WRP 2024-2028 Water- en rioleringsprogramma gemeente Veere

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

WRP 2024-2028 Water- en rioleringsprogramma gemeente Veere

Samenvatting

Inleiding

Voor u ligt het Water- en rioleringsprogramma 2024-2028 van de gemeente Veere. Het is een verdiepend programma dat valt onder de Omgevingsvisie Veere 2047. In dit rioleringsprogramma beschrijven we wat we de afgelopen planperiode deden, wat we in de komende planperiode gaan doen en wat dat gaat kosten.

Relatie met bestaand beleid

De omgevingsvisie van de gemeente Veere beschrijft de maatschappelijke opgaves en de te beschermen kernkwaliteiten op strategisch niveau. De Integrale Visie Openbare Ruimte (verder IVOR) geeft een nadere invulling aan de ambities en doelen die beschreven zijn in de Omgevingsvisie. Het WRP gaat in op de uitvoering van de gemeentelijke watertaken: afvalwater, hemelwater en grondwater.

Evaluatie

Het voorgaande rioleringsplan had een looptijd van 2020 – 2023. De afgelopen planperiode zijn we geconfronteerd met prijsstijgingen, corona, moeilijk verkrijgbare grondstoffen, extreem drukke periodes en hele rustige periodes. Het gebruik, renovatie en vervanging van riolering ging gewoon door. Onze inwoners, bedrijven en toeristen bleven onverminderd afvalwater produceren. We zamelen het afvalwater in en te transporteren het naar de overnamepunten van het waterschap Scheldestromen. Vanaf daar is waterschap Scheldestromen verantwoordelijk voor het transport naar de rioolwaterzuivering en vervolgens het zuiveren van het water. In afvalwater komen we ook veel ongewenste zaken tegen. Die zorgen voor verstoppingen in onze rioolgemalen. Door het toepassen van slimmere pompen en het analyseren en verbeteren van terugkerende problemen vergroten we de bedrijfszekerheid. Daarnaast communiceren we naar bewoners over juist gebruik van de riolering, waardoor we het aantal storingen zien dalen.

In de afgelopen 4 jaar zijn extreme buien gevallen. We merken dat de buien korter en heftiger zijn en dat deze buien vaker voorkomen. Hierdoor neemt de kans op wateroverlast toe. In de afgelopen planperiode is er zeven keer wateroverlast geweest. Wateroverlast is water dat van de openbare ruimte een woning binnen stroomt. De kans op wateroverlast moeten we zoveel mogelijk zien te voorkomen. Als voorbeeld het Oranjeplein in Zoutelande. Dit is het laagste gelegen punt van Zoutelande. Door de aanleg van een groot hemelwaterriool in 2020 verkleinden we hier de kans op wateroverlast. Een inwoner melde op 21 juni 2023 een regenbui van 41 mm in minder dan een uur.

Het blijven vergroten van de ondergrondse voorzieningen (riolering) is echter niet altijd een doelmatige oplossing. Het steeds maar vergroten van deze voorzieningen is uiteindelijk te kostbaar of zelfs praktisch niet haalbaar. Om bij een veranderend klimaat droge voeten te blijven houden, kijken we nadrukkelijk ook naar bovengrondse oplossingen. We zoeken naar de samenhang met de (her)inrichting van de openbare ruimte. In bijvoorbeeld de nieuwbouwwijk Bouwlust III in Aagtekerke voeren we al het hemelwater oppervlakkig af naar omliggend oppervlaktewater. Dit scheelt in beheer- en aanlegkosten en is tevens klimaatbestendig. Wat u ook ziet in onze fysieke leefomgeving is dat we nieuwbouwwoningen hoog bouwen om de kans op wateroverlast te verkleinen. Bij elke ontwikkeling houden we rekening met de toename van extreme buien en proberen we de kans op wateroverlast zo klein mogelijk te maken. Dit doen we door meer ruimte voor water en groen te reserveren.

Anderzijds zien we steeds langere droge perioden met kans op verdroging. In onze gemeente zien we tot op heden nog relatief weinig problemen met verdroging vanwege de vele kleigronden. Op sportvelden en in groenvoorzieningen zien we wel problemen met langdurige droogte. We onderzoeken hier de mogelijkheden voor wateropslag. In Westkapelle plaatsten we als proef twee containers waar we opgepompt water in opslaan. We namen ook deel aan operatie Steenbreek. We haalden in totaal 1250 m2 verharding uit onze openbare ruimte en richtte dit groen in. We stelden bij grote herinrichtingsprojecten ook regentonnen gratis beschikbaar. 149 bewoners maakten hier gebruik van.

Iedereen in onze gemeente heeft eigen verantwoordelijkheden met betrekking tot de rioleringszorg. De perceeleigenaar is zelf verantwoordelijk voor de ontwatering van zijn eigen terrein. Onze zorgplicht richt zich op het openbaar gebied. Om de kans op (grond)wateroverlast te verkleinen en perceeleigenaren de mogelijkheid te bieden hun eigen terrein te ontwateren, stelt de gemeente de bewoners een overnamepunt ter beschikking voor de afvoer van overtollig (grond)water.

Onderhoud aan onze rioleringsobjecten voeren we structureel uit. In de afgelopen planperiode besteedden we een groot aantal rioolwerkzaamheden aan. Onder andere het onderhoud aan de hoofdriolering, kolken, klein onderhoud, drukrioolgemalen en hoofdrioolgemalen. Hierdoor konden we alle (onderhouds)werkzaamheden aan de riolering uitvoeren binnen de gestelde kaders en binnen het gestelde budget.

Overzicht aanwezige voorzieningen

We blijven investeren in het op niveau houden van ons gehele rioolsysteem. We kunnen stellen dat de rioleringsobjecten van voldoende en grotendeels van goede kwaliteit zijn. Wel zien we dat een groot deel van het hoofdriool is verouderd en op termijn aan vervanging toe is. We zorgen ervoor dat we dit niet allemaal tegelijk moeten vervangen en nemen dit op in onze integrale meerjarenplanning.

Visie

In dit water- en rioleringsprogramma stellen we een visie op de waterketen op. Deze visie is de basis voor de gemeente Veere, en ook voor onze inwoners en initiatiefnemers met betrekking tot de waterketen. De visie is gebaseerd op de omgevingsvisie, klimaat adaptatie strategie Zeeland en maatlat groene klimaat adaptieve gebouwde omgeving.

afbeelding binnen de regeling

Programma’s en strategie

Belangrijk is het blijven bijdragen aan een goede volksgezondheid door op een verantwoorde wijze afval-, hemel-, en grondwatertaken uit te voeren tegen de laagst maatschappelijk kosten.

We leggen alle nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen klimaatbestendig aan. Waterhinder vinden we niet erg, maar waterschade moeten we zoveel mogelijk voorkomen. We voeren zoveel mogelijk water oppervlakkig af en als dat niet kan kiezen we voor een alternatief, bijvoorbeeld de aanleg van een hemelwaterriool. Ook vervangen we en renoveren we hoofdriolering in slechte staat. Dit doen we op basis van een integrale planning samen met alle andere disciplines (groen, wegen, kabels en leidingen) in de fysieke leefomgeving. Tijdens elk herinrichtingsproject is het uitgangspunt om zo min mogelijk verharding aan te leggen en groen toe te voegen.

In het kader van de zorgplicht voor grondwater zijn er slechts beperkt nieuwe activiteiten. De gemeente Veere kent weinig structurele problemen met grondwater. We hebben geen voornemen om een grondwatermeetnet op te zetten. Wel staan we klaar om burgers met grondwateroverlast te adviseren en waar nodig maatregelen te nemen in openbaar gebied. Wij nemen geen maatregelen op particulier terrein, maar bieden wanneer noodzakelijk een overnamepunt aan op de erfgrens.

Binnen de bebouwde kom sluit iedereen aan op riolering. Met de komst van de Omgevingswet bepalen we zelf hoe we omgaan met riolering in het buitengebied. Voor het buitengebied zetten we de bestaande, smalle zorgplicht door. Waar de aanleg van openbare riolering doelmatig is, leggen we riolering aan. Als er op 40 meter vanaf de perceelsgrens riolering ligt, moet worden aangesloten. Voor 109 panden is dit niet het geval en is ontheffing van de zorgplicht van de Provincie Zeeland. Deze zijn aangesloten op een IBA (Individuele Behandeling Afvalwater).

De Omgevingswet geeft ook de mogelijkheid om regels op te stellen in ons Omgevingsplan.

We nemen de volgende regels op met betrekking tot de water- en rioleringszorg:

  • 1.

    Binnen de bebouwde kom is iedereen aangesloten op riolering.

  • 2.

    Buiten de bebouwde kom mag geen ongezuiverd afvalwater geloosd worden op oppervlaktewater of in de bodem.

  • 3.

    Voor aansluiting op het hoofdriool is een vergunning nodig van het college.

We zetten het beheer- en onderhoudsprogramma in de komende planperiode door. Waarbij alle voorzieningen een eigen cyclus kennen. Daarnaast houden we de rioolbeheerssystemen en rioleringsmodellen actueel en compleet.

Middelen en kostendekking

In onderstaande tabel geven we een meerjarenperspectief voor de rioleringszorg. We zien een tekort ontstaan in de financiële middelen als gevolg van prijsstijgingen, hogere loonkosten en verouderde riolering. We voeren een kostendekkend beleid ten aanzien van de rioolheffing.

  •  

    2024

    2025

    2026

    2027

    2028

    2029

    2030

    Kosten taakveld riolering , inclusief rente

    2.228

    2.261

    2.286

    2.320

    2.320

    2.320

    2.320

    Inkomsten taakveld riolering, exclusief heffing

    -39

    -39

    -39

    -39

    -39

    -39

    -39

    Netto kosten taakveld

    2.189

    2.222

    2.247

    2.281

    2.281

    2.281

    2.281

    Toe te rekenen kosten

     
     
     
     
     
     
     

    Overhead

    235

    235

    235

    235

    235

    235

    235

    BTW

    371

    375

    379

    385

    385

    385

    385

    Totale kosten

    2.795

    2.832

    2.861

    2.901

    2.901

    2.901

    2.901

     
     
     
     
     
     
     
     

    Opbrengst heffingen

    2.684

    2.737

    2.792

    2.848

    2.848

    2.848

    2.848

     
     
     
     
     
     
     
     

    Dekkingspercentage

    96,0%

    96,7%

    97,6%

    98,2%

    98,2%

    98,2%

    98,2%

     
     
     
     
     
     
     
     

    Inzet voorziening

    111

    95

    69

    53

    53

    53

    53

    Stijging tarief

    4,20%

    2,00%

    2,00%

    2,00%

    2,00%

    2,00%

    2,00%

Tabel 1: Samenvatting meerjarenbegroting en kostendekkendheid van de rioolheffing. Vanaf 2027 wordt het doorgetrokken omdat de meerjarenbegroting 4 jaar vooruit kijkt. (bedragen x1000).

Gelet op de kostenontwikkeling is in de meerjarenramingen vanaf 2025 met een extra verhoging van de tarieven van 2% per jaar rekening gehouden (exclusief inflatie). Deze extra verhoging houden we laag door inzet van de voorziening rioolheffing van € 328.000 (2024-2027). De stand van de voorziening is nu € 611.000; na de genoemde inzet in de periode 2024-2027 resteert een stand van € 283.000 (eind 2027).

1. Inleiding

Maar weinig mensen beseffen hoe belangrijk riolering is. Pas als het mis dreigt te gaan en er bijvoorbeeld stank of wateroverlast optreedt, krijgt riolering aandacht. Verder gaat de inzameling en het transport van afvalwater vaak ongemerkt aan de burger voorbij. Toch verrichten we dagelijks veel inspanningen om deze kostbare infrastructuur goed te beheren. Op welke wijze we dat doen verwoorden we in dit plan.

1.1 Aanleiding

Het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP) speelde een belangrijke rol bij de planmatige uitvoering van de gemeentelijke watertaken. Het vGRP was onder de Wet milieubeheer een verplicht plan voor gemeenten. Met de komst van de omgevingsvisie is een water- en rioleringsprogramma (WRP) facultatief. Ondanks dat kiezen we er wel voor om een WRP op te stellen. Het college mag een programma vaststellen als de omgevingswet van kracht is. Vanwege de bijbehorende rioolheffing en het uitstellen van omgevingswet kiezen we ervoor om een WRP vast te laten stellen door de gemeenteraad.

1.2 Inhoud WRP

Met het vaststellen van het WRP geven we invulling aan de gemeentelijke watertaken. Deze taken richten zich op stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. Op specifieke onderdelen heeft de gemeente een grote beleidsvrijheid bij de invulling en de uitwerking van de gemeentelijke watertaken, met name ten aanzien van hemelwater en grondwater.

Het WRP is niet juridisch bindend voor inwoners en bedrijven. We kunnen er geen eisen mee stellen. Eisen komen terecht in het omgevingsplan. Financiële eisen, zoals bijvoorbeeld de rioolheffing, komen in een verordening.

1.3 Procedure

Tijdens een raadsinformatiebijeenkomst peilden we het ambitieniveau. Met die informatie stellen we voor het bestuurlijk traject een concept WRP op. Dit concept leggen we voor aan de oordeelsvormende raadscommissie RO. We verwerken eventuele opmerkingen van de oordeelsvormende raadscommissie en andere instanties. Vervolgens stellen we een definitief WRP op. Dit definitieve WRP wordt ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. De vaststelling maakt het college van Burgemeester en Wethouders bekend.

1.4 Geldigheidsduur

Voor het WRP wordt een vastgestelde geldigheidstermijn vereist waarvan de lengte niet wettelijk vastligt. Dit WRP heeft een geldigheidstermijn van 5 jaar, van 2024 tot en met 2028. Het plan wordt gedurende de looptijd mogelijk (deels) geïntegreerd in de omgevingswet.

1.5 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 geeft aan wat de relatie is met bestaand beleid. Hoofdstuk 3 blikt terug op het voorgaande rioleringsplan. Hoofdstuk 4 geeft een overzicht van de aanwezige voorzieningen. Hoofdstuk 5 en 6 beschrijven de visie, programma, strategie en bijbehorende regels en instrumenten. Tot slot gaat hoofdstuk 7 in op de financiële en personele middelen voor de gemeentelijke watertaken. In hoofdstuk 8 zijn bijlagen toegevoegd.

2. Relatie met omgevingsvisie en bestaand beleid

In dit hoofdstuk gaan we nader in op welke positie het WRP heeft binnen de omgevingsvisie. Onderstaande figuur geeft aan waar het WRP zich bevindt.

afbeelding binnen de regeling

2.1 Omgevingsvisie

De omgevingsvisie van de gemeente Veere beschrijft de maatschappelijke opgaves en de te beschermen kernkwaliteiten op strategisch niveau. Met de maatregelen in het WRP wordt beoogd de doelen en ambities uit de omgevingsvisie te realiseren. De maatregelen zijn er dan ook grotendeels op gericht om invulling te geven aan het thema ‘Klimaatbestendig Veere’.

2.2 Integrale visie openbare ruimte

De Integrale Visie Openbare Ruimte (verder IVOR) geeft een nadere invulling aan de ambities en doelen die beschreven zijn in de Omgevingsvisie. De IVOR gebruiken we als leidraad voor het hele proces van inrichting, onderhoud en vervanging van de openbare ruimte. Het WRP gaat in op de uitvoering van de gemeentelijke watertaken.

2.3 Gemeentelijke watertaken

De drie gemeentelijke watertaken blijven ook onder de Omgevingswet onverkort van kracht.

  • de inzameling en transport van stedelijk afvalwater (art. 10.33 Wet Milieubeheer);

  • de doelmatige inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater (art. 3.5 Waterwet);

  • het in openbare, gemeentelijke gebied treffen van maatregelen om structurele nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemmingen zoveel mogelijk te voorkomen of beperken voor zover doelmatig (art. 3.6 Waterwet).

In de Gemeentewet (artikel 228a) is geregeld dat de gemeente onder de naam rioolheffing een belasting kan heffen ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan de uitvoering van deze drie zorgplichten.

3. Evaluatie

De afgelopen jaren verrichtten we inspanning om invulling te geven aan de gestelde doelen en ambities uit het voorgaande vGRP. In het vGRP 2020-2023 zijn doelen geformuleerd, gericht op een duurzame bescherming van de volksgezondheid, het milieu en de natuur en het handhaven van een goede leefomgeving. In dit hoofdstuk evalueren we de belangrijkste bevindingen.

3.1 Programma’s en evaluatie

In het vGRP2020-2023 stelden we 6 programma’s op. Onderstaand leest u wat we deden om uitvoering te geven aan de programma’s.

Doelmatig scheiden van waterstromen

  • Op veel locaties koppelden we hemelwater af van de bestaande gemengde riolering.

  • Nieuwe ontwikkelingen scheiden alle waterstromen. Waar mogelijk sloten ze direct aan op oppervlaktewater.

  • In het vGRP stelden we de eis dat men bij alle nieuwbouw binnen de bebouwde kom deels zelf zorgt voor de opvang en verwerking van hemelwater op eigen terrein. We wilden dit opnemen in het omgevingsplan. Helaas is deze wetgeving meerdere malen uitgesteld, waardoor we dit nog niet konden eisen bij ontwikkelingen binnen het bestemmingsplan.

  • We zien in het buitengebied weinig problemen met hemelwater. In het buitengebied zorgen perceelseigenaren altijd zelf voor de scheiding van waterstromen. Het is niet toegestaan om hemelwater te lozen op drukriolering. Wanneer we deze situaties opmerken schrijven we de eigenaar aan. Wel zien we door vergroten van campings capaciteitsproblemen ontstaan.

We richten de fysieke leefomgeving klimaatbestendig in

  • Waterhinder is ruime plasvorming of tijdelijk water-op-straat, zonder problemen in woningen of stremming van vitale infrastructuur. Door extreme neerslag is dit de afgelopen planperiode meervoudig voorgekomen. We beschreven in ons rioleringsplan dat we water-op-straat niet erg vinden, maar dat we waterschade zoveel mogelijk moeten voorkomen. Bij meldingen over water-op-straat vertellen we dat we deze situaties moeten accepteren.

  • Wateroverlast betekent dat water bebouwing binnenstroomt vanaf de openbare ruimte, waarbij sprake is van schade. We ontvingen in de afgelopen planperiode zeven meldingen van wateroverlast.

Locatie: Meldingen wateroverlast

Bergstraat Meliskerke: 2

Duinweg Oostkapelle: 2

Oranjeplein Zoutelande: 1

Zuidstraat Westkapelle: 1

Tramstraat Koudekerke: 1

  • Bij elke aanpassing in de fysieke leefomgeving verkleinen we de kans op wateroverlast. We voeren we zoveel mogelijk wat bovengronds af. Wanneer dit niet kan leggen we een hemelwaterriool aan. We keken hierbij niet naar een norm bui, maar naar een zo robuust mogelijk oplossing. De volgende straten zijn in de afgelopen planperiode aangepakt.

  • Zoutelande Oranjeplein. Aanleg van een hemelwaterriool om de kans op wateroverlast op het Oranjeplein en in de Roompotstraat te verkleinen.

  • Meliskerke Bergstraat. Aanleg van een hemelwaterriool naar de sloot. De sloot en duikers zijn vergroot door Waterschap Scheldestromen.

  • Nieuwe Dijkstraat Westkapelle. Door de aanleg van een hemelwaterriool verkleinen we hier de kans op wateroverlast.

  • Veere Kapellestraat en Plein Campveerse toren. We koppelden hemelwater af van het gemengde systeem. Zo voorkomen we afstromend hemelwater naar de lager gelegen delen in Veere.

  • Zoutelande Duinweg. Oppervlakkige afvoer van Wulkpad, Schelppad en ’t Pauwtje. Water stroom oppervlakkig naar de sloot in de Bosweg.

  • Westkapelle Europaplein. We creëren hier meer ruimte voor water-op-straat en zorgen voor een maximale afvoer van overtollig hemelwater.

  • Cithershillsingel & Banckertstraat Koudekerke. Samen met groot onderhoud aan de bestrating vervangen we bestaande riolering en richten we de openbare ruimte zo klimaatbestendig mogelijk in.

  • Tramstraat Koudekerke. We leggen een hemelwater riool aan om de kans op wateroverlast te verkleinen.

  • H.C.M. Ghijsenstraat Domburg. We maakten meer ruimte voor water door het vergroten van de sloot.

  • Goed zichtbaar in de fysieke leefomgeving is dat we nieuwe gebouwen hoger bouwen dan voorheen. In ons vGRP gaven we aan dat we nieuwe gebouwen minimaal 20 cm boven straatpeil plaatsen. Bij elke bouwvergunning geven we de gewenste hoogte aan. Op locaties waar een grotere kans is op wateroverlast bouwen we soms nog hoger.

  • Ook goed zichtbaar is dat we wegen soms anders inrichten dan voorheen. We zorgen voor meer waterberging op straat. Bij extreme neerslag kunnen we zo tijdelijk water bergen op straat. Zie bijvoorbeeld de Roompotstraat in Zoutelande (foto op voorkant).

  • In nieuwbouwgebieden voeren we zoveel mogelijk hemelwater oppervlakkig af. Dit zorgt voor een klimaatbestendige leefomgeving. Ook zorgt dit voor minder ondergrondse voorzieningen en dus minder aanlegkosten en minder onderhoud. De nieuwbouwwijk Bouwlust III (Burgemeester Jan Peperstraat) in Aagtekerke is hiervan een voorbeeld.

  • We gaven 600 bonnen voor regentonnen weg aan bewoners die grenzen aan herinrichtingswerkzaamheden. Slecht 149 bewoners maakten hier gebruik van.

Grondwater laten we functioneren op natuurlijke wijze

  • Er komen jaarlijks weinig meldingen binnen van grondwateroverlast. We beheren de grondwaterstand niet, maar zorgen wel voor maatregelen in openbaar gebied om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand in openbaar gebied te beperken. In de afgelopen planperiode kwamen er van 4 locaties meldingen binnen van een te hoge grondwateroverlast.

  • Middelburgsestraat Koudekerke. Hier is sprake van grondwateroverlast in kelders. De perceelseigenaar is hier zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van overlast of schade ten gevolge van grondwater. In deze situatie heeft de rechter ook zo geoordeeld.

  • Schuurmanstraat Domburg. Hier is sprake van structurele overlast bij meerdere gebouwen. We namen geen maatregelen op particulier terrein, maar boden wel een overnamepunt aan waar de betreffende bewoners op aan konden sluiten.

  • Bloemen- en bomenwijk Oostkapelle. Door de bloem- en bosrijke omgeving en de daarbij bepalende ondergrond, zijn hier regelmatig meldingen van hoge grondwaterstanden. Hier zijn in het verleden al maatregelen getroffen. Door de vele wortels groeit deze infrastructuur vaak weer (gedeeltelijk) dicht. Extra reiniging en inspectie van de ondergrondse grondwatervoorziening is hier dan ook gewenst.

    • Operatie Steenbreek. We zijn in 2021 aangesloten bij operatie Steenbreek. Ook reserveerden we in het vorige rioleringsplan € 20.000 per jaar om stenen uit de openbare ruimte te verwijderen. We haalden in totaal 1250 m2 verharding weg en richtte het groen(er) in. Bijvoorbeeld in de Jan Vaderstraat in Meliskerke. Daar verwijderden we 230 m2 overbodige verharding. In de Citthershillsingel verwijderden we een deel van het trottoir ten behoeve van groen. De aangrenzende bewoners wilden het trottoir nagenoeg unaniem terug.

Iedereen heeft eigen verantwoordelijkheden

  • Vebenabos Koudekerke. In het Vebenabos in Koudekerke was lang onduidelijk wie eigenaar was van het hoofdriool. We maakten afspraken met Stichting Vebenabos en renoveerden het riool door middel van relining. Nadien namen we het hoofdriool over in beheer in eigendom. Het is nu voor iedereen duidelijk waar welke verantwoordelijkheden liggen.

  • Bij elke bouwvergunning vermelden we de verantwoordelijkheden met betrekking tot riolering en afval-, hemel- en grondwater.

We beschermen de volksgezondheid zo goed mogelijk

  • We zien een afname in storingen aan onze rioolgemalen. Enerzijds komt dit door het toepassen van nieuwe pompen die storingen kunnen voorkomen. Anderzijds proberen we onze inwoners en bedrijven zo goed mogelijk te informeren over het juiste gebruik van de riolering.

Jaar

Storing

Storing

Totaal

hoofdrioolgemalen

drukrioolgemalen

2018

118

191

309

2019

102

122

224

2020

111

89

200

2021

52

95

147

2022

35

94

129

2023

*16

*39

55

555

849

1399

Tabel 2: Overzicht storingen gemalen, bron: beheersysteem XDM *tot heden

  • Iedereen binnen de bebouwde kom is aangesloten op de riolering. Ook de ontwikkeling zoals woongroep De Boomgaard in Serooskerke is aangesloten op de riolering.

  • 109 percelen in het buitengebied zijn nog niet aangesloten op de riolering. Deze zijn wel allemaal voorzien van een septic tank. Zij zorgen dat ze voor 2027 voldoen aan de wettelijke eisen (Verbeterde Septic Tank of IBA klasse 1). Waterschap Scheldestromen informeert de bewoners hierover.

  • Nieuwe ontwikkelingen sluiten altijd aan op riolering of een alternatieve voorziening. Bijvoorbeeld een nieuwe camping aan de Zwagermanweg in Grijpskerke hoeft niet aangesloten te worden op de riolering vanwege de te grote afstand naar bestaande riolering. Deze ontwikkeling mag aansluiten op een alternatieve zuivering (IBA klasse 3a).

  • We stelden een nieuw contract op voor het reinigen en inspecteren van onze hoofdriolering. We stelden in ons contract de eis dat alle riolering in de gemeente Veere moet worden gereinigd en geïnspecteerd. Van der Valk + De Groot heeft dit contract aangenomen en voert de werkzaamheden naar volle tevredenheid uit. Ze doen dit in een periode van 8 jaar.

  • De kolken (hemelwaterputten langs de weg) reinigen en inspecteren we jaarlijks om de afstroom van hemelwater te garanderen.

We hebben een kostendekkende rioleringszorg

  • Alle (onderhouds)werkzaamheden aan de riolering zijn uitgevoerd binnen de gestelde kaders en binnen het gestelde budget. We hebben een 100% dekkende rioleringszorg.

4. Overzicht aanwezige voorzieningen

In dit hoofdstuk geven we een overzicht van de aanwezige voorzieningen en beschrijven de toestand. De huidige situatie vormt daarmee het vertrekpunt voor het te voeren beleid in de planperiode.

4.1 Aanwezige voorzieningen

Al het ingezamelde afvalwater binnen de gemeente Veere wordt via vrijvervalriolen, gemalen en persleidingen getransporteerd naar de waterschapsgemalen. Deze verpompen het water vervolgens naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) in Ritthem. 109 percelen in het buitengebied zijn niet aangesloten op riolering maar op een IBA (Individuele Behandeling Afvalwater). Een beknopt overzicht van de aanwezige rioleringsobjecten is opgenomen in onderstaande tabel.

Voorziening

Hoeveelheid

Eenheid

Inwoners

22.048 (1-1-23)

Personen

Rioolaansluitingen

29790

Stuks

Hoofdriool gemengd

134

Km

Hoofdriool hemelwater

44

Km

Hoofdriool vuilwater

30

Km

Hoofdriool IT riolering

13

Km

Kolken

11535

Stuks

Hoofdrioolgemalen

46

Stuks

Drukrioolgemalen

693

Stuks

Randvoorzieningen

11

Stuks

Lamellenfilters

3

Stuks

Externe overstorten

86

Stuks

Persleiding

170

Km

Niet aangesloten bebouwing

109

Percelen

Tabel 3: Aanwezige rioleringsobjecten (bron: Beheersysteem RioGL)

4.2 Hoofdriool

Vrijvervalriolering heeft in Veere een gemiddelde levensduur van circa 70-100 jaar. Om inzicht te krijgen in de leeftijd van de vrijvervalriolering is in onderstaande figuur de aanlegperiode weergegeven.

afbeelding binnen de regeling

Figuur 3: Aanleg vrijverval riolering per jaar (Bron: beheersysteem RioGL)

Duidelijk zichtbaar is dat een groot deel van de riolering in de jaren ‘60-‘70 is aangelegd en dat er vanaf 2005 ook een aanzienlijke toename is. De toename vanaf 2005 wordt met name veroorzaakt door de aanleg van gescheiden (dubbele) rioolstelsels bij nieuwbouw, door de aanleg van (extra) hemelwaterriolering bij afkoppelen en door het relinen van bestaande riolering. De riolering uit 1948-1955 is aan het einde van de levensduur en is grotendeels toe aan renovatie of vervanging.

In 2021 zijn we gestart met een contract voor het reinigen en inspecteren van al onze hoofdriolering. Dit doen we in een periode van acht jaar. Hiermee krijgen we een totaal beeld van de kwaliteit. Voor alle ernstige gebreken, zoals breuken en instortingen, nemen we gelijk maatregelen. Andere gebreken nemen we op in de langetermijnplanning. In deze planning kijken we niet alleen naar de status van het riool, maar naar de gehele fysieke leefomgeving.

4.3 Status rioleringsobjecten

We beheren en onderhouden veel objecten om het afvalwater, hemelwater en grondwater in te zamelen, te transporteren en af te voeren. Al deze objecten onderhouden en inspecteren we. Alle vrij verval riolering reinigen en inspecteren we 1 keer in de 10 jaar. De overige objecten reinigen en inspecteren we jaarlijks. Onderstaand een overzicht van de status van onze rioleringsobjecten.

Object

Goed

Matig

Onvoldoende

Opmerking

Kolken

99,3 %

-

0,7 %

Uitvoeren reparaties gedurende onderhoudsronde.

Drukrioolgemalen

96,7 %

3,2 %

0,1 %

Uitvoeren reparaties gedurende onderhoudsronde.

Hoofdrioolgemalen

96,0 %

3,8 %

0,2 %

Uitvoeren reparaties gedurende onderhoudsronde.

Randvoorzieningen

96,0 %

-

4,0 %

Betonbuis 1500 mm Braamweg Koudekerke is gescheurd. Deze renoveren we door de scheuren te vullen.

Lamellenfilters

100 %

-

-

Geen acties noodzakelijk.

Tabel 4: Status rioleringsobjecten. Bron: beheersystemen XDM en RioGL.

4.4 Gegevensbeheer

De beheerinformatie van o.a. overstorten, drainage, persleidingen, mechanische riolering en vrijverval riolering is opgenomen in het beheersysteem RioGL. Alle data wisselen we actief uit met een koppeling of GIS kaarten via dataportaal Zeeland. We hebben in bijlage 8.1 een overzicht weergegeven van de overdrachtspunten. Dit zijn de locaties waar het beheer en onderhoud overgaat van gemeente naar waterschap.

De beheergegevens van de drukrioolgemalen en hoofdrioolgemalen zijn opgenomen in het beheersysteem XDM. Daarnaast worden alle hoofdrioolgemalen en randvoorzieningen actueel gemonitord en aangestuurd via het besturingssysteem AquaviewX.

5. Visie, programma’s en strategie

We hebben wettelijke zorgtaken voor afvalwater, hemelwater en grondwater. We beschrijven in dit hoofdstuk welke visie, programma en strategie we hiervoor nastreven. Onze visie sluit aan bij de gezamenlijke visie Zeeuwse waterketen.

5.1 Visie waterketen

We gaan duurzaam om met water en zorgen ervoor dat we verschillende waterstromen doelmatig scheiden. We richten samen de fysieke leefomgeving zo robuust mogelijk om de volksgezondheid te beschermen en de kans op wateroverlast zo klein mogelijk te maken. Waterhinder vinden we niet erg. Water in de grond is een natuurlijk verschijnsel dat we zoveel mogelijk op een natuurlijke wijze laten functioneren. Iedereen heeft eigen verantwoordelijkheden voor de water- en rioleringszorg. De kosten voor de riolering houden we zo efficiënt mogelijk en dekken we honderd procent uit de rioolheffing.

afbeelding binnen de regeling

5.2 Programma’s en strategie

Hoe we de visie vorm geven beschrijven we in de onderstaande programma’s en bijbehorende strategie. We maken de gemeente Veere verder klimaatbestendig, we zorgen voor maximale bescherming van de volksgezondheid en zorgen dat iedereen weet waar de verantwoordelijkheden liggen. In dit rioleringsplan leggen we ook regels vast. Deze regels hebben betrekking op de fysieke leefomgeving, onze zorgplichten en het langetermijnbeleid. Met de komst van de Omgevingswet krijgen we de mogelijkheid om regels op te nemen voor de fysieke leefomgeving. Regels die we opnemen in het Omgevingsplan zijn onderstreept.

Doelmatig scheiden van waterstromen

  • Binnen de bebouwde kom koppelen we zoveel mogelijk schoon hemelwater op een doelmatige wijze af.

  • Buiten de bebouwde kom zorgen perceelseigenaren altijd zelf voor de scheiding van waterstromen. Het is niet toegestaan om hemelwater te lozen op drukriolering.

  • Bij nieuwe ontwikkelingen worden alle waterstromen gescheiden.

We richten de fysieke leefomgeving klimaatbestendig in

  • Bij nieuwe ontwikkelingen of aanpassingen in de fysieke leefomgeving beperken we de verharding en verkleinen we de kans op wateroverlast.

  • We zorgen er minimaal voor dat er in bestaand gebied bij bui08 geen water op straat staat.

  • Hemelwater voeren we zoveel mogelijk op een natuurlijke wijze af richting naar omliggend groen of oppervlaktewater. Hiermee proberen we verzilting te voorkomen.

  • Waterhinder vinden we niet erg, maar de kans op wateroverlast moeten we zoveel mogelijk verkleinen.

  • Iedereen draagt bij aan een klimaatbestendige fysieke leefomgeving en zorgt ervoor dat ontwikkelingen geen negatieve effecten hebben op de leefomgeving.

  • Nieuwbouw leggen we hoog aan (minimaal 20 centimeter boven straatpeil) om de kans op wateroverlast te verkleinen.

  • In nieuwbouwwijken zorgen we voor collectieve afvoer van hemelwater en waar mogelijk collectieve opslag van hemelwater.

  • Voor elke ontwikkeling in de leefomgeving dient de initiatiefnemer ter goedkeuring een rioleringsplan in.

Grondwater laten we functioneren op natuurlijke wijze

  • Grondwater is moeilijk te reguleren en laten we daarom zoveel mogelijk functioneren op natuurlijke wijze. We beheren de grondwaterstand niet, maar zorgen wel voor maatregelen in openbaar gebied om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand in openbaar gebied te beperken.

  • We streven naar een grondwaterstand van 70 cm – mv in openbaar gebied en 50 cm – mv in groenvoorzieningen.

  • Op particulier terrein nemen wij geen maatregelen voor grondwateroverlast. De perceelseigenaar is zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van overlast of schade ten gevolge van grondwater, evenals voor het beheer en onderhoud van de grondwatervoorzieningen op eigen terrein.

  • Vochtige ruimtes en kelders behoren tot de verantwoordelijkheid van de perceelseigenaar. Voor waterdichtheid van gebouwen en kelders verwijzen we naar de voorschriften van de vigerende wetgeving (bouwbesluit).

  • De perceelseigenaar mag overtollig grondwater aanbieden aan de erfgrens. Wanneer noodzakelijk bieden we een mogelijkheid aan om overtollig grondwater te ontvangen. We kunnen eisen stellen aan de omvang en de aard van het aangeboden grondwater.

  • De gemeente heeft nadrukkelijk niet de plicht de grondwaterstand op een (vooraf) vastgesteld peil te houden. Het grondwaterpeil staat onder invloed van diverse factoren en reageert dermate onafhankelijk, dat het vasthouden van het peil niet tot de mogelijkheden behoort

  • We voorzien burgers van advies bij structurele grondwaterproblemen.

Iedereen heeft eigen verantwoordelijkheden

Algemeen

  • Voor aansluiting op het hoofdriool is een vergunning nodig van het college.

  • Van aansprakelijkheidstelling of schadevergoeding door (grond)wateroverlast is alleen sprake als er een onrechtmatige daad gepleegd wordt, er een bijzondere wettelijke bepaling van toepassing is of vanwege een verzekeringsovereenkomst.

  • We maken gebruik van het waterbergingsfonds. Dit geldt alleen voor plannen die niet binnen het bestemmingsplan passen. In geval van nieuwe of extra verharding dient de toename aan verhard oppervlak te worden gecompenseerd met waterberging op eigen terrein. In uitzonderlijke gevallen kan gebruik worden gemaakt van het Waterbergingsfonds. Als een initiatiefnemer geen water compenserende maatregelen kan/mag nemen kan dit worden afgekocht.

  • Wanneer we voor een nieuwe ontwikkeling aanpassingen moeten doen aan het rioolsysteem zijn de kosten voor rekening van de initiatiefnemer.

  • We zijn verantwoordelijk voor het rioolsysteem tot de overnamepunten (bijlage 7.1) van Waterschap Scheldestromen.

  • Wij zijn verantwoordelijk voor riolering op particulier terrein welke een bestanddeel is van het hoofdnetwerk. We streven er naar om deze situaties te voorkomen of op te heffen.

  • De verplichting van de gemeente om schade bij wateroverlast te voorkomen is een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.

  • Onderhoud aan huisaansluitingen voeren we alleen uit in het geval van klachten.

  • Een nieuwe of extra rioolaansluiting leggen we pas aan nadat een aansluitvergunning is verstrekt.

  • De kosten voor de aanleg van een extra rioolaansluiting is voor rekening van de initiatiefnemer.

  • Een nieuwe ontwikkeling zorgt zelf voor inzameling, transport en afvoer van hemelwater, grondwater en afvalwater. Afvalwater moet worden aangeboden op gemeentelijk terrein. De gemeente wijst hiervoor een locatie aan. Alle kosten zijn voor rekening van de initiatiefnemer. De rioleringsobjecten, niet gelegen in gemeentelijk terrein, blijven in eigendom, beheer en onderhoud van de initiatiefnemer, tenzij anders overeengekomen.

Binnen de bebouwde kom

  • Perceelseigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van riolering en afwatering op eigen perceel tot en met het ontstoppingsstuk, ook als dit gelegen is op gemeentelijk terrein.

  • Bij verstopping of calamiteiten graaft een perceelseigenaar zelf de erfscheidingsput op. Als blijkt dat de verstopping op gemeentelijk terrein zit dragen wij zorg voor het oplossen ervan. Verstopping op eigen terrein lost de perceelseigenaar zelf op.

  • Binnen de bebouwde kom is elke perceelseigenaar verantwoordelijk voor de waterhuishouding en het beheer en onderhoud van rioleringsobjecten op het eigen perceel. De huisaansluiting is in beheer en eigendom van de perceelseigenaar tot en met het ontstoppingsstuk op of nabij de erfgrens.

Buiten de bebouwde kom

  • In het buitengebied is de perceelseigenaar verantwoordelijk tot het drukrioolgemaal. Vanaf het drukrioolgemaal is de gemeente verantwoordelijk. Wanneer het drukrioolgemaal niet op particulier terrein ligt dan is de perceelseigenaar verantwoordelijk tot de erfgrens.

  • Nieuwe ontwikkelingen in het buitengebied sluiten aan op riolering of een alternatieve voorziening. Als het initiatief aan wil sluiten op riolering geven wij aan waar de ontwikkeling aan kan sluiten. De kosten zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Over het beheer en onderhoud van de riolering of andere rioolobjecten worden aparte afspraken gemaakt met de initiatiefnemer.

  • Als bestaande niet aangesloten bebouwing in het buitengebied aan wil sluiten op riolering zijn de kosten voor de initiatiefnemer.

  • Nieuw te plaatsen gemalen in het buitengebied worden door de gemeente geplaatst, de kosten hiervoor worden volledig door berekend aan de initiatiefnemer.

  • Bij een alternatieve voorziening (IBA, eigen zuivering etc.) is de particuliere eigenaar verantwoordelijk voor aanleg, beheer en onderhoud en betaalt geen rioolheffing.

  • Voor 2027 is iedereen in het buitengebied aangesloten op riolering of een alternatieve voorziening (minimaal IBA klasse 1).

  • Elke aansluiting op de gemeentelijke vrijverval riolering is voorzien van een erfscheidingsput op of bij de perceelsgrens. De erfscheidingsput is eigendom van de perceelseigenaar.

Bedrijfsafvalwater

  • Bedrijfsafvalwater is geen stedelijk afvalwater. Hier geldt geen zorg voor inzameling- en transport door de gemeente. De gemeente heeft het recht om bestaande en nieuwe aansluitingen van bedrijven te weigeren. Dit geldt met name als dit afvalwater niet gezuiverd kan worden op de waterzuivering (RWZI), of als de afvoerdebieten dusdanig groot worden dat de bestaande infrastructuur hier niet op berekend is.

  • Bedrijfsafvalwater accepteren we onder voorwaarden. Buiten de afstandscriteria uit het activiteitenbesluit en het Besluit lozingen buiten inrichtingen maken we de afweging voor wel of geen aansluiting op de riolering. Indien we hier niet voor kiezen, zorgt de lozer zelf voor een voorziening.

We beschermen de volksgezondheid zo goed mogelijk

Algemeen

  • We reinigen en inspecteren onze rioleringsobjecten periodiek en bij schades of problemen nemen we direct maatregelen of nemen we dit op in onze integrale planning.

  • De vuiluitworp vanuit de riolering mag de doelstelling voor de oppervlaktewaterkwaliteit niet in gevaar brengen.

  • Voor elke nieuwe ontwikkeling voert de initiatiefnemer een watertoets uit.

Binnen de bebouwde kom

  • We zorgen voor de bescherming van de volksgezondheid. Dit doen we door aanleg en beheer van voorzieningen voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater.

  • Binnen de bebouwde kom is iedereen aangesloten op riolering.

Buiten de bebouw de kom

  • In het buitengebied zijn de 109 percelen die nog niet aangesloten zijn zelf verantwoordelijk voor de inzameling van het afvalwater. Zij zorgen dat ze voor 2027 aangesloten zijn op de riolering of optimaliseren de eigen alternatieve voorziening. Nieuwe ontwikkelingen sluiten altijd aan op riolering of een alternatieve voorziening.

  • Buiten de bebouwde kom mag geen ongezuiverd afvalwater geloosd worden op oppervlaktewater of in de bodem. Iedere nieuwe lozing dient te voldoen aan de eisen conform de Regeling lozing afvalwater huishoudens.

  • Buiten de bebouwde kom geldt in beginsel de gemeentelijke taak voor de inzameling van huishoudelijk afvalwater. Maar als sprake is van individuele woningen of stedelijke gebieden met minder dan 2000 inwonerequivalenten én aanleg van een vuilwaterriool niet doelmatig is, dan hoeft de gemeente de taak niet in te vullen. In dat geval hebben initiatiefnemers (lozers) een eigen verantwoordelijkheid als lozer van afvalwater. Uitgangspunt is dat ze geen ongezuiverd afvalwater mogen lozen in de bodem of het oppervlaktewater en moeten dan zelf zorgdragen voor een juiste afvoer en/of behandeling van het afvalwater.

  • Als de perceelsgrens van een nieuwbouwwoning buiten de bebouwde kom binnen een afstand van 40 meter tot een bestaand rioolstelsel ligt, moet de eigenaar hierop verplicht aansluiten.

We hebben een kostendekkende rioleringszorg

  • Om rioolheffing te innen hebben we een verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing.

  • Om alle rioleringsobjecten goed te beheren hebben we een 100% kostendekkende rioleringszorg. We betalen de gehele rioleringszorg uit de rioolheffing. Deze heffing innen we op basis van een gebruikers- en eigenarendeel. De rioolheffing laten we alleen stijgen op basis van inflatie.

  • Voorzieningen voor projectmatige nieuwbouw financieren we uit de grondexploitatie.

afbeelding binnen de regeling

6. Middelen en kostendekking

We lichten in dit laatste hoofdstuk toe welke middelen we nodig hebben en op welke wijze we de kosten dekken.

6.1 Personele middelen

Voor de uitvoering van de gemeentelijke watertaken hebben we personele middelen nodig. De omvang hiervan is afhankelijk van het inwoneraantal, het aantal aanwezige rioolobjecten, het ambitieniveau en de toegankelijkheid van actuele gegevens.

De omvang van de noodzakelijke personele middelen is gebaseerd op de formatiescan uit de Leidraad Riolering. In onderstaande tabel geven we een beknopte samenvatting van de totale benodigde inzet van de personele middelen, voor een volledig beeld verwijzen we naar bijlage 7.3.

Onderdeel

Personele inzet

(fte)

Beleidsmedewerker

1,00

Beheerder

2,07

Ontwerper

1,61

Gegevensbeheerder

0,18

Projectleider, werkvoorbereider, toezichthouder

3,23

Buitendienst

0,47

Totaal

8,56

Tabel 5: Overzicht van personele inzet per onderdeel.

De totaal benodigde personele inzet blijkt groter te zijn dan de huidige beschikbare personele middelen van 5,5 fte (5,0 fte binnendienst en 0,5 fte buitendienst). We gaan niet uit van het uitbreiden van de huidige formatie, maar wel van het minimaal handhaven daarvan. Indien de huidige formatie in de komende planperiode ontoereikend is, besteden we een deel van de werkzaamheden uit.

6.2 Lasten

Voor het uitvoeren van de gemeentelijke watertaken maken we kosten. Kosten voor het beheer en onderhoud van de voorzieningen, kosten voor aanleg en vervanging van rioleringsobjecten, maar ook kosten voor onderzoek en planvorming. In bijlage 7.4 en 7.5 zijn alle exploitatielasten en investeringen weergegeven.

De kosten zijn onderverdeeld in kapitaal- en exploitatielasten. In onderstaand tabel staan de nieuwe kapitaal- en exploitatielasten. Ten opzichte van het vorige Rioleringsplan zijn deze lasten gestegen. Hierdoor zal de rioolheffing stijgen.

Tabel 6: Overzicht kapitaal- en exploitatielasten.

2024 in €

2025 in €

2026 in €

2027 in €

2028 in €

2029 in €

2030 in €

Exploitatielasten

2.189.065

2.221.670

2.247.265

2.281.281

2.281.281

2.281.281

2.281.281

BTW exploitatielasten

370.699

375.483

379.296

385.157

385.157

385.157

385.157

Inzet voorziening rioolrecht

-110.958

-94.674

-69.337

-53.373

-53.373

-53.373

-53.373

Overhead

234.799

234.799

234.799

234.799

234.799

234.799

234.799

Totale lasten

2.683.605

2.737.278

2.792.023

2.847.864

2.847.864

2.847.864

2.847.864

6.3 Baten

De dekking van de kosten voor het uitvoeren van de gemeentelijke watertaken vinden we in de rioolheffing. Binnen de verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing maken we onderscheid in een eigenarendeel en een gebruikersdeel. Impliciet wordt het eigenarendeel bestempeld als heffing voor het ontvangen en verwerken van hemelwater en het gebruikersdeel als heffing voor het ontvangen en verwerken van afvalwater. We dekken hiermee het totaal aan gemeentelijke watertaken. De geprognotiseerde rioolheffing hebben we weergegeven in onderstaande tabellen.

Waarde in het economische verkeer van het perceel

Voor percelen die in hoofdzaak tot woning dienen

Voor percelen die in hoofdzaak tot woning dienen

Voor percelen die niet in hoofdzaak tot woning dienen

Voor percelen die niet in hoofdzaak tot woning dienen

Euro’s (€)

2023

2024

2023

2024

1 tot 100.000

€ 61,31

€ 63,89

€ 93,20

€ 97,11

100.000 tot 200.000

€ 63,77

€ 66,45

€ 95,64

€ 99,66

200.000 tot 300.000

€ 66,21

€ 68,99

€ 98,09

€ 102,21

300.000 tot 400.000

€ 68,67

€ 71,55

€ 100,56

€ 104,78

400.000 tot 500.000

€ 71,12

€ 74,11

€ 103,00

€ 107,33

500.000 tot 600.000

€ 73,57

€ 76,66

€ 105,46

€ 109,89

600.000 tot 700.000

€ 76,06

€ 79,25

€ 107,90

€ 112,43

700.000 tot 800.000

€ 78,47

€ 81.77

€ 110,35

€ 114,98

800.000 tot 900.000

€ 80,94

€ 84,34

€ 112,82

€ 117,56

900.000 tot 1.000.000

€ 83,38

€ 86,88

€ 115,26

€ 120,10

1.000.000 tot 2.000.000

€ 85,83

€ 89,43

€ 117,72

€ 122,66

2.000.000 of meer

€ 88,29

€ 92,00

€ 120,16

€ 125,21

Geen waarde

€ 61,31

€ 63,89

€ 93,20

€ 97,11

Tabel 7: Het eigenarendeel van de rioolheffing.

2023

2024

Toelichting

a.

€ 65,49

€ 68,24

van 0 m³ tot en met 75 m³ water (grondslag 1)

b.

€ 91,87

€ 95,73

van 76 m³ tot en met 150 m³ water (grondslag 2)

c.

€ 118,21

€ 123,17

van 151 m³ tot en met 300 m³ water (grondslag 3)

d.

€ 232,96

€ 242,74

van 301 m³ tot en met 1000 m³ water (grondslag 4)

e.

€ 347,60

€ 362,20

voor meer dan 1000 m³ vermeerderd met in 2023 € 0,45 / in 2024 € 0,47 per m³ voor elke m³ waarmee de hoeveelheid afgevoerd water die 1000 m³ te boven gaat.

Tabel 8: Het gebruikersdeel van de rioolheffing.

7. Bijlagen

7.1 Overnamepunten

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

7.2 Taken en bevoegdheden

Partij

Taken en bevoegdheden

Provincie Zeeland

De provincie is bevoegd gezag voor vergunningverlening, het toezicht en handhaving van onderstaande grondwateronttrekkingen en -infiltraties:

- Industriële onttrekkingen > 150.000 m3

- Grondwateronttrekkingen t.b.v. drinkwaterwinning

- Bodemenergiesystemen

Waterschap Scheldestromen

Waterschap Scheldstromen heeft een Nota Riolering versie 1.2. We passen deze zoveel als mogelijk toe. Onderstaand de taken en bevoegdheden met betrekking tot water en riolering van Waterschap Scheldestromen.

- Waterkwaliteits- en waterkwantiteitsbeheer van het oppervlaktewater in het beheersgebied.

- Beheer en onderhoud van oppervlaktewater ten behoeve van waterhuishoudkundige functies (waterafvoer etc.).

- Beheer en onderhoud van oppervlaktewater binnen stedelijk gebied (sierwater, recreatiewater en dergelijke).

- Baggeren en slibafvoer conform de BOB-afspraken.

- Afvoer en zuivering van afvalwater (RWZI).

- Kustverdediging.

- Operationeel grondwaterbeheer (onder andere vergunningverlening, toezicht, handhaving, beleidsontwikkeling).

- Advisering bij ruimtelijke plannen (watertoets).

Ten aanzien van het WRPP heeft het waterschap een adviserende rol.

Gemeente Veere

De gemeente heeft drie zorgplichten t.a.v. stedelijk waterbeheer:

- Inzamelen en transporteren van stedelijk afvalwater naar een zuiveringstechnisch werk

- Doelmatige inzameling en verwerking van hemelwater dat perceelseigenaren redelijkerwijs niet zelf kunnen verwerken. Eventueel kan de gemeente hiervoor maatwerkvoorschriften of een gebiedsverordening instellen.

- Treffen van maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. Voorwaarde hierbij is dat de maatregelen doelmatig zijn en niet tot de zorg van het waterschap/provincie behoren. De gemeente dient het loket te zijn voor grondwatervraagstukken binnen haar beheersgebied.

In tegenstelling tot de resultaatsverplichting die van toepassing is op de invulling van de zorgplicht voor het inzamelen en transporteren van stedelijk afvalwater, geldt voor de hemel- en grondwaterzorgplicht een inspanningsverplichting. Dit betekent dat de gemeente beleidsvrijheid heeft om in te vullen in welke mate men deze zorgplichten uitvoert.

Perceelseigenaar

De perceeleigenaar is verantwoordelijk voor de staat van zijn woning en perceel. Dit betekent dat men zelf verantwoordelijk is voor het op eigen perceel treffen van maatregelen om de waterdichtheid van bebouwing te garanderen en voor de inzameling van stedelijk afvalwater en verwerking van hemel- en grondwater. Pas als de perceeleigenaar zich redelijkerwijs niet kan ontdoen van het overtollige water, is er een taak voor de gemeente of waterschap.

De perceeleigenaar heeft ook een zorgplicht. Dit betekent dat hij geen handelingen mag verrichten waarvan hij kan verwachten dat deze het doelmatige functioneren van (water)voorzieningen belemmeren

7.3 Personele middelen

In deze bijlage geven we een overzicht van de noodzakelijk personele middelen voor het uitvoeren van de gemeentelijke watertaken. Dit overzicht is gebaseerd op de Formatiescan van stichting Rioned. Het percentage uitbesteden is gebaseerd op ervaringscijfers uit de afgelopen planperiode.

afbeelding binnen de regeling

7.4 Exploitatie riolering

2024 in €

2025 in €

2026 in €

2027 in €

2028 in €

2029 in €

2030 in €

Infrastructuur riolering

Rentelasten VA

85.880

90.735

97.043

103.261

103.261

103.261

103.261

Belastingen/recognities

33.922

33.922

33.922

33.922

33.922

33.922

33.922

Onderzoeken en advisering

49.489

49.489

49.489

49.489

49.489

49.489

49.489

HKP Kapitaallasten

540.522

563.383

581.543

609.454

609.454

609.454

609.454

Pachten

2

3

3

3

3

3

3

Subtotaal

709.815

737.532

762.000

796.129

796.129

796.129

796.129

Dagelijks beheer riolering

Energiekosten riolering

232.693

232.693

232.693

232.693

232.693

232.693

232.693

Verontreinigingsheffing

164

164

164

164

164

164

164

Belastingen/recognities eigenaren

335

335

335

335

335

335

335

Belastingen/recognities gebruikers

112

112

112

112

112

112

112

Overige kosten

62.404

62.404

62.404

62.404

62.404

62.404

62.404

Verzekeringen

10

10

10

10

10

10

10

Telecomm.kosten

12.091

12.091

12.091

12.091

12.091

12.091

12.091

Water

131

131

131

131

131

131

131

Onkruidbestrijding

126.123

126.123

126.123

126.123

126.123

126.123

126.123

Onderhoud gemalen

196.693

196.693

196.693

196.693

196.693

196.693

196.693

Reiniging en inspectie rioleringssysteem

140.495

140.495

140.495

140.495

140.495

140.495

140.495

Reparaties riolering

112.396

112.396

112.396

112.396

112.396

112.396

112.396

Preventief onderh. drukrioolgemalen

112.396

112.396

112.396

112.396

112.396

112.396

112.396

Overige inkomensoverd. –uitgaven

-1.897

-1.897

-1.897

-1.897

-1.897

-1.897

-1.897

Doorberekende kosten aan derden

-9.696

-9.696

-9.696

-9.696

-9.696

-9.696

-9.696

Subtotaal

984.450

984.450

984.450

984.450

984.450

984.450

984.450

2024 in €

2025 in €

2026 in €

2027 in €

2028 in €

2029 in €

2030 in €

Overig

Rioolaansluitingen

-1.106

-1.106

-1.106

-1.106

-1.106

-1.106

-1.106

Belastingsamenwerking

179.801

179.718

179.718

179.718

179.718

179.718

179.718

Loonkosten exclusief overhead

226.562

226.562

226.562

226.562

226.562

226.562

226.562

Veegmachine

89.543

94.514

95.641

95.528

95.528

95.528

95.528

Toerekening overhead

234.799

234.799

234.799

234.799

234.799

234.799

234.799

Toerekening btw

370.699

375.483

379.296

385.157

385.157

385.157

385.157

Inzet voorziening rioolrecht

-110.958

-94.674

-69.337

-53.373

-53.373

-53.373

-53.373

Subtotaal

989.340

1.015.295

1.045.573

1.067.285

1.067.285

1.067.285

1.067.285

Totaal

2.683.605

2.737.278

2.792.023

2.847.864

2.847.864

2.847.864

2.847.864

7.5 Investeringen

Termijn

2024 in €

2025 in €

2026 in €

2027 in €

2028 in €

2029 in €

2030 in €

Maatregelen vrijverval riolering

70

1.224.550

1.500.000

1.500.000

1.500.000

1.500.000

1.500.000

1.500.000

Maatregelen mechanische riolering

70

80.000

100.000

100.000

100.000

100.000

100.000

100.000

Maatregelen grondwater

20

50.000

75.000

75.000

75.000

75.000

75.000

75.000

Maatregelen hoofdriool-

gemalen

15

120.000

150.000

150.000

150.000

150.000

150.000

150.000

Vervanging ROM-reiniger

5

20.000

-

-

-

-

-

-