Mandaatbesluit RUD Zeeland 2024 gemeente Tholen

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit RUD Zeeland 2024 gemeente Tholen

Het college van burgemeester en wethouders;

Gelet op:

  • -

    afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Omgevingswet, de Gemeentewet, de Provinciewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, de Wet milieubeheer, de Wet openbaarheid van bestuur, de Wet luchtvaart, de Wet explosieven civiel gebruik, de Omgevingsverordening Zeeland , de Luchtvaartverordening en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten, circulaires en regelingen, en

  • -

    artikel 10 van de Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland;

besluit vast te stellen het navolgende Mandaatbesluit RUD Zeeland 2024 gemeente Tholen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Tholen;

  • b.

    dienstverleningsovereenkomst: de overeenkomst als bedoeld in artikel 34 van de Gemeenschappelijke regeling Regionale uitvoeringsdienst Zeeland;

  • c.

    directeur: de directeur van de Regionale uitvoeringsdienst Zeeland, bedoeld in artikel 1, onder f, van de Gemeenschappelijke regeling Regionale uitvoeringsdienst Zeeland;

  • d.

    gemeente: de gemeente Tholen;

  • e.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders besluiten, in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht, te nemen;

  • f.

    machtiging: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • g.

    schriftelijk: ten behoeve van dit besluit wordt daaronder mede verstaan per e-mail en per fax, en

  • h.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 2 Mandaat en ondermandaat

  • 1. Aan de directeur wordt mandaat verleend overeenkomstig de bij dit besluit behorende mandaatlijst.

  • 2. De directeur kan de bevoegdheden genoemd in lid 1, in ondermandaat opdragen aan personen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn, tenzij dat ten aanzien van een concreet mandaat in de mandaatlijst uitdrukkelijk is uitgesloten.

  • 3. In geval van afwezigheid of ontstentenis van de directeur worden zijn bevoegdheden door zijn plaatsvervanger uitgeoefend.

  • 4. De bevoegdheden, bedoeld in het eerste lid, behelzen niet de bevoegdheid te beslissen op bezwaarschriften, bedoeld in artikel 6:4, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 5. De bevoegdheden, bedoeld in het eerste lid, behelzen niet de bevoegdheid te besluiten tot de intrekking van een vergunning overeenkomstig artikel 5.19 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • 6. De bevoegdheden, bedoeld in het eerste lid, behelzen niet de bevoegdheden die bij de bij dit besluit behorende mandaatlijst uitdrukkelijk zijn uitgezonderd.

Artikel 3 Kaders uitoefening bevoegdheden

  • 1. Een ieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat of ondermandaat is verleend houdt bij de uitoefening van de aan hen opgedragen bevoegdheden rekening met de relevante door de gemeenteraad vastgestelde kaders alsmede het door het college vastgestelde beleid.

  • 2. Een ieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat of ondermandaat is verleend past de algemene dan wel specifieke instructies als bedoeld in artikel 10:6 Algemene wet bestuursrecht van het college betreffende de gemandateerde bevoegdheden toe.

  • 3. Het college zorgt ervoor dat de directeur over alle benodigde informatie noodzakelijk voor de uitvoering van het in het eerste lid bepaalde kan beschikken. De directeur zorgt ervoor dat de door hem/haar gemandateerden tevens kunnen beschikken over deze informatie.

  • 4. Het college treedt bij voorgenomen nieuw beleid of beleidswijzigingen in overleg met de directeur over uitvoeringsaspecten indien dat beleid raakt aan de taken en bevoegdheden die de Regionale uitvoeringsdienst Zeeland uitvoert.

  • 5. De directeur treedt in overleg met het college indien hij/zij het noodzakelijk acht af te wijken van de in het eerste lid bedoelde kaders of beleid.

Artikel 4 Informatieplicht

  • 1. De directeur informeert het college over alle ingekomen aanvragen en verzoekschriften en alle door de Regionale uitvoeringsdienst Zeeland geconstateerde overtredingen die betrekking hebben op de overeenkomstig artikel 2 gemandateerde bevoegdheden.

  • 2. Onverminderd het eerste lid informeert een ieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat of ondermandaat is verleend het college schriftelijk bij de toepassing van de procedures bedoeld in afdeling 3.4, artikel 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. Onverminderd het eerste en derde lid heeft een ieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat of ondermandaat is verleend een voorafgaande informatieplicht en een signaleringsplicht jegens het college indien de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college gelet op de inhoud van het besluit, de geadresseerde of de politieke gevoelens in de gemeenteraad of de samenleving naar verwachting politieke en maatschappelijke gevolgen zal hebben of indien een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of anderszins in rechte zal worden aangesproken. In de gevallen bedoeld in de vorige volzin verschaft de directeur alle benodigde informatie en voert overleg met het college alvorens de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 uit te oefenen.

  • 4. De directeur en het college overleggen regelmatig over de planning, de aantallen en de kwaliteit van de bij of krachtens dit besluit in mandaat te nemen en reeds genomen besluiten.

Artikel 5 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover van toepassing en in verband met de activiteiten waarvoor mandaat wordt verleend, met mandaat gelijkgesteld:

  • a.

    de verlening van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en

  • b.

    de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 6 Ondertekening

  • 1. Een besluit in mandaat dan wel ondermandaat overeenkomstig artikel 2, wordt als volgt ondertekend.

    Het college van burgemeester en wethouders van Tholen,

    namens dezen,

    gevolgd door:

    • -

      de handtekening;

    • -

      de naam van de (onder)gemandateerde, en

    • -

      de functieaanduiding.

  • 2. Indien er gebruik wordt gemaakt van volmacht en machtiging overeenkomstig artikel 5, luidt de ondertekening:

    De gemeente Tholen,

    namens dezen,

    gevolgd door:

    • -

      de handtekening;

    • -

      de naam van de ge(vol)machtigde, en

    • -

      de functieaanduiding.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

  • 2. Met ingang van de in lid 1 bedoelde datum van inwerkingtreding wordt het Mandaatbesluit RUD Zeeland 2019 gemeente Tholen ingetrokken.

  • 3. Het Mandaatbesluit RUD Zeeland 2019 gemeente Tholen blijft van toepassing voor zover het mandaat c.q. machtiging verleent tot het nemen van besluiten en verrichten van overige handelingen, voor zover daartoe krachtens enig overgangsrecht een verplichting of bevoegdheid bestaat op grond van een wettelijke bepaling, die als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daarmee verband houdende wet- en regelgeving is ingetrokken.

  • 4. Dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit RUD Zeeland 2024 gemeente Tholen

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen op 12-12-2023

De burgemeester

M.L.P. Sijbers

w.g. J.K. Fraanje

secretaris

MANDAATLIJST Gemeente Tholen voor RUD Zeeland 2024

Algemeen

 

BEVOEGDHEDEN/BESLUITEN

VOORWAARDEN EN REIKWIJDTE (INSTRUCTIES)

OPMERKING

A01

Besluiten inzake bestuursrechtelijke procedures.

Omvat: Advisering / Proceshandelingen in bestuursrechtelijke procedures zoals het opstellen van verweerschriften en het voeren van verweer in opdracht van het college

 

A02

Besluiten op grond van:

  • a.

    art. 4:5 en 4:6 Awb (vereenvoudigde wijze van afdoen en afdoen herhaalde aanvraag);

  • b.

    afdeling 4.1.3 Awb (opschorten beslistermijn);

  • c.

    art. 4:15, 4:17 en 4:18 Awb (besluiten over dwangsommen bij niet tijdig beslissen);

  • d.

    titel 4.4 Awb (bestuursrechtelijke geldschulden) m.u.v. afdeling 4.4.4 Awb (aanmaning en invordering bij dwangbevel);

  • e.

    art. 8:51a, 8:51b, 8:51c, 8:80a en 8:80b Awb (bestuurlijke lus en tussenuitspraak).

 
 

A03

De voorbereiding van besluiten met gebruikmaking van Afdeling 3.4 Awb, Afdeling 3.6 Awb en Titel 4.1 Awb.

 
 

A04

Behandelen van correspondentie van uitsluitend uitvoerende en/of informatieve aard betrekking hebbende op de gemandateerde bevoegdheden.

 
 

A05

Machtiging om Burgemeester en Wethouders door medewerkers of externe adviseurs te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures in bezwaar, (hoger) beroep en wanneer er een verzoek om voorlopige voorziening(en) wordt behandeld.

 
 

A06

Het vragen van advies op basis van de Wet Bibob.

 
 

A07

Besluiten op een verzoek om (milieu)informatie op grond van de Woo.

 

De directeur kan hiermee dus ook WOO besluiten gericht aan het college afhandelen.

A08

Aanbesteden werken, leveringen en diensten.

 
 

Vergunningverlening

 

Omgevingswet

 
 

V01

Besluiten en/of handelingen inzake vergunningverlening bij of krachtens de Omgevingswet.

Betreft onder meer:

  • -

    participatie

  • -

    vooroverleg (o.a. intaketafel en omgevingstafel)

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

  • -

    uitbrengen van advies

Geldt niet voor besluiten op grond van:

  • -

    art. 3 Wet Bibob

De mandaatverlening betreft de taken en bevoegdheden die binnen het belang van de Gemeenschappelijke regeling Regionale uitvoeringsdienst Zeeland vallen overeenkomstig artikel 2 (Belang) van de gemeenschappelijke regeling; een en ander als bedoeld in artikel 31 (Mandaatverlening) van de Gemeenschappelijke regeling.

Een besluit inzake vergunningverlening kan ook het weigeren van een aanvraag om een vergunning, het buiten behandeling laten van een aanvraag, het (ambtshalve) actualiseren van vergunningvoorschriften, het (ambtshalve) intrekken van een vergunning, etc. omvatten. Dit is geen limitatieve opsomming.

V02

Besluiten en/of handelingen op grond van de Omgevingswet tot of in verband met het afgeven of weigeren van een wettelijk advies en/of instemming op grond van afdeling 4.2 Omgevingsbesluit

aan het bevoegd gezag voor een onderdeel van de

omgevingsvergunning.

Betreft onder meer:

  • a.

    opstellen en afgeven van één of meer wettelijk verplichte adviezen en/of instemmingen aan het bevoegd gezag voor de omgevingsvergunning, behoudens als het wettelijk verplicht advies uitsluitend betrekking heeft op een provinciale weg.

  • b.

    verzoek aan de gemeente tot wijziging of intrekking van een door de gemeente afgegeven omgevingsvergunning voor zover dit verzoek betrekking heeft op één of meerdere provinciale taken, behoudens als deze taak uitsluitend betrekking heeft op het provinciale wegbeheer.

Daaronder vallen zowel de instemming voor één onderdeel van de omgevingsvergunning als de instemming voor het totaal van de onderdelen van de omgevingsvergunning.

 

V03

Het nemen van besluiten over, op grond van vergunningvoorschriften, te overleggen meldingen, rapportages e.d.

 
 

V04

Besluiten en/of handelingen in het kader van de Milieu-effectrapportage (bij of krachtens de Omgevingswet).

Betreft onder meer:

  • -

    procedurestappen

  • -

    adviesverzoek Commissie MER

  • -

    advies reikwijdte en detailniveau MER

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

  • -

    aanvaardbaarheidsverklaring (op grond van overgangsregels)

 

V05

Besluiten en/of handelingen inzake het stellen van maatwerkvoorschriften bij of krachtens de Omgevingswet.

Betreft onder meer:

  • -

    participatie

  • -

    vooroverleg (o.a. intaketafel en intaketafel en omgevingstafel)

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

 

V06

Besluiten en/of handelingen inzake het toestaan of weigeren van een gelijkwaardige maatregel bij of krachtens de Omgevingswet.

Betref onder meer:

  • -

    participatie

  • -

    vooroverleg (o.a. intaketafel en intaketafel en omgevingstafel)

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

 

V07

Besluiten en/of handelingen inzake meldingen, gegevens en bescheiden en informatieplichten bij of krachtens de Omgevingswet.

Betreft onder meer:

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

 

V09

Besluiten en/of handelingen inzake gedoogplichten bij of krachtens de Omgevingswet.

Betreft onder meer:

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

  • -

    uitbrengen van advies

 
 

Omgevingsplan

 
 

V10

Besluiten en/of handelingen bij of krachtens het Omgevingsplan.

Betreft onder meer:

  • -

    participatie

  • -

    vooroverleg (o.a. intaketafel en intaketafel en omgevingstafel) procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

  • -

    uitbrengen van advies

Deze categorie ziet in ieder geval op:

  • -

    vergunningverlening

  • -

    maatwerkvoorschriften

  • -

    meldingen

  • -

    informatieplichten

 
 

Bodem

 
 

V12

Besluiten en/of handelingen in het kader van (de afhandeling van) bodemzaken.

Betreft onder meer:

  • -

    beoordeling bodemonderzoeken

  • -

    advisering

  • -

    informatieverstrekking

  • -

    beoordeling saneringen(plannen)

  • -

    beoordeling evaluatierapporten

  • -

    gebruik maken van de bevoegdheden zoals genoemd in afdeling 19.2a Ow (toevalsvondst)

 

V13

Initiëren van bodemonderzoeken.

Betreft het vragen om offertes en het sluiten van opdrachtovereenkomsten.

 
 

Wet milieubeheer

 
 

V14

Besluiten en/of handelingen bij of krachtens Hoofdstuk 8, 10, 16, 19 en 21 Wet milieubeheer.

Betreft onder meer:

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

  • -

    uitbrengen van advies

  • -

    verstrekken van gegevens

 
 

Asbesttaken

 
 

V21

Besluiten en/of handelingen inzake de uitvoering van asbesttaken bij of krachtens het Asbestverwijderingsbesluit 2005, de Wet milieubeheer en de Omgevingswet.

Betreft onder meer:

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

  • -

    uitbrengen van advies

  • -

    verstrekken van gegevens

 
 

Overgangsrecht

 
 

V22

Besluiten en/of handelingen op grond van het overgangsrecht bij of krachtens de Invoeringswet Omgevingswet.

Betreft onder meer:

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

 

Handhaving

 

BEVOEGDHEDEN/BESLUITEN

VOORWAARDEN EN REIKWIJDTE (INSTRUCTIES)

OPMERKING

H01

Het aanwijzen van ambtenaren belast met het houden van toezicht.

Betreft toezicht op naleving bij of krachtens de:

  • -

    Omgevingswet

  • -

    Omgevingsverordening Zeeland

  • -

    Omgevingsplan

  • -

    Wet milieubeheer

  • -

    Luchtvaartverordening Zeeland

  • -

    Wet luchtvaart

  • -

    Asbestverwijderingsbesluit 2005

De mandaatverlening betreft de taken en bevoegdheden die binnen het belang van de Gemeenschappelijke regeling Regionale uitvoeringsdienst Zeeland vallen overeenkomstig artikel 2 (Belang) van de gemeenschappelijke regeling; een en ander als bedoeld in artikel 31 (Mandaatverlening) van de Gemeenschappelijke regeling.

H02

Het voeren van correspondentie in het kader van toezicht en handhaving, waaronder in ieder geval begrepen:

  • a.

    een bezoekbevestigingsbrief

  • b.

    een voorwaarschuwingsbrief / waarschuwing

  • c.

    een vooraankondiging last onder bestuursdwang of last onder dwangsom (hoorbrief)

Betreft de onder H01 genoemde wet- en regelgeving.

 

H03

Besluiten tot het vaststellen van gedoogbeschikkingen.

Betreft de onder H01 genoemde wet- en regelgeving.

Betreft:

  • -

    Procedurestappen

  • -

    Ontwerpbesluit/conceptbesluit

  • -

    Besluit

 

H04

Het naar aanleiding van de kenbaar gemaakte zienswijze(n) afzien van bestuurlijk optreden.

Betreft de onder H01 genoemde wet- en regelgeving.

 

H05

Besluiten en/of handelingen op grond van Titel 5.3 en Titel 5.4 Awb (herstelsancties en bestuurlijke boete, ) met uitzondering van:

de financiële handelingen bij het invorderen van dwangsommen en bij het verhaal van de kosten bestuursdwang;

Betreft de onder H01 genoemde wet- en regelgeving.

Omvat tevens besluiten en (feitelijke) handelingen ter voorbereiding en uitvoering van deze besluiten inclusief het terstond toepassen van bestuursdwang conform artikel 5:31, tweede lid Awb door de toezichthouder, evenals het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde kosten in verband met het toepassen van bestuursdwang ex artikel 5:25 lid 6 Awb, alsmede het voornemen van de invorderingsbeschikking en de invorderingsbeschikking dwangsom ex 5:37 Awb;

*De uitzonderingsgrond (invorderen van dwangsommen en verhaal van kosten bestuursdwang) heeft enkel betrekking op de financiële handelingen bij het invorderen van dwangsommen en verhaal kosten bestuursdwang, te weten.;

  • a)

    starten van verhaalsprocedure voor kosten bestuursdwang (inclusief conservatoir beslag) of het afzien van kostenverhaal;

  • b)

    invordering dwangsom, restitutie van te veel betaalde dwangsombedragen, vermindering of het afzien van invordering van de dwangsom;

  • c)

    het treffen van een betalingsregeling in het kader van de onder a. genoemde verhaalsprocedure, of in het kader van de inning van verbeurde dwangsommen;

  • d)

    beslaglegging in het kader van executie van een dwangbevel, met betrekking tot een dwangsombesluit;

  • e)

    inroepen retentierecht.

Het voornemen van de invorderingsbeschikking en de invorderingsbeschikking dwangsom en vaststellen hoogte kosten bestuursdwang behoren niet tot de financiële handelingen en vallen dus wel onder het mandaat;

Bij controle vuurwerkevenementen geldt dat als een toezichthouder gebruik maakt van het ‘mandaat spoedeisend optreden bij vuurwerkevenementen’ de toezichthouder dit doet conform de bij dit mandaat horende ‘instructies voor toezichthouders toepassing bestuursdwang bij vuurwerkevenementen’

 

H07

Besluiten op verzoeken van derden om bestuursrechtelijk/handhavend op te treden.

Betreft de onder H01 genoemde wet- en regelgeving.

 

H08

Het beoordelen van milieuverslagen, overeenkomstig de bij of krachtens paragraaf 10.2.5 van het Besluit kwaliteit leefomgeving gestelde regels.

 
 

H09

Het nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 19 Omgevingswet inzake maatregelen bij een ongewoon voorval.

Betreft:

  • -

    Procedurestappen

  • -

    Ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    Besluit

 

H10

Het indienen van een aanvraag op grond van het Besluit

buitengewoon opsporingsambtenaar.

 
 

H12

Besluiten en/of handelingen inzake de uitvoering van asbesttaken bij of krachtens het Asbestverwijderingsbesluit 2005, de Wet milieubeheer en de Omgevingswet.

Betreft:

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit of conceptbesluit

  • -

    besluit

  • -

    uitbrengen van advies

  • -

    verstrekken van gegevens

  • -

    melden misstanden aan CKI en het bevoegd gezag informeren

Omvat tevens het uitvoeren van spoedeisend optreden door toezichthouders.

 
 

Overgangsrecht

 
 

H13

Besluiten en/of handelingen op grond van het overgangsrecht bij of krachtens de Invoeringswet Omgevingswet.

Betreft onder meer:

  • -

    procedurestappen

  • -

    ontwerpbesluit / conceptbesluit

  • -

    besluit

 

Lijst van afkortingen

  • AmvB : Algemene Maatregel van Bestuur

  • Art.: Artikel

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht

  • BenW : Burgemeester en Wethouders

  • Bssa : Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen

  • BW: Burgerlijk Wetboek

  • GS: Gedeputeerde Staten

  • IPPC-richtlijn: Europese Richtlijn (2008/1/EG).

  • MER: Milieu Effect Rapportage

  • Min. IenW : Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

  • RIE: Richtlijn Industriële Emissies (2010/75/EU)

  • TUG: Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik

  • Vvgb : Verklaring van geen bedenkingen

  • Wm : Wet milieubeheer

  • Woo : Wet open overheid

Toelichting behorende bij het mandaatbesluit RUD-Zeeland

ALGEMEEN

Inleiding

Bijna dagelijks moeten er allerlei beslissingen door het college van Gedeputeerde Staten / Burgemeester en Wethouders (hierna te noemen: het college) worden genomen. Het zou niet werkbaar zijn als die beslissingen steeds in de vergadering van het college moeten worden genomen. Daarom bestaat al sinds jaar en dag de mogelijkheid dat het college aan een ander de bevoegdheid toekennen om dit namens hem te doen; dit heet "mandaat". Het onderhavige besluit voorziet hierin en heeft betrekking op de verlening van mandaat, machtiging en volmacht met betrekking tot bevoegdheden van GS / BW aan de directeur van het gemeenschappelijke openbaar lichaam de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (hierna te noemen: RUD Zeeland). Daarnaast ziet dit besluit op de verlening van ondermandaat, machtiging en ondervolmacht door de directeur aan functionarissen binnen zijn dienst.

Mandaat

Onder mandaat wordt in de Algemene wet bestuursrecht verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Met andere woorden de functionaris, dit is de gemandateerde, krijgt de bevoegdheid om een besluit te nemen dat geldt als een besluit van het bestuursorgaan dat het mandaat heeft verleend (mandaatgever). Het door de gemandateerde genomen besluit geldt derhalve als een besluit van het bestuursorgaan en heeft dezelfde juridische consequenties als een door het bestuursorgaan zelf genomen besluit. Er worden evenwel geen publiekrechtelijke bevoegdheden van het college overgedragen aan het bestuur of aan de directeur van RUD Zeeland. Het betreft hier een vorm van publiekrechtelijke vertegenwoordiging. Bij de omschrijving van het begrip mandaat wordt uitgegaan van de bevoegdheid tot het nemen van een besluit. Met andere woorden de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden wordt zichtbaar in het nemen van besluiten (zie ondertekening). Mandaat wordt in dit besluit niet verleend aan een persoon, maar aan een functionaris, dus aan degene die een functie bekleedt. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. Daarnaast blijft de mandaatgever ook altijd zelf bevoegd om de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.

Volmacht en machtiging

Aan de directeur wordt ook volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Een voorbeeld van de eerste categorie is het sluiten van een overeenkomst. Voorbeelden van de tweede categorie zijn procesvertegenwoordiging, het vaststellen van brieven zonder rechtsgevolg en het feitelijk toepassen van bestuursdwang. De bepalingen in voorliggend besluit inzake ondermandaat moeten analoog worden toegepast op ondervolmacht en machtiging van ondergeschikten. Dit is in lijn met de systematiek van de Algemene wet bestuursrecht.

Uitgangspunten

I. Wettelijke beperkingen

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) geeft als hoofdregel dat mandaat geoorloofd is, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet.

Deze hoofdregel is derhalve ook van toepassing op het onderhavige mandaatbesluit en geeft als zodanig, blijkens artikel 10:3 Awb, de uiterste grenzen aan waarbinnen dit besluit kan worden toegepast. Nu de wet zelf beperkingen stelt ten aanzien van de bevoegdheid om van mandaat gebruik te maken, zijn deze beperkingen niet in het mandaatbesluit opgenomen.

II. Vertrouwen

In de praktijk hangt een effectieve toepassing van het mandaatbesluit direct samen met het vertrouwen van de mandaatgever in de gemandateerde, dat deze laatste zal handelen in de geest van dat orgaan en bij twijfel de zaak zal voorleggen aan het orgaan zelf. Slechts het bestaan van deze vertrouwensbasis, die ook impliceert dat het bestuursorgaan de gemandateerde bevoegdheid slechts in uitzonderingsgevallen aan zich trekt, maakt een wezenlijke mandatering van bevoegdheden mogelijk. Bij de toepassing van dit besluit wordt het bestaan van de vorenbedoelde vertrouwensbasis dan ook uitdrukkelijk verondersteld.

In dit besluit is daarom gekozen voor een algemeen breed mandaat aan de directeur van RUD Zeeland. Dit betekent bijvoorbeeld dat in beginsel alle vergunningen en ontheffingen of handhavingsbesluiten door hem mogen worden vastgesteld en ondertekend namens het college. Hierbij wordt aangesloten op het landelijk beleid waarin beoogd is omgevingsdiensten in het leven te roepen als professionele uitvoeringsorganisaties die met een hoge mate van zelfstandigheid moeten kunnen werken.

III. Verantwoordelijkheid

Ondanks dat de feitelijke bevoegdheidsuitoefening komt te liggen bij degene die het mandaat heeft, blijft de mandaatgever daarvoor naar buiten toe ten volle verantwoordelijk. Deze kan uit dien hoofde dan ook te allen tijde algemene en specifieke instructies geven of het mandaat doorbreken en de bevoegdheid zelf uitoefenen; het onderhavige besluit behoeft in dat laatste geval geen voorafgaande intrekking. Naar buiten toe zal altijd duidelijk moeten zijn dat de gemandateerde de bevoegdheid uitoefent onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever en de burger moet kunnen nagaan of de gemandateerde wel bevoegd namens het bestuursorgaan optreedt. Derhalve wordt gebruik gemaakt van een mandaatregister.

IV. Informatie en overleg

Omdat het college, ook al hebben zij mandaat verleend, verantwoordelijk blijven voor de 'in mandaat' genomen beslissing is het van belang dat zij tijdig op de hoogte worden gesteld van die beslissingen of handelingen waarvan kennisneming door hen van belang is. In het mandaatbesluit is daarom voorzien in een regeling waarbij alvorens bepaalde bevoegdheden worden uitgeoefend, overleg moet worden gevoerd met, of informatie moet worden verstrekt aan het bestuursorgaan dat het mandaat heeft gegeven. In het specifieke geval kan dan worden beslist of de bevoegdheid in mandaat kan worden uitgeoefend, dan wel kunnen door het bestuursorgaan instructies worden gegeven.

V. Mandaat en ondertekeningsmandaat

Het onderhavige mandaatbesluit hanteert als uitgangspunt dat de gemandateerde die het besluit neemt dit ook ondertekent. Dit geldt ook voor het ontwerp van het besluit of het voornemen tot het nemen van het besluit in die gevallen dat het ontwerp of het voornemen formeel aan een burger of een bedrijf kenbaar wordt gemaakt.

Reikwijdte

Het mandaatbesluit heeft betrekking op alle bevoegdheden van het college die horen bij de opdrachtverlening aan RUD Zeeland. Deze opdrachtverlening is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling RUD Zeeland, het dienstverleningshandvest en de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Tholen en RUD Zeeland, waarin de opdrachtverlening nader is uitgewerkt. Daarmee bepalen de grenzen van de aldus opgedragen taken, naast de wettelijke grenzen, de grenzen van het mandaat aan de directeur.

Dit besluit is een regeling van algemene aard. Als mandaatgever blijft het college echter bevoegd om voor bijzondere gevallen een specifieke regeling te treffen. Daarvoor zal dan steeds een apart collegebesluit nodig zijn. Uitgangspunt blijft echter een zo groot mogelijke uniformiteit op grond van deze regeling en een beperking van het aantal bijzondere regelingen.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 2Mandaat en ondermandaat

Het eerste en tweede lid regelen het mandaat aan de directeur van RUD Zeeland en de mogelijkheid om zijn bevoegdheden in ondermandaat op te dragen aan binnen de dienst werkzame functionarissen.

Het invullen van ondermandaat is een aangelegenheid voor de directeur. Het ligt voor de hand dat de directeur in ieder geval ondermandaat geeft aan zijn leidinggevenden en daarbij gelet op het wettelijke vereiste van functiescheiding een duidelijke scheiding tussen handhaving en vergunningverlening hanteert.

Vanzelfsprekend zijn de uitgangspunten en regels van dit mandaatbesluit ook volledig van toepassing op het gebruik van ondermandaat, inclusief de ondertekening. De directeur behoudt bij ondermandaat volledig zijn verantwoordelijkheid tegenover het college en zal dit moeten kunnen waarmaken. Hij kan dit bereiken via toepasselijke (hiërarchische) verantwoordelijkheidsstructuren. Daartoe kan hij voorwaarden en beperkingen stellen aan het ondermandaat, dan wel een eenmaal verleend ondermandaat intrekken. Verder kan hij ook in de plaats treden van de functionaris aan wie ondermandaat is verleend.

Het derde lid regelt de vervanging. In geval van afwezigheid van de directeur, kan de bevoegdheid worden uitgeoefend door diens formele plaatsvervanger.

Ten aanzien van het algemene mandaat zijn uitzonderingen geformuleerd, de zogenaamde negatieve lijst (in het vierde, vijfde en zesde lid). Zo geldt het mandaat niet voor de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaarschriften. Wel mag de directeur namens het college een verweerschrift uitbrengen. De Algemene wet bestuursrecht laat niet toe dat mandaat wordt verleend tot het beslissen op een bezwaarschrift ingeval de gemandateerde zelf het besluit waartegen het bezwaar zich richt krachtens mandaat heeft genomen. Verder zijn niet gemandateerd de intrekking van een vergunning bij wege van sanctie (artikel 5.19 Wabo) en de in de mandaatlijst opgenomen uitzonderingen.

Artikel 3Kaders uitoefening bevoegdheden

Het vaststellen van beleidskaders en beleidsregels blijft voorbehouden aan de gemeentelijke en provinciale bestuursorganen. Uit het eerste lid van dit artikel volgt dat rekening moet worden gehouden met deze kaders en het beleid dat van toepassing is op de bevoegdheden die zijn gemandateerd. Aan de andere kant dienen de bestuursorganen er voor te zorgen dat RUD Zeeland beschikking krijgt over die informatie (tweede lid). Tevens geldt er een overlegplicht bij voorgenomen nieuw beleid of beleidswijzigingen als dat betrekking heeft op de taken en bevoegdheden die RUD Zeeland uitvoert (derde lid).

In een bijzonder geval kan het noodzakelijk zijn om van het gemeentelijk of provinciaal beleid af te wijken. Indien de directeur meent dat zich een zodanig geval voordoet, treedt hij hierover in overleg met het college, alvorens hij gebruik maakt van zijn mandaat (vierde lid).

Overigens volstaat hierbij dat het overleg tussen ambtenaren werkzaam bij RUD Zeeland en ambtenaren werkzaam bij de deelnemer heeft plaatsgevonden. Die ambtenaren behoren zelf in staat te zijn om te beoordelen wanneer iets aan het bestuur dient te worden voorgelegd.

Artikel 4Informatieplicht

Teneinde het college tijdig te informeren over gestarte procedures, is in het eerste lid voorzien in een standaard actieve informatieplicht. Van alle ingekomen aanvragen, verzoekschriften en geconstateerde overtredingen door RUD Zeeland zal het college op de hoogte worden gesteld. Deze uitwisseling van informatie gaat bij voorkeur via digitale weg, bijvoorbeeld middels e-mail of het Omgevingsloket Online (OLO). Het is vervolgens aan de deelnemer om te bepalen of hij over een bepaalde procedure nader overleg wenst. In beginsel vindt de informatie-uitwisseling op ambtelijk niveau plaats.

Het tweede lid regelt dat de directeur het college een afschrift stuurt van het ontwerpbesluit bij toepassing van de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure (Afdeling 3.4 Awb) en bij het horen van de aanvrager of belanghebbende (artikel 4:7 en 4:8 Awb). Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld bij een voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom. Het voornemen zal dan tevens aan het college kenbaar moeten worden gemaakt. Indien het college dat nodig acht kan het voor de uitoefening van de bevoegdheid specifieke instructies meegeven, dan wel zelf de bevoegdheid terugnemen.

Daarnaast moet het college altijd tijdig op de hoogte worden gebracht van voorgenomen besluiten of reeds genomen besluiten die naar verwachting maatschappelijke, politieke, juridische of financiële gevolgen hebben (vierde lid). Het college kan zich jegens Provinciale Staten / gemeenteraad, voor de rechter en naar buiten toe nimmer verschuilen achter mandaat. Dit gegeven vereist niet alleen een hoge mate van bestuurlijke sensitiviteit van de directeur, maar ook van de medewerkers binnen zijn dienst die over ondermandaat beschikken. Het vorenstaande impliceert onder meer een zeer korte communicatielijn tussen directeur en college, al dan niet vertegenwoordigd door de betrokken portefeuillehouder.

Het college kan, bijvoorbeeld op grond van de informatie van de directeur van de omgevingsdienst in een concreet geval, de besluitvorming naar zich toe trekken. Dit betekent dat dan de directeur geen gebruik maakt van het gegeven mandaat ofwel dat de aangewezen functionarissen geen gebruik maken van het gegeven ondermandaat. Wel blijft de directeur dan een belangrijk adviseur. Uiteraard kan ook in alle andere gevallen – om tegemoet te komen aan de vaak wisselende inzichten die het gewicht van een bepaald besluit op enig moment bepalen – door de directeur zelf worden besloten van zijn bevoegdheid geen gebruik te willen maken en derhalve aan te sturen op een besluit van het college zelf.

In het vijfde lid is voorzien in een overlegstructuur met betrekking tot de planning, de aantallen en de kwaliteit van de gemandateerde besluiten. Het initiatief hiervoor ligt gelet op de mandaatverhouding en het eerder genoemde, veronderstelde vertrouwen van het college in de gemandateerde, bij de directeur van RUD Zeeland.

Artikel 5Volmacht en machtiging

Bestuursorganen verrichten naast publiekrechtelijke rechtshandelingen ook privaatrechtelijke

rechtshandeling en feitelijke handelingen. In die gevallen wordt bij vertegenwoordiging niet van mandaat gesproken, maar van volmacht respectievelijk machtiging. Om te voorkomen dat voor de verschillende vormen van vertegenwoordiging verschillende regimes zouden gelden, verklaart art. 10:12 Awb dat alle bepalingen die betrekking hebben op mandaat van overeenkomstige toepassing zijn indien een bestuursorgaan volmacht of machtiging verleent aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid. Van deze benadering is ook bij dit mandaatbesluit uitgegaan: het gaat over mandaat, maar is ook van toepassing op volmacht en machtiging.

Artikel 6Ondertekening

Voor wat betreft de ondertekening van een besluit dat krachtens mandaat is genomen, is in de Awb slechts vastgelegd dat het besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het is genomen. Het is van belang dat stukken die namens het college uitgaan op een uniforme wijze worden ondertekend. Om deze reden is de standaardformulering in dit artikel vastgelegd.

Artikel 7Slotbepalingen

Het mandaat mag worden uitgeoefend met ingang van 1 januari 2024. Om te voorkomen dat bevoegdheden dubbel zijn gemandateerd, worden per dezelfde datum de door GS/B&W bestaande mandaten ingetrokken welke betrekking hebben op de bevoegdheden die bij RUD Zeeland worden ondergebracht.

Als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet zal bepaalde wet- en regelgeving worden ingetrokken. Op basis van het overgangsrecht zal het bevoegd gezag echter nog besluiten moeten nemen c.q. handelingen moeten verrichten op basis van deze oude wet- en regelgeving. Om ervoor te zorgen dat RUD Zeeland hiervoor gemandateerd blijft, is een lid aan dit artikel toegevoegd waarmee dit wordt bewerkstelligd.

Ingevolge art. 3:40 Awb treedt een besluit pas in werking als het bekendgemaakt is. De bekendmaking van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze (art. 3:42 Awb). Daarnaast worden deze besluiten bekendgemaakt in het Provinciaal Blad / Gemeentelijk Blad.