Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR704929
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR704929/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer Berkelland 2023
Geldend van 02-12-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer Berkelland 2023De raad van de gemeente Berkelland;
gelezen het voorstel van het presidium van 29 augustus 2023
gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de:
VERORDENING GEMEENTELIJKE REKENKAMER BERKELLAND 2023
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
wet: Gemeentewet;
- b.
rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;
- c.
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;
- d.
de raad: de raad van Berkelland;
- e.
college: college van burgemeester en wethouders van Berkelland.
Artikel 2 Rekenkamer
-
1. Er is een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.
Artikel 3 Benoeming leden
-
1. De raad benoemt de voorzitter en de overige leden van de rekenkamer.
-
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 81f van de wet kan een lid van de rekenkamer niet tevens zijn medewerker of bestuurslid van een instelling die met de gemeente een functionele of financiële band heeft. Daarnaast is het lidmaatschap uitgesloten voor personen die in de vier jaar voorafgaand aan de benoeming een functie hebben bekleed bij de gemeente Berkelland.
-
3. De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
-
4. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
-
5. De gedragscode die de gemeenteraad op grond van artikel 15 lid 3 Gemeentewet heeft vastgesteld is zover mogelijk van overeenkomstige toepassing op de voorzitter en leden van de rekenkamer.
Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning
-
1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris (0,2 fte)
-
2. Burgemeester en wethouders wijzen de ambtelijk secretaris aan, alsmede ook een of meer plaatsvervangers, op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.
-
3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.
Artikel 5 Budget
De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
Artikel 6 Vergoeding
-
1. De leden van de rekenkamer ontvangen voor werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.
-
2. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 38% en voor gewone leden 28% van de vergoeding voor raadsleden.
-
3. De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.
Artikel 7 Monitoring aanbevelingen.
De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Artikel 8 Slotbepalingen
-
1. De Verordening rekenkamercommissie 2018 wordt ingetrokken
-
2. Deze verordening treedt de dag na bekendmaking in werking
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Berkelland 2023.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 21 november 2023
de griffier,
de voorzitter,
Toelichting raadsvoorstel
Onderwerp : Rekenkamer
Artikelsgewijze toelichting
Deze verordening is een aanvulling op hetgeen in de Gemeentewet is opgenomen over de gemeentelijke rekenkamer.
De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet. Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar, dus uiterlijk 1 januari 2024 moet de raad een rekenkamer hebben ingesteld.
Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet een verordening opstellen voor een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet.
De rekenkamer moet een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen en die ter kennisname aan de raad zenden (artikel 81i van de Gemeentewet).
Artikelsgewijs
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 2. Rekenkamer
In het eerste lid stelt de raad de rekenkamer in. Dit is een wettelijke verplichting (artikel 81a van de Gemeentewet).
Artikel 3 Herbenoeming
De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd en kunnen door de raad ook worden herbenoemd (artikel 81c, eerste en vierde lid, van de Gemeentewet). De benoemingstermijn is wettelijk op zes jaar vastgesteld. Een te korte benoemingsperiode kan de onafhankelijkheid in gevaar brengen, omdat de vraag ‘word ik wel herbenoemd’ dan al te snel weer wordt gevoeld. Voordeel van deze termijn is ook dat over benoeming en herbenoeming in het gewone geval steeds door twee verschillend samengestelde raden wordt beslist. Voorts draagt het feit dat benoeming plaatsvindt na overleg met de rekenkamer ertoe bij dat de leden primair op grond van deskundigheid worden benoemd (artikel 81c, vijfde lid). In de praktijk zal na verloop van tijd door tussentijds aftreden vanzelf de situatie ontstaan dat niet steeds de gehele rekenkamer opnieuw moet worden benoemd. Dit komt de continuïteit en de onafhankelijkheid van de rekenkamer ten goede. De verordening biedt de mogelijkheid om na een eerste termijn nog één keer te worden herbenoemd, waardoor ook de doorstroming wordt gegarandeerd (leden kunnen maximaal 12 jaar lid zijn van de rekenkamer).
Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning
In de Gemeentewet is geregeld dat burgemeester en wethouders op voordracht van de voorzitter of het enige lid van de rekenkamer besluit tot het aangaan van arbeidsovereenkomsten met zoveel ambtenaren van de rekenkamer als nodig zijn voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j, tweede lid). De ambtenaren die werkzaamheden verrichten voor de rekenkamer, verrichten niet tevens werkzaamheden voor een ander orgaan van de gemeente, met uitzondering van de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 81j, derde lid). Dit betekent dat griffiemedewerkers deels voor de griffie en deels voor de rekenkamer kunnen werken. Vanwege de onafhankelijke positie van de rekenkamer zijn de ambtenaren, inclusief dus de griffiemedewerkers, voor werkzaamheden voor de rekenkamer uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer (artikel 81j, vierde lid).
Dit artikel voorziet in het benoemen van een secretaris en plaatsvervangend secretaris(sen) voor de rekenkamer.
Artikel 5. Budget
De raad moet de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j van de Gemeentewet). Dit omvat de totale kosten van de rekenkamer en alle overige kosten voor de uitvoering van de taken.
Artikel 6. Vergoeding
De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (artikel 81k van de Gemeentewet).
Artikel 7. Monitoring aanbevelingen
Volgens artikel 185a van de Gemeentewet moet het college jaarlijks aan de raad een overzicht sturen van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven. Niet alle voorstellen, of meestal aanbevelingen genoemd, zijn voor wat betreft de uitvoering de verantwoordelijkheid van het college. Er zijn ook aanbevelingen die de raad zelf moet uitvoeren. Dit artikel voorziet erin dat de raad het overzicht behoud over alle aanbevelingen die door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, door de griffie jaarlijks een overzicht te laten opstellen van de status van deze aanbevelingen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl