Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705557
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705557/1
Verordening nadeelcompensatie gemeente Cranendonck (2023)
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening nadeelcompensatie gemeente Cranendonck (2023)DE RAAD VAN DE GEMEENTE CRANENDONCK
Gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Cranendonck d.d. 11 oktober 2022
Zaaknummer: 2022-291738
Gelet op artikelen: 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet
B E S L U I T
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening nadeelcompensatie gemeente Cranendonck (2023)
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
aanvrager: degene die een aanvraag om tegemoetkoming in de schade als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht;
- b.
adviescommissie: schadebeoordelingscommissie als bedoeld in artikel 15.9, eerst lid, Omgevingswet;
- c.
college: het college van Burgemeester en Wethouders;
- d.
gemeente: gemeente Cranendonck;
- e.
Nadeelcompensatie: de vergoeding van schade die de overheid veroorzaakt in de rechtmatige uitoefening van haar taak of bevoegdheid. Het gaat om schade die uitstijgt boven het normale maatschappelijke risico of normale bedrijfsrisico en een burger of bedrijf onevenredig zwaar treft in vergelijking tot andere burgers of bedrijven.
- f.
wet: Omgevingswet.
- g.
Artikel 2 Toepassingsbereik
-
1. Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door het college van de gemeente.
-
2. Deze verordening heeft geen betrekking op aanvragen om schadevergoeding waarop een bijzondere regeling van toepassing is.
Artikel 3 Heffen recht
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 300,- (euro’s) geheven.
Artikel 4 Aanvraag
-
1. De aanvrager van schadevergoeding maakt gebruik van een door het college vastgesteld formulier, genaamd: aanvraagformulier verzoek tot nadeelcompensatie.
-
2. In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:
- a.
als het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving: jaarrekeningen over het jaar waarin schade is geleden en voor zover van toepassing de drie daaraan voorafgaande jaren en de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting of;
- b.
als het schade betreft wegens gederfde huurkomsten: een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst en een eigendomsakte.
- a.
Artikel 5 Aanstellen adviseur of adviescommissie
-
1. Het bestuursorgaan wint slechts advies in bij een adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.
-
2. Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:
- a.
de aanvraag naar het oordeel van het college kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
- b.
de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het college genomen besluit of verrichte handeling;
- c.
de aanvraag naar het oordeel van het college voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;
- d.
de schadevergoeding kennelijk minder bedraagt dan € 500,- voor particulieren en € 1.000,- voor bedrijven, of;
- e.
naar het oordeel van het college in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.
- a.
-
3. Een adviescommissie bestaat uit een of meer deskundigen.
-
4. Een adviescommissie kan worden benoemd als:
- a.
vaste commissie, waarbij de leden door burgemeester en wethouders voor een termijn van maximaal vier jaar worden benoemd met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of;
- b.
tijdelijke commissie voor advisering met betrekking tot een of meer aanvragen, door het college dat de aanvragen behandelt.
- a.
Artikel 6 Procedure
-
1. Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het college de aanvrager en belanghebbenden.
-
2. Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:
- a.
degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de wet is gesloten, en;
- b.
als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de wet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:
- i.
de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het college, of;
- ii.
De schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.
- i.
- a.
Artikel 7 Uitbetaling
Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.
Artikel 8 Aanvraag voorschot
Het college kan, vooruitlopend op de beslissing op een aanvraag om schadevergoeding, een voorschot verlenen als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat een verplichting tot betaling zal worden vastgesteld.
Artikel 9 Intrekking oude regeling
De ‘Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Cranendonck’ wordt ingetrokken.
Artikel 10 Slotbepaling
-
1. Deze verordening treedt in werking op de datum van de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie gemeente Cranendonck 2023.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Cranendonck
In de openbare vergadering d.d. 22 november 2022
Met vriendelijke groet,
NAMENS DE RAAD VOORNOEMD,
De griffier,
Mr. P.J.F. Bemelmans
De voorzitter,
F.A.P. van Kessel
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl