Regeling vervalt per 01-01-2025

Verordening afvalstoffenheffing 2024

Geldend van 22-12-2023 t/m 31-12-2024

Intitulé

Verordening afvalstoffenheffing 2024

De raad van de gemeente Ridderkerk;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2023;

gelet op het advies van de commissie Samen wonen van 30 november 2023;

overwegende dat de verordening en de bijbehorende tarieventabel voor 2024 dienen te worden

vastgesteld door de gemeenteraad;

gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING 2024 (VERORDENING AFVALSTOFFENHEFFING 2024)

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1. Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer.

  • 2. De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3 Voorwerp van de belasting

  • 1. Voorwerp van de belasting is een perceel.

  • 2. Als perceel wordt aangemerkt:

    • a.

      de onroerende zaak, bedoeld in artikel 16, onder a, c, d en f, van de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      de roerende zaak, welke duurzaam aan een plaats gebonden is;

    • c.

      een gedeelte van een in onderdeel b bedoelde roerende zaak dat blijkens zijn indeling is bestemd om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt;

    • d.

      een samenstel van twee of meer in onderdeel b bedoelde roerende zaken of in onderdeel c bedoelde gedeelten daarvan die bij dezelfde belastingplichtige in gebruik zijn en die, naar de omstandigheden beoordeeld, bij elkaar behoren;

    • e.

      het binnen de gemeente gelegen deel van de in onderdeel b bedoelde roerende zaak, van een in onderdeel c bedoeld gedeelte daarvan of van een in onderdeel d bedoeld samenstel.

Artikel 4 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel.

Artikel 5 Vrijstelling extra container voor onvermijdbaar medisch afval

Inwoners die als gevolg van een (chronische) ziekte of handicap van hem of haarzelf of van personen die behoren tot zijn/haar huishouden extra afvalstoffen van substantiële omvang aanbieden kunnen, op aanvraag, aanspraak maken op kosteloos gebruik van een extra minicontainer voor PMD+restafval of toegang krijgen tot een ondergrondse container voor PMD+restafval.

Artikel 6 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1. De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de belasting wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 7 Belastingtijdvak

Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 8 Wijze van heffing

  • 1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.

  • 2. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een schriftelijke gedagtekende kennisgeving waarop de verschuldigde belasting is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 9 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing van de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 9,--.

  • 4. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar van een ander perceel gebruik maakt.

  • 5. Belastingbedragen tot € 9,00 worden niet geheven.

  • 6. Voor de toepassing van de bepalingen in het derde en vijfde lid, wordt het totaal van op één aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen aangemerkt als één belastingbedrag.

  • 7. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.

Artikel 10 Termijnen van betalen

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de aanslag worden betaald uiterlijk drie maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 2. In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3. De belasting moet worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 8, tweede lid:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 4. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1. De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2023’ van 15 december 2022 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening afvalstoffenheffing 2024'.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Ridderkerk van 18 december 2023.

De griffier,

mr. J.G. van Straalen

De voorzitter,

dhr. C.A. Oosterwijk

Tarieventabel afvalstoffenheffing 2024

behorende bij de VERORDENING AFVALSTOFFENHEFFING 2024

Hoofdstuk 1.1 Maatstaf en tarief afvalstoffenheffing

1.1.1

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar voor een éénpersoonshuishouden

€ 278,72

1.1.2

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar voor een tweepersoonshuishouden

€ 374,84

1.1.3

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar voor een huishouden met meer dan twee personen

€ 385,76

1.1.4

Het aantal personen dat gebruik maakt van het perceel wordt bepaald naar de situatie per 1 januari van het belastingjaar dan wel op het moment van het ontstaan van de belastingplicht.

 

1.1.5

Voor het gebruik dan wel het periodiek volgens de reguliere afvalinzamelingsronde ledigen van een extra beschikbaar gestelde minicontainer voor PMD+restafval, voor zover hiervoor geen vrijstelling voor medisch afval geldt zoals genoemd in artikel 5 van de Verordening.

€ 150,00

Hoofdstuk 1.2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

1.2

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor:

 

1.2.1

het op aanvraag inzamelen van grof huishoudelijke afval (met uitzondering van chemisch afval en asbest), per aanvraag (max. 3 m³ per keer)

€ 20,00

1.2.1.1

Indien kwijtschelding gemeentelijke belasting is verleend, wordt restitutie voor het op aanvraag inzamelen van grof huishoudelijk afval verleend voor maximaal € 40,-- (2 keer € 20).

 

1.2.1.2

Eenmalige kwijtschelding wordt verleend voor het op aanvraag inzamelen van grof huishoudelijk afval na overlijden.

 

1.2.2

het op aanvraag inzamelen van grof tuinafval, per aanvraag (max. 3 m³ per keer)

€ 0,00

1.2.3.1

het verstrekken van een of meerdere extra minicontainer(s) voor GFT of papier en karton, per aanvraag

€ 0,00

1.2.3.2

het verstrekken van een of meerdere extra minicontainer(s) voor PMD+restafval, per aanvraag, voor zover hiervoor geen vrijstelling voor onvermijdbaar medisch afval geldt zoals genoemd in artikel 5 van de Verordening

€ 75,00

1.2.4.1

het op aanvraag inleveren van een of meerdere extra minicontainer(s) voor GFT of papier en karton (met uitzondering door nieuwe bewoners van een woning)

€ 75,00

1.2.4.2

het op aanvraag inleveren van een of meerdere extra minicontainer(s) voor PMD+restafval

€ 0,00

1.2.4.3

het op aanvraag omwisselen van een kleinere minicontainer voor GFT of papier en karton naar een grotere minicontainer voor GFT of papier en karton

€ 0,00

1.2.4.4

het op aanvraag omwisselen van een grotere minicontainer voor GFT of papier en karton naar een kleinere minicontainer voor GFT of papier en karton

€ 75,00

1.2.5

het op aanvraag verstrekken van een vervangende minicontainer als gevolg van beschadiging of verlies door eigen schuld

€ 75,00

1.2.6

het verstrekken van een nieuwe afvalpas als gevolg van beschadiging of verlies door eigen schuld

€ 20,00

1.2.7

het op aanvraag van inwoner kostbaarheden uit de ondergrondse container halen

€ 75,00

Behoort bij het raadsbesluit van 18 december 2023.

De griffier,

mr. J.G. van Straalen