren) of lagere overheden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl