Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR704680
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR704680/1
Verordening Rekenkamer Soest 2023
Geldend van 29-11-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening Rekenkamer Soest 2023De raad der gemeente Soest;
gelezen het voorstel van de fractievoorzitters d.d. 13 november 2023;
b e s l u i t:
De verordening op de Rekenkamer Soest 2023 vast te stellen en te publiceren op de gebruikelijke wijze.
Verordening Rekenkamer Soest 2023
HOOFDSTUK 1 - ALGEMEEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Rekenkamer: de organisatie als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;
- b.
Voorzitter: de voorzitter van de Rekenkamer;
- c.
Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken;
- d.
Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;
- e.
Rechtmatigheid: de mate waarin de handelingen van een organisatie in overeenstemming zijn met de gemeentelijke begroting en van toepassingen zijnde wetten, verordeningen en regels;
- f.
Waar in deze verordening gesproken wordt over ‘hij’ of ‘hem’, dient indien van toepassing ook ‘zij’, ‘hen’, ‘haar’ en ‘hun’ gelezen te worden.
HOOFDSTUK 2 - TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE REKENKAMER
Artikel 2 Taak van de Rekenkamer Soest
-
1. Er is een gemeentelijke Rekenkamer Soest.
-
2. De Rekenkamer Soest voert onderzoek uit naar:
- a.
De doeltreffendheid (maatschappelijke effecten) van het gemeentelijke beleid;
- b.
De doelmatigheid van het gemeentelijke beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie;
- c.
De rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur;
- d.
De Rekenkamer kan gebruik maken van de bevoegdheden en taken zoals bedoeld in de artikelen 184 en 184a Gemeentewet.
- a.
Artikel 3 Klankbordgroep Rekenkamer
-
1. Er is een klankbordgroep Rekenkamer Soest. De klankbordgroep bestaat uit twee raadsleden of fractie-assistenten van de coalitie en twee raadsleden of fractie-assistenten van de oppositie en wordt ondersteund door de griffier of plaatsvervangend griffier;
-
2. De klankbordgroep is de gesprekspartner voor de Rekenkamer en overlegt minimaal twee keer per jaar met de leden van de Rekenkamer over onder meer lopende en komende onderzoeken, over mogelijke onderzoeksonderwerpen en onderzoeksopzetten;
-
3. De klankbordgroep en de leden van de Rekenkamer bespreken het Jaarplan en het Jaarverslag van de Rekenkamer;
-
4. De klankbordgroep is betrokken bij de werving en selectie van de leden (inclusief de voorzitter) van de Rekenkamer, voorbereiding van de (her)benoeming, het voorbereiden van het tijdelijk op non-actief stellen en het ontslag van de leden van de Rekenkamer.
Artikel 4 Benoeming en samenstelling Rekenkamer
-
1. De Rekenkamer bestaat uit minimaal drie leden en maximaal 5 leden, onder wie een voorzitter. De leden en de voorzitter worden door de gemeenteraad benoemd;
-
2. Op de voorzitter en de leden zijn de artikelen 81f en 81h van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing;
-
3. De voorzitter en de leden worden benoemd voor een periode van zes jaar;
-
4. De leden en de voorzitter kunnen 1 keer worden herbenoemd voor een periode van zes jaar;
-
5. Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de Rekenkamer in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter de eed of de belofte en verklaring af. Zie voor de teksten artikel 81g van de Gemeentewet;
-
6. De leden van de Rekenkamer maken openbaar welke andere functies dan het Rekenkamerlidmaatschap zij vervullen. De openbaarmaking vindt plaats terstond na benoeming tot lid van de Rekenkamer of aanvaarding van een functie en geschiedt op digitale wijze.
Artikel 5 Einde van het lidmaatschap
-
1. Het lidmaatschap van de voorzitter en de leden eindigt:
- a.
Op eigen verzoek;
- b.
Bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap/voorzitterschap van de Rekenkamer;
- c.
Indien het lid naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen;
- d.
Bij einde van de benoemingstermijn, behoudens herbenoeming.
- a.
-
2. De raad stelt een lid van de Rekenkamer op non-activiteit indien:
- a.
Hij zich in voorlopige hechtenis bevindt;
- b.
Hij bij een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
- c.
Hij onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld ingevolge een nog niet onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak.
- a.
-
3. De raad kan een lid van de Rekenkamer op non-activiteit stellen, indien tegen hem een gerechtelijk onderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of indien er een ander ernstig vermoeden is van het bestaan van feiten en omstandigheden die tot ontslag, anders dan op gronden vermeld in artikel 81c, zesde lid, onder a, en zevende lid onder a van de Gemeentewet zouden kunnen leiden;
-
4. De raad beëindigt de non-activiteit zodra de grond door de maatregel is vervallen, met dien verstande dat in een geval als bedoeld in het tweede lid de non-activiteit in ieder geval eindigt na 6 maanden. In dat geval kan de raad de maatregel telkens voor ten hoogste drie maanden verlengen;
-
5. De gemeenteraden ontslaan de voorzitter en de leden of stellen hen op non-actief overeenkomstig hetgeen daarover in lid 2 van dit artikel is bepaald;
-
6. De leden kunnen door de gemeenteraad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn om hun functie te vervullen.
HOOFDSTUK 3 - FINANCIËLE ASPECTEN
Artikel 6 Budget
-
1. De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van haar taken;
-
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoeld budget worden de kosten gebracht van:
- a.
De vergoedingen die krachtens artikel 7 zijn toegekend aan de leden van de Rekenkamer;
- b.
Onderzoeksmedewerkers;
- c.
De kosten van externe deskundigen die mogelijk door de Rekenkamer zijn ingeschakeld;
- d.
De mogelijke overige uitgaven die de Rekenkamer nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak;
- e.
De kosten van de werving en selectie van de leden.
- a.
-
3. De Rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad. Deze verantwoording wordt opgenomen in het verslag zoals bedoeld in artikel 8 van deze verordening;
-
4. Reservevorming van het budget is niet mogelijk. Bij een groot en duur onderzoek kan de Rekenkamer via de P&C-cyclus om extra budget verzoeken.
Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter en de externe leden van Rekenkamer
-
1. De leden van de Rekenkamer ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden;
-
2. De hoogte van de in het eerste lid bedoelde vergoeding voor de voorzitter is gelijk aan 25% van het bedrag, genoemd in klasse 5 van Tabel I van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, de hoogte van de in het eerste lid bedoelde vergoeding voor de overige leden is gelijk aan 21% van het bedrag genoemd in klasse 5 van Tabel I van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. De reiskosten van de leden van de Rekenkamer worden vergoed conform fiscale regelgeving. Kosten gemaakt met het openbaar vervoer worden geheel vergoed. Parkeerkosten kunnen worden gedeclareerd;
-
3. De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het budget van de Rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 6.
Artikel 8 Verantwoording
De Rekenkamer stelt elk jaar voor 1 april een jaarverslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Het jaarverslag van de Rekenkamer wordt besproken met de klankbordgroep Rekenkamer Soest.
HOOFDSTUK 4 - WERKWIJZE VAN DE REKENKAMER
Artikel 9 Vergaderingen van de Rekenkamer
-
1. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de vergaderingen van de Rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de secretaris / onderzoeker van de Rekenkamer;
-
2. De voorzitter bewaakt het budget van de Rekenkamer en fungeert als centraal aanspreekpunt voor de algemene gang van zaken rond de Rekenkamer;
-
3. De Rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar, met dien verstande dat hierin niet worden opgenomen gegevens en bevindingen die naar hun aard vertrouwelijk zijn en/of waar geheimhouding op rust;
-
4. Om de onderzoeken van de Rekenkamer naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de Rekenkamer ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de Rekenkamer en de door de Rekenkamer aangewezen onderzoekers en deskundigen, e.e.a. met inachtneming van de Wet Open Overheid;
-
5. Geheime/vertrouwelijke informatie zoals bedoeld in lid 4 van dit artikel kan de Rekenkamer delen met de raad, na afstemming met de griffier en gemeentesecretaris over de te volgen procedure hierin zodat de geheimhouding geborgd blijft;
-
6. De leden van de Rekenkamer en degenen die ten behoeve van de Rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al deze geheime informatie die hen in hun hoedanigheid van lid of medewerker ter kennis is gekomen.
Artikel 10 Ondersteuning van de Rekenkamer
-
1. De Rekenkamer Soest wordt ondersteund door een secretaris/onderzoeker;
-
2. De raad benoemt de secretaris/onderzoeker op voordracht van de Rekenkamer;
-
3. De secretaris/onderzoeker wordt formatief ondergebracht bij de griffie;
-
4. De secretaris/onderzoeker is het eerste aanspreekpunt voor de Rekenkamer en staat de Rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde;
-
5. De secretaris/onderzoeker vormt de verbindende schakel tussen de Rekenkamer, de extern in te huren onderzoeker(s) en de ambtelijke organisatie;
-
6. De secretaris/onderzoeker draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers;
-
7. De secretaris/onderzoeker kan in opdracht van de Rekenkamer ook zelf onderzoek verrichten;
-
8. De secretaris/onderzoeker legt rechtstreeks verantwoording af aan de Rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.
Artikel 11 Reglement van Orde
De Rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 12 Onderzoeksopdracht
-
1. De Rekenkamer beslist welke onderwerpen worden onderzocht en op welke wijze;
-
2. Jaarlijks voor 1 december biedt de Rekenkamer een jaarplan met begroting voor het volgende jaar ter kennis aan de gemeenteraad aan. In het jaarplan is in ieder geval opgenomen welke onderzoeken de Rekenkamer overweegt op te pakken;
-
3. Ten behoeve van het in het tweede lid genoemde jaarplan wordt de gemeenteraad tijdig in de gelegenheid gesteld tot het doen van suggesties t.b.v. onderzoeken. Hiervoor treedt de Rekenkamer in overleg met de klankbordgroep Rekenkamer Soest.
-
4. De raad kan de Rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De Rekenkamer bericht de raad binnen 6 weken gemotiveerd in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan.
-
5. Voordat met een onderzoek wordt gestart stelt de Rekenkamer een onderzoeksopzet op, die ter informatie wordt aangeboden aan de gemeenteraad;
-
6. In de onderzoeksopzet wordt in ieder geval opgenomen:
- a.
De afbakening van het onderzoeksterrein;
- b.
De formulering van de onderzoeksvraagstelling;
- c.
De eventuele randvoorwaarden bij de uitvoering van het onderzoek;
- d.
De planning van het onderzoek;
- e.
De begroting.
- a.
Artikel 13 Uitvoering van het onderzoek en rapportage, hoor- en wederhoor
-
1. De Rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet;
-
2. De Rekenkamer kan de raad of de verzoeker tot het verrichten van een onderzoek tussentijds informeren over de voortgang van een onderzoek;
-
3. De Rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de secretaris en de overige medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamer gestelde termijn te verstrekken;
-
4. De gemeentelijke bestuursorganen, dan wel de bij wet genoemde instellingen, verstrekken desgevraagd alle inlichtingen die de Rekenkamer ter vervulling van haar taak nodig acht;
-
5. De Rekenkamer kan met in achtneming van het beschikbare budget zich laten bijstaan door deskundigen en/of onderzoekbureaus inhuren;
-
6. De Rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste 2 weken bedraagt, hun reactie op het concept-onderzoeksbevindingen aan de Rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt;
-
7. Na het ambtelijk hoor en wederhoor ten aanzien van de feiten (zie lid 6 van dit artikel) formuleert de Rekenkamer haar voorlopige conclusies en aanbevelingen;
-
8. De Rekenkamer stelt daarna het college van B en W, of bestuur waarop het onderzoek betrekking heeft, in de gelegenheid om binnen een door de Rekenkamer te stellen termijn, die ten minste 3 weken bedraagt, hun reactie op het onderzoeksrapport (in welke vorm dan ook) inclusief de conclusies en aanbevelingen, aan de Rekenkamer kenbaar te maken;
-
9. Na vaststelling door de Rekenkamer worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen, inclusief de bestuurlijke reactie, onder toezending van een afschrift aan het college van B en W of bestuur waarop het onderzoek betrekking heeft, zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden.
Artikel 14 Behandeling rapporten
-
1. De Rekenkamer wordt in de gelegenheid gesteld (mondeling dan wel schriftelijk) een toelichting te geven op het onderzoeksrapport. Raadsleden en fractie-assistenten hebben de mogelijkheid (mondeling dan wel schriftelijk) vragen te stellen over het onderzoek, de conclusies en de aanbevelingen;
-
2. De raad bepaalt op welke wijze hij de rapporten van de Rekenkamer behandelt en bespreekt;
-
3. De raad beslist welke aanbevelingen van de Rekenkamer worden overgenomen.
Artikel 15 Monitoring aanbevelingen
-
1. Het college stuurt jaarlijks aan de raad een overzicht van de door de raad overgenomen aanbevelingen van de Rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan die overgenomen aanbevelingen vervolg is gegeven;
-
2. De door de raad overgenomen aanbevelingen die aan de raad gericht zijn worden door de griffie opgenomen in het overzicht moties en toezeggingen.
HOOFDSTUK 5 - SLOTBEPALINGEN
Artikel 16 Voorziening en verdere uitwerking
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, kan de Rekenkamer in overleg treden met de klankbordgroep Rekenkamer Soest.
Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze Verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking;
-
2. De Verordening op de Rekenkamercommissie Soest 2018 wordt ingetrokken;
-
3. Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Rekenkamer Soest 2023”.
Ondertekening
Soest, 23 november 2023
de raad voornoemd,
de griffier,
Drs. M.A.C. van Esterik
de voorzitter,
R.T. Metz
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl