Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland houdende vaststelling Beleidsregel Bibob Provincie Zeeland 2024 inzake omgevingsvergunningen, subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland houdende vaststelling Beleidsregel Bibob Provincie Zeeland 2024 inzake omgevingsvergunningen, subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten

Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland van 31 oktober 2023, kenmerk 371012, houdende vaststelling Beleidsregel Bibob Provincie Zeeland 2024 inzake omgevingsvergunningen, subsidies,vastgoedtransacties en overheidsopdrachten

Het doel van de Wet Bibob is het voorkomen dat de Provincie strafbare activiteiten faciliteert en/of faciliteert dat onrechtmatig verkregen voordeel wordt gebruikt. Dit gebeurt door een Bibob-onderzoek uit te voeren naar de betrokkene en diens Bibob-relaties. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kunnen bijvoorbeeld vergunningen of subsidies worden geweigerd of ingetrokken of kan de Provincie besluiten geen opdracht te verlenen aan een partij of geen vastgoedtransactie aan te gaan.

De Wet Bibob geeft de Provincie Zeeland hierbij eigen beleidsruimte bij de besluitvorming over het toepassen van de uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden.

Gedeputeerde Staten van Zeeland,

  • Overwegende dat de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van hun uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;

  • Gelet op het bepaalde in de Wet Bibob en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsook de relevante bepalingen in de Omgevingswet (na inwerkingtreding), Aanbestedingswet 2012, Algemene subsidieverordening Zeeland 2023 en het Burgerlijk Wetboek;

Besluiten vast te stellen de navolgende Beleidsregel Bibob Provincie Zeeland 2024 inzake omgevingsvergunningen, subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten:

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    De definities in artikel 1.1 van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel.

  • 2.

    In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • a.

      wet: de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob);

    • b.

      Landelijk Bureau Bibob: het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur als bedoeld in artikel 8 van de wet;

    • c.

      RIEC: Regionaal Informatie- en Expertisecentrum, het regionaal samenwerkingsverband, zoals bedoeld in artikel 28 lid 2 onder d van de wet;

    • d.

      college: het college van Gedeputeerde Staten;

    • e.

      eigen onderzoek: het eigen onderzoek van het bestuursorgaan zoals bedoeld in artikel 7a van de wet.

Hoofdstuk 2 Publiekrechtelijke beschikkingen

Paragraaf 1 Omgevingsvergunningen

Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij omgevingsvergunningen

  • a.

    Het college past in beginsel de wet toe bij een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit waarbij de bouwkosten meer bedragen dan € 500.000 (exclusief btw) én waarbij sprake is van een of meerdere prioritaire categorieën zoals aangegeven in bijlage 1.

  • b.

    Het college past in beginsel de wet toe bij een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit waarbij sprake is van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure én waarbij sprake is van een of meerdere prioritaire categorieën zoals aangegeven in bijlage 1;

  • c.

    Het college past in beginsel de wet toe bij een reeds verleende vergunning indien sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 6.1.

Paragraaf 2 Subsidies

Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij subsidies

  • 1.

    Het college past in beginsel de wet toe bij een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening Zeeland 2023 indien de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd valt onder één of meer van de in de bijlage 1 genoemde prioritaire categorieën.

  • 2.

    Het college past de wet niet toe in de gevallen als bedoeld in het eerste lid indien het aangevraagde subsidiebedrag minder bedraagt dan € 10.000, tenzij zich een situatie voordoet als bedoeld in artikel 6.1.

Hoofdstuk 3 Privaatrechtelijke transacties

Paragraaf 3 Overheidsopdrachten

Artikel 4.1 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten

  • 1.

    De Provincie Zeeland past in beginsel de wet toe bij nationaal openbare aanbestedingen voor werken en Europese aanbestedingen voor werken, leveringen en diensten.

  • 2.

    Tevens past de Provincie Zeeland in geval van een overheidsopdracht de wet in beginsel toe wanneer sprake is van een overheidsopdracht die betrekking heeft op activiteiten die gerelateerd kunnen worden aan één of meer van de prioritaire categorieën zoals benoemd in bijlage 1.

Artikel 4.2 Werkwijze

  • 1.

    De Provincie Zeeland zal bij de start van een aanbestedingsprocedure bekendmaken dat toepassing van de wet in beginsel deel uitmaakt van de procedure.

  • 2.

    De Provincie Zeeland gunt een overheidsopdracht niet indien de gegadigde/inschrijver heeft nagelaten de op grond van artikel 7a en/of artikel 12 van de wet vereiste gegevens en bescheiden te verschaffen, dan wel heeft nagelaten hieruit voortvloeiende vragen te beantwoorden.

  • 3.

    Bij overheidsopdrachten zal de Provincie Zeeland voorafgaand aan de gunning een eigen onderzoek uitvoeren en van gunning afzien indien sprake is van een of meerdere uitsluitingsgronden volgend uit de Aanbestedingswet 2012.

  • 4.

    De Provincie Zeeland kan ook besluiten om het eigen onderzoek na gunning te verrichten. In dat geval zal de Provincie Zeeland bedingen dat de overeenkomst kan worden ontbonden op de gronden vermeld in artikel 9 tweede lid van de wet. Ook kan de Provincie Zeeland bedingen dat derden 1 alleen met toestemming van de Provincie Zeeland kunnen worden gecontracteerd en dat in dat kader een advies als bedoeld in de wet kan worden gevraagd.

  • 5.

    De uitkomst van een eigen onderzoek bij de gunning van een overheidsopdracht kan voor de Provincie Zeeland aanleiding zijn om een gegadigde/inschrijver van een opdracht uit te sluiten, om in de overeenkomst inzake de gunning van een overheidsopdracht nadere, al dan niet ontbindende, voorwaarden op te nemen of om als voorwaarde op te nemen dat derden 2 niet zonder toestemming van de Provincie Zeeland worden gecontracteerd.

  • 6.

    De Provincie Zeeland kan de voorwaarden, bedoeld in artikel 4.2 lid 5, ook in de overeenkomst opnemen, indien wordt voldaan aan één of meer van de volgende voorwaarden:

    • a.

      de Provincie Zeeland heeft het eigen onderzoek nog niet of niet volledig afgerond op het moment van het sluiten van de overeenkomst;

    • b.

      het eigen onderzoek van de Provincie Zeeland heeft geleid tot het aanvragen van een advies bij het Landelijk Bureau Bibob, maar dit advies is nog niet ontvangen of de procedure tot het verwerken van het advies is door Provincie Zeeland nog niet afgerond;

    • c.

      er zijn aanwijzingen dat de gegadigde/inschrijver met wie de overeenkomst wordt aangegaan binnen de looptijd van de opdracht geheel of ten dele in handen komt van een andere eigenaar.

Paragraaf 4 Vastgoedtransacties

Artikel 5.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties

  • 1.

    De Provincie Zeeland past in beginsel de wet toe bij vastgoedtransacties die behoren tot een als zodanig door Provincie Zeeland benoemde prioritaire categorie, zoals benoemd in bijlage 1.

  • 2.

    Geen onderzoek zal worden uitgevoerd bij vastgoedtransacties wanneer er sprake is van een voor Provincie Zeeland gedwongen situatie indien Provinciale Staten dan wel Gedeputeerde Staten een plan hebben vastgesteld waarin verwerving van eigendom noodzakelijk is of een besluit hebben genomen dat verwerving van eigendom noodzakelijk is.

Artikel 5.2 Werkwijze

  • 1.

    Bij de start van de onderhandelingen zal de Provincie Zeeland de wederpartij ervan in kennis stellen dat de toepassing van de wet in beginsel deel uitmaakt van de procedure.

  • 2.

    Indien de Provincie Zeeland de wet toepast, zal er niet eerder worden overgegaan tot het passeren van de notariële akte ter zake het vastgoedobject bij de notaris totdat het Bibob-onderzoek volledig is afgerond en het onderzoek naar het oordeel van de Provincie Zeeland geen aanleiding geeft tot het ontbinden van de overeenkomst.

  • 3.

    In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst.

Paragraaf 5 Overige toepassing

Artikel 6.1 Overige toepassing

  • 1.

    Naast de in de artikelen 2.1, 3.1, 4.1 en 5.1 genoemde gevallen wordt in beginsel eveneens de wet toegepast indien:

    • a.

      eigen ambtelijke informatie, open bronnen, handhavingsinformatie of informatie van één of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC hiertoe aanleiding geeft;

    • b.

      de officier van justitie, een ander bestuursorgaan of een rechtspersoon met een overheidstaak die bevoegd is tot toepassing van deze wet (art. 26 van de wet) of het Landelijk Bureau Bibob (art. 11 van de wet) gebruik maakt van zijn in de wet verankerde tipfunctie en de Provincie Zeeland adviseert een eigen onderzoek uit te voeren (art. 7a lid 1 van de wet);

    • c.

      er vanuit het Landelijk Bureau Bibob desgevraagd informatie als bedoeld in artikel 11a van de wet is verstrekt;

    • d.

      op basis van informatie waaruit blijkt dat de Provincie Zeeland maatregelen treft of heeft getroffen op grond van de wet in een andere procedure ten aanzien van dezelfde betrokkene of dezelfde natuurlijk persoon of rechtspersoon die in relatie staat tot de betrokkene als bedoeld in artikel 3, vierde lid, van de wet;

    • e.

      sprake is van een melding (wijziging tenaamstelling) als bedoeld in artikel 5.37 Omgevingswet in geval van reeds verleende omgevingsvergunningen milieubelastende activiteit ex artikel 5.1, tweede lid onder b. van de Omgevingswet.

Paragraaf 6 Overige bepalingen

Artikel 7 Uitzonderingen

  • 1.

    De wet wordt niet toegepast indien:

    • a.

      de betrokkene in de drie jaren voorafgaand aan de datum van de aanvraag, de start van de onderhandelingen over een vastgoedtransactie of de inschrijving voor een overheidsopdracht reeds op grond van de Wet Bibob onderzocht is door de provincie Zeeland of het college met een positief resultaat en de omstandigheden (zoals de bedrijfsstructuur, wijze van financiering, zakelijke partners etc.) ten opzichte van dat onderzoek ongewijzigd zijn gebleven (tenzij zich een situatie voordoet als omschreven in artikel 6.1 van deze beleidsregel);

    • b.

      een beschikking is aangevraagd door of verleend is aan een rechtspersoon met een overheidstaak, of door een onderneming die volledig in eigendom toebehoort aan een rechtspersoon met een overheidstaak;

    • c.

      een beschikking is aangevraagd door of verleend is aan Staatsbosbeheer, de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland of een van de twaalf provinciale Landschappen;

    • d.

      de gunning van een overheidsopdracht aan, of het aangaan van een vastgoedtransactie met een rechtspersoon met een overheidstaak of door een onderneming die volledig in eigendom toebehoort aan een rechtspersoon met een overheidstaak of;

    • e.

      de gunning van een overheidsopdracht aan, of het aangaan van een vastgoedtransactie met Staatsbosbeheer, de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland of een van de twaalf provinciale Landschappen.

Artikel 8 Geen schadevergoeding

Het college vergoedt in beginsel geen schade die een benadeelde leidt door een beslissing als bedoeld in artikel 9, tweede lid, door een besluit tot weigering of intrekking van een beschikking als bedoeld in artikel 3, eerste of zesde lid, van de wet, of door een besluit om aan een beschikking voorschriften te verbinden als bedoeld in artikel 3, zevende lid, van de wet.

Paragraaf 7 Slotbepalingen

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 10 Intrekking

De beleidsregel Bibob Provincie Zeeland 2021 inzake omgevingsvergunningen, subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten wordt ingetrokken.

Artikel 11 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel Bibob Provincie Zeeland 2024 inzake omgevingsvergunningen, subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Zeeland van 31 oktober 2023.

Drs. J.M.M. Polman, voorzitter

M.C.J. Franken, secretaris

Bijlage 1 Prioritaire categorieën

Prioritaire categorieën waarbij de Wet Bibob in beginsel wordt toegepast:

  • Afvalbewerkings- en –verwerkingsbedrijven

  • Afvalrecyclingbedrijven

  • Energieproducenten (w.o. (mest)vergisters, windmolens, zonneparken etc.)

  • Horecabedrijven

  • Hotels / pensions

  • Bedrijven voor het reinigen van drukhouders, insluitsystemen, ketels, vaten, mobiele tanks, tankauto's, tank- of bulkcontainers

  • Bedrijven voor:

    • °

      het bewerken, verwerken, opslaan of overslaan van dierlijke of overige organische meststoffen

    • °

      het vervaardigen, bewerken, opslaan of overslaan van anorganische nitraathoudende meststoffen

  • Import- en exportbedrijven

  • Kavelverkoop

  • Koop van vastgoedobjecten

  • Recreatieparken en jachthavens

  • Scholen

  • Sloopbedrijven / asbestverwijderingsbedrijven

  • Brzo- / Seveso-inrichtingen

  • Transformatie vastgoedobjecten

  • Transportondernemingen

  • Vastgoedbedrijven

  • Verhuur provinciaal vastgoed

  • Verkoop (voormalige) overheidsgebouwen

  • Vuurwerkbranche

Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet-limitatief, maar geeft een indicatie van mogelijke risicocategorieën. Deze opsomming kan aangepast worden door het college van Gedeputeerde Staten, indien ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven.


Noot
1

Waaronder onderaannemers of leden van een consortium

Noot
2

Waaronder onderaannemers of leden van een consortium