Subsidieregeling interne jobcoaching en werkbegeleiding Drechtsteden

Geldend van 28-12-2023 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling interne jobcoaching en werkbegeleiding Drechtsteden

Het Algemeen Bestuur,

overwegende dat:

  • -

    het op basis van de Participatiewet en de Verordening werk en inkomen van de gemeenten van de Drechtsteden wenselijk is personen met een arbeidsbeperking passende jobcoaching en werkbegeleiding te bieden op hun werkplek om duurzame uitstroom uit de uitkering te stimuleren;

  • -

    het gewenst is om nadere regels te stellen omtrent de bekostiging van interne jobcoaching en werkbegeleiding voor werkgevers waar minimaal 15 personen met een arbeidsbeperking tegelijkertijd werkzaam zijn;

gelet op:

  • -

    titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    hoofdstuk 2A van de Verordening werk en inkomen van de gemeenten van de Drechtsteden;

  • -

    hoofdstuk 3 van de Regionale subsidieverordening sociaal domein van de gemeenten van de Drechtsteden;

  • -

    het advies van het Portefeuillehoudersoverleg Sociaal d.d. 8 mei 2018;

b e s l u i t:

vast te stellen, de navolgende Subsidieregeling interne jobcoaching en werkbegeleiding Drechtsteden

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze regeling wordt bij niet nader gedefinieerde begrippen aangesloten bij de begripsbepalingen zoals omschreven in de Participatiewet, de Verordening werk en inkomen van de gemeenten van de Drechtsteden en de Nadere regels Participatiewet Drechtsteden.

  • 2.

    In aanvulling op het gestelde in het eerste lid wordt verstaan onder:

    • a.

      belanghebbende: de persoon, woonachtig binnen de Drechtsteden, behorend tot de doelgroep van de Participatiewet, die tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub e van de Participatiewet en/of een structurele functionele beperking heeft als gevolg van een ziekte, handicap of gebrek;

    • b.

      gekwalificeerde jobcoach: jobcoach die voldoet aan de kwaliteitseisen die in de Verordening werk en inkomen van de gemeenten van de Drechtsteden aan een jobcoach zijn gesteld;

    • c.

      gesubsidieerde: de rechtspersoon aan wie door het Dagelijks Bestuur subsidie wordt verstrekt ten behoeve van interne jobcoaching of werkbegeleiding, en welke werkgever vormt voor belanghebbenden;

    • d.

      interne jobcoach: jobcoach in dienst van de werkgever waar belanghebbende werkzaam is of op proefplaatsing geplaatst is;

    • e.

      loonkosten: totaalbedrag dat de werkgever betaalt aan salarissen en daarmee samenhangende premies en belastingen ten behoeve van de jobcoach of werkbegeleider;

    • f.

      werkgever: rechtspersoon die een belanghebbende in dienst heeft, of waar een belanghebbende in een proefplaatsing of via een detacherings- of uitzendbureau werkzaam is.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur kan subsidies verstrekken aan werkgevers waar tegelijkertijd 15 of meer belanghebbenden werkzaam zijn, om het doel zoals omschreven in artikel 3 te realiseren.

  • 2.

    De beleidskaders omtrent jobcoaching en werkbegeleiding zoals omschreven in de Verordening werk en inkomen van de gemeenten van de Drechtsteden en de Nadere regels Participatiewet Drechtsteden zijn van toepassing, voor zover daar in deze regeling niet van wordt afgeweken.

  • 3.

    De beleidskaders omtrent subsidieverstrekking zoals omschreven in de Regionale algemene subsidieverordening sociaal domein van de gemeenten van de Drechtsteden zijn van toepassing, voor zover daar in deze regeling niet van wordt afgeweken.

Artikel 3 Doelstelling

  • 1.

    Het doel van deze regeling is het realiseren van passende jobcoaching of werkbegeleiding van belanghebbenden.

    • -

      In het geval van jobcoaching wordt de ondersteuning geleverd door een gekwalificeerde, interne jobcoach in dienst van de betreffende werkgever.

    • -

      Werkbegeleiding wordt gegeven door een medewerker in dienst van de betreffende werkgever die gedurende de werktijd beschikbaar is.

  • 2.

    Jobcoaching heeft tot doel, vanaf het moment van feitelijke werkaanvaarding, de belanghebbende te begeleiden naar een situatie waarin hij of zij uiteindelijk zonder of met zo min mogelijk begeleiding bij een werkgever werkzaam kan zijn.

  • 3.

    Werkbegeleiding is een vorm van praktische werkaansturing die er primair op gericht is de continuïteit en duurzaamheid van een dienstverband zoveel mogelijk te garanderen

  • 4.

    De subsidie mag uitsluitend worden aangewend voor het bieden van passende jobcoaching of werkbegeleiding aan belanghebbenden die bij de werkgever werkzaam zijn.

Artikel 4 Subsidiabele kosten

  • 1.

    De subsidiabele kosten zijn de loonkosten van een werkbegeleider of een gekwalificeerde jobcoach, in dienst van de werkgever, die jobcoaching of werkbegeleiding biedt aan belanghebbenden en die voor deze werkzaamheden is vrijgesteld.

  • 2.

    Indien een jobcoach op het moment van het indienen van de aanvraag nog niet gecertificeerd is, dan draagt de werkgever er zorg voor dat deze binnen 12 maanden, na ingang van het eerste subsidietijdvak, is gecertificeerd. Gedurende de periode van opleiding staat de jobcoach in opleiding onder supervisie van een gecertificeerde jobcoach die door het Dagelijks Bestuur ter beschikking wordt gesteld. In het geval de jobcoach nog niet is gecertificeerd, dan wordt 10% op de subsidie in mindering gebracht, naar rato van de periode dat betreffende jobcoach nog niet is gecertificeerd. Indien de betreffende medewerker 12 maanden na ingang van het eerste subsidietijdvak niet is gecertificeerd, wordt de subsidie voor deze medewerker beëindigd of eventueel in onderling overleg voor maximaal 12 maanden verlengd.

  • 3.

    De subsidie wordt verstrekt over een kalenderjaar.

Hoofdstuk 2 Procedurele bepalingen

Artikel 5 Subsidieaanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt ingediend uiterlijk voor 1 november in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    De subsidieaanvraag bevat in elk geval:

    • a.

      een onderbouwing van het aangevraagde subsidiebedrag, zoals beschreven in artikel 4;

    • b.

      de personalia van de medewerker die de interne jobcoaching en/of werkbegeleiding gaat verzorgen;

    • c.

      het bewijs van kwalificatie van de bij de werkgever werkzame jobcoach of het bewijs van opleiding indien de jobcoach nog niet de benodigde kwalificatie bezit;

    • d.

      een overzicht van de bij de werkgever werkzame belanghebbenden;

    • e.

      indien over het jaar waarin de aanvraag plaatsvindt een subsidie gebaseerd op deze regeling is verstrekt, een verantwoording over de eerste twee kwartalen, conform de beschikking en uitvoeringsovereenkomst;

    • f.

      indien een rechtspersoon voor de eerste maal een subsidie aanvraagt, kan inzage worden gevraagd in de volgende documenten: de oprichtingsakte, de statuten en indien mogelijk het meest recente jaarverslag, de jaarrekening Indien inclusief de balans.

Artikel 6 Voorwaarden en verplichtingen

De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde van de totstandkoming van een overeenkomst ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening.

Artikel 7 Verantwoording en vaststelling

  • 1.

    De aanvraag tot vaststelling dient de werkgever in te dienen uiterlijk voor 1 april in het jaar na afloop van het kalenderjaar, of 13 weken na het subsidietijdvak waarvoor de subsidie is verleend.

  • 2.

    Vaststelling van de volledige subsidie vindt uitsluitend plaats mits de werkgever aan alle verplichtingen jegens de GR Sociaal heeft voldaan, waaronder die voortvloeiende uit de subsidiebeschikking en uitvoeringsovereenkomst.

  • 3.

    De aanvraag tot vaststelling bevat naast een financiële verantwoording van de subsidie, een inhoudelijk verslag van de doelstellingen en resultaten van de jobcoaching en/of werkbegeleiding. Hierin is per belanghebbende gerapporteerd over de doelstellingen en resultaten met betrekking tot de begeleidingsbehoefte, inclusief inhoudelijke motivatie.

Artikel 8 Niet naleving, opschorting, intrekking en terugvordering subsidie

Het Dagelijks Bestuur kan betalingen uit hoofde van de subsidie met onmiddellijke ingang opschorten of beëindigen, en reeds betaalde bedragen terugvorderen:

  • a.

    bij niet of niet volledige nakoming door de werkgever van verplichtingen voortvloeiende uit deze subsidieregeling, de uitvoeringsovereenkomst, dan wel uit andere voorwaarden die door het Dagelijks Bestuur bij de toekenning van de subsidie zijn gesteld;

  • b.

    in geval van feiten en omstandigheden ten aanzien van het gesubsidieerde op grond waarvan voortzetting van de subsidie naar het oordeel van het Dagelijks Bestuur in redelijkheid van haar niet kan worden verlangd;

  • c.

    indien de toekenning van de subsidie ten onrechte is geschied en de werkgever dit wist of behoorde te weten;

  • d.

    indien de subsidieaanvraag die tot toekenning van de subsidie heeft geleid, feitelijke onjuistheden of misleidende informatie bevat;

  • e.

    indien de activiteiten van de werkgever niet passen binnen de doelstelling van het Dagelijks Bestuur dan wel daarmee op enigerlei wijze strijdig zijn;

  • f.

    indien de subsidie niet of naar het oordeel van het Dagelijks Bestuur in onvoldoende mate besteed zal worden of wordt voor de bestemde activiteiten;

  • g.

    indien de werkgever activiteiten ontplooit of heeft ontplooid, die in strijd zijn met de wet of enige andere regelgeving;

  • h.

    indien de werkgever zijn bevoegdheden overdraagt aan een derde;

  • i.

    indien de subsidieverstrekking anderszins naar het oordeel van het Dagelijks Bestuur niet past of lijkt te passen binnen de doelstellingen van door de GR Sociaal gevoerde beleid;

  • j.

    indien de medewerker die op grond van artikel 4, tweede lid de verplichting had tot het behalen van een certificaat, dat certificaat niet binnen 12 maanden na ingang van het subsidietijdvak heeft behaald;

  • k.

    indien de werkgever in staat van faillissement of surséance van betaling verkeert dan wel een aanvraag daartoe is ingediend dan wel op enigerlei andere wijze de vrije beschikking over haar vermogen heeft verloren;

  • l.

    indien sprake is van (een melding) van betalingsonmacht;

  • m.

    indien met een insolventieprocedure in de zin van EG-verordening nr. 1346/2000 wordt aangevangen;

  • n.

    indien ten laste van de werkgever executoriaal beslag is gelegd.

Artikel 9 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur kan, indien de toepassing van bepalingen in deze regeling in de individuele situatie tot onbillijkheden van overwegende aard leidt voor zover het de bevoegdheid betreft die voortvloeit uit deze regeling, afwijken van deze regeling.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur

Hoofdstuk 3 Slotartikelen

Artikel 10 Slotartikel

  • 1.

    Deze nadere regels worden aangehaald als Subsidieregeling interne jobcoaching en werkbegeleiding Drechtsteden.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 november 2023.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 7 december 2023

secretaris, voorzitter

drs. D.J. van Maanen, drs. P.J. Heijkoop