Controleverordening gemeente Medemblik 2023 en 2024

Geldend van 09-12-2023 t/m heden

Intitulé

Controleverordening gemeente Medemblik 2023 en 2024

De raad van de gemeente Medemblik;

gelezen het bijbehorende voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a)

    Accountant

    Een door de Gemeenteraad benoemde accountant als bedoeld in artikel 213 lid 2 gemeentewet belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • b)

    Accountantscontrole

    De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van hetgeen benoemd staat in artikel 213 lid 3 Gemeentewet.

  • c)

    Deelverantwoording

    Een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijk organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.

  • d)

    Management letter

    Betreft een rapportage van de accountant over bevindingen welke tussentijds het te controleren boekjaar wordt uitgegeven en geeft de bevindingen over de opzet, bestaan en werking van de processen onderliggende aan de totstandkoming van de jaarrekening.

  • e)

    Accountantsverslag of verslag van bevindingen

    Betreft een rapportage van de accountant over bevindingen over de jaarrekeningcontrole en wordt na afloop van de accountantscontrole afgegeven.

  • f)

    Rapportagegrens

    Grensbedrag in euro’s waarboven bevindingen worden gerapporteerd.

  • g)

    Verantwoordingsgrens

    Grensbedrag in euro’s, gebaseerd op een wettelijke procentuele bandbreedte van de totale lasten inclusief reservestortingen, waarboven bevindingen invloed hebben op de strekking van de door het college af te geven rechtmatigheidsverantwoording.

  • h)

    Rechtmatigheid (in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording):

    Het overeenstemmen van financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving.

  • i)

    Rechtmatigheidsverantwoording

    Een door het college afgegeven verantwoording als onderdeel van de jaarrekening waaruit blijkt in welke mate er rechtmatig is gehandeld. Het gaat hierbij om de financiële rechtmatigheid.

  • j)

    Raad:

    De gemeenteraad van de gemeente Medemblik

  • k)

    College;

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik

Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1. De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant.

  • 2. Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 3. De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole ten minste opgenomen:

    • a)

      de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapportagegrens) bij de controle van de jaarrekening;

    • b)

      de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen omvangsbases en goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapportagegrens)

    • c)

      de minimale inrichtingseisen voor de accountantsrapportages;

    • d)

      de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering;

  • 4. In afwijking van het gestelde in lid 3, kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaande aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapportagegrens hij daarbij dient te hanteren.

Artikel 3. Informatieverstrekking door college

  • 1. Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne- en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota's, collegebesluiten deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3. Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4. Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

Artikel 4. Inrichting accountantscontrole

  • 1. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

  • 3. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en de portefeuillehouder financiën en de benodigde ambtelijke afvaardiging.

Artikel 5. Toegang tot informatie

  • 1. De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.

  • 2. De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3. Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

Artikel 6. Overige controles en opdrachten

  • 1. Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2. Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

  • 3. Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

Artikel 7. Rapportering en toleranties

  • 1. Het college hanteert een rapportagegrens van 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording. De accountant hanteert de rapportagegrens zoals bedoelt in artikel 2.3.

  • 2. Het college hanteert een verantwoordingsgrens ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording van 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves. De accountant controleert vervolgens de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording, als onderdeel van de jaarrekening, op basis van de controletoleranties zoals beschreven in het besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO).

  • 3. Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 4. De management letter en accountantsverslag worden voor hoor en wederhoor aangeboden aan de portefeuillehouder financiën en de benodigde ambtelijke afvaardiging.

  • 5. De managementletter, het accountantsverslag en de accountantsverklaring worden voor verzending aan de auditcommissie en de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 6. De accountant bespreekt voorafgaande aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het accountantsverslag met de auditcommissie en de raad.

Artikel 8. Normenkader

Het normenkader zoals genoemd in de bijlage van deze verordening geeft het kader waarbinnen het college de financiële rechtmatigheid toetst en waarmee de accountant tot een oordeel over de rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening kan komen.

Artikel 9. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2023, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2023 en later.

  • 2. De controleverordening gemeente Medemblik 2023, vastgesteld bij besluit van 27 oktober 2022 vervalt per 1 januari 2023.

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Controleverordening gemeente Medemblik 2023 en 2024”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Medemblik, gehouden op 30 november 2023

De griffier,

De voorzitter,

Bijlage normenkader

Proces/beleidsveld

Externe wet- en regelgeving

Interne regelgeving

Programma 1. Dienstverlening en organisatie

Algemeen / dienstverlening

 

Algemene termijnenwet

Controleverordening gemeente Medemblik 2023

 

Algemene wet bestuursrecht

Financiële verordening gemeente Medemblik

 

Wet basisregistratie personen

Gedragscode bestuurlijke integriteit burgemeester en wethouders

 

Regeling basisregistratie personen

Nota activabeleid 2022

 

Besluit basisregistratie personen

Algemene Plaatselijke Verordening Medemblik 2023

 

Besluit Begroting en verantwoording provincies en gemeenten

Raadsbesluiten waarin financiële kaders worden gesteld.

 

Paspoortwet

BIBOB beleid gemeente Medemblik 2022

 

Besluit paspoortgelden

Mandaatbesluit 2023 Medemblik

 

Besluit optie en naturalisatiegelden 2002

 
 

Burgerlijk Wetboek

 
 

Financiële verhoudingswet

 
 

Besluit financiële verhouding 2001

 
 

Gemeentewet

 
 

Regelingen informatieverstrekking sisa

 
 

Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (art. 107 t/m 109) inzake staatssteun

 
 

Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (Bibob)

 
 

Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

 
 

Wet rechten burgelijke stand

 
 

Wet houdbare overheidsfinanciën

 
 

Legesbesluit akten burgelijke stand

 
 

Wet openbare manifestaties

 
 

Fiscale wetgeving

 
 

Wet op de omzetbelasting 1968

 
 

Wet op de vennootschapsbelasting 1969

 
 

Wet op het BTW-compensatiefonds

 
 

Wet op de overdrachtsbelasting

 
 

SISA regelingen

 

Inkoop en aanbesteding

 

Aanbestedingswet 2012

 
 

Europese aanbestedingsrichlijnen (Richtlijn 2014/23/EU, 2014/24/EU, 2014/25/EU)

 
 

Het aanbestedingsreglement werken 2016 (ARW 2016).

 
 

Gids proportionaliteit

 
 

Wet Markt en Overheid

 
 

Besluit Markt en Overheid

 

Personeelsproces

 

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

Verordening rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Medemblik, 2019

 

Ambtenarenwet

Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Medemblik 2019

 

CAO gemeenten

Gedragscode bestuurlijke integriteit raads- en commissieleden gemeente Medemblik 2016

 

Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (wnra)

 
 

Pensioenreglement ABP

 
 

Premiewetten

 
 

Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers

 
 

Sociale verzekeringswetten

 
 

Wet normering topinkomens

 
 

Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties

 
 

Wet werk en zekerheid

 

Verbonden partijen

 

Wet gemeenschappelijke regelingen

Gemeenschappelijke regeling Ondersteuning Bestuurlijke Samenwerking West-Friesland 2005

 

Wet Veiligheidsregio's

Gemeenschappelijke Regeling SSC DeSom 2015

 
 

Gemeenschappelijke regeling Westfries Archief, Regionaal Historisch Centrum voor West-Friesland

 
 

Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden

 
 

Gemeenschappelijke regeling WerkSaam Westfriesland

 
 

Gemeenschappelijke regeling Archeologie Westfriese Gemeenten

 
 

Gemeenschappelijke regeling Afvalbeheer Westfriesland 2020

 
 

Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord

 
 

Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Westfriesland (RSW)

 
 

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

Belastingen en heffingen

 

Invorderingswet 1990

Legesverordening gemeente Medemblik 2023

 

Wet waardering onroerende zaken

Verordening afvalstoffenheffing gemeente Medemblik 2023

 

Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling wet waardering onroerende zaken

Verordening forensenbelasting gemeente Medemblik 2023

 

Uitvoeringsbesluit wet waardering onroerende zaken

Verordening hondenbelasting gemeente Medemblik 2023

 

Uitvoeringsregeling uitgezonderde objecten Wet waardering onroerende zaken

Verordening Lijkbezorgingsrechten gemeente Medemblik 2023

 
 

Verordening onroerende zaakbelastingen gemeente Medemblik 2023

 
 

Verordening rioolheffing gemeente Medemblik 2023

 
 

Verordening tegemoetkoming medisch afval gemeente Medemblik 2023

 
 

Verordening waterverblijfsbelasting gemeente Medemblik 2023

 
 

Leidraad invordering gemeentelijke belastingen Gemeente Medemblik

 
 

Beleidsregel bestuurlijke boete basisregistratie personen

 
 

Verordening verblijfsbelasting gemeente Medemblik 2023

Treasury

 

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut 2014 gemeente Medemblik

 

Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (ufdo)

 
 

Regeling uitzetttingen en derivaten decentrale overheden (ruddo)

 
 

Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden

 
 

Regeling schatkistbankieren decentrale overheden

 

Programma 2. Samen leven en ondersteuning

Participatie en re-integratie

 

Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004

Verordening Alleenrecht WerkSaam

 

Participatiewet

Verordening inburgering Medemblik 2011

 

Regelingen als gevolg van coronasteun (w.o TOZO)

Herziene beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) gemeente Medemblik 2021

 

Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2015

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Medemblik 2021

 

Vreemdelingenwet 2000

Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Medemblik 2019

 

Wet Inburgering

Verordening individuele inkomenstoeslag

 

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)

Beleidsregel tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen

 

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)

Beleidsregels Integrale Schuldhulpverlening

 

Wet sociale werkvoorziening

Toeslagenverordening Wet werk en bijstand 2013

 

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

 

Jeugdzorg

 

Jeugdwet

Nadere regels Jeugdhulp Medemblik

 
 

Verordening Jeugdhulp gemeente Medemblik 2023

 
 

Besluit Jeugdhulp 2021 Gemeente Medemblik

Wmo

 

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2021

 

Uitvoeringsbesluit WMO 2015

Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2022

 
 

Financieel Besluit maatschappelijke ondersteuning Medemblik 2021

 
 

Verordening Beschermd Wonen en Beschermd Thuis gemeente Medemblik 2023

Onderwijs / leerlingenvervoer

 

Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid

Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Medemblik 2023

 

Leerplichtwet 1969

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Medemblik

 

Wet educatie en beroepsonderwijs

Verordening vervoer naar de nieuwkomersvoorziening primair onderwijs gemeente Medemblik

 

Wet kinderopvang

Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs Medemblik

 

Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek

Beleidsregels bij de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Medemblik 2023

 

Wet op het primair onderwijs

 
 

Wet op het voortgezet onderwijs

 
 

Wet passend onderwijs

 
 

Wet op de expertisecentra

 

Subsidies

 
 

Algemene subsidieverordening gemeente Medemblik

Programma 3. Ruimte

Wonen, bouwen, vergunningen

 

Besluit ruimtelijke ordening

Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade

 

Bouwbesluit 2012

Verordening nadeelcompensatie gemeente Medemblik

 

Huisvestingswet 2014

Regionale Urgentieverordening Huisvestingswet Westfriesland gemeente Medemblik 2023

 

Leegstandswet

Subsidieverordening archeologie particuliere initiatiefnemers

 

Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte

Subsidieverordening behoud van de stolp Medemblik 2012

 

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Verordening bovenwijkse voorziening Westfrisiaweg gemeente Medemblik 2014

 

Wet bevordering eigen woningbezit

Verordening hoogte recht ex artikel 6.4, derde lid, Wet ruimtelijke ordening

 

Wet ruimtelijke ordening

Mandaatbesluit bevoegdheid benoeming en ontslag op eigen verzoek van leden en plaatsvervangers van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Medemblik

 

Woningwet

Participatiebeleid Zon langs de A7

 

MG 2021-01 Huurprijsbeleid voor de periode 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2022

Beleidsregels huisvesting buitenlandse werknemers gemeente Medemblik

 

Besluit huurprijzen woonruimte

Verordening fysieke leefomgeving Medemblik 2e tranche

 

Onteigeningswet

Generiek afwegingskader voor woningbouwinitiatieven 2023

 
 

Verordening Starterslening Medemblik 2018

 
 

Verordening “Stimuleringslening Toekomstbestendig Wonen, gemeente Medemblik

 
 

Nota grondbeleid 2023

 
 

Nota vastgoedbeleid 2023

Verkeer en vervoer

 

Wet BDU verkeer en vervoer

Parkeerverordening Medemblik

 

Besluit BDU verkeer en vervoer

Verordening Parkeervoorziening gemeente Medemblik 2018

 

Besluit wegslepen van voertuigen

Wegsleepverordening Medemblik 2013

 

Waterwet

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent het beheren van wegen

 

Wegenverkeerswet 1994

 
 

Wet personenvervoer 2000

 
 

Wet op de bedrijveninvesteringszones

 
 

Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Mulder)

 

Werken en economie

 
 

Verordening marktgelden gemeente Medemblik 2023

 
 

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent de lokale economie

 
 

Havenbeheersverordening Medemblik 2014

Begraven

 

Wet op de lijkbezorging

Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Medemblik 2021

Duurzaamheid, milieu en groen

 

Wet milieubeheer

Beleidsnota Uitgifte openbaar groen en restpercelen

 
 

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent groenbeheer voor openbaar groen, begraafplaatsen en sportvelden