Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705131
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR705131/1
Uitvoeringsprogramma VTH Gemeente Dantumadiel
Geldend van 06-12-2023 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma VTH Gemeente DantumadielInleiding
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma FTH 2020 van de gemeente Dantumadiel. Dit uitvoeringsprogramma geeft een overzicht van de reguliere, programmatische en projectmatige taken en activiteiten van de afdeling Fergunningferliening, Tafersjoch en Hanthavenjen (FTH) voor het jaar 2020.
In het kader van de beleidscyclus (BIG 8) zoals opgenomen in het FTH-beleidsplan 2020 – 2023, dient jaarlijks een uitvoeringsprogramma te worden opgesteld. Het sluit aan bij het FTH-beleidsplan waarin de algemene doelen en kaders zijn opgenomen. Dit uitvoeringsprogramma is daarmee een uitwerking van het beleid voor de periode die voor ons ligt.
In dit uitvoeringsprogramma wordt niet alleen aandacht besteedt aan de taken waarvoor de gemeente verplicht is een programma op te stellen, te weten de uitvoering van taken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Er worden ook een aantal niet Wabo-gebonden taken belicht. Het gaat dan om taken die voortvloeien uit bijzondere wetten en andere regelgeving zoals de Drank- en Horecawet (DHW) en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Dit is het eerste uitvoeringsprogramma dat is gebaseerd op het vastgestelde FTH-beleidsplan 2020 - 2023. Er is geprobeerd zoveel mogelijk recht te doen aan dit beleid. Juist omdat het jaar 2020 de eerste keer is dat deze systematiek uit het FTH-beleidsplan gevolgd wordt zal het nog niet optimaal zijn. Dat heeft ook te maken met het feit dat er nog geen voldoende cijfers zijn om op terug te vallen. Des te meer reden om reeds tijdens de looptijd en na afloop ervan zaken te monitoren en te evalueren, zodat een verdere optimalisatie kan plaatsvinden in het uitvoeringsprogramma FTH 2021.
Het plan is opgebouwd uit hoofdstukken die direct aansluiten bij de manier waarop de taken zijn georganiseerd. Toezicht en handhaving gesplitst van vergunningverlening en opgedeeld naar de deskundigheidsgebieden. Dat is nodig om een slag naar de taken en verantwoordelijkheden in de organisatie te maken. Tegelijkertijd moet wel de samenhang binnen het team / de afdeling en de gehele organisatie in ogenschouw genomen worden.
De gemeente Dantumadiel heeft voor bepaalde taken andere prioriteiten dan de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit heeft invloed op de verdeling van de beschikbare uren voor de taken op het gebied van toezicht. Om die reden is in de hoofdstukken met betrekking tot toezicht aangegeven wat de urenverdeling is. De tabellen met daarin de beschikbare capaciteit geeft een totaaloverzicht van de beschikbare capaciteit voor zowel de gemeente Dantumadiel als voor de gemeente Noardeast-Fryslân.
Aandachtspunten bij uitvoeringsprogramma 2020
In dit hoofdstuk worden de belangrijkste ontwikkelingen en aandachtspunten beschreven die voor de hele afdeling FTH in dit uitvoeringsjaar van belang zijn.
Ontwikkelingen
De voorbereiding van dit uitvoeringsprogramma stond in het teken van de sinds 2017 van kracht zijnde Wet Verbetering kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (Wet VTH), waarin nieuwe kwaliteitseisen aan de uitvoering van VTH taken zijn gesteld. De Wet VTH is uitgebreid besproken in het FTH-beleidsplan 2020 – 2023.
Bij de totstandkoming van het FTH-beleidsplan en dit uitvoeringsprogramma is geprobeerd om de collega’s van de afdeling FTH zoveel mogelijk te betrekken. Belangrijk is om deze betrokkenheid vast te houden en sterker te maken, zodat we continu een verbeterslag kunnen maken. Daarnaast is het bestuur sterker betrokken door een inleidende presentatie en een workshop. Daar heeft het bestuur haar bestuurlijke prioriteiten kenbaar gemaakt. De bestuurlijke prioriteiten vormen de basis voor dit uitvoeringsprogramma.
Er spelen in het VTH domein twee belangrijke wettelijke ontwikkelingen. Ten eerste heeft de komst van de Omgevingswet in 2021 een aanzienlijk grote impact op gemeenten. De wet stroomlijnt en vereenvoudigt bestaande wet- en regelgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving. Hiervoor worden nieuwe instrumenten geïntroduceerd, waaronder de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Ook kent de wet een omvangrijk digitaal stelsel. Minstens zo belangrijk is het werken in de ‘geest van de Omgevingswet’: een integrale benadering, redenerend vanuit een gebied of opgave en waarbij samenwerking tussen overheden, burgers en ondernemers centraal staat. Hoewel veel van de eisen die de Omgevingswet stelt overheid brede trends zijn waar we als gemeente al aan werken, brengt de wet veel veranderingen met zich mee. In het FTH-beleidsplan is de Omgevingswet nader uitgewerkt.
Ten tweede heeft de komst van de Wet private kwaliteitsborging (hierna: Wkb) ook grote gevolgen voor alles wat met het bouwproces te maken heeft. Kort gezegd knipt de Wkb het bouwproces op in tweeën: een ruimtelijke component (toets aan omgevingsplan en -veiligheid) waarvoor de gemeente bevoegd gezag blijft, en een bouwtechnische component die bij private partijen wordt belegd. Het bouw- en woningtoezicht zoals gemeenten dat nu uitvoeren, wordt met andere woorden een taak van marktpartijen. De gemeente voert straks – wat gechargeerd – slechts een ‘papieren toets’ uit. Maar de gemeente blijft verantwoordelijk voor het toezicht op de bestaande bouw en omgevingsveiligheid. Verder gaat de wet gefaseerd in: eerst de eenvoudigere bouwprojecten, daarna de complexe.
Beide wettelijke ontwikkelingen hebben een grote impact op de afdeling FTH. Het is van belang om goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en actief mee te denken over de organisatie brede implementatie van deze twee wetten. In dit uitvoeringsprogramma is al enige rekening gehouden met de komst van deze twee wetten. Dit is gedaan door de manier van werken en de toezichtstrategieën daar waar nodig wat aan te passen zodat deze beter passen binnen de Omgevingswet en de Wkb.
Vergunningverlening Wabo en RO
Beschikbare capaciteit 2020
Een aantal VTH-taken die betrekking hebben op het werkveld van de vergunningverleners Wabo en RO worden uitgevoerd door het Klanten Kontakt Syntrum (KKS). Voor een volledig overzicht worden alle VTH-taken en de beschikbare capaciteit vanuit KKS ook meegenomen.
Functie |
Aantal fte |
Cluster Wabo |
10,75 fte |
KKS |
4,5 fte |
Specialistisch adviseur |
0,2 fte |
Totaal fte |
15,45 fte = 22400 werkbare uren |
In de Wabo wordt gesproken over omgevingsvergunningen met activiteiten. Deze activiteiten kunnen zijn: bouwen, milieu, handelen in strijd met ruimtelijke ordening, brandveilig gebruik, kappen, inrit/uitweg, reclame etc. Er zijn dus verschillende combinaties van activiteiten in één omgevingsvergunning mogelijk.
Aantallen
In tabel is de planning aangegeven van het aantal verwachte taken en benodigde middelen. De planning is gebaseerd op cijfers van de afgelopen twee jaren en daar waar nodig aangepast met verwachte invloeden van gewijzigde wetgeving, grote projecten, landelijke tendensen.
Procedures en taken |
Aantal |
Uren per eenheid |
Uren totaal |
Algemene werkzaamheden procedures |
388 |
5,5 |
2134 |
Informatieverzoek (vooroverleg) |
85 |
5,2 |
442 |
|
|
|
|
Bouwen |
147 |
11,5 |
1690,5 |
Binnenplanse afwijking |
61 |
3,7 |
225,7 |
Buitenplanse kleine afwijking, kruimelgeval |
18 |
5,5 |
99 |
Buitenplanse grote afwijking, planologisch projectbesluit |
3 |
60,8 |
182,4 |
Afwijking provinciële regeling |
1 |
53,3 |
53,3 |
Brandveilig gebruik |
1 |
5,4 |
5,4 |
Monument |
2 |
6,1 |
12,2 |
Sloopactiviteiten |
1 |
16,0 |
16 |
Aanleggen |
1 |
4,5 |
4,5 |
Uitweg / Inrit |
4 |
2,8 |
11,2 |
Handelsreclame |
3 |
2,4 |
7,2 |
Opslag roerende zaken |
2 |
2,1 |
4,2 |
Kappen |
1 |
3,6 |
3,6 |
Natuur |
5 |
7,1 |
35,5 |
Milieu |
3 |
6,1 |
18,3 |
|
|
|
|
Brandveilig gebruik (melding) |
10 |
6,0 |
60 |
Sloopmeldingen |
70 |
1,8 |
126 |
Sloopmelding particulier (aanname) |
185 |
1,8 |
333 |
Kapmelding |
6 |
1,5 |
9 |
Milieumelding |
25 |
3,0 |
75 |
Beoordeling rapporten |
10 |
2,7 |
27 |
Verklaring van geen bedenkingen |
5 |
5,8 |
29 |
|
|
|
|
Coördinatie |
- |
106 |
106 |
Werkzaamheden projecten (omgevingswet) |
- |
106 |
106 |
|
|
|
|
Totaal benodigde uren |
5816 |
De brandveiligheids-advisering op vergunningaanvragen en meldingen en vergunningen brandveilig gebruik worden door de Brandweer Fryslân (onderdeel van de Veiligheidsregio Fryslân) uitgevoerd. Hiervoor zijn maatwerkpakketten afgesloten.
Aandachtspunten
Toetsing van vergunningaanvragen (en meldingen) gebeurt risico-gestuurd. Dit betekent in de praktijk dat activiteiten waar de kans dat het misloopt en/of de impact groot is dieper getoetst worden dan activiteiten waarbij dit niet of minder het geval is.
Daarnaast wordt gewerkt aan een effectieve werkwijze met betrekking tot de overdracht van de verleende vergunningen naar team Tafersjoch voor het toezicht op die verleende vergunningen. Hierdoor krijgt team Tafersjoch een weergave van de van toepassing zijnde afdelingen en artikelen van het Bouwbesluit 2012. Daarnaast geeft team Fergunningferliening per geval specifieke aandachtspunten aan waar volgens hen naar gekeken dient te worden.
Toezicht Bouw
Beschikbare capaciteit 2020
De toezichthouders Bouw houden o.a. toezicht op bestaande en in uitvoering zijnde bouw- en sloopwerken, inclusief de gemeentelijke monumenten. Daarnaast wordt gecontroleerd op illegale bouw en sloop en op strijdigheden met planologische voorschriften. Het team bestaat uit:
Functie |
Aantal fte |
Toezichthouder Bouw A |
4 fte |
Toezichthouder Bouw B |
1,1 fte |
Totaal fte |
5,1 fte |
De urenverdeling is als volgt uit:
Gemeente |
Aantal uur |
Noardeast-Fryslan |
5435 uur |
Dantumadiel |
1960 uur |
Totaal |
7395 uur |
Taken
Taken |
Aantal |
Uren (per eenheid) |
Uren totaal |
Omgevingsvergunning bouwen |
37 |
7 |
259 |
Omgevingsvergunning aanleg inrit / uitrit |
3 |
3 |
9 |
Omgevingsvergunning handelsreclame |
3 |
2 |
6 |
Omgevingsvergunning slopen |
2 |
3 |
6 |
Sloopmeldingen |
80 |
1,5 |
120 |
Vergunningsvrije bouwwerken |
- |
15 |
15 |
Toezicht illegale bouw / sloop / handelsreclame |
- |
477 |
477 |
Omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan |
13 |
1 |
13 |
Omgevingsvergunning uitvoeren van werk of werkzaamheden |
4 |
1,5 |
6 |
Toezicht strijdig gebruik bestemmingsplan |
- |
75 |
75 |
Coördinatie toezicht |
- |
384 |
384 |
Taken brandveilig gebruik |
- |
110 |
110 |
Overige werkzaamheden (bijv. aanpak rommelerf) |
- |
483 |
483 |
Totaal uren |
1960 |
Prioriteiten
BOUW |
|
|
Omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen |
Taak |
Handhaving op naleven omgevingsvergunning voor activiteit bouwen en oprichten van utiliteitsbouw en woningen en het verbouwen van niet ondergeschikte bouwwerken en – onderdelen. |
Doel |
Het voorkomen van onveilige situaties en het behoud van de kwaliteit van de omgeving. Een situatie die voldoet aan:
|
Beoogd effect |
Bouwen overeenkomstig de verleende vergunning. |
Prioriteit |
Gemiddeld (Gevolgklasse I) |
Gemiddeld (Gevolgklasse II) |
|
Hoog (Gevolgklasse III) |
|
Toezicht |
Voor het toezicht op omgevingsvergunningen voor de activiteit bouwen worden de verschillende type bouwwerken onderverdeeld in gevolgklassen. Deze onderverdeling wordt ook gemaakt in de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Onder gevolgklassen wordt verstaan: een klassenindeling van bouwwerken uit het oogpunt van de twee aspecten die de grootste directe gevolgen hebben voor de gebruikers indien er iets mis gaat met het gebouw: de constructieve veiligheid en brandveiligheid. Naarmate de mogelijk gevolgen bij een calamiteit groter worden, neemt de gevolgklasse toe. Er worden drie gevolgklassen omschreven, namelijk gevolgklasse I, II en III. Gevolgklasse 1: kans op beperkte maatschappelijke of persoonlijke gevolgen, als niet aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan. Gevolgklasse 2: kans op maatschappelijke of persoonlijke gevolgen als niet aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan. Gevolgklasse 3: kans op aanzienlijke maatschappelijke of persoonlijke gevolgen als niet aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan. De Wet kwaliteitsborging borging voor het bouwen zal bij inwerkingtreding alleen gelden voor bouwwerken vallend onder Gevolgklasse 1. Welke bouwwerken hieronder vallen is vastgelegd in het (concept) Besluit kwaliteitsborging. Het gaat samengevat om de volgende bouwwerken:
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Aanleg inritten |
Taak |
Handhaving aanleggen van inritten volgens voorschriften Algemene plaatselijke verordening |
Doel |
Behoud van de bruikbaarheid van de weg, het veilig en doelmatig gebruik van de weg, bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving en bescherming van groenvoorzieningen in de gemeente. |
Beoogd effect |
Uitvoering overeenkomstig de algemene regels of vergunning. |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Omgevingsvergunning voor activiteit handelsreclame |
Taak |
Handhaving van omgevingsvergunning voor het aanbrengen van reclame-uitingen |
Doel |
Behoud van de kwaliteit van de leefomgeving. |
Beoogd effect |
Uitvoering overeenkomstig de omgevingsvergunning |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Omgevingsvergunning voor activiteit slopen (planologisch en monument) |
Taak |
Handhaving naleven omgevingsvergunning voor de activiteit slopen |
Doel |
Planologisch slopen volgens de omgevingsvergunning en Bouwbesluit. Beschermen van monumenten in de gemeente. |
Beoogd effect |
Uitvoering overeenkomstig de omgevingsvergunning |
Prioriteit |
Gemiddeld (planologisch slopen) |
Hoog (monumenten) |
|
Toezicht |
|
|
Sloopmeldingen |
Taak |
Handhaven op veilig en milieuverantwoord slopen volgens de voorschriften Bouwbesluit |
Doel |
Voorkomen onveilige, ongezonde situaties bij het slopen en/of verwijderen van asbest |
Beoogd effect |
Uitvoering overeenkomstig het Bouwbesluit en Asbestverwijderingsbesluit Geen overtredingen bij het verwijderen van asbest |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Hoog (indien asbest vrijkomt) |
|
Toezicht |
|
|
Vergunningvrije bouwwerken |
Taak |
Handhaven op bouwen conform Bouwbesluit en welstands-excessenregeling Registratie bouwwerken in kader van de BAG |
Doel |
Veilige situatie, geen ernstige strijd met redelijke eisen van welstand. |
Beoogd effect |
Geen toename aantal klachten |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Illegale (ver)bouw |
|
Taak |
Handhaven op bouwactiviteiten zonder vergunning |
Doel |
Voorkomen van onveilige situaties door illegale bouw, behoud van de kwaliteit van de omgeving. Een situatie die voldoet aan:
|
Beoogd effect |
Afname vergunningplichtige bouwactiviteiten zonder vergunning; |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
Bestaande bouw |
|
Taak |
Handhaven op eisen uit Bouwbesluit en welstandsexcessenregeling |
Doel |
Voorkomen van onveilige situaties, tegengaan verpaupering en verbeteren van de leefbaarheid en kwaliteit van de leefomgeving |
Beoogd effect |
Een vermindering van het aantal verpauperde panden Afname aantal klachten |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Illegaal slopen |
|
Taak |
Handhaven op veilig en verantwoord slopen Registratie sloop van verblijfsobjecten in kader van BAG |
Doel |
Voorkomen onveilige situaties, beschermen nabijgelegen bouwwerken en zorgen voor gescheiden sloopafval. |
Beoogd effect |
Afname slopen zonder melding |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
Illegale activiteit monument |
|
Taak |
Handhaven op slopen of verbouwen van monumenten zonder vergunning Handhaven op eisen uit Bouwbesluit en welstandsexcessenregeling. |
Doel |
Beschermen van monumenten in de gemeente |
Beoogd effect |
Geen achteruitgang in de staat van monumenten Geen toename in het aantal overtredingen. |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Illegale handelsreclame |
|
Taak |
Handhaven op het aanbrengen van reclame-uitingen zonder vergunning |
Doel |
Beschermen van de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving |
Beoogd effect |
Afname illegale handelsreclame |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
|
RUIMTELIJKE ORDENING |
|
Omgevingsvergunning afwijken van bestemmingsplan |
Taak |
Handhaven handelen overeenkomstig een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan |
Doel |
Behoud van de kwaliteit van de omgeving |
Beoogd effect |
Afwijken van het bestemmingsplan overeenkomstig de vergunning |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
|
Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk of werkzaamheden (aanleg) |
Taak |
Handhaven van het uitvoeren van een werk of werkzaamheden overeenkomstig de omgevingsvergunning |
Doel |
Het behoud van de landschappelijke, cultuurhistorische en ruimtelijke waarden van gronden. |
Beoogd effect |
Aanleg overeenkomstig de verleende vergunning |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
|
Bedrijfsmatige activiteiten waar niet toegestaan |
Taak |
Handhaven op strijdig gebruik bestemmingsplan door bedrijven |
Doel |
Zorg dragen voor een veilige leefomgeving, behoud van de kwaliteit van de omgeving |
Beoogd effect |
Afname aantal bedrijfsmatige activiteiten waar niet toegestaan |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
|
Permanente bewoning van een recreatieverblijf |
Taak |
Handhaven op activiteiten in strijd met recreatiebestemming |
Doel |
Voorkomen dat er permanent wordt gewoond in recreatieverblijven. |
Beoogd effect |
Geen toename overtredingen |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
|
Wonen waar niet toegestaan |
Taak |
Handhaven op strijdig gebruik bestemmingsplan |
Doel |
Zorg dragen voor behoud van de kwaliteit van de omgeving |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten en overtredingen |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Toezicht Milieu
Beschikbare capaciteit 2020
De gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel hebben een groot aantal uitvoerende milieutaken ondergebracht bij de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). Voor een aantal taken, de zogenaamde basistaken, is dit wettelijk verplicht. Daarnaast zijn de bodemtaken en de bedrijfsmatige asbesttaken ondergebracht bij de FUMO. Het team bestaat uit:
Functie |
Aantal fte |
Toezichthouder Milieu A |
2,00 fte |
Totaal fte |
2 fte |
De urenverdeling is als volgt:
Gemeente |
Aantal uur |
Noardeast-Fryslan |
2132 uur |
Dantumadiel |
768 uur |
Totaal |
2900 uur |
Taken
De FUMO en de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel volgen bij het uitvoeren van het milieutoezicht de ‘Fryske norm’ waarin per type inrichting (milieuklasse) een controle frequentie is vastgelegd. Deze norm wordt geëvalueerd. De FUMO heeft (in ieder geval) voor de basistaken een eigen uitvoeringsprogramma. De totale omvang van de milieu taken voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel in 2020 is:
Taken |
Aantal |
Uren (per eenheid) |
Uren totaal |
Reguliere controle milieu-inrichtingen |
85 |
6 |
510 |
Controle n.a.v. melding Activiteitenbesluit (oprichting en/of wijziging) |
10 |
5 |
50 |
Controle n.a.v. milieu gerelateerde klachten |
- |
106 |
106 |
Overige werkzaamheden |
- |
102 |
102 |
Totaal Uren |
|
768 |
Prioriteiten
Inrichtingen |
Inrichtingen |
Taak |
Handhaven milieuregelgeving bij inrichtingen die vallen onder de Wet milieubeheer; Handhaven op veranderingen in de inrichting zonder vergunning of melding. |
Doel |
Het beperken van de risico’s voor veiligheid en gezondheid, het behouden, dan wel het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving en het voorkomen van aantasting van het milieu |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal geconstateerde overtredingen Geen toename van het aantal klachten Alle overtredingen worden beëindigd; Meer self compliance bij bedrijven. |
Prioriteit |
Hoog |
Toezicht |
Toezicht op basis van structurele frequentie. Op basis van een probleem- en risicoanalyse zijn de verschillende inrichtingen gecategoriseerd in vier branches. De branches met het grootste risico is categorie 4, de branches met het laagste risico is categorie 1. Voor elk categorie geldt een ander controlefrequentie:
Dit is het uitgangspunt voor het toezicht. Daarnaast kijken wij naar de verschillende activiteiten die plaatsvinden binnen een inrichting. Op basis van een jaarlijkse evaluatie van het naleefgedrag kan de controlefrequentie per branche of per activiteit verschillen. |
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Melding voor het oprichten/wijzigen van inrichtingen |
Taak |
Handhaven op nieuwe/geactualiseerde meldingen bij inrichtingen die vallen onder de Wet milieubeheer. |
Doel |
Het beperken van de risico’s voor veiligheid en gezondheid, het behouden, dan wel verbeteren van de kwaliteit van de Leefomgeving en het voorkomen van aantasting van het milieu |
Beoogd effect |
Oprichtingen/veranderen overeenkomstig de melding. |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Milieu gerelateerde klachten |
Taak |
Handhaven milieuregelgeving bij inrichtingen die vallen onder de Wet milieubeheer; |
Doel |
Het beperken van de risico’s voor veiligheid en gezondheid, het behouden, dan wel het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving en het voorkomen van aantasting van het milieu |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal geconstateerde overtredingen Geen toename van het aantal klachten Alle overtredingen worden beëindigd; Meer self compliance bij bedrijven. |
Prioriteit |
Hoog |
Toezicht |
|
Toezicht Groene Wetten
Beschikbare capaciteit 2020
De Wet natuurbescherming regelt de bescherming van natuurgebieden die uniek zijn voor Nederland en Europa, de bescherming van planten en dieren en van bossen en andere houtopstanden. De provincie is bevoegd gezag voor het verlenen van vergunningen, het toezicht en de handhaving (VTH-taken) van de Wet natuurbescherming. De FUMO voert deze taken uit namens de provincie Fryslân.
Bij het toezicht op groene wetten wordt vaak gedacht aan enkel het toezicht op de Wet natuurbescherming. De functie is echter een stuk breder. De Toezichthouders Groene Wetten hebben in het kader van de Wet natuurbescherming een oog- en oor functie voor de FUMO. Echter houden zij ook toezicht op vele wet- en regelgeving waarbij de gemeente het bevoegd gezag is, denk bijvoorbeeld aan de Wet milieubeheer en het Besluit bodemkwaliteit. Tevens houden zij toezicht op beschermde boomwallen en monumentale bomen en in op strijdigheden met de bestemmingsplannen om de landschappelijke, natuurlijke, archeologische en cultuurhistorische waarden te beschermen.
Het team bestaat uit:
Functie |
Aantal fte |
Toezichthouder Groene Wetten |
2,00 fte |
Totaal fte |
2,00 fte |
De urenverdeling is als volgt:
Gemeente |
Aantal uur |
Noardeast-Fryslan |
2132 uur |
Dantumadiel |
768 uur |
Totaal |
2900 uur |
Taken
Taken |
Aantal |
Uren (per eenheid) |
Uren totaal |
Toezicht beschermde boomwallen, elzensingels en houtopstanden |
- |
100 |
100 |
Toezicht landschappelijke, natuurlijke en cultuurhistorische waarden bestemmingsplan |
- |
350 |
350 |
Monumentale/waardevolle bomen |
- |
75 |
75 |
Verbranden van afvalstoffen (ook vreugdevuren) |
3 |
4 |
12 |
Dumpen van afvalstoffen |
- |
175 |
175 |
Overige werkzaamheden |
- |
56 |
56 |
Totaal uren |
|
768 |
Prioriteiten
|
Beschermde boomwallen, elzensingels en houtopstanden |
Taak |
Handhaven op bomenkap en houtopstandenkap in strijd met bestemmingsplan |
Doel |
Het in stand houden van waardevolle bomen en houtopstanden binnen de gemeente |
Beoogd effect |
Geen meldingen en overtredingen kappen van waardevolle bomen |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
|
Toezicht landschappelijke, natuurlijke en cultuurhistorische waarden |
Taak |
Handhaven op illegale activiteiten binnen de landschappelijke, natuurlijke en cultuurhistorische waarden |
Doel |
Het in stand houden van de waarden zoals beschermd in het bestemmingsplan |
Beoogd effect |
Verbeteren ruimtelijke kwaliteit |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
|
Monumentale bomen |
Taak |
Handhaven op bomenkap van monumentale en waardevolle bomen |
Doel |
Het in stand houden van monumentale en waardevolle bomen binnen de gemeente |
Beoogd effect |
Geen toename bomenkap van monumentale en waardevolle bomen |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
|
Verbranden van afvalstoffen (ook vreugdevuren) |
Taak |
Handhaven op het verbod op het verbranden van afvalstoffen |
Doel |
Geen aantasting van het milieu |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten Geen toename van het aantal overtredingen |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Dumpen van afvalstoffen |
Taak |
Handhaven op het illegaal dumpen van afval |
Doel |
Behouden van een schone en veilige leefomgeving |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten Geen toename van het aantal overtredingen |
Prioriteit |
Hoog |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Crossen in de natuur |
Taak |
Handhaven op het rijden met motoren en quads in recreatie- en natuurgebieden of parken |
Doel |
Voorkomen van overlast en bescherming van natuur en milieu |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten Geen toename van het aantal overtredingen |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Vergunningverlening APV en BW
Beschikbare capaciteit 2020
De vergunningverleners APV en BW behandelen vergunningaanvragen, aanvragen om een ontheffing en meldingen in het kader van de APV en BW. Ook worden een aantal VTH-taken in dit werkveld uitgevoerd door het KKS.
Functie |
Aantal fte |
Cluster APV |
3,00 fte |
Evenementencoördinator |
0,17 fte |
KKS |
1,25 fte |
Specialistisch adviseur |
0,03 fte |
Totaal fte |
4,45 fte = 6452 werkbare uren |
Taken en middelen
In tabel is de planning aangegeven van het aantal verwachte taken en de benodigde middelen. De planning is gebaseerd op cijfers van de afgelopen twee jaren en daar waar nodig aangepast met verwachte invloeden van gewijzigde wetgeving, grote projecten, landelijke tendensen.
Taken |
Aantal |
Uren (per eenheid) |
Uren Totaal |
Algemene werkzaamheden |
95 |
2,8 |
266 |
|
|
|
|
Drank- en horecavergunning |
2 |
4,4 |
8,8 |
DHW aanhangsel |
4 |
1,8 |
7,2 |
DHW wijziging omschrijving |
4 |
1,1 |
4,4 |
DHW ontheffing (art. 4) |
1 |
1,9 |
1,9 |
DHW ontheffing (art. 35) |
10 |
3,2 |
32 |
|
|
|
|
Evenementenvergunning type A |
70 |
6,2 |
434 |
Evenementenvergunning type B |
2 |
21,2 |
42,4 |
Evenementenvergunning type C |
1 |
49,7 |
49,7 |
Melding evenement |
35 |
1,0 |
35 |
Evenementenkalender |
3 |
2,0 |
6 |
|
|
|
|
Exploitatievergunning categorie A |
2 |
3,2 |
6,4 |
Exploitatievergunning categorie B |
1 |
3,8 |
3,8 |
Exploitatievergunning categorie C |
3 |
4,8 |
14,4 |
|
|
|
|
Algemene werkzaamheden |
80 |
2,7 |
216 |
|
|
|
|
Geluidsontheffing |
1 |
1,0 |
1 |
Vergunning gehandicaptenparkeerkaart |
5 |
3,1 |
15,5 |
Vergunning voor kabels en leidingen |
65 |
2,6 |
169 |
Aanwezigheidsvergunning (speelautomaten) |
6 |
3,0 |
18 |
Overig |
11 |
2,6 |
28,6 |
|
|
|
|
Melding festiviteit |
5 |
0,4 |
2 |
Vergunning Leegstandswet |
10 |
1,0 |
10 |
Winkelsluitingstijden |
3 |
0,9 |
2,7 |
Loterijvergunning |
1 |
2,3 |
2,3 |
Diversen |
38 |
2,6 |
98,8 |
|
|
|
|
RVV ontheffing |
6 |
0,8 |
4,8 |
|
|
|
|
Coördinatie |
- |
25 |
25 |
|
|
|
|
Verstrekken milieutechnische en planologische gegevens |
5 |
1,3 |
6,5 |
Verstrekken milieutechnische of planologische gegevens |
5 |
0,6 |
3 |
Totaal uren |
1515,2 |
Toezicht Publiek Domein
Beschikbare capaciteit 2020
De toezichthouders publiek domein zien toe op de uitvoering en naleving van regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), Drank- en Horecawet en andere bijzondere wetgeving. De meeste toezichthouders publiek domein hebben een BOA bevoegdheid en voeren dagelijkse parkeercontroles uit. Het team bestaat uit:
Functie |
Aantal fte |
Toezichthouder Publiek Domein |
4,40 |
Totaal fte |
4,40 fte |
De urenverdeling is als volgt:
Gemeente |
Aantal uur |
Noardeast-Fryslan |
4690 uur |
Dantumadiel |
1690 uur |
Totaal |
6380 uur |
Taken en middelen
Taken |
Aantal |
Uren (per eenheid) |
Uren Totaal |
Evenementen |
- |
250 |
250 |
Drank- en horecavergunning |
15 |
2 |
30 |
Speelautomaten |
2 |
4 |
8 |
Schenken/verkoop alcohol onder 18 jaar |
Controles worden extern uitgevoerd |
||
Toezicht APV |
- |
922 |
922 |
Overlast (openbare orde) |
- |
100 |
100 |
Gevaarlijke honden |
3 |
5 |
15 |
Sluiting pand Opiumwet |
1 |
10 |
10 |
Digitaal opkopers register |
- |
25 |
25 |
Standplaatsen |
- |
100 |
100 |
Festiviteiten |
3 |
10 |
30 |
Parkeerexcessen |
- |
200 |
200 |
Totaal uren |
1690 |
Prioriteiten
|
EVENEMENTEN |
|
Type C-evenementen en Dorpsfeesten |
Taak |
Handhaving vergunning en regelgeving evenementen Handhaven veiligheid en overlast evenementen |
Doel |
Zorgdragen voor een veilig en ordelijk verloop van evenementen. Verminderen risico’s vanwege brandveiligheid, gebruiksveiligheid, constructieveiligheid Geen aantasting van het woon- en leefklimaat |
Beoogd effect |
De activiteiten voldoen aan de vergunningvoorschriften (organisatie, brandveiligheid, geluid, afval); Geen toename van het aantal klachten Geen toename van het aantal overtredingen |
Prioriteit |
Hoog |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Type B-evenementen |
Taak |
Handhaving vergunning en regelgeving evenementen Handhaven veiligheid en overlast evenementen |
Doel |
Zorgdragen voor een veilig en ordelijk verloop van evenementen. Verminderen risico’s vanwege brandveiligheid, gebruiksveiligheid, constructieveiligheid Geen aantasting van het woon- en leefklimaat |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Type A-evenementen |
Taak |
Handhaven veiligheid en overlast evenementen |
Doel |
Zorg dragen voor een veilig en ordelijk verloop van evenementen. |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
HORECA |
|
Drank- en horecavergunning |
Taak |
Handhaving voorschriften en vergunning drank- en horecawet horecabedrijven |
Doel |
Het in goede banen leiden van de verstrekking van alcoholhoudende drank uit sociaal hygiënisch en sociaal economisch oogpunt |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten Geen toename van het aantal overtredingen |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Toegangstijden |
Taak |
Handhaving toegangstijden horecabedrijven |
Doel |
Geen aantasting van het woon- en leefklimaat door geluidsoverlast en verstoring openbare orde. |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten Geen toename van het aantal geconstateerde overtredingen |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Terras |
Taak |
Handhaven op gebruiksregels of vergunningvoorschriften voor terrassen |
Doel |
Geen aantasting woon- en leefklimaat |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Speelautomaten |
Taak |
Handhaving regelgeving speelautomaten |
Doel |
Tegengaan van gokverslaving |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal overtredingen Geen illegale activiteiten: alle inrichtingen houden zich aan het maximale aantal toegestane speelautomaten. |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Schenken/verkoop onder de 18 |
Taak |
Handhaving verbod verkoop detailhandel en schenken alcoholische dranken vanuit horeca aan jongeren < 18 jaar |
Doel |
Tegengaan van alcoholgebruik door jongeren |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal overtredingen |
Prioriteit |
Hoog |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) |
|
Overlast en baldadigheid |
Taak |
Handhaven op overlast en baldadig gedrag op straat. Het gaat om de volgende activiteiten beschreven in de APV:
|
Doel |
Het beperken van overlast en baldadigheid Handhaving openbare orde en veiligheid |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten Geen schade aan eigendommen |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Orde en veiligheid |
Taak |
Handhaven op orde en veiligheid op straat Optochten Betogingen Prostitutie Straatartiesten Loslopende honden Loslopend vee |
Doel |
Handhaving openbare orde en veiligheid |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten |
Prioriteit |
Laag |
Gemiddeld (bij optochten en betogingen) |
|
Toezicht |
|
|
Standplaatsen |
Taak |
Handhaven op het innemen van standplaatsen overeenkomstig de standplaatsenvergunning en/of geldende beleidsregels. |
Doel |
Het beperken van overlast en zorgen voor verkeersveiligheid |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten |
Prioriteit |
Gemiddeld |
Toezicht |
|
|
Incidentele festiviteiten |
Taak |
Handhaven op algemene regels incidentele festiviteiten |
Doel |
Het beperken van (geluids)overlast |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
|
GEBRUIK VAN DE WEG |
|
Voorwerpen op, aan of boven de weg (w.o. sandwichborden/spandoeken) |
Taak |
Handhaven op het onveilig of schadelijk aanbrengen van voorwerpen op, aan of boven de weg |
Doel |
Voorkomen van schade aan de weg of gevaar voor verkeersveiligheid |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten en meldingen |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Parkeerexcessen (parkeren voertuig autobedrijf, defecte voertuigen, reclamevoertuigen, caravans, vrachtwagens e.d.) |
Taak |
Handhaven oneigenlijk gebruik van de weg |
Doel |
Geen aantasting van het woon- en leefklimaat Zorg voor verkeersveiligheid |
Beoogd effect |
Geen toename van het aantal klachten/meldingen |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
|
GEBRUIK WATER |
|
Ligplaatsen voor recreatievaart en woonschepen |
Taak |
Handhaven op regelgeving aanlegplaatsen scheepvaart, gebruik plekken voor woonschepen en weghalen wrakken |
Doel |
Vaarwegen vrijhouden Kwaliteit van leefbaarheid op peil houden |
Beoogd effect |
Geen illegale ligplaatsen Het gecontroleerd laten aanmeren van recreatievaart Geen wrakken in vaarwater (Wrakkenwet) |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
|
Zwemmen |
Taak |
Handhaven op verbodsbepalingen op zwemmen (hinderen scheepvaart, gevaarlijk zwemwater) |
Doel |
Veiligheid scheepvaartverkeer en personen |
Beoogd effect |
Geen toename aantal klachten |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Uitvoeringstaken 2020 |
|
|
Overige verboden openbaar water (voorwerpen op, in of boven openbaar water, veiligheid op het water, beschadigen van waterstaatswerken, overlast aan vaartuigen) |
Taak |
Handhaven overige verboden openbaar water. |
Doel |
Voorkomen van gevaarlijke situaties |
Beoogd effect |
Geen toename aantal klachten |
Prioriteit |
Laag |
Toezicht |
|
Handhaving
Beschikbare capaciteit 2020
De Vakjuristen behandelen bezwaar- en beroepsprocedures en handhavingszaken en geven gevraagd en ongevraagd juridisch advies en bewaken de juridische kwaliteit. Het team bestaat uit:
Functie |
Aantal fte |
Vakjurist |
4,5 fte |
Totaal fte |
4,5 fte = 6525 werkbare uren |
Taken en middelen
In tabel is de planning aangegeven van het aantal verwachte taken en de benodigde middelen.
Taken |
Aantal |
Uren (per eenheid) |
Uren Totaal |
Vooraankondiging |
120 |
6 |
720 |
Opleggen bestuurlijke maatregel |
90 |
5 |
450 |
Behandelen handhavingsverzoek |
36 |
13 |
468 |
Behandelen bezwaarschriften |
75 |
30 |
2250 |
Behandelen beroep |
15 |
50 |
750 |
Behandelen hoger beroep |
5 |
30 |
150 |
1e aanschrijving Kinderopvang |
26 |
2 |
52 |
Juridische kwaliteitszorg |
- |
1000 |
1000 |
Overige werkzaamheden |
- |
685 |
685 |
Totaal uren |
6525 |
Monitoring en evaluatie
Na afloop van elk kalenderjaar wordt het uitvoeringsprogramma geëvalueerd. Deze evaluatie wordt opgenomen in het jaarverslag. Op basis van deze evaluatie kunnen conclusies worden getrokken over het opgestelde beleid en de uitvoering daarvan. Zijn de juiste doelen gesteld? Moet de aandacht worden verschoven naar een ander beleidsveld? Moet er op een andere wijze toezicht worden gehouden? Deze en andere vragen worden in de evaluatie beantwoord. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van het beleid en is input voor het opstellen van het uitvoeringsprogramma voor het nieuwe kalenderjaar.
Dit uitvoeringsprogramma en het jaarverslag worden vastgesteld door het college en het college geeft kennis van het beleid aan de gemeenteraad. Tevens wordt het aan de Provincie aangeboden in het kader van het Interbestuurlijk Toezicht.
Ondertekening
Het college van B&W van Dantumadiel heeft het onderstaande uitvoeringsprogramma op 28 november 2023 van toepassing verklaard voor 2021/2022/2023.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl