Controleverordening gemeente Horst aan de Maas 2023

Geldend van 01-12-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023

Intitulé

Controleverordening gemeente Horst aan de Maas 2023

De raad van de gemeente Horst aan de Maas;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 september 2023,

gemeentebladnummer 2023.086B;

gelezen de aanbevelingen van de Auditcommissie van 24 oktober 2023

gelet op het bepaalde in artikel 213 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

Vast te stellen de Controleverordening gemeente Horst aan de Maas 2023:

Controleverordening gemeente Horst aan de Maas 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    accountant: een door de raad aangewezen register accountant als bedoeld in artikel 213 lid 2 Gemeentewet (GW)

  • b.

    accountantscontrole

    Controle van de in artikel 197 GW bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:

    • het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

    • het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels, bedoeld in artikel 186 GW en

    • de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

  • waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 GW, in acht worden genomen.

  • c.

    rechtmatigheidsverantwoording: De rapportage van het college waarbij wordt aangegeven in welke mate de totstandkoming van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet- en regelgeving.

Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1. De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant. De benoeming van de accountant is voor een periode van 4 jaar, met een mogelijke verlenging van 4 jaar. Daarna zal via een geheel nieuwe aanbesteding een nieuwe accountant worden benoemd.

  • 2. De opdracht kan tussentijds worden opgezegd, waarbij een opzegtermijn van 1 jaar geldt, tenzij er sprake is van een overname van het accountantskantoor dat benoemd is. Bij een overname van het accountantskantoor kan de opdracht per direct worden opgezegd.

  • 3. Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 4. De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole een Programma van Eisen vast.

  • 5. De raad kán in het Programma van Eisen opnemen, dat hij jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant afspreekt waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden.

  • 6. In geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole stelt de raad voor de selectie van de accountant de selectiecriteria en per selectiecriterium de bijbehorende weging vast.

Artikel 3 Overige controles en opdrachten

  • 1. Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de doelmatigheid en doeltreffendheid als bedoeld in de verordening Doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Horst aan de Maas, voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2. Het college zorgt voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries.

  • 3. Het college zorgt voor de verantwoording aan derden (zoals, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Als een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

Artikel 4. Inrichting accountantscontrole

  • 1. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening:

    • a.

      de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, evenals de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden. De accountant vraagt voorafgaand aan de accountantscontrole de benodigde dossierstukken schriftelijk op bij een vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie;

    • b.

      De accountant voert de controlewerkzaamheden met voorafgaande kennisgeving aan een vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie uit.

  • 2. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-) overleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiger uit) de raad, de griffier, de portefeuillehouder financiën, de Concerncontroller en bij de jaarrekening direct betrokken ambtenaren.

Artikel 5. Informatieverstrekking door college

  • 1. Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening, met de rechtmatigheidsverantwoording, conform de geldende interne- en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2. Het college zorg er voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende bescheiden voor de accountant beschikbaar en goed toegankelijk zijn.

  • 3. Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4. Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de controleverklaring van de accountant en het verslag van bevindingen van de jaarrekening aan de raad. Hierbij rekening houdend met de uiterste inzenddatum naar gedeputeerde staten van 15 juli.

  • 5. Alle informatie die na afgifte van de controleverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt per omgaande door het college aan de raad en de accountant gemeld.

  • 6. De accountant maakt voor de controle van de in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording door het college zoveel mogelijk gebruik van het namens het college uitgevoerde onafhankelijk onderzoek.

  • 7. De accountant maakt in de accountantscontrole zoveel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing van de werkzaamheden van de interne controlefunctie van de gemeente en stimuleert door een zoveel mogelijke organisatiegericht accountantscontrole de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering.

Artikel 6. Toegang tot informatie

  • 1. Het college zorgt er voor, dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot relevante werkplaatsen van de gemeente.

  • 2. De accountant is bevoegd om van alle in de gemeentelijke organisatie werkende personen mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen, die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college zorgt er voor, dat de in de gemeentelijke organisatie werkende personen hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3. Het college draagt zorgt er voor, dat alle in de gemeentelijke organisatie werkende personen zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over het gevoerde beheer, de getrouwheid van zowel het financiële beeld als de verklaring omtrent de rechtmatige totstandkoming van de baten en lasten.

Artikel 7. Rapportering door de accountant

  • 1. Indien de accountant bij een accountantscontrole tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording van het college niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende controleverklaring, meldt hij deze zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 2. In aanvulling het verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen die niet van bestuurlijk belang zijn aan de daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.

  • 3. De controleverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 4. De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met de auditcommissie.

Artikel 8. Intrekking oude regeling

De controleverordening 2019 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het boekjaar 2022.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Controleverordening gemeente Horst aan de Maas 2023.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 21 november 2023.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

drs. R.F.I. Palmen

De griffier,

mr. R.J.M Poels