Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR709068
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR709068/1
Besluit van de raad van de gemeente Beesel tot vaststelling van de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten gemeente Beesel 2024 [Verordening reinigingsheffingen gemeente Beesel 2024]
Geldend van 30-12-2023 t/m heden
Intitulé
Besluit van de raad van de gemeente Beesel tot vaststelling van de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten gemeente Beesel 2024 [Verordening reinigingsheffingen gemeente Beesel 2024]De raad van de gemeente Beesel;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 november 2023;
gelet op het bepaalde in de artikelen 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;
b e s l u i t
- 1.
vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten gemeente Beesel 2024;
- 2.
in te trekken de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten gemeente Beesel 2023 (Verordening reinigingsheffingen gemeente Beesel 2023), vastgesteld op 19 december 2022.
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Artikel 1 Inleidende bepaling
Krachtens deze verordening wordt geheven:
- a.
een afvalstoffenheffing;
- b.
reinigingsrechten.
Artikel 2 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Gebruik maken als bedoeld in artikel 3, tweede lid van deze verordening: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.
- b.
Grof bedrijfsafval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen, die door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld.
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit
- 1.
Onder de naam 'afvalstoffenheffing' wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
- 2.
De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel reinigingsheffingen wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 Belastingplicht
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Hoofdstuk III Reinigingsrechten
Artikel 5 Belastbaar feit
Onder de naam 'reinigingsrechten' worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Artikel 6 Belastingplicht
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Hoofdstuk IV Aanvullende bepalingen
Artikel 7 Maatstaf van heffing en belastingtarief
- 1.
De belasting en de rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1, 2 en 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel reinigingsheffingen.
- 2.
Voor de berekening van de belasting en/of rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel reinigingsheffingen genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 8 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar voor de belasting en de rechten.
Artikel 9 Wijze van heffing
- 1.
De belasting en de rechten bedoeld in hoofdstuk 1.1. en 2.1. van de tarieventabel reinigingsheffingen worden bij wege van aanslag geheven.
- 2.
De belasting en de rechten bedoeld in hoofdstuk 1.2, 2.2 en 3 van de tarieventabel reinigingsheffingen wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
- 3.
Per belastbaar feit kan een afzonderlijke aanslag worden opgelegd.
Artikel 10 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing naar tijdsgelang
- 1.
De belasting en/of rechten als bedoeld in hoofdstuk 1.1 en 2.1 van de tarieventabel reinigingsheffingen zijn verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, wanneer dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
- 2.
Wanneer de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, zijn de in het vorige lid bedoelde belasting en/of rechten verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten als er in dat jaar nog volle kalendermaanden overblijven.
- 3.
Indien de belastingplicht als bedoeld in lid 1 in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing van de voor dat jaar verschuldigde belasting en/of rechten voor zoveel twaalfde gedeelten als er in dat jaar nog volle kalendermaanden overblijven.
- 4.
Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en daar een ander perceel in gebruik neemt.
- 5.
De belasting en/of rechten bedoeld in hoofdstuk 1.2, 2.2 en 3 van de tarieventabel reinigingsheffingen zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Artikel 11 Termijnen van betaling
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet een aanslag worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later;
- 2.
In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat en het bedrag daarvan niet hoger is dan € 20.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog niet geëindigde maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten minste vier en ten hoogste tien bedraagt;
- 3.
Betaling van de termijnen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 is mogelijk via automatische incasso, mits wordt voldaan aan de voorwaarden van de Uitvoeringsregeling automatische incasso van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW);
- 4.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 12 Minimumaanslag
- 1.
Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven;
- 2.
Voor de toepassing van het vorig lid wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen aangemerkt als één belastingbedrag.
Artikel 13 Kwijtschelding
Kwijtschelding is alleen mogelijk voor het vastrecht van de afvalstoffenheffing, genoemd in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel reinigingsheffingen.
Artikel 14 Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De ‘Verordening reinigingsheffingen gemeente Beesel 2023’, vastgesteld bij besluit van de raad op 19 december 2022, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2024, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Artikel 15 Inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
- 2.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.
Artikel 16 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening reinigingsheffingen gemeente Beesel 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Beesel in de openbare vergadering van 18 december 2023.
griffier,
N.P.H. Vintcent MA
voorzitter,
B.C.M. Vostermans
Tarieventabel
behorende bij de 'Verordening reinigingsheffingen gemeente Beesel 2024’
Algemeen
De bedragen genoemd in deze tarieventabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
HOOFDSTUK 1 |
||
1.1 |
Tarieven afvalstoffenheffing |
Euro |
1.1.1 |
De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar |
115,00 |
1.2 |
Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing |
|
Onverminderd het bepaalde in 1.1 bedraagt de belasting per aanbieding van: |
||
1.2.1 |
Rest afval emmer van 25 liter |
1,55 |
1.2.2 |
Rest afval container van 60 liter |
3,75 |
1.2.3 |
Rest afval container van 140 liter |
8,75 |
1.2.4 |
Rest afval container van 240 liter |
15,00 |
1.2.5 |
GFT afval emmer van 25 liter |
0,15 |
1.2.6 |
GFT afval container van 60 liter |
0,40 |
1.2.7 |
GFT afval container van 140 liter |
1,00 |
1.2.8 |
GFT afval container van 240 liter |
1,70 |
Onverminderd het bepaalde in 1.1. bedraagt de belasting per inworp bij een ondergrondse voorziening: |
||
1.2.9 |
Rest afval met een volume van 40 liter |
2,50 |
1.2.10 |
GFT afval met een volume van 20 liter |
0,10 |
1.2.11 |
Per containeromwisseling brengen we in rekening: De eerste omwisseling binnen 2 maanden na een verhuizing is gratis. Bij omwisseling als gevolg van diefstal brengen we geen tarief in rekening wanneer een proces verbaal van de aangifte van diefstal overhandigd kan worden. |
45,00 |
1.2.12 |
Onverminderd het bepaalde in 1.1: Indien we gedurende het jaar andere volumes introduceren voor de inzameling van rest afval, dan gaan we uit van een literprijs van: |
0,0625 |
1.2.13 |
Onverminderd het bepaalde in 1.1: Indien we gedurende het jaar andere volumes introduceren voor de inzameling van GFT afval, dan gaan we uit van een literprijs van: |
0,007 |
HOOFDSTUK 2 |
||
2.1 |
Tarieven reinigingsheffingen |
Euro |
2.1.1 |
Voor het periodiek verwijderen van bedrijfsafval van beperkte omvang of hoeveelheid tot een maximum van één container van 240 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval en één container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen bedraagt het recht per belastingjaar: |
151,00 |
2.2 |
Maatstaven en overige tarieven reinigingsheffingen |
|
Onverminderd het bepaalde in 2.1 bedraagt de belasting per aanbieding van: |
||
2.2.1 |
Rest afval emmer van 25 liter |
1,55 |
2.2.2 |
Rest afval container van 60 liter |
3,75 |
2.2.3 |
Rest afval container van 140 liter |
8,75 |
2.2.4 |
Rest afval container van 240 liter |
15,00 |
2.2.5 |
GFT afval emmer van 25 liter |
0,15 |
2.2.6 |
GFT afval container van 60 liter |
0,40 |
2.2.7 |
GFT afval container van 140 liter |
1,00 |
2.2.8 |
GFT afval container van 240 liter |
1,70 |
Onverminderd het bepaalde in 2.1. bedraagt de belasting per inworp bij een ondergrondse voorziening: |
||
2.2.9 |
Rest afval met een volume van 40 liter |
2,50 |
2.2.10 |
GFT afval met een volume van 20 liter |
0,10 |
2.2.11 |
Per containeromwisseling brengen we in rekening: De eerste omwisseling binnen 2 maanden na een verhuizing is gratis. Bij omwisseling als gevolg van diefstal brengen we geen tarief in rekening wanneer een proces verbaal van de aangifte van diefstal overhandigd kan worden. |
45,00 |
2.2.12 |
Onverminderd het bepaalde in 2.1: Indien we gedurende het jaar andere volumes introduceren voor de inzameling van rest afval, dan gaan we uit van een literprijs van: |
0,0625 |
2.2.13 |
Onverminderd het bepaalde in 2.1: Indien we gedurende het jaar andere volumes introduceren voor de inzameling van GFT afval, dan gaan we uit van een literprijs van: |
0,007 |
HOOFDSTUK 3 |
||
3.1 |
Het op verzoek aan huis ophalen van grof huisvuil per batch van 300 kg. Het op verzoek aan huis ophalen van een eenpersoonsmatras. Per matras. Het op verzoek aan huis ophalen van een tweepersoonsmatras. Per matras. |
50,00 25,00 40,00 |
3.2 |
Het instaptarief voor het milieupark bedraagt |
1,50 |
3.2.1 |
Het tarief bedraagt ingeval bezoekers aan het milieupark hun barcodeticket kwijtraken en de medewerkers op het milieupark niet meer kunnen vaststellen hoeveel afval ze geleverd hebben |
15,00 |
3.2.1.1 |
De desbetreffende leidinggevende van de buitendienst schat aan de hand van de camerabeelden de daadwerkelijk gestorte hoeveelheid en hiermee samenhangende stortkosten in waarmee duidelijk wordt of de onder 3.2.1. vermelde 15,00 euro de stortkosten al dan niet dekken. De definitieve afrekening vindt achteraf plaats doormiddel van een credit- of debetnota |
|
3.3.1 |
De stortkosten op het milieupark bedragen per kg |
0,15 |
3.3.2 |
Indien de aanbieder de onder 3.3.1. vermelde kosten niet per pin kan betalen, dan ontvangt hij een nota van de stortkosten verhoogd met administratieve kosten |
15,00 |
3.4 |
Voor het verstrekken van een nieuw afvalpasje voor de ondergrondse afvalcontainers bij verlies, diefstal of kwijt geraakt zijn van het oude pasje bedraagt het tarief |
10,00 |
Behoort bij raadsbesluit van 18 december 2023
Griffier van de gemeente Beesel
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl