Regeling vervallen per 01-01-2012

Reglement van orde voor de vergadering van het presidium

Geldend van 25-09-2008 t/m 31-12-2011

De raad van de gemeente Anna Paulowna;

 

gelet op artikel 4 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Anna Paulowna 2006;

 

overwegende dat het wenselijk is om de taken en vergaderorde van het presidium in een reglement vast te leggen;

Besluit:

 

vast te stellen het reglement van orde voor de vergaderingen van het presidium.

 

Artikel 1 Begrippen

  • 1.1 Presidium: het orgaan als bedoeld in artikel 4 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad;

  • 1.2 voorzitter: de voorzitter van de raad , tevens voorzitter van het presidium;

  • 1.3 griffier: de griffier van de raad, tevens griffier van het presidium of diens plaatsvervanger;

Artikel 2 Taken

Het presidium heeft de volgende taken:

- bereidt de vergaderingen van de raad voor en stelt hiervoor de concept agenda’s vast;- stelt een dynamische lange termijn agenda op, waarop maandelijks steeds een jaar vooruit wordt aangegeven welke onderwerpen in de raad naar verwachting zullen worden behandeld;- doet voorstellen over te volgen werkwijze in de raad t.a.v.:   o de behandeling van grootschalige onderwerpen;   o de vorm van diverse stukken die aan de raad worden aangeboden;   o het al dan niet behandelen van stukken in een niet-openbare vergadering;   o de orde in de vergaderzaal bij raadsvergaderingen; de plaats van actoren en hulpmiddelen;- evalueert in technische zin de vergaderingen van de raad;- doet jaarlijks een voorstel aan de raad voor het vergaderschema van de raad;- ziet toe op de nakoming van toezeggingen aan de raad;- raamt jaarlijks tijdig voor opname in de begroting de uitgaven ten behoeve van de raad;- vervult het werkgeverschap van de griffie;- houdt functioneringsgesprekken met de griffier; 

Artikel 3 Vergaderfrequentie en -plaats

  • 3.1 Het presidium vergadert in principe aansluitend aan de raadsvergadering.

  • 3.2 Het presidium vergadert eveneens indien de voorzitter en een of meer leden van het presidium dit wensen.

  • 3.3 De vergaderingen van het presidium worden in het gemeentehuis gehouden, tenzij de leden van het presidium besluiten in meerderheid besluiten elders te vergaderen.

  • 3.4 De voorzitter stuurt tenminste 72 uur voor een vergadering de leden van het presidium een schriftelijke oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 3.5 De voorlopige agenda van de vergadering van de raad wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

Artikel 4 Agenda en verslaglegging

  • 4.1 Bij aanvang van de vergadering stelt het presidium de agenda vast.

  • 4.2 Van de vergadering wordt een kort verslag met besluiten en afspraken gemaakt.

  • 4.3 De agenda en het conceptverslag worden ter kennis van de raad en het college gebracht.

Artikel 5 Openbaarheid

  • 5.1 De vergaderingen van het presidium zijn openbaar.

  • 5.2 Een (deel van de) vergadering van het presidium is besloten als voorzitter of tenminste twee leden daarom verzoeken.

  • 5.3 Van een besloten vergadering wordt een afzonderlijk kort verslag gemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt, tenzij het presidium anders beslist.

  • 5.4 De functioneringsgesprekken met de griffier worden gevoerd in een besloten vergadering.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 6.1 Het presidium neemt alleen besluiten over zaken die de werkwijze van de raad betreffen en politiek niet gevoelig zijn.

  • 6.2 Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 7.1 Het presidium is voor zijn handelen en zijn beleid verantwoording schuldig aan de raad en geeft hem alle verlangde inlichtingen.

  • 7.2 In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

  • 7.3 Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie in de CTR/Polderbode.