Subsidieregeling maatschappelijk welzijn Woensdrecht 2024

Geldend van 15-12-2023 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling maatschappelijk welzijn Woensdrecht 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht;

Overwegende dat:

  • -

    Het college bevoegd is voor bepaalde vormen van subsidie nadere regels te stellen dan wel specifieke nadere regelingen vast te stellen;

  • -

    Het gewenst is organisaties, met activiteiten die aansluiten op de doelstellingen van de gemeente Woensdrecht, te stimuleren;

  • -

    Het college met deze regeling haar waardering uitspreekt voor de organisaties die zich inzetten voor de gemeente Woensdrecht;

Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Woensdrecht 2023;

BESLUIT:

vast te stellen de

Subsidieregeling maatschappelijk welzijn Woensdrecht 2024

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: een vereniging of stichting met volledige rechtsbevoegdheid;

  • b.

    Activiteit: een reeks samenhangende acties waarmee een bepaald maatschappelijk gewenst resultaat wordt gerealiseerd;

  • c.

    Activiteitenplan: een omschrijving van de voorgenomen activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, met vermelding van de daarmee nagestreefde doelstellingen vermeld;

  • d.

    Activiteitenverslag: een overzicht van de verrichtte activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, met vermelding van de daarmee nagestreefde doelstellingen;

  • e.

    Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Woensdrecht 2023;

  • f.

    Begroting: een schriftelijk overzicht van alle voor het kalenderjaar geraamde kosten en uitgaven van een rechtspersoon, voor zover deze betrekking hebben op de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • g.

    Cultuurvereniging: de vereniging die leden heeft variërend van jeugd tot en met volwassenen en is gevestigd in de gemeente Woensdrecht;

  • h.

    Sportvereniging: een vereniging die een of meerdere takken van sport aanbiedt aan leden van diverse leeftijden variërend van jeugd tot en met volwassenen en die gevestigd is in de gemeente Woensdrecht.

  • i.

    Woensdrechts belang: een activiteit moet specifiek beschikbaar zijn voor en gericht zijn op inwoners van de gemeente Woensdrecht. Een subsidieaanvraag dient een aantoonbare bijdrage te leveren aan door de raad vastgestelde beleidsdoelen;

  • j.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht;

  • k.

    Subsidieplafond: het maximale bedrag dat gedurende een bepaalde periode beschikbaar is gesteld door de raad voor de verstrekking van specifieke subsidies;

  • l.

    Jaarlijkse subsidie: subsidie die jaarlijks of meerjarig voor maximaal vier jaren wordt verstrekt in de vorm van een budget- (hoger dan 50.000 euro) of waarderingssubsidies (lager dan 50.000 euro). Onderverdeeld in:

    Waarderingssubsidies:

  • a.

    Voor activiteiten van een organisatie waarbij in beginsel geen verband is tussen de kosten die de organisatie maakt en de subsidie die zij ontvangt. De subsidie heeft ten doel de activiteiten van de subsidieontvanger aan te moedigen of te ondersteunen.

  • b.

    Indien deze gebaseerd zijn op ledenaantallen, worden deze per subsidieperiode berekend aan de hand van de in bijlage 2 opgenomen berekeningswijze;

    Budgetsubsidies:

    Een subsidie hoger dan 50.000 euro, waarbij de organisatie een bedrag krijgt toegewezen om een van tevoren overeengekomen werkprogramma of activiteitenpakket uit te voeren en na afloop verantwoording dient af te leggen over de financiën, omvang en de kwaliteit van het uitgevoerde werkprogramma of activiteitenpakket. De budgetsubsidies worden vastgesteld op het bedrag dat afhankelijk is van de behaalde resultaten.

Artikel 2 Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de volgende activiteiten ter bevordering van:

  • -

    maatschappelijke participatie;

  • -

    cultuurbeoefening en volksfeesten;

  • -

    handhaven en/of versterken van de sociale infrastructuur;

  • -

    sportbeoefening;

  • -

    gezondheid en leefstijl;

Artikel 3 Doelgroep

Voorliggende subsidieregeling richt zich op organisaties die activiteiten bieden aan de inwoners van de gemeente Woensdrecht. Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan organisaties die:

  • -

    geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel;

  • -

    activiteiten organiseren die plaatsvinden in de gemeente Woensdrecht;

  • -

    gedurende het jaar diverse activiteiten aanbieden.

Artikel 4 Subsidieplafond en verdeling per thema

  • 1.

    De raad stelt jaarlijks via de gemeentebegroting het subsidieplafond vast.

  • 2.

    Het college bepaalt voor de afgesproken subsidieperiode (maximaal 4 jaar) de wijze van verdeling van de betrokken subsidies vast, waarbij aangegeven wordt hoe het beschikbare bedrag verdeeld wordt onder de 4 genoemde thema’s.

  • 3.

    Het subsidieplafond wordt elk jaar middels de gemeentebegroting gepubliceerd.

Artikel 5 Budgetsubsidies en waarderingssubsidies

  • a.

    Budgetsubsidie: een subsidie die gericht is op het realiseren van binnen het gemeentelijke beleid passende activiteiten, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de daarmee samenhangende resultaten en effecten en de wijze, waarin wordt voldaan aan de voorwaarden betreffende de doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • b.

    Waarderingssubsidie: een subsidie voor verenigingen of stichtingen die activiteiten organiseren die bijdragen aan het versterken van de sociale samenhang in de maatschappij, waarbij het college geen invloed wil uitoefenen op de georganiseerde activiteiten.

Artikel 6 Berekeningswijze subsidiebedrag en subsidieplafond

  • 1.

    Waarderingssubsidies

    Subsidieaanvragen van verenigingen/stichtingen die (indien van toepassing) gebaseerd zijn op ledenaantallen worden per subsidieperiode berekend aan de hand van de in bijlage 2 opgenomen berekeningswijze;

  • 2.

    Budgetsubsidies

    De aanvrager dient een activiteit aan te bieden voor inwoners van de gemeente Woensdrecht, die grotendeels door professionals worden uitgevoerd. Dit zijn belangrijke maatschappelijke taken die bijdragen aan de gemeentelijke doelen in het Sociaal Domein.

  • 3.

    Gevolgen voor de hoogte van de subsidie bij verlaging van het subsidieplafond

    Artikel 6 van de Asv en artikel 5 en 6 van deze subsidieregeling blijven onverminderd van toepassing. Dit betekent dat bij de subsidieverlening de mogelijkheid tot verlaging van de subsidie wordt aangegeven. Dit is namelijk afhankelijk van de hoogte van het subsidieplafond dat door de raad jaarlijks bij de gemeentebegroting wordt vastgesteld.

Artikel 7 Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikelen 4:23, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 11 van de Asv kan subsidieverlening worden geweigerd wanneer:

  • a.

    De activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet (geheel) hebben plaatsgevonden;

  • b.

    Een aanvrager niet heeft voldaan aan de subsidie verbonden verplichtingen;

  • c.

    De activiteit geen toegevoegde waarde heeft op het bestaande activiteitenaanbod in Woensdrecht;

  • d.

    De activiteit niet vrij en openbaar toegankelijk is;

  • e.

    De activiteit niet gericht zal zijn op de gemeente Woensdrecht of niet aanwijsbaar ten goede komt aan ingezetenen van de gemeente Woensdrecht;

  • f.

    Het een activiteit betreft met een commercieel karakter of waarbij sprake is van winstoogmerk of waarvan de opbrengst bestemd is voor een goed doel;

  • g.

    In het beoogde doel of de voorgenomen activiteit op andere wijze is voorzien;

  • h.

    De subsidieverstrekking niet past binnen door de gemeenteraad of college vastgesteld beleid;

  • i.

    De aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde.

  • j.

    De activiteit een politiek en/of religieus karakter heeft.

Artikel 8 Controle

Het college kan, nadat de subsidie is verleend, een controle/steekproef uitvoeren om vast te stellen of is voldaan aan de criteria van de Asv en deze regeling. De aanvrager is verplicht hieraan medewerking te verlenen en verschaft hiertoe alle gevraagde informatie aan het college.

Artikel 9 Indexering

  • 1.

    Budgetsubsidies en structurele subsidies kunnen jaarlijks geïndexeerd worden.

  • 2.

    Voor budgetsubsidies ziet de indexeringssystematiek er als volgt uit:

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen het loongevoelige (personele component) en het prijsgevoelige (materiële component) deel van het subsidiebedrag.

  • a.

    Indien de hoogte van het subsidiebedrag voornamelijk bestaat uit personeelskosten (loonkosten) dan wordt op het totale subsidiebedrag loonkostenindexatie toegepast.

  • b.

    Het percentage aan personeelskosten wordt gebaseerd op de geraamde personeelskosten van de betreffende instelling. Er vindt geen nacalculatie plaats.

  • c.

    Op het loongevoelige deel van het subsidiebedrag wordt een indexeringspercentage toegepast waarvan de hoogte van dit percentage op basis van de informatie van het CBS wordt vastgesteld.

    Hierbij wordt het percentage aangehouden dat betrekking heeft op de totale stijging van de loonkosten die voor rekening komen van de werkgever (dus niet alleen de stijging van de salariskosten als gevolg van cao-afspraken, maar ook de ontwikkeling diverse premies, zoals pensioenpremies, premies sociale verzekeringen). Omdat de cao-onderhandelingen niet altijd voor aanvang van het betreffende kalenderjaar zijn afgerond, worden de percentages gehanteerd die bekend zijn op het moment dat de beschikking afgegeven wordt.

  • d.

    Op het prijsgevoelige deel van het subsidiebedrag wordt het huidige indexeringspercentage toegepast. Dit is het percentage dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld.

  • 3.

    Voor structurele subsidies wordt het indexeringspercentage toegepast dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld.

Artikel 10 Overgangsregeling

De subsidieregeling is van toepassing op subsidieaanvragen voor activiteiten die plaatsvinden na 1 januari 2024. Subsidieaanvragen die zijn ingediend en betrekking hebben op activiteiten voor 1 januari 2024, en waarop nog niet definitief is beslist, worden afgedaan volgens de bepalingen van de subsidieregeling ‘maatschappelijk welzijn Woensdrecht 2016’.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als subsidieregeling ‘maatschappelijk welzijn Woensdrecht 2024’;

  • 2.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na vaststelling;

  • 3.

    De subsidieregeling maatschappelijk welzijn Woensdrecht 2016 wordt gelijktijdig ingetrokken met de inwerkingtreding van de Subsidieregeling maatschappelijk welzijn Woensdrecht 2024.

Ondertekening

Woensdrecht, 12 december 2023

Burgemeester en wethouders van Woensdrecht,

de secretaris, de burgemeester,

Bijlage 1

Cultuur en recreatie

Het stimuleren van activiteiten gericht op het bevorderen en in stand houden van de lokale cultuur, het cultureel erfgoed en de cultuurhistorische waardevolle zaken in de gemeente Woensdrecht. Daarnaast bevordert het de deelname aan activiteiten op het gebied van cultuur en recreatie in georganiseerd en groepsverband, en waar mogelijk onder deskundige leiding. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de vorming en ontplooiing van de inwoners van de gemeente Woensdrecht.

Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Verhogen en verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid van de woon- en leefomgeving door toename van de sociale cohesie door middel van initiatieven door de inwoners van de gemeente Woensdrecht.

Volksgezondheid

Het bevorderen en stimuleren van sporten en bewegen voor alle inwoners van de gemeente Woensdrecht.

Milieu

Voor een veilig en gezond leven is het stimuleren van initiatieven belangrijk voor de kwaliteit van de lucht, de bodem, de natuur en het water binnen de gemeente Woensdrecht.

Bijlage 2

Herberekening waarderingssubsidies bij nieuwe subsidieperiode 

De subsidie voor de onderstaande groepen organisaties worden herberekend aan de hand van het nieuwe ledenaantal per groep. Dit bedrag geldt dan voor de nieuwe subsidieperiode van 4 jaar.

Wat is daarvoor nodig:

Voor de nieuwe subsidieperiode (in dit geval 2024-2027) wordt verzocht om de ledenlijst aan te leveren vóór 1 juni 2023. In de brief wordt aangegeven over welk jaar de ledenlijst moet gaan en welke informatie nodig is (denk aan woonplaats). Een aanvullende voorwaarde is dat het actieve leden zijn.

Informatie voor de organisaties waarbij de subsidie herberekend wordt, voorbeeld:

Voor de X tennisverenigingen is een totaalbudget beschikbaar van XXXX.

Bij de vaststelling van de nieuwe subsidies is dit totaalbudget gedeeld door het totaal aantal leden van de X verenigingen (gegevens 2023).

Hieruit is een normbedrag per lid ontstaan.

Aan de hand van de nieuwe ledenlijst kunnen wij dit opnieuw berekenen.

Hiermee kunnen wij voor de nieuwe periode van 2024/2027 het nieuwe normbedrag per lid berekenen. Met dit nieuwe normbedrag wordt uw subsidie voor 2024/2027 berekend. Dit zorgt voor een evenredige verdeling van het beschikbare geld per groep organisaties.