Raadsbesluit Verordening op de heffing en invordering van leges 2024

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Raadsbesluit Verordening op de heffing en invordering van leges 2024

De raad van de gemeente Veldhoven;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 oktober 2023, nr. 23.127/ 23bs00161;

overwegende dat de tarieven van de leges moeten worden aangepast om de kostendekking te waarborgen en de gemeentelijke inkomsten op peil te houden;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet en artikel 13.1a van de Omgevingswet;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van leges 2024

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    "dag”:

  • de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week":

  • een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand":

  • het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met (n-1)e in de volgende

  • kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    "jaar":

  • het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar":

  • de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

    • a.

      ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten;

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    • b.

      een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4. Vrijstelling

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.

Artikel 5. Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende legestabel

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid beschouwd

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7. Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving.

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Teruggaaf

Geheel of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2023" van 20 december 2022, nr. 22.111, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2024".

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Veldhoven in zijn openbare vergadering van 7 november 2023.

N. Hoogerbrug-van de Ven M.J.A. Delhez

Griffier voorzitter

Bijlage Tarieventabel, behorende bij lesgesverordening 2024 Gemeente Veldhoven

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

Artikel

Omschrijving

Tarief

Paragraaf 1.1 Burgerlijke stand

Artikel 1.1 Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap

 
 
 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een ander door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

a.

werkdagen

€ 360,00

b.

zaterdagen

€ 575,00

c.

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in de trouwzaal waarbij slechts in algemene bewoordingen op het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt ingegaan op maandagochtend vanaf 9.30 uur

€ 135,00

d.

Het tarief voor een onderzoek naar de geschiktheid om een locatie als trouwlocatie aan te wijzen

€ 200,00

Artikel 1.2 Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk

 
 
 

a.

Werkdagen

€ 360,00

b.

Zaterdagen

€ 575,00

Artikel 1.3 Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap in bijzonder huis

 
 
 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 360,00

Artikel 1.4 Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk in bijzonder huis

 
 
 

1.4.1

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 360,00

Artikel 1.5 Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

 
 
 

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om bij besluit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan te wijzen voor één dag:

 

a.

als beëdiging bij de rechtbank al heeft plaatsgevonden

€ 170,00

b.

als beëdiging bij de rechtbank nog niet heeft plaatsgevonden wordt het onder a genoemde bedrag verhoogd met

€ 170,00

Artikel 1.6 Beschikbaar stellen getuige door gemeente

 
 
 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het door de gemeente beschikbaar stellen van een getuige voor de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige

€ 57,00

Artikel 1.7 Trouwboekje of partnerschapsboekje

 
 
 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje (inclusief uittreksel):

 

a.

de gewone uitvoering (getypt)

€ 57,00

b.

de luxe uitvoering (gekalligrafeerd)

€ 75,00

c.

indien het boekje onder a of b wordt geleverd in een lederen omslag wordt het tarief verhoogd met

€ 23,45

d.

Het tarief bedraagt voor het kalligrafisch bijschrijven van kinderen in een trouwboekje per kind kinderen in een trouwboekje per kind

€ 15,00

Artikel 1.8 Het verstrekken van lijsten

 
 
 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om gedurende één jaar een lijst te verstrekken waarop zijn vermeld:

 

1.8.1.1

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elke op die lijst vermelde aangifte

 

1.8.1.1.1

alle geboorten, toezending:

 
 

per dag

€ 656,00

 

per week

€ 297,00

 

per maand

€ 277,00

1.8.1.1.2

alle overledenen, toezending:

 
 

per dag

€ 154,00

 

per week

€ 69,00

 

per maand

€ 61,00

1.8.1.1.3

Indien geen overzicht wordt verlangd van alle personen, maar van een lager aantal, vindt geen correctie van de tarieven plaats

 

1.8.1.1.4

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar

 
 

alle huwelijksaangiften of afkondigingen, toezending:

 
 

per week

€ 133,00

 

per maand

€ 102,00

1.8.1.1.5

gesloten huwelijken, toezending:

 
 

per week

€ 133,00

 

per maand

€ 323,00

1.8.1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,00

1.8.1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de tarieven zoals opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

 

1.8.1.1.8

Indien toestemming wordt verleend voor het plaatsen van display-kaarten op de publieksbalie, bedraagt het tarief, per jaar, per display

€ 148,00

Paragraaf 1.2 Reisdocumenten

Artikel 9 Paspoorten, Nederlandse identiteitskaart of andere reisdocumenten

 
 
 

1.9.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een reisdocument zijn de tarieven verschuldigd zoals vermeld in artikel 7 van de Paspoortwet en artikel 6 tweede lid van het Besluit paspoortgelden, zoals dit geldt op het moment van de aanvraag, met dien verstande dat de aldaar genoemde tarieven worden afgerond op een veelvoud van € 0,05 naar beneden.

 

1.9.2

Thuisbezorgen reisdocumenten

€ 4,95

Paragraaf 1.3 Rijbewijzen

Artikel 10 Rijbewijzen

 
 
 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 48,15

1.10.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

1.10.3

Het tarief bedraagt voor de afgifte van een “eigen verklaring” (inclusief leges Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen € 39,20)

€ 45,00

1.10.4

Ingeval een eerder verstrekt rijbewijs niet kan worden overlegd, zullen de ter zake verschuldigde leges worden verhoogd met

 

1.10.5

Het tarief bedraagt voor een inlichting uit het Centraal Register Rijbewijzen:

 

1.10.5.1

indien deze mondeling wordt verstrekt

€ 6,65

1.10.5.2

indien deze wordt toegezonden

€ 7,15

1.10.6

Thuisbezorgen rijbewijzen

€ 4,65

Paragraaf 1.4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Artikel 1.11 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 
 
 

1.11.1.1.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3. en 1.4.4., wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

a.

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

€ 14,00

b.

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking via het digitale kanaal

€ 9,10

1.11.3

tot het op geautomatiseerde wijze verzamelen en vastleggen van inlichtingen, op de door de verzoeker aangeleverde magnetische banden of schijven:

 

a.

voor 2.500 inlichtingen of minder

€ 399,70

b.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan tot 5.000 inlichtingen

€ 20,50

c.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan tot 10.000 inlichtingen

€ 16,35

d.

Voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan boven de 10.000 inlichtingen

€ 16,35

1.11.4

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media of schriftelijk, bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 15,35

1.11.4.1

Voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan boven de 10.000 inlichtingen

€ 16,35

1.11.5

Het tarief bedraagt:

 

a.

voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,00

b.

indien voor de gevraagde selectie inlichtingen een computerprogramma moet worden vervaardigd, worden de onder 11.5.1 genoemde tarieven verhoogd met

€ 471,50

 

Indien een computerprogramma moet worden vervaardigd, wordt dit vooraf aan betrokkene medegedeeld

 

c.

voor een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingen register of de gemeentelijke beperkingen registratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die wet

€ 14,45

Paragraaf 1.5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Artikel 12 Kiezersregister

 

Gereserveerd

 

Paragraaf 1.6 Verstrekkingen op grond van de AVG

Artikel 1.13 AVG

 

vervallen

 

Paragraaf 1.7 Bestuursstukken

Artikel 14 Gereserveerd

 
 
 

Paragraaf 1.8 Vastgoedinformatie

Artikel 15 Vastgoedinformatie

 
 
 

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verrichten van nasporingen in het kadaster

 

1.15.1.1

voor kadastrale informatie, per object of per adres

€ 14,80

1.15.1.2

voor hypothecaire informatie, per object of per adres

€ 14,80

1.15.1.3

voor informatie uit akten, per akte

€ 14,80

1.15.1.4

voor informatie uit een kadastrale kaart, inclusief kopie op formaat A3 of A4, per object met uitzondering van een kadastrale kaart t/m A3-formaat ten behoeve van het indienen van een melding of een aanvraag voor een vergunning voor het organiseren van een evenement

€ 14,80

1.15.2

Het tarief voor een enkele bevraging (één perceel/stuk grond) uit het geautomatiseerde bodeminformatiesysteem bedraagt per perceel

€ 30,40

1.15.2.1

Het tarief voor een digitale hardcopy (dump) van een gedeelte of het gehele bodeminformatiesysteem bedraagt

€ 182,50

Paragraaf 1.9 Overige publiekszaken

Artikel 16 Overige publiekszaken

 
 
 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.16.2

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent gedrag (inclusief kosten Rijk € 22,55)

€ 41,35

1.16.3

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 14,00

1.16.4

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 9,35

Paragraaf 1.10 Gemeentearchief

Artikel 17 Naspeuringen in het gemeentearchief

 
 
 

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,00

Artikel 18 Afschrift of uittreksel gemeentearchief

 
 
 

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.18.1.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 

1.18.1.2

Een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 23,00

Artikel 19 Afschrift of kopieën vergunningenarchief

 
 
 

1.19.1.1

Voor het verstrekken van afschriften, fotokopieën, afdruk van een tekening en dergelijke uit het vergunningenarchief worden voor de eerste 20 exemplaren met een oppervlakte van A3 formaat of kleiner geen leges in rekening gebracht. De navolgende exemplaren worden in rekening gebracht overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk 19 - Diversen, met een minimum van

€ 6,50

Artikel 20 Gereserveerd

 
 
 

Paragraaf 1.11 Huisvestingswet

Artikel 21 Huisvestingswet

 
 
 

1.21.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een urgentiebeschikking in het kader van de "Huisvestingsverordening Veldhoven 2020-2023" bedraagt het tarief

€ 60,20

1.21.2

Het bepaalde in artikel 1.22.1 is niet van toepassing op of door namens statushouders als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder h, van de "Huisvestingsverordening Veldhoven 2020-2023" ingediende verzoeken om urgentiebeschikking

 

1.21.3

De in artikel 1.22.1 bedoelde leges worden gerestitueerd als de urgentie wordt verleend

 

Paragraaf 1.12 Leegstandswet

Artikel 22 Leegstandswet

 
 
 

1.22.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandwet bedraagt

€ 212,70

1.22.1.1

Indien sprake is van twee of meer wooneenheden wordt het tarief onder 1.12 per wooneenheid verhoogd met

€ 6,35

 

met een maximum verhoging van

€ 129,50

1.22.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de leegstandwet.

€ 125,50

Paragraaf 1.13 Gemeentegarantie

Artikel 23 Gemeentegarantie

 
 
 

1.23.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.23.1.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€ 453,50

1.23.1.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 453,50

Paragraaf 1.14 Winkeltijdenwet

Artikel 24 Winkeltijdenwet

 

Gereserveerd

 

Paragraaf 1.15 Kansspelen

Artikel 25 Wet op de kansspelen

 
 
 

1.25.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning bedraagt:

 

1.25.1.1

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

1.25.1.2

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€ 226,50

1.25.1.2.1

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 136,00

1.25.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 45,00

1.25.2.1

Indien de aangevraagde vergunning ingevolge artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) verleend wordt, wordt het legesbedrag als bepaald in artikel 1.25.2. verminderd met

€ 45,00

Paragraaf 1.16 Telecommunicatiewet

Artikel 26 Telecommunicatiewet

 
 
 

1.26.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning, als bedoeld in artikel 2.2, en een aanvraag voor een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 3.2 van de "Verordening Ondergrondse Infrastructuur Veldhoven 2019", waarbij de sleuflengte minder dan 100 meter is of een lasgat/montagegat met een oppervlakte van meer dan 2m2

€ 213,97

1.26.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, voor een vergunning, als bedoeld in artikel 2.2, en een aanvraag voor een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 3.2 van de "Verordening Ondergrondse Infrastructuur Veldhoven 2019", waarbij de sleuflengte 100 meter of meer bedraagt.

€ 427,95

1.26.3

Het tarief genoemd onder 1.26.1. en 1.26.2. wordt verhoogd met een bedrag per strekkende meter sleuflengte, voor zover binnen de bebouwde kom gelegen, van

€ 2,06

1.26.4

Het tarief genoemd onder 1.26.1. en 1.26.2. wordt verhoogd met een bedrag per strekkende meter sleuflengte, voor zover buiten de bebouwde kom gelegen, van

 

a.

over de eerste 2000 meter, een bedrag van

€ 1,46

b.

over de lengte van 2000 meter, doch kleiner dan 10.000 meter, een bedrag van

€ 0,86

c.

over de lengte van 10.000 meter of meer, een bedrag van

€ 0,75

1.26.5

Voor degene aan wie leges als bedoeld onder 1.26.1, 1.26.2, 1.26.3 en 1.26.4 in rekening gebracht, bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat hierop een beslissing is genomen, óf als de gemeente de aanvraag weigert of buiten behandeling stelt. De teruggaaf bedraagt:

50%

Paragraaf 1.17 Verkeer en vervoer

Artikel 27 Verkeer en vervoer

 
 
 

1.27.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.27.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 34,05

1.27.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 34,05

1.27.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 34,05

1.27.1.4

tot het jaarlijks verkrijgen van een ontheffing binnen het gebied dat is aangewezen als een parkeerschijfzone (blauwe zone) ingericht gebied, voor bewoners woonachtig binnen dit gebied:

 

a.

voor één ontheffing per jaar conform Parkeerverordening

€ 18,55

b.

voor een tweede ontheffing per jaar conform Parkeerverordening

€ 37,10

1.27.1.5

tot het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart:

 

a.

aan een individuele burger (bedoeld worden de bestuurders- en de passagierskaart)

€ 51,55

b.

aan een instelling de eerste kaart, welke is bedoeld voor het gebruik van collectief vervoer

€ 51,55

c.

aan een instelling die aanvragen voor een tweede en volgende gehandicaptenparkeerkaart, welke is bedoeld voor het gebruik van collectief vervoer

€ 31,75

d.

tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart voor burgers en instellingen

€ 31,75

e.

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 77,30

Paragraaf 1.18 Diversen

Artikel 28 Afvalstoffenverordening

 
 
 

1.28.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.28.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Afvalstoffenverordening

€ 30,20

Artikel 29 Apv vergunningen

 
 
 

1.29.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

 

1.29.1.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:16 lid 1 van de Apv, voor zover deze geen betrekking heeft op de vrijheid van meningsuiting

€ 155,90

1.29.1.2

een vergunning als bedoeld in artikel2.6a, lid 1 van de Apv voor het plaatsen van containers, materiaalwagens, loodsen, keten en dergelijke getimmerten, alsmede voor het aanbrengen c.q. plaatsen van spandoeken en driehoeksborden

€ 116,30

1.29.1.3

een ontheffing als bedoeld in artikel 4:5, lid 3 van de Apv voor overige geluidshinder

€ 155,90

1.29.1.4

een ontheffing als bedoeld in artikel 5:21, lid 3 van de Apv voor het verbranden van afvalstoffen buiten de inrichtingen of voor het stoken van vuur

€ 116,30

Artikel 30 Afschriften, kopieën, stukken of uittreksel

 
 
 

1.30.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.30.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,15

1.30.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.30.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,15

1.30.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.2.1. en 1.19.2.2. genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk met een oppervlakte van:

 

1.30.1.3.1

formaat A4 of kleiner

€ 2,80

1.30.1.3.2

groter dan formaat A4, doch kleiner dan formaat A2

€ 6,50

1.30.1.3.3

formaat A2 of groter, doch kleiner dan formaat A0

€ 9,90

1.30.1.3.4

formaat A0 of groter

€ 15,05

Artikel 31 Overigen

 
 
 

1.31.1

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 25,85

1.31.2

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden gemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,25

Artikel 32 Verhogingen

 
 
 

1.32.1

De in dit hoofdstuk opgenomen bedragen onder de

€ 6,75

 

worden met

€ 2,05

 

verhoogd, indien de gevraagde stukken en/of vergunningen moeten worden toegestuurd.

 

1.32.2

Kosten voor het postkamertraject, voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting t.b.v. buiten gemeentelijke afnemers (zonder no-hit-bericht) en bijzondere derden

€ 2,30

1.32.3

Kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van periodieke gegevens op alternatieve media aan afnemers die volgens autorisatiebesluit deze bevoegdheid hebben

€ 23,40

Hoofdstuk 2 Omgevingswet

Artikel

Omschrijving

Tarief

 

Paragraaf 2.1 Algemene bepalingen

Artikel 2.1 Definities

 
 
 
 
 

2.1.1

Aanvullend op de definities zijn de in de volgende bijlagen opgenomen begripsbepalingen van toepassing op dit hoofdstuk: - De bijlage bij de Omgevingswet; - Bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving; - Bijlage I bij het Besluit kwaliteit leefomgeving - Bijlage I bij het Omgevingsbesluit - Bijlage I bij de Omgevingsregeling De bijlagen bij het gemeentelijk Omgevingsplan.

 
 

2.1.2

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

 
 

a.

binnenplanse omgevingsplanactiviteit: een activiteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het verboden is deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die niet in strijd is met het omgevingsplan;

 
 

b.

binnenplanse omgevingsplanactiviteit bij wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht: een activiteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan, maar die niet in strijd is met regels voor de toepassing van een wijzigingsbevoegdheid of het voldoen aan een uitwerkingsplicht in het tijdelijke deel van het omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, aanhef en onder a, van de Omgevingswet;

 
 

c.

bruto vloeroppervlakte: bruto vloeroppervlakte in vierkante meter (m2) wordt bepaald zoals omschreven in NEN 2580.

 
 

d.

Bruto oppervlakte van het gebied waar de omgevingsplanactiviteit betrekking op heeft De bruto oppervlakte van het gebied waar de omgevingsplanactiviteit betrekking op heeft, wordt bepaald door de som van de bruto vloeroppervlakte van de bebouwing en de totale oppervlakte van alle onbebouwde gronden van het initiatief.

 
 

2.1.3

Omgevingsoverleg In een omgevingsoverleg kunnen initiatiefnemers nog voor het indienen van een formele aanvraag advies krijgen over hun plan. Afhankelijk van de omvang en complexiteit is er het volgende onderscheid: - Informatieverzoek (conceptverzoek) - Behandeling aan de intaketafel - Verdere behandeling na positief advies van de intaketafel - Behandeling aan de Omgevingstafel Hierbij geldt dat bovenstaande volgorde wordt gehanteerd. De omvang en complexiteit van het initiatief bepaald wanneer het omgevingsoverleg afgerond kan worden.

 
 

2.1.4

Informatieverzoek (conceptverzoek) Een informatieverzoek is de eerste beoordeling van het omgevingsoverleg. Het resultaat is direct een inhoudelijke conclusie over het initiatief eventueel aangevuld met een advies voor een vervolgstap. Deze vervolgstap kan zijn het indienen van een aanvraag, een conclusie dat het initiatief vergunningvrij is, maar ook het voortzetten van het omgevingsoverleg met een behandeling aan de intaketafel.

 
 

2.1.5

Intaketafel en omgevingstafel Bij de behandeling aan de intaketafel gaat het om initiatieven die vanuit de toetsingskaders niet direct toegestaan kunnen worden. Hier wordt beoordeeld of het wenselijk en mogelijk is om af te wijken van de kaders. Naast een mogelijke afwijzing van het initiatief kan het resultaat ook een advies voor een vervolgstap zijn eventueel met suggesties voor aanpassing van het initiatief. Verdere behandeling na positief advies van de intaketafel Na een positief advies van de intaketafel en met instemming van de initiatiefnemer vindt in deze fase een inhoudelijke integrale afweging plaats. Dit kan tevens een behandeling aan de omgevingstafel inhouden.

 
 

Artikel 2.2 Dienstverlening en besluiten waarvoor leges worden geheven

 
 

Leges worden geheven voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 
 

a.

omgevingsoverleg;

 
 

b.

een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.1 of artikel 22.8 van de Omgevingswet in samenhang met artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit;

 
 

c.

een of meer maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet;

 
 

d.

toestemming voor het treffen van een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 van de Omgevingswet;

 
 

e.

een wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning;

 
 

f.

wijziging van een besluit als bedoeld in de onderdelen b, c en d;

 
 

g.

een besluit in het kader van de Omgevingswet, anders dan bedoeld in de onderdelen b tot en met g.

 
 

Artikel 2.3 Bepalen tarief

 
 
 
 
 

2.3.1

De in artikel 2.2 bedoelde leges worden geheven naar de tarieven zoals opgenomen in de volgende paragrafen van dit hoofdstuk.

 
 

2.3.2

Als een aanvraag betrekking heeft op meerdere activiteiten, is het tarief opgebouwd uit de som van de verschuldigde leges behorend bij die activiteiten.

 
 

2.3.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag wordt in voorkomend geval verhoogd met het tarief voor een of meer modaliteiten bedoeld in paragraaf 2.12.

 
 

2.3.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag wordt in voorkomend geval verminderd overeenkomstig het bepaalde in paragraaf 2.13.

 
 

2.3.5

Het tarief behorend bij een aanvraag om een maatwerkvoorschrift of bij een aanvraag om toestemming om een gelijkwaardige maatregel te treffen is niet van toepassing als het onderwerp waarop het maatwerkvoorschrift betrekking heeft of de gelijkwaardige maatregel onderdeel is van een aanvraag om een omgevingsvergunning.

 
 

2.3.6

In afwijking van het tweede en derde lid kan ook per activiteit of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 
 

2.3.7

Voor de bepaling van het aantal bouwwerken geen gebouw zijnde als bedoeld in artikel 2.6.1.d gelden de volgende principes: Bij gevels, muren, erfafscheidingen: een bouwwerk heeft dezelfde richting, zodra binnen één aanvraag de richting van het bouwwerk wijzigt, is er sprake van een ander bouwwerk; Bij vloeren en daken: een bouwwerk is gelegen op hetzelfde hoogteniveau, zodra binnen één aanvraag het hoogteniveau wijzigt, is er sprake van een ander bouwwerk.

 
 

Paragraaf 2.2 Voorfase

Artikel 2.4 Omgevingsoverleg

 
 
 
 
 

2.4.1

Als de aanvraag betrekking heeft op het houden van omgevingsoverleg over één of meer activiteiten die gevolgen kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving, bedraagt het tarief:

 
 

a.

voor een informatieverzoek:

Gratis

 

b.

voor een behandeling aan de intaketafel:

€ 100,00

 

c.

voor de verdere behandeling na positief advies van de intaketafel:

€ 800,00

 

d.

voor een behandeling aan de omgevingstafel:

30%

 
 

van de op basis van het omgevingsoverleg te verwachten definitieve leges voor de omgevingsplanactiviteit, bouwactiviteit in stand houden of gebruiken bouwwerk (ruimtelijke deel), zoals beschreven in artikel 2.6.

 
 

Paragraaf 2.3 Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

Artikel 2.5 Bouwactiviteit (bouwtechnische deel)

 

2.5

 
 
 

2.5.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in paragraaf 2.3.2 van het Besluit bouwwerken leefomgeving, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de bruto vloeroppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en daaraan gekoppelde bruto vloeroppervlakte.

 
 
 

Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de bruto vloeroppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen, dakkapel) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd.

 
 
 

Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

Wanneer sprake is van één of meer van de volgende gebruiksfuncties:

 
 
 

- bijeenkomstfunctie;

 
 
 

- gezondheidsfunctie;

 
 
 

- logiesfunctie;

 
 
 

- onderwijsfunctie;

 
 
 

- celfunctie;

 
 
 

- kantoorfunctie;

 
 
 

- sportfunctie;

 
 
 

- winkelfunctie;

 
 
 

- industriefunctie (met uitzondering van lichte industriefunctie).

 
 
 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de bruto vloeroppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 
 
 

indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 20m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 15,23

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

€ 2.866,40

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 200m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 12,94

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€ 6.748,40

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 500m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 11,65

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

€ 24.223,40

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 2000m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 11,06

 

b.

Wanneer sprake is van één of meer van de volgende gebruiksfuncties:

 
 
 

- woonfunctie

 
 
 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de bruto vloeroppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 
 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 20m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 11,42

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

€ 2.180,60

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 200m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 9,71

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€ 5.093,60

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 500m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 8,74

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

€ 18.203,60

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 2000m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 8,30

 

c.

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 
 
 

- lichte industriefunctie

 
 
 

- overige gebruiksfunctie;

 
 
 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 
 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 20m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 10,15

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

€ 1.952,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 200m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 5,08

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€ 3.476,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 500m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 3,05

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

€ 8.051,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 2000m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 2,13

 

d.

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 
 
 

- bouwwerk geen gebouw zijnde;

 
 
 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

€ 125,00

 

2.5.2

Indien het cumulatieve legesbedrag zoals bepaald in de artikelen in 2.5.1 meer bedraagt dan € 310.000,- wordt deze vast gesteld op

€ 310.000,00

 

2.5.3

Indien de aanvrager kan aantonen dat de berekende leges uit voorgaande artikelen in 2.5.1 meer dan 2,00% van de bouwkosten (excl. BTW) bedragen, waarbij inbegrepen kosten bouwkundige werken, kosten installaties en kosten van vaste inrichting, bedraagt het tarief: 2,00% van de bouwkosten.

 
 
 

Dit is enkel van toepassing in die gevallen waarbij:

 
 
 

- de in artikel 2.5.1 bepaalde legeskosten € 1.000,- of meer bedragen.

 
 

Artikel 2.6 Omgevingsplanactiviteit: bouwactiviteit, in stand houden of gebruiken bouwwerk (ruimtelijke deel)

 
 
 
 
 

2.6.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit een bouwactiviteit of het in stand houden of gebruiken van het te bouwen bouwwerk, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de bruto vloeroppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en daaraan gekoppelde bruto vloeroppervlakte.

 
 
 

Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de bruto vloeroppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen, dakkapel) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd.

 
 
 

Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

Wanneer sprake is van één of meer van de volgende gebruiksfuncties:

 
 
 

- bijeenkomstfunctie;

 
 
 

- gezondheidsfunctie;

 
 
 

- logiesfunctie;

 
 
 

- onderwijsfunctie;

 
 
 

- celfunctie;

 
 
 

- kantoorfunctie;

 
 
 

- sportfunctie;

 
 
 

- winkelfunctie;

 
 
 

- industriefunctie (met uitzondering van lichte industriefunctie).

 
 
 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de bruto vloeroppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 
 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 20m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 13,05

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

€ 2.474,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 200m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 11,09

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€ 5.801,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 500m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 9,98

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

€ 20.771,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 2000m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 9,48

 

b.

Wanneer sprake is één of meer van de volgende gebruiksfunctie:

 
 
 

- woonfunctie;

 
 
 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de bruto vloeroppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 
 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 200m2, bedragen de kosten:

Gratis

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

 
 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 200m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 8,32

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€ 2.496,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 500m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 7,49

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

€ 13.731,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 2000m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 7,11

 

c.

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 
 
 

- lichte industriefunctie;

 
 
 

- overige gebruiksfunctie;

 
 
 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 
 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

€ 125,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 20m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 8,70

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

€ 1.691,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 200m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 4,35

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€ 2.996,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 500m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 2,61

 
 

Indien het bruto vloeroppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten

€ 6.911,00

 
 

Voor elke vierkante meter bruto vloeroppervlakte vanaf 2000m2 worden deze kosten vermeerderd met

€ 1,83

 

d.

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie

 
 
 

- bouwwerk geen gebouw zijnde;

 
 
 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

€ 125,00

 

2.6.2

Indien het cumulatieve legesbedrag zoals bepaald in de artikelen in 2.6.1. meer bedraagt dan € 310.000,- wordt deze vast gesteld op

€ 310.000,00

 

2.6.3

Indien de aanvrager kan aantonen dat de berekende leges uit voorgaande artikelen in 2.6.1 meer dan 2,00% van de bouwkosten (excl. BTW) bedragen, waarbij inbegrepen kosten bouwkundige werken, kosten installaties en kosten van vaste inrichting, bedraagt het tarief: 2,00% van de bouwkosten.

 
 
 

Dit is enkel van toepassing in die gevallen waarbij:

 
 
 

- de in artikel 2.6.1 bepaalde legeskosten € 1.000,- of meer bedragen.

 
 

Paragraaf 2.4 Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed

Artikel 2.7 Omgevingsplanactiviteit: monumenten

 
 
 
 
 

2.7.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a of b, van de Omgevingswet, in samenhang met de actuele Erfgoedverordening en betrekking heeft op een monument, provinciaal monument, rijksmonument, voorbeschermd gemeentelijk monument, voorbeschermd provinciaal monument of voorbeschermd rijksmonument, bedraagt het tarief:

€ 125,00

 

Paragraaf 2.5 Milieubelastende activiteiten

Artikel 2.8 Omgevingsplanactiviteit: milieubelastende activiteit

 
 

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een of meer milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, dan worden de volgende tarieven in rekening gebracht:

 
 

2.8.1

voor een aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een milieubelastende activiteit als bedoeld in paragraaf 22.3.26 van het tijdelijke deel van het omgevingsplan zoals opgenomen in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet (milieubelastende activiteit bruidsschat) of zoals opgenomen in het geldende Omgevingsplan:

€ 3.655,00

 

2.8.2

voor een of meer vergunningplichtige activiteiten die bedrijfstakken overstijgen als bedoeld in de paragrafen 3.2.1, 3.2.3 tot en met 3.2.20 en 3.2.24 van afdeling 3.2 van hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving (milieubelastende activiteit BAL-activiteit regulier):

€ 3.655,00

 

2.8.3

voor een milieubelastende activiteit zoals bedoeld in onderdelen a en b, waar tevens afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is (milieubelastende activiteit BAL-activiteit uitgebreid):

€ 5.930,00

 

Paragraaf 2.6 Lozingsactiviteiten

Artikel 2.9 Lozingsactiviteit niet afkomstig van milieubelastende activiteit

 
 
 
 
 

2.9.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een lozingsactiviteit op een oppervlaktewaterlichaam in beheer bij de gemeente, als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder c, onder 1, van de Omgevingswet, en het gaat niet om het lozen van water of stoffen afkomstig van een milieubelastende activiteit als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 125,00

 

Artikel 2.10 Lozingsactiviteit afkomstig van milieubelastende activiteit

 
 
 
 
 

2.10.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een lozingsactiviteit op een oppervlaktewaterlichaam in beheer bij de gemeente, als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder c, onder 1, van de Omgevingswet, bestaande uit het lozen van afvalwater, koelwater of stoffen afkomstig van een milieubelastende activiteit als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 250,00

 

Paragraaf 2.7 Aanlegactiviteiten

Artikel 2.11 Omgevingsplanactiviteit: geluid weg

 
 
 
 
 

2.11.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het aanleggen of wijzigen van een weg als op grond van het omgevingsplan of bij omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit een geluidgevoelig gebouw is toegelaten binnen het aandachtsgebied van die weg, als bedoeld in artikel 22.272 van het tijdelijke deel van het omgevingsplan zoals opgenomen in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 375,00

 

Artikel 2.12 Omgevingsplanactiviteit: aanleggen of veranderen weg

 
 
 

€ 375,00

 

2.12.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2:7 van de Algemene plaatselijke verordening in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit of artikel 22.278 van het tijdelijke deel van het omgevingsplan zoals opgenomen in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

 
 

Artikel 2.13 Omgevingsplanactiviteit: overige aanlegactiviteiten

 
 
 
 
 

2.13.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of een werkzaamheid (aanlegactiviteit), niet zijnde een activiteit die in de voorgaande artikelen van deze paragraaf is benoemd, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 375,00

 

Paragraaf 2.8 Overige activiteiten

Artikel 2.14 Omgevingsplanactiviteit: kappen van bomen of vellen van houtopstanden

 
 
 
 
 

2.14.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het vellen van een houtopstand, bedoeld in artikel 4:10 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 125,00

 

Artikel 2.15 Andere activiteiten

 
 
 
 
 

2.15.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit dan in deze paragraaf en voorgaande paragrafen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit:

€ 125,00

 

Paragraaf 2.9 Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten

Artikel 2.16 Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten

 
 
 
 
 

2.16.1

Als de aanvraag om een of meer maatwerkvoorschriften betrekking heeft op een bouw- of sloopactiviteit, bedraagt het tarief:

 
 

a.

voor een maatwerkvoorschrift dat betrekking heeft op: 1. het in stand houden van een bestaand bouwwerk, bedoeld in artikel 3.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving; 2. bouwactiviteiten die het bouwen van nieuwe bouwwerken betreffen als bedoeld in artikel 4.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving; 3. het gebruik van een bouwwerk, bedoeld in artikel 6.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving; of 4. het verrichten van bouw- of sloopwerkzaamheden als bedoeld in artikel 7.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving; per maatwerkvoorschrift:

€ 125,00

 

b.

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel a, per maatwerkvoorschrift:

€ 125,00

 

Artikel 2.17 Maatwerkvoorschriften bij milieubelastende activiteiten

 
 
 
 
 

2.17.1

Als de aanvraag op een maatwerkvoorschrift als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving betrekking heeft op een milieubelastende activiteit, bedraagt het tarief:

€ 1.250,00

 

Artikel 2.18 Maatwerkvoorschriften bij overige activiteiten

 
 
 
 
 

2.18.1

Als de aanvraag om een of meer maatwerkvoorschriften betrekking heeft op een andere activiteit dan genoemd in de artikelen 2.16 en 2.17, bedraagt het tarief per maatwerkvoorschrift:

€ 125,00

 

Paragraaf 2.10 Gelijkwaardigheid

Artikel 2.19 Gelijkwaardige maatregel

 
 
 
 
 

2.19.1

Als de aanvraag om toestemming voor een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 van de Omgevingswet betrekking heeft op:

 
 

a.

een bouwactiviteit, bedraagt het tarief:

€ 375,00

 

b.

een activiteit met betrekking tot cultureel erfgoed, bedraagt het tarief:

€ 375,00

 

c.

een milieubelastende activiteit, bedraagt het tarief:

€ 1.250,00

 

d.

een andere activiteit dan bedoeld in de onderdelen a, b of c, bedraagt het tarief:

€ 375,00

 

Paragraaf 2.11 Overige tarieven

Artikel 2.20 Verlengen tijdelijke omgevingsvergunning bouwactiviteit

 
 
 
 
 

2.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om verlenging van de in een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit gestelde termijn, bedoeld in artikel 10.23, tweede lid, van het Omgevingsbesluit:

€ 125,00

 

Artikel 2.21 Wijzigen omgevingsvergunning

 
 
 
 
 

2.21.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van een omgevingsvergunning is hetzelfde tarief verschuldigd als op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit of activiteiten waarop de aanvraag tot wijziging betrekking heeft.

 
 

Artikel 2.22 Wijzigen voorschriften omgevingsvergunning

 
 
 
 
 

2.22.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning:

€ 125,00

 

Artikel 2.23 Wijzigen van het omgevingsplan

 
 
 
 
 

2.23.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het omgevingsplan:

Volgens begroting

 
 

Tenzij kostenverhaal op andere wijze met elkaar is overeengekomen.

 
 

Artikel 2.24 Niet genoemd besluit op aanvraag

 
 
 
 
 

2.24.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een ander, in dit hoofdstuk niet benoemd besluit op grond van de Omgevingswet, de op die wet gebaseerde algemene maatregelen van bestuur of het omgevingsplan:

€ 125,00

 

Paragraaf 2.12 Modaliteiten

Artikel 2.25 Achteraf ingediende aanvraag

 
 
 
 
 

2.25.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit, worden de op grond van de paragrafen 3 tot en met 8 verschuldigde leges verhoogd met:

10%

 

Artikel 2.26 Planologische wijziging bij omgevingsplanactiviteit (waarbij tevens of geen sprake is van een bouwactiviteit)

 
 
 
 
 

a.

Als moet worden beoordeeld of de omgevingsplanactiviteit in overeenstemming is met regels voor de toepassing van een wijzigingsbevoegdheid of het voldoen aan een uitwerkingsplicht in het tijdelijke deel van het omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, onder a, van de Omgevingswet:

€ 375,00

 

b.

Voor een omgevingsplanactiviteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan (buitenplanse omgevingsplanactiviteit):

€ 375,00

 
 

het onder b genoemde tarief wordt per m2 van de bruto oppervlakte van het gebied waar de omgevingsplanactiviteit betrekking op heeft verhoogd met:

€ 1,50

 
 

met een maximum van:

€ 10.000,00

 

Artikel 2.27 Beoordeling onderzoeksrapporten

 
 

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, als krachtens wettelijk voorschrift voor de betreffende aanvraag een rapport moet worden beoordeeld:

 
 

a.

voor de beoordeling van een milieueffectrapportage (m.e.r.):

€ 1.250,00

 

b.

voor de beoordeling van een ander rapport: Gereserveerd

 
 

Artikel 2.28 Advies

 
 
 
 
 

2.28.1

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, als een daartoe aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag om een omgevingsvergunning of een ander besluit op grond van de Omgevingswet:

 
 

a.

voor een advies van de gemeenteraad:

€ 500,00

 

b.

Voor een advies van een ander bestuursorgaan of instantie

€ 250,00

 

Artikel 2.29 Instemming

 
 
 
 
 

2.29.1

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, als een aanvraag om een omgevingsvergunning of een ander besluit op grond van de Omgevingswet betrekking heeft op een activiteit waarvoor de beslissing op de aanvraag op grond van artikel 16.16 van de Omgevingswet instemming behoeft van een bestuursorgaan:

 
 
 

het bedrag dat dit bestuursorgaan aan rechten zou heffen als het voor de activiteit waarvoor instemming wordt verzocht zelf bevoegd gezag zou zijn.

 
 

2.29.2

Het bedrag bedoeld in het eerste lid, onder b, wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Volgens begroting

 

Paragraaf 2.13 Vermindering

Artikel 2.30 Vermindering na verdere behandeling na positief advies van de intaketafel

 
 
 
 
 

2.30.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning bedoeld in artikel 2.2, aanhef en onderdeel b, is voorafgegaan door een verdere behandeling na positief advies van de intaketafel, zoals nader omschreven in artikel 2.4, onder lid c, bestaat onder de in het tweede lid genoemde voorwaarden aanspraak op vermindering van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning verschuldigde leges. De vermindering bedraagt:

€ 300,00

 

2.30.2

Voor de toepassing van het eerste lid wordt de aanvraag om een omgevingsvergunning gedaan:

 
 

a.

voor dezelfde activiteit of activiteiten als waarop het omgevingsoverleg betrekking had;

 
 

b.

in overeenstemming met de uitkomsten van het omgevingsoverleg; en

 
 

c.

binnen 12 maanden na het eindbericht van het omgevingsoverleg.

 
 

Artikel 2.31 Vermindering na omgevingstafel

 
 
 
 
 

2.31.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning bedoeld in artikel 2.2, aanhef en onderdeel b, is voorafgegaan door een omgevingstafel, zoals nader omschreven in artikel 2.4, onder lid d, bestaat onder de in het tweede lid genoemde voorwaarden aanspraak op vermindering van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning verschuldigde leges. De vermindering bedraagt:

40%

 
 

van de voor omgevingsplanactiviteit, bouwactiviteit in stand houden of gebruiken bouwwerk (ruimtelijke deel) berekende leges. Zoals beschreven in artikel 2.6.

 
 

2.31.2

Voor de toepassing van het eerste lid wordt de aanvraag om een omgevingsvergunning gedaan:

 
 

a.

voor dezelfde activiteit of activiteiten als waarop het omgevingsoverleg betrekking had;

 
 

b.

in overeenstemming met de uitkomsten van het omgevingsoverleg;

 
 

c.

binnen 12 maanden na het eindbericht van het omgevingsoverleg.

 
 

Paragraaf 2.14 Teruggaaf

Artikel 2.32 Teruggaaf bij aanvraag en oordeel geen omgevingsvergunning nodig

 
 
 

85%

 

2.32.1

Als het college van burgemeester en wethouders op grond van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning oordeelt dat voor de voorgenomen activiteit geen omgevingsvergunning is vereist, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 
 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is gedaan verschuldigde leges.

 
 

Artikel 2.33 Teruggaaf als aanvraag verder buiten behandeling wordt gelaten

 
 
 
 
 

2.33.1

Als na toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht een aanvraag buiten behandeling wordt gelaten, bestaat aanspraak op teruggaaf. De teruggaaf bedraagt:

85%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is gedaan verschuldigde leges.

 
 

Artikel 2.34 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning of maatwerkvoorschrift bij reguliere procedure

 
 
 
 
 

2.34.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning of aanvraag om een maatwerkvoorschrift op de voorbereiding waarvan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing is geheel of gedeeltelijk intrekt terwijl het college van burgemeester en wethouders daarover nog geen besluit heeft genomen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 
 

a.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking binnen vier weken na de indiening van de aanvraag:

75%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

 
 

b.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking op een tijdstip vanaf vier weken tot zes weken na de indiening van de aanvraag:

50%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

 
 

c.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking op een tijdstip vanaf zes weken na de indiening van de aanvraag:

25%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

 
 

Artikel 2.35 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning of maatwerkvoorschrift bij uitgebreide voorbereidingsprocedure

 
 
 
 
 

2.35.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning of aanvraag om een maatwerkvoorschrift op de voorbereiding waarvan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is geheel of gedeeltelijk intrekt terwijl het college van burgemeester en wethouders daarover nog geen besluit heeft genomen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 
 

a.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking binnen zes weken na de indiening van de aanvraag:

75%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

 
 

b.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking op een tijdstip vanaf zes weken tot achttien weken na de indiening van de aanvraag:

50%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

 
 

c.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking op een tijdstip vanaf achttien weken na de indiening van de aanvraag:

25%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges.

 
 

Artikel 2.36 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of milieubelastende activiteiten

 
 
 
 
 

2.36.1

Als het college van burgemeester en wethouders een verleende omgevingsvergunning voor een bouw- of milieubelastende activiteit intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 5 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

20%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges.

 
 

Artikel 2.37 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- of milieubelastende activiteiten

 
 
 
 
 

a.

Als het college van burgemeester en wethouders een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

20%

 
 

van de voor de activiteit waarvoor de omgevingsvergunning is geweigerd verschuldigde leges.

 
 

b.

Onder een weigering bedoeld in onderdeel a wordt mede verstaan een vernietiging bij rechterlijke uitspraak van de beschikking waarbij de vergunning was verleend.

 
 

Artikel 2.38 Geen teruggaaf legesdeel modaliteiten

 
 
 
 
 

2.38.1

In afwijking van de voorgaande artikelen van deze paragraaf wordt geen teruggaaf verleend van het legesdeel dat betrekking heeft op de modaliteiten genoemd in paragraaf 12.

 
 

Artikel 2.39 Minimumbedrag voor teruggaaf

 
 
 
 
 

2.39.1

Een bedrag minder dan € 125,00 wordt niet teruggegeven.

 
 

 

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn

Artikel

Omschrijving

Tarief

Paragraaf 3.1 Horeca

Artikel 3.1 Horeca

 
 
 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet:

€ 549,10

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 4 van de Alcoholwet:

€ 597,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het exploiteren van een horecabedrijf, zoals bedoeld in artikel 2:14, lid 1 van de Apv:

€ 365,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet:

€ 185,00

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet:

€ 150,00

3.1.6

Het tarief bedraagt voor een vergunning als bedoeld in artikel 2:6a, lid 1 van de Apv voor het in gebruik nemen van openbare gemeentegrond voor het inrichten van een terras:

€ 150,00

3.1.7

In afwijking van het in de vorige leden bepaalde bedraagt het tarief, indien de aanvraag het wijzigingen van het aanhangsel op grond van de Alcoholwet betreft:

 

3.1.7.1

voor de aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in 3.1.7. voor één toevoeging/wijziging:

€ 71,70

3.1.7.2

voor meer dan één wijziging/toevoeging wordt het tarief als bedoeld in artikel 3.1.7.1. in rekening gebracht en tevens voor iedere volgende verhoogd met:

€ 17,90

3.1.8

Indien de aanvraag/aanvragen als bedoeld in artikel 3.1.1. tot en met 3.1.3 op alle onderdelen direct bij indiening volledig is, wordt op het in artikel 3.1.1. tot en met 3.1.3 bepaalde tarief in mindering gebracht

40,00%

3.1.9

Indien een aanvraagprocedure als bedoeld in artikel 3.1.1. tot en met 3.1.3 wordt beëindigd (bijv. door buiten behandeling stelling of intrekking) worden de volgende percentages van de tarieven behorend bij deze artikelen gerestitueerd:

 

3.1.9.1

indien de aanvraagprocedure wordt beëindigd voordat de aanvrager in kennis is gesteld over de volledigheid

80,00%

3.1.9.2

indien de aanvraagprocedure wordt beëindigd nadat de aanvrager in kennis is gesteld over de volledigheid maar voorafgaand aan besluitvorming

50,00%

Paragraaf 3.2 Organiseren evenementen of markten

Artikel 3.2 Evenementen en markten

 
 
 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het organiseren van een evenement op basis van artikel 2:13, lid 1, van de Apv:

€ 142,50

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding ter verkrijging van een acceptatie van de melding voor het organiseren van een evenement op basis van artikel 2:13, lid 2, van de Apv:

€ 44,50

Paragraaf 3.3 Prostitutiebedrijven

Artikel 3.3 Prostitutiebedrijven

 
 
 

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 
 

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.3, lid 1, van de Apv, voor een seksinrichting of escortbedrijf:

€ 344,10

Paragraaf 3.4 Splitsingsvergunning woonruimte

Artikel 3.4

 

Gereserveerd

 

Paragraaf 3.5 Leefmilieuverordening

Artikel 3.5 Leefmilieuvergunning

 

Gereserveerd

 

Paragraaf 3.6 Kinderopvang

Artikel 3.6 Kinderopvang

 
 
 

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK):

 

3.6.1.1

als kinderdagverblijf waarbij een inspectie door de GGD voor de aanvang plaatsvindt

€ 990,00

3.6.1.2

als buitenschoolse opvang waarbij een inspectie door de GGD voor de aanvang plaatsvindt

€ 990,00

3.6.1.3

als gastouderbureau (eigen bureau) waarbij een inspectie door de GGD voor de aanvang plaatsvindt

€ 990,00

3.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag door een gastouderbureau tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK):

 

3.6.2.1

van gastouders waarbij een inspectie op locatie door de GGD voor aanvang plaatsvindt

€ 495,00

Paragraaf 3.7 In dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Artikel 3.7 In dit hoofdstuk niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 
 
 

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:

€ 121,50

Behorende bij Verordening leges Veldhoven 2024, nr. 23.136

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Veldhoven in zijn openbare vergadering van 7 november 2023.

N. Hoogerbrug-van de Ven M.J.A. Delhez

griffier voorzitter