Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR70757
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR70757/1
Verordening burgerinitiatief gemeente Slochteren
Geldend van 29-05-2003 t/m heden
Intitulé
Verordening burgerinitiatief gemeente SlochterenDe raad van de gemeente Slochteren in vergadering bijeen op 28 april 2003:
Overwegende dat
- het wenselijk is participatie en betrokkenheid van burgers bij de gemeentepolitiek te vergroten;
- dat het vertalen van geluiden uit de samenleving niet noodzakelijk door raadsleden of het college van burgemeester en wethouders alleen hoeft te gebeuren. Ook burgers zelf moeten de gelegenheid krijgen om publieke agendapunten onderdeel van de politieke agenda te maken.
Gelet op
- de Gemeentewet, de wet dualisering gemeentebesturen en het reglement van orde;
Besluit:
Vast te stellen de navolgende Verordening burgerinitiatief gemeente Slochteren.
De raad van de gemeente Slochteren;
gelezen het initiatiefvoorstel "burgerinitiatief' van de fractie van het CDA d.d, 20 maart 2003;
besluit:
1. De verordening burgerinitiatief gemeente Slochteren vast te stellen;
2. het verzoek om burgerinitiatief en de ondersteuningsverklaringen burgerinitiatief vast te stellen;
3. het college van burgemeester en wethouders te verzoeken zorg te dragen voor de uitvoering van dit
voorstel inclusief en goede voorlichting aan de inwoners;
4. De voorgeschreven werkwijze na een jaar te evalueren.
Begripsomschrijving
Artikel 1
Het burgerinitiatief : het verzoek van een initiatiefgerechtigde ingediend middels het daartoe in artikel 5 lid 3 voorgeschreven modelformulier.
Het voorstel: de omschrijving van en toelichting op het onderwerp van het
burgerinitiatie zoals voorgeschreven in artikel 5 lid 2.
Raad neemt geldig initiatief in behandeling
Artikel 2
- 1.
De raad plaatst een burgerinitiatief op de agenda van zijn vergadering indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.
- 2.
Ongeldig is het verzoek dat:
- a.
niet door tenminste 50 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund;
- b.
een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat;
- c.
niet voldoet aan de eisen, gesteld in artikel 5.
- a.
Tot burgerinitiatiefgerechtigden
Artikel 3
- 1.
Initiatiefgerechtigd zijn degene die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad alsmede ingezetenen van de gemeente van zestien jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.
- 2.
Voor de beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.
Van burgerinitiatief uitgesloten onderwerpen
Artikel 4
Een burgerinitiatief gaat niet over:
- a.
gemeentelijke procedures (zoals lopende inspraakprocedures, bezwaarschriftenprocedures of een klacht in de zin van hoofdstuk 7 en 9 van de Algemene Wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur);
- b.
gemeentelijke plannen voor ruimtelijke ordening (tenzij het gaat om een nadere invulling voor de buurt of straat);
- c.
onderwerpen die expliciet nadeel of schade opleveren voor specifieke bewonersgroepen;
- d.
onderwerpen waarover korter dan 4 jaar voor de indiening van het burgerinitiatief door de raad een besluit is genomen;
- e.
een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad;
- f.
een vraag over het gemeentelijk beleid.
Procedure van in behandeling nemen burgerinitiatief
Artikel 5
- 1.
Het verzoek ter plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda wordt schriftelijk ingediend bij de burgemeester.
- 2.
Het verzoek bevat tenminste:
- a.
een voorstel: een nauwkeurige omschrijving van het te behandelen onderwerp en een toelichting;
- b.
de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de indiener en van zijn plaatsvervanger en
- c.
een lijst met in elk geval 50 voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van initiatiefgerechtigden die het burgerinitiatief ondersteunen.
- a.
- 3.
Bij het indienen van het burgerinitiatief en bij het invullen van ondersteuningsverklaringen is het gebruik van de bij deze verordening horende modelformulieren verplicht
Behandeling burgerinitiatief in de raad
Artikel 6
- 1.
Het burgerinitiatief zal worden behandeld in de eerstvolgende niet-besluitvormende vergadering
- 2.
Indien de raad het verzoek afwijst op basis van artikel 4 onder e kan de raad het verzoek doorzenden aan het college van burgemeester en wethouders.
- 3.
De griffier nodigt de verzoeker schriftelijk uit voor de eerstvolgende niet-besluitvormende vergadering als het tijdvak tussen het indienen van het burgerinitiatief en de eerstvolgende niet-besluitvormende vergadering niet korter is dan twee weken. Als de termijn tekort is, schuift de behandeling naar de daarop volgende niet- besluitvormende vergadering door.
- 4.
De initiatiefnemer of zijn plaatsvervanger licht het voorstel toe, beantwoordt vragen, kan na behandeling in eerste termijn nogmaals het woord voeren.
- 5.
In de niet-besluitvormende vergadering wordt vervolgens een besluit genomen over de afhandeling van het voorstel.
- 6.
Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in 't
Bokkeblad en door plaatsing op de internetsite van de gemeente.
- 7.
Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit schriftelijk mededeling gedaan aan de initiatiefnemer.
Verslaglegging over werking burgerinitiatief
Artikel 7
De burgemeester rapporteert elk jaar in het burgerjaarverslag over de wijze waarop het burgerinitiatief in de praktijk werkt
Citeertitel en inwerkingtreding
Artikel 8
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening burgerinitiatief gemeente Slochteren".
- 2.
Deze verordening treedt in werking op de 22e dag na bekendmaking, tenzij een beroep is gedaan op de Tijdelijke Referendumwet
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare besluitvormende vergadering van de raad van de gemeente Slochteren op 28 april 2003.
De raad voornoemd:
, voorzitter
, griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl