Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR706870
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR706870/1
Besluit mandaten, volmachten en machtigingen personeelsaangelegenheden gemeente Ridderkerk 2024
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Besluit mandaten, volmachten en machtigingen personeelsaangelegenheden gemeente Ridderkerk 2024Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van gemeente Ridderkerk, ieder voor zover het zijn of haar bevoegdheden betreft;
gelet op het bepaalde in de artikelen 10:1 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 3:60 Burgerlijk Wetboek;
besluiten vast te stellen:
BESLUIT mandaten, volmachten en machtigingen personeelsaangelegenheden gemeente Ridderkerk 2024
Artikel 1. Definities
-
1. Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan de machtiging tot het in naam en onder verantwoordelijkheid van het college dan wel de burgemeester uitoefenen van een besluitbevoegdheid, zulks met inbegrip van de ondertekeningsbevoegdheid van het besluit en alle voorafgaande voorbereiding- en uitvoeringshandelingen.
-
2. Onder volmacht word in dit besluit verstaan de bevoegdheid tot het in naam van de burgemeester verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, waaronder het ondertekenen van overeenkomsten met inbegrip van alle voorafgaande voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
-
3. Onder machtiging wordt in dit besluit verstaan de bevoegdheid tot het in naam van het college dan wel de burgemeester verrichten van handelingen, anders dan bedoeld in het eerste en tweede lid.
-
4. Onder directie wordt in het bij dit besluit behorend overzicht bedoeld de gemeentesecretaris en de adjunct gemeentesecretaris gezamenlijk.
Artikel 2. Mandaten en volmachten personeelsaangelegenheden
-
1. Ten behoeve van de uitoefening van de bevoegdheden aangaande personeelsaangelegenheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorend overzicht, wordt mandaat en volmacht verleend aan de daarbij aangegeven functionarissen onder wiens verantwoordelijkheid de betreffende personele aangelegenheid valt (1).
-
2. Buiten de in het bijbehorend overzicht aangegeven gevallen is de gemandateerde c.q. ge(vol)machtigde niet bevoegd om ondermandaat of ondervolmacht te verstrekken ten aanzien van enige bij dit besluit aan hem verleende bevoegdheid.
Artikel 3. Kaderstelling
-
1. De uitoefening van de bevoegdheden geschiedt met inachtneming van de kaders en specifieke voorwaarden, zoals aangegeven in het artikel 2 lid 1 bedoelde overzicht.
-
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid geschiedt de uitoefening van de bevoegdheden binnen de grenzen van het recht waarop deze bevoegdheden steunen en de terzake geldende uitvoeringsregels, waaronder de cao Gemeenten en het personeelshandboek van de gemeente Ridderkerk,
-
3. Voor zover de uitoefening van de bevoegdheden financiële consequenties voor de organisatie met zich mee brengt, geschiedt zulks met inachtneming van de terzake gestelde budgettaire kaders.
-
4. Indien in enig geval wordt getwijfeld of de voorgenomen uitoefening van de bevoegdheid in overeenstemming is met het bepaalde in lid 1 tot en met 3 van dit artikel, oefent de gemandateerde c.q. de ge(vol)machtigde zijn bevoegdheid niet uit dan nadat hij daarover overleg heeft gepleegd met de mandaatgever c.q. volmachtverlener.
-
5. Het bepaalde in lid 4 van dit artikel vindt in elk geval plaats indien:
- a.
de mandaatgever c.q. de volmachtverlener de wens daartoe kenbaar heeft gemaakt;
- b.
de uitoefening van de bevoegdheid (vermoedelijk) bestuurlijke/politieke consequenties zal hebben;
- c.
precedentwerking is te verwachten.
- a.
Artikel 4. Ondertekening
De ondertekening van uitgaande stukken, waarop de besluitbevoegdheid betrekking heeft, geschiedt als volgt:
- -
namens de burgemeester van gemeente Ridderkerk;
gevolgd door de naam, functie, naam organisatieonderdeel/team en (digitale) handtekening van de gemandateerde c.q. ge(vol)machtigde.
Artikel 5. Vervanging
-
1. Het aan een bepaalde functionaris verleende mandaat of volmacht wordt eveneens geacht te zijn verleend aan de betrokken hiërarchisch hogere functionaris(sen).
-
2. Bij afwezigheid of verhindering van de gemandateerde c.q. ge(vol)machtigde zoals aangegeven in het bij dit besluit behorend overzicht worden de aan hem bij dit besluit toegekende bevoegdheden als volgt uitgeoefend:
- a.
bij afwezigheid of verhindering van de gemeentesecretaris door de adjunct gemeentesecretaris;
- b.
bij afwezigheid of verhindering van de directie (de gemeentesecretaris en de adjunct gemeentesecretaris) of het ontbreken van een meerderheid binnen de directie door de gemeentesecretaris;
- c.
bij afwezigheid of verhindering van het managementteam (MT) of het ontbreken van een meerderheid binnen het MT door de gemeentesecretaris;
- d.
bij afwezigheid of verhindering van een clustermanager door een andere clustermanager;
- e.
bij afwezigheid of verhindering van de teamleider door diens clustermanager, of een door deze clustermanager aan te wijzen teamleider binnen hetzelfde cluster;
- f.
bij afwezigheid of verhindering van een specifiek gemandateerde c.q. ge(vol)machtigde functionaris door diens hiërarchisch leidinggevende.
- a.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.
-
2. Dit besluit kan worden aangehaald als het “BESLUIT mandaten, volmachten en machtigingen personeelsaangelegenheden gemeente Ridderkerk 2024”.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk van 28 november 2023.
Het college van burgemeester en wethouders,
De wnd. secretaris,
Mevrouw M. Kitselar
De burgemeester
De heer C.A. Oosterwijk
De burgemeester,
De heer C.A. Oosterwijk
Overzicht behorend bij het “BESLUIT mandaten, volmachten en machtigingen personeelsaangelegenheden gemeente Ridderkerk 2024”
Nr. |
Aard HR bevoegdheid/beslissing |
Gemandateerde c.q. ge(vol)machtigde |
Kaders en specifieke voorwaarden |
P1 |
INRICHTING ORGANISATIE |
||
P1.1 |
Inrichting hoofdstructuur |
- |
Geen mandaat/volmacht. |
P1.2 |
Inrichting fijnstructuur (verdeling in teams) |
Gemeentesecretaris |
De directie consulteert het MT vóór de besluitvorming. |
P1.3 |
Vaststellen functiebeschrijvingen |
Gemeentesecretaris |
De directie consulteert het MT vóór de besluitvorming. |
P1.4 |
Vaststellen functiewaarderingen |
Gemeentesecretaris |
De directie consulteert het MT vóór de besluitvorming. |
P2 |
FORMATIE |
||
P2.1 |
Vaststellen toegestane formatie / formatiebudget |
Gemeentesecretaris |
Conform vastgestelde P&C documenten/ collegebesluiten. |
P2.2 |
Formatie-/ budgetverschuivingen (neutraal) |
|
|
P2.3 |
Uitbreiden en inkrimpen formatie |
Gemeentesecretaris |
De directie meld dit in het college vóór uitvoering en na consultatie MT met in achtneming van artikel 3.3. |
P3 |
HR BELEID EN ARBEIDSVOORWAARDEN |
||
P3.1 |
Vaststellen HR beleid en arbobeleid |
Gemeentesecretaris |
Betreft geen arbeidsvoorwaarden. Met inachtneming bevoegdheden medezeggenschapsorganen |
P3.2 |
Vaststellen inhoudelijke wijzigingen collectieve arbeidsvoorwaarden-(regelingen) in het personeelshandboek |
- |
Geen mandaat/volmacht bij inhoudelijke wijzigingen arbeidsvoorwaarden(regelingen) |
P3.3 |
Vaststellen wijzigingen in het personeelshandboek naar aanleiding van wijzigingen in cao, wetgeving en/of technische wijzigingen. |
Gemeentesecretaris |
Mandaat/volmacht alleen bij verplichte wijzigingen en technische aanpassingen. |
P3.4 |
Vaststellen nieuwe versie personeelshandboek |
Gemeentesecretaris |
|
P3.5 |
Toewijzen functies aan bijzondere regeling voor werktijden (werken met roosters) |
Gemeentesecretaris |
Met inachtneming bevoegdheden medezeggenschapsorganen. |
P3.6 |
Uitvoeren salarisadministratie, uitbetaling salaris, declaraties, overlijdensuitkeringen, afdrachten, verhaal, vordering, loonbeslagen e.d. |
Salarisadministrateur BAR-organisatie (De Bedrijfsvoeringspartner) |
Dit betreft mandaat/volmacht aan een externe partij. |
P3.7 |
Ledenraadpleging Cao Gemeenten |
n.v.t. |
Geen mandaat/volmacht ledenraadpleging. Het uitbrengen van de stem, na besluit college, door gemeentesecretaris. |
P4 |
RECRUITMENT EN INDIENSTTREDING |
||
P4.1 |
Openstellen en intrekken vacature |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. |
P4.2 |
Recruitment |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. Binnen kaders inkoop- en aanbestedingsbeleid. |
P4.3 |
Aangaan arbeidsovereenkomst |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. |
P4.4 |
Aangaan arbeidsovereenkomst na AOW-gerechtigde leeftijd |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. |
P4.5 |
Aangaan inhuurovereenkomst |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. |
P4.6 |
Aangaan stageovereenkomst |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. |
P4.7 |
Aangaan werkervaringsovereenkomst |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. |
P4.8 |
Aangaan detacheringsovereenkomst |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. |
P4.9 |
Aangaan overeenkomst van (advies) opdracht (HR) |
|
Mandaat/volmacht alleen binnen financiële kaders. Indien buiten vastgestelde financiële kaders/afspraken beslist de directie. |
P4.10 |
Afnemen van eed of belofte na indiensttreding |
De burgemeester of diens vervanger. |
Geen mandaat/volmacht. Bijzondere bevoegdheid gekoppeld aan aandacht voor integriteit. |
P5 |
WIJZIGEN ARBEIDSOVEREENKOMST EN TOEKENNEN ARBEIDSVOORWAARDEN |
||
P5.1 |
Wijzigen functie werknemer |
|
|
P5.2 |
Wijzigen salaris |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P5.3 |
Toekennen salaristoelagen (cao hoofdstuk 3 paragraaf 3) |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P5.4 |
Toekennen functioneringstoelage |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P5.5 |
Toekennen arbeidsmarkttoelage |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P5.6 |
Toekennen vergoedingen en incidentele beloningen (cao hoofdstuk 3 paragraaf 4) |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P5.7 |
Goedkeuren declaraties (Youforce) |
|
|
P5.8 |
Wijzigen arbeidsduur (maximaal 36 uur per week) |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P5.9 |
Tijdelijke wijziging arbeidsduur (> 36-40 uur per week) |
Gemeentesecretaris |
Vooraf meldingsplicht bij OR conform cao. |
P5.10 |
Werktijden |
|
|
P5.11 |
Reis- en thuiswerkpatroon |
|
|
P5.12 |
Toekennen vakantieverlof |
|
|
P5.13 |
Toekennen bijzonder/overig verlof (Wazo) |
|
|
P5.14 |
Opdragen tot overwerk |
|
|
P5.15 |
Beschikbaarstelling dienstkleding |
|
|
P5.16 |
Toekennen opleidings- en ontwikkelingsfaciliteiten |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P5.17 |
Toestemming of weigering nevenwerkzaamheden |
|
|
P5.18 |
Oordeel financiële belangenverstrengeling |
Gemeentesecretaris |
De directie consulteert het MT vóór de besluitvorming. |
P5.19 |
Toestemming of weigering buitenlandse dienstreis |
Gemeentesecretaris |
De directie consulteert het MT vóór de besluitvorming. |
P6 |
FUNCTIONEREN EN BEOORDELEN |
||
P6.1 |
Voeren van het goede gesprek, functionerings-, voortgangs-, ontwikkelings- en beoordelingsgesprekken |
|
De manager ontvangt het verslag van een ontwikkelings- en beoordelingsgesprek van een medewerker ter kennisname. Het verslag van een ontwikkelings- en beoordelingsgesprek wordt opgenomen in het personeelsdossier. |
P6.2 |
Vaststellen beoordelingsgesprekken |
|
|
P6.3 |
Besluit tot het starten en beëindigen van verbetertrajecten bij onvoldoende functioneren |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P6.4 |
Voeren van gesprekken bij verbetertrajecten |
|
Na overleg met hiërarchisch leidinggevende |
P7 |
BEËINDIGEN ARBEIDSOVEREENKOMST |
||
P7.1 |
Afwikkelen beëindiging arbeidsovereenkomst bij opzegging door werknemer (ontslag op eigen verzoek, pensionering) |
|
|
P7.2 |
Opzeggen en afwikkelen bij beëindiging arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, van rechtswege of wegens ontbindende voorwaarden |
|
|
P7.3 |
Opzeggen en afwikkelen bij beëindiging arbeidsovereenkomst tijdens proeftijd |
|
|
P7.4 |
Beëindigen arbeidsovereenkomst door het aangaan van een vaststellingsovereenkomst (geen RVU) |
Gemeentesecretaris |
Na afstemming in het MT. Bijzondere bevoegdheid vanwege kosten. |
P7.5 |
Beëindigen arbeidsovereenkomst door het aangaan van een vaststellingsovereenkomst (RVU) |
|
Na afstemming in het MT. |
P7.6 |
Aanvraag toestemming beëindiging arbeidsovereenkomst wegens (langdurige) arbeidsongeschiktheid (UWV) |
|
|
P7.7 |
Aanvraag ontbinding arbeidsovereenkomst via kantonrechter |
|
Na afstemming in het MT. Bijzondere bevoegdheid vanwege juridische en financiële risico’s |
P7.8 |
Aanvraag toestemming voor beëindiging arbeidsovereenkomst bij cao ontslagcommissie (bij reorganisatie na afloop van Vwnw-traject) |
|
|
P7.9 |
Beëindiging arbeidsovereenkomst wegens dringende reden(en) (ontslag op staande voet) |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid vanwege juridische en financiële risico’s |
P7.10 |
Schorsing als ordemaatregel |
|
Na afstemming met (adjunct) gemeentesecretaris |
P7.11 |
Opleggen sancties (BW) waaronder loonopschorting en loonstopzetting (7:629 BW) |
|
Na afstemming in het MT. |
P7.12 |
Beëindigen inhuurovereenkomst |
|
|
P7.13 |
Beëindigen stageovereenkomst |
|
|
P7.14 |
Beëindigen werkervaringsovereenkomst |
|
|
P7.15 |
Beëindigen detacheringsovereenkomst |
|
|
P7.16 |
Beëindigen overeenkomst van (advies) opdracht (HR) |
|
|
P8 |
GESCHILBESLECHTING |
||
P8.1 |
Inschakelen mediation, bemiddeling of geschillencommissie namens werkgever |
|
|
P8.2 |
Start juridische procedure bij rechtbank namens werkgever |
|
Bijzondere bevoegdheid vanwege juridische en financiële risico’s |
P8.3 |
Vertegenwoordigen werkgever tijdens procedure bij rechtbank |
|
Teamleider altijd onder verantwoordelijkheid van de clustermanager |
P9 |
VERZUIM EN ARBEIDSONGESCHIKTHEID |
||
P9.1 |
Verzuimbegeleiding zieke werknemer |
|
|
P10 |
OVERIGE |
||
P10.1 |
Besluit toepassen hardheidsclausule en onvoorziene gevallen (besluit om in individuele gevallen af te wijken van wetgeving, cao, personeelshandboek en/of gebruikelijk beleid) |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid. |
P10.2 |
Aanwijzen preventiemedewerkers en vertrouwenspersonen |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid |
P10.3 |
Aanwijzen werknemers om andere werkzaamheden te verrichten bij buitengewone omstandigheden (art. 11.6 cao) |
Gemeentesecretaris |
Bij crisis, rampen, oorlog. Bijzondere bevoegdheid. |
P10.4 |
Het voeren van lokaal overleg met de vakbonden |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid |
P10.5 |
Benoemen/aanwijzen voorzitter en leden van de geschillencommissie |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid, in samenspraak met vakbonden in het lokaal overleg |
P10.6 |
Aanwijzen secretaris en plaatsvervangend secretaris geschillencommissie |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid |
P10.7 |
Benoemen/aanwijzen voorzitter en leden van de toetsingscommissie functiewaardering |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid, in samenspraak met vakbonden in het lokaal overleg |
P10.8 |
Besluit tot periodieke indexatie van de vergoeding voor de leden van personele adviescommissies |
Concernmanager M&F BAR-organisatie (De Bedrijfsvoeringspartner) |
Dit betreft mandaat/volmacht aan een externe partij |
P10.9 |
Behandelen melding vermoeden misstand namens de werkgever |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid |
P10.10 |
Besluiten over het advies van de externe klachtencommissie ongewenst gedrag |
Gemeentesecretaris |
Bijzondere bevoegdheid |
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk van 28 november 2023.
Het college van burgemeester en wethouders,
De wnd. secretaris,
Mevrouw M. Kitselar
De burgemeester
De heer C.A. Oosterwijk
De burgemeester,
De heer C.A. Oosterwijk
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl