Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Bronckhorst 2024

Geldend van 01-01-2024 t/m 31-12-2023

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Bronckhorst 2024

De raad van de gemeente Bronckhorst;

gelezen het voorstel van het college van b. en w. van 10 oktober 2023;

gelet op de bespreking op de Politieke Avond van 2 november 2023;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet en artikel 13.1a van de Omgevingswet;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

‘Verordening op de heffing en de invordering van leges van de gemeente Bronckhorst 2024’.

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een dienst of het nemen van een besluit;

  • b.

    het verlenen van een dienst op aanvraag; of

  • c.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een document;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager of degene voor wie de aanvraag is gedaan.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    Diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 13.6 van de Omgevingswet zijn of worden verhaald;

  • b.

    Diensten die ingevolge een wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • a.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • b.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • c.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1. De leges op basis van titel 2 van de tarieventabel worden bij wege van aanslag geheven.

  • 2. De overige leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, een zegel, een nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen één maand na de dagtekening van de kennisgeving;

    • c.

      langs elektronische weg wordt gedaan, op het moment van mailing van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende paragrafen of artikelen van hoofdstuk 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      paragraaf 1.2 (reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart);

    • 2.

      paragraaf 1.3 (rijbewijzen);

    • 3.

      paragraaf 1.4 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen)

    • 4.

      artikel 1.19 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      artikel 1.22 (Wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening Bronckhorst 2023’ van 20 oktober 2022 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

  • 2. De datum van ingang van heffing is 1 januari 2024.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening Bronckhorst 2024’.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 9 november 2023,

De griffier,

M. Veenbergen

de voorzitter,

M. Besselink

Bijlage 1

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

 
 
 
 
 

Paragraaf 1.1 Burgerlijke stand

 
 
 

Artikel 1.1 Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap

 
 
 

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

 

a.

 

maandagochtend tussen 9.00 uur en 10.00 uur

€ 0,00

b.

 

maandag vanaf 10.00 uur tot 20.00 uur

€ 377,40

c.

 

dinsdag tot en met vrijdag vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur

€ 377,40

d.

 

zaterdag vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur

€ 754,80

 
 

Artikel 1.2 Huwelijks voltrekking, registratie partnerschap of omzetting geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een andere door de gemeente aangewezen ruimte

 
 
 

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

a.

 

maandag vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur

€ 450,70

b.

 

dinsdag tot en met vrijdag vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur

€ 450,70

c.

 

zaterdag en zondag vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur

€ 826,90

 
 

Artikel 1.3 Huwelijksvoltrekking, registratiepartnerschap of omzetting geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een zelfgekozen locatie

 
 
 

Bij een voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een door de aanstaande partners zelf gekozen locatie worden de tarieven genoemd in artikel 1.3 verhoogd met

€ 99,70

 
 

Artikel 1.4 Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap in bijzonder huis

 
 
 

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 377,40

 
 

Artikel 1.5 Trouwboekje of partnerschapsboekje

 
 
 

Het tarief bedraagt voor:

 

a.

 

het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje of een duplicaat daarvan

€ 43,20

b.

 

het kalligraferen van een trouwboekje

€ 13,60

c.

 

het kalligraferen van kindgegevens in een trouwboekje, per kind

€ 9,90

 
 

Artikel 1.6 Beschikbaar stellen getuige

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van getuigen van gemeentewege, per getuige

€ 45,70

 
 

Artikel 1.7 Verstrekking op basis van de Wet rechten burgerlijke stand

 
 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand.

 
 
 
 
 

Paragraaf 1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 
 
 

Artikel 1.8 Paspoorten of andere reisdocumenten

 
 
 

Het tarief bedraagt het maximum tarief zoals dat voor dit document is opgenomen in artikel 6, tweede lid, van het Besluit paspoortgelden afgerond op een veelvoud van € 0,05 naar beneden voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.

 

Van een nationaal paspoort

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 
 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

2.

 

Van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel a (zakenpaspoort)

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 
 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

3.

 

Van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 
 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

4.

 

Van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

 
 
 

Artikel 1.9 Nederlandse identiteitskaart

 
 
 

Het tarief bedraagt het maximum tarief zoals dat voor dit document is opgenomen in artikel 6, tweede lid, van het Besluit paspoortgelden afgerond op een veelvoud van € 0,05 naar beneden voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.

 

een Nederlandse identiteitskaart

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

 
 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

2.

 

Voor een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon

 
 
 
 
 

Paragraaf 1.3 Rijbewijzen

 
 
 

Artikel 1.10 Rijbewijzen

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs: het in bijlage VI, onderdeel rijbewijs, van de Regeling tarieven Dienst Wegverkeer genoemde bedrag, vermeerderd met het in artikel 104b van het Reglement rijbewijzen genoemde bedrag, waarbij de som van deze bedragen naar beneden wordt afgerond op een veelvoud van € 0,05.

 
 
 

Artikel 1.11 Modaliteiten

 
 
 

Het tarief genoemd in artikel 1.13 wordt bij een spoedaanvraag vermeerderd met het bedrag genoemd in de Regeling tarieven Dienst Wegverkeer en verminderd met het bedrag genoemd in bijlage VI onder afdracht van gemeenten van die Regeling.

 
 
 
 
 

Paragraaf 1.4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

 
 
 

Artikel 1.12 Definities

 
 
 

Voor de toepassing van artikel 1.13 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van een of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 
 
 

Artikel 1.13 Verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen

 

a.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

1.

tot het verstrekken van een uittreksel uit de basisregistratie personen

€ 13,80

 

2.

tot het verkrijgen van een internationaal uittreksel uit de basisregistratie personen

€ 16,60

b.

 

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed half uur

€ 33,30

 
 

Artikel 1.14 Op aanvraag doornemen basisregistratie personen

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, ter verstrekking van gegevens, voor ieder daaraan besteed half uur

€ 33,40

 
 
 
 

Paragraaf 1.5 Bestuursstukken

 
 
 

Artikel 1.15 Afschriften van bestuursstukken

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

a.

 

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 72,10

b.

 

een afschrift van de gemeenterekening

€ 58,90

c.

 

een afschrift van een verordening

€ 5,70

 
 
 
 

Paragraaf 1.6 Vastgoedinformatie

 
 
 

Artikel 1.16 Plan- of kaartinformatie

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

a.

 

een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 
 

1.

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,75

 

2.

in formaat A3, per bladzijde

€ 1,15

 

3.

in formaat A2 of groter, per bladzijde

€ 0,55

 

4.

in digitale vorm

€ 0,55

b.

 

een lichtdruk van een plan, zoals een bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk

€ 12,10

 
 

Artikel 1.17 Informatie uit registers

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

a.

 

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, per adres of object

€ 0,55

b.

 

de legger, bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 0,65

c.

 

een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet

€ 0,65

d.

 

het gemeentelijk erfgoedregister, bedoeld in artikel 3.16 van de Erfgoedwet, per aangewezen cultureel erfgoed

€ 0,65

e.

 

uit het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet per A4

€ 0,65

f.

 

uit de kadastrale massale output per perceel

€ 3,60

g.

 

meerdere gegevens behorende bij 1 persoon, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,00

h.

 

kopieën van de gebouwenregistratie per adres, relatie, adrescoördinaat of per geregistreerd gebouw

€ 0,30

 

1.

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,00

i.

 

informatie uit het bouwstukkenarchief over de bestemming en de bodemsituatie van een perceel

€ 40,25

j.

 

een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die wet

€ 0,55

k.

 

kadastrale informatie via Kadaster-online

 
 

1.

per hypothecair bericht of uittreksel per object

€ 22,20

 

2.

per kadastraal bericht of uittreksel per object

€ 22,20

 

3.

per uittreksel van een kadastrale kaart

€ 22,20

l.

 

kadastrale informatie via Geoweb (alleen van toepassing voor gemeentelijke producten)

 
 

1.

per kadastraal bericht of uittreksel per object

€ 12,00

 

2.

per uittreksel van een kadastrale kaart

€ 12,00

 
 

Artikel 1.18 Plotten van een standaardkaart

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het plotten van een standaardkaart op:

 
 

a.

papier van A4-formaat

€ 17,60

 

b.

papier van A3-formaat

€ 17,90

 

c.

papier van A2-formaat

€ 18,90

 

d.

papier van A1-formaat

€ 21,10

 

e.

papier van A0-formaat

€ 25,30

2.

 

het tarief bedraagt voor het plotten van een maatwerkkaart per 10 minuten

€ 16,80

 
 
 
 

Paragraaf 1.7 Overige publiekszaken

 
 
 

Artikel 1.19 Overige publiekszaken

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

a.

 

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

b.

 

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 15,40

c.

 

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 13,80

d.

 

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 13,80

e.

 

tot het waarmerken van stukken

€ 13,80

 
 
 
 

Paragraaf 1.8 Gemeentearchief

 
 
 

Artikel 1.20 Naspeuringen in gemeentearchief

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,00

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 
 

a.

afschriften en uittreksels uit het oud archief (minimaal)

€ 3,50

 
 

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,40

 

b.

Afbeeldingen, te weten:

 
 
 

kopieën per afdruk op A3 formaat

€ 1,20

 
 

kopieën per afdruk op A4 formaat

€ 0,70

 

c.

foto’s, indien leverbaar:

€ 0,70

 
 

9x12 cm

€ 1,50

 
 

13x18 cm

€ 2,80

 
 

18x24 cm

€ 4,80

 
 

24x30

€ 7,90

 
 

30x40

€ 13,20

 
 
 
 

Paragraaf 1.9 Bijzondere wetten

 
 
 

Artikel 1.21 Leegstandwet

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.

 

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, lid 1 van de Leegstandwet

€ 204,30

2.

 

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, lid 5 van de Leegstandswet

€ 204,30

3.

 

tot het wijzigen van een verleende vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, lid 1 van de Leegstandwet

 
 
 

Artikel 1.22 Wet op de kansspelen

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 
 

a.

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat:

€ 56,50

 

b.

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat:

€ 56,50

 
 

en voor iedere volgende kansspelautomaat:

€ 34,00

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

€ 21,70

 
 

Artikel 1.23 Wegenverkeerswetgeving

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

a.

 

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 40,40

b.

 

tot het verkrijgen (ook na afwijzing van de aanvraag) van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 17,60

 

1.

bij toekenning, en bij toekenning van het duplicaat

€ 50,40

 

2.

bij toekenning, en bij verlenging inclusief standaard medisch advies

€ 148,70

 

3.

bij toekenning, en bij verlenging inclusief uitgebreid medisch advies

€ 244,30

 

4.

bij verlenging zonder medisch advies

€ 50,40

c.

 

bij afwijzing van de aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaart worden alleen de hieraan verbonden administratie- en keuringskosten in rekening gebracht:

 
 

1.

voor een indicatiestelling GPK met standaard rapport

€ 132,80

 

2.

voor een indicatiestelling GPK met uitgebreid rapport

€ 212,40

d.

 

indien voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart een medisch advies nodig is en de aanvrager komt zonder bericht van verhindering niet op de gemaakte afspraak bij de medisch adviseur, dan wordt een no show tarief in rekening gebracht

 
 

1.

voor een indicatiestelling GPK met standaard rapport

€ 98,80

 

2.

voor een indicatiestelling GPK met uitgebreid rapport

€ 157,20

 
 

Indien de aanvrager een geldige reden heeft voor het wegblijven op een afspraak bij de medisch adviseur dan wordt het no-show tarief niet in rekening gebracht.

 

e.

 

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer

€ 21,50

 
 

Artikel 1.24 Verstrekkingen uit het kiezersregister

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 13,80

 
 
 
 

Paragraaf 1.10 Diversen

 
 
 

Artikel 1.25 Gewaarmerkte afschriften, kopieën, stukken of uittreksels

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van:

 

a.

 

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,00

b.

 

gewaarmerkte afschriften van stukken of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 
 

1.

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 13,80

 

2.

in formaat A3, per bladzijde

€ 0,55

 

3.

in formaat A2 of groter, per bladzijde

€ 0,55

 

4.

in digitale vorm

€ 0,55

c.

 

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, per kaart, tekening of lichtdruk met een formaat groter dan A3

€ 12,00

 
 

Artikel 1.26 Ondergrondse infrastructuren

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

a.

 

voor het afgeven van een instemmingsbesluit voor werkzaamheden van reguliere aard binnen het grondgebied van de gemeente

€ 593,80

b.

 

voor het afgeven van een instemmingsbesluit voor werkzaamheden van minder ingrijpende aard binnen het grondgebied van de gemeente

€ 111,80

Hoofdstuk 2 Dienstverlening fysieke leefomgeving

Gereserveerd

HOOFDSTUK 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER DE DIENSTENRICHTLIJN EN NIET VALLEND ONDER HOOFDSTUK 2

 
 
 
 
 

Paragraaf 3.1 Horeca

 
 
 

Artikel 3.1 Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet

€ 180,30

 
 
 
 

Paragraaf 3.2 Winkeltijdenwet

 
 
 

Artikel 3.2 Ontheffing winkeltijden

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 52,30

 
 
 
 

Paragraaf 3.3 Standplaatsen

 
 
 

Artikel 3.3 Standplaatsvergunning

 
 
 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats op een terrein, niet zijnde een standplaats op de wekelijkse markt, bedraagt voor een periode van (de periode wordt gemeten vanaf de eerste dag tot de laatste dag dat de standplaats wordt ingenomen en wordt afgerond naar boven):

 

a.

 

een dag

€ 9,70

b.

 

een week

€ 21,70

c.

 

een maand

€ 42,10

d.

 

een kwartaal

€ 74,60

e.

 

een jaar of langer

€ 276,40

 
 
 
 

Paragraaf 3.4 Kinderopvang

 
 
 

Artikel 3.14 Aanvraag exploitatie of registratie

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 
 

a.

het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau al bedoeld in artikel 1.45, eerste lid, van de Wet kinderopvang

€ 55,50

 

b.

het registreren van een gastouder in het landelijk register kinderopvang, als bedoeld in artikel 1.45 van de Wet kinderopvang

€ 55,50

Behorende bij het raadsbesluit van 9 november 2023-Raad-00886/6-1.7.

De griffier van de gemeente Bronckhorst,

Bijlage 6 Kostendekkingsplan leges (bedragen x € 1.000)

afbeelding binnen de regeling