Auditcommissie Boxtel

Geldend van 21-12-2023 t/m heden

Intitulé

Auditcommissie Boxtel

De raad van de gemeente Boxtel;

op voorstel van het presidium van 14 november 2023;

gelet op artikel 84 Gemeentewet;

b e s l u i t :

tot het instellen van een:

Auditcommissie Boxtel

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a. commissie: auditcommissie;

  • b. controleverordening: door de raad vastgestelde verordening voor de controle op het financieel beheer en inrichting van de financiële organisatie;

  • c. accountant: controlerend accountant, aangesteld door de raad conform art. 213 Gemeentewet voor de controle op de financiële huishouding (beheer en inrichting) van de gemeente;

  • d. voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • e. secretaris: secretaris van de auditcommissie;

  • f. griffier: griffier van de gemeenteraad;

  • g. rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Boxtel;

  • h. raad: gemeenteraad van Boxtel.

Artikel 2 Taken auditcommissie

De auditcommissie heeft tenminste de navolgende taken:

  • 1. Het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet- en uitvoering van de accountantscontrole zoals gesteld in art. 1h van de controleverordening gemeente Boxtel 2023.

  • 2. De auditcommissie ondersteunt en adviseert de raad vanuit financieel-technisch perspectief en is apolitiek.

  • 3. Fungeren als vaktechnisch overlegplatform m.b.t. proces van accountantscontrole en bijbehorende stukken zoals jaarrekening, jaarverslag en interim controle.

  • 4. Afstemming met betrekking tot college-onderzoeken (ex art. 213a Gemeentewet) en onderzoeken van de rekenkamer.

  • 5. Structureren proces van accountantscontrole en aanbesteding accountant.

  • 6. Informeren van de gemeenteraad m.b.t. accountantscontrole.

Artikel 3 Samenstelling auditcommissie

  • 1. De commissie bestaat uit ten minste vier leden. Van elke in de raad vertegenwoordigde fractie kan maximaal één lid in de auditcommissie worden benoemd.

  • 2. De gemeenteraad benoemt de leden van de commissie op voordracht van het presidium. Zowel raadsleden als steunfractieleden kunnen lid zijn van de commissie.

  • 3. De leden kunnen zich niet laten vervangen.

  • 4. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter. De voorzitter is altijd een raadslid.

  • 5. De griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de commissie.

  • 6. Het lidmaatschap van de commissie vangt aan bij het begin van een zittingsperiode van de raad en eindigt aan het einde van de zittingsperiode van de raad. Tussentijds kan het lidmaatschap van een lid van de commissie eindigen door beëindiging van het lidmaatschap van de raad/beëindiging steunfractielidmaatschap of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 7. De commissie heeft de volgende vaste adviseurs:

  • de (plv.) griffier, de portefeuillehouder financiën, de voorzitter van het Control Expert Team,

  • de secretaris van de rekenkamer.

  • Andere adviseurs:

  • de accountant treedt op verzoek van de commissie op als extern adviseur van de commissie,

  • ad hoc kunnen anderen als adviseur worden uitgenodigd aan het overleg deel te nemen, zoals medewerkers afdeling financiën.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders beslist. De adviezen van de commissie aan de gemeenteraad zijn openbaar.

  • 2. De commissie vergadert in ieder geval 2 keer per jaar en daarnaast zo vaak als zij nodig oordeelt.

  • 3. De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen vast. Zij zendt dit reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming aan de raad.

Artikel 5 Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen

  • 1.

    Een lid van de auditcommissie die raadslid is ontvangt voor het bijwonen van vergaderingen van de auditcommissie geen vergoeding.

  • 2.

    Een lid van de auditcommissie die steunfractielid is ontvangt voor het bijwonen van vergaderingen een vergoeding zoals gesteld voor commissieleden in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

Artikel 6 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening Auditcommissie Boxtel 2023’.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 12 december 2023.

De gemeenteraad van Boxtel,

de griffier,

I.H.M. Smits

de voorzitter,

R.S. van Meygaarden