Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening Burgerparticipatie Wmo-platform Someren

Geldend van 12-04-2007 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening Burgerparticipatie Wmo-platform Someren

De raad van de gemeente Someren;-

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 februari 2007,

gelet op het amendement van de fractie PS/PvdA en zoals aangenomen in de raadsvergadering van 28 maart 2007

gelet op de verplichtingen op basis van de artikelen 9,1 1, en 12 van de WMO en gelet op artikel 150 van de Gemeentewet

-BESLUIT:-

Vast te stellen de navolgende Verordening Burgerparticipatie WMO-platform Someren:

Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet:

  • de Wet maatschappelijke ondersteuning

  • b.

    Wmo-platform:

  • het Wmo-Platform Someren bestaande uit kiesgerechtigde leden; één lid per lokale vrijwilligers- en belangenorganisatie

  • c.

    dagelijks bestuur (DB):

  • het dagelijkse bestuur van het Wmo-platform

  • d.

    professionele ondersteuning:

  • ondersteuning aan het DB en Wmo-platform, door het Wmo platform zelf te selecteren en te contracteren en een ambtenaar van de gemeente Someren.

  • e.

    werkgroepen;

  • groepen bestaande uit leden van het Wmo-platform, personen uit de achterban van de vrijwilligersorganisaties of niet-georganiseerde burgers die worden aangezocht op persoonlijke titel vanwege zijn of haar deskundigheid of betrokkenheid, die onderwerpen bespreken die in het Wmo-platform aan de orde zijn gesteld.

  • f.

    burger- en cliëntenparticipatie:

  • een proces waarbij gemeente, betrokken cliënten/burgers en eventuele externe deskundigen via een open houding naar elkaar en een vooraf afgesproken aanpak samen vorm en inhoud geven aan (delen van) plannen of beleid. Het proces is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid en het verhogen van draagvlak voor het nemen van beslissingen.

  • g.

    compensatieplicht:

  • de gemeente compenseert een persoon met beperkingen zodanig dat deze in staat is zelfstandig een huishouden te voeren, zich kan verplaatsen in en om de woning, beschikt over vervoersmogelijkheden, andere mensen kan ontmoeten en sociale verbanden aan kan gaan

  • h.

    ICF- classificatie:

  • Internationale classification of functioning, disability and health. Internationale standaardtaal die het menselijk functioneren beschrijft vanuit het perspectief van het lichamelijk functioneren, vanuit deelname aan activiteiten én maatschappelijk leven

  • i.

    raad:

  • de gemeenteraad van de gemeente Someren

  • j.

    college:

  • college van Burgemeester en Wethouders

  • k.

    gemeente:

  • gemeente Someren

  • 2.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis die de wet daaraan toekent.

Hoofdstuk 2 Het WMO-platform

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    Het Wmo-platform bestaat uit vertegenwoordigers van lokale vrijwilligers- en belangenbehartigingsorganisaties die de belangen behartigen van (potentiële) vragers op het gebied van de Wmo. Deze vertegenwoordigers dienen woonachtig te zijn in Someren.

  • 2.

    Van alle betrokken organisaties is er een vaste vertegenwoordiger die zitting heeft in het Wmo-platform. Tevens stelt elke zitting hebbende organisatie een plaatsvervanger beschikbaar, die bij afwezigheid van de eerste zitting heeft in het Wmo-platform.

  • 3.

    Uitbreiding van het Wmo-platform wordt door een gewone meerderheid van de kiesgerechtigde leden bepaald.

  • 4.

    Niet-georganiseerde burgers kunnen via het DB betrokken worden bij de activiteiten van het Wmo-platform door middel van inbreng van meningen en/of deelname aan werkgroepen op basis van deskundigheid of betrokkenheid.

  • 5.

    In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Een lid dat tussentijds is benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij/zij is benoemd, zou hebben moeten aftreden.

Artikel 3. WMO-platform

  • 1.

    Elke vertegenwoordigende organisatie zal zelf zorg moeten dragen voor een goede achterbanraadpleging en vertegenwoordiging.

  • 2.

    Het Wmo-platform adviseert aan het college over knelpunten in de praktische uitvoering van het Wmo-beleid van de gemeente en fungeert als vertegenwoordiger van de ervaringsdeskundigen.

  • 3.

    Het Wmo-platform wordt geïnformeerd en geraadpleegd over alle handelingen/acties en adviezen van het DB.

Artikel 4. Dagelijks bestuur

  • 1.

    Het Wmo-platform kent een dagelijks bestuur dat bestaat uit een voorzitter, een secretaris en vier leden.

  • 2.

    Voor de benoeming van de leden van het Dagelijks bestuur worden personen uit de organisaties, die vertegenwoordigd zijn in het Wmo-platform, als kandidaat voorgedragen. De kiesgerechtigde leden in het Wmo-platform kiezen uit deze kandidaten het Dagelijks Bestuur.

  • 3.

    De leden van het DB vertegenwoordigen de collectieve wensen van het Wmo-platform en niet die van hun eigen organisatie.

  • 4.

    Het DB roept het Wmo-platform bijeen, informeert en bereidt voor op beslispunten en aandachtspunten betreffende de Wmo.

  • 5.

    Het DB is, namens het Wmo-platform, de directe gesprekspartner voor de gemeente.

  • 6.

    Het DB onderhoudt contacten met andere organisaties en burgers die aansluiten bij de doelstelling van het Wmo-platform.

  • 7.

    Het DB zorgt voor een goede dagelijkse gang van zaken binnen het Wmo-platform.

  • 8.

    Het DB voert alle handelingen/acties en adviezen uit die zich terloops aandienen. Het DB legt hiervan achteraf verantwoording af aan het Wmo-platform.

  • 9.

    Het DB activeert betrokken organisaties om alle aspecten rond de Wmo optimaal aan te pakken.

  • 10.

    Het DB kan besluiten bij het overleg met de gemeente anderen te betrekken, wel of geen lid van het Wmo-platform, op basis van deskundigheid of bijzondere betrokkenheid.

  • 11.

    De leden van het DB zijn niet tevens:

    • a.

      door of vanwege het gemeentebestuur van Someren aangesteld of daaraan ondergeschikt

    • b.

      lid van de gemeenteraad of van het college van de gemeente Someren;

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    Het voorzitterschap wordt bekleed door een voorzitter, die met een gewone meerderheid gekozen wordt door de kiesgerechtigde leden. De leden kunnen kiezen uit personen die zich voor deze functie kandidaat hebben gesteld.

  • 2.

    De voorzitter bekleedt geen bestuursfunctie binnen de eigen of andere organisatie, heeft bestuurlijke kwaliteiten en affiniteit met de Wmo, en is bij voorkeur woonachtig in Someren.

  • 3.

    De voorzitter kan afkomstig zijn van een vrijwilligers- en/of belangenbehartigingsorganisatie. Als zij of hij afkomstig is van een vrijwilligers- en/of belangenorganisatie organisatie relevant voor het Wmo-platform, dan levert deze organisatie een extra vaste vertegenwoordiger in het Wmo-platform.

  • 4.

    De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 5.

    De vergaderingen van het Wmo-platform en het DB worden voorgezeten door de voorzitter.

  • 6.

    De uitgaande stukken worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 7.

    Indien de voorzitter verhinderd is, neemt de secretaris de zaken waar onder dezelfde condities als de voorzitter.

  • 8.

    De voorzitter is niet tevens

    • a.

      door of vanwege het gemeentebestuur van Someren aangesteld of daaraan ondergeschikt;

    • b

      lid van de gemeenteraad of van het college van de gemeente Someren

Artikel 6 Secretaris

  • 1.

    De secretaris is afkomstig van een vrijwilligers- en/of belangenbehartigingsorganisatie die vertegenwoordigd is in het Wmo-platform.

  • 2.

    De secretaris wordt met een gewone meerderheid gekozen door het DB. Het DB kan kiezen uit personen die zich voor deze functie kandidaat hebben gesteld.

  • 3.

    De vergaderingen worden geïnitieerd door de secretaris en in samenwerking met de voorzitter en professionele ondersteuner voorbereid.

  • 4.

    De secretaris heeft wel stemrecht.

  • 5.

    De secretaris draagt zorg voor de verspreiding van relevante stukken.

  • 6.

    De secretaris is niet tevens

    • a.

      door of vanwege het gemeentebestuur van Someren aangesteld of daaraan ondergeschikt

    • b.

      lid van de gemeenteraad of van het college van de gemeente Someren

Artikel 7 Professionele ondersteuner

  • 1.

    De ondersteuner neemt deel aan de vergaderingen van het DB en van het Wmo-platform en ondersteunt met name de secretaris bij de vergaderingen.

  • 2.

    De vergaderingen van het Wmo-platform worden genotuleerd door de professionele ondersteuner.

  • 3.

    De ondersteuner voorziet het DB en het Wmo-platform van relevante stukken op het gebied van de Wmo ter voorbereiding op de vergaderingen.

  • 4.

    De ondersteuner onderhoudt contacten met regionale en lokale belangenorganisaties en de gemeente en houdt het DB en het Wmo-platform op de hoogte van de ontwikkelingen.

  • 5.

    De ondersteuner geeft advies over de stabiliteit en continuïteit van het Wmo-platform.

  • 6.

    De ondersteuner dient gezien te worden als toegang tot kennis over de Wmo-wetgeving, nationale - , regionale - en lokale ontwikkelingen op het gebied van de Wmo-uitvoering

  • 7.

    De ondersteuner heeft een onafhankelijke positie en geen stemrecht.

  • 8.

    De ondersteuner is niet tevens:

    • a.

      door of vanwege het gemeentebestuur van Someren aangesteld of daaraan ondergeschikt.

    • b.

      lid van de gemeenteraad of van het college van de gemeente Someren.

Artikel 8 Gemeenteambtenaar

  • 1

    De gemeente Someren stelt een ambtenaar als contactpersoon beschikbaar voor het Wmo-platform.

  • 2.

    De gemeenteambtenaar wordt uitgenodigd voor de vergaderingen op verzoek van het Wmo-platform.

  • 3.

    De gemeenteambtenaar stelt tijdig relevante documenten ter beschikking van de Wmo-platform.

  • 4.

    De gemeenteambtenaar maakt op verzoek van het Wmo-platform samenvattingen van beleidsstukken en formuleert vragen zodanig dat het Wmo-platform in staat wordt gesteld deze te beantwoorden om tot een advies te kunnen komen.

  • 5.

    De gemeenteambtenaar is tevens het ambtelijke aanspreekpunt voor de communicatie met het Wmo-platform.

Artikel 9 Zittingsduur en beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    De zittingsduur van een lid van het Wmo-platform bedraagt vier jaar, gerekend vanaf de datum van ingang van zijn benoeming. De eerste vergadering na installatie van de Wmo-platform geldt als ingangsdatum. De leden zijn na het verstrijken van één volledige zittingsduur onmiddellijk herbenoembaar voor maximaal nog één zittingsperiode.

  • Voor het Wmo-platform wordt een rooster van aftreden opgesteld.

  • Van nieuwe organisaties, waarvan na de start van het Wmo-platform een lid wordt benoemd, zijn de betrokken leden vier jaar vanaf de datum van hun benoeming aftredend.

  • 2.

    Het lidmaatschap eindigt door:

    • a.

      het verstrijken van de zittingsduur

    • b.

      het vervallen van de hoedanigheid van vertegenwoordiger van een vrijwilligers- en belangenbehartigingsorganisatie, die in de Wmo-platform zitting heeft

    • c.

      aftreden op eigen schriftelijk verzoek

    • d.

      onder curatele stelling

    • e.

      Overlijden

    • f.

      opzeggen van het vertrouwen door een gewone meerderheid van de zitting hebbende leden

Hoofdstuk 3 Doel, taken en rechten van het Wmo-platform

Artikel 10 Doelstelling Wmo-platform

De doelstelling van het Wmo-platform is:

Het formuleren van collectieve wensen van vrijwilligers- en belangenorganisaties in de gemeente, die als beleidsvoorstellen en/of adviezen aangeboden worden aan het college op grond waarvan gemeentelijk Wmo-beleid mede wordt vastgesteld.

Artikel 11 Taken Wmo-Platform

Het Wmo-platform heeft tot taak het college gevraagd of ongevraagd te adviseren over het Wmo-beleid. Dit vertaalt zich in een drieledige functie:

  • 1.

    Een beleidsmatige functie: de gemeente streeft ernaar de invulling van het beleid zo dicht mogelijk aan te laten sluiten op de ondersteuningsbehoefte en de zorgvraag. Daarvoor moet er wel voldoende kennis zijn van de praktijk. Het Wmo-platform is in dat kader een belangrijke informatiebron voor de gemeente.

  • 2.

    Een signaleringsfunctie: het Wmo-platform signaleert leemten en knelpunten in beleid en uitvoering (re-actieve beleidsvorming).

  • 3.

    Een idee- en creativiteitsfunctie: het Wmo-platform draagt ideeën aan (pro-actieve beleidsvorming). Dat betekent dat het Wmo-platform niet alleen reageert op beleidsvoorstellen, maar ook zelf voorstellen ter beleidsvorming doet.

Artikel 12 Mate van Inspraak

  • 1.

    Het Wmo-platform wordt betrokken bij het gehele proces van de Wmo-beleidsvorming conform het inventarisatiemodel waarbij advisering en in sommige gevallen coproductie aan de orde is.

  • 2.

    Het Wmo-platform adviseert: de gemeente geeft het Wmo-platform de gelegenheid om problemen aan te dragen en oplossingen te formuleren. De ideeën van het Wmo-platform spelen een volwaardige rol bij de ontwikkeling van beleid. De gemeente verbindt zich in principe aan de resultaten, maar kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan beargumenteerd afwijken.

  • 3.

    Wmo-platform coproduceert: de gemeente komt samen met het Wmo-platform een agenda met betrekking tot specifieke onderwerpen overeen en partijen zoeken samen naar oplossingen. De gemeente verbindt zich in principe aan de oplossingen, maar kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan beargumenteerd afwijken.

  • 4.

    Over de inhoud van beleidsplannen en verordeningen beslist uiteindelijk een bevoegd gemeentelijk orgaan.

Artikel 13 Informatierecht

Het college is verplicht aan het Wmo-platform tijdig alle informatie te verstrekken die deze voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijze nodig heeft. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

Artikel 14 Geheimhoudingsplicht

  • 1.

    Het Wmo-platform neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wetbestuursrecht.

  • 2.

    Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van het college zal het Wmo-platform informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.

Artikel 15 Beleidsterreinen en prestatievelden

  • 1.

    Het Wmo-platform wordt ten minste betrokken bij de voorbereiding en evaluatie van het (meerjarig) WMO-beleidsplan en het beleid met betrekking tot de voorzieningen die onder de reikwijdte van het compensatiebeginsel vallen.

  • 2.

    Daarnaast zal het Wmo-platform betrokken worden bij de voorbereiding en evaluatie van beleid waarbij individuele voorzieningen in het geding zijn, beleid wat daarop van invloed is en/of een directe relatie heeft met individuele voorzieningen.

  • 3.

    Hoofdzakelijk zal het gaan om het beleid op de volgende WMO-prestatievelden:

  • Prestatieveld 1 het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten. Het primaat voor advisering over prestatieveld 1 ligt echter bij de dorps- en wijkraden;

  • Prestatieveld 2 het geven van op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden. Het primaat voor advisering over prestatieveld 2 ligt echter bij de stuurgroep jeugd

  • Prestatieveld 3 het geven van informatie en advies en cliëntenondersteuning

  • Prestatieveld het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers

  • Prestatieveld 5 het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem

  • Prestatieveld 6 het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem ten behoeve van het behoud van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijke verkeer

  • Prestatieveld 7 het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang. Het primaat voor advisering over prestatieveld 7 ligt echter bij de stuurgroep Lokaal gezondheidsbeleid

  • Prestatieveld 8 het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen. Het primaat voor advisering over prestatieveld 8 ligt echter bij de stuurgroep Lokaal gezondheidsbeleid

  • Prestatieveld 9 het bevorderen van verslavingsbeleid. Het primaat voor advisering over prestatieveld 9 ligt echter bij de stuurgroep Lokaal gezondheidsbeleid;

  • 4.

    Het Wmo-platform wordt betrokken bij het Wmo-gemeentelijk beleid op de terreinen wonen, welzijn en zorg voor zover deze geen onderdeel uitmaken van hierboven genoemde prestatievelden. Het gaat hier om de samenhangende wijze waarop de gemeente in haar beleid en verantwoordelijkheden, werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van alle inwoners.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen, vergaderorde en beslissingen

Artikel 16 Werkwijze

  • 1.

    In dit artikel staat de werkwijze beschreven die gebaseerd is op de adviesfunctie van het Wmo-platform. Deze werkwijze laat echter voldoende ruimte om ook de coproducerende functie vorm te geven.

  • 2.

    In het kader van burgerparticipatie vraagt het college het Wmo-platform om advies (re-actieve beleidsvorming) over het gemeentelijk Wmo-beleid. Het Wmo-platform is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college (pro-actieve beleidsvorming).

  • 3.

    Het college vraagt het Wmo-platform in ieder geval om advies bij de onder artikel 15 genoemde beleidsterreinen. Bij enkele prestatievelden zal het college echter eerst de andere adviesorganen - genoemd onder artikel 15 -, dan het Wmo-platform raadplegen. Wel wordt de voorzitter van het Wmo-platform geïnformeerd over de onderwerpen die tussen de andere adviesorganen en het college ter sprake komen. Het eventuele uitgebrachte advies van het Wmo-platform over de prestatievelden 1, 2, 7, 8 en 9 wordt gehoord door het college, die vervolgens het Wmo-platform schriftelijk op de hoogte stelt van haar reactie.

  • 4.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dit houdt in ieder geval in dat het Wmo-platform:

    • -

      Bij nieuw beleid wordt betrokken bij het vaststellen van de hoofdlijnen van het beleid (WMO-prestatievelden);

    • -

      bij evaluatie wordt betrokken bij het vaststellen van vragen die ten grondslag liggen aan evaluatie (vergelijking WMO-prestatievelden).

  • 5.

    Het gemeentebestuur maakt jaarlijks aan de hand van de beleidscyclus in overleg afspraken met het Wmo-platform over:

    • -

      De onderwerpen waarover het Wmo-platform geconsulteerd wordt, die desgewenst ook aangevuld kunnen worden.

    • -

      De wijze en het moment waarop het Wmo-platform in het beleidsvormingsproces wordt betrokken.

    • -

      Het budget van het Wmo-platform.

  • 6.

    In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van het Wmo-platform, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van het Wmo-platform is afgeweken.

  • 7.

    Indien het Wmo-platform meer informatie wenst over een bepaald onderwerp of collectief belang, kan zij deskundigen of aandachtsfunctionarissen (gemeente) uitnodigen bij één van haar bijeenkomsten. Hiervan zal vooral gebruik gemaakt worden als het gaat om pro-actieve beleidsvorming.

  • 8.

    Tussen de wethouder en het Wmo-platform vindt minimaal tweemaal per jaar een overleg plaats.

  • 9.

    De adviezen van het Wmo-platform aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van het Wmo-platform. Minderheidsstandpunten worden op verzoek in het voorstel of advies opgenomen.

Artikel 17 Vergaderfrequentie van het DB en het Wmo-platform

  • 1.

    De vergaderingen van het DB vinden plaats naar gelang noodzakelijk wordt geacht door het DB met een minimum van zesmaal per jaar.

  • 2.

    De vergaderingen van de Wmo-platform vinden minimaal viermaal per jaar plaats.

Artikel 18 Schriftelijke oproeping

De voorzitter roept de leden en eventuele genodigden, tot de vergadering op. De oproeping geschiedt door middel van een tijdige, schriftelijke (per post of per e-mail) uitnodiging waarin de datum, het tijdstip van aanvang, de plaats van de vergadering en de agenda zijn vermeld. Eventuele bijlagen worden bij de agenda gevoegd.

Artikel 19 Agenda

  • 1.

    De agenda voor de vergadering wordt door de voorzitter en het DB in gezamenlijk overleg opgesteld.

  • 2.

    Elk lid heeft het recht schriftelijk agendavoorstellen bij de voorzitter in te dienen, die vervolgens in overleg met de secretaris de punten op de agenda kan zetten.

  • 3.

    De agenda wordt ten minste één week voor de vergadering aan de leden en eventuele genodigden toegezonden.

Artikel 20 Beslissing en advies

  • 1.

    In de vergadering van het DB én het Wmo-platform wordt niet gestemd voordat meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

  • 2.

    Indien ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de voorzitter, onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing.

  • 4.

    Alleen de leden van het Wmo-platform hebben stemrecht.

  • 5.

    De leden van het Wmo-platform stemmen zonder last.

  • 6.

    Indien over een voorstel geen stemming wordt gevraagd is het aangenomen.

  • 7.

    Stemmingen geschieden door middel van handopsteken, tenzij gestemd wordt over personen. In dat geval zal dit schriftelijk geschieden.

  • 8.

    Voor het totstandkomen van een beslissing bij stemming wordt de gewone meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht.

  • 9.

    Indien de stemmen staken in een vergadering is het voorstel niet aangenomen.

  • 10.

    De adviezen van het Wmo-platform aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de gewone meerderheid van het Wmo-platform. Minderheidsstandpunten worden op verzoek in het voorstel of advies opgenomen.

  • 11.

    Indien door of namens het college is verzocht advies uit te brengen, geeft het Wmo-platform hieraan zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen zes weken gevolg

Artikel 21 Verslag

  • 1.

    De professionele ondersteuner stelt in samenwerking met de voorzitter en secretaris van elke vergadering van zowel het DB als het Wmo-platform een verslag op. Dit verslag wordt in de eerstvolgende vergadering van het DB c.q. het Wmo-platform ter vaststelling voorgelegd.

  • 2.

    Voorafgaande aan de vaststelling, bedoeld in het eerste lid, zendt de secretaris het verslag aan de leden van het DB c.q. het Wmo-platform.

Hoofdstuk 5 Faciliteiten en vergoedingen

Artikel 22 Faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt aan het Wmo-platform middelen ter beschikking voor het volgende:

    • a.

      onkostenvergoeding

    • b.

      vergoeding voor deskundigheidsbevordering

    • c.

      aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften

    • d.

      faciliteiten voor kantoorkosten, huur vergaderruimte, correspondentie, telefoon, computergebruik, internetaansluiting;

    • e.

      faciliteiten voor overleg met, en activering van de achterban

    • f.

      faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en PR

    • g.

      overige (incidentele) vergoedingen die het Wmo-platform noodzakelijk acht

  • 2.

    De gemeente stelt een budget beschikbaar voor een professionele ondersteuner voor acht uur per maand.

  • 3.

    De faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.

Artikel 23 Verantwoording

Jaarlijks wordt in het burgerjaarverslag een paragraaf opgenomen over de wijze waarop vorm en inhoud is gegeven aan het recht op burgerparticipatie in relatie tot de Wmo.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 24 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist:

  • 1.

    De voorzitter, indien het de vergaderorde betreft.

  • 2.

    Het college in overleg met het Wmo-platform, over andere aangelegenheden.

Artikel 25 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Burgerparticipatie Wmo-platform Someren’

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
--De raadsgriffier,-- de voorzitter,
--S.H.P.A. Jacobs-- A.P.M. Veltman