Verordening Rekenkamer Kampen

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening Rekenkamer Kampen

De raad van de gemeente Kampen;

  • -

    gelezen het voorstel van de auditcommissie van 20 november 2023 (82047-2023);

  • -

    gehoord de leden van de huidige Rekenkamercommissie Kampen

  • -

    gelezen het advies van de raadscommissie Samenleven & Bestuur

  • -

    gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet.

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening gemeentelijke Rekenkamer Kampen 2024

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    auditcommissie: commissie bij Verordening d.d. 2 maart 2017 ingesteld op grond van artikel 84 Gemeentewet;

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders van Kampen;

  • -

    griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet

  • -

    raad: gemeenteraad van Kampen;

  • -

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Klankbordgroep

De auditcommissie fungeert in haar geheel als klankbordgroep voor de rekenkamer.

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen eenmaal voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De griffier wijst in overleg met de voorzitter van de rekenkamer een medewerker van de griffie als de ambtelijk secretaris aan.

Artikel 6. Budget

De voorzitter en de leden van de rekenkamer zijn bevoegd binnen haar budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 45% en voor de overige leden 40% van de maandelijkse vergoeding voor raadsleden, als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 3.

    De vergoedingen, genoemd in het tweede lid, zijn exclusief reis-, verblijf- en overige kosten en komen ten laste van het totale budget van de Rekenkamer.

  • 4.

    De leden en de voorzitter van de Rekenkamer ontvangen een reiskostenvergoeding voor de afstand woonplaats – stadhuis Kampen of een andere plaats van samenkomst met een maximum van 50 km (enkele reis).

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

Monitoring van de opvolging van de onderzoeksrapporten en aanbevelingen van de rekenkamer vindt jaarlijks bij de gemeentelijke jaarrekening plaats op basis van:

  • a.

    een door het presidium te verstrekken overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer waartoe de raad heeft besloten en door de raad zelf moet worden uitgevoerd en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven;

  • b.

    een door het college te verstrekken overzicht van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer waartoe de raad heeft besloten, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    In die gevallen waarin deze Verordening Rekenkamer Kampen niet voorziet, beslist de gemeenteraad na advies van de Auditcommissie.

  • 2.

    De Verordening op de rekenkamercommissie 2013 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rekenkamer Kampen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2023

De Raad van de gemeente Kampen,

drs. H.A. van der Meulen,

griffier

dhr. S. de Rouwe

de voorzitter