Horecanota

Geldend van 12-12-2023 t/m heden

Intitulé

Horecanota

Hoofdstuk 1 Inleiding

Aanleiding

De regels die van toepassing zijn op een horeca ondernemer zijn vastgelegd in diverse stukken, namelijk de Algemene Plaatselijke Verordening, Bestemmingsplannen, het horecasanctiebeleid met bijbehorende tabel, het Horecaconvenant, de beleidsregel tijdelijke ontheffing artikel 35 van de Drank- en Horecawet en de Drank- en horecaverordening. Dit zorgt voor onduidelijkheid bij ondernemers. Daarnaast is een deel van de regelgeving verouderd, nemen we afscheid van het horecaconvenant en moet de pilot terrastijden en de eindtijden uit het horecaconvenant worden geformaliseerd. Ook willen wij met deze horecanota aansluiten bij de in 2021 vastgestelde ruimtelijke horecavisie.

Door geïntegreerde uitvoeringsregels wordt voorkomen dat ad-hoc beleid ten aanzien van horeca inrichtingen wordt gevoerd, wordt willekeur voorkomen en bieden we duidelijkheid voor zowel de horeca ondernemers als toezichthouders over het te voeren (handhavings)beleid.

Elke horeca ondernemer is individueel benaderd om met de gemeente in gesprek te gaan over het vormgeven van de nieuwe horecanota. Onderwerpen zoals sluitingstijden, terrassen en andere wensen en ideeën zijn hierbij aan de orde gekomen.

Doel

Deze horecanota moet bijdragen aan het behouden en versterken van de aanwezige horeca en dient als toetsingskader voor vergunningverlening en handhaving. Het uitgangspunt hierbij is dat er meer maatwerk wordt toegepast en duidelijkheid wordt gegeven. Afhankelijk van nieuwe ontwikkelingen en wensen van het bestuur, horeca of inwoners wordt de nota geëvalueerd en zo nodig elke bestuursperiode bijgesteld.

Gebiedsgerichte aanpak

Met het uitgangspunt ‘meer maatwerk’ zijn wij na alle gesprekken tot de conclusie gekomen dat maatwerk betekent dat een gebiedsgerichte aanpak wenselijk is. De ene locatie laat meer toe dan een andere. Terrassen op pleinen kunnen bijvoorbeeld groter zijn, dan terrassen in winkelstraten. In de centrumgebieden zijn de belangen anders dan in woongebied of het buitengebied. Het is van belang dat ondernemers zich hiervan bewust zijn. Het kan namelijk voorkomen dat de ene ondernemer wel een terrasscherm mag of langer open mag zijn, dan een ander. Dit is locatie- en omstandigheden gebonden.

Samen werken aan veiligheid en een gezonde fysieke leefomgeving

Wij willen als gemeente samenwerken met ondernemers aan een balans tussen veiligheid, levendigheid en een goed vestigings- en leefklimaat waarbij kwaliteit boven kwantiteit gaat. Ondernemers en inwoners moeten kunnen rekenen op een duidelijk kader en heldere regels.

Wij werken op basis van vertrouwen met onze ondernemers. We passen meer maatwerk toe en bieden ruimte waar het kan. Hier staat wel een duidelijk handhavingskader tegenover.

Hoofdstuk 2 Sluitingstijden horeca en terrassen

Sluitingstijden horeca

Voor de horeca gelden de sluitingstijden zoals genoemd in de Algemene Plaatselijke Verordening. Gedurende de week is de sluitingstijd 01:00 uur en in het weekend is dit 02:00 uur. Naast de reguliere sluitingstijden is het mogelijk, voor horecagelegenheden die in de centra van Rijssen en Holten liggen, een ontheffing aan te vragen bij de burgemeester. Zij kunnen dan één uur langer open blijven. Dit is een formalisering van één van de afspraken uit het horecaconvenant nu is gebleken dat het extra uur niet voor aantoonbaar meer overlast heeft gezorgd de afgelopen jaren.

Om willekeur te voorkomen en duidelijk beleid te voeren zijn nadere regels ontheffing sluitingstijden openbare inrichtingen opgesteld. Een ontheffing wordt op aanvraag verleend, mits wordt voldaan aan de voorwaarden zoals genoemd in de nadere regels. De ontheffing wordt verwerkt in de exploitatievergunning. De ontheffing is alleen geldig binnen de inrichting, dus niet op het terras.

Sluitingstijden terrassen

Ook voor de sluitingstijden van de terrassen geldt de sluitingstijd zoals genoemd in de Algemene Plaatselijke Verordening, namelijk 24.00 uur. Voor de horeca gelegen in het centrum van Rijssen en Holten geldt in de periode van april tot en met september op de vrijdag en zaterdag een uitzondering. Zij mogen dan geopend zijn tot 01:00 uur. De regels wanneer het is toegestaan voor een horecagelegenheid om zijn terras langer open te houden staan in het besluit afwijkende sluitingstijden terrassen.

Bij de keuze voor het gebied is aansluiting gezocht bij de horecavisie1. Hierin is vastgelegd op welke locatie dag, avond- en nachthoreca gewenst is. Om die reden vallen alleen de centrumhoreca onder de reikwijdte van het besluit. Horecagelegenheden die buiten het centrumgebied liggen moeten hun terrassen sluiten om 00:00 uur. Dit heeft te maken met de locatie van deze inrichtingen in woonwijken of natuurgebieden.

Uitsterfconstructie

Er zijn horecaondernemers die een horecaconvenant hadden, maar volgens de regels in deze nota niet vallen binnen het centrumgebied en daarom geen ontheffing krijgen voor de terrastijden en sluitingstijden. Voor deze ondernemers geldt de uitsterfconstructie. Zij krijgen een ontheffing gedurende de periode dat zij feitelijk de horecagelegenheid exploiteren.

Zodra de exploitatie wordt overgenomen, behoudens overname door een familielid in de eerste graad, vervalt de ontheffing. Zij kunnen dan alleen nog in aanmerking komen als zij voldoen aan de op dat moment geldende regels.

Hoofdstuk 3 Regels terrassen

Het meldingssysteem voor terrassen zoals voorheen vastgelegd in de APV wordt vervangen door een vergunningsplicht. Een vergunning wordt afgegeven als wordt voldaan aan de regels zoals vermeld in het Reglement terrassen gemeente Rijssen-Holten. In het regelement staan onder andere regels over de locatie, inrichting, gebruik en openingstijden van terrassen. Er is gekozen voor een vergunningsplicht omdat de gemeente een bepaalde kwaliteit wil voor terrassen (ruimtelijke uitstraling) die via een meldingsplicht niet mogelijk is.

Hoofdstuk 4 Tijdelijk alcohol schenken

De burgemeester kan voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank een ontheffing verlenen voor een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard. Hiermee wordt in de regel evenementen bedoeld. Bij detailhandel bestaat deze behoefte ook. Bij een opening, jubilea of een ladiesnight bieden de ondernemers hun klanten graag een drankje aan. Omdat de wet geen definitie geeft van het begrip ‘een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard’ zijn de beleidsregels ontheffing artikel 35 van de Alcoholwet opgesteld. In deze beleidsregel staat onder andere welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor een ontheffing en hoeveel ontheffingen aangevraagd kunnen worden.

Hoofdstuk 5 Sanctieregels

Onderdeel van deze nota is de aanpak van overtredingen bij alcoholverstrekkers. Een uniforme aanpak draagt bij aan het rechtvaardigheidsbeginsel, verschaft duidelijkheid aan de handhavingspartners en ondernemers en zorgt voor een betere handhaving en het terugdringen van oneerlijke concurrentie. De handhavingsregels zijn een uitwerking van de ‘Landelijke handhavingsstrategie’, welke ook van toepassing is verklaard op APV & Bijzondere wetten. Deze sanctieregels met daarbij behorende sanctietabel beperken zich tot horeca- en alcoholgerelateerde zaken.

De beginselplicht tot bestuurlijk handhaven is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en in hoofdstuk vijf van de Algemene wet bestuursrecht, in het bijzonder in de artikel 5:21 en 5:32 (last onder dwangsom en last onder bestuursdwang). Verder zijn in artikel 172 t/m 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde. In enkele bijzondere gevallen is de handhavingsbevoegdheid geregeld in een bijzondere wet zoals bijvoorbeeld in artikel 44a van de Alcoholwet. Dit artikel geeft de burgemeester de mogelijkheid om in bepaalde gevallen een bestuurlijke boete op te leggen. De hoogte van de boetebedragen zijn vastgelegd in het Alcoholbesluit.

De genoemde sancties zijn een hulpmiddel bij het bepalen van de aanpak, sanctiehoogte en de begunstigingtermijnen. Uiteraard blijft het mogelijk om in bijzondere, individuele gevallen, af te wijken van de zwaarte van de sanctie, hoogte van de dwangsom en de duur van de termijnen. Als er wordt afgeweken moet dit in het besluit gemotiveerd worden.

Uitgangspunten handhavend optreden

  • Bij het constateren van een overtreding wordt in beginsel altijd handhavend opgetreden (beginselplicht tot handhaving). Dit uiteraard voor zover de wettelijke bevoegdheden en de prioriteitenstelling van de handhavingspartners dit toelaten.

  • De sanctieregels zijn bedoeld om overtreding te voorkomen, op te heffen, herhaling te voorkomen en risicovolle situaties op te heffen.

  • Er wordt rekening gehouden met:

    • o

      De gevolgen van de overtreding, en;

    • o

      De omstandigheden waaronder de overtreding is begaan, en;

    • o

      Houding en gedrag van de overtreding, en;

    • o

      Voorgeschiedenis, en;

    • o

      Subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel.*

* Hiermee wordt bedoeld dat wordt gekozen voor de minst ingrijpende sanctie en de sanctie die het best passend is met het oog op het te bereiken doel.

afbeelding binnen de regeling

De handhaver bepaalt in welk segment van bovenstaande tabel hij/zij de bevinding positioneert. Hierbij kijkt hij/zij naar de gevolgen van de overtreding versus het gedrag van de overtreder. Tot slot bepaalt de handhaver of er sprake is van verzachtende of verzwarende omstandigheden.

Een eenmaal opgestart handhavingstraject zal ook worden afgerond. Het handhavend optreden moet immers effectief en geloofwaardig zijn. Bovendien is de samenleving gebaat bij een rechtvaardige en doortastende uitvoering van het handhavingsbeleid. Het handhavend optreden moet uiteraard wel stroken met de prioriteitenstelling van de toezichthouders.

De opgelegde bestuurs- en strafrechtelijke maatregelen dienen daadwerkelijk ten uitvoer te worden gelegd. Dit betekent het daadwerkelijk invorderen van de verbeurde dwangsommen en het effectueren van de bestuursdwang. Indien er proces-verbaal is opgemaakt, dient dit bij voorkeur te leiden tot een strafrechtelijke vervolging.

Sanctiemogelijkheden

Het bevoegd gezag kan diverse sancties inzetten ter voorkoming of voortduren van overtredingen. Deze zijn:

  • Last onder dwangsom, onder dreiging van het invorderen van een geldbedrag moet de overtreding ongedaan worden gemaakt en moet herhaling worden voorkomen. Onder voorwaarden kan een dwangsom ook preventief worden opgelegd;

  • Bestuurlijke boete, betalen van een geldbedrag op grond van artikel 44a Alcoholwet;

  • Last onder bestuursdwang, door feitelijk handelen wordt de overtreding door of namens de gemeente ongedaan gemaakt. De kosten hiervan worden verhaald op de overtreder;

  • Ontzeggen van de toegang, als blijkt dat in strijd met de Alcoholwet alcoholhoudende drank wordt verstrekt

  • (Tijdelijke) sluiting van de inrichting

  • Intrekken van de vergunning, die is verleend op grond van de APV of Alcoholwet;

  • Schorsen van de Alcoholvergunning

De opgelegde sancties moeten daadwerkelijk ten uitvoering worden gelegd. Dit betekent het daadwerkelijk invorderen van de verbeurde dwangsommen en het effectueren van de bestuursdwang.

Bepalen zwaarte sanctie

De zwaarte van de sanctie moet proportioneel zijn (in redelijke verhouding staan) tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsomoplegging.

Voor het bepalen van de dwangsom kunnen bijvoorbeeld de kosten voor het ongedaan maken van de overtreding(en) als uitgangspunt worden genomen. De hoogte van de dwangsom mag in het kader van de beoogde werking worden verhoogd. Dit is volgens jurisprudentie toegestaan. De dwangsom mag immers niet worden gezien als een afkoopsom.

Ook bij het inzetten van een last onder bestuursdwang moet de zwaarte van de dwangmaatregel in proportie te staan tot de aard, de gevaarzetting en de urgentie van de overtreding. Als de maatregel is gericht op een tijdelijke sluiting van een bedrijf, dan moet zowel de sluiting zelf, als de duur van de sluiting in een redelijke verhouding te staan tot de zwaarte van de overtreding.

Het opleggen van sancties is geen doel op zich. Sancties zijn bedoeld als pressiemiddel om de overtredingen ongedaan te maken en hebben daarnaast een preventieve werking. Blijft een ondernemer of burger echter volharden in zijn overtreding, dan wordt de sanctie ook daadwerkelijk toegepast of uitgevoerd.

Sanctietabel

In de tabel, die als bijlage bij deze nota is gevoegd, zijn overtredingen op grond van de Alcoholwet, APV, Wet milieubeheer (geluid) en Wet op de kansspelen uitgewerkt. Bij het bepalen van de hoogte moet rekening worden gehouden met recidive (artikel 7.3 Alcoholbesluit).

Begrip overtreder

Degene die de overtreding pleegt of medepleegt (artikel 5:1 Awb).

Begrip recidive

Wanneer iemand een overtreding begaat en daarvoor een sanctiebeschikking krijgt, wordt dezelfde overtreding van de dezelfde overtreder binnen 1 jaar na de 1e sanctiebeschikking beschouwd als recidive.

Voor zover de periode van 2 jaar verstrijkt zonder overtreding, vervalt deze termijn en wordt bij een nadien gepleegde overtreding in beginsel weer gestart met de eerste stap in de sanctiestrategie in de oorspronkelijke sanctiecategorie.

Ondertekening

Bijlage Sanctietabel

Sanctietabel

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Regel-geving

Artikel

Overtreding

Toelichting

Dwangsom in euro's * Maximum: 3 x opgelegde dwangsom.

Sanctie per …

Bestuurlijke boete in euro's ->bij < 50 werknemers * Rekening houden met verhoging boete i.v.m. recidive

Bestuurlijke boete in euro's -> bij 50 of meer werknemers * Rekening houden met verhoging boete i.v.m. recidive

Alcoholwet

2

verbod reclame maken voor alcoholhoudende drank welke niet voldoet aan artikel 2, eerste lid

 

1750

week

1360

2720

Alcoholwet

2a, lid 1

verbod aanbieden/verstrekken alcoholhoudende drank tegen een prijs die een periode van een maand of korter lager is dan 75% van de gewoonlijke prijs

 

2000

week

1360

2720

Alcoholwet

2a, lid 2

verbod aanbieden/verstrekken alcoholhoudende drank waarbij de indruk wordt gewekt dat dit lager is dan 75% van de gewoonlijke prijs

 

2000

week

1360

2720

Alcoholwet

3

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, wel zicht op legalisatie

2500

week

680 (vergunning nog niet verleend)

1360 (vergunning nog niet verleend)

Alcoholwet

3

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, geen zicht op legalisatie

5000

 

1360 (vergunning niet aangevraagd of geweigerd)

2720 (vergunning niet aangevraagd of geweigerd)

Alcoholwet

8

Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde vereisten

Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning

 
 
 
 

Alcoholwet

10

Inrichting voldoet niet langer aan een of meerdere gestelde inrichtingseisen

Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning

 
 
 
 

Alcoholwet

12, lid 1 en 2

Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit

 

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

13, lid 1

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse

 

2000

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

13, lid 2

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf

Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven

2000

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

14, lid 1

Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf

In het Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

14, lid 2

Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras

 

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

14a

Verbod andere bedrijfsactiviteiten dan slijtersbedrijf bij aanbieden en verstrekken van sterke drank verkoop op afstand

 

1500

 

1020

2040

Alcoholwet

15

Verbod kleinhandel in horecalokaliteit als publiek uitsluitend toegang heeft tot die lokaliteit door een lokaliteit te betreden waar alcoholhoudende drank aanwezig is

 

1500

week

1020

2040

Alcoholwet

16

Verbod automatenverkoop alcohol

M.u.v. hotelkamers

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

17

Verbod verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking

Dit geldt voor supermarkten en slijterijen, niet voor horeca-inrichtingen

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

18, lid 1

Verkoopverbod zwak-alcoholische drank anders dan in slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan per plaatse

 

3000

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

18, lid 3

Onderscheid tussen zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf

 

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

19, lid 1

Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen-catering

 

2500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

19, lid 2

Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2

 

2500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

20, lid 1

Verstrekken alcohol aan persoon < 18 jaar

 

5000

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

20, lid 2

geen leeftijdsvastelling gedaan

 

2500

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

20, lid 3

Niet duidelijk aangegeven leeftijdsgrenzen

 

750

week

680

1360

Alcoholwet

20, lid 4

Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf

 

1500

overtreding

 
 

Alcoholwet

20, lid 5

Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf

 

5000

overtreding

 
 

Alcholwet

20a, lid 3

verbod aanbieden/verstrekken alcoholhoudende drank i.h.k.v. verkoop op afstand als niet is voldaan aan art. 20a, lid 1

 

2500

week

1360

2720

Alcholwet

20a, lid 4

verbod aanbieden/verstrekken alcoholhoudende drank i.h.k.v. verkoop op afstand als niet is vastgesteld dat de persoon de 18 jaar of ouder is

 

2500

week

1360

2720

Alcoholwet

21

Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt

 

2000

overtreding

 
 

Alcoholwet

22, lid 1 en 2

Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations, autoweg, autosnelweg, aangewezen stadions of gebouwen bij instellingen op het terrein van de gezondheidszorg en het onderwijs en in zwembaden

 

3000

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

24, lid 1 en 2

Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf

 

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

24, lid 3

verbod dienst door personen < 16 jaar tijdens drankverstrekking

 

2500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

25, lid 1

Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering

 

2500

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

25, lid 2

Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, in niet zijnde horecabedrijf, behoudens uitzondering

 

2500

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

25, lid 3

Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel, behoudens enkele uitzonderingen

 

2000

overtreding

 
 

Alcoholwet

29, lid 3

Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting

 

1000

overtreding

680

1360

Alcoholwet

30

Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting

Imperatieve intrekkingsgrond

 
 
 
 

Alcoholwet

30a

vergunninghouder heeft geen melding gedaan van bijschrijven leidinggevende of aantekening dat de leidinggevende geen bemoeienis heeft met de bedrijfsvoering

Imperatieve intrekkingsgrond

 
 
 
 

Alcoholwet

31, lid 1

verstrekste gegevens onjuist/onvolledig of niet voldoen aan art. 8 en 10 of gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten of geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan

Imperatieve intrekkingsgrond

 
 
 
 

Alcoholwet

31, lid 2

Handelen in strijd met vergunningvoorschriften of regels uit Alcoholwet

Facultatieve intrekkingsgrond

 

overtreding

 
 

Alcoholwet

31, lid 3

Resultaat Wet bibob en minimaal 3x weigering bijschrijving persoon op aanhangsel

Facultatieve intrekkingsgrond

 

overtreding

 
 

Alcoholwet

35, lid 1

Zonder ontheffing zwak-alcoholhoudende drank verstrekken

 

1500

overtreding

 
 

Alcoholwet

35, lid 2

Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing

 

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

35, lid 4

Ontheffing niet aanwezig

 

1000

overtreding

680

1360

Alcoholwet

38

verbod onjuiste of onvolledige gegevens vestrekken ter zake aanvraag om vergunning of ontheffing

 

2000

overtreding

1360

2720

Alcoholwet

44

drie keer in 12 maanden verkoop alcohol aan persoon < 18 jaar

 

verbod schenken alcholhoudende drank voor een periode van ten hoogste 12 weken

 
 
 

PARACOMMERCIE

 
 
 
 
 
 
 

Alcoholwet Alcohol-Verordening

4 en art. 3

Paracommercieel horecabedrijf houdt zich niet aan de schenktijden voor alcoholhoudende drank

 

1000

overtreding

1020

2040

Alcoholwet Alcohol-Verordening

4 en art. 4

Paracommercieel horecabedrijf schenkt alcoholhoudende drank tijdens verboden genoemde bijeenkomsten of boven het maximum aantal genoemde bijeenkomsten

 

1000

overtreding

1020

2040

Alcoholwet Alcohol-Verordening

4 en art. 4

Paracommercieel horecabedrijf doet geen of te laat melding van het schenken van alcohol tijdens bijeenkomst

 

1000

overtreding

1020

2040

Alcoholwet

4, lid 5

Ontheffing niet aanwezig

 

750

overtreding

680

1360

Alcoholwet

9, lid 3

paracommercieel rechtspersoon houdt geen registratie bij van barvrijwilligers

 

750

week

680

1360

Alcoholwet

9, lid 4

Geen registratie van barvrijwilligers of reglement aanwezig bij paracommercieel horecabedrijf

 

750

week

680

1360

ALCOHOLMATIGING

 
 
 
 
 
 
 

Alcoholwet Alcohol-Verordening

25a art. 5

Horecabedrijf of slijtersbedrijf houdt zich niet aan het verbod en de beperkingen (ingesteld op geografische gebieden, de aard van de inrichting en in tijd)

 

1500

overtreding

1020

2040

Alcoholwet Alcohol-Verordening

25b -

Horecalokaliteit laat personen onder de toegestane leeftijd toe in horecalokaliteit en terrassen

 

2000

overtreding

1020

2040

Alcoholwet Alcohol-Verordening

25c

Bedrijf (andere detailhandel dan slijtersbedrijf) houdt zich niet aan het verbod en de beperkingen (ingesteld op geografische gebieden en tijd)

 

2000

overtreding

1020

2040

Alcoholwet Alcohol-Verordening

25d artikel 2

Horecabedrijf past prijsacties toe, ondanks verbod

 

1500

overtreding

1020

2040

TERRAS

 
 
 
 
 
 
 

APV

2:10 2:28

Bedrijf exploiteert terras zonder (rechtsgeldige) vergunning

 

1000

dag

 
 

APV

2:10 2:28 1:4

Overtreding voorschriften voor terras

 

1000

dag

 
 

EXPLOITATIE

 
 
 
 
 
 
 

APV

2:28

Horecabedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) exploitatievergunning

Geen vergunning, wel zicht op legalisatie

2500

week

 
 

APV

2:28

Horecabedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) exploitatievergunning

Geen vergunning, geen zicht op legalisatie

5000

week

 
 

APV

2:28 1:4

Overtreding voorschriften exploitatievergunning

 

1000

overtreding

 
 

SLUITINGSTIJDEN

 
 
 
 
 
 
 

APV

2:29

Horecabedrijf is geopend na sluitingstijd of houdt zich niet aan de regels t.a.v. sluitingstijden

Al dan niet met ontheffing van de sluitingstijd

1500

overtreding

 
 

APV

2:30

Horecabedrijf houdt zich niet aan afwijkende sluitingstijd / tijdelijke sluiting

 

1500

overtreding

 
 

VERBODEN GEDRAGINGEN

 
 
 
 
 
 
 

APV

2:31

Horecabedrijf overtreedt de verboden gedragingen

 

2000

overtreding

 
 

HELING

 
 
 
 
 
 
 

APV

2:32

Horecabedrijf staat handel toe in bedrijf, ondanks verbod

 

1000

overtreding

 
 

GELUID

 
 
 
 
 
 
 

APV Wm

4:2 APV 4:3 APV 2.17 e.v. Activiteitenbe-sluit milieubeheer

Horecabedrijf overtreedt voorschriften/regels ten aanzien van geluid (regulier of tijdens een collectieve/incidentele festiviteit)

 

1000

overtreding

 
 

SPEELAUTOMATEN

 
 
 
 
 
 
 

Wok APV

3 Wok 2:39 APV

Aanwezigheid speelautomaten zonder vergunning

 

1000

week

 
 

Wok APV

3 jo. 35c Wok 2:40 APV

Overtreding van de aan de verleende vergunning verbonden voorschriften

 
 

overtreding

max. 4500 (art. 23 wetboek v. Strafrecht)

max. 4500 (art. 23 wetboek v. Strafrecht)