Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705233
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705233/1
Beleid Toeristisch-Recreatieve Bewegwijzering Gemeente Heeze-Leende 2023-2033
Geldend van 06-12-2023 t/m heden
Intitulé
Beleid Toeristisch-Recreatieve Bewegwijzering Gemeente Heeze-Leende 2023-20331. Inleiding
1.1 Afbakening
Onder lokale bewegwijzering vallen verwijzingen naar objecten en voorzieningen op lokaal niveau. Het gaat hierbij om lokale object-, toeristische en industriële bewegwijzering. Lokale objectbewegwijzering is bewegwijzering naar algemene voorzieningen zoals het gemeentehuis of een begraafplaats. Toeristische bewegwijzering zijn de bruine doelverwijzingsborden, die verwijzen naar toeristische voorzieningen zoals VVV, hotels, campings en natuurgebieden. Met industriële bewegwijzering tenslotte wordt bedoeld de bewegwijzering naar en op bedrijventerreinen. Bewegwijzering op Rijks- of provinciale wegen en bebording van fiets- en wandelpaden vallen hier niet onder.
Voor de toeristisch-recreatieve bewegwijzering beperken wij ons tot lokale objecten naar algemene voorzieningen en toeristische voorzieningen.
1.2 Huidige situatie
Het huidig beleid met betrekking tot de bewegwijzering van lokale objecten en toeristische voorzieningen dateert uit 2015. In dit beleid is onder andere bepaald dat de gemeente zelf blijft zorgen voor beheer en onderhoud van deze bebording. Helaas moeten we constateren dat de huidige situatie in het veld rommelig, verouderd en niet uniform is. De wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan bijvoorbeeld toeristische bewegwijzering is na de herindeling in 1997 nog niet geüniformeerd. Dit houdt in dat er in de verschillende kernen afwijkende afspraken zijn gemaakt met ondernemers. Niet met alle ondernemers zijn contracten afgesloten. Daarnaast zijn veel borden op het einde van hun levensduur, beschadigd en wordt er geen onderhoud meer op gepleegd.
1.3 Gewenste situatie
We willen toe naar een situatie met uniforme afspraken voor ondernemers en een bewegwijzeringssysteem dat up-to-date is qua materiaal, vormgeving en informatie. Waarbij het streven is om het totaal aantal verwijzingsborden te verminderen en het beheer en onderhoud uit te besteden.
1.4 Wat is hiervoor nodig
Om de gewenste situatie te bereiken is het nodig een aantal keuzes te maken. Deze keuzes hebben betrekking op vragen als:
- •
Welke richtlijn willen we als basis hanteren?
- •
Wat willen we bewegwijzeren?
- •
Wat worden onze plaatsingscriteria?
- •
Welke lay-out willen we hanteren?
- •
Welke keuzes maken we qua materiaal?
- •
Op welke wijze wordt uitvoering gegeven aan het beleid?
- •
Hoe wordt de uitvoering bekostigd?
Afweging en beantwoording van deze vragen leidt in deze nota tot bepaling van het uiteindelijke beleid.
2. Typen Borden
Binnen de gemeente worden verschillende typen borden gehanteerd:
- •
Lokale objectbewegwjzering;
- •
Toeristische bewegwijzering.
2.1 Lokale objectbewegwijzering
Lokale objectbewegwijzering verwijst naar algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het gemeentehuis of begraafplaats. De kleuren van de borden die op dit moment voor dit doel binnen de gemeente worden toegepast lopen uiteen, er zijn gele, groene, blauwe maar ook witte borden.
2.2 Toeristische bewegwijzering
De bruine doelverwijzingsborden verwijzen altijd naar een toeristische bestemming. De borden bevatten de benaming van de bestemming, aangevuld met 1 of 2 categorie verduidelijkende pictogram(men) en een richtingspijl. Het kan nodig zijn om eenzelfde bord (met afwijkende richtingspijl) op meerdere locaties te plaatsen om juist te bewegwijzeren tot aan de bestemming. De borden worden waar mogelijk gebundeld en bevestigd op bestaande palen (lichtmast of flespaal) of als strokenbord op 1 of 2 flespalen.
3. Noodzaak, Doelstelling en Doelgroep
3.1 Noodzaak
Bewegwijzering is niet het aangewezen middel om de economie te bevorderen. Het is dus geen reclame-uiting, maar een verkeer ondersteunende maatregel (geleiden van verkeersstromen). Hierbij geldt dat het de verantwoordelijkheid van ondernemers is om te zorgen dat hun bedrijf vindbaar is. De taak van de wegbeheerder is het schetsen van een kader waarbinnen dit op een acceptabele wijze mogelijk wordt gemaakt.
Tegenwoordig zijn de meeste auto’s uitgerust met een navigatiesysteem. In dit licht doemt de vraag op of bewegwijzering nog wel noodzakelijk is. Bewegwijzering is niet alleen bedoeld voor automobilisten maar ook voor fietsers en wandelaars. Daarnaast kan bewegwijzering worden gezien als een aanvullende service. Er zijn onderzoeken die aantonen dat in de moderne tijd borden nodig blijven waarbij het geleiden minder belangrijk is geworden, maar dat de borden nodig zijn ter oriëntatie. Dit is belangrijker geworden als gevolg van gebruik van navigatie.
Daarnaast is het, zoals hiervoor al aangehaald, noodzakelijk het merendeel van de borden te vervangen omdat ze op het einde van hun levensduur zijn en hierdoor niet meer voldoen aan bijvoorbeeld de gewenste reflectiegraad.
3.2 Doelstellingen
De doelstellingen die met lokale bewegwijzering worden nagestreefd zijn:
- 1.
Weggebruikers adequaat informeren over de meest wenselijke route;
- 2.
Bevorderen van de verkeersveiligheid;
- 3.
Verkeersstromen reguleren;
- 4.
Zoekgedrag van weggebruikers voorkomen;
- 5.
Bestemmingen herkenbaar en uniform aanduiden;
- 6.
Aansluiting zoeken op nationaal geaccepteerde en toegepaste systemen;
- 7.
Voorkomen van wildgroei en verrommeling.
3.3 Doelgroep
De eigen inwoners kennen de weg, voor hen is geen bewegwijzering nodig, hoewel ook voor hen soms bewegwijzering een prettig hulpmiddel is. De bewegwijzering is vooral bedoeld voor die groep die de gemeente incidenteel bezoekt en de weg niet kent. Hierbij gaat het om vrachtwagenchauffeurs, automobilisten, motorrijders, fietsers, bromfietsers en wandelaars.
4. Afwegingskader
4.1 Basisuitgangspunten
Alvorens meer concreet te kunnen worden is het van belang een aantal basisuitgangspunten vast te stellen.
- 1.
Zo min mogelijk borden.
Het aantal verwijzingen dient zo veel mogelijk te worden beperkt, zeker op kruispunten. Bij te veel verwijzingen op één punt kan de weggebruiker de informatie niet meer tot zich nemen, waardoor de bewegwijzering zijn waarde verliest. Tevens komt de verkeersveiligheid hiermee onder druk te staan. Tenslotte is minimalisatie in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente.
- 2.
Bewegwijzering van grof naar fijn.
Er wordt pas gestart met lokale bewegwijzering als landelijke / provinciale bewegwijzering naar het gebied niet toereikend is. Er wordt niet van buiten de bebouwde kom naar binnen de bebouwde kom bewegwijzerd (maatwerk mogelijk).
- 3.
Bewegwijzering is een verkeer ondersteunende maatregel en géén reclame-uiting.
- 4.
Vormgeving, lay-out en materialisatie van borden van hetzelfde type dient uniform te zijn.
Dit verhoogt de herkenbaarheid en zorgt voor een rustiger straatbeeld.
- 5.
Voor de toeristische bewegwijzering zijn de CROW-richtlijnen (publicatie 322) leidend.
De nu hangende borden zijn op het einde van hun levensduur en veel borden zijn beschadigd. Hierdoor is het een geschikt moment om over te stappen op de CROW-richtlijnen. Deze onderscheidt zich qua lettertype en bord grootte van de huidige borden. Het is een beter leesbaar lettertype en de nieuwe borden worden iets groter waardoor de leesbaarheid nog verder toeneemt.
4.2 Selectiecriteria
Welke ondernemers, objecten en instanties komen in aanmerking voor bewegwijzering:
4.2.1 Lokale objectbewegwijzering:
Er wordt gekozen alleen objecten te bewegwijzeren met een aannemelijk aantal bezoekers van buiten de gemeente waarbij gering sprake is van herhaalbezoek aan de voorziening. Om deze reden is de volgende limitatieve lijst ontstaan:
- •
Gemeentehuis;
- •
Gemeenschapsaccommodaties;
- •
Sportcomplexen;
- •
Begraafplaatsen.
Onderwijsinstellingen, maatschappelijke instellingen, gemeentewerven/loodsen en bejaardenoorden worden NIET bewegwijzerd. Zij trekken met name lokale / regionale bezoekers die het object in de regel frequenter bezoeken.
Deze lokale objecten worden met blauwe borden met een wit vlak met zwarte tekst en eventueel pictogram en een richtingspijl conform CROW-richtlijn uitgevoerd.
4.2.2 Toeristische bewegwijzering:
Bruine doelverwijzingsborden conform CROW-richtlijn voor:
- •
Voorzieningen / objecten gelegen in de gemeente Heeze-Leende, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
- •
Toeristische voorzieningen / objecten die aantoonbaar gericht zijn op bezoekers van buiten de gemeente.
- •
Voorzieningen / objecten die minimaal 6 maanden per jaar geopend zijn voor publiek.
- •
Logiesverstrekkers met minimaal 10 bedden.
- •
Lokale cafés, cafetaria en restaurants binnen de bebouwde kom worden uitgesloten tenzij er sprake is van een dubbelfunctie met andere toeristische voorziening bijv. hotel met meer dan 10 bedden, kegelbaan, partycentrum.
4.3 Plaatsingscriteria
4.3.1 Lokale object bewegwijzering
Omschrijving |
Criterium |
Vanaf welk punt wordt bewegwijzerd |
|
Maximaal aantal borden per object |
8 |
Maximaal aantal borden per paal / drager |
6 Combinatie met bruine doelverwijzingsborden mag |
Minimale hoogte onderkant bord |
2.30 meter indien aan een lichtmast Bij flespalen geldt dit niet. |
Hoeveel meter voor kruispunt |
10-25 meter voor de zijweg |
Volgorde van de borden |
Van boven naar beneden:
Indien combinatie met bruine doelverwijzingsborden dan staat lokale objectbewegwijzering bovenaan. |
Aanduiding alleen als er van richting veranderd moet worden |
|
Richting aanduiding “rechtdoor” in principe alleen als er sprake is van een onduidelijke verkeerssituatie |
|
Type dragers |
|
4.3.2 Toeristische bewegwijzering
Omschrijving |
Criterium |
Vanaf welk punt wordt bewegwijzerd |
|
Maximaal aantal borden per ondernemer / object |
6 Combinatie met lokale object bewegwijzering mag |
Maximaal aantal borden per paal / drager |
Maximaal 8 Combinatie mogelijk van een- en tweeregelige borden |
Minimale hoogte onderkant bord |
2.30 meter indien aan een lichtmast Bij flespalen geldt dit niet. |
Hoeveel meter voor kruispunt |
|
Volgorde van de borden |
Van boven naar beneden:
Bij combinatie met lokale object bewegwijzering staat lokale objectbewegwijzering bovenaan. |
Aanduiding alleen als er van richting veranderd moet worden |
|
Richting aanduiding “rechtdoor” in principe alleen als er sprake is van een onduidelijke verkeerssituatie |
|
Type dragers |
|
4.4 Lay-outcriteria en materialisatie
4.4.1 Lokale object bewegwijzering
Omschrijving |
Criterium |
Type object in omschrijving |
Pictogram plus beschrijving gemeentehuis, sportcomplex en begraafplaatsen |
Ieder bord van hetzelfde object heeft dezelfde lay-out |
|
Hoeveel letters |
Maximaal 15 per regel |
Hoeveel pictogrammen |
1 |
Afmeting bord |
Binnen de bebouwde kom
Buiten de bebouwde kom
|
Lettertype en letterhoogte |
Lettertype: ANWB-Dd (beginnend met een hoofdletter gevolgd door kleine letters – in principe) Letterhoogte:
|
Materiaal borden |
Aluminium DOR-borden die voldoen aan de norm NEN 3381 |
Reflectieklasse |
3 |
Kleurstelling |
Blauwe borden met een wit vlak met zwarte tekst en pictogram. Witte pijl in blauw vlak. |
4.4.2 Toeristische bewegwijzering
Omschrijving |
Criterium |
Type object in omschrijving |
Niet benoemen als pictogram al duidelijk maakt wat het is. Bijv. “camping de vrije man”: Dan alleen het campingpictogram met de tekst “de vrije man”. |
Ieder bord van hetzelfde object heeft dezelfde lay-out |
|
Lettertype en letterhoogte |
Lettertype: ANWB-Dd (beginnend met een hoofdletter gevolgd door kleine letters – in principe) Letterhoogte:
|
Hoeveel letters en regels |
|
Hoeveelheid en plaats pictogrammen |
|
Locatie pijlen |
|
Afmeting bord |
Binnen de bebouwde kom
Buiten de bebouwde kom
|
Materiaal borden |
Aluminium DOR-borden die voldoen aan de norm NEN 3381 |
Reflectieklasse |
3 |
Kleurstelling |
Witte opschriften op een bruin veld Pictogrammen zwart op een wit veld |
5 Uitvoering van beleid
5.1 Proces
Met het vaststellen van dit beleid krijgt REVIS Verkeerstechniek de opdracht de lokale bewegwijzering volledig te verzorgen.
5.2 Werkwijze REVIS
REVIS werkt met een leaseconcept. Zij bieden een totale ontzorging voor alle betrokken partijen. Dit is enerzijds de gemeente voor alle gemeentelijke borden en anderzijds ondernemers / instanties voor hun borden.
Ondernemers / instanties die op basis van de uitgangspunten in de nota in aanmerking komen voor bewegwijzering kunnen zich hiervoor, zonder tussenkomst van de gemeente, tot REVIS wenden. REVIS draagt vervolgens zorg voor productie, plaatsing, beheer en onderhoud van de borden.
Dit omvat:
- •
Het opstellen van het bebordingsplan;
- •
Factureren;
- •
Verwerken van wijzigingen in het bebordingsplan;
- •
Onderhoud van de borden (1x per jaar voorafgaand aan het toeristisch seizoen):
- –
Inspecteren;
- –
Schoonmaken;
- –
Rechtzetten;
- –
Toevoegen / verwijderen van borden;
- –
Opstellen en versturen van een inspectierapport.
- –
- •
Verwerken van schademeldingen;
- •
Herstellen na schade (ook niet verhaalbare schade valt binnen het concept);
- •
Afhandeling van nieuwe verzoeken;
- •
Bijhouden van een compleet bestand met alle locaties, tekstspecificaties en lay-out van alle borden.
5.6 Maatwerkclausule
Indien zich een situatie voordoet waarbij het in het algemeen belang wenselijk en verdedigbaar is om van het gestelde in deze nota af te wijken dan kan het college van B&W hiertoe een gemotiveerd besluit nemen.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl