Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels over de heffing en invordering van leges (Legesverordening Den Helder 2024)

Geldend van 22-11-2023 t/m 02-02-2024

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels over de heffing en invordering van leges (Legesverordening Den Helder 2024)

De raad van de gemeente Den Helder;

gelezen het raadsvoorstel 2023-029548 van het college van burgemeester en wethouders van 12 september 2023;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet,

artikel 2, tweede lid, en artikel 7 van de Paspoortwet,

artikel 104b van het Reglement Rijbewijzen;

artikel 13.1a van de Omgevingswet;

artikel 8.6 van de Wet open overheid en het Besluit maximumtarieven open overheid;

kennisgenomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Bestuur en Middelen op 11 oktober 2023;

besluit:

de volgende verordening vast te stellen.

Legesverordening Den Helder 2024

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • c.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • d.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • e.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een dienst of het nemen van een besluit;

  • b.

    het verlenen van een dienst op aanvraag;

  • c.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een dienst op aanvraag van een document;

  • d.

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager of degene voor wie de aanvraag is gedaan.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 13.6 van de Omgevingswet zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge een wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    stukken in het persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken.

Artikel 5 Maatstaf van heffingen en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, een zegel, een nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen twee maanden na de dagtekening van de kennisgeving;

    • c.

      langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen 7 dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg;

    • d.

      langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan, binnen 7 dagen na dagtekening van kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, besluit of handeling wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst, besluit of handeling in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, als de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende paragrafen of artikelen van hoofdstuk 1 van de tarieventabel betreft:

    • a.

      paragraaf 2 (Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaarten);

    • b.

      paragraaf 3 (Rijbewijzen);

    • c.

      paragraaf 4 artikel 4.4.1 (verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen);

    • d.

      paragraaf 4 artikel 4.5 (verklaring omtrent het gedrag);

    • e.

      paragraaf 10 (Kansspelen);

  • een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De “Legesverordening Den Helder 2022” vastgesteld op 3 november 2021, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 24 januari 2022, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

  • 4. De in artikel [2.1, vijfde lid] van de tarieventabel genoemde [citeertitel gemeentelijke of regionale normbouwkostenregeling] wordt met instemming van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie bekendgemaakt op (ander algemeen toegankelijk elektronisch medium dan het gemeenteblad).

  • 5. Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening Den Helder 2024”.

Ondertekening

Aldus besloten in de raadsvergadering van 1 november 2023.

voorzitter,

J.A. (Jan) de Boer MSc.

griffier,

mr.drs. M. (Menno) Huisman

Bijlage 1 Tarieventabel behorende bij Legesverordening Den Helder 2024

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

Paragraaf 1 Burgerlijke stand

Paragraaf 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaarten

Paragraaf 3 Rijbewijzen

Paragraaf 4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie personen

Paragraaf 5 Vervallen

Paragraaf 6 Gemeentearchief, uittreksels, afschriften, reproducties en afdrukken

Paragraaf 7 Bestuursstukken

Paragraaf 8 Vastgoedinformatie

Paragraaf 9 Overige dienstverlening

Paragraaf 10 Kansspelen

Paragraaf 11 Huisvestingswet

Paragraaf 12 Telecommunicatie

Paragraaf 13 Verkeer en vervoer

Paragraaf 14 Lijkschouwing

Paragraaf 15 Diversen

Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Paragraaf 2 Voorfase

Paragraaf 3 Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

Paragraaf 4 Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed

Paragraaf 5 Milieubelastende activiteiten

Paragraaf 6 Lozingsactiviteiten

Paragraaf 7 Aanlegactiviteiten

Paragraaf 8 Overige activiteiten

Paragraaf 9 Maatwerkvoorschriften

Paragraaf 10 Gelijkwaardigheid

Paragraaf 11 Overige tarieven

Paragraaf 12 Modaliteiten

Paragraaf 13 Vermindering

Paragraaf 14 Teruggaaf

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn

Paragraaf 1 Alcohol

Paragraaf 2 Evenementen

Paragraaf 3 Seksinrichtingen en escortbedrijven

Paragraaf 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 4 Diverse diensten en werkzaamheden door de gemeente Den Helder

Paragraaf 1 Begripsomschrijving

Paragraaf 2 Ledigen van privaatputten

Paragraaf 3 Vervallen

Paragraaf 4 Vervallen

Paragraaf 5 Rioolaansluitingen ten behoeve van bouwwerken

Paragraaf 6 Maken van een inrit/bestrating

Paragraaf 7 Ter beschikking stellen materiaal/levering diensten ten behoeve van evenementen

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

Paragraaf 1 Burgerlijke stand

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand van 23 april 1879, Stb. 72, voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald:

1.1.1

gedurende de uren, waarop krachtens afzonderlijk raadsbesluit het bureau van de Burgerlijke stand voor het voltrekken van huwelijken voor het publiek is geopend

€ 341,40

1.1.2

buiten de uren als genoemd in 1.1.1

€ 397,60

1.1.3

in het geval dat bijzondere omstandigheden het noodzakelijk maken, dat een huwelijk moet worden voltrokken op een ander uur dan onder 1.1.1 bedoeld, kan het college van burgemeester en wethouders, in afwijking van het onder 1.1.2 vermelde, het tarief van € 287,65 van toepassing verklaren.

€ 287,65

1.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van huwelijks- of partnerschapsboekje met plastic kaft

€ 20,30

1.3

Het tarief bedraagt voor het door de gemeente beschikbaar stellen van een getuige voor de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige:

€ 48,00

1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om bij besluit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan te wijzen voor één dag als beëdiging bij de rechtbank al heeft plaats gevonden:

€ 68,90

1.5

De bepalingen en tarieven genoemd in de artikelen 1.1 tot en met 1.4 zijn van overeenkomstige toepassing voor het registreren van partnerschappen.

1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk te annuleren of te wijzigen binnen een periode van [veertien] dagen voorafgaand aan die gereserveerde datum:

€ 68,90

1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanwijzing van een huwelijkslocatie voor 1 dag

€ 48,00

Paragraaf 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaarten

2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

2.1.1

van een nationaal paspoort:

2.1.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 83,85

2.1.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 63,40

2.1.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in artikel 2.1.1 (zakenpaspoort):

2.1.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 83,85

2.1.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 63,40

2.1.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

2.1.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 83,85

2.1.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

2.1.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 63,40

2.2

van een Nederlandse identiteitskaart:

2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 40,90

2.2.3

van een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon

€ 36,90

2.3

Modaliteiten

2.3.1

voor de versnelde uitreiking van een in de artikelen 2.1.1.1 tot en met 2.2.3 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die artikelen genoemde bedragen:

€ 57,05

2.3.2

voor het bezorgen van een in de artikelen 2.1.1.1 tot en met 2.2.3 genoemd document, zijnde een toeslag op de in de artikelen 2.1.1.1 tot en met 2.2.3 genoemde bedragen:

€ 18,00

Paragraaf 3 Rijbewijzen

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 48,15

3.2

voor een spoedlevering van de in artikel 3.1 genoemde documenten, worden de in dit artikel genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 34,10

Paragraaf 4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie personen

4.1

Voor de toepassing van deze paragraaf, met uitzondering van de artikelen 4.3 en 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking of per uittreksel uit de basisregistratie personen

€ 10,05

4.3

Voor de toepassing van de artikelen 4.2.1. en 4.4.1 t/m 4.4.4. wordt onder één verstrekking verstaan, de verstrekking van één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, lid 2, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

4.4.2

tot het verstrekken van een uittreksel of inlichting uit het persoonskaarten of gezinskaartenarchief

€ 10,05

4.4.3

tot het verstrekken van een verklaring van erfrecht

€ 10,05

4.4.4

tot het verstrekken van een uittreksel of inlichting omtrent gezinssamenstelling of bewoners adres

€ 10,05

4.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een verklaring omtrent gedrag voor natuurlijke personen als bedoeld in artikel 1 a onder 3 van de Regeling vergoeding verklaring omtrent het gedrag en gedragsverklaring aanbesteden, geldt het tarief zoals opgenomen in de Regeling vergoeding verklaring omtrent het gedrag en gedragsverklaring aanbesteden

4.6

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de basisadministratie personen of ter zake van het verstrekken van bijzondere inlichtingen, alsmede voor een afstammingsonderzoek, voor elk daaraan besteed kwartier

€ 24,10

4.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een persoonslijst

€ 10,35

4.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

4.8.1

het legaliseren van een handtekening

€ 10,05

4.8.2

het verstrekken van een verklaring van nationaliteit van gegoedheid en elke andere, hiervoor niet genoemde verklaring, hieronder niet te rekenen een bij wijze van inlichting uit de gemeentelijke basisregistratie verstrekt uittreksel uit dit register

€ 10,05

4.8.3

het aanvullen, wijzigen, enz. van officiële niet met name genoemde bescheiden

€ 10,05

4.9

Het tarief bedraagt voor het maken van een selectie uit de basisregistratie personen langs geautomatiseerde weg

€ 140,30

4.10

Het tarief bedraagt voor het maken van een a-selecte steekproef of selectie uit de basisregistratie personen langs geautomatiseerde weg

€ 136,60

4.11

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een meertalig modelformulier woon-en/of verblijfplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016,L 200)

€ 10,05

Paragraaf 5 Vervallen

5.1

Vervallen

Paragraaf 6 Gemeentearchief, uittreksels, afschriften, reproducties en afdrukken

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 18,90

6.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

6.2.1

een afschrift of fotokopie (fysiek of digitaal) van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

6.2.1.1

1. tot en met 10 pagina’s, per pagina

€ 0,30

6.2.1.2

2. vanaf 11 pagina’s, per pagina,

€ 0,20

6.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 10,40

6.2.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie, anders dan op grond van de Wet open overheid, door middel van een afschrift, reproductie, gedrukt stuk of fotokopie op schriftelijke wijze of alternatieve media:

6.2.3.1

1. tot en met 6 pagina’s A 4 formaat in zwart-wit

gratis

6.2.3.2

2. vanaf 7 pagina’s, A4 formaat per pagina in zwart-wit

€ 0,30

6.2.3.3

3. A4 formaat per pagina in kleur

€ 0,35

6.2.3.4

4. A3 formaat per pagina in zwart-wit

€ 0,45

6.2.3.5

5. A3 formaat per pagina in kleur

€ 0,50

6.2.4

Het tarief bedraagt voor een beschikking op aanvraag op schriftelijke wijze of met behulp van alternatief media voor zover daarvoor niet in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 10,90

6.3

Het tarief bedraagt voor het vervaardigen van kopieën van documenten op A4- of A3-formaat per pagina als bedoeld in artikel 8.6, tweede lid, van de Wet open overheid:

  • 1.

    Zwart-wit, enkelzijdig, A4-formaat

  • 2.

    2. Zwart-wit, enkelzijdig, A3-formaat

  • 3.

    Zwart-wit, dubbelzijdig, A4-formaat

  • 4.

    Zwart-wit, dubbelzijdig, A3-formaat

  • 5.

    Kleur, enkelzijdig, A4-formaat

  • 6.

    Kleur, enkelzijdig, A3-formaat

  • 7.

    Kleur, dubbelzijdig, A4-formaat

  • 8.

    Kleur, dubbelzijdig, A3-formaat

€ 0,05

€ 0,10

€ 0,10

€ 0,20

€ 0,20

€ 0,40

€ 0,40

€ 0,80

Paragraaf 7 Bestuursstukken

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken op schriftelijke wijze of met behulp van alternatieve media:

7.1.1

een afschrift van de concernbegroting of ontwerp-concernbegroting

€ 19,45

7.1.2

een afschrift van het concernjaarverslag

€ 19,45

7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken bij abonnement van de agenda, bijlagen en notulen van de raadsvergaderingen, per jaar:

7.2.1

in het geval de betreffende stukken door de abonnee op het Stadhuis worden afgehaald

€ 56,90

7.2.2

in het geval de betreffende stukken bij de abonnee worden thuisbezorgd

€ 113,70

Paragraaf 8 Vastgoedinformatie

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken:

8.1.1

indien daarbij bijstand van een ambtenaar is verkregen, per kwartier of een gedeelte daarvan

€ 18,90

8.1.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, per adres of object

€ 10,05

8.2.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een digitale of analoge kaart van een gedeelte van de grootschalige basiskaart van de gemeente Den Helder bedraagt:

8.2.1.1

a. voor de gebiedsklasse 1 en 2 per ha

€ 164,35

8.2.1.2

b. voor de gebiedsklasse 3 en 4 per ha

€ 88,20

8.2.1.3

c. voor de gebiedsklasse 5 en 6 per ha

€ 19,45

8.2.1.4

Onder de gebiedsklassen 1 en 2 wordt verstaan de zeer dicht bebouwde stedelijke gebieden;

8.2.1.5

Onder de gebiedsklassen 3 en 4 wordt verstaan de bebouwde stedelijke gebieden en gebieden met lintbebouwing;

8.2.1.6

Onder de gebiedsklassen 5 en 6 wordt verstaan gebieden met niet of nauwelijks gebouwde objecten en landbouwgebieden.

8.2.2

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een digitale of analoge kaart van de gemeente met een beperktere inhoud dan de inhoud van de grootschalige basiskaart bedraagt per daaraan besteed uur € 70,25

8.2.2.1

met een minimum van

€ 76,35

8.2.2.2

en een maximum van

€ 310,65

8.2.3

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitvoeren van landmeetkundige werkzaamheden bedraagt per daaraan besteed uur € 139,40

8.2.3.1

met een minimum van

€ 151,55

8.2.3.2

en een maximum van

€ 596,45

8.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het raadplegen van een object uit de kadastrale informatie, inclusief een uitdraai op A4-formaat:

8.3.1

per kadastrale inzage

€ 12,45

8.3.2

per hypothecaire inzage

€ 12,45

8.3.3

per kadastrale kaart

€ 12,45

Paragraaf 9 Overige dienstverlening

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het op schriftelijke wijze of met behulp van alternatieve media verstrekken van:

9.1.1

een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening

€ 11,65

9.1.2

een exemplaar van de gebundelde belastingverordeningen

€ 9,60

9.1.3

een exemplaar van andere dan met name in deze verordening genoemde gemeenteverordeningen per twee bladzijden

€ 0,35

9.1.4

andere dan hiervoor genoemde gedrukte stukken of fotokopieën van stukken

9.1.4.1

op A4 formaat per pagina

€ 0,35

9.1.4.2

op A3 formaat per pagina (geen zelfbediening)

€ 2,45

9.1.4.3

op A2 formaat per pagina (geen zelfbediening)

€ 3,70

9.1.4.4

op A1 formaat per pagina (geen zelfbediening)

€ 5,60

9.1.4.5

op A0 formaat per pagina (geen zelfbediening)

€ 5,60

9.1.5

rapporten, nota's of andere verzamelingen c.q. publicaties van stukken per rapport, nota of andere publicatie bevattende een aantal gedrukte bladzijden

9.1.5.1

1. tot en met 10 bladzijden

€ 4,90

9.1.5.2

2. van 11 tot en met 50 bladzijden

€ 6,85

9.1.5.3

3. van 51 tot en met 100 bladzijden

€ 11,35

9.1.5.4

te vermeerderen voor elke 100 bladzijden of een gedeelte daarvan met

€ 7,75

9.1.5.5

alsmede in geval van bestemmingsplankaarten per kaart

€ 3,70

9.2

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek vervaardigen van daarvoor in aanmerking komende stukken, op andere wijze dan in 9.3.5 genoemd, per bladzijde -ongeacht de grootte- of gedeelte daarvan.

€ 2,70

Paragraaf 10 Kansspelen

10.1

Het tarief bedraagt ter zake voor het afgeven van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30 b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483) voor onbepaalde tijd voor 1, 2 of meerdere speelautomaten, geldt het maximale tarief zoals dat is opgenomen in het Speelautomatenbesluit 2000

10.1.1

Vervallen

10.1.2

Vervallen

Paragraaf 11 Huisvestingswet

11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

11.1.1

tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van een zelfstandige woonruimte in een onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21 onder C van de Huisvestingswet 2014

€ 309,95

11.1.2

Tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik geven van een woonruimte als bedoeld in artikel 2A.2., lid 1, van de Huisvestingsverordening 2015 gemeente Den Helder

€320,00

Paragraaf 12 Telecommunicatie

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding tot het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden:

12.1.1

Indien het betreft tracés vanaf 25 tot 250 m¹

€ 237,25

12.1.2

Indien het betreft tracés vanaf 250 tot 1000 m¹

€ 335,35

12.1.3

indien het betreft tracés vanaf 1000 tot 2500 m¹

€ 482,55

12.1.4

indien het betreft tracés vanaf 2500 m¹

begroting

12.2

Indien een begroting als bedoeld in 12.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag pas in behandeling genomen nadat de uitgebrachte begroting is geaccordeerd.

12.3

Indien het betreft het in behandeling nemen van een graafmelding tot 25 m¹:

€ 53,05

12.4

Indien het betreft dat er met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente en de netbeheerder of de gemeente, andere beheerders van openbare gronden en de netbeheerder, wordt het in 12.1 genoemde bedrag per overleg verhoogd met:

€ 257,70

12.5

Als met betrekking tot een aanvraag onderzoek naar de status van de kabel en/of leiding plaatsvindt, wordt het in 1.12.1 genoemde bedrag verhoogd met de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de netbeheerder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

12.6

Indien een begroting als bedoeld in 12.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag pas in behandeling genomen nadat de uitgebrachte begroting is geaccordeerd.

12.7

Daarnaast zullen de beheerskosten, degeneratievergoedingen en onderhoudskosten volgens de vigerende VNG-regeling worden doorbelast aan de aanbieders.

Paragraaf 13 Verkeer en vervoer

13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van het verbod aangeduid met bord model C 1 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, per jaar

€ 12,15

13.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van het verbod aangeduid met bord model E10 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (blauwe zone), per jaar

€ 44,55

13.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een ontheffing van het verbod aangeduid met bord model E10 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (blauwe zone)

€ 8,50

13.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen in het bijzonder in het belang van de aanvrager omtrent aanrijdingen en andere ongevallen, vermiste motorrijtuigen en rijwielen, alsmede ten aanzien van gepleegde vernielingen van ruiten en dergelijke

€ 8,50

13.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor begeleiding van een transport door de politie, zowel ter beveiliging van waardevolle zendingen als voor de veiligheid van het verkeer, per manuur of gedeelte daarvan

€ 39,90

13.6

Het tarief bedraagt ter zake van het na aanzegging niet afhalen van een door de politie in bewaring genomen voertuig aan staangeld per half etmaal of gedeelte daarvan

€ 8,50

13.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 49,20

13.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing van inrijverboden voor strandslagen of het verstrekken van een vergunning voor het gebruik maken van een weg in afwijking van het verkeersbesluit:

13.8.1

Éénmalig

€ 17,00

13.8.2

Anders (maximaal 5 jaar)

€ 68,05

13.8.3

Voor ontheffingen van inrijverboden ten behoeve van hulpdiensten zijn geen leges verschuldigd

13.8.4

Verlenging van een tijdelijke vergunning of ontheffing

€ 68,05

13.8.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb.459) anders dan bedoeld in artikel 13.5

€ 27,10

13.8.6

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 49,20

13.8.7

tot het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (Stb. 1990, 460)

€ 31,35

13.9

Het tarief bedraagt:

13.9.1

voor het in behandeling nemen en uitvoeren van een nieuwe aanvraag tot een gehandicaptenparkeerplaats

€ 531,65

13.9.2

voor het in behandeling nemen en uitvoeren van een verhuizing van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 403,35

13.9.3

voor het in behandeling nemen en uitvoeren van een wijziging kenteken van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 152,20

Paragraaf 14 Lijkschouwing

14.1

Het tarief bedraagt voor de lijkschouwing of verzegeling van een lijkkist overeenkomstig artikel 2 van het Crematiebesluit buiten de gevallen van overlijden wegens ongeval of misdrijf door een door de gemeente aangewezen lijkschouwer

€ 40,90

14.2

Het onder 14.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met 100% wanneer de werkzaamheden ingevolge het daartoe strekkende verzoek moeten worden verricht op:

14.2.1

a. zaterdag tussen 00.00 en 08.00 uur of tussen 13.00 en 24.00 uur;

14.2.2

b. zondag;

14.2.3

c. de nieuwjaarsdag, de christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, de beide Kerstdagen, de Hemelvaartsdag, Goede Vrijdag en Koningsdag;

14.2.4

d. een andere dag dan onder a en c omschreven, tussen 00.00 en 08.00 uur of tussen 20.00 en 24.00 uur.

Paragraaf 15 Diversen

15.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van elke andere, in deze verordening niet genoemde beschikking, houdende vergunning, ontheffing of toestemming, vereist ingevolge enig wettelijk voorschrift of enige verordening, voor zover niet uitdrukkelijk de heffing van leges is verboden

€ 53,25

15.2

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van veiling, voor een dag

€ 24,75

Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet

Artikel

Omschrijving

Vast tarief

Variabel tarief

Paragraaf 1

Algemene bepalingen

Artikel 2.1.1

Definities

1.

Begripsbepalingen die zijn opgenomen in de bijlage bij de Omgevingswet, in bijlage I bij het Besluit activiteiten leefomgeving, bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving, bijlage I bij het Besluit kwaliteit leefomgeving, bijlage I bij het Omgevingsbesluit en bijlage I bij de Omgevingsregeling en in de bijlagen bij het gemeentelijke omgevingsplan, zijn van toepassing op dit hoofdstuk, tenzij in de legesverordening of deze tarieventabel anders is bepaald.

2.

In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander dan een in het eerste lid bedoeld wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld, tenzij in de legesverordening of deze tarieventabel anders is bepaald.

3.

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

a.

binnenplanse omgevingsplanactiviteit: een activiteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die niet in strijd is met het omgevingsplan;

b.

binnenplanse omgevingsplanactiviteit bij wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht: een activiteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan, maar die niet in strijd is met regels voor de toepassing van een wijzigingsbevoegdheid of het voldoen aan een uitwerkingsplicht in het tijdelijke deel van het omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, aanhef en onder a, van de Omgevingswet;

c.

kleine buitenplanse omgevingsplanactiviteit: een buitenplanse omgevingsplan activiteit met een beperkte omvang waarvoor geen bindend advies van de gemeenteraad nodig is;

d.

buitenplanse omgevingsplanactiviteit: een activiteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die tevens in strijd is met het omgevingsplan;

e.

intaketafel: een vooroverleg waarin een complex en/of grootschalig initiatief, dat niet past binnen het omgevingsplan, wordt getoetst op wenselijkheid.. Dit betreft de complexere plannen (initiatieven). De complexe initiatieven worden bij indiening van bijvoorbeeld een principeverzoek of ander verzoek om vooroverleg, gesignaleerd en doorgezet naar de intaketafel. Indien een initiatief wenselijk is, wordt aangeraden verder vooroverleg hierover te voeren aan de omgevingstafel;

f.

principeverzoek: een verzoek tot het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project, dat niet past binnen het omgevingsplan. Dit betreft de eenvoudige plannen;

g.

eenvoudige omgevingstafel: een vooroverleg waarbij maximaal drie adviseurs en twee overlegrondes noodzakelijk zijn om een wenselijk initiatief uit te werken tot een haalbare aanvraag;

h.

complexe omgevingstafel: een vooroverleg waarbij meer dan drie adviseurs en meerdere rondes noodzakelijk zijn om een wenselijk initiatief uit te werken tot een haalbare aanvraag;

i.

duurzaam energieopwekkingsproject: een project dat zich volledig richt op het opwekken van duurzame energie (zoals bijvoorbeeld een zonnepark);

j.

zonnecollector: apparaat dat zonlicht omzet in warmte;

k.

zonnepaneel : paneel dat bestaat uit meerdere zonnecellen waarmee zonlicht omgezet wordt in elektriciteit.

l.

Conceptverzoek: informeel overleg, principeverzoek, intaketafel en/of eenvoudige/complexe omgevingstafel

4.

bouwkosten: de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk OF het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen], of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen.

Artikel 2.1.2

Dienstverlening en besluiten waarvoor leges worden geheven

Leges worden geheven voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

a.

conceptverzoek;

b.

een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.1 of artikel 22.8 van de Omgevingswet in samenhang met artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit;

c.

een of meer maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet;

d.

toestemming voor het treffen van een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 van de Omgevingswet;

e.

een wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning;

f.

intrekking van een omgevingsvergunning;

g.

wijziging van een besluit als bedoeld in de onderdelen b, c en d;

h.

een besluit in het kader van de Omgevingswet, anders dan bedoeld in de onderdelen b tot en met g;

i.

buitenbehandelingstelling;

j.

vergunningsvrije activiteit.

Artikel 2.1.3

Bepalen tarief

a.

De in artikel 2.1.2 bedoelde leges worden geheven naar de tarieven zoals opgenomen in de volgende paragrafen van dit hoofdstuk.

b.

Als een aanvraag betrekking heeft op meerdere activiteiten, is het tarief opgebouwd uit de som van de verschuldigde leges behorend bij die activiteiten.

c.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag wordt in voorkomend geval verhoogd met een of meer modaliteiten bedoeld in paragraaf 2.12. Dit geldt niet bij een cumulatie van vergunningplichtige sloopactiviteiten. In dit geval geldt enkel het hoogste tarief.

d.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag wordt in voorkomend geval verminderd overeenkomstig het bepaalde in paragraaf 2.13.

e.

Het tarief behorend bij een aanvraag om een maatwerkvoorschrift of bij een aanvraag om toestemming om een gelijkwaardige maatregel te treffen is niet van toepassing als het onderwerp waarop het maatwerkvoorschrift betrekking heeft of de gelijkwaardige maatregel onderdeel is van een aanvraag om een omgevingsvergunning.

f.

In afwijking van lid b en c kan ook per activiteit of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

g.

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd voor bepaalde gevallen of groepen van gevallen tegemoet te komen aan onbillijkheden van overwegende aard, welke zich bij de toepassing van de legesverordening mochten voordoen.

Paragraaf 2

Voorfase

Artikel 2.2.1

Conceptverzoek

Voordat een formele aanvraag om een besluit als bedoeld in de overige paragrafen van dit hoofdstuk wordt ingediend en betrekking heeft op het conceptverzoek over een of meer activiteiten die gevolgen kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving, bedraagt het tarief:

a.

voor een informatie overleg:

€ 0,00

b.

voor een principeverzoek:

€ 140,90

c.

voor een intaketafel:

€ 140,90

d.

voor een eenvoudige omgevingstafel:

€ 487,60

e.

voor een complexe omgevingstafel:

€ 975,20

Paragraaf 2.3

Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

Artikel 2.3.1

Bouwactiviteit (bouwtechnische deel)

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in paragraaf 2.3.2 van het Besluit bouwwerken leefomgeving, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

a.

indien de bouwkosten minder dan € 50.001 bedragen:

0,60%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 39,45

b.

indien de bouwkosten € 50.001 tot € 100.000 bedragen,

0,60%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 301,28

c.

indien de bouwkosten € 100.001 tot € 400.000 bedragen,

0,59%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 602,28

d.

indien de bouwkosten € 400.001 tot€ 1.000.000 bedragen,

0,59%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 2.408,28

e.

indien de bouwkosten € 1.000.001 tot € 2.000.000 bedragen,

0,58%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 6.020,28

f.

indien de bouwkosten € 2.000.001 tot € 5.000.000 bedragen,

0,57%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 12.040,28

g.

indien de bouwkosten meer dan € 5.000.001 bedragen,

0,57%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 30.100,28

en met een maximum van:

€ 98.804,53

Artikel 2.3.2

Omgevingsplanactiviteit: bouwactiviteit, in stand houden of gebruiken bouwwerk (ruimtelijke deel)

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit een bouwactiviteit of het in stand houden of gebruiken van het te bouwen bouwwerk, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

a.

indien de bouwkosten minder dan € 50.001 bedragen:

1,55%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 101,45

b.

indien de bouwkosten € 50.001 tot € 100.000 bedragen,

1,53%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 774,72

c.

indien de bouwkosten € 100.001 tot € 400.000 bedragen,

1,52%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 1.548,72

d.

indien de bouwkosten € 400.001 tot€ 1.000.000 bedragen,

1,50%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 6.192,72

e.

indien de bouwkosten € 1.000.001 tot € 2.000.000 bedragen,

1,49%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 15.480,72

f.

indien de bouwkosten € 2.000.001 tot € 5.000.000 bedragen,

1,48%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 30.960,72

g.

indien de bouwkosten meer dan € 5.000.001 bedragen,

1,45%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 77.400,72

en met een maximum van:

€ 254.068,79

Artikel 2.3.3

Omgevingsplanactiviteit: slopen van een bouwwerk

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit een sloopactiviteit, niet zijnde een sloopactiviteit met betrekking tot een monument of beschermd stads- en dorpsgezicht, als bedoeld in paragraaf 2.4, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 238,95

Paragraaf 2.4

Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed

Artikel 2.4.1

Omgevingsplanactiviteit: monumenten

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, met betrekking tot een gemeentelijk monument, provinciaal monument, rijksmonument, voorbeschermd gemeentelijk monument, voorbeschermd provinciaal monument of voorbeschermd rijksmonument, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

a.

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of wijzigen van een monument of voorbeschermd monument:

€ 326,70

b.

voor het herstellen of gebruiken van een monument of voorbeschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 326,70

Artikel 2.4.2

Omgevingsplanactiviteit: sloopactiviteit in beschermd stads- of dorpsgezicht

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit een sloopactiviteit in een rijksbeschermd, provinciaal beschermd of gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 238,95

Paragraaf 2.5

Milieubelastende activiteiten

Artikel 2.5.1

Omgevingsplanactiviteit: milieubelastende activiteiten

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een of meer milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit een of meer activiteiten die bedrijfstakken overstijgen als bedoeld in de paragrafen 3.2.1, 3.2.3 tot en met 3.2.20 en 3.2.24 van afdeling 3.2 van hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, of als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een milieubelastende activiteit als bedoeld in paragraaf 22.3.26 van het tijdelijke deel van het omgevingsplan zoals opgenomen in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet.

a.

voor een aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een milieubelastende activiteit als bedoeld in paragraaf 22.3.26 van het tijdelijke deel van het omgevingsplan zoals opgenomen in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet (milieubelastende activiteit bruidsschat):

€ 3.655,00

b.

voor een of meer activiteiten die bedrijfstakken overstijgen als bedoeld in de paragrafen 3.2.1, 3.2.3 tot en met 3.2.20 en 3.2.24 van afdeling 3.2 van hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving (milieubelastende activiteit BAL-activiteit regulier):

€ 3.655,00

c.

voor een milieubelastende activiteit zoals bedoeld in onderdelen a en b, waar tevens afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is (milieubelastende activiteit BAL-activiteit uitgebreid):

€ 5.930,00

Paragraaf 2.6

Lozingsactiviteiten

Artikel 2.6.1

Lozingsactiviteit niet afkomstig van milieubelastende activiteit

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een lozingsactiviteit op een oppervlaktewaterlichaam in beheer bij de gemeente, als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder c, onder 1, van de Omgevingswet, en het gaat niet om het lozen van water of stoffen afkomstig van een milieubelastende activiteit als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 293,25

Artikel 2.6.2

Lozingsactiviteit afkomstig van milieubelastende activiteit

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een lozingsactiviteit op een oppervlaktelichaam in beheer bij de gemeente, als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder c, onder 1, van de Omgevingswet, bestaande uit het lozen van afvalwater, koelwater of stoffen afkomstig van een milieubelastende activiteit als bedoeld in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 293,25

Paragraaf 2.7

Aanlegactiviteiten

Artikel 2.7.1

Omgevingsplanactiviteit: opbreken en graven (gereserveerd)

Artikel 2.7.2

Omgevingsplanactiviteit: overige activiteiten beperkingengebied leidingen, landschapselement en aardkundige waarde (gereserveerd)

Artikel 2.7.3

Omgevingsplanactiviteit: geluid weg

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het aanleggen of wijzigen van een weg als op grond van het omgevingsplan of bij omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit een geluidgevoelig gebouw is toegelaten binnen het aandachtsgebied van die weg, als bedoeld in artikel 22.272 van het tijdelijke deel van het omgevingsplan zoals opgenomen in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 293,25

Artikel 2.7.4

Omgevingsplanactiviteit: aanleggen of veranderen weg

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Den Helder 2021 in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet, artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit of artikel 22.278 van het tijdelijke deel van het omgevingsplan zoals opgenomen in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 84,80

Artikel 2.7.5

Omgevingsplanactiviteit: uitweg/uitrit

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, zoals bedoeld in artikel 3.3 in de Verordening fysieke leefomgeving Den Helder in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet en artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 84,80

Artikel 2.7.6

Omgevingsplanactiviteit: overige aanlegactiviteiten

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of een werkzaamheid (aanlegactiviteit), niet zijnde een activiteit die in de voorgaande artikelen van deze paragraaf is benoemd, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 140,90

Paragraaf 2.8

Overige activiteiten

Artikel 2.8.1

Omgevingsplanactiviteit: kappen van bomen of vellen van houtopstanden

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit het vellen van een houtopstand, bedoeld in artikel 2.3 van de Verordening fysieke leefomgeving Den Helder in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet en artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 45,60

Artikel 2.8.2

Omgevingsplanactiviteit: reclame

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet, bestaande uit handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, als bedoeld in artikel 5.2 in de Verordening fysieke leefomgeving Den Helder in samenhang met artikel 22.8 van de Omgevingswet en artikel 2.1a van het Omgevingsbesluit, en als niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in paragraaf 2.3, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk als het ook gaat om de in die artikelen bedoelde activiteiten:

€ 166,50

Artikel 2.8.3

Andere activiteiten

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit dan in deze paragraaf en voorgaande paragrafen van dit hoofdstuk:

€ 82,40

Paragraaf 2.9

Maatwerkvoorschriften

Artikel 2.9.1

Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten

Als de aanvraag om een of meer maatwerkvoorschriften betrekking heeft op een bouwactiviteit, bedraagt het tarief:

a.

voor een maatwerkvoorschrift dat betrekking heeft op:

1. het in stand houden van een bestaand bouwwerk, bedoeld in artikel 3.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving;

2. bouwactiviteiten die het bouwen van nieuwe bouwwerken betreffen als bedoeld in artikel 4.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving;

3. het gebruik van een bouwwerk, bedoeld in artikel 6.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving; of

4. het verrichten van bouw- of sloopwerkzaamheden als bedoeld in artikel 7.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving;

per maatwerkvoorschrift:

€ 293,25

b.

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel a, per maatwerkvoorschrift:

€ 293,25

Artikel 2.9.2

Maatwerkvoorschriften bij milieubelastende activiteiten

Als de aanvraag op een maatwerkvoorschriften als bedoeld in het omgevingsplan of hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving betrekking heeft op een milieubelastende activiteit, bedraagt het tarief:

€ 1.975,00

Artikel 2.9.3

Maatwerkvoorschriften bij overige activiteiten

Als de aanvraag om een of meer maatwerkvoorschriften betrekking heeft op een andere activiteit dan genoemd in de artikelen 2.35 en 2.36, bedraagt het tarief per maatwerkvoorschrift:

€ 293,25

Paragraaf 2.10

Gelijkwaardigheid

Artikel 2.10.1

Gelijkwaardige maatregel

Als de aanvraag om toestemming voor een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 van de Omgevingswet betrekking heeft op:

a.

een bouwactiviteit:

€ 293,25

b.

een activiteit met betrekking tot cultureel erfgoed:

€ 293,25

c.

een milieubelastende activiteit:

€ 1.975,00

d.

een andere activiteit dan bedoeld in voorgaande onderdelen, bedraagt het tarief:

€ 293,25

Paragraaf 2.11

Overige tarieven

Artikel 2.11.1

Verlengen tijdelijke omgevingsvergunning bouwactiviteit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om verlenging van de in een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit gestelde termijn, bedoeld in artikel 10.23, tweede lid, van het Omgevingsbesluit:

€ 82,40

Artikel 2.11.2

Wijzigen omgevingsvergunning

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van een omgevingsvergunning is hetzelfde tarief verschuldigd als op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit of activiteiten waarop de aanvraag tot wijziging betrekking heeft.

2.

Voor de bepaling van de bouwkosten als bedoeld in artikel 2.3.1 en 2.3.2 wordt in gevallen als bedoeld in artikel 2.11.1 het verschil tussen de oorspronkelijke bouwkosten en de nieuwe bouwkosten gehanteerd.

Artikel 2.11.3

Wijzigen voorschriften omgevingsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning:

€ 82,40

Artikel 2.11.4

Beoordeling onderzoeksrapporten

De in artikel 2.12.3 opgenomen tarieven zijn van overeenkomstige toepassing op het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van een onderzoeksrapport, zonder dat sprake is van een aanvraag om een omgevingsvergunning.

Artikel 2.11.5

Wijzigen van het omgevingsplan

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het omgevingsplan:

€ 6.241,48

2.

tenzij kostenverhaal op andere wijze met elkaar is overeengekomen.

Artikel 2.11.6

Duurzaam energie opwekkingsproject

Indien de aanvraag waarvan op grond van deze titel van de tarieventabel van de legesverordening leges worden geheven uitsluitend betrekking heeft op een duurzaam energie opwekkingsproject van minimaal 15 kWp (kiloWattpiek), worden de op grond van artikel 2.3.1 en 2.3.2 (bouwactiviteit) verschuldigde leges boven het legesbedrag van € 125.000 (voor bouwactiviteit) verminderd met het vaste bedrag van:

€ 28.889,40

Artikel 2.11.7

Buitenbehandelingstelling

Als na toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht een aanvraag buiten behandeling wordt gelaten, bedraagt het tarief:

€ 45,60

Artikel 2.11.8

Vergunningsvrije activiteit

Als het college van burgemeester en wethouders op grond van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning oordeelt dat voor de voorgenomen activiteit geen omgevingsvergunning is vereist, bedraagt het tarief:

€ 45,60

Artikel 2.11.9

Niet genoemd besluit op aanvraag

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een ander, in dit hoofdstuk niet benoemd besluit op grond van de Omgevingswet, de op die wet gebaseerde algemene maatregelen van bestuur of het omgevingsplan.

€ 82,40

Paragraaf 2.12

Modaliteiten

Artikel 2.12.1

Planologische wijziging bij omgevingsplanactiviteit (waarbij tevens of geen sprake is van een bouwactiviteit)

a.

Als moet worden beoordeeld of de omgevingsplanactiviteit in overeenstemming is met regels voor de toepassing van een wijzigingsbevoegdheid of het voldoen aan een uitwerkingsplicht in het tijdelijke deel van het omgevingsplan, bedoeld in artikel 22.1, onder a, van de Omgevingswet dan bedraagt het tarief (binnenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij gebruik wordt gemaakt van een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid, wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht):

€ 293,25

b.

Als moet worden beoordeeld of de omgevingsplanactiviteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan dan bedraagt het tarief (kleine buitenplanse omgevingsplanactiviteit):

€ 293,25

c.

Als moet worden beoordeeld of de omgevingsplanactiviteit waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het is verboden deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan dan bedraagt het tarief (buitenplanse omgevingsplanactiviteit):

€ 4.482,20

Artikel 2.12.2

Uitgebreide voorbereidingsprocedure

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, als afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is op de voorbereiding van het besluit:

a.

als sprake is van een milieubelastende activiteit:

€ 2.275,00

b.

als sprake is van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit:

€ 586,50

c.

als sprake is van een andere activiteit dan benoemd in onderdeel a of b:

€ 586,50

Artikel 2.12.3

Beoordeling onderzoeksrapporten

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, als krachtens wettelijk voorschrift voor de betreffende aanvraag een rapport moet worden beoordeeld:

a.

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport:

€ 293,25

b.

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

€ 293,25

c.

voor de beoordeling van een milieueffectrapportage (MER):

€ 1.975,00

d.

voor de beoordeling van een niet in de voorgaande onderdelen genoemd rapport:

€ 293,25

Artikel 2.12.4

Advies

1.

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, als een daartoe aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag om een omgevingsvergunning of een ander besluit op grond van de Omgevingswet:

a.

voor een advies van de gemeenteraad:

€ 332,95

b.

voor een advies van de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit als bedoeld in de Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020 dat uitsluitend betrekking heeft op redelijke eisen van welstand, als bedoeld in de gemeentelijke beleidsregels bedoeld in artikel 4.19 van de Omgevingswet:

0,20%

van de bouwkosten, met een minimumtarief van:

€ 42,20

en met een maximumtarief van:

€ 2.373,75

c.

voor een advies van de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit als bedoeld in de Beleidsregel ambtelijke welstandstoets Den Helder 2020 in andere gevallen dan bedoeld in artikel 2.12.4.1 lid b: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Volgens begroting

d.

voor een advies in andere gevallen dan bedoeld in de voorgaande onderdelen: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Volgens begroting

2.

Als een begroting als bedoeld in artikel 2.12.4 lid c en d, is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Artikel 2.12.5

Instemming

1.

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, als een aanvraag om een omgevingsvergunning of een ander besluit op grond van de Omgevingswet betrekking heeft op een activiteit waarvoor de beslissing op de aanvraag op grond van artikel 16.16 van de Omgevingswet instemming behoeft van een bestuursorgaan:

het bedrag dat dit bestuursorgaan aan rechten zou heffen als het voor de activiteit waarvoor instemming wordt verzocht zelf bevoegd gezag zou zijn.

2.

Het bedrag bedoeld in het eerste lid, onder b, wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Paragraaf 2.13

Vermindering

Artikel 2.13.1

Vermindering na intake- en omgevingstafel

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning van een uitgewerkt initiatief binnen 1 jaar na het afronden van het vooroverleg aan de intake- en omgevingstafel (datum laatste overleg omgevingstafel) in behandeling wordt genomen, wordt de daarvoor geheven leges met de op grond van onder artikel 2.4 lid c, d of e in rekening gebrachte leges verrekend.

100,00%

Paragraaf 2.14

Teruggaaf

Artikel 2.14.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning of maatwerkvoorschrift bij reguliere procedure

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning of aanvraag om een maatwerkvoorschrift op de voorbereiding waarvan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing is geheel of gedeeltelijk intrekt terwijl het college van burgemeester en wethouders daarover nog geen besluit heeft genomen, bestaat

a.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking binnen vier weken na de indiening van de aanvraag:

75,00%

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

b.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking op een tijdstip vanaf vier weken tot zes weken na de indiening van de aanvraag:

50,00%

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

c.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking op een tijdstip vanaf zes weken na de indiening van de aanvraag:

25,00%

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges.

Artikel 2.14.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning of maatwerkvoorschrift bij uitgebreide voorbereidingsprocedure

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning of aanvraag om een maatwerkvoorschrift op de voorbereiding waarvan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing is geheel of gedeeltelijk intrekt terwijl het college van burgemeester en wethouders daarover nog geen besluit heeft genomen, bestaat

a.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking binnen zes weken na de indiening van de aanvraag:

75,00%

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

b.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking op een tijdstip vanaf zes weken tot achttien weken na de indiening van de aanvraag:

50,00%

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges;

c.

bij gehele of gedeeltelijke intrekking op een tijdstip vanaf achttien weken na de indiening van de aanvraag:

25,00%

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges.

Artikel 2.14.3

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of milieubelastende activiteiten

Als het college van burgemeester en wethouders een verleende omgevingsvergunning voor een bouw- of milieubelastende activiteit intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50,00%

van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges.

Artikel 2.14.4

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- of milieubelastende activiteiten

a.

Als het college van burgemeester en wethouders een omgevingsvergunning voor een bouw- of milieubelastende activiteit weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50,00%

van de voor de activiteit waarvoor de omgevingsvergunning is geweigerd verschuldigde leges.

b.

Onder een weigering bedoeld in onderdeel a wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

Artikel 2.14.5

Teruggaaf niet gerealiseerde vergunning duurzaam energie opwekkingsproject

Als een verleende omgevingsvergunning voor een duurzaam energie opwekkingsproject (zoals genoemd in artikel 2.11.6) binnen 2 jaar na verlening van deze vergunning op verzoek van de vergunninghouder wordt ingetrokken vanwege het niet realiseren/uitvoeren van het project, bestaat er aanspraak op een vermindering van die bij de vergunning verschuldigde leges op grond van artikel 2.3.1 en 2.3.2 (bouwactiviteit) tot aan het vaste (minimaal te betalen) bedrag van:

€ 11.555,80

Artikel 2.14.6

Teruggaaf in verband met het realiseren van duurzaamheidsmaatregelen

Als een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit of planologische wijziging bij omgevingsplanactiviteit als bedoeld in paragraaf 2.3 en 2.12 is verleend en een of meer van de onderstaande duurzaamheidsmaatregelen worden genomen, bestaat aanspraak op korting van leges. De korting bedraagt:

1

indien de duurzaamheidsmaatregel bestaat uit het isoleren van bestaande gebouwen:

a.

voor dak- en gevel isolatie:

50%

van het op grond van de bouw verschuldigde bedrag aan leges voor zover dat betrekking heeft op deze duurzaamheidsregel.

b.

Als in voorkomend geval niet meer 30 cm wordt afgeweken van de in het bestemmingsplan voor de betreffende locatie vastgelegde rooi-, dak- en gootlijnen of bouwvlakken:

100%

van het op grond van onderdeel afwijken verschuldigde bedrag aan leges voor zover dat geheel betrekking heeft op deze duurzaamheidsregel.

2

Indien de duurzaamheidsmaatregel bestaat uit de plaatsing van zonnepanalen op het dak of aan de gevel:

50%

van het op grond van de bouw verschuldigde bedrag aan leges voor zover dat betrekking heeft op deze duurzaamheidsregel.

3

Indien de duurzaamheidsmaatregel bestaat uit het aanbrengen van een begroeid dak:

50%

van het op grond van de in de aanhef genoemde onderdelen verschuldigde bedrag aan leges voor zover dat betrekking heeft op deze duurzaamheidsmaatregel.

4

Indien de duurzaamheidsmaatregel bestaat uit het plaatsen van een buitenunit voor een warmtepomp:

50%

van het op grond van de in de aanhef genoemde onderdelen verschuldigde bedrag aan leges voor zover deze betrekking heeft op deze duurzaamheidsregel.

5

Indien de duurzaamheidsmaatregel bestaat uit plaatsing van zonnecollectoren voor een zonneboiler:

50%

van het op grond van de in de aanhef genoemde onderdelen verschuldigde bedrag aan leges voor zover deze betrekking heeft op deze duurzaamheidsregel.

6

De in artikelen 2.14.7 en 2.14.8 opgenomen bedragen en maximumbedragen gelden per project. Onder een project wordt verstaan een bouwplan dat of ontwikkeling die als eenheid moet worden beschouwd, gelet op de bouwkundige en perceelindeling, het opdrachtgeverschap, de eigendom, functie(s), bedoeling en karakter van het bouwplan. Verschillende omgevingsvergunningen of aanvragen voor omgevingsvergunning kunnen deel uitmaken van één project.

7

Indien na gereedkomen van de activiteit of activiteiten door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld dat de duurzaamheidsmaatregelen niet zijn uitgevoerd zal een bedrag ter grootte van de gegeven korting alsnog verschuldigd zijn.

Artikel 2.14.7

Geen teruggaaf legesdeel modaliteiten

In afwijking van de voorgaande artikelen van deze paragraaf wordt geen teruggaaf verleend van het legesdeel dat betrekking heeft op de modaliteiten genoemd in paragraaf 2.12.

Artikel 2.14.8

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 135,70 wordt niet teruggegeven.

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn

Artikel

Omschrijving

Tarief

Paragraaf 1 Alcohol

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Alcoholwet

€ 591,70

1.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet voor het verstrekken van zwak-alcoholische drank bij een gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf (12) dagen

€ 33,50

1.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor sociaal-culturele instellingen als bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de Alcoholwet

€ 151,55

1.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet

€ 51,90

1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot een wijziging, doorhaling of bijschrijving van een leidinggevende en/of vennoot

€ 150,85

1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning artikel 3 eerste lid Alcoholwet in het kader van het toevoegen van een terras

€ 51,95

1.7

Het tarief bedraagt ter zake van het afgeven van elk afschrift van een in deze paragraaf genoemde beschikking de helft van het voor de oorspronkelijke beschikking verschuldigde bedrag met een maximum van

€ 13,65

1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een ontheffing als bedoeld in artikel 2.29 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2021 Den Helder om een openbare horecagelegenheid (waaronder een para commerciële inrichting) voor bezoeker geopend te hebben of aldaar bezoeker toe te laten of te laten verblijven na het sluitingsuur van 0.00 uur:

€ 76,45

1.8.1

vanaf een dag tot een maand

€ 80,00

1.8.2

vanaf een maand tot een jaar

€ 150,00

1.8.3

voor onbepaalde tijd

€ 500,00

1.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ingevolge artikel 2.28 van de Algemene plaatselijke verordening Den Helder 2021 Den Helder

€ 378,90

1.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van een exploitatievergunning (o.a. terras)

€ 51,90

1.11

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot een wijziging, doorhaling of bijschrijving van een leidinggevende en/of vennoot

€ 150,85

Paragraaf 2 Evenementen

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een (op basis van een regionaal vastgestelde risicoscan te bepalen) reguliere aanvraag tot het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening 2021 Den Helder

€ 85,15

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een (op basis van een regionaal vastgestelde risicoscan te bepalen) aandachts- en/of risico-evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening 2021 Den Helder

€ 310,10

Paragraaf 3 Seksinrichtingen en escortbedrijven

3.1

Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening 2021 Den Helder

€ 664,70

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ingevolge artikel 2.29 lid 3 van de Algemene plaatselijke verordening 2021 Den Helder verkrijgen van een ontheffing sluitingstijden

€ 664,75

3.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van een seks inrichting vergunning

€ 51,90

3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot een wijziging, doorhaling of bijschrijving van een leidinggevende en/of vennoot

€ 196,15

Paragraaf 4 Gereserveerd

4.1

Gereserveerd

Hoofdstuk 4 Diverse diensten en werkzaamheden door de gemeente Den Helder

Artikel

Omschrijving

Tarief

Paragraaf 1 Begripsomschrijving

1.1

Op basis van dit hoofdstuk worden bedragen in rekening gebracht voor diensten en werkzaamheden die door de gemeente Den Helder uitgevoerd worden als omschreven in de paragrafen 2 t/m 9 van hoofdstuk 4 van de bijlagen van deze verordening en zijn de hierbij vermelde bedragen van toepassing.

1.2

De bedragen worden in rekening gebracht naar de maatstaven en tarieven opgenomen in deze verordening. Voor andere diensten en werkzaamheden, die niet zijn genoemd in dit hoofdstuk , is een door de teammanager Wijkbeheer vooraf te bepalen bedrag, gebaseerd op de werkelijke kosten, verschuldigd

1.3

De vergoedingen zoals deze zijn vermeld worden in rekening gebracht bij degene op wiens aanvraag, dan wel ten behoeve van wie, de dienst of de werkzaamheden worden verricht en zijn bij vooruitbetaling verschuldigd. Een zodanig verzoek dient schriftelijk te worden ingediend bij de teammanager Wijkbeheer. Formulieren daartoe zijn daar verkrijgbaar.

1.4

Indien het verschuldigde bedrag niet voor of op de gestelde vervaldag is voldaan, wordt betrokkene een herinnering verstrekt met het verzoek het verschuldigde bedrag binnen 10 dagen te voldoen. Wordt aan deze herinnering niet voldaan, dan worden geen verdere diensten of werkzaamheden ten behoeve van betrokken debiteur verricht voordat het verschuldigde met de kosten is voldaan. De teammanager Wijkbeheer is bevoegd bij niet-betaling de nodige invorderingsmaatregelen te nemen waarvan alle kosten bij betrokken debiteur in rekening zullen worden gebracht.

Paragraaf 2 Ledigen van privaatputten

2.1

Het tarief bedraagt voor:

2.1.1

het ledigen van privaatputten met een maximale inhoud van 3 m3

Per lediging, incl. de kosten van de verplichte registratie ondergrondse infrastructuur (WION

€ 196,15

2.1.2

iedere m3 meer

€ 47,25

2.2

Indien de aanvrager niet heeft zorggedragen dat bij aankomst van het voertuig de put geopend en bereikbaar is, is naast de hiervoor genoemde tarieven is een extra tarief verschuldigd van:

€ 30,95

2.2.1

Voor iedere keer dat vertraging wordt ondervonden of tevergeefs wordt gereden. Een en ander ter beoordeling van de teammanager Wijkbeheer. Wanneer de gebruiker van een privaatput voor het betreffende perceel niet is opgenomen in de verontreinigingsheffing van het waterschap is tevens verschuldigd het uit dien hoofde aan de gemeente in rekening te brengen heffingsbedrag.

Paragraaf 3 Vervallen

3.1

Vervallen

Paragraaf 4 Vervallen

4.1

Vervallen

Paragraaf 5 Rioolaansluitingen ten behoeven van bouwwerken

5.1

Het tarief bedraagt voor:

5.1.1

het maken van een rioolaansluiting ten behoeve van bouwwerken in de bestaande wijken

€ 688,30

5.1.2

in de nieuwbouw in uitbreidingsplannen

€ 613,80

5.1.3

in die straten waar de gemeente het straatriool vernieuwt

€ 387,65

5.2

Indien de rioolaansluiting dient plaats te vinden met een grotere lengte dan 7 meter geldt voor iedere meter méér een bedrag van:

€ 70,75

5.3

Bij rioolaansluitingen met een grotere diameter dan 160 mm worden de werkelijke gemaakte kosten op basis van een in te dienen begroting in rekening gebracht.

Paragraaf 6 Maken van een inrit/bestrating

6.1

Het tarief bedraagt voor het maken van een inrit:

6.1.1

tot een breedte van 4 meter

€ 790,20

6.1.2

tot een breedte van 4 meter, gelijktijdig met de aanleg van een definitieve bestrating of herbestrating, dan wel een verbreding van een bestaande inrit met een maximale verbreding van twee meter

€ 468,40

Paragraaf 7 Ter beschikking stellen materiaal/levering diensten ten behoeve van evenementen

7.1

Het tarief bedraagt voor het ter beschikking stellen van:

7.1.1

een evenementhek per dag

€ 1,50

7.1.2

een verkeers- of afsluithek per dag

€ 2,10

7.1.3

een vlaggenmast per dag

€ 2,10

7.1.4

een vlag per dag

€ 1,50

7.1.5

een verkeersbord per dag

€ 1,50

7.2

Het tarief bedraagt voor het vervoer van de onder 7.1.1 tot en met 7.1.5 bedoelde goederen, per half uur of een gedeelte van een half uur

€ 27,65

7.3

Het tarief bedraagt voor het tijdelijk aansluiten van een keet of toiletwagen op het gemeentelijk riool via een ter plaatse aanwezige put

€ 90,70

7.4

Het tarief bedraagt voor het anderszins tijdelijk aansluiten van een keet of toiletwagen op het gemeentelijk riool

€ 630,80

7.5

De bedragen in dit artikel zijn vastgesteld inclusief omzetbelasting (BTW)

Paragraaf 8 Aanbrengen tekst en verwijzingsborden

8.1

Het tarief bedraagt voor:

8.1.1

het aanbrengen van een tekstbord op het grote verwijsbord van het industrieterrein "Westoever”

€ 196,95

8.1.2

het aanbrengen van verwijsbordjes op het industrieterrein "Westoever"

€ 48,20

8.1.3

het hebben van een tekstbord, als onder 8.1.1 bedoeld, per jaar

€ 39,90

8.1.4

het hebben van verwijsbordjes, (ongeacht het aantal) als onder 8.1.2 bedoeld, per jaar

€ 21,25

8.2

De bedragen in dit artikel zijn vastgesteld inclusief omzetbelasting (BTW).

Paragraaf 9 Niet met name genoemde werkzaamheden

9.1

Voor niet met name genoemde diensten en werkzaamheden is een door de teammanager Wijkbeheer vooraf te bepalen bedrag gebaseerd op de werkelijke kosten verschuldigd, waarbij voor een medewerker per uur een tarief van toepassing is van:

€ 51,85

9.1.1

voor de inzet van grote tractie, per uur

€ 45,75

9.1.2

voor de inzet van kleine tractie, per uur

€ 25,85

9.2

De bedragen in dit artikel zijn vastgesteld inclusief omzetbelasting (BTW).

Behoort bij het raadsbesluit 2023-029548 van 1 november 2023.

De griffier van de gemeente Den Helder,

mr. drs. M. (Menno) Huisman