Verordening op de rekenkamer van de gemeente Boekel 2024

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening op de rekenkamer van de gemeente Boekel 2024

De raad van de gemeente Boekel;

gelezen het voorstel van van het Presidium 24 oktober 2023;

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, in het bijzonder Hoofdstuk IVB. De rekenkamerfunctie, en artikel 84, Andere commissies van de raad;

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende

VERORDENING OP DE REKENKAMER VAN DE GEMEENTE BOEKEL 2024

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    Rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Boekel;

  • c.

    Voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer;

  • d.

    Secretaris: secretaris van de rekenkamer;

  • e.

    Klankbordgroep: aanspreekpunt voor de rekenkamer bestaande uit raads- en/of burgerraadsleden van de gemeente Boekel;

  • f.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel;

  • g.

    Gemeenschappelijke regeling: regeling op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Artikel 2 Samenstelling rekenkamer

  • 1. De rekenkamer bestaat uit twee externe leden, waaronder de voorzitter.

Artikel 3 Benoeming leden rekenkamer

  • 1. De raad benoemt twee externe leden, onder wie de voorzitter, van de rekenkamer voor de wettelijke termijn van 6 jaar.

  • 2. Een lid van de rekenkamer kan eenmaal voor een periode van zes jaren worden herbenoemd;

  • 3. Als binnen de rekenkamer een vacature gaat ontstaan, doet de rekenkamer daarvan zo spoedig mogelijk mededeling aan de raad.

  • 4. De raad start zo spoedig mogelijk de procedure tot vervulling van de vacature, waarbij de klankbordgroep fungeert als benoemingsadviescommissie voor de raad. Het niet-aftredende lid van de rekenkamer is daarvan adviserend lid.

Artikel 4 De voorzitter

  • 1. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 2. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de ambtelijk secretaris van de rekenkamer.

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit

  • 1. Indien zich een van de gronden voor ontslag of non-activiteit voordoet als bedoeld in de artikelen 81c en 81d van de wet, of indien zich een onverenigbaarheid van functies voordoet als genoemd in artikel 81f van de wet, doet de rekenkamer daarvan terstond mededeling aan de raad.

  • 2. Het presidium adviseert hierover indien nodig de raad.

Artikel 6 Financiële middelen

  • 1. De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting door de raad beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamer stelt elk jaar voor 1 april een openbaar verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Hierin verantwoordt de rekenkamer de baten en lasten van het vorige begrotingsjaar, zoals bedoeld in artikel 185 lid 4 Gemeentewet.

Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden en van reiskosten van de leden van de rekenkamer

  • 1. De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer. Dat is een vast bedrag per vergadering van € 176,00.

  • 2. De leden van de rekenkamer hebben tevens recht op een vergoeding van € 89,00 per uur

    • -

      voor het bijwonen van andere vergaderingen en bijeenkomsten dan die van de rekenkamer, mits deelname daaraan tevoren door de rekenkamer is geaccordeerd; en

    • -

      voor het schrijven van onderzoeksopzetten en onderzoeksrapportages, voor het doen van feitelijk onderzoek en voor begeleiding van externe onderzoekers, een en ander binnen de door de rekenkamer tevoren vastgestelde onderzoeksopzet met bijbehorende begroting.

  • 3. De leden van de rekenkamer hebben recht op een vergoeding van de reiskosten voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer.

  • 4. De leden van de rekenkamer hebben recht op een vergoeding van de reiskosten voor het bijwonen van andere vergaderingen en bijeenkomsten dan die van de rekenkamer, mits deelname daaraan tevoren door de rekenkamer is geaccordeerd.

  • 5. Hiervoor genoemde vergoedingen worden uitbetaald op basis van maandelijkse declaraties.

  • 6. Bovengenoemde vergoedingen worden geïndexeerd op grond van door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties bij AMvB vast te stellen verhogingen en worden afgerond in euro’s.

  • 7. De uitbetalingen zijn bruto tenzij anders bepaald.

  • 8. Hiervoor genoemde vergoedingen komen ten laste van het in het eerste lid van artikel 6 bedoelde budget.

Artikel 8 Ambtelijk secretariaat

  • 1. De rekenkamer wordt bijgestaan door de griffie. De griffier wijst hiertoe een ambtelijk secretaris aan in overleg met de werkgeverscommissie.

  • 2. De ambtelijk secretaris ondersteunt de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken en vormt de verbinding tussen de rekenkamer, extern in te huren onderzoeker(s) en de ambtelijke organisatie.

  • 3. De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

Artikel 9 Klankbordgroep

  • 1. De klankbordgroep bestaat uit minimaal twee raadsleden en maximaal vier raadsleden, die voor een raadsperiode worden benoemd door de raad.

  • 2. De leden van de klankbordgroep dienen als eerste aanspreekpunt namens de raad voor de rekenkamer.

  • 3. De Klankbordgroep overlegt minimaal twee keer per jaar met de rekenkamer over de werkzaamheden van de rekenkamer. In dit overleg komen onder andere aan de orde de contacten tussen de rekenkamer en de raad, de voortgang van de onderzoeken en de onderwerpselectie.

Artikel 10 Taak en werkwijze rekenkamer

  • 1. De rekenkamer heeft als taak het uitvoeren van onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid en beheer. De uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek vindt plaats volgens een door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De rekenkamer kan, met inachtneming van het beschikbare budget conform artikel 6, lid 1, één of meer leden belasten met het uitvoeren van onderzoek dan wel het onderzoek uitbesteden aan externen.

  • 3. De rekenkamer stelt een Reglement van Orde vast en brengt dit ter kennis van de raad en het college. Dit wordt ook openbaar gemaakt op de website of webpagina van de rekenkamer.

  • 4. De rekenkamer stelt een Onderzoeksprotocol vast en brengt deze ter kennis van de raad en het college. Deze wordt ook openbaar gemaakt op de website of webpagina van de rekenkamer.

  • 5. In het Onderzoeksprotocol worden in elk geval de volgende zaken geregeld:

    • -

      gehanteerde selectiecriteria voor onderzoeksonderwerpen;

    • -

      onderzoeksaanpak en wijze van rapporteren;

    • -

      samenwerking en afspraken met college en ambtelijke organisatie, inclusief ambtelijke en bestuurlijke hoor en wederhoor op concept-rapporten;

    • -

      het overleg van rekenkamer en raad over het aandragen van onderzoekssuggesties, de raadsbehandeling van rekenkamerrapporten, de bruikbaarheid van rekenkamerrapporten, de periodieke evaluatie van de rekenkamer, de procedure voor de voordracht voor (her)benoeming van rekenkamerleden en de betrokkenheid daarbij van de raad, en alle andere relevante gespreksonderwerpen;

    • -

      onderzoeksprogrammering, jaarplan en jaarverslag.

  • 6. De rekenkamer vergadert in beslotenheid. De rekenkamer kan daarnaast openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 11 Onderzoeksprogrammering en onderzoeksplannen

  • 1. De rekenkamer stelt jaarlijks een onderzoeksprogramma inclusief kostenraming vast en brengt dit ter kennis van de raad en het college.

  • 2. De rekenkamer informeert de raad en het college over het onderzoeksplan voor een voorgenomen onderzoek.

  • 3. De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, motiveert zij die keuze.

Artikel 12 Bevoegdheden en bereik van onderzoeken

  • 1. De rekenkamer is bevoegd, zowel schriftelijk als mondeling, alle relevante informatie te verzamelen die zij in het belang van het onderzoek noodzakelijk en wenselijk acht. De rekenkamer kan de ambtelijk secretaris, onderzoekers en deskundigen die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan, machtigen tot het inwinnen van deze inlichtingen en het verzamelen van deze informatie. De leden van het gemeentebestuur en degenen die in opdracht van de gemeente werkzaamheden verrichten zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn juist en volledig te verstrekken.

  • 2. Het werkterrein van de rekenkamer strekt zich uit over alle gemeentelijke instellingen en organisatieonderdelen inclusief gemeenschappelijke regelingen, privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden en private organisaties met inkooprelaties.

  • 3. De rekenkamer stelt de ambtelijke organisatie van de gemeente in de gelegenheid om, binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, het concept-onderzoeksrapport te controleren op feitelijke onjuistheden en haar bevindingen aan de rekenkamer kenbaar te maken.

Artikel 13 Rapportage en raadsbehandeling

  • 1. De rekenkamer rapporteert, in overeenstemming met artikel 185 Gemeentewet, schriftelijk over de uitgevoerde onderzoeken, inclusief eventuele aanbevelingen aan raad, college of andere partijen binnen of buiten het gemeentebestuur.

  • 2. De definitieve rapporten worden door de rekenkamer voor behandeling aangeboden aan de raad en openbaar gemaakt.

  • 3. De raad agendeert het rapport voor behandeling en kan de rekenkamer uitnodigen voor een toelichting.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

  • 2. De Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Boekel, vastgesteld bij raadsbesluit van 13 oktober 2005 wordt ingetrokken.

Artikel 15 Citeertitel

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de rekenkamer gemeente Boekel 2024”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld te Boekel op 14 december 2023

DE RAAD VAN DE GEMEENTE BOEKEL

de griffier,

mr. J.I.M. le Comte

de voorzitter,

C.J.M. van den Elsen