Beleidsregels subsidie Passende Buitenschoolse Opvang, Hilversum 2024

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels subsidie Passende Buitenschoolse Opvang, Hilversum 2024

Inhoud

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen 3

Artikel 1 Begripsomschrijving 3

Artikel 2 Doelstelling 4

Artikel 3 Bereik van de subsidieregeling 4

Hoofdstuk 2 De subsidie 5

Artikel 4 De subsidieaanvraag 5

Artikel 5 Besluitvorming van de subsidieaanvraag 5

Artikel 6 Opbouw financiering - subsidiebedrag 5

Artikel 7 Ouderbijdrage 6

Artikel 8 Subsidieplafond 6

Artikel 9 Rapportageverplichtingen 6

Artikel 10 Aanvraag vaststelling subsidie 6

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen 7

Artikel 11 Hardheidsclausule 7

Artikel 12 Inwerkingtreding 7

Artikel 13 Citeertitel 7

Geregistreerd onder zaaknummer :

Wettelijke grondslag:

• Algemene Wet Bestuursrecht

• Wet Kinderopvang

• Algemene Subsidieverordening Hilversum 2021

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. ASV

De Algemene Subsidieverordening Hilversum 2021.

b. BKR

Beroepskracht Kind Ratio. De in de wet kinderopvang vastgestelde verhouding tussen het aantal kinderen op de BSO groep en de gekwalificeerde beroepskracht.

c. BSO

Buitenschoolse opvang. Kinderopvang verzorgd door een in het LRK geregistreerde Houder van Kinderopvang voor kinderen in de leeftijd dat ze naar het basisschoolonderwijs kunnen gaan, waarbij opvang wordt geboden voor of na de dagelijkse schooltijd evenals gedurende vrije dagen of middagen en in schoolvakanties.

d. Passende BSO

Een BSO voorziening voor kinderen die deelnemen aan het speciaal onderwijs, speciaal basis onderwijs of regulier onderwijs en vanwege een verstandelijke -, zintuiglijke -, lichamelijke - en/ of psychische beperking geen gebruik kunnen maken van een reguliere BSO. Indien de eigen inschatting van de kinderopvangorganisatie is dat voor een kind dat naar regulier onderwijs gaat de aparte BSO groep de best passende plek is, dan is dit zonder indicatiestelling mogelijk. Wel wordt dit gelimiteerd tot maximaal 10% van de kinderen op een passende BSO groep.

De passende BSO valt evenals de reguliere BSO onder de vereisten van de Wet Kinderopvang.

e. College

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Hilversum.

f. Houder

De rechtspersoon aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet toebehoort, waarbij onder ‘onderneming’ wordt begrepen een locatie die in het LRK is opgenomen als BSO.

g. Kinderopvang

Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen vanaf het moment dat een kind naar de basisschool gaat tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor die kinderen begint.

h. Kinderopvangtoeslag

De tegemoetkoming van het Rijk, uitgekeerd via de Belastingdienst aan ouders, bedoeld als bijdrage in de kosten voor een in het LRK geregistreerd kinderdagverblijf.

i. LRK

Landelijk Register Kinderopvang; het register waarin kinderopvangvoorzieningen zijn opgenomen, die voldoen aan de wettelijke eisen.

j. Ouderbijdrage voor de kinderopvang

Financiële vergoeding die ouders moeten betalen voor de deelname van hun kind aan de kinderopvang, afgestemd op het verzamelinkomen van het huishouden.

k. Ouders

De bloed- of aanverwant in opgaande lijn of de pleegouder van een kind op wie de kinderopvang betrekking heeft, met dien verstande dat bij de beoordeling of sprake is van pleegouderschap een vergoeding op grond van de Jeugdwet buiten beschouwing blijft.

l. Kind

Een kind in de passende BSO heeft de leeftijd van 4 jaar tot het moment dat het kind uitstroomt uit het basisonderwijs.

m. Sociaal Medische Indicatie (SMI) regeling

Gemeenten in de regio gooi en vechtstreek hebben een Sociaal Medische Indicatie regeling. De gemeente financiert dan (deels) de kinderopvang. Er is dan kinderopvang nodig, omdat de ouder(s) en/of het kind een lichamelijk, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking heeft. Het kan ook zijn dat kinderopvang in het belang van een goede en gezonde ontwikkeling van het kind noodzakelijk is. Er hoeft geen sprake te zijn van een structurele aandoening. Het kan ook gaan om een korte periode bij voorbeeld herstel en/of revalidatie na een operatie of bij Burn-out / overspannenheid bij (een van) de ouders. Een jeugdconsulent of de jeugdarts/jeugdverpleegkundige geven het sociaal-medisch advies af waarna ouder een aanvraag indient.

Artikel 2Doelstelling

Deze subsidieregeling heeft als doel het bieden van een passende BSO aan kinderen met een extra ondersteuningsvraag die niet terecht kunnen op de reguliere BSO.

Artikel 3Bereik van de subsidieregeling

1. Het College verstrekt uitsluitend subsidie aan passende BSO voorzieningen die zijn opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang als BSO in Hilversum.

2. De subsidie is bedoeld voor de deelname van een kind uit het speciaal onderwijs, speciaal basis onderwijs of regulier onderwijs. Het kind kan vanwege een verstandelijke -, zintuiglijke -, lichamelijke -en/ of psychische beperking geen deel nemen aan een reguliere BSO.

3. Kinderen kunnen op de passende BSO terecht als zij een toelaatbaarheidsverklaring hebben voor het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs, een indicatie is niet nodig. Indien de inschatting van de kinderopvangorganisatie is dat voor een kind dat naar regulier onderwijs gaat de aparte BSO groep de best passende plek is, dan is dit zonder indicatiestelling mogelijk. Wel wordt dit gelimiteerd, tot maximaal 10% van de kinderen op een passende BSO groep én is de kinderopvangorganisatie verplicht om de reden waarom hiervoor is gekozen te rapporteren (zie artikel 9).

4. De passende BSO is bedoeld voor kinderen woonachtig in de regio Gooi en Vechtstreek bestaande uit de volgende 7 gemeenten: Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren.

5. De houder is verantwoordelijk voor vervoer van school naar de passende BSO gedurende schoolweken indien er geen sprake is van leerlingenvervoer. Een ouder/verzorger is verantwoordelijk voor vervoer van de passende BSO naar huis. Tevens is een ouder/verzorger verantwoordelijk voor vervoer van huis naar de passende BSO (en vice versa) gedurende vakantieweken en vrije schooldagen.

6. Aanvullend ten opzichte van de reguliere taken van de kinderopvang en de gestelde eisen voor het aanbieden van BSO stelt de houder voldoende capaciteit beschikbaar om kinderen met een ondersteuningsvraag binnen de BSO de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. De houder realiseert een kleinere groep van maximaal 11 kinderen en hanteert voor deze passende BSO groep, als afwijking op het BKR, een ratio van 1 pedagogisch medewerker op maximaal 5,5 kinderen.

7. De eerste vaste medewerker op de passende groep voldoet aan de vereisten van de Wet kinderopvang. De tweede vaste medewerker voldoet aan de vereisten van de Wet kinderopvang of heeft een opleiding van minimaal MBO 3 Jeugdzorg, WMD, GGZ, GHZ, VVT of een vergelijkbare richting. Ten minste 1 pedagogisch medewerker per groep is HBO geschoold.

8. De gemeente subsidieert maximaal 5 dagen per week openstelling van de aanbieder a 4,5 uur per dagdeel in schoolweken én maximaal 5 dagen van 10,5 uur gedurende vakantieweken. We gaan hierbij uit van 12 vakantieweken én 40 schoolweken in een kalenderjaar.

Hoofdstuk 2 De subsidie

Artikel 4 De subsidieaanvraag

1. Deze subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd voor een periode van 1 kalenderjaar.

2. Een aanvraag voor een subsidie wordt uiterlijk 13 weken ingediend voorafgaand aan de start van de startdatum waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft;

3. Een aanvraag wordt ingediend bij het college, via www.hilversum.nl/subsidies en wordt voorzien van:

a. Activiteitenplan: plan waarin in ieder geval beschreven is op welke wijze voldaan wordt aan de eisen uit deze beleidsregel. U omschrijft bondig hoe u vormgeeft aan de uitvoering van de passende BSO op de beoogde locatie. U geeft aan hoe u de passende BSO vormgeeft in aanvulling op de wettelijke eisen kinderopvang. Wellicht heeft u passende BSO afspraken met een aantal scholen waarvan het de kinderen opvangt, de zogenaamde “gekoppelde scholen”, vermeldt deze samenwerking dan ook.

b. Begroting: U levert een opgave met een reële inschatting van het aantal deelnemende kinderen en uren opvang in het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft aan.

Daarnaast geeft u inzicht in uw uurtarief en eventueel de hoogte van de extra ouderbijdrage t.o.v. het kinderopvangtoeslagtarief die u mogelijk aan ouders vraagt.

c. Indien van toepassing: U bent verantwoordelijk voor vervoer van school naar de passende BSO gedurende schoolweken. U kunt een subsidie aanvragen voor een vervoersvergoeding van kinderen van school naar uw passende BSO, u maakt hier alleen aanspraak op wanneer een school van een kind zich niet op een nabije locatie van uw aparte BSO bevindt en u aantoonbaar meer kosten heeft. U levert een reële inschatting van de kosten die in aanmerking komen voor vervoersvergoeding in het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft aan.

Artikel 5 Besluitvorming van de subsidieaanvraag

Het college neemt een besluit op een volledig ingediende aanvraag binnen 13 weken na indiening.

Artikel 6 Opbouw financiering - subsidiebedrag

U ontvangt een subsidie op basis van het door u ingeschatte totaal aantal geboden uren passende buitenschoolse opvang in een kalenderjaar. U kunt het subsidiebedrag bepalen door het totaal aantal ingeschatte uren passende buitenschoolse opvang in een kalenderjaar te vermenigvuldigen met de gemeentelijk vastgestelde bijdrage per uur per kind (in 2024 = €10,04).

Daarnaast kunt u subsidie aanvragen voor vervoerskosten, u maakt hier alleen aanspraak op wanneer een school van een kind zich niet op een nabije locatie van uw aparte BSO bevindt, er geen sprake is van leerlingenvervoer en u aantoonbaar meer kosten heeft dan een reguliere buitenschoolse opvang. U dient bij de subsidie aanvraag een begroting van een inschatting van de vervoerskosten in én rapporteert naderhand bij de vaststelling van de subsidie de daadwerkelijke kosten waarna een verrekening plaatsvindt. U ontvangt daarbij nooit meer budget dan vooraf aangevraagd. Wanneer aantoonbaar kosten worden gemaakt voor vervoer is de gemeentelijke bijdrage gemaximaliseerd op €22,96 1 per kind per rit, dit is in lijn met de vervoersvergoeding binnen de jeugdwet (productcode 42A06).

Een ouder/verzorger zorgt voor vervoer van de passende BSO naar huis in schoolweken én voor vervoer van huis naar de passende BSO gedurende vakantieweken, de gemeenten vergoeden eventuele vervoerskosten niet.

[1] Het tarief voor vervoer is nog niet vastgesteld voor 2024, dit bedrag kan dus nog fluctueren.

Artikel 7 Ouderbijdrage

Ouders met recht op kinderopvangtoeslag betalen het maximum uurtarief voor kinderopvangtoeslag.

Ouders die niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag kunnen mogelijk gebruik maken van de bij de gemeente bestaande SMI regeling.

Artikel 8 Subsidieplafond

De kosten van passende buitenschoolse opvang in een aparte groep wordt beheerst door een door het college van B&W vastgesteld subsidieplafond van € 400.000,-. In Hilversum ondersteunt de gemeente maximaal 3 groepen van maximaal 11 kindplaatsen.

Artikel 9 Rapportageverplichtingen

De houder dient, om de subsidie te kunnen ontvangen, de volgende informatie vast te leggen in een digitaal en/of fysiek dossier en toegankelijk te maken voor controle door de gemeente Hilversum:

1. Indien een kind op het regulier onderwijs zit, de reden waarom een kind niet naar de reguliere BSO kan.

2. De naam van de school van het kind. Is deze school gevestigd nabij de passende BSO? ja/nee, aantal kilometer.

3. De gemeente in de regio Gooi en Vechtstreek waarin het kind woonachtig is.

4. De startdatum van de deelname aan de passende BSO;

5. Het aantal uren afname van een kind per maand én het totaal aantal uren afname van een kind gedurende het kalenderjaar waarop de subsidie van toepassing is;

6. Indien van toepassing de wijziging of einddatum van de deelname aan de passende BSO;

Artikel 10 Aanvraag vaststelling subsidie

De aanvrager dient voor 1 mei volgend op het subsidiejaar de aanvraag voor vaststelling van de subsidie in. De aanvraag van de vaststelling bevat:

1. De inhoudelijke verantwoording dient te laten zien hoe uitvoering is gegeven aan de passende BSO.

2. Financiële jaarverantwoording, waarin minimaal is opgenomen het aantal deelnemende kinderen per maand inclusief het totaal contractueel afgenomen uren in een jaar waarop de totale subsidie wordt berekend. Een uitsplitsing naar kinderen in de diverse gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek (Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren) is noodzakelijk, zodat de gemeente Hilversum een verrekening met de andere regiogemeenten kan doen.

Daarnaast geeft u inzicht in uw uurtarief en eventueel de hoogte van de extra ouderbijdrage t.o.v. het kinderopvangtoeslagtarief die u mogelijk aan ouders heeft gevraagd.

3. Indien van toepassing: financiële jaarverantwoording van de gemaakte vervoerskosten en het aantal kinderen dat hiervan gebruik heeft gemaakt.

4. Goedkeurende accountantsverklaring van de jaarrekening van de houder bij een subsidie boven de €50.000,-.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling, indien toepassing van deze subsidieregeling tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze Beleidsregels treden in werking op 1 januari 2024.

Artikel 13Citeertitel

Deze subsidieregeling kan worden aangehaald als: ‘Beleidsregels subsidie passende Buitenschoolse opvang, Hilversum 2024’

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Hilversum.

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

mr. C.P. Torres Barrera dr. ir. G.M. van den Top

Ondertekening