Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s 2024

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s 2024

Het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's;

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 17 oktober 2023;

gelet op het bepaalde in de artikelen 110, 113, 115 lid 1, b en c van de Waterschapswet en artikel 13.1a lid 1 en lid 3 Omgevingswet;

BESLUIT:

vast te stellen de Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s 2024

Artikel 1 Aard van de heffing en belastbaar feit

  • a. Onder de naam leges worden rechten geheven voor de door het waterschap verleende diensten.

  • b. Deze diensten zijn omschreven in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 2 Belastingplicht

Belastingplichtig zijn de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst wordt aangevraagd, met dien verstande dat het bedrag wordt gevorderd van één van hen.

Artikel 3 Maatstaf en tarief

  • a. De leges worden geheven naar de maatstaf en het tarief, die zijn opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • b. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van de in de tarieventabel genoemde eenheid als volle eenheid aangemerkt.

Artikel 4 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van aanslag dan wel bij wege van een mondelinge of gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, nota of ander schriftuur.

Artikel 5 Termijnen van betaling

  • 1. De leges moeten worden betaald op het tijdstip waarop de kennisgeving bedoeld in artikel 4 wordt gedaan.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid dient, ingeval de kennisgeving wordt toegezonden, betaling plaats te vinden binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 3. Dit artikel betreft een afwijking van artikel 9, eerste lid, Invorderingswet 1990.

  • 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 6 Vrijstelling

Er worden geen leges geheven voor stukken die worden afgegeven voor educatieve doeleinden.

Artikel 7 Nadere regels door het dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van het waterschap kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de belastingen.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges, geheven voor een dienst als bedoeld in de tabel genoemd in artikel 3, wordt verleend op een verzoek, overeenkomstig artikel 132 van de Waterschapswet.

Artikel 9 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Overgangsbepalingen

De Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s van 1 januari 2002 wordt ingetrokken bij de inwerkingtreding van de Legesverordening waterschap Hunze en Aa’s 2024.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024 of, indien dit op 1 januari 2024 niet het geval is, de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening waterschap Hunze en Aa's 2024”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van het waterschap Hunze en Aa's op 15 november 2023.

De secretaris-directeur,

Harm Küpers

De dijkgraaf,

Geert-Jan ten Brink

Tarieventabel behorende bij Legesverordening Hunze en Aa’s 2024

Hoofdstuk I Verzoeken op grond van de Wet open overheid en de Algemene verordening gegevensbescherming

1.1 Een verzoek als bedoeld in de Wet open overheid

De bedragen voor kopieën zoals die landelijk zijn vastgesteld op grond van artikel 8.6 van die wet. Dit geldt bij 10 of meer dubbelzijdige pagina’s. Voor andere informatiedragers (bijvoorbeeld harde schijven of usb sticks) wordt de kostprijs gehanteerd.

1.2 Een verzoek als bedoeld in de artikelen 13 en 14 van de Algemene verordening gegevensbescherming en het verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is, met name vanwege het repetitieve karakter

Een redelijke vergoeding zoals genoemd in artikel 12, vijfde lid, sub a van de Algemene verordening gegevensbescherming. Voor een redelijke vergoeding wordt aangesloten bij de bedragen genoemd in 1.1 van de tarieventabel.

Hoofdstuk II Advies en instemming (bij meervoudige aanvragen)

2.1 Advies op grond van artikel 16.15 Omgevingswet

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk I van de tarieventabel bedraagt het tarief, als een daartoe aangewezen bestuursorgaan advies als bedoeld in artikel 16.15 Omgevingswet moet uitbrengen, het bedrag van de voorafgaand aan de belastingplichtige, bedoeld in artikel 2 van de verordening, meegedeelde kosten, die blijken uit een begroting die door de heffingsambtenaar is opgesteld. In dit geval wordt een aanvraag of verzoek in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de belastingplichtige ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag of het verzoek voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.2 Instemming op grond van artikel 16.16 Omgevingswet

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk I van de tarieventabel bedraagt het tarief, als een activiteit waarvoor de beslissing op de aanvraag op grond van artikel 16.16 van de Omgevingswet instemming behoeft van een daartoe aangewezen bestuursorgaan, het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot verlenen van de omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door de heffingsambtenaar is opgesteld. In dit geval wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Toelichting op de tarieventabel behorende bij Legesverordening Hunze en Aa’s 2024

Hoofdstuk I Verzoeken op grond van de Wet open overheid en Algemene verordening gegevensbescherming

Voor verzoeken als bedoeld in de Wet open overheid (Woo) zijn in beginsel geen leges verschuldigd. Alleen voor het vervaardigen van kopieën van documenten kunnen eventueel leges in rekening gebracht worden. Hiervoor gelden dan de bedragen die opgenomen zijn in de landelijke Algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 8.6 van de Woo. Om praktische redenen wordt aangesloten bij de landelijke regeling door deze tarieven van toepassing te verklaren. In de landelijke tarieventabel zijn alleen de meest gebruikte formaten (A4 en A3) opgenomen: voor andere informatiedragers (bijvoorbeeld harde schijven of usb sticks) moet de kostprijs gehanteerd worden.

Voor verzoeken als bedoeld in artikel 13 en 14 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn in beginsel geen leges verschuldigd. Er kunnen alleen leges in rekening worden gebracht als het verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is, met name vanwege het repetitieve karakter. Er kan dan een redelijke vergoeding in rekening worden gebracht als bedoeld in artikel 12 lid 5 sub a van de AVG. Een vergoeding moet redelijk zijn in het licht van de administratieve kosten waarmee het verstrekken van de gevraagde informatie of communicatie en het treffen van de gevraagde maatregelen gepaard gaan. Wij sluiten daarvoor aan bij de (minimum)bedragen die genoemd worden in 1.1 van de tarieventabel.

Hoofdstuk II Advies en instemming (bij meervoudige aanvragen)

Onderdelen 2.1 en 2.2 van de tarieventabel hebben betrekking op de situatie waarbij sprake is van een meervoudige aanvraag waarbij een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt ingediend bij het waterschap maar er ook werken of werkzaamheden zijn betrokken die vallen onder de bevoegdheid van een ander bestuursorgaan. Het waterschap zal dan op grond van artikel 16.15 of 16.16 van de Omgevingswet respectievelijk advies of advies met instemming moeten vragen aan dat andere bestuursorgaan. Als dat bestuursorgaan daar kosten voor in rekening brengt aan het waterschap bieden de onderdelen 2.1 en 2.2 van de tarieventabel de mogelijkheid om deze kosten door te berekenen aan de aanvrager.

In beide onderdelen is voor de tariefbepaling gekozen voor de zogenoemde ‘begrotings-constructie’. Dit heeft ermee te maken dat de legesverordening moet voldoen aan de kenbaarheidsvereisten. De belastingschuldige moet de omvang van zijn belastingschuld uit de legesverordening kunnen afleiden. Aangezien de aan het waterschap doorberekende kosten per bestuursorgaan kunnen verschillen, is het niet goed mogelijk om hiervoor een concreet tarief in de legesverordening op te nemen. Met de begrotingsconstructie wordt vóór het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld hoe hoog de betreffende legeskosten zullen zijn. Hiermee zijn de kosten op voorhand duidelijk voor de aanvrager en wordt voldaan aan de kenbaarheidsvereisten en het rechtszekerheidsbeginsel.