Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR708158
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR708158/1
Mandaatregeling Oisterwijk 2024
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Mandaatregeling Oisterwijk 2024Het college, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Oisterwijk, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Overwegende dat het uit oogpunt van doelmatigheid gewenst is op ruime wijze van de mandaatfiguur gebruik te maken zodat:
- •
Bestuursorganen minder uitvoerend bezig hoeven te zijn (ontlasten van het bevoegd gezag);
- •
Er sneller en doeltreffender gehandeld kan worden;
- •
De verantwoordelijkheden zowel binnen de organisatie als naar buiten duidelijker tot uitdrukking komen.
Gelet op de Gemeentewet en titel 10.1, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUIT
De bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, per organisatieonderdeel op te dragen aan de daarbij genoemde functionaris met de mogelijkheid tot het verlenen van ondermandaten daarop aan functionarissen zoals vermeld in het register en daarop de in dat register vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren;
een en ander met inachtneming van de volgende regels c.q. de volgende voorschriften.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
-
a. Mandaat: de bevoegdheid/ machtiging om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In het mandaatregister wordt in principe geen onderscheid gemaakt tussen afdoenings- en ondertekeningsmandaat;
-
b. Mandaatgever: het bestuursorgaan dat de bevoegdheid laat uitoefenen door een ander;
-
c. Gemandateerde: degene die in opdracht van het bestuursorgaan de bevoegdheid uitoefent;
-
d. (mandaat)register: het bij deze regeling behorend overzicht waarin bevoegdheden zijn opgenomen inzake mandaat, volmacht en machtiging;
-
e. Ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan het mandaat van een gemandateerde in zijn plaats uit te oefenen;
Artikel 2 Schakelbepaling
-
a. Waar in deze regeling staat vermeld ‘(onder)mandaat’ wordt ook bedoeld ‘(sub)volmacht’ respectievelijk ‘(sub)machtiging’.
-
b. Waar in deze regeling staat vermeld ‘gemandateerde’ wordt ook bedoeld ‘gevolmachtigde’ respectievelijk ‘gemachtigde’.
Artikel 3 Uitoefening bevoegdheid en plaatsvervanging
-
a. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
-
b. Het mandaat wordt verleend binnen het kader van het door het bevoegde orgaan te stellen algemeen beleid en binnen toegekende budgetten en begroting.
-
c. De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat vervalt door een daartoe strekkend besluit van het bevoegd bestuursorgaan, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.
-
d. Wanneer de gemandateerde afwezig is, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door de leidinggevende die hem vervangt of de eerst-hogere leidinggevende.
Artikel 4 Ondermandaat
De gemandateerde is bevoegd tot verlening van ondermandaat voor zover dit expliciet in het register is aangegeven. In dit geval blijft de gemandateerde verantwoording schuldig aan de mandaatgever.
Artikel 5 Uitzonderingen
De besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid is voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan indien:
- a.
er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels, het vaststellen van beleidsregels en het aanwijzen van gebieden;
- b.
door of namens het bestuursorgaan te kennen is gegeven dat de besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid niet wordt opgedragen;
- c.
de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen (grote) politieke/ bestuurlijke en/of (grote) financiële consequenties met zich zal brengen dan wel ongewenste precedentwerking zal oproepen;
- d.
het besluit zou leiden tot strijdigheid c.q. afwijkingen met ingezet beleid, met richtlijnen of voorschriften dan wel tot overschrijding van het budget;
- e.
de over de zaak c.q. het stuk ingewonnen adviezen/standpunten niet eenstemmig zijn;
- f.
reeds tijdens de voorbereidingsfase duidelijk is geworden dat tegen het te nemen besluit bezwaar- of beroep zal worden aangetekend.
- g.
Er sprake is van een besluit waarop artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is.
Artikel 6 Informatievoorziening en nadere instructies
-
a. De gemandateerde is verplicht tot het verstrekken van informatie aan de mandaatgever met betrekking tot het afgegeven mandaat. De gemandateerde verstrekt op verzoek van de mandaatgever periodiek een overzicht met daarop aangegeven de genomen besluiten.
-
b. Het bevoegd orgaan kan zowel in incidentele gevallen als in het algemeen nadere instructies geven.
Artikel 7 Wijze van ondertekening
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt daarom als volgt ondertekend:
namens het college,
-
(handtekening)
-
(evt. titel+ voornaam en achternaam)
-
(functie)
ofwel indien het de bevoegdheid van de burgemeester betreft:
-
namens de burgemeester,
(handtekening)
-
(evt. titel+ voornaam en achternaam)
-
(functie)
Artikel 8 Digitaal ondertekenen
Tot de bevoegdheid tot het ondertekenen behoort ook de bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen (d.m.v. elektronische handtekening) van stukken. Gebruikmaking van een gescande handtekening is uitsluitend mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van betrokken bestuurder of functionaris.
Artikel 9 Inwerkingtreding, citeertitel en overgangsrecht
-
a. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024 en kan worden aangehaald als "Mandaatregeling Oisterwijk 2024".
-
b. Op het moment dat de "Mandaatregeling Oisterwijk 2024" met bijbehorend mandaatregister in werking treedt, wordt de “Mandaatregeling Oisterwijk 2023” met bijbehorend mandaatregister ingetrokken.
-
c. De voor het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit van kracht zijnde mandaten, ondermandaten, volmachten en machtigingen zoals benoemd in de Mandaatregeling Oisterwijk 2023 welke betrekking hebben op bevoegdheden zoals beschreven in wetten, algemene maatregelen van bestuur, ministeriële regelingen en gemeentelijke verordeningen die als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet geheel of gedeeltelijk worden ingetrokken blijven van kracht voor zover dit nodig is voor de afhandeling van lopende zaken.
Ondertekening
Oisterwijk, 12 december 2023
Het college van de gemeente Oisterwijk,
Marco Wilke
gemeentesecretaris
Hans Janssen
burgemeester
De burgemeester van Oisterwijk,
Hans Janssen
burgemeester
Mandaatregister/bevoegdhedenregister Oisterwijk 2024
Mandaatregister/bevoegdhedenregister Oisterwijk 2024
Mandaten gehele organisatie (algemeen) |
||||||
Nr. |
Bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Mandaat aan |
Ondermandaat aan |
Specifieke bepalingen |
Mandaat (md), machtiging (mt) of volmacht (v) |
Algemene wet bestuursrecht - algemeen |
||||||
1.1 |
Het vaststellen van een aanvraagformulier op grond van artikel 4:4 Awb. |
College/burgemeester |
Managers |
Mt |
||
1.2 |
Het ter behandeling doorzenden van geschriften naar het bevoegde bestuursorgaan op grond van artikel 2:3 Awb. |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
Mt |
|
1.3 |
Het vragen van een machtiging aan een gemachtigde en het weigeren van een gemachtigde op grond van artikel 2:1 en 2:2 Awb. |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders, secretaris bezwaarschriftencommissie |
Mt |
|
1.4 |
Besluiten om een aanvraag om een beschikking niet te behandelen ingevolge artikel 4:5 Awb |
College/ burgemeester |
Managers |
Teamleiders en medewerkers Samenleving en medewerkers openbare ruimte, vastgoed en vergunningen |
md |
|
1.5 |
Bevoegdheid tot het opschorten en het verlengen van de termijn voor het geven van een besluit op aanvraag (4:14 / 4:15 Awb) of besluit op bezwaar en de bevoegdheid tot het verdagen of verder uitstellen van een besluit op aanvraag of besluit op bezwaar voor zover daar enige wettelijke basis voor is (7:10 Awb of bijzondere wet) |
College/ burgemeester |
Managers |
Teamleiders, medewerkers juridische zaken, casemanagers |
Voor zover het besluitvorming in de processen betreft waarmee het team, cluster of medewerker zelf is belast. |
mt |
1.6 |
Bevoegdheid tot het beëindigen van de opschorting van de termijn voor het geven van een besluit op aanvraag of besluit op bezwaar voor zover daarvoor enige wettelijke basis is |
College/ burgemeester |
Managers |
Teamleiders, medewerkers juridische zaken |
Voor zover het besluitvorming in de processen betreft waarmee het team, cluster of medewerker zelf is belast. |
mt |
1.7 |
Het horen van belanghebbende bij het voornemen een negatief besluit te nemen (art. 4:7 en 4:8 Awb) |
College/burgemeester |
Medewerkers |
Mits de medewerker het besluit voorbereidt |
mt |
|
1.8 |
Het intrekken of wijzigen van een besluit dat in mandaat is genomen voor zover deze betrekking heeft op het werkterrein van de afdeling |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
md |
|
1.9 |
Het beslissen op verzoeken om nadeelcompensatie |
College/burgemeester |
Managers |
md |
||
1.10 |
Het voor de gemeente aanvragen van vergunningen, ontheffingen, vrijstelling, subsidies en respectievelijk het melden van activiteiten en dergelijke een en ander ter voldoening aan wettelijke voorschriften |
College/burgemeester |
Managers |
teamleiders, medewerkers binnen domein fysieke leefomgeving, teams beleid en openbare ruimte, vastgoed en vergunningen |
Ondermandaat voor zover betrekking hebbend op de processen waarmee het team of medewerker zelf is belast. |
Md/mt |
Algemene wet bestuursrecht – bezwaar en beroep |
||||||
1.11 |
Het bevestigen ingevolge art. 6:14 Algemene wet bestuursrecht van de ontvangst van bezwaarschriften |
College/ burgemeester |
Managers |
Juridisch adviseur, administratief medewerker juridische zaken en secretaris bezwaarschriftencommissie |
||
1.12 |
Het doorzenden ingevolge artikel 6:15 Awb van bezwaar/beroepschriften die zijn ingediend bij een onbevoegd bestuursorgaan |
College/ Burgemeester |
Managers |
Juridisch adviseur, administratief medewerker juridische zaken en secretaris bezwaarschriftencommissie |
||
1.13 |
Het uitnodigen voor hoorzittingen ingevolge artikel 7:2 Awb |
College/ Burgemeester |
Managers |
Juridisch adviseur, administratief medewerker juridische zaken en secretaris bezwaarschriftencommissie |
||
1.14 |
Bevoegdheid tot het verdagen van de beslissing op bezwaar ingevolge artikel 7:10, lid 3, Awb |
College Burgemeester |
Managers |
Juridisch adviseur, administratief medewerker juridische zaken en secretaris bezwaarschriftencommissie |
||
1.15 |
Het beoordelen van de ontvankelijkheid van bezwaarschriften ingevolge artikel 6:6 Awb inclusief de bevoegdheid tot het opschorten van de termijn voor het nemen van een beslissing op bezwaar (7:10, lid 2, Awb) |
College Burgemeester |
Juridisch adviseur en administratief medewerker juridische zaken |
|||
1.16 |
Beslissen op bezwaar (artikel 7:11 Awb) |
College/burgemeester |
Gemeentesecretaris/algemeen directeur, directeur |
Dit mandaat strekt zich niet uit tot: het beslissen op bezwaar dat is gericht tegen een (primair) besluit dat door het college van burgemeester en wethouders zelf is genomen; het beslissen op bezwaar waarbij (geheel of gedeeltelijk) wordt afgeweken van een advies van een adviescommissie zoals bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht of van een advies van een onafhankelijk adviseur zoals bedoeld in “de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Oisterwijk 2021”. Het beslissen op bezwaar dat is gericht tegen een (primair) besluit dat door de gemeentesecretaris/algemeen directeur en/of de directeur in mandaat genomen is. In deze drie situaties beslist het college/de burgemeester zelf op het bezwaar. College/burgemeester ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft |
md |
|
1.17 |
Het besluiten bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten als bedoeld in artikel 160 lid 1 onder f van de Gemeentewet |
College |
Managers |
Behandelend medewerker |
na instemming van de portefeuillehouder |
md |
1.18 |
Het vertegenwoordigen van gemeentelijke bestuursorganen in rechte |
College/burgemeester |
Medewerkers juridische zaken |
mt |
||
Voor opschorten en verdagen zie nr. 1.5. Voor omgang met machtigingen zie nr. 1.3 onder Awb algemeen |
||||||
Feitelijke werkzaamheden |
||||||
1.19 |
Het afdoen van brieven van feitelijke aard en het voeren van correspondentie voor zover deze betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling |
College/burgemeester |
Managers |
Behandelend medewerker |
mt |
|
Klachten |
||||||
1.20 |
Het bevestigen ingevolge artikel 9:6 Algemene wet bestuursrecht van de ontvangst van klachten. |
College/ Burgemeester |
Managers |
Klachtencoördinator, klachtenbehandelaar en administratief medewerker juridische zaken |
||
1.21 |
Het uitnodigen voor hoorzittingen ingevolge artikel 9:10 Awb |
College/ Burgemeester |
Managers |
Klachtencoördinator, klachtenbehandelaar en administratief medewerker juridische zaken |
||
1.22 |
Het verdagen van de termijn voor beslissen op klachten ingevolge de artikelen 9:11 lid 2 Awb |
College/ Burgemeester |
Managers |
klachtencoördinator, klachtenbehandelaar en administratief medewerker juridische zaken |
||
1.23 |
Bevoegdheid tot het verder uitstellen van de afhandeling van een klacht 9:11, lid 3, Awb |
College/ Burgemeester |
Managers |
Klachtencoördinator, klachtenbehandelaar en administratief medewerker juridische zaken |
||
Financieel |
||||||
1.24 |
Het uitvoeren van de regeling budgethouders |
College |
Managers |
Teamleiders, projectleiders. |
mt |
|
1.25 |
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4 inzake bestuurlijke geldschulden van de Awb. |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders, behandelend medewerker team Uitvoering sociaal domein |
Md/mt |
|
1.26 |
Bevoegdheid tot het nemen van een besluit op grond van artikel 4:17 of 4:18 Awb (al dan niet in samenhang met artikel 4:20d Awb of 7:14 Awb) |
College/ burgemeester |
Managers, gemeentesecretaris/algemeen directeur en directeur |
Teamleiders, medewerkers juridische zaken |
md |
|
1.27 |
Het nemen van een terugvorderingsbesluit in de zin van artikel 4:20 Awb (al dan niet in samenhang met artikel 4:20d Awb of 7:14 Awb) |
College/burgemeester |
Managers, gemeentesecretaris/algemeen directeur en directeur |
Teamleiders |
md |
|
Privacy |
||||||
1.28 |
Het besluiten op een verzoek omtrent Inzage, correctie, gegevensuitwisseling, beperking van een verwerking op grond van art. 15, 16 of 17 AVG |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleider, functionaris gegevensbescherming, privacy-officer |
Md/mt |
|
1.29 |
Het aangaan en ondertekenen van een verwerkersovereenkomst |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleider |
Na advies functionaris gegevensbescherming/privacy-officer |
|
1.30 |
Het in kennis stellen van de Autoriteit Persoonsgegevens van een inbreuk op de beveiliging, die leidt tot de aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen dan wel ernstige nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van persoonsgegevens (datalek) en het voeren van correspondentie hierover met de Autoriteit persoonsgegevens, tevens het in kennis stellen van betrokkene van het datalek, indien de inbreuk waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben voor diens persoonlijke Levenssfeer |
College |
Managers, teamleider |
Functionaris gegevensbescherming, privacy-officer |
||
1.31 |
Het bijhouden van een overzicht van iedere inbreuk die leidt tot de aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen dan wel ernstige nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van persoonsgegevens |
College |
Teamleider, functionaris gegevensbescherming |
Privacy-officer |
||
Omgang met data |
||||||
1.32 |
Het nemen van een besluit op een verzoek in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), Wet open overheid (Woo), Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) en de Algemene Verordening gegevensbescherming (Avg) |
College/ burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
md |
|
voor verdagen en opschorten zie nummer 1.5 |
||||||
Personele aangelegenheden |
||||||
1.33 |
Het uitvoeren van het vastgestelde opleidingsplan |
College |
Managers |
Teamleiders |
mt |
|
1.34 |
Het aanpassen van functiebeschrijvingen en –waarderingen. |
College |
Gemeentesecretaris |
Na overleg in het MT. |
||
Privaatrechtelijk – inclusief inkoop/aanbesteding |
||||||
1.35 |
Bevoegdheid tot gunning bij een aanbesteding. Tevens verlenen volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
bedrag > € 100.000 maar onder de Europese drempel aan de gemeentesecretaris/ alg. directeur, directeur, < € 100.000 aan budgethouders, < €50.000 aan projectleider, < €25.000 aan kredietbeheerder. |
Inkoopadviseur heeft ondertekeningsmandaat voor het ondertekenen van de voorlopige gunning, definitieve gunning en ondertekening. |
Md / v |
|
1.36 |
Het voeren van algemene correspondentie met betrekking tot aanbestedingen zoals ontvangstbevestigingen, toezenden stukken en leveren informatie. |
College |
Inkoopadviseur |
|||
1.37 |
Het binnen de begroting/ beschikbare krediet beslissen over meer-/minderwerk tijdens de uitvoering van werken |
College |
Managers |
Beleidsmedewerker Civiel, beleidsmedewerker landschap en groen, projectleiders |
md |
|
1.38 |
Bevoegdheid tot besluiten tot verlengen van een overeenkomst die tot stand is gekomen middels een aanbesteding binnen de gunningsperiode Tevens verlenen volmacht tot het ondertekenen van de benodigde verklaring en correspondentie hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
Mits passend binnen de raming in de begroting |
md |
|
1.39 |
Het opdracht geven tot het kopen, huren of leasen van producten of diensten en werken betrekking hebbende op het pakket van de afdeling . Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe |
College/ burgemeester |
Bedrag > € 100.000 maar onder de Europese drempel aan de gemeentesecretaris/alg. directeur, directeur, < €100.000 aan budgethouders, < €50.000 aan projectleider, < €25.000 aan kredietbeheerder. |
De kredietbeheerder mits het een bedrag betreft < € 25.000. De medewerkers buitendienst mits het een bedrag betreft < €500. |
Mits passend binnen het beschikbare budget. |
md |
1.40 |
Gemeente Oisterwijk tot de gunningbeslissing te laten vertegenwoordigen in een aanbestedingsprocedure |
College |
Gemeentesecretaris/alg.directeur, |
|||
1.41 |
Het nemen van besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen, anders dan inkoop/aanbesteding voor zover er budget voor is toegekend, het betreffende budget niet wordt overschreden en het direct financieel belang dat met het besluit is gemoeid niet meer bedraagt dan € 50.000. Tevens verlenen volmacht tot het ondertekenen van de hieruit voortvloeiende overeenkomsten en correspondentie hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
Md / v |
||
1.42 |
Het verstrekken van opdrachten tot het verrichten van werkzaamheden in spoedeisende situaties aan externe deskundigen |
College |
Managers |
Teamleiders |
mt |
|
1.43 |
Het nemen van beslissingen inzake spoedeisende herstellingen, leveringen, opdrachten of andere voorzieningen van de gemeente binnen de afdeling. |
College |
Managers |
Teamleiders |
Mits passend binnen de raming in de begroting |
mt |
1.44 |
Het nemen van beslissingen inzake voorlopige maatregelen en de uitvoering daarvan, ter voorkoming van schade aan onder toezicht van de afdeling staande werken of eigendommen |
College/ Burgemeester |
Managers |
Teamleiders, beleidsmedewerker civiel, |
Wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk gemeld aan burgemeester en wethouders of de burgemeester. Teamleider en beleidsmedewerker civiel voor zover betreffende zaken afdeling Fysieke leefomgeving. |
Mt |
1.45 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij een buitengerechtelijke (zonder tussenkomst van de rechter) rechtshandeling nadat het college heeft besloten tot het verrichten van de privaatrechtelijke rechtshandeling |
Burgemeester |
Managers |
mt |
||
1.46 |
Beslissen tot het aangaan van bruikleenovereenkomsten. Tevens verlenen volmacht tot het ondertekenen van de hieruit voortvloeiende overeenkomsten en correspondentie hiertoe. |
College/Burgemeester |
||||
1.47 |
Afsluiten van verzekeringen, beheer verzekeringsportefeuille, afhandelen van aansprakelijkstellingen en verhalen van schade m.b.t. de verzekering. |
College |
Managers |
Cfm budgethoudersregeling |
||
Uitvoering bestuursbesluiten |
||||||
1.48 |
Het ondertekenen van alle correspondentie ter zake van de uitvoering van raadsbesluiten |
College |
Managers |
mt |
||
1.49 |
Het ondertekenen van alle correspondentie ter zake van de uitvoering van de besluiten van het college en de burgemeester |
College/Burgemeester |
Managers |
Md / mt |
||
Veiligheid |
||||||
1.50 |
Het schriftelijk en mondeling weigeren van toegang aan personen tot het gemeentehuis |
College/burgemeester |
Managers |
mt |
Nr. |
Bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Mandaat aan |
Ondermandaat aan |
Specifieke bepalingen |
Mandaat (md), machtiging (mt) of volmacht (v) |
Algemeen P&O |
||||||
2.1 |
Alle feitelijke handelingen bij de uitvoering van P&O processen; waaronder mede begrepen correspondentie in het kader van werving en selectie |
College |
Adviseurs/medewerkers P&O en medewerkers PSA |
|||
Indiensttreding |
||||||
2.2 |
Openstellen vacature (tijdelijke of structurele invulling) |
College |
Managers |
Teamleiders |
Na toestemming directie, enkel als het niet in de p-begroting van betreffende domein/team past of enkel als extra budget (boven begroting) nodig is. |
|
2.3 |
Aangaan arbeidsovereenkomst en ondertekenen (Hoofdstuk 2 cao gemeenten) |
College, burgemeester |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleiders |
||
2.4 |
Aangaan stage-overeenkomst, toekenning stagevergoeding en ondertekenen overeenkomst |
College, burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.5 |
Inhuren tijdelijk personeel, al dan niet op basis van een detacheringsovereenkomst, en daartoe een arbeidsovereenkomst aangaan en deze ondertekenen |
College, burgemeester |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleiders |
Indien inhuur ten laste komt van de knelpuntenpot is voorafgaand toestemming van de directie vereist |
|
2.6 |
Uitvoering geven aan de regeling eed of belofte |
Burgemeester |
||||
Einde/beëindigen arbeidsovereenkomst |
||||||
2.7 |
opzeggen arbeidsovereenkomst en eventueel aangaan en ondertekenen vaststellingsovereenkomst |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleiders |
Ingeval van managers of teamleiders volmacht directie |
|
2.8 |
Opzegging tijdens proeftijd |
College |
Managers |
teamleiders |
Ingeval van managers of teamleiders volmacht directie |
|
2.9 |
Aanzegverplichting en voortzetting voor (on)bepaalde tijd |
College |
Managers |
teamleiders |
Ingeval van managers of teamleiders volmacht directie |
|
2.10 |
Aanvraag ontslagvergunning bij UWV |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleiders |
Ingeval van managers of teamleiders volmacht directie |
|
2.11 |
Starten verzoekschriftprocedure bij kantonrechter |
College |
Gemeentesecretaris |
|||
2.12 |
Ontslag op staande voet |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers |
Ingeval van managers volmacht directie |
|
2.13 |
Opstellen en uitreiken getuigschrift bij einde arbeidsovereenkomst |
College |
Managers |
Teamleiders |
Ingeval van managers of teamleiders volmacht directie |
|
Overig |
||||||
2.14 |
Verzoeken om vrijstelling van de cao gemeente als bedoeld in artikel 1.3 van cao gemeenten |
College / burgemeester |
Gemeentesecretaris |
|||
2.15 |
Toepassen van de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 1.7 van de cao gemeenten |
College / burgemeester |
Gemeentesecretaris |
|||
2.16 |
Uitvoering geven aan de hoofdstukken 3 (salaris, salaristoelagen en vergoedingen), 4 (IKB), 5 (arbeidsduur en werktijden), 6 (vakantie en verlof), 7 (arbeidsongeschiktheid), en 8 (duurzame inzetbaarheid) van de cao gemeenten en de daarop gebaseerde regeling(en) |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleiders, administratief medewerker buitendienst, voor zover het betreft aanvragen voor regulier verlof en declaraties van uitvoerende medewerkers buitendienst. |
||
2.17 |
Uitvoering geven aan hoofdstuk 9 (boventalligheid-van werk naar werk) van de cao gemeenten en de daarop gebaseerde regeling(en) |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleiders |
||
2.18 |
Uitvoering geven aan hoofdstuk 10 (uitkeringen) van de cao gemeenten en de daarop gebaseerde regeling(en), met uitzondering van de artikelen 10.20 en 10.24 |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleiders |
||
2.19 |
Artikel 10.20 en 10.24 cao (wettelijke overlijdensuitkering en transitievergoeding) |
College |
Gemeentesecretaris |
|||
2.20 |
Uitvoering geven aan hoofdstuk 11 (rechten en plichten) van de cao gemeenten en de daarop gebaseerde regelingen |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleiders |
Ondermandaat is beperkt tot de bevoegdheden genoemd in artikel 11.1 t/m 11.3 cao gemeenten |
|
2.21 |
Uitvoering geven aan hoofdstuk 12 cao (lokaal overleg met vakbonden) en de daarop gebaseerde regelingen |
College |
Portefeuillehouder P&O |
Managers |
||
2.22 |
Vaststelling beoordeling |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
Ingeval gemeentesecretaris beoordelaar is: portefeuillehouder P&O |
|
2.23 |
Uitvoering geven aan de Regeling toelage BHV |
College |
Hoofd BHV |
|||
2.24 |
Uitvoering geven aan de Regeling vergoeding Beeldschermbril |
College |
Medewerker P&O |
|||
2.25 |
Uitvoering geven aan de Regeling Beloningsbeleid |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.26 |
Uitvoering geven aan de Regeling Beschikbaarheid |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.27 |
Uitvoering geven aan de Regeling Individueel Keuzebudget (alleen v.w.b. opleiding) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker P&O |
||
2.28 |
Uitvoering geven aan de Regeling Inconveniëntentoelage |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.29 |
Uitvoering geven aan de Regeling Interventie |
College |
Hoofd Interventie |
|||
2.30 |
Uitvoering geven aan de Regeling Ouderschapsverlof |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.31 |
Uitvoering geven aan de Regeling Reiskostenvergoeding |
College |
Managers, teamleider |
administratief medewerker buitendienst, voor zover het betreft aanvragen van uitvoerende medewerkers buitendienst. |
||
2.32 |
Uitvoering geven aan de Regeling Verkoop bovenwettelijke vakantie-uren |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.33 |
Uitvoering geven aan de Regeling Dienstkleding |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.34 |
Uitvoering geven aan de Regeling Melding financiële belangen |
College |
Gemeentesecretaris |
|||
2.35 |
Uitvoering geven aan de procedureregeling Functiebeschrijving- en waardering |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.36 |
Uitvoering geven aan de Regeling Melden vermoeden misstand |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.37 |
Uitvoering geven aan de Regeling Melden nevenwerkzaamheden |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.38 |
Uitvoering geven aan de Regeling Openbaarmaking nevenfuncties |
College |
Gemeentesecretaris |
|||
2.39 |
Uitvoering geven aan de Piketregeling |
College |
Gemeentesecretaris |
|||
2.40 |
Uitvoering geven aan de Leidraad Studiefaciliteiten |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.41 |
Uitvoering geven aan de Werktijdenregeling |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.42 |
Uitvoering geven het Agressieprotocol |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.43 |
Uitvoering geven aan het Verzuimprotocol |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.44 |
Uitvoering geven aan de Richtlijn voor Interne representatie |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.45 |
Uitvoering geven aan de Gedragscode ambtelijke integriteit |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.46 |
Uitvoering geven aan de Gedragscode sociale media |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.47 |
Uitvoering geven aan het Reglement Geschillencommissie |
College |
Geschillencommissie |
|||
2.48 |
Uitvoering geven aan het Reglement Lokaal Overleg |
College |
Portefeuillehouder P&O |
Managers |
||
2.49 |
Uitvoering geven aan de Klachtenregeling ongewenst gedrag |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.50 |
Uitvoering geven aan de Organisatieverordening |
College |
Gemeentesecretaris |
|||
2.51 |
Uitvoering geven aan de Privacyregeling personeelsinformatie |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.52 |
Uitvoerig geven aan het Sanctiebeleid |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
Submandaat geldt alleen voor het geven van een mondelinge of schriftelijke waarschuwing |
|
2.53 |
Uitvoering geven aan het Sociaal Statuut |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.54 |
Uitvoering geven aan het Telefoon-, internet-, e-mailprotocol |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers, teamleider |
||
2.55 |
Het geven van voorschriften over het verrichten van arbeid/met betrekking tot de goede orde van de organisatie (art. 7:660 BW) |
College |
Gemeentesecretaris |
instructierecht werkgever |
||
2.56 |
Vergoeding van schade aan de werknemer indien voldaan is aan het bepaalde in 7:658 BW |
College |
Gemeentesecretaris |
Managers |
||
Schade en verzekeringen |
||||||
2.57 |
Aanmelding van schadegevallen bij verzekeringsmaatschappij/ correspondentie terzake |
College |
Managers |
Juridisch medewerker cluster juridische zaken en administratief medewerker juridische zaken |
||
2.58 |
Beslissen inzake het al dan niet toekennen van schadevergoeding wegens geleden schade door derden (wettelijke aansprakelijkheid) |
College |
Managers, schadebehandelaars van centraal beheer Achmea |
Juridisch adviseur |
Mandaat managers en ondermandaat juridisch adviseur voor wat betreft toewijzen beperkt tot maximaal €2.500,- en beperkt tot gevallen waarin geen sprake is van letselschade. |
|
Zie voor nadeelcompensatie mandaat algemeen onder gehele organisatie (algemeen) |
||||||
Handhaving |
||||||
2.59 |
Het berichten van derden naar aanleiding van milieuklachten en (herhaalde) milieucontroles |
College |
Managers |
Teamleiders Technisch medewerker handhaving |
||
2.60 |
Het nemen van besluiten inzake tijdelijke/permanente bewoning van recreatieverblijven. |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
2.61 |
Het uitdoen van bestuurlijke waarschuwingen |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.62 |
Het uitdoen van vooraanschrijvingen in het kader van handhaving |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.63 |
Beslissen op formele verzoeken om de begunstigingstermijn te verlengen of op te schorten |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.64 |
Het beslissen op verzoeken om handhavend op te treden |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.65 |
Het opleggen van een preventieve last onder dwangsom dan wel preventieve last onder bestuursdwang |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.66 |
Het beslissen tot het opleggen van een (spoedeisende) last onder bestuursdwang, een last onder dwangsom, een bestuurlijke boete of een andere handhavingsbeschikking bij constatering van overtredingen |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.67 |
Het nemen van invorderingsbeschikkingen/vaststellingsbeschikkingen als gevolg van handhavingsbeschikkingen. |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.68 |
Het beslissen op verzoeken om een invorderingsbeschikking / toepassingsbeschikking te nemen |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.69 |
Besluit tot intrekking of wijziging van een handhavingsbeschikking |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.70 |
Besluit tot intrekken van een omgevingsvergunning of een vergunning op grond van de Alcoholwet |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.71 |
Het opleggen of intrekken dan wel wijzigen van een stilleggingsbesluit en het gelijktijdig opleggen van een last onder dwangsom. |
College |
-Technisch medewerkers handhaving - de personen die een dienstverband hebben dan wel ingehuurd zijn bij de gemeente Hilvarenbeek, werkzaam zijn binnen de afdeling Ruimte met de volgende functies: • Vakspecialist C • Vakspecialist D • Adviseur B • Trainee Toezichthouder - de personen die een dienstverband hebben dan wel ingehuurd zijn bij de gemeente Goirle, werkzaam zijn binnen de afdeling vergunningen, veiligheid, toezicht en handhaving met de volgende functies: - Vakspecialist B - Trainee toezichthouder |
|||
2.72 |
Het nemen van besluiten inzake de verwijdering en vernietiging van inboedel bij woninguitzettingen. |
College |
Managers |
Teamleiders |
Mits gemeld bij portefeuillehouder |
|
2.73 |
Het meevoeren en opslaan van roerende zaken afkomstig van een ontruimde onroerende zaak als bedoeld in artikel 556 lid 3 van het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering |
College |
Managers |
Teamleiders |
De managers zijn tevens bevoegd om derden te machtigen om namens het college roerende zaken mee te voeren en op te slaan |
|
2.74 |
Het opmaken van een proces-verbaal ten aanzien van het meevoeren en opslaan van roerende zaken afkomstig uit een ontruimde onroerende zaak als bedoeld in artikel 5:29 lid 2 Algemene wet bestuursrecht |
College |
Managers |
Technisch medewerkers handhaving |
De managers zijn tevens bevoegd om derden te machtigen om namens het college het proces-verbaal van meevoeren en opslaan op te stellen. |
|
2.75 |
Het overgaan tot verkoop, overdracht om niet aan een derde partij of vernietiging van roerende zaken afkomstig uit een ontruimde onroerende zaak met inachtneming van het bepaalde in artikel 5:30 Awb |
College |
Managers |
|||
Verkeershandhaving |
||||||
2.76 |
Het opleggen van een last onder bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 170 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 (Wvw) |
College |
Operationeel chef van de wijkagenten uit politieteam Groene Beemden vallende onder het district Hart van Brabant in de regionale eenheid Zeeland-West-Brabant van de Nationale politie en technisch medewerkers Handhaving/BOA’s |
(Wijk)agenten werkzaam onder leiding van de operationeel chef |
||
2.77 |
Het bij beschikking verhalen van de kosten (art. 4:86 Algemene wet bestuursrecht jo. 170 eerste lid Wegenverkeerswet 1994) |
College |
Managers en Directie Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg |
Werknemers Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg |
||
2.78 |
Het terugbetalen van de kosten verbonden aan de bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 172 derde lid van de Wegenverkeerswet 1994 |
College |
Managers |
|||
2.79 |
Het opmaken van een proces-verbaal zoals aangegeven in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen (art. 5:29 Awb) |
College |
Operationeel chef van de wijkagenten uit politieteam Groene Beemden vallende onder het district Hart van Brabant in de regionale eenheid Zeeland-West-Brabant van de Nationale politie en toezichthouders/buitengewoon opsporingsambtenaren |
(Wijk)agenten werkzaam onder leiding van de operationeel chef |
||
2.80 |
Het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig (art. 170 lid 1 Wegenverkeerswet 1994) |
College |
Directie Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg |
Werknemers Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg belast met het wegeslepen van voertuigen |
||
2.81 |
Het doen van een bekendmaking van de beschikking tot oplegging van een last onder bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 171 Wegenverkeerswet 1994 |
College |
Operationeel chef van de wijkagenten uit politieteam Groene Beemden vallende onder het district Hart van Brabant in de regionale eenheid Zeeland-West-Brabant van de Nationale politie, technisch medewerkers Handhaving/BOA’s belast met de toezicht en handhaving van de Wegsleepverordening, directie van Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg en managers |
(Wijk)agenten werkzaam onder leiding van de operationeel chef en werknemers van Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg. |
||
2.82 |
Het bijhouden van een bewaringsregister van de weggesleepte voertuigen zoals bedoeld in artikel 170 vierde lid van de Wegenverkeerswet 1994 |
College |
Directie Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg |
Werknemers Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg |
||
2.83 |
Het op verzoek van belanghebbenden verstrekken van gegevens uit het bewaringsregister zoals bedoeld in artikel 11 van het Besluit wegslepen van voertuigen |
College |
Directie Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg |
Werknemers Auto- en Bergingsbedrijf Besems B.V. | Gijsbers Bedrijven Tilburg |
||
Privaatrecht |
||||||
2.84 |
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten inzake beheer en onderhoud van gebouwen en installaties. Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
|||
2.85 |
Het verstrekken van opdrachten met betrekking tot onderhoud van installaties en gebouwen |
College |
Managers |
Medewerker gebouwenbeheer |
Mits in overeenstemming met het Inkoopbeleid en de Aanbestedingsregels |
|
2.86 |
De bevoegdheid tot het nemen van het besluit tot het aangaan van een verhuurovereenkomst m.b.t. binnensport (gymzalen), anders dan aan scholen. Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
Medewerker facilitair team |
||
2.87 |
Het besluiten tot het inkopen van materialen zoals kantoormeubilair, kantoorbehoeften, telecommunicatievoorzieningen en overige zaken die voortvloeien uit de onderhoudsbudgetten die door Facilitaire Zaken beheerd worden. Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
Mits in overeenstemming met het Inkoopbeleid en de Aanbestedingsregels |
||
Markt (zie ook nr. 4.45 en 4.46) |
||||||
2.88 |
Het publiceren van een oproep om kandidaten voor vaste standplaatsen dan wel dagplaatsvergunningen of standwerkvergunningen op grond van de marktverordening |
College |
Managers |
marktmeester |
||
2.89 |
Het verlenen van vergunningen voor vaste standplaatsen dan wel dagplaatsen of standwerkplaatsen op grond van de marktverordening |
College |
Managers |
Teamleiders marktmeester |
Ondermandaat marktmeester alleen voor zover het betrekking heeft op dagplaatsen of standwerkplaatsen |
|
Aanwijzen piketmedewerkers en toezichthouders |
||||||
2.90 |
Bevoegdheid tot het aanwijzen voor de piketdienst in aanmerking komende piketmedewerkers. |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
2.91 |
Bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders |
College/Burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
2.92 |
Bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders belast met toezicht op de ,naleving van de bij of krachtens de Omgevingswet, Woningwet, Wet milieubeheer, Algemene plaatselijke verordening en de Wet veiligheidsregio’s gestelde regels |
College/burgemeester |
Regionaal commandant van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant |
-Voor zover deze betrekking hebben op de brandveiligheid -Geldt voor de bij of krachtens de Omgevingswet gestelde regels, zodra deze in werking treden en voor zover deze voor het toezicht in de plaats treden van de genoemde wetten. -Toezicht vindt plaats overeenkomstig de afspraken die tussen de gemeente en brandweer zijn of worden gemaakt |
||
2.93 |
Het vragen van advies bij het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur zoals bedoeld in de Wet BIBOB |
College/burgemeester |
Managers |
Nr. |
Bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Mandaat aan |
Ondermandaat aan |
Specifieke bepalingen |
Mandaat (md), machtiging (mt) of volmacht (v) |
|||
Algemeen |
|||||||||
3.1 |
Verzenden van ontvangstbevestigingen n.a.v. ingekomen post |
College |
Managers |
Medewerkers DIM B en C |
Tenzij hierover met een afdeling andere afspraken zijn gemaakt |
||||
Beheerstaken BAG en BGT |
|||||||||
3.2 |
Beheer basisregistratie adressen en gebouwen en het uitvoeren van taken en bevoegdheden in het kader van de Wet BAG |
College |
BAG-registrator |
Vergunningverleners, administratief ondersteunend medewerker vergunningen, administratief medewerkers, frontoffice medewerkers Inwonerzaken en veiligheid, medewerker databeheer civiel/geo-informatie, medewerker vastgoedregistratie, senior medewerker toezicht/handhaving, toezichthouder/handhaver, BAG-registrator collega-gemeente: Goirle, Hilvarenbeek, teamleiders |
BAG-registrator collega-gemeenten conform afspraakdocument Flexpool BAG-beheer |
||||
3.3 |
Het voldoen aan de kwaliteitseisen gesteld in de catalogus (art. 4 wet BGT) bij het leveren van geografische gegevens |
College |
Medewerker databeheer civiel / geo-informatie, Medewerker BAG en Kadaster |
||||||
3.4 |
Het zorgdragen dat een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid |
College |
Medewerker databeheer civiel / geo-informatie, Medewerker BAG en Kadaster |
||||||
3.5 |
Het na ontvangst ven een terugmelding (art. 15, lid 2 wet BGT) in onderzoek zetten van een object waarop de melding betrekking heeft, het object onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven in de BGT |
College |
Medewerker databeheer civiel / geo-informatie, Medewerker BAG en Kadaster |
||||||
3.6 |
Het jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de op grond van de wet BGT geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de minister van BZK |
College |
Medewerker databeheer civiel / geo-informatie, Medewerker BAG en Kadaster |
||||||
Archief |
|||||||||
3.7 |
Het besluiten tot opname in de archiefbewaarplaats van bescheiden van particulieren |
College |
Gemeentearchivaris |
Artikel 4 Archiefverordening 2019 + toelichting: mits < 5 meter. Bij > 5 meter beslist het college, na advies van de gemeentearchivaris |
|||||
3.4 |
Het opstellen van een lijst van de te vernietigen archiefbescheiden, die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats en het daadwerkelijk vernietigen op grond van;
. |
College van burgemeester en wethouders |
Managers afdeling Informatievoorziening gemeente Tilburg |
Toegestaan |
Voor zover deze taken zijn overgedragen op grond van: - Dienstverleningsovereenkomst Gemeente Tilburg en Gemeenschappelijke Regeling Regio Hart van Brabant, d.d. 25 juni 2015 - Gastheergemeente Uitvoeringsovereenkomst Regionale Jeugdhulptaken Hart van Brabant tussen Gemeente Tilburg en Gemeenschappelijke Regeling “Regio Hart van Brabant”, d.d. 13 maart 2019 |
||||
3.8 |
Te besluiten tot het opstellen van een lijst van de te migreren archiefbescheiden, die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats en het daadwerkelijk migreren op grond van;
|
College van burgemeester en wethouders |
Managers afdeling Informatievoorziening gemeente Tilburg |
Toegestaan |
Voor zover deze taken zijn overgedragen op grond van: - Dienstverleningsovereenkomst Gemeente Tilburg en Gemeenschappelijke Regeling Regio Hart van Brabant, d.d. 25 juni 2015 - Gastheergemeente Uitvoeringsovereenkomst Regionale Jeugdhulptaken Hart van Brabant tussen Gemeente Tilburg en Gemeenschappelijke Regeling “Regio Hart van Brabant”, d.d. 13 maart 2019 |
||||
Financiële besluiten en handelingen |
|||||||||
3.9 |
Het heffen of invorderen van de gemeentelijke belastingen |
Heffingsambtenaar en Invorderingsambtenaar |
Medewerkers van Flanderijn Invordering B.V. die zijn aangesteld als onbezoldigd ambtenaar van de gemeente Oisterwijk |
||||||
3.10 |
Het afsluiten resp. uitzetten van kasgeld- en daggeldleningen en het sluiten van rekening-courantovereenkomsten |
College |
Managers |
||||||
3.11 |
Het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak |
College |
Managers |
||||||
Voor leningen in het kader van eigen woningbezit, zie bij afdeling Ruimte |
|||||||||
3.12 |
Het garanderen van middelen uit hoofde van de publieke taak |
College |
Managers |
||||||
3.13 |
Uitvoering garantieregelingen, waaronder regelingen m.b.t. achterstand in betalingen, het invorderen c.a. regelen van betalingen i.v.m. borgstellingen |
College |
Managers |
||||||
3.14 |
Besluiten in het kader van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) |
College |
Managers |
(Senior) medewerker AO/IC, juridisch adviseur en (senior) medewerkers uitkeringsadministratie |
Mits het betreft de toekenning van een krediet van minder dan €40.000,-. Indien het college besluit (krediet meer dan €40.000,-). Ondertekeningsmandaat managers. (Senior) medewerker uitkeringsadministratie voor zover heronderzoeken en tussenonderzoeken. |
||||
3.15 |
Besluiten tot buiten invorderingstelling van een vordering |
College |
Managers |
Mits het een bedrag betreft van minder dan €25.000,-. Indien het college besluit meer dan €25.000,-. Ondertekeningsmandaat managers. |
|||||
3.16 |
Invorderen van de kosten van bijstand bij dwangbevel ex artikel 60, tweede lid Wet werk en bijstand en Participatiewet |
College |
Managers |
Teamleider van team ‘Terugvordering uitkeringen en BBZ/Gemeentelijk incassobureau’ gemeente Tilburg |
mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
||||
3.17 |
Het nemen van besluiten omtrent verrekening, uitstel van betaling, vaststelling van de rente of gehele of gedeeltelijke kwijtschelding ter effectuering van een dwangbevel ex artikel 60, tweede lid Wet werk en bijstand en Participatiewet |
College |
Managers |
Teamleider van team ‘Terugvordering uitkeringen en BBZ/Gemeentelijk incassobureau’ gemeente Tilburg |
mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
||||
3.18 |
Het verrichten van noodzakelijke handelingen ter effectuering van een uitgevaardigd dwangbevel ex artikel 60, tweede lid Wet werk en bijstand en Participatiewet |
College |
Medewerkers team ‘Terugvordering uitkeringen en BBZ/Gemeentelijk incassobureau’ gemeente Tilburg |
mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
Nr. |
Bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Mandaat aan |
Ondermandaat aan |
Specifieke bepalingen |
Mandaat (md), machtiging (mt) of volmacht (v) |
Algemeen |
||||||
4.1 |
Het tegen ontvangstbewijs in ontvangst nemen van stukken gericht aan bestuursorganen van de gemeente |
Burgemeester |
Managers |
Medewerkers TSC |
||
4.2 |
Het waarmerken van stukken voor gezien origineel |
Burgemeester |
Medewerkers team inwonerszaken en veiligheid |
|||
4.3 |
Het verrichten van alle benodigde voorbereidings- en uitvoeringshandelingen in het kader van de Jeugdwet, WMO 2015 en Participatiewet. |
College |
Managers |
Teamleiders, medewerkers team Uitvoering sociaal domein |
Het Managers kan tbv OTO/Loket Wegwijs ondermandateren buiten de organisatie. |
|
4.4 |
Het verkopen, vernietigen of aan een derde overdragen van gevonden en verloren voorwerpen die bij de gemeente in bewaring zijn gegeven, met inachtneming van de wettelijke bepalingen |
Burgemeester |
Managers |
Medewerker TSC |
||
Burgerlijke stand |
||||||
4.5 |
Beslissen en of uitvoeren o.g.v. of krachtens de Paspoortwet, de Wegenverkeerswet, de wet BRP, de wet Justitiële gegevens, de wet op de lijkbezorging en de Rijkswet op het Nederlanderschap. |
College |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
4.6 |
De afgifte van rijbewijzen en ongeldig verklaren van afgegeven rijbewijzen (regelgeving betreffende rijbewijzen Wegenverkeerswet, Algemene Maatregel van Bestuur, Ministeriële Regelingen) |
Burgemeester |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
4.7 |
Het toekennen van burgerservicenummers op grond van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummers |
College |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
4.8 |
Beslissen op verzoeken tot aanwijzen van gebouwen/ ruimten als huwelijkslocatie. |
College |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
4.9 |
Benoemen en ontslaan van buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.10 |
De tijdelijke benoeming van een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente Oisterwijk teneinde een huwelijk te voltrekken op grond van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en het besluit Burgerlijke Stand. |
Burgemeester |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
Uitvoering Wet op de lijkbezorging |
||||||
4.11 |
Het stellen van een termijn met betrekking tot de begraving of verbranding van een bepaald lijk (art. 17 lid 1, Wet op de lijkbezorging) |
Burgemeester |
Ambtenaar Burg. Stand van de afdeling Samenleving |
|||
4.12 |
Het geven van verlof tot opgraving, vervoer en herbegraven van een lijk (art. 29 Wet op de lijkbezorging) |
Burgemeester |
Ambtenaar Burg. Stand van de Afdeling Samenleving |
|||
4.13 |
Het afgeven van een verlof begraving of crematie op grond van paragraaf 2 van de Wet op de Lijkbezorging |
Ambtenaar van de Burg. Stand van de Afdeling Samenleving |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
4.14 |
Het afgeven van een verlof tot ontleding ingevolge de Wet op de Lijkbezorging |
Burgemeester |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
4.15 |
Alle bevoegdheden tot het voorzien in de lijkschouwing en lijkbezorging op grond van de Wet op de Lijkbezorging |
Burgemeester |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
4.16 |
De bevoegdheden tot het verhalen van de kosten verbonden aan de bezorging van de lijken op grond van de Wet op de Lijkbezorging |
College |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
4.17 |
Benoemen gemeentelijke lijkschouwer |
College |
Directeur GGD Hart voor Brabant |
|||
Verkiezingen |
||||||
4.18 |
Het uitoefenen van de Kieswet, Kiesbesluit en Uitvoeringsvoorschriften aan College en aan de burgemeester opgedragen taken met betrekking tot het werkveld verkiezingen met uitzondering van:
|
Burgemeester/College |
Managers |
Medewerkers team Inwonerzaken en Veiligheid |
||
Participatiewet en inkomensondersteuning |
||||||
4.19 |
Beschikkingen in het kader van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) |
College |
Managers |
Teamleiders, klantmanagers, juridisch adviseurs, (senior) medewerkers uitkeringsadministratie, medewerkers backoffice WMO/jeugd |
||
4.20 |
Beschikking in het kader van de Verordening Declaratiefonds |
College |
Managers |
Klantmanagers en (senior) medewerkers uitkeringsadministratie |
Uitkeringsadministratie mag niet beschikkingen opstellen en niet beschikkingen ondertekenen |
|
4.21 |
Besluiten in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
College |
Managers |
Klantmanagers en (senior) medewerkers uitkeringsadministratie |
Uitkeringsadministratie mag niet beschikkingen opstellen en niet beschikkingen ondertekenen |
|
WMO |
||||||
4.22 |
Beschikkingen in het kader van de Wmo 2015, Verordening Wmo gemeente Oisterwijk en Nadere regels Wmo gemeente Oisterwijk |
College |
Managers |
Consulenten WMO, teamleiders, (senior) medewerkers uitkeringsadministratie en medewerkers backoffice Wmo |
Indien het een woningaanpassing betreft: mits de kosten minder zijn dan € 25.000,- . Indien het college besluit (kosten meer dan € 25.000,-) ondertekeningsmandaat managers |
|
4.23 |
Besluiten op verzoeken in het kader van de Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
College |
Managers |
Consulenten WMO, teamleiders, (senior) medewerkers uitkeringsadministratie en medewerkers backoffice Wmo/Jeugd |
||
4.24 |
Beslissen op aanvragen algemene bijstand in de vorm van een aanvullende inkomensvoorziening ouderen in het kader van de Participatiewet |
College |
Sociale verzekeringsbank |
mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
||
4.25 |
Het verrichten van noodzakelijke handelingen ter effectuering van een uitgevaardigd dwangbevel ex artikel 60, tweede lid Wet werk en bijstand en Participatiewet |
College |
Medewerkers team ‘Terugvordering uitkeringen en BBZ/Gemeentelijk incassobureau’ gemeente Tilburg |
mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
||
4.26 |
Het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wmo 2015 |
College |
Directeur Publieke Gezondheid van de GGD Hart voor Brabant |
Deskundige GGD-medewerkers |
mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
|
Jeugdwet |
||||||
4.27 |
Beschikkingen ter uitvoering van de Jeugdwet |
College |
Managers |
Teamleiders, consulenten en medewerkers backoffice Jeugd |
||
4.28 |
Het treffen van spoedeisende voorzieningen in het kader van de Jeugdwet |
College |
Managers, Teammanager Veilig Thuis en Teamleider Spoedeisende Zorg van de Gecertificeerde Instelling |
Medewerkers sociaal domein, WMO consulenten en teamleiders |
Een manager kan tbv Loket Wegwijs ondermandateren buiten de organisatie. mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
|
4.29 |
Het ontvangen, verzenden en opslaan van notificaties in het kader van de jeugdbescherming en jeugdreclassering, respectievelijk gedwongen jeugdzorg en via de Collectieve Opdracht Routeervoorziening (CORV). |
College |
Managers |
Medewerkers Samenleving |
Een manager kan tbv Loket Wegwijs ondermandateren buiten de organisatie. mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
|
4.30 |
Het ontvangen en behandelen van zorgmeldingen van politie via de Collectieve Opdracht Routeervoorziening (CORV) |
College |
Teammanager van Veilig Thuis |
mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
||
4.31 |
Verzoek tot het doen van onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming |
College |
Managers |
Teammanager van Veilig Thuis |
Een manager kan tbv Loket Wegwijs ondermandateren buiten de organisatie. mits voor de mandaten buiten de organisatie via een collegebesluit is besloten en er een verklaring is van de externe partij dat het mandaat aanvaard wordt. |
|
Zie ook mandaten Jeugd bij samenleving |
||||||
Vergunningen en meldingen |
||||||
4.32 |
Het accepteren/weigeren van sloopmeldingen |
College |
Managers |
Teamleiders, casemanager |
||
4.33 |
Beslissen op aanvragen omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.1 en 5.2 van de Omgevingswet |
College |
Managers |
Teamleiders, casemanager |
Tenzij er in de procedure zienswijzen zijn ingebracht. Onder zienswijze wordt niet verstaan een prematuur bezwaar. Casemanager is uitsluitend bevoegd bij de reguliere procedure waarbij sprake is van een aanvraag die past binnen het Omgevingsplan en in zaken waarin geen premature bezwaren zijn ontvangen. |
|
4.34 |
Beslissen op aanvragen omgevingsvergunning voor zover het een Buitenplanse omgevingsplanactiviteit betreft |
College |
Managers |
Teamleiders |
Tenzij sprake is van een geval waarin de gemeenteraad bekend heeft gemaakt gebruik te willen maken van het bindend adviesrecht. |
|
4.35 |
Het beslissen op verzoeken om een tijdelijke omgevingsvergunning conform artikel 5.36 en 5.36a Omgevingswet Danwel het vaststellen van de termijn voor een tijdelijke omgevingsvergunning of omgevingsvergunning voor seizoensgebonden of drijvend bouwwerk |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.36 |
Het stellen van maatwerkvoorschriften als bedoeld in het Besluit bouwwerken leefomgeving, Besluit activiteiten leefomgeving en het Omgevingsplan |
College |
Managers |
Teamleiders, casemanager |
||
4.37 |
Het al dan niet instemmen met conceptvergunningaanvragen |
College |
Managers |
Teamleiders |
Mits sprake is van vastgestelde beleidsuitgangspunten c.q. toetsingskader |
|
4.38 |
Het al dan niet instemmen met principeverzoeken over bouwactiviteiten en omgevingsplanactiviteiten |
College |
Managers |
Teamleiders |
Mits sprake is van vastgestelde beleidsuitgangspunten c.q. toetsingskader |
|
4.39 |
Het beslissen op verzoeken om afgifte van een verklaring dat geen omgevingsvergunning vereist is |
College |
Managers |
Teamleiders, casemanager |
||
4.40 |
Het nemen van besluiten tot intrekking van de omgevingsvergunning overeenkomstig artikel 5.39, 5.40 en 5.41 Omgevingswet en artikel 18.10 Omgevingwet |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.41 |
Het wijzigingen van vergunningvoorschriften als bedoeld in artikel 5.39, 5.40 en 5.41 van de Omgevingswet |
College |
Managers |
Teamleiders Casemanager |
||
4.42 |
Ontvangstbevestiging aanvraag omgevingsvergunning en mededeling over bevoegd gezag, procedure, beslistermijn en rechtsmiddelen |
College |
Managers |
Teamleiders Casemanagers administratief ondersteunend medewerker vergunningen |
Administratief ondersteunend medewerker vergunningen alleen voor zover het gaat om een ontvangstbevestiging zonder mededelingen over bevoegd gezag, procedure, beslistermijn en rechtsmiddelen |
|
4.43 |
Van toepassing verklaren afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht op de voorbereiding van de beslissing op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit en het in de gelegenheid stellen van een aanvrager om zijn zienswijze daarover naar voren te brengen |
College |
Managers |
Teamleiders Casemanagers |
||
4.44 |
Verlengen van de beslistermijn van de aanvraag van een omgevingsvergunning en kennisgeven daarvan |
College |
Managers |
Teamleiders Casemanagers |
||
4.45 |
Beslissen tot het buiten toepassing laten van afdeling 3.4 en art. 3.44 van de Algemene wet bestuursrecht als bedoeld in artikel 16.68 van de Omgevingswet |
College |
Managers |
|||
4.46 |
Beslissen tot het eerder in werking treden van een omgevingsvergunning vanwege spoedeisende omstandigheden als bedoeld in artikel 16.79 lid 5 Omgevingswet |
College |
Managers |
|||
4.47 |
Het beslissen op aanvragen om toestemming tot toepassen van een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in het Besluit bouwwerken leefomgeving |
College |
Managers |
Teamleiders Casemanager |
||
4.48 |
Het verzoeken om gegevens of bescheiden te verstrekken over specifieke bouwwerkzaamheden en de momenten waarop deze worden uitgevoerd conform Artikel 2.20 Bbl |
College |
Managers |
Teamleiders Casemanager Toezichthouder |
||
4.49 |
Een oordeel geven over het afwijken van de gestelde termijn voor het doen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 7.10 lid 3 Bbl |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.50 |
Verlengen van in een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit gestelde termijn als bedoeld in artikel 10.23 Omgevingsbesluit |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.51 |
Uitbrengen van advies over een aanvraag omgevingsvergunning, in het geval het college niet zelf bevoegd gezag is |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.52 |
Het ambtshalve verlenen van een omgevingsvergunning ter vervanging van eerder verleende vergunningen (revisievergunning) |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
Vergunningen en meldingen detailhandel |
||||||
4.53 |
Het beslissen op verzoeken om ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.54 |
Het besluiten op verzoeken ingevolge de Winkeltijdenverordening gemeente Oisterwijk (opening van winkels op zon- en feestdagen) |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.55 |
Het publiceren van een oproep om kandidaten voor vaste standplaatsen dan wel dagplaatsvergunningen of standwerkvergunningen op grond van de marktverordening |
College |
Managers |
Vergunningverlener APV, bijzondere wetten/ marktmeester |
Zie ook onder markt |
|
4.56 |
Het verlenen van vergunningen voor vaste standplaatsen dan wel dagplaatsen of standwerkplaatsen op grond van de marktverordening |
College |
Managers |
Teamleiders/ marktmeester |
Ondermandaat marktmeester alleen voor zover het betrekking heeft op dagplaatsen of standwerkplaatsen |
|
4.57 |
Het toetsen en mededeling doen van kennisgevingen incidentele detailhandel |
College |
Managers |
Teamleiders, Vergunningverlener APV, bijzondere wetten/marktmeester |
||
4.58 |
Het verbieden van het organiseren van een snuffelmarkt |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders, Vergunningverlener APV, bijzondere wetten/marktmeester |
||
Vergunningen en meldingen inzake horeca en kansspelen |
||||||
4.59 |
Het verlenen van een exploitatievergunning (art. 2.28 APV) |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
4.60 |
Het al dan niet instemmen met kennisgevingen incidentele festiviteiten van horeca bedrijven (art. 4:3 APV) |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
4.61 |
Ontheffing van de sluitingstijd art. 2:29 APV. |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
Mits gemeld bij de portefeuillehouder |
|
4.62 |
Het beslissen op aanvragen ingevolge artikel 3, van de Alcoholwet voor het uitoefenen van een horecabedrijf, slijterij en/of werkzaamheid. |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
4.63 |
Het beslissen op aanvragen tot wijziging van een vergunning op grond van artikel 30a, van de Alcoholwet |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders/Vergunningverlener Apv |
||
4.64 |
Het beslissen op aanvragen ingevolge artikel 4 lid 4 van de Alcoholwet. |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
4.65 |
Het beslissen op verzoeken om een ontheffing als bedoeld in art. 35 van de Alcoholwet |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
||
4.66 |
Het beslissen op verzoeken om vergunning voor het houden van kansspelen als bedoeld in art. 1 onder a, juncto art. 3, lid 1 van de Wet op de kansspelen |
College |
Managers |
|||
4.67 |
Het beslissen op verzoeken voor het organiseren van kleine kansspelen (bingo’s) (art. 7c Wet op de kansspelen) |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.68 |
Het beslissen op verzoeken om vergunning ex art. 30b van de Wet op de kansspelen voor het aanwezig hebben van speelautomaten in voor het publiek toegankelijke lokaliteiten (voorwaarden zie art. 2:39 APV) |
Burgemeester |
Managers |
Teamleiders/Vergunningverlener Apv |
||
Vergunningen en meldingen overig |
||||||
4.69 |
Het beslissen op verzoeken om vergunningen en ontheffingen op grond van de APV: |
In al deze gevallen: Managers |
In al deze gevallen: Teamleiders, Vergunningverlener Apv (zie volgende kolom) |
Vergunningverlener Apv alleen bij A-evenementen en ontheffing voor het houden van bijen. |
||
a. Voor het aanbrengen van voorwerpen en stoffen op, aan of boven de weg (art. 2:10) |
College |
|||||
b.Voor het organiseren van een evenement (art. 2:25) |
Burgemeester |
|||||
c. Voor het houden van bijen (art. 2:64) |
College |
|||||
d. Voor het in werking hebben van geluidstoestellen of –apparaten (art. 4:5) |
College |
|||||
e. Voor het parkeren van voertuigen van autobedrijven e.d. (art. 5:2) |
College |
|||||
f. Voor het te koop aanbieden van voertuigen (art. 5:3) |
College |
|||||
g. Voor het stallen van caravans e.d. (art. 5:6) |
College |
|||||
h. Voor het parkeren van reclamevoertuigen en grote voertuigen (art. 5:7 en 5:8) |
College |
|||||
i. Voor het hebben van een standplaats (art. 5:18) |
College |
|||||
j. Voor het hebben van een terras (art. 2:10) |
Burgemeester |
|||||
k. Voor het houden van circussen |
Burgemeester |
|||||
4.70 |
Het verzoeken om maatregelen te treffen in verband met de aanwezigheid van uitzicht belemmerende beplanting (art. 2:15 APV) |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.71 |
Het toekennen van huisnummers en het vernummeren ervan (o.g.v. de verordening straatnaamgeving en huisnummering) |
College |
Managers |
Teamleiders/ vergunningverlener Apv |
||
4.72 |
Beslissen op aanvragen voor vergunningen op grond van de Leegstandwet |
College |
Managers |
Teamleiders/ vergunningverlener Apv |
||
4.73 |
Het beslissen op verzoeken om stookontheffingen (art. 10.63 Wm en art. 5:34 APV) |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
4.74 |
Uitvoering van de Luchtvaartwet en uitvoeringsregelingen |
Burgemeester |
Managers |
Mits binnen plaatsen die door het college zijn aangewezen en, indien noodzakelijk, in overleg met brandweer en politie. |
||
4.75 |
Ontheffing verbod betreden plantsoenen e.d. art. 2:45 APV. |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
Toegankelijkheidsverklaringen websites |
||||||
4.76 |
Het afgeven van een toegankelijkheidsverklaring voor een nieuwe website of het afgeven van deze verklaring wegens wijzigingen aan een website waarvoor eerder een verklaring is afgegeven |
College |
Managers |
Webcoördinator |
Ondermandaat uitsluitend toegestaan voor het afgeven van de verklaring wegens ondergeschikte wijzigingen bij een website waar eerder al een verklaring voor is afgegeven. |
|
Vangnetbepaling omgevingswet |
||||||
4.77 |
Bevoegdheden zoals genoemd bij of krachtens de Omgevingswet, het Omgevingsbesluit, het besluit kwaliteit leefomgeving, het besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving en de omgevingsregeling. |
College |
Gemeentesecretaris |
Voor zover niet specifiek gemandateerd in deze mandaatregeling |
Nr. |
Bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Mandaat aan |
Ondermandaat aan |
Specifieke bepalingen |
Mandaat (md), machtiging (mt) of volmacht (v) |
Algemeen |
||||||
5.1 |
Het geven van inlichtingen aan instanties die liggen in de uitvoerende sfeer |
College |
Managers, behandelend medewerker afdeling Fysieke leefomgeving |
|||
5.2 |
Elektronisch bekendmaken en geconsolideerd bijhouden van omgevingsdocumenten; Integraal elektronisch mededelen van ontwerpen van omgevingsdocumenten |
College |
Managers |
Medewerkers Fysieke leefomgeving |
||
Ruimtelijk beleid |
||||||
5.3 |
Het beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit voor zover dit ziet op het kappen van bomen |
College |
Managers |
Teamleiders Beheerder openbare ruimte/groen en casemanagers |
Tenzij in het kader van de procedure zienswijzen zijn ingebracht. Onder zienswijze wordt niet verstaan een prematuur bezwaar. Beheerder openbare ruimte/groen en Casemanager zijn uitsluitend bevoegd bij de reguliere procedure waarbij sprake is van een aanvraag die past binnen het Omgevingsplan en in zaken waarin geen premature bezwaren zijn ontvangen. |
|
5.4 |
Het beslissen tot het aangaan van een overeenkomst van grondexploitatie op basis van de Omgevingswet De bevoegdheid tot het aangaan van een overeenkomst van grondexploitatie op basis van de Omgevingswet. Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
|||
5.5 |
Het beslissen tot het aangaan van een overeenkomst over nadeelcompensatie (planschade). De bevoegdheid tot het aangaan van een overeenkomst over nadeelcompensatie (planschade). Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
Teamleiders |
Voor zover dit betrekking heeft op nadeelcompensatie als bedoeld in afdeling 15.1 van de Omgevingswet |
|
5.6 |
Bevoegdheden zoals genoemd in paragraaf 13.6.3 van de Omgevingswet (kostenverhaal langs publiekrechtelijke weg) |
College |
Managers |
Teamleiders Casemanagers |
Casemanagers uitsluitend voor zover het gaat om verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning |
|
5.7 |
Uitvoeren AVOI |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
5.8 |
Het verbieden van het (laten) maken of veranderen van een uitweg |
College |
Managers |
Beheerder wegen |
Mits conform het vastgestelde beleid. |
|
5.9 |
Het nemen van een coördinatiebesluit als bedoeld in paragraaf 3.5.3 van de Algemene wet bestuursrecht |
College |
Managers |
Teamleiders |
Voor zover dit betrekking heeft op besluiten die worden genomen bij of krachtens de Omgevingswet |
|
5.10 |
Uitvoeren van de coördinatieregeling als dit wettelijk is voorgeschreven of de bevoegde bestuursorganen een coördinatiebesluit hebben genomen |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
Monumenten en archeologie |
||||||
5.11 |
Voeren van overleg met de eigenaar i.v.m. de aanwijzing als gemeentelijk monument in geval van een kerkelijk monument |
college |
Managers |
medewerker afdeling fysieke leefomgeving, team beleid’ |
||
5.12 |
Het besluiten op verzoeken om subsidies in het kader van monumentenzorg |
College |
Managers |
medewerker afdeling fysieke leefomgeving, team beleid’ |
||
5.13 |
Het bijhouden van een gemeentelijk erfgoedregister als bedoeld in artikel 3.16 van de Erfgoedwet |
college |
Managers |
medewerker afdeling fysieke leefomgeving, team beleid’ |
||
5.14 |
Het nemen van een (selectie)besluiten archeologie |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
5.15 |
Advies aanvragen bij de adviescommissie erfgoed en omgevingskwaliteit |
College |
Managers |
Secretaris adviescommissie erfgoed- en Omgevingskwaliteit |
||
Privaatrechtelijk |
||||||
5.16 |
Het verhuren van gemeentelijke gronden. De bevoegdheid tot het nemen van het besluit tot het aangaan van een verhuurovereenkomst m.b.t. gemeentelijke gronden. Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
|||
5.17 |
Het in gebruik geven van gemeentelijke gronden |
College |
Managers |
|||
5.18 |
Toekennen/ afwijzen verzoeken om een starterslening, stimuleringslening duurzaam en levensloopbestendig wonen of de stimuleringsregeling woningbouw |
College |
Managers |
Beleidsmedewerker Fysieke leefomgeving |
Mits passend in beleid en regelgeving |
|
5.19 |
Voor overige leningen in het kader van de publieke taak, zie hoofdstuk 3 |
|||||
5.20 |
Het beslissen op verzoeken om toestemming voor het leggen van kabels en leidingen in openbare grond |
College |
Managers |
Teamleiders, Beleidsmedewerker Civiel |
||
5.21 |
Het verstrekken van opdrachten voor de uitvoering van werken en de levering van goederen en diensten |
College |
Managers |
Teamleiders, beleidsmedewerker civiel, beheerder verkeer en verkeersvoorzieningen, beheerder openbare ruimte/groen en voorman buitendienst |
Mandaat en ondermandaat voor bedragen tot € 10.000,-. voorman buitendienst tot €500. Mits binnen beschikbaar budget/krediet. |
|
5.22 |
Het beslissen op verzoeken om toestemming voor het aansluiten op de gemeentelijke riolering |
College |
Managers |
Teamleiders, Beleidsmedewerker civiel |
||
5.23 |
Besluiten tot het doen van aangiften van schade aan gemeentelijke eigendommen |
College |
Managers |
Teamleiders, Beheerder openbare ruimte/groen, beleidsmedewerkers civiel, medewerker cultuurtechniek, beheerder verkeer en verkeersvoorzieningen, opzichter civieltechnische werken, opzichter beheer en onderhoud en medewerkers NODR |
||
5.24 |
Besluiten tot het aansprakelijk stellen van personen voor schade aan gemeentelijke eigendommen |
College |
Managers |
Teamleiders, Beleidsmedewerker civiel, opzichter civieltechnische werken, beheerder openbare ruimte/groen, beheerder verkeer en verkeersvoorzieningen en medewerkers Bema-Lux |
||
5.25 |
Het verlenen van uitstel voor het ondertekenen van akten van levering |
College |
Managers |
|||
5.26 |
Het verlenen van toestemming tot ingebruikneming van grond voor het ondertekenen van de akte van levering |
College |
Managers |
|||
5.27 |
Verhuur buitensportvelden, anders dan aan scholen De bevoegdheid tot het aangaan van een verhuurovereenkomst m.b.t. buitensportvelden, anders dan aan scholen. Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
Medewerker buitendienst |
||
Verkeer |
||||||
5.28 |
Nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 WVW 1994 en artikel 12 en 37 BABW (verkeerstekens en – borden, fysieke maatregelen en tijdelijke maatregelen) |
College |
Managers |
Teamleiders, Beleidsmedewerker Verkeer en vervoer, beleidsmedewerker civiel en beheerder verkeer en verkeersvoorzieningen |
||
5.29 |
Het beslissen op verzoeken om ontheffing op grond van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens |
College |
Managers |
Teamleiders, Beheerder verkeer en verkeersvoorzieningen/ medewerkers P1 on street |
Medewerkers P1 on street alleen bij aanvragen tot ontheffing van de parkeerschijfzone |
|
5.30 |
Het beslissen op aanvragen om een parkeervergunning (conform vastgesteld beleid) |
College |
Managers |
Teamleiders, Beheerder verkeer en verkeersvoorzieningen en medewerkers P1 on street b.v. |
||
5.31 |
Bevoegdheid tot het aanstellen van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers en het intrekken van deze aanstelling (art. 56 en 58 Babw en de Regeling verkeersregelaars 2009) |
Burg. |
Managers |
Teamleiders |
||
5.32 |
Het beslissen op verzoeken om ontheffing voor het rijden met voertuigen die niet voldoen aan de eisen genoemd in de artikelen 13, 14 en 15 van het Wegenverkeersreglement |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
5.33 |
Het verlenen van ontheffing van het verbod om enig voorwerp, niet zijnde een motorvoertuig, op een parkeerapparatuurplaats of belanghebbendenplaats te plaatsen of te laten staan (art. 7 Verordening parkeerplaatsen en vergunningen) |
College |
Managers |
Teamleiders, Beheerder verkeer en verkeersvoorzieningen en medewerkers P1 on street b.v. |
||
Personeel |
||||||
5.34 |
Consigneren van medewerkers in het kader van de gladheidsbestrijding |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
5.35 |
Aanstellen van onbezoldigd gemeenteambtenaren als parkeercontroleur artikel 2:1 collectieve arbeidvoorwaarden regeling. |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
Subsidies |
||||||
5.36 |
Uitvoering van de algemene subsidieverordening en bijbehorende subsidieregelingen of beleidsregels. Waaronder wordt verstaan:
|
College |
Managers |
Behandelend ambtenaar: onder voorbehoud van collegiale toetsing de verlening, vaststelling, bevoorschotting en invordering van subsidies tot een bedrag van €50.000, Teamleider Openbare ruimte, |
Nr. |
Bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Mandaat aan |
Ondermandaat aan |
Specifieke bepalingen |
Mandaat (md), machtiging (mt) of volmacht (v) |
Onderwijs |
||||||
6.1 |
Besluiten in het kader van de Leerplichtwet 1969 |
College |
Leerplicht ambtenaar |
Alle te nemen besluiten, uitgezonderd weigeringen |
||
6.2 |
Besluiten over de bevoegdheden als genoemd in de artikelen 3a, 3b, 3c, 5, 5a, 6, 7, 11, 15, 18, 19, 21, 21a, 21b, 23 en 25, van de Leerplichtwet 1969 en de uitvoeringstaken voortvloeiend uit de regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie |
College/burgemeester |
College van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van Dongen-Gilze Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Tilburg en Waalwijk, ieder voor zover bevoegd |
Ondermandaat door de gemandateerden aan medewerkers van de betreffende gemeenten is toegestaan |
Bij de uitoefening van de bevoegdheid wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks- of provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen; Ingeval van afwezigheid van de gemandateerd worden deze bevoegdheden uitgeoefend door zijn aangewezen plaatsvervanger Het besluit wordt door de (onder)gemandateerde ter verdere besluitvorming aan het college voorgelegd indien: Het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid; Er rekening mee gehouden moet worden dat het college op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken; Uit het te nemen besluit niet voorziene financiële verplichtingen of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien. |
|
6.3 |
Besluiten in het kader van de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Oisterwijk |
College |
Managers |
Behandelend medewerker Samenleving |
Alle te nemen besluiten inzake toekennen regeling van vervoer uitgezonderd weigeringen; Opdrachtverlening, anders dan de meerjaarlijkse aanbestedingen |
|
6.4 |
Jaarlijks vaststellen van de bedragen van de eigen bijdragen die ouders verschuldigd zijn indien zij in aanmerking komen voor een vervoersvoorziening op grond van de verordening leerlingenvervoer |
College |
Managers |
Behandelend medewerker Samenleving |
Vaststelling vindt plaats op basis van jaarlijkse ledenbrief VNG |
|
6.5 |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs: het voeren van het overleg ter uitvoering van de verordening en het Plan van Overzicht van voorzieningen, waaronder begrepen het nemen van besluiten met een spoedeisend karakter a.g.v. kleine schades, medegebruik en verhuur van onderwijsvoorzieningen en voorzieningen voor bewegingsonderwijs. |
College |
Managers |
Behandelend medewerker Samenleving |
||
6.6 |
Vaststellen aantal uren bewegingsonderwijs in gymnastiekzalen door scholen voor het primair en voortgezet onderwijs op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Oisterwijk 2015 en Beleidsregel bekostiging bewegingsonderwijs gemeente Oisterwijk. |
College |
Managers |
Beleidsadviseur Samenleving |
||
6.7 |
De bevoegdheid tot het aangaan van een verhuurovereenkomst m.b.t. gymzalen aan scholen. Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
Beleidsmedewerker Samenleving |
||
6.8 |
De bevoegdheid tot het aangaan van een verhuurovereenkomst m.b.t. buitensportvelden aan scholen. Tevens volmacht tot het ondertekenen van de overeenkomsten hiertoe. |
College/burgemeester |
Managers |
Beleidsmedewerker Samenleving |
||
Subsidies |
||||||
6.9 |
Uitvoering van de algemene subsidieverordening en bijbehorende subsidieregelingen of beleidsregels. Waaronder wordt verstaan:
|
College |
Managers |
Behandelend medewerker Samenleving: onder voorbehoud van collegiale toetsing de verlening, vaststelling, bevoorschotting en invordering van subsidies tot een bedrag van €50.000 |
||
Inburgering |
||||||
6.10 |
Beschikkingen ten aanzien van de Wet Inburgering 2021 (WI) |
College |
Managers |
Klantmanagers (PIP-consulent) |
||
Sociale werkvoorziening |
||||||
6.11 |
Besluiten in het kader van de Wet sociale werkvoorziening |
College |
Managers |
(Senior) medewerkers AO/IC, teamleiders en klantmanagers |
||
Jeugd |
||||||
6.12 |
Het indienen van een verzoekschrift bij de kinderrechter tot het verlenen van een machtiging om een jeugdige op te nemen in een gesloten accommodatie (artikel 6.1.2 Jeugdwet) |
College |
College van de gemeente Tilburg |
Wethouder Jeugdzaken van de gemeente Tilburg |
||
6.13 |
Het indienen van een verzoekschrift bij de kinderrechter tot het verlenen van een spoedmachtiging om een jeugdige op te nemen in een gesloten accommodatie (artikel 6.1.3 Jeugdwet) |
College |
Directeur Bureau Jeugdzorg |
|||
Kinderopvang |
||||||
6.14 |
Het opnemen van een kindercentrum, gastouderbureau en/of gastouder in het Register Kinderopvang. |
College |
Medewerker Samenleving |
|||
6.15 |
Het aanwijzen van medewerkers van de GGD Hart voor Brabant als toezichthouders zoals bedoeld in artikelen 1.61 en 2.19 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
College |
Directeur GGD Hart voor Brabant |
|||
Wet op de lijkbezorging |
||||||
6.16 |
Het benoemen van de gemeentelijke lijkschouwers |
College |
Directeur GGD Hart voor Brabant |
|||
Zie ook Dienstverlening |
||||||
Sport |
||||||
6.17 |
Voering sponsoring/reclame met betrekking tot sport |
College |
Managers |
Beleidsmedewerker Samenleving |
||
6.18 |
Inhuur seizoenskrachten en oproepkrachten met betrekking tot Staalbergven |
College |
Managers |
Teamleiders |
||
6.19 |
Wet verplichte GGZ (Wvggz) |
College / Burgemeester |
GR Regio Hart van Brabant |
Uitgezonderd de bevoegdheid van de burgemeester voor het nemen van een crisismaatregel |
||
6.20 |
|
College |
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg |
Noot:
De uitoefening van de mogelijkheid tot verlening van een vakinhoudelijk ondermandaat, waarbij bij de uitoefening financiële consequenties zijn verbonden, is geoorloofd wanneer de betrokken budgethouder aan de mandataris heeft medegedeeld welk (deel)budget beschikbaar is voor de inhoudelijke mandaatuitoefening en de mandataris uitvoering geeft aan de gestelde regels van de budgetregeling.
Oisterwijk, 12 december 2023
het college van de gemeente Oisterwijk,
de secretaris,
Marco Wilke
de burgemeester,
Hans Janssen
De burgemeester van de gemeente Oisterwijk,
Hans Janssen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl