Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705394
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705394/1
Mandaatregeling 2023
Geldend van 07-12-2023 t/m heden
Intitulé
Mandaatregeling 2023Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Urk, en de heffingsambtenaar, ieder voor zover hun bevoegdheden betreft;
gelet op het bepaalde in artikel 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb):
b e s l u i t e n :
- a)
de uitoefening van de bevoegdheden vermeld in de bijlagen die behoren bij dit besluit, op te dragen (te mandateren) aan alsmede, daar waar vermeld, voor ondermandaat toestemming te verlenen voor de daarbij genoemde functionarissen.
- b)
ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden, zoals bedoeld in de bij dit besluit behorende bijlagen, de volgende algemene bepalingen (instructies) vast te stellen en daarop van toepassing te verklaren.
Artikel 1
-
1. Onder mandaat wordt verstaan: De bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.
-
2. Onder ondermandaat wordt verstaan: Dat de gemandateerde op zijn beurt mandaat verleent aan een ander.
Artikel 2
Bij de uitoefening van bevoegdheden in mandaat wordt in acht genomen hetgeen daaromtrent wordt gesteld in wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, beleidsregels, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van wetgevers of bestuursorganen van rijk, provincie, stadregio en/of de gemeente Urk (zoals de “Algemene regeling budgethouders gemeente Urk” en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid).
Artikel 3
In politiek of bestuurlijk gevoelige zaken dient de portefeuillehouder danwel het college te worden geïnformeerd.
Artikel 4
In elk geval blijft de beslissing voorbehouden aan het college, resp. de burgemeester of de heffingsambtenaar, in de volgende gevallen:
- 1.
Het te nemen besluit heeft financiële gevolgen waarvan de hoogte niet voorzienbaar is.
- 2.
De uitvoering van het besluit past niet binnen het beschikbare budget dat daarvoor in de begroting is opgenomen.
- 3.
Het te nemen besluit heeft naar verwachting verstrekkende bestuurlijke dan wel politieke consequenties.
- 4.
Het college, de burgemeester of de heffingsambtenaar wenst zelf te beslissen.
- 5.
Indien de manager daartoe de wens te kennen geeft.
- 6.
Ingeval van een zaak waarin de standpunten van de gemandateerde en een voorgeschreven adviserende instantie uiteenlopen, dan wel een voorgeschreven advies afwijkend is.
- 7.
Het besluit een onderwerp betreft waarvoor het noodzakelijk is om beleid te formuleren doch nog geen beleid is geformuleerd.
- 8.
Het te nemen besluit leidt tot strijd met bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften.
- 9.
Een besluit dat de gemeente zelf treft.
Artikel 5
-
1. Indien bij een krachtens mandaat te nemen besluit een ander cluster een belang heeft of de betreffende zaak waarover het besluit gaat, het taakgebied van een ander cluster kan beïnvloeden, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de manager van dat cluster voor.
-
2. Indien geen overeenstemming wordt bereikt over de inhoud van het besluit, legt de gemandateerde onder overlegging van de verschillende standpunten de zaak ter beslissing voor aan het bestuursorgaan dat het mandaat heeft verleend.
Artikel 6
Behoudens in zaken met een routinematig karakter, waaronder mede wordt verstaan het verstrekken van niet beleidsmatige informatie, geldt het in mandaat in beginsel niet ten aanzien van stukken gericht aan de Kroon, een Minister, een Staatssecretaris, een Commissaris van de Koning, Provinciale en Gedeputeerde Staten, de Raad van de gemeente Urk, overige bestuursorganen, gemeentelijke overheden, gemeenschappelijke regelingen, regio’s en de Vereniging van de Nederlandse Gemeenten.
Artikel 7
Het mandaatbesluit dient als volgt te worden ondertekend: Burgemeester en wethouders van Urk, (of: De burgemeester van Urk, of: De heffingsambtenaar) Namens dezen, (of: Namens deze,) de manager of: de gemeentesecretaris, (ingeval van ondermandaat) de teammedewerker van het team / ambtenaar bijzondere controle
……………(handtekening)
……………(naam).
Artikel 8
Naast het te nemen besluit is de gemandateerde tevens bevoegd correspondentie te voeren en te ondertekenen met betrekking tot de onderwerpen waarvoor hij is gemandateerd.
Artikel 9
De ondertekening van een ter uitvoering van het mandaat of een volmacht genomen beslissing kan ook geschieden door het plaatsen van een handtekeningstempel of elektronische handtekening.
Artikel 10
Ingeval van afwezigheid van een manager aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd worden deze bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger, voor zover in het overzicht niet anders is aangegeven. Ingeval van afwezigheid van een functionaris aan wie ondermandaat is verleend worden de gemandateerde bevoegdheden uitgeoefend door de manager die het ondermandaat heeft verleend, dan wel zijn plaatsvervanger, of de teammedewerker voor zover aan deze ook ondermandaat is verleend.
Artikel 11
Het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar kunnen omtrent de wijze van uitvoering van de gemandateerde bevoegdheden, uitleg aan de gemandateerde vragen.
Dit besluit treedt in werking 1 dag na bekendmaking in het Elektronisch Gemeenteblad en kan worden aangehaald als “Mandaatregeling 2023”.
De vóór de datum van inwerkingtreding van dit besluit vastgestelde Mandaatregeling 2019 wordt ingetrokken op moment van inwerkingtreding van de Mandaatregeling 2023, doch blijft van toepassing op besluiten die vóór genoemde datum zijn genomen.
Ingeval van uitoefening van afdoenings- c.q. ondertekeningsmandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
"Burgemeester en wethouders van Urk,
namens dezen,"
gevolgd door de functie-aanduiding van de mandataris volgens het functieboek, zijn handtekening en zijn naam.
c. q.
"De burgemeester van Urk,
namens deze,"
gevolgd door de functie-aanduiding van de mandataris volgens het functieprofielenboek c.q. het specifiek vastgestelde functieprofiel, zijn handtekening en zijn naam.
Artikel 12
In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun manager. Dit geldt ook als de functionaris daartoe de wens te kennen geeft.
- IV.
Het Mandaatbesluit 2019 zoals laatstelijk gepubliceerd op 4-08-2022 in te trekken te wijzigen en bijgaande lijst Mandaatregeling 2023 in werking te doen treden op de dag na de bekendmaking.
Ondertekening
Urk, 28 november 2023
Burgemeester en wethouders van Urk,
burgemeester,
(C.H. van den Bos)
gemeentesecretaris,
(C.J.M. Swart)
De Burgemeester van Urk,
(C.H. van den Bos)
De heffingsambtenaar van de gemeente Urk,
(W. De Boer)
BIJLAGE MANDAATREGELING 2023
In deze regeling ziet het woord “mandaat” zowel op mandaat, volmacht als machtiging
Hoofdstuk 1
Dienstverlening en veiligheid
Team Vergunningen, Toezicht en Handhaving
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
||
|
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
|
1. |
Buiten behandeling laten van een aanvraag omgevingsvergunning alsmede het aanhouden en verdagen |
B&W |
Manager |
Medewerker VTH |
|
|
2. |
Vaststelling hoogte bouwkosten en verschuldigd legesbedrag |
B&W |
Manager |
Medewerker VTH |
|
|
3. |
|
B&W B&W |
Manager / Medewerker VTH Manager / Senior juridisch medewerker VTH |
Medewerker VTH Senior juridisch medewerker VTH |
Indien er sprake is van bestuursgevoelige dossiers vindt vooraf afstemming plaats met portefeuillehouder |
|
4. |
Verlenen / weigeren omgevingsvergunningen welke voldoen aan relevante wet- en regelgeving |
B&W |
Manager |
Medewerker VTH |
|
|
5. |
Correspondentie m.b.t. de uitvoering van VTH |
B&W |
Medewerker VTH |
Medewerker VTH |
|
|
6. |
Verlenen (tijdelijke) omgevingsvergunningen waarvoor een afwijking benodigd is |
B&W |
Manager |
Medewerker VTH |
Indien er sprake is van complexe dossiers vindt vooraf afstemming plaats met de manager |
|
7. |
Verlenen afwijkingen op grond van art. 2.12, lid 1a onder 1e en 2e Wabo |
B&W |
Manager |
Medewerker VTH |
Indien er sprake is van complexe dossiers vindt vooraf afstemming plaats met de manager |
|
8. |
Niet-ontvankelijk verklaren, intrekken en wijzigen van omgevingsvergunningen |
B&W |
Manager |
Medewerker VTH |
Indien er sprake is van complexe/bestuursgevoelige dossiers vindt vooraf afstemming plaats met de manager |
|
9a. |
Mededelingen / waarschuwingen die verband houden met het toezicht en de naleving van bepalingen in de Woningwet, Wet ruimtelijke ordening, de Wet milieubeheer, de Wet Bodembescherming, Wabo, Omgevingswet, APV en Verordening Fysieke Leefomgeving. |
B&W |
Manager / medewerker VTH |
Idem |
|
|
9b. |
Dwangsom- en bestuursdwangbesluiten en de bestuurlijke boete
|
B&W |
Manager / juridisch medewerker Manager Manager |
Juridisch medewerker Manager Manager |
Indien er sprake is van dossiers die een ernstige verstoring van de openbare orde en veiligheid dan vooraf afstemmen met burgemeester |
|
10. |
Gebiedsontzeggingen/gebiedsverboden |
BURG |
BURG |
BURG |
|
|
11. |
Handhaving ten aanzien van sluiten voor publiek openstaande gebouwen / woningen en lokalen op grond van de Opiumwet |
BURG |
BURG |
BURG |
|
|
12. |
Handhaving ten aanzien van dealen op straat en vervoer inbrekerswerktuigen |
BURG |
BURG |
BURG |
|
|
13. |
Verzoek tot het herstellen van verzuim als bedoeld in artikel 6.5 Awb |
B&W |
Medewerker / secretaris commissie bezwaar-schriften |
Medewerker / secretaris commissie bezwaarschriften |
|
|
14. |
Vaststellen verweerschriften t.b.v. behandeling bezwaar- en beroepschriften |
B&W |
Manager / Juridisch medewerker |
Juridisch medewerker |
|
|
15. |
Verlengen termijn beslissing op bezwaarschrift (art. 7.10 lid 3 Awb) |
B&W |
Secretaris com-missie bezwaar-schriften |
Secretaris commissie bezwaarschriften |
|
|
16. |
Verlenen subsidie stedelijke vernieuwing |
B&W |
Manager |
Medewerker VTH |
|
|
17. |
Verzoeken om flankerende brief OvJ n.a.v. controlerapport Omgevingsdienst en naleving bouwregelgeving |
B&W |
Medewerker VTH |
Medewerker VTH |
|
|
18. |
(Tijdelijke) vergunning verlenen aan overheidsorganen, particulieren of particuliere instellingen (geen nutsbedrijven) voor het hebben en onderhouden van objecten verkeers- en verblijfsgebieden (reclameborden, kabels, spandoeken e.d.) |
B&W |
Manager |
Manager |
|
|
19. |
Nummeren bouwwerken, gebouwen etc. (Verordening straatnaamgeving en huisnummering) |
B&W |
Medewerker VTH / Ruimtelijk Domein |
Medewerker VTH / Ruimtelijk Domein |
|
|
20. |
Het aanschrijven van eigenaren inzake opheffing van belemmerend uitzicht in verband met de verkeersveiligheid (APV) |
B&W |
Manager |
Manager |
|
|
21. |
Tijdelijke verhuur Leegstandwet |
B&W |
Manager / medewerker VTH |
Idem |
|
|
22. |
Vergunningen gebruik weg (art. 3.4.1 Verordening Fysieke Leefomgeving) |
B&W |
Manager / medewerker VTH |
Idem |
|
|
23. |
Afhandelen meldingen m.b.t. de Omgevingswet |
B&W |
Manager / medewerker VTH |
Medewerker VTH / Ruimtelijk Domein |
|
|
24. |
Stellen van maatwerkvoorschriften ter uitvoering van het Besluit bouwwerken leefomgeving |
B&W |
Manager / medewerker VTH |
Manager |
|
Hoofdstuk 2
Dienstverlening en veiligheid
Taak Algemene plaatselijke verordening (APV), Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL), Wet op de Kansspelen, Alcoholwet en Verordening leerlingenvervoer
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
1a. |
Verzoek om toezending ontbrekende bescheiden ca. i.v.m. de behandeling van een aanvraag om vergunning art. 3 Alcoholwet |
B&W |
Manager of medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
1b. |
Administratieve wijziging vergunning art. 3 Alcoholwet |
B&W |
Medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
1c. |
Verlenen ontheffing art. 35 Alcoholwet |
BURG |
Manager of medewerker APV |
Idem |
|
2. |
Standplaatsvergunningen |
B&W |
Manager of medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
Beleidsregels vaststellen door B&W |
3. |
Geluidsvergunningen |
B&W |
Manager of medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
4. |
Verbod tot het houden van een klein kansspel als bedoeld in art. 7c Wet op de Kansspelen |
B&W |
Manager of medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
5. |
Loterijvergunningen |
B&W |
Manager of medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
Ter kennisname naar BURG |
6. |
Melding kleine kansspelen |
B&W |
Manager of medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
|
Ter kennisname naar BURG |
8. |
Vergunningen evenementen A (Evenementenbeleid art. 2.25 APV) |
B&W |
Medewerker APV / VFL en bijz.wetten |
Medewerker APV / VFL |
|
9. |
Vergunningen evenementen B (Evenementenbeleid art. 2.25 APV) |
B&W |
Manager |
Medewerker APV / VFL |
|
10. |
Melding evenementen |
B&W |
Manager of medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
|
Ter kennisname naar BURG |
11. |
Vaststelling jaarlijks collecterooster |
B&W |
Manager |
Idem |
|
12. |
Collectevergunningen en -meldingen |
B&W |
Manager of medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
13. |
Verlenen en weigeren marktstandplaatsen |
B&W |
Manager |
Idem |
|
14. |
Vergunningen plaatsen tentenkampen |
B&W |
Manager |
Idem |
Ter kennisname naar BURG |
15. |
Aanwezigheidsvergunningen Alcoholwet |
B&W |
Manager / medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
Ter kennisname naar BURG |
16. |
(Tijdelijke) terrasvergunningen en wijzigingen vergunning |
BURG |
Manager / medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
17. |
Vuurwerkverkoopvergunningen |
B&W |
Medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
18. |
Alcoholvergunning |
BURG |
Manager / medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
19. |
Ontheffing art. 35 Alcoholwet |
BURG |
Manager / medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
Ter kennisname naar BURG |
20. |
Vergunning plaatsen driehoeksborden |
B&W |
Manager / medewerker APV / VFL en bijz. wetten |
Idem |
|
21. |
Ontheffing sluitingstijden horeca |
BURG |
BURG |
BURG |
|
22. |
Vergoedingsbeschikkingen leerlingenvervoer |
B&W |
Medewerker leerlingenvervoer |
Idem |
Negatieve beschikkingen door manager |
23. |
Vergunningen APV plaatsen tentenkampen |
B&W |
Manager |
Idem |
|
24. |
Aanbestedingsvoorwaarden |
B&W |
|
|
Zie hfd. 6 Nota Inkoop- en aanbestedingsbeleid |
Hoofdstuk 3
Sociaal Domein
Teams Beleid, Uitvoering en Administratie
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Regeling Participatiewet/IOAW/IOAZ/WIJ |
Beslissen |
Tekenen |
|||
1. |
Toekenningsbeschikkingen Participatiewet/Bbz/IOAW/WIJ |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
2. |
Afwijzings- en beëindigingsbeschikkingen Participatiewet/Bbz/IOAW/IOAZ/WIJ |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
3. |
Wijzigingsbeschikkingen Participatiewet/Bbz/IOAW/IOAZ/WIJ |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
4. |
Toekennings-, wijzigings- en afwijzingsbeschikkingen bijzondere bijstand |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
5. |
Toestemmingen vakantie |
B&W |
Beleidsmedewerker/Kwaliteitsmedewerker |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
6. |
Afwijzingen toestemmingen vakantie |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
7. |
Hypotheekname en verlenen volmacht o.g.v. Beleidsregels krediethypotheek of Besluit zelfstandigen |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
8. |
Afsluiten overeenkomsten van geldlening in het kader van de Participatiewet |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
9. |
Afsluiten overeenkomsten van inpandgeving in het kader van de Participatiewet |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
10. |
Cessie/compensatie overeenkomsten in het kader van de Participatiewet/IOAW/IOAZ |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
11. |
Rentenota’s: krediethypotheken/Bbz-leningen en leningen in het kader van de Participatiewet |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
12. |
Terugvorderingsbeschikkingen |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
13. |
Verhaalsbeschikkingen |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
14. |
Adviesaanvraag derden |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
15. |
Verzoekschriften |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
16. |
Declaraties Bbz/IOAW/IOAZ |
B&W |
Manager |
Manager |
|
17. |
Verlagen uitkering of het afzien daarvan |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
18. |
Inkooptrajecten |
B&W |
Beleidsmedewerker |
Beleidsmedewerker |
Binnen de gestelde budgetten |
|
Wet inburgering |
|
|
|
|
19. |
Correspondentie i.v.m. uitvoering van de WI |
B&W |
Medewerker |
Medewerker |
|
20. |
Besluiten tot ontheffing inburgering in het kader van de WI |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker/ Kwaliteitsmedewerker |
|
21. |
Opleggen bestuurlijke boete in het kader van de WI of het afzien daarvan |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
|
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
|
|
|
|
23. |
Toekenningsbeschikkingen WMO |
B&W |
Manager |
Klantmanager |
|
24. |
Afwijzende beschikkingen WMO |
B&W |
Manager |
Manager |
Paraaf portefeuillehouder |
25. |
Correspondentie i.v.m. de uitvoering van de WMO |
B&W |
Medewerker |
Beleidsmedewerker / Klantmanager |
|
26. |
Aankoop voorzieningen voor inzetten scootmobiel, parkeerkaart etc. |
B&W |
Medewerker |
Beleidsmedewerker |
|
27. |
Bruikleenovereenkomsten |
B&W |
Medewerker |
Medewerker |
|
28. |
Parkeervergunningen, toewijzen of afwijzen aanvragen |
B&W |
Medewerker |
Medewerker |
Negatieve beslissing paraaf portefeuille-houder |
29. |
Wijzigingsbeschikkingen WMO |
B&W |
Manager |
Klantmanager |
Negatieve beslissing paraaf manager |
30. |
Beëindigingsbeschikkingen WMO |
B&W |
Manager |
Klantmanager |
Negatieve beslissing paraaf portefeuillehouder |
31. |
Terugvorderingsbeschikkingen |
B&W |
Manager |
Klantmanager |
|
32. |
Verhaalsbeschikkingen |
B&W |
Manager |
Klantmanager |
|
33. |
Declaraties |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker |
Manager bij bedragen vanaf € 300,- |
34 t/m 39. |
Vervallen |
|
|
|
|
Jeugdwet |
|||||
40. |
Toekennings-, afwijzings-, wijzigings-, terugvordering- en verhaalsbeschikkingen inclusief indicatiestellingen |
B&W |
Klantmanager |
Klantmanager |
|
41. |
Correspondentie m.b.t. uitvoering Jeugdwet |
B&W |
Beleidsmedewerker / Klantmanager |
Beleidsmedewerker / Klantmanager |
|
42. |
Vervallen (toegevoegd aan 40) |
|
|
|
|
43. |
Aankoop voorzieningen (inkoop- en aanbestedingstrajecten) |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker |
|
44. |
Declaraties |
B&W |
Manager |
Manager / Beleidsmedewerker |
Manager bij bedragen vanaf € 300,- |
45. |
Verstrekken afschrift van de in e ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongere |
B&W |
Beleidsmedewerker |
|
|
46. |
Verlenen toestemming aan organisaties die toe willen treden tot het ESAR-convenant |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker |
|
47. |
Vertegenwoordigen van de gemeente in de gebruikersvereniging MULTIsignaal |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker |
|
Gemeentelijk minimabeleid |
|||||
48. |
Toekenningsbeschikkingen op grond van het minimabeleid |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
49. |
Afwijzingsbeschikkingen op grond van het minimabeleid |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
Paraaf portefeuillehouder |
50. |
Terugvorderingsbeschikkingen |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
Alle regelingen |
|||||
51. |
Fiat betalingsverkeer alle regelingen |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker |
|
52. |
Diverse verklaringen |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker |
|
53. |
Vaststellen verweerschriften t.b.v. behandeling bezwaar- en beroepschriften die verband houden met wetgeving Sociaal Domein |
B&W |
Manager |
Manager |
|
54. |
Aanvragen van (subsidie)regelingen e.d. bij Ministeries SZW en OCW |
B&W |
Manager |
Manager |
|
Wet Schuldhulpverlening |
|||||
55. |
Negatieve beschikkingen op grond van Participatiewet |
B&W |
Manager |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|
Wet Kinderopvang |
|||||
56. |
Beschikkingen Wet Kinderopvang |
B&W |
Medewerker Wet Kinderopvang |
Idem |
Negatieve beschikkingen door manager |
57. |
Beschikkingen inzake verzoeken bureau gastouderopvang voor het Landelijk Register Kinderopvang |
B&W |
Medewerker Wet Kinderopvang |
Idem |
Negatieve beschikkingen door manager |
Wet op de Lijkbezorging |
|||||
58. |
Correspondentie i.v.m. uitvoering van artikel 21 en 22 van de wet |
BURG |
Manager |
Medewerker |
|
59. |
Opdracht geven tot begraven in het kader van artikel 21 van de wet |
BURG |
Manager |
Medewerker |
|
60. |
Betalen facturen |
BURG |
Manager |
Medewerker |
|
61. |
Verhalen kosten van begraven op de nalatenschap |
BURG |
Manager |
Medewerker |
Hoofdstuk 4
Dienstverlening en veiligheid
Team Burgerzaken (BZ)
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|||
|
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
||
1. |
Beslissingen op aanvragen m.b.t. nationale paspoorten, Europese identiteitskaarten en reisdocumenten voor vreemdelingen c.q. vluchtelingen |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
2. |
Beslissingen op aanvragen m.b.t. rijbewijzen |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
3. |
Legaliseren handtekeningen |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
4. |
Verklaringen Nederlanderschap |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
5. |
Verklaringen omtrent het gedrag |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
|
||
6. |
Verzoeken om inlichtingen uit politieregister en Justitiële documentatiedienst |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
7. |
Attestaties de Vita |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
8. |
Kennisgeving van overlijden aan de Inspecteur registratie en successie |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
|
||
9. |
Beslissingen ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
10. |
Beslissingen ter uitvoering van de Kieswet voor zover niet aan de burgemeester c.q. voorzitter van het centraal/hoofdstembureau persoonlijk opgedragen |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
11. |
Advisering naturalisatie |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
12. |
Advisering geslachtsnaamwijziging |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
13. |
Beslissingen op grond van de Wet BRP |
B&W |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
||
14. |
Afschriften / uittreksel BRP |
B&W |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door manager |
Team Integrale veiligheid
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
1 |
De officier van justitie o.g.v. artikel 26 van de Wet Bibob om een tip verzoeken |
B&W, BURG |
Bibob-coördinator |
|
In overleg met de medewerker |
2 |
Het instellen van een eigen onderzoek als bedoeld in de Beleidsregel toepassing Wet Bibob 2021 gemeente Urk |
B&W, BURG |
Manager |
Medewerker |
Pas na voorafgaande instemming van de betrokken portefeuillehouders bij niet-standaard gevallen / situaties met beleidsruimte en in overleg met de Bibob-coördinator |
3 |
Het opvragen van informatie omtrent de betrokkene bij politie en justitie o.g.v. de Wet en het Besluit politiegegevens |
B&W, BURG |
Manager /Medewerker |
|
In overleg met de Bibob-coördinator |
4 |
De Belastingdienst om informatie vragen omtrent betrokkene |
B&W, BURG |
Manager /Medewerker |
|
In overleg met de Bibob-coördinator |
5 |
Advies vragen omtrent een aanhangige Bibob-zaak bij het RIEC |
B&W, BURG |
Bibob-coördinator |
|
In overleg met de medewerker |
6 |
Advies vragen omtrent een aanhangige Bibob-zaak bij het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur van het Ministerie van Veiligheid en Justitie |
B&W, BURG |
Bibob-coördinator |
|
In overleg met de medewerker |
7 |
Een betrokkene op grond van art. 32 Wet Bibob informeren dat het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur van het Ministerie van Veiligheid en justitie om advies is verzocht |
B&W, BURG |
Manager |
Medewerker |
In overleg met de Bibob-coördinator |
8 |
Het opstellen, wijzigen en vaststellen van Bibobformulieren ten behoeve van eigen Bibobonderzoeken |
B&W, BURG |
Bibob-coördinator |
|
In overleg met de medewerker |
Hoofdstuk 7
Ruimtelijke Domein (Ruimte)
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
1. |
Beslissen op verzoeken om ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 |
B&W |
Medewerker Verkeer |
Idem |
Paraaf manager vereist |
2. |
Het toewijzen van invalidenparkeerplaatsen |
B&W |
Medewerker Verkeer |
Idem |
|
3. |
Subsidieaanvragen gemeente bij derden |
B&W |
Manager |
Idem |
|
4. |
Vaststellen verweerschriften t.b.v. behandeling bezwaar- en beroepschriften die verband houden met de Wabo, Woningwet, Wet ruimtelijke ordening, Bouwverordening en Wet milieubeheer |
B&W |
Manager / jurist RO |
Idem |
|
5. |
Digitaal waarmerken van bestemmingsplannen, projectbesluiten en beheersverordeningen (rb 23apr09) |
Raad/B&W |
Beleidsmedewerker RO / jurist RO |
Idem |
|
6. |
Verkopen reststroken 2009 snippergroen (B&Wrapport 15 apr2010, nr. 0705) |
B&W |
Manager |
Idem |
|
7. |
Verlenen omgevingsvergunning op grond van art. 2.12, lid 1 sub a onder 2e of 3e Wabo |
B&W |
Manager |
Idem |
|
8. |
Verlenen planologische toestemming voor ontgrondingenprocedures |
B&W |
Manager |
Manager |
|
9. |
Schriftelijke reactie op een verzoek tot vooroverleg/omgevingsoverleg
|
B&W |
Beleidsmedewerker RO / jurist RO Manager |
Idem Manager |
Met uitzondering van maatschappelijk en politiek gevoelige kwesties |
10. |
Verlenen buitenplanse omgevingsvergunning (bopa) op grond van de Omgevingswet |
B&W |
Manager |
Idem |
Tenzij sprake is van adviesrecht gemeenteraad |
11. |
|
B&W |
Manager |
Idem |
|
12. |
Verlenen ontheffing anti-speculatiebeding in notariële akten bij (door)verkopen onroerend goed |
B&W |
Directeur |
Idem |
|
13. |
Verlenen buitenplanse omgevingsvergunning (bopa) op grond van de Omgevingswet |
B&W |
Manager |
Idem |
Tenzij sprake is van adviesrecht gemeenteraad |
14. |
Uitvoeringswerkzaamheden van startersleningen o.g.v. de Verordening VROM Starterslening |
B&W |
Medewerker Grondzaken |
Medewerker Grondzaken |
|
15. |
Besluiten op aanvragen o.g.v. Bijdrageregeling zonne-energie |
B&W |
Manager / Medewerker Grondzaken |
Medewerker Grondzaken |
|
16. |
Verlenen schriftelijke goedkeuring bij verkoop onroerend goed indien deze verplichting is opgenomen in de akten van het pand |
B&W |
Directeur |
Directeur |
|
Hoofdstuk 8
Ruimtelijke Domein (Beheer)
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
||
1. |
(Tijdelijke) vergunningverlening aan particu- liere(n) instellingen (geen nutsbedrijven) voor het hebben en onderhouden van objecten onder, op en boven openbare verkeers- en verblijfsgebieden (reclameborden, verwijsborden, kabels, spandoeken e.d.) |
B&W |
Manager |
Idem |
|
2. |
Ontheffingsverlening voor de opslag van bouwmaterialen op voetpaden en trottoirs of het gebruik van openbare grond voor het uitvoeren van werkzaamheden op de aangrenzende percelen |
B&W |
Manager |
Idem |
|
3. |
Uitvoering Verordening op de begraafplaatsen |
B&W |
Medewerker begraafplaatsen |
Medewerker begraafplaatsen |
Zie ook Hfd.3 nrs. 58-61. |
4. |
Verlenen en weigeren aanvragen vergunningen voorwerpen op graven |
B&W |
Medewerker begraafplaatsen |
Medewerker begraafplaatsen |
|
5. |
Treffen tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. de uitvoering van werken |
B&W |
Manager |
Idem |
|
6. |
Besluiten tot plaatsen en verwijderen verkeerstekens op het wegdek als bedoeld in art. 12, onder b van het BABW |
B&W |
Manager |
Idem |
|
7. |
Sancties gebruik sportaccommodaties |
B&W |
Manager (De Vormt en speelplaatsjes) Bedrijfsleider museum/zwembad |
Idem |
|
8. |
Opdrachtverlening aan nutsbedrijf voor het instandhouden alsmede voor het uitbreiden van openbare verlichting |
B&W |
Manager |
Idem |
|
9. |
Aanschrijven van eigenaren inzake opheffing van belemmerend uitzicht i.v.m. de verkeersveiligheid (APV) |
B&W |
Manager |
Idem |
|
10. |
Vergunningen huis- en bedrijfsrioolaansluitingen |
B&W |
Manager |
Idem |
|
11. |
Vergunningen nutsbedrijven en derden voor het (ver)leggen van kabels en leidingen |
B&W |
Manager |
Idem |
|
12. |
Ontheffingsverlening voor (aanleg) in- en uitritten |
B&W |
Manager |
Idem |
|
13. |
Aanleveren gegevens bij het Kadaster ter uitvoering van besluiten college en raad inzake onroerende eigendommen |
B&W |
Manager |
Idem |
Ondermandaat aan gecertificeerde medewerkers mogelijk |
Hoofdstuk 9
Ruimtelijke Domein (Teams Gebouwenbeheer + Haven en IJsselmeerafslag)
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
1. |
Vaststellen tarieven (niet zijnde belastingtarieven) haven |
B&W |
Bedrijfsleider haven |
Bedrijfsleider haven |
Gaat met name om toilet- en doucheruimten |
2. |
Vaststellen tarieven museum |
B&W |
Bedrijfsleider museum |
Bedrijfsleider museum |
|
Hoofdstuk 10
Domein Bedrijfsvoering
Teams Informatie / Financieel beleid, planning en control
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
||
1. |
Verlenen opdrachten aan derden voor leveranties mits krediet aanwezig is (incl. regels aanbestedingsnota) |
B&W |
Manager |
Idem |
Voor de maximumbedragen aansluiting zoeken bij de normen zoals die vastgesteld zijn in de aanbestedingsnota |
2. |
Verlenen opdrachten aanschaf meubilair, kantoorartikelen etc. mits krediet aanwezig is (incl. regels aanbestedingsnota) |
B&W |
Manager |
Iden |
Voor de maximumbedragen aansluiting zoeken bij de normen zoals die vastgesteld zijn in de aanbestedingsnota |
3. |
Verwerkersovereenkomsten waarbij persoonsgegevens worden verwerkt |
B&W |
Manager |
Idem |
|
Team Juridische Zaken en control
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
||
6. |
Beslissen op een verzoek van betrokkene of over hem persoonsgegevens worden verwerkt en om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens (art. 15 AVG) |
B&W/BURG |
Manager |
Functionaris Gegevensbescherming |
|
7. |
Beslissen op het verzoek om persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, te beperken of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt (art. 16, 17 en 18 AVG) |
B&W/BURG |
Manager |
|
Tenzij: in een ander mandaat-, volmacht- of machtigingsbesluit een bijzondere regeling is getroffen voor de desbetreffende rechtshandeling |
8. |
Het nemen van besluiten op bezwaar in het kader van de AVG (art. 34 Uitvoeringswet AVG) |
B&W |
Functionaris gegevensbescherming |
|
Als betrokkene het er niet mee eens is, kan hij/zij een klacht indienen bij de AP. |
9. |
Het ondertekenen van de verwerkersovereenkomst (art. 28 lid 3 AVG) |
B&W |
Manager |
|
|
10. |
Melden van een inbreuk/datalek aan de toezichthoudende autoriteit (art. 33 AVG) |
B&W |
Functionaris gegevensbescherming |
|
|
11. |
Het nemen van een besluit op een DPIA (art. 34 AVG) |
B&W |
Manager |
|
FG heeft enkel adviserende rol |
Hoofdstuk 11
Domein Bedrijfsvoering
Teams Financieel beleid, planning en control + Juridische zaken en control
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
||
1. |
Beslissingen op verzoeken om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen |
Invorderingsambte-naar |
Plv. Invorderings-ambtenaar |
Plv. Invorderings-ambtenaar |
|
2. |
Beslissingen op verzoeken betalingsregelingen en -uitstel |
Invorderings-ambtenaar |
Plv. Invorderings-ambtenaar |
Plv. Invorderings-ambtenaar |
|
3. |
Het voeren van correspondentie in het kader van de uitvoering van door het gemeentebestuur genomen besluiten |
B&W BURG |
|
Juridische medewerkers |
Corresp. ter uitvoering van raadsbesluiten inzake verwerving, verkoop, erfpacht, huur en verhuur van onroerende eigendommen, vestiging zakelijke rechten, pachtzaken, bruikleenovereenkomsten evenals onteigening e.d. |
4. |
Uitnodigingen hoorzittingen Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Secr. Commissie Bezwaar |
Idem |
|
5. |
Verlengen termijn beslissing op bezwaarschrift (art. 7:10 lid 3 Awb) |
B&W |
Secr. Commissie Bezwaar |
Idem |
|
6. |
Gelegenheid tot herstel verzuim bij bezwaarschrift (art. 6:6 Awb) |
B&W |
Secr. Commissie Bezwaar |
|
|
8. |
Niet-ontvankelijkheidsverklaringen bezwaren |
B&W / BURG |
Manager |
Idem |
|
9. |
Verdagingsbesluiten bezwaarschriften |
B&W / BURG |
Juridische medewerker |
Juridische medewerker |
|
10. |
Uitvoering aanpak onrechtmatig grondgebruik (b&wrapport 10jul12, nr. 2012.05919) |
B&W |
Manager |
Manager / juridisch medewerker |
|
11. |
Afhandelen lichte verzoeken Wet Open Overheid inclusief nemen verdagingsbesluit |
B&W |
Manager |
Manager / juridisch medewerker |
Er is sprake van een licht verzoek als: Het niet gaat om een bestuurlijke of politiek gevoelige zaak, het een juridische kwestie betreft waarbij de vermogenspositie van de gemeente in het geding is dan wel gemeente rechten of bezit kan verliezen |
12. |
Verzekeringen |
B&W |
Medewerker verzekeringen |
Idem |
Alleen melding nieuw c.q. af te voeren objecten |
13. |
Afwikkelen schade aan gemeente-eigendommen en aan derden |
B&W |
Medewerker verzekeringen |
Idem |
|
Hoofdstuk 12
Domein Bedrijfsvoering
Team HR
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
|
Beslissen |
Tekenen |
|
||
1. |
Mededelingen aan domeinen en teams over vaststelling en wijziging van de rechtspositieregelingen in de cao Gemeenten en het personeelshandboek |
B&W |
HR-adviseur |
Idem |
|
2. |
Besluiten en brieven ter uitvoering van de cao Gemeenten en het personeelshandboek |
B&W |
Betrokken manager |
Betrokken manager |
|
3. |
Benoeming en aangaan van een arbeidsovereenkomst met een manager, strategisch beleidsadviseur en medewerker/werknemer |
B&W |
Directeur |
Directeur |
Directeur/gemeente-secretaris benoemt, schorst en ontslaat de manager, strategisch beleidsadviseur en werknemer/medewerker en ondertekent de arbeidsovereenkomst |
4. |
Pensioenaanvragen bij het ABP |
B&W |
Pensioenambassa-deur adviseert |
Medewerker zelf |
|
5. |
|
B&W |
Manager |
Casemanager |
|
6. |
Formulier advies ontslagaanvraag UWV |
B&W |
Manager |
HR-adviseur |
|
7. |
Declaraties en subsidieaanvragen
|
B&W |
HR-adviseur |
Idem |
|
8. |
Kasstaat en mandaatoverzicht, voorschotkwitanties e.d. (alle betalingen voortvloeiende uit de salarisadministratie) |
B&W |
HR-administratie |
Idem |
|
9. |
Overeenkomst leasefiets en privatelease voor auto |
B&W |
Personeelsconsulent / HR-administratie |
Idem |
|
10. |
Loonopgaven aan uitvoeringsinstantie UWV/Belastingdienst |
B&W |
Financieel consulent |
Idem |
|
11. |
Werkgeversverklaringen:
|
B&W |
HR-administratie |
Idem |
|
12. |
Inhuren tijdelijk personeel via het marktplaatsconcept binnen de budgettaire ruimte |
B&W |
Manager |
HR-adviseur |
|
13. |
Correspondentie m.b.t. werving en selectie |
B&W |
Personeelsconsulent / HR-adviseur |
Idem |
|
14. |
Aangaan stage-overeenkomsten |
B&W |
Personeelsconsulent / HR-adviseur |
Idem |
Op verzoek van manager |
15. |
Afsluiten leerovereenkomsten in het kader van BBL dan wel BOL |
B&W |
Personeelsconsulent / HR-adviseur |
Idem |
|
16. |
Ziek- en herstelmeldingen in verzuim managementsysteem en Arbodienst |
B&W |
Personeelsconsulent |
Idem |
|
17. |
Correspondentie in het kader van de ziektebegeleiding medewerker / Arbodienst |
B&W |
HR-adviseur |
Idem |
|
18. |
Beslissen op aanvragen bijzonder verlof op grond van Wet Arbeid en Zorg |
B&W |
Betrokken manager |
Idem |
Voor zover vallend binnen de kaders van de WAZO |
19. |
Afspraken maken over de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers in Het Goede Gesprek volgens de hiervoor geldende wettelijke regels |
B&W |
Betrokken manager |
Idem |
|
20. |
Afwijzingsreactie sollicitanten na benoeming nieuwe medewerker |
B&W |
HR-adviseur / personeelsconsulent |
Idem |
|
21. |
Afwijzingsreactie van kandidaten die een open sollicitatie sturen |
B&W |
Personeelsconsulent |
Idem |
|
22. |
Vaststellen afspraken in Het Goede Gesprek |
B&W |
Betrokken manager |
Idem |
|
23. |
Salarisinpassing op basis van de afspraken tijdens Het Goede Gesprek |
B&W |
Betrokken manager |
Idem |
Alleen als wordt afgeweken van de vastgestelde Uitvoeringsregeling beloningsregels Hfd 3 cao Gemeenten beslist de Directeur (Beloningsregeling wordt daarop aangepast) |
24. |
Beslissen op en aanvragen van faciliteiten vanuit het IZA-bedrijfszorgpakket |
B&W |
Betrokken manager |
Personeels-consulent en HR-adviseur |
|
25. |
Verlenen opdrachten aan arbodienst voor verrichten onderzoeken |
B&W |
Betrokken manager |
HR-adviseur |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl